فهرست مطالب

مجله زبان و ادبیات فارسی
پیاپی 74 (بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/08
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مسعود روحانی*، سروناز ملک صفحات 7-27
    بیشتر محققان رشته های زبان شناسی اجتماعی، جامعه شناسی زبان و منتقدان فمینیست پژوهش هایی در زمینه زبان معیار انجام داده اند که نشان می دهد بین زبان زنان و مردان تفاوت هایی وجود دارد. در اینجا این پرسش مطرح می شود که آیا برای زبان ادبی (شعر) نیز می توان جنسیت قائل شد؟ آیا علاوه بر سطح آوایی، واژگانی و نحوی زبان، صورخیال مثل تشبیه و استعاره هم می توانند تحت تاثیر ذهنیت زنانه شاعران، نشانی از جنسیت گرایی داشته باشند؟ ازاین رو این پژوهش کوشیده است تاثیر جنسیت را بر کاربرد تشبیه و استعاره در شعر ده شاعر زن معاصر ایرانی بررسی کند. ابتدا یک یا دو مجموعه شعر از شاعران موردنظر به صورت تصادفی انتخاب شد، سپس دو رکن اصلی تشبیه و استعاره از لحاظ جنسیت گرایی در شعرشان تجزیه و تحلیل گردید و این نتیجه حاصل شد که به علت وجود تفاوت میان زنان و مردان ازلحاظ پایگاه اجتماعی و ممیزه های زیست شناختی، زنان شاعر به شکل برجسته ای از تشبی هات و استعارات مربوط به جنس خود استفاده می کنند که این جنسیت گرایی بیشتر در دو رکن مشبه به و مستعارمنه به چشم می خورد. وانگهی آنان از این نوع تشبی هات و استعارات بیشتر برای بیان مضامین رمانتیک و حسی عاطفی بهره می برند.
    کلیدواژگان: شاعران زن، جنسیت، تشبیه، استعاره، فمینیسم، جامعه شناسی زبان، زبان شناسی اجتماعی
  • عسگر عسگری حسنکلو*، حسین بیات صفحات 29-47
    علی محمد افغانی با انتشار نخستین رمانش، شوهر آهوخانم، به اوج شهرت ادبی رسید. انتشار این رمان در سال 1340 با توجه به خلا فعالیت خلاقه ادبی در سال های پس از کودتای 28 مرداد 1332 و علل و عوامل اجتماعی، ادبی و تاریخی دیگری که در متن مقاله به آن ها پرداخته ایم، با استقبال شگفت انگیز خوانندگان روبه رو شد. در پی استقبال خوانندگان، منتقدان ادبی نیز به ستایش نویسنده و رمان او پرداختند و از علی محمد افغانی به عنوان «بزرگ ترین رمان نویس معاصر» و از رمان شوهر آهوخانم به عنوان «بزرگ ترین رمان قرن» یاد کردند. اما افغانی با اینکه بعدها رمان های دیگری نوشت به دلایلی که بدان ها پرداخته ایم هیچ گاه نتوانست اقبال خوانندگان و منتقدان را مجددا به دست آورد. اکنون نیم قرن پس از انتشار این رمان و پیوستن آن به تاریخ رمان نویسی معاصر ایران، می توان با توجه به همه جوانب، به بررسی جایگاه علی محمد افغانی و رمان برجسته او در سیر تکوین و تکامل رمان فارسی پرداخت و همچنین تاثر نویسنده را از ادبیات داستانی پیش از او و تاثیرش را بر داستان های پس از او نشان داد. وجوه جامعه شناختی و ادبی این رمان نیز در این مقاله بررسی شده است تا علل مقبولیت این اثر در بین خوانندگان و جایگاهش در رمان فارسی دقیق تر تبیین شود.
    کلیدواژگان: علی محمد افغانی، شوهر آهوخانم، رمان فارسی، نقد جامعه شناختی
  • محمود فتوحی* صفحات 49-68
    چرایی همدلی و همراهی مولانا جلال الدین محمد بلخی با حاکمان سلجوقی و دست نشاندگان مغول در آناتولی درخلال غارت پایتخت خلافت اسلامی، پرسشی است که ذهن بسیاری از دوستداران مولانا را به خود مشغول کرده است. مسئله این مقاله بررسی رفتارهای سیاسی این فقیه و عارف پرنفوذ قونیه و تبیین مبانی نظری این رفتارهاست. برای تبیین مسئله، رفتارهای سیاسی مولانا را براساس اسناد تاریخی در سه سطح بررسی کرده ایم: الف) توصیف ساختار قدرت در قونیه و گزارشی از روابط مولانا با سیاستمداران؛ ب) تفسیر رابطه رفتارهای سیاسی مولانا با ناخودآگاه سیاسی او؛ ج) تبیین چرایی رفتارها و دلیل وجود تناقض در عمل و اندیشه سیاسی وی. مقاله نتیجه می گیرد که خرده ایدئولوژی «الزام اطاعت از اولی الامر»، همراهی متدینان با ظلمه و تایید آنان را توجیه می کند. نیروی عظیم ایدئولوژی مانع آن می شود که فردی چون مولوی یا جامعه او بتواند از تناقضات بنیادین خود آگاه شود. ایدئولوژی نه تنها همه چیز را توجیه می کند، بلکه تناقض ها را طبیعی جلوه می دهد.
    کلیدواژگان: مولوی، اندیشه های سیاسی، ایدئولوژی، فقه سیاسی
  • علیرضا نبی لو* صفحات 69-91
    بررسی تقابل های دوگانه در آثار هنری و ادبی توجه برخی زبان شناسان، اسطوره شناسان، روایت شناسان و نشانه شناسان معاصر را به خود جلب کرده است. آن ها بر این عقیده اند که از این منظر به درک و دریافت بهتری از آثار ادبی می توان دست یافت.
    در این پژوهش با نگاهی دیگر به اشعار خواجه شمس الدین محمد حافظ، به بررسی تقابل های دوگانه یا زوج های متقابل به عنوان یکی از عناصر محوری اشعار او خواهیم پرداخت و چنان که دیده می شود، غالب غزل های حافظ از این ویژگی برخوردارند. برای این غرض 100 غزل از مواضع مختلف دیوان او انتخاب شد. در این غزل ها 637 مورد تقابل دوگانه، یعنی در هر غزل تقریبا 4/6 مورد، دیده شد. این تقابل های دوگانه در سه بخش واژگانی و لفظی (35%)، معنایی و فکری (54%) و ادبی (11%) دسته بندی شده اند. زوج های متقابل معنایی در اشعار حافظ بسامد بیشتری دارند. برخی از این زوج های متقابل زیرشاخه مفاهیم کلانی است که در دیوان خواجه کاربرد بالایی دارند، تقابل هایی نظیر زهد و شادنوشی، نقص و کمال، تهیدستی و توانگری و.... حافظ ازطریق این تقابل ها غزل های خود را تشخص خاصی داده و سبک شعری خود را از دیگران متمایز کرده است.
    کلیدواژگان: تقابل دوگانه، زوج های متقابل، غزلیات حافظ
  • فروغ صهبا*، محمدرضا عمران پور، راضیه آزاد صفحات 93-117
    این پژوهش داستان کوتاه فارسی را از دیدگاه نظریه روایت شناسی تزوتان تودوروف مطالعه کرده است. فرضیه جستار حاضر مبنی بر امکان وجود انواع گوناگونی از روابط میان پی رفت هاست. تصور می شود هر نوع رابطه ای که میان پی رفت ها برقرار شود کارکرد یا کارکردهایی داشته باشد. جهت بررسی این دو فرضیه هفت مجموعه داستان کوتاه فارسی از نویسندگان برجسته برگزیده شد. این مجموعه ها از یکی بود و یکی نبود جمالزاده به عنوان سرآغاز این ژانر در ادبیات فارسی تا غریبه ها اثر احمد محمود دوره ای پنجاه ساله را در برمی گیرد و جمعا شامل شصت وسه داستان کوتاه است. در بخش اصلی مقاله مجموعه داستان های گزینش شده به شیوه استنتاجی تحلیل و بررسی شد. درنهایت، با به اثبات رسیدن فرضیه ها این نتیجه به دست آمد که میان پی رفت های روایات داستانی انواع گوناگونی از روابط مانند رابطه تقابلی، رابطه خاطره ای، رابطه پرسش و پاسخی و... وجود دارد که هریک کارکردهایی نظیر پیش آگاهی، برجسته سازی مضمون داستان، شرکت دادن نمایشی خواننده در خلق داستان، ایجاد حالت تعلیق و... دارد.
    کلیدواژگان: روایت شناسی، روایت داستانی، تزوتان تودوروف، داستان کوتاه، پی رفت
  • سهیلا حسینی*، احمد منصوری رضی صفحات 119-143
    در زیبایی شناسی جدید توجه به شکل ظاهری شعر صرفا برای بیان زیبایی های هنری آن کافی به نظر نمی رسد، به همین دلیل نوعی گرایش تطبیقی برای بررسی تاثر ذوقی و شخصی شاعر از محیط اجتماعی شکل می گیرد که شناخت آثار ادبی را برمبنای تحقیق روان شناختی و جامعه شناختی ادبی استوار می سازد.
    در این جستار با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از دانش های میان رشته ای روان شناسی، جامعه شناسی و زبان شناسی به توصیف و نقد زیبایی شناسی رنگ در شعر یکی از برجسته ترین شاعران نوگرای تاجیکستان پرداختیم. فرزانه خجندی با تاثیرپذیری از رنگارنگی محیط فرهنگی اجتماعی تاجیکستان و بهره گیری کامل از رنگ، اندیشه های اخلاقی را به زیباترین شکل به تصویر کشیده و در عین بهره گیری از رمزها و نمادهای رایج شعر فارسی، با خلق نمادهای نو و ترکیب سازی های بدیع در حوزه رنگ ها به پرورش شکل زیبایی از سخن فارسی دست یافته است.
    کلیدواژگان: فرزانه خجندی، مکتب زیبایی شناسی، روان شناسی رنگ، شاعر رنگ ها
|
  • Masoud Rouhani*, Sarvenaz Malek Pages 7-27
    Many researchers in the field of socio-linguistics, sociology and feminism have done research on the principle of language showing that there are some differences between the language of men and women. The question is that whether gender plays any role in literary language(poetry) and besides phonetic, lexical and syntactic levels of language ifimages, such as simile and metaphor, are gender-oriented and are influenced by the mentality of women poets.In this researchthe influence of gender on the use of simile and metaphor in the poetry of ten contemporary Iranian women poets have been studied. First, one or two collections of the poetry of these poets have been randomly chosen, and secondthe two main figures of simile and metaphor have been analyzed in respect of gender. It is concluded that due to differences between men and women, such as their social and biological background, women poets use gender-oriented similes and metaphors. Moreover, they use these types of similes and metaphors to express their romantic and sensual-emotional tendencies.
    Keywords: women poets, gender, simile, metaphor, Feminism, sociology of language
  • Asgar Asgari Hasanaklou*, Hossein Bayat Pages 29-47
    Having published his first novel, Ali Mohammad Afghani (born in 1925, Kermanshah) reached the top of his literary career. Considering the dearth of creative literary activities in the years following the coup of 18th August 1953 and other social, literary and historical reasons discussed in the paper, the novel (written in 1961) was remarkably acclaimed by the readers.Following this acclamation, literary critics also appreciated the author as the greatest contemporary novelist and his work as the greatest novel of the century. Although Afghani wrote several other novels, because of certain reasons discussedin the article he could never regain the acceptance of the readers.Now after half a century of the publication of the novel and its becoming one of the classics in the history of contemporary novel-writing in Iran, we have a new study of the role Ali Mohammad Afghani and his outstanding book in the formation and development of Persian novel.Moreover, we try to show how he has been affected by earlier narrative literature and his impact on subsequent novels.In order to clarify the reasons behind the books popularity with the readers and its position among Persian novels, the sociological and literary dimensions of the work are discussed in this article.
    Keywords: Ali Mohammad Afghani, Showhar-e- Ahokhanom (“The Husband of Lady Ahu”), Persian novel, sociological criticism
  • Mahmoud Fotoohi* Pages 49-68
    Why did Rumi have empathy with the rulers of Seljuk and Mongols invaders in Konya, while Mongols destroyed Baghdad, the capital of Islamic Caliphate, and killed the Caliph? This question has remained an enigma to many Rumi scholars. This paper examines the political behavior of Rumi as an influential jurist and mystic, exploring the theoretical foundations of his behaviors. To clarify the issue, I have examined Rumi’s political behavior based on historical evidence at three levels: (1) the structure of power in Konya and Rumi’s relation with his contemporary politicians; (2) the relation between Rumi’s political behavior and his political unconscious; and (3) the cause of the inconsistency between Rumi’s political actions and his political thought. I have concluded that the verse “obligation to obey the Muslim Sultan” in the Quran acts as an ideological axiom that justifies appealing to cruel rulers by Muslims and cooperating with them. Ideology as a huge force prevents Rumi and his society from understanding this fundamental contradiction. In other words, ideology naturalizes all the contradictions for its followers.
    Keywords: Rumi, political ideas, ideology, political jurisprudence
  • Ali Reza Nabiloo* Pages 69-91
    The study of binary oppositions in art and literature has attracted some contemporary linguists, mythologists, narratologists and semiologists. They maintain that one may get a better understanding of the literary work through these binary oppositions. In this study attempt is made to have another look at the poems of Shams al-Din Muhammad Hafiz by considering binary opposition as one of the central elements and main features of his poems. For this purpose, 100poems have been selected randomly.In these poems 637 binary oppositions are seen indicating that in each sonnet there are 4 to 6 cases of binary opposition. The binary oppositions are grouped in three parts: verbal and lexical (35%), semantic and conceptual (54%), and literary (11%). Semantic pairs are repeated more often in the poems of Hafiz, which give his Ghazalstheir distinctive feature.
    Keywords: binary oppositions, symmetry, Hafiz's poems
  • Foroogh Sahba*, Mohammad Reza Omranpour, Raziye Azad Pages 93-117
    In this paper, Persian short storyis studied in the light ofTzvetanTodorov’s Narrative Theory. The hypothesis of this research is that there are various types of relations among the sequences, and each relation serves one or more functions. For this purpose, seven collections of Persianshort stories written by outstanding writers were selected. These collections consist of 63 short stories, beginningwith Jamalzadeh, the founder of this genre in Persian literature, and ending with Ahmad Mahmoud covering a period of fifty years. After analyzing deductively the selected stories it is demonstrated that there are many kinds of relations among the sequences of narratives, such as contrastive relation, memorial relation and stichomythic relation. In addition, each of these relations serves some functions, such as prescience, foregrounding of the story’s content and creation of suspense.
    Keywords: narratology, TzvetanTodorov, short story, sequence
  • Soheila Hosseini*, Ahmad Mansouri Razi Pages 119-143
    In modern aesthetics, the form of a poem is not enough to explain its artistic beauty. Therefore, a there is a comparative tendency to study the effect of the social environment on the personality and the taste of the poet, which leads tothe study of literary works on the basis of psychology and sociology of literature.The researchers in this paper followa descriptive-analytical approach and employsome interdisciplinary sciences, such as psychology, sociology, anthropology and linguistics, to study the aestheticelement of color in the poetry of one of the most prominent Modernist poets of Tajikistan, FarzanehKhojandi. It is concluded that the poet is influenced by the colorful social and cultural environment of Tajikistan and employ color to describe his ethical views in the best way. Moreover, besides using the dominant symbols in Persian poetry, he introduces new symbols and diction in regard of colors and thus enriches Persian language and poetry.
    Keywords: FarzanehKhojandi, aesthetics, color psychology, the poet of colors