فهرست مطالب

زبان و ادبیات فارسی - پیاپی 78 (بهار و تابستان 1394)

مجله زبان و ادبیات فارسی
پیاپی 78 (بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/05/08
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد مهدی زمانی*، نعمت الله ایرانزاده صفحات 7-28
    رابعه بنت کعب قزداری، براساس اسناد موجود، نخستین شاعر زن پارسی گوی است. پژوهش ها درباره او بیشتر به زندگی او معطوف بوده تا شعرش. نگارندگان در این پژوهش با روشی زبان شناختی، یعنی تحلیل حوزه های معنایی، به بررسی علمی شعر او می پردازند. نظریه حوزه های معنایی یکی از نظریات برجسته در معنی شناسی ساختگراست، که خود زیرمجموعه زبان شناسی ساختگرا قلمداد می شود. تحلیل حوزه های معنایی شعر رابعه گامی است به سوی سبک شناسی لایه های فکری او. در این پژوهش چندوچون آن دسته از حوزه های معنایی شعر رابعه که بالقوه مشخصه سبکی اند آشکار می شود. از قبل این فرآورده، زنانه یا مردانه بودن زبان رابعه، عارفانه یا غیرعارفانه بودن شعر او، و متمایزبودن یا نبودن وصف عشق در شعر او در مقایسه با شعر هم عصرانش نیز مشخص می شود.
    کلیدواژگان: رابعه، تحلیل حوزه های معنایی، سبک شناسی
  • یدالله جلالی پنداری*، سکینه عباسی صفحات 29-45
    بن مایه کلان «در کوزه (خم) افتادن (انداختن)» و شکل دگردیسی یافته آن، که ریشه در آیین های کهن ایرانی دارد، یکی از تصاویر رایج در اشعار و قصه ها و حتی ضرب المثل های ادب فارسی است اما به علت فراموش شدن آیین های مربوط به آن، منشا این تصاویر ناشناخته مانده است. در مقاله حاضر بخشی از قصه ها و ضرب المثل ها و صورخیال ادب فارسی را، که حامل این آیین هستند، تحت بررسی قرار داده ایم. حاصل کار نشان می دهد که ادبیات به طور غیرمستقیم، نگهدارنده و حافظ شعائر و آداب و رسوم بی شماری نظیر این آیین است. همچنین گاهی همبستگی کامل میان آیین و تصویر ادبی وجود دارد و گاهی شعائر و آیین ها ازنظر صورت یا محتوا، متاثر از نفسانیات شاعر و عوامل خارجی تغییر یافته و دگرگون شده اند.
    کلیدواژگان: ضرب المثل فارسی، قصه های عامیانه، بن مایه درکوزه افتادن، اسطوره مرگ
  • حسین حیدری*، حسین قربانپور آرانی صفحات 47-72
    حکیم سنایی غزنوی (ف532) یکی از اندیشمندان دوران ساز و ازجمله تاثیرگذارترین سرایندگان شعر تعلیمی عرفانی است که همواره شاعران و عارفان این دیار به ذهن و زبان او اقتدا کرده اند.
    در این نوشته کوشیده ایم تا با تتبع نسبتا جامع در دیوان و حدیقه، آرای سنایی را درباب تشبیه و تنزیه، قدم و حدوث، توقیفی بودن یا نبودن اسما و صفات خداوند و غرضمندی حضرت حق در آفرینش هستی تبیین کنیم و با مواضع فرق مشهور کلامی بسنجیم. ازاین رو، ابتدا دیدگاه پیشوایان اشاعره، معتزله، ماتریدیه، کرامیه و شیعه امامیه درباب مسائل مزبور نقل و سپس آرای حکیم غزنه در این موارد طبقه بندی و تحلیل شده است.
    تحقیق نشان می دهد که سنایی در اثبات مدعیات خود در آثارش از متون اسلامی و معارف عقلی زمانه خود بهره گرفته، درباب خداشناسی رویکردی تنزیهی و حتی سلبی داشته و مواضع او برخلاف دیدگاه رایج با آرای اشاعره، کرامیه و اهل حدیث به کلی متفاوت بوده و با باورهای معتزله، شیعه و ماتریدیه همسویی بسیار دارد.
    کلیدواژگان: سنایی غزنوی، اشاعره، شیعه، عرفان، کلام اسلامی، ذات و صفات خدا
  • مسعود روحانی*، محمد عنایتی صفحات 73-100
    دستگاه واژگانی به منزله ابزار اولیه ساخت شعر وسیله ای است برای بیان اندیشه های شاعر و بررسی و تحلیل «عنوان های شعری» که یکی از بخش های دستگاه واژگانی محسوب می شوند، می تواند راهی برای تحلیل ساخت های زیبایی شناسی شعر شاعران باشد. ازسوی دیگر، عنوان ها معمولا گزیده ترین و مهم ترین واژگان ذهنی هر شاعرند. ازاین رو، ازطریق بررسی عنوان ها می توان به دستگاه فکری شاعر نیز نزدیک شد.
    این جستار نگاهی است آماری به عنوان های شعری کتاب آیینه ای برای صداها از محمدرضا شفیعی کدکنی (م. سرشک) که تلاش می کند عنوان ها را از جهات مختلف واژگانی، زبانی و معنایی بررسی و تحلیل کند. هفت دفتر شعر حاضر در این کتاب به صورت دقیق آمارگیری شد و روابط میان این عنوان ها با اندیشه م. سرشک تحت بررسی قرار گرفت. همچنین با ارائه نمودارهایی مشخص شد که نقش عنوان های شعری در دوره های مختلف در شعر م. سرشک تا چه اندازه بوده است.
    آنچه مسلم است م. سرشک به خاطر آشنایی با زیروبم زبان فارسی از دایره لغوی وسیعی برخوردار است. ازاین رو توانسته از عنوان های شعرش استفاده چندجانبه کند و از تمام ظرفیت واژگانی و ادبی آن در خدمت شعر خود بهره ببرد.
    کلیدواژگان: شفیعی کدکنی، عنوان شعری، زبان، صورخیال، محتوا
  • جهانگیر صفری*، مهدی احمدی صفحات 101-114
    اغلب دستورنویسان سنتی در شرح اضافه اقترانی از اضافه استعاری کمک می گیرند، اما تفاوت زیادی بین این دو اضافه وجود دارد. مهم ترین این تفاوت ها در ساختار تشبیهی اضافه استعاری است که اضافه اقترانی چنین ساختاری ندارد.
    برخلاف نظر دستوریان که مضاف را در اضافه اقترانی قصد اصلی می دانند، آنچه در اضافه اقترانی مدنظر است ترکیب مضاف و مضاف الیه است نه هریک از آنها به تنهایی. در اغلب جمله هایی که در آنها اضافه اقترانی به کار رفته است با حذف مضاف یا مضاف الیه، جمله مفهومی کنایی پیدا می کند؛ مفهومی که از ترکیب اضافی به دست می آید.
    راه کاری که دستورنویسان سنتی برای مشخص کردن ویژگی های اضافه اقترانی بیان کرده اند نادرست است. دستورنویسانی هم که از منظر زبان شناسی به بررسی موضوع پرداخته اند نیز نتوانسته اند حق مطلب را ادا کنند و به ظاهر ترکیب اکتفا کرده و همه اضافه ها را در یک گروه تحت بررسی قرار داده اند و از تفاوت های معنایی آنها غفلت کرده اند.
    نتیجه تحقیق حاضر به این نکته منتهی شد که در توضیح اضافه اقترانی نباید مقایسه ای بین اضافه اقترانی و استعاری صورت گیرد. شباهت این دو اضافه صرفا در ساختار «هسته++ وابسته» است.
    اگر در بررسی اضافه ها، فقط ساختار مدنظر باشد، همه اضافه ها در یک گروه قرار می گیرند اما صرفا به ظاهر ترکیب اکتفاکردن کامل کننده مفاهیم دستوری نیست.
    بهتر است در بررسی های دستوری ساختار و معنا با هم در کانون توجه قرار گیرند. با این نگاه در اضافه اقترانی آنچه مدنظر است مفهوم کنایی این نوع اضافه است، نه مضاف و مضاف الیه به تنهایی.
    کلیدواژگان: دستورزبان، گروه اسمی، وابسته اسمی، مضاف و مضاف الیه، اضافه اقترانی، ترکیب وصفی
  • ذوالفقار علامی*، سیما رحیمی صفحات 115-145
    داستان رستم و سهراب یکی از زیباترین داستان های تراژیک شاهنامه فردوسی است که تاکنون با رویکردهای گوناگون هدف پژوهش قرار گرفته است. شخصیت سهراب در این داستان به منزله قهرمان جست وجوگر/ قربانی، محور کنش های داستانی است. جست وجوی بی فرجام او برای یافتن پدر که با الگوی رشد برای دستیابی به خویشتن/ فردیت در اندیشه یونگ قابل تطبیق است از ظرفیت فراوانی برای بررسی و تحلیل روان شناختی برخوردار است. در این مقاله نویسندگان با رویکردی تحلیلی به بررسی الگوی جست وجوی فردیت، برپایه نظریه فرآیند فردیت یونگ و چگونگی تطبیق این الگو با این داستان می پردازند و همچنین با تحلیل کنش های شخصیت سهراب و دیگر شخصیت های داستان برمبنای کهن الگوهای نقاب، سایه، آنیما، پیر خردمند و خویشتن، چگونگی پیمودن فرآیند فردیت در سهراب و علت ها و عوامل به انجام نرسیدن این فرآیند در آنها را به منزله مسائل اصلی پژوهش تحت بررسی قرار می دهند. یافته ها نشان می دهد که داستان سهراب و سفر او به ایران در جست وجوی رستم، قابلیت تطبیق با کهن الگوی فرآیند فردیت یونگ را دارد. بررسی چگونگی این تطبیق نشان می دهد که سهراب در این مسیر با کهن الگوهای نقاب، سایه، آنیما، پیرخردمند و خویشتن روبه رو می شود، اما به دلیل غلبه نقاب، سایه و آنیمای منفی و عدم درک و دریافت پیام های آنیمای مثبت و پیر خردمند قادر به انجام فرآیند فردیت و دستیابی به پدر/ خویشتن/ تمامیت نیست.
    کلیدواژگان: رستم و سهراب، یونگ، فرایند فردیت
  • غلامعلی فلاح*، مهرداد زارعی صفحات 145-167
    سبک هندی شیوه و مسیر جدیدی را برای برون رفت از تکرار و تقلیدی برگزید که از مدت ها پیش گریبان گیر شعر فارسی شده بود و در این مسیر جدید تا آنجا ادامه داد که باعث شد بعدها این سبک، سبکی منحط تلقی شود و جامعه ادبی نظر مثبتی به آن نداشته باشد. درحالی که آثاری که در این سبک پدید آمدند، ظرفیت ها و زیبایی های خاص خود را دارند. فاضل نظری شاعر جوانی است که در سالیان اخیر اشعارش با استقبال خوبی از طرف مخاطبین مواجه شده است. او به خوبی توانسته است ظرفیت های موجود در شعر سبک هندی را شناسایی کند و در شعر خود به کار بگیرد. این مقاله به نشان دادن و بررسی ویژگی های سبک هندی در اشعار فاضل نظری می پردازد. ویژگی هایی نظیر پیچیدگی و دیریابی، مضمون سازی، نبود محور عمودی در غزل، استفاده فراوان از تلمیح، اسلوب معادله، به کارگیری زبان ساده و عامیانه، استفاده از مسائل روزمره، اشیا و محیط در شعر، تشخیص و.... همچنین درباره ارزش هنری و زیبایی شناسانه ویژگی ها نکاتی بیان شده است.
    کلیدواژگان: فاضل نظری، سبک هندی، شعرمعاصر، غزل نو
  • فاطمه کاسی*، محمدصادق بصیری صفحات 148-164
    برتولد برشت از نظریه پردازان تئاتر است. او تئاترش را نقطه مقابل تئاتر ارسطویی می داند. او با معرفی تئاترش به نام تئاتر حماسی به فکر ایجاد اختلال در پذیرش رضامندانه جهان از سوی تماشاگران بود و بدین سبب از تمهیداتی برای رسیدن بدین مقصود استفاده کرد که فاصله گذاری نام دارد. او با خلق شخصیت های شگفت انگیز مانع هم ذات پنداری مخاطب با بازیگر می شود. اگرچه نظریه او مربوط به نمایش نامه است، می توان در داستان هم از آن استفاده کرد. غلامحسین ساعدی نمایش نامه نویس بود: چوب به دست های ورزیل، آی باکلاه، آی بی کلاه، پرواربندان و... ازجمله نمایش نامه های او هستند. بنابراین با فنون تئاتر آشنا بود و می توان تاثیر نمایشنامه نویسی را در آثارش جست وجو کرد. نگارندگان این نظریه را در تحلیل داستان خانه های شهر ری غلامحسین ساعدی بررسی کردند و شگردهای فاصله گذاری را در حوادث و شخصیت های شگفت انگیز و همین طور مسائل اجتماعی جست وجو کردند. نتیجه این بررسی نشان می دهد نویسنده توانسته با ایجاد این فاصله گذاری ها روح تفکر مردم شهر ری، صورت بندی های اجتماعی، ارزش ها و هنجارها، مسائل روانی، اخلاقی، شخصیت های مونتاژگونه و داستانی گروتسک وار خواننده را به تغییر وادارد.
    کلیدواژگان: برشت، فاصله گذاری، ساعدی، خانه های شهر ری
|
  • Mohammad Mahdi Zamani*, Nematollah Iranzadeh Pages 7-28
    Rabe’e bent-e Ka’b-e Ghozdari, as available documents indicate, is the first female Persian-speaking poet. Scholars have mainly studied her life rather than her poetry. In this research her poetry is analyzed from a linguistic perspective, that is, it is analyzed semantically. Semantic-field theory is one of the theories derived from structural semantics, which is considered as one of the fields of structural linguistics. The analysis of the semantic fields of Rabe’e’s poetry is a step to the stylistic study of its semantic layers. In this study the semantic fields of her poetry that can be considered as stylistic features are recognized, such as whether her language is feminine or masculine, her poetry is mystical or not, and if her description of love is different from that of her contemporaries.
    Keywords: Rabee, Semantic-Field Analysis, Stylistics
  • Yadollah Jalali Pandari*, Sakineh Abbasi Pages 29-45
    The "falling into a jar" motif along with its other changed forms is rooted in the rituals of death and rebirth festivals in the ancient Iran. Although this ceremony has vanished, its images exist in Persian poetry and folktales. In this paper the researchers have explored a number of stories, proverbs and figures of speech that contain this ceremony. The result of this research shows that literature preserves these customs and festivals. In addition, there is a strong connection between this ceremony and literary images, and sometimes the structure or themes have been changed by the poet’s feelings or social conditions.
    Keywords: Persian proverbs_folktale_the “falling into a jug” motif_death
  • Hossein Heidari*, Hossein Ghorbanpoor Pages 47-72
    Hakim Sanāyi Qaznavi (d. 532 AH) who is one of the most influential thinkers and poets of didactic Sufi poetry has always been followed by other poets and mystics of Iran. This paper aims at making a comprehensive study of his Hadiqah and Divān and also intends to explain his opinions about the questions of transcendence or immanence, eternality and contingency, and whether divine Names and attributes are fixed or not and God's intention of creating the universe. The researchers have attempted to compare these opinions with those of other famous theological sects. Therefore, at first the views of the leaders of the Asharites, Mutazilites, Matoridites, Karrāmits, and 12-Imam Shiites were presented on these issues and then Sanāyi's opinion was analyzed and classified accordingly. This study shows that Sanāyi has used Islamic texts and rational teachings of his era to prove his claims. He has adopted a transcendent and even a negative approach in theology and his positions, contrary to the current views, have been different from those of the Asharites, Karāmits, and adherents of hadith, and have been in harmony with those of the Mutazilites, Mātoridites, and Shiites.
    Keywords: Sanayi Qaznavi, Asharites, Shiites, Sufism, Islamic Theology, God's Essence, Attributes
  • Masoud Rouhani*, Mohammad Enayati Ghadikolaee Pages 73-100
    Diction as a primary means of writing poetry is the poet’s medium to express his ideas. Analyzing the title of the poems as a part of diction can be a way to appreciating the aesthetic features of poetry. On the other hand, titles are usually the most important chosen words of the poet and, therefore, by studying the poet's titles one can understand the poet's thoughts. This research is a statistical analysis of the titles of The Mirror for Sounds by Mohammad Reza Shafiy Kadkany (M. Sereshk). It attempts to analyze the titles from different perspectives, namely lexically, linguistically and semantically. To this purpose, the seven chapters of this book were analyzed statistically and the relationship between the titles and the poet’s thoughts was investigated. In addition, in a diagram the significance of the role of the titles in different periods of the poet’s life was indicated. No doubt M. Sereshk had a wide repertoire of Persian words that he employed properly in his titles and, therefore, he has used his titles in their full literary and lexical capacity.
    Keywords: Shafiy Kadkany, Poem Titles, Content Analysis, Structural Analysis
  • Jahangir Safari*, Mahdi Ahmadi Pages 101-114
    Most traditional grammarians in describing conjunctive make use of metaphoric genitive construction. However, one can see that there is a great difference between the two genitive constructions. The most important difference is the analogical structure which exists in the metaphoric genitive construction but it does not exist in conjunctive. Unlike grammarians who consider that the adjunct in this genitive construction is the main goal in conjunctive, what is considered here is the combination of the adjunct and the governed word and not just either of them alone. In most of the sentences in which there is a conjunctive, if we omit the adjunct or the governed word, the sentence will have a figurative meaning, a meaning which derives from the genitive construction.The strategy that traditional grammarians have suggested for identifying the characteristics of conjunctive is incorrect. Grammarians who have studied the subject from a linguistic perspective also did not explain this properly and they have only paid attention to the appearance of the compound and have neglected the meaning differences. This study concludes that in explaining the conjunctive we should not make a comparison between conjunctive and metaphoric genitive construction. The only resemblance of these two genitive constructions is in the structure “core + e + dependent.” If in examining genitive constructions only the structure is considered, all of the genitive constructions will be put in one group. But paying attention only to the form of the compound does not complete the grammatical concepts. In grammatical investigations, it is better to consider the structure and meaning at the same time. Having said that the purpose of conjunctive is the figurative meaning of this kind of genitive construction and is not the adjunct or the governed word alone.
    Keywords: grammar, nominal group, nominal dependence, adjunct, governed word, conjunctive, descriptive compound
  • Zolfaghar Allami*, Sima Rahimi Pages 115-145
    The story of “Rostam and Sohrab” is one of the most beautiful stories of Ferdowsi’s Shahnameh which has been studied on the basis of different approaches. Sohrab’s character in this story as the quester/victim hero is the core of actions in the story. His unsuccessful quest to find his father which is compatible with the pattern of growth to achieve the self/ individuation in Jung’s opinion has high capacity for being analyzed psychologically. In this article, based on an analytical approach, we survey the pattern of searching for individuation in this story according to the “Process Of Individuation” theory which is one of the most important theories of the great psychologist of the twentieth century, Carl Gustav Jung (1875-1963). We also discuss the quality of the process of individuation by Sohrab and the causes of his failure in this process as the main question of this research by analyzing the actions of Sohrab and other characters of this story in the light of Jung’s archetypes: persona, shadow, anima, the old wise man and the self. The results of this research show that Sohrab’s story and his journey to Iran in order to find Rostam is compatible with the “Process of Individuation” of Jung. Moreover, the analysis of the quality of this compatibility shows that Sohrab encounters with the archetypes of persona, shadow, anima, the old wise man and the self in his path but because of the dominance of persona, shadow, and negative anima and not understanding the massages of positive anima and the old wise man, he cannot complete the process of individuation and achieve his father/self/wholeness.
    Keywords: Rostam, Sohrab, Jung, the process of individuation
  • Qolam Ali Fallah*, Mehrdad Zarei Pages 145-167
    Hindi style was adopted as a new method to escape the repetition and imitation which had been widespread in Persian poetry for a long time. However, it went ahead with this new manner so far that later on this style was considered decadent and did not enjoy a high status among literary community despite its merits and beauty. Fazel Nazari is a young poet whose poems in recent years have been well-received by the audience. He has excellently identified the capacities of Hindi style poetry and applied them to his own poems. In this paper, the researchers demonstrate and investigate the characteristics of Hindi style in Nazari’s poems, features such as depth and complexity, themes, lack of vertical axis in Ghazal, allegory, using simple and everyday language, using daily issues, objects and environments in poetry, and personification. Moreover, a number of points regarding the artistic value and the aesthetic qualities of the mentioned characteristics have been discussed.
    Keywords: Hindi style, contemporary poetry, new Ghazal, Fazel Nazari
  • Fatemeh Kasi*, Mohammad Sadegh Basiri Pages 148-164
    Brecht is a theoretician of theater who considers his theater as non-Aristotelian and introduces his theater as epic theater. His purpose is not to arouse the sympathy of the audiences, but he wants to prevent audiences from satisfactorily accepting the world. He uses some techniques for achieving this goal, one of the most important of which is distancing. By creating strange characters, he prevents his audience from sympathizing with the actor. Saedi was also a dramatist and Choob be dasthay-e varzil, Aye ba kolah, aye bi kolah, and Parvar bandan were among his dramas. He was familiar with the techniques of the theater and we can see the effect of drama on his works, too. The authors seek to examine the technique of distancing in the events, the strange characters and social problems of Khanehay-e Shahre Rey by Gholam Hossein Saedi. The results of this study show that the writer tries to make the audience think and change by showing the thought patterns of this city (Rey), the social formation, values, customs, and the psychological and moral construction of the montage-like characters of a grotesque story.
    Keywords: Brecht, distancing, Saedi, Khanehay-e shahre Rey