فهرست مطالب

مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 38، تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/06/27
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فرهاد احمدی آشتیانی*، محمدهادی امین ناجی صفحات 1-34
    برخورداری از پاداش های حفظ چهل حدیث برای امت، که در احادیث نبوی به آن اشاره شده است، موجب شده تا در میان سبک های نگارش کتاب های حدیثی، سبکی با نام اربعین نویسی شکل گیرد. این سبک در میان شیعیان و اهل سنت، از نخستین اربعین های نگارش یافته در قرن دوم هجری تا اربعین های تالیف یافته در عصر حاضر، در دو مسیر متفاوت سیر تطور خود را پشت سر گذاشته است. سبک اربعین نویسی را می توان شامل دو گونه اربعین نویسی موضوعی و اربعین نویسی سندی دانست. پژوهش حاضر با بررسی تاثیرات متقابل میان محدثان شیعه و اهل سنت در دوره های فراز و فرود سبک اربعین نویسی تا رسیدن به جایگاه یک سبک حدیث نگاری تکامل یافته، نشان می دهد محدثان اهل سنت آغازگر اربعین نویسی هستند و پیش از شیعیان، دو گونه اربعین نویسی موضوعی و سندی را به تکامل رساندند. این سبک در میان شیعیان با تالیف اربعین های فضائل نگارانه آغاز می شود و عمدتا در گونه اربعین نویسی موضوعی ادامه پیدا می کند. در دوران متاخر، رونق اربعین نویسی در میان اهل سنت کاسته شده، اما این سبک در میان شیعیان تا دوران معاصر مورد توجه مولفان قرار گرفته است
    کلیدواژگان: سب کشناسی حدیث، فضائل نگاری، اربعین های موضوعی، اربعین های سندی، چهل حدیث
  • رسول محمدجعفری*، محمود صیدی صفحات 35-65
    قرآن کریم معتبرترین سند موجود جهت استنباط احکام فقهی است، با این وجود آیات فقهی چون دیگر آیات به تفسیرها و برداشت ها ناسازوار با یکدیگر دچار شده اند. عزیزه هبری از اندیشمندان مسلمان و مطرح آمریکائی و مبتکران نظریه فمینسیم اسلامی- قرآنی است.
    وی دیدگاه اندیشمندان اسلامی را درباره «ضرب» زن در آیه 34 سوره نساء، به چالش کشیده و نظریاتی کاملا متفاوت ارائه کرده است، لذا این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی درصدد آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که دیدگاه عزیزه هبری در تفسیر «ضرب» زن در آیه 34 سوره نساء، چگونه است؟
    مهم ترین نقدهای وارد به دیدگاه ها و استدلال های عبارتند از: 1- پذیرش ضرب نشانه برتری جنسیت مرد نسبت به زن و موجب شرک نیست، 2- ضرب زنان با تکریم آنان در احادیث نبوی(ص) منافات ندارد، 3- پذیرش تغییر حکم در فقره ضرب آیه، مستلزم پربرش اجتهاد در مقابل نص است، 4- فرمان برداری از شوهر در چارچوب شرع عین اطاعت از خداوند است، 5- اطاعت زن از شوهر در خصوص زناشویی واجب است و بنا بر دلایل مختلف، تفسیر ضرب زن به هنگام ارتکاب فحشا صحیح نمی باشند
    کلیدواژگان: عزیزه هبری، آیه 34 نساء، ضرب زن، تفسیر، نقد
  • مهدی حسن زاده*، نصرالله شاملی، سید مرتضی حسینی شاهرودی صفحات 67-97
    یکی از مهم ترین مفاهیم قرآنی، واژه «شفاعت» است که نظر و تدبر هر اندیشمند قرآنی را به خود جلب می کند. تمام تلاش های لغویان، مفسرین، متکلمین و علما، تبیین کننده برخی از لایه های معنایی آن است. در حالی که تمام مولفه ها و لایه های معنایی آن با رویکرد معناشناسانه بررسی نشده است. این واژه در قرآن کریم، با تشکیل شبکه گسترده معنایی در ارتباط با واژه های کلیدی دیگر مثل نصرت، ولایت و... معنا می شود که بسیاری از مولفه های معنایی آن را بایستی در لایه های بالاتر جستجو کرد. این پژوهش با روش معناشناسی توصیفی تحلیلی هم زمانی، تبیین معنای «شفاعت» و استخراج مولفه های معنایی آن را از قرآن کریم پیش رو دارد. بررسی آیاتی که واژه «شفاعت» در آن به کار رفته و آیات مرتبط، این گونه نشان می دهد که این کلمه در کاربرد قرآنی بر محور جانشینی، با مفهوم نصرت و ولایت، بر محور هم نشینی با مفاهیمی مثل نصرت، تایید، نجات و فضل و بر محور تقابل با مفهوم لعن، حبط اعمال و عذاب شدید در دنیا و آخرت، در یک حوزه معنایی قرار می گیرد. کشف مولفه های معنایی «شفاعت» سبب تجلی بیشتر معارف ناب قرآنی برای بندگان حقیقت جو، پرهیز از برداشت های سطحی و گزینشی آیات قرآن کریم و نشان دادن جهان بینی خاص و نظام مند قرآن کریم است
    کلیدواژگان: شفاعت، نصرت، ولایت، فضل، معناشناسی
  • مرضیه دیانی، اعظم پرچم* صفحات 99-123
    از دیر باز، فهم عمیق آیات بر اساس سیاق، مورد توجه مفسران قرآن بوده است. تحلیل بافت های مختلف و روابط متداخل میان آیات، در راستای تبیین انسجام و پیوستگی معنایی آنها می باشد. بافت، قرینه مهمی است که قابلیت تطبیق مصادیق متعدد را در زمان های مختلف بوجود می آورد.
    بافت به دو دسته بافت درون متنی و برون متنی تقسیم می شود و منظور از بافت درون متنی، بررسی نقش عناصر زبانی در متن و تاثیر آن در تشخیص معنا می باشد و منظور از بافت برون متنی(بافت موقعیتی) همان موقعیت تولید متن است و عوامل مختلفی در آن تاثیر دارد.
    این مقاله در صدد است تا بر اساس نیازها و اولویت های علمی تفسیر، به مولفه های بافت موقعیتی و پیرامونی در آیات 8-20 بقره و 1-8 منافقون، بپردازد؛ تا از رهیافت آن، ابتدا تفسیر آیات، روشن شده سپس در راستای پیوند معنایی آیات، ارتباط متنی و دلالی الفاظ آیه، با بافت پیرامونی و نقش کنش گران، تبیین گردد
    کلیدواژگان: تفسیرقرآن، بافت پیرامونی، بافت موقعیتی، بافت زبانی، منافقان
  • رقیه شکفته، عبد الهادی فقهی زاده* صفحات 125-153
    در منابع تفسیری و علوم قرآنی، در مواردی، در تعیین سبب نزول، یا مکی و مدنی بودن برخی آیات و سور، از تکرار نزول آنها سخن رفته است. طرفداران این دیدگاه، در مواجهه با روایات متعدد و متعارض، نظریه تکرار نزول را مطرح کرده اند. این گروه از محققان، برای تشخیص سبب نزول آیه، صحت سند و نوع تعبیر راوی را ملاک قرار داده اند؛ اما محدود کردن ملاک تشخیص سبب نزول یا مکی و مدنی بودن آیات و سور به صحت سند و تعبیر راوی، در کنار پیش فرض اولیه آنان مبنی بر عدم اجتهاد راویان، مشکل ظهور روایات مختلف و متعارض را به وجود آورده است، از این رو، به دلیل عجز از ترجیح روایات متعارض موجود در این حوزه، آنها را بر تکرار نزول حمل کرده و عملا از ورود به حوزه ی نقد و انکار روایات اجتناب ورزیده اند؛ حال آنکه دلایل طرفداران این نظریه، از نظر علمی، اتقان لازم را ندارند، میان روایات مرتبط با حوزه ی نزول آیات و سور مورد نظر بر اساس قواعد حدیث شناسی، امکان ترجیح وجود دارد؛ ضمن آنکه اقوال طرفداران این نظریه در توجیه مصادیق مورد ادعا متعارض بوده و عدم ثبت آیات و سور مورد ادعا در مصحف رسمی شاهدی دیگر بر عدم صحت نظریه تکرار نزول است.
    کلیدواژگان: تکرار نزول، روایات اسباب النزول، مکی و مدنی، صحت سند، تعبیر راوی
  • محمد وحید شیخ بهایی، رضا شکرانی*، محمدرضا حاجی اسماعیلی صفحات 155-184
    یکی از نام های قرآن «ذکر» و یکی از مهم ترین ویژگی های این کتاب، تذکربخشی است. این نوشتار با بررسی ارتباط میان آیات مبین این ویژگی بر اساس ترتیب تاریخی نزول، نخستین بار ابعاد جدیدی از هماهنگی مضمونی و انسجام درونی قرآن را نشان داده است. آیات قرآن در این حوزه در چهار مرحله با مطلع «ذکر للعالمین» قابل بررسی است. مرحله نخست ناظر به خود قرآن و تبیین تذکربخشی فراگیر آن و مرحله دوم ناظر به مخاطبان و بیان لوازم تذکرپذیری از قرآن است. در مرحله سوم روی سخن با اهل ایمان است و دو واکنش کلی «اتباع» و «اعراض» در مواجهه با ذکر، در مقابل هم قرار می گیرد. مرحله پایانی نیز به تفصیل آموزه های مراحل قبل با رویکردی متفاوت پرداخته است. در بررسی گزاره های مرتبط با جنبه تذکربخشی قرآن بر اساس ترتیب نزول، انذارپذیری، تفکرمحوری، ولایت پذیری و قرآن باوری ابعاد به هم پیوسته ی تذکرپذیری از قرآن را تشکیل می دهند. در نگرش کلان به ساختار و مضامین این دسته از آیات، «هماهنگی در سیر نزول» و تناسبی اعجاب آور میان قالب و محتوا نیز رخ می نماید. قرآن برای سخن گفتن درباره تذکربخش بودن خود، قالب تذکردهی را انتخاب کرده و آن محتوا را در این قالب ریخته است
    کلیدواژگان: تفسیر موضوعی تنزیلی، ذکر، سیر نزول، اولوا الالباب، اسماء قرآن
  • محسن نورایی*، جواد سلمانزاده صفحات 185-207
    نظریه ترتیب نزول نولدکه از مهمترین نظریات مطرح در میان مستشرقان و شخص نولدکه است که به جهت مفصل بودن و اثرگذاری بر دیگر مطالعات قرآنی مستشرقان به جایگاه ویژه ای در حوزه مطالعات قرآنی فراز یافته است. با این وجود، در میان تلاش های علمی پیرامون نظرات و نظریه های نولدکه، اثری پیدا نشدکه روش نولدکه را آسیب شناسی کند. نظر به اهمیت نظریه مذکور و جای خالی آسیب شناسی آن، این نوشتار بر آن است که یکی از ویژگی های روشی این نظریه را که استفاده افراطی از ابزار طول آیه در کشف ترتیب نزول سور است؛ شناسایی کند و با ردیابی آن از طریق قرینه شناسی و جمع نشانه ها، علل و عوامل این نوع استفاده از طول آیه را پیدا نماید. در این مقاله توصیفی – تحلیلی، مبنای کمی گرایی نولدکه و متاثر بودن او از گفتمان علمی آلمان در سده نوزده و بیست، علل اصلی استفاده افراطی از طول آیه معرفی می شود. چنانکه مبنای فکری کمی گرایی، مطالعات را به سمت عناصر کمی و عددی چون طول آیه می کشاند و گفتمان علمی حاکم بی گمان اثر خود را بر جریان علم خواهد گذاشت
    کلیدواژگان: کمی گرایی، طول آیه، تئودور نولدکه، ترتیب نزول
|
  • Farhad Ahmadi Ashtiani *, Mohammad Hadi Amin Naji Pages 1-34
    Enjoyment of the rewards of preserving (or memorizing) forty hadiths for the nation, which has been mentioned in the Prophetic narratives, has led to a type of hadith writings called 'Arbaeen writings. This style among Shiites and Sunnis, since the first 'Arbaeen has compiled in the second century AH until the writings in the present day, has passed its evolution in two different tracks; these writings can be divided in two types of thematic and documentary (sanad) 'Arbaeen writings. This study investigated interactions between Shias and Sunnis in periods of ups and downs of Arbaeen writing to achieve the status of a style of an evolved tradition writing. It shows that Sunnis firstly commenced compiling 'Arbaeen books and before Shias they evolved its thematic and documentary types. It has begun by Shias through compiling virtues and usually continued in thematic type. In contemporary, the interest has been reduced among Sunnis, but Shiite authors have considered it continuously
    Keywords: Hadith stylistics, Fa??'il writings, thematic Arbaeens, documentary (sanad) Arbaeens, forty hadiths
  • Rasul Mohammadjafari*, Mahmood Saidi Pages 35-65
    The Qur’an is most reliable of existing documents for deducing jurisprudential rulings. However, like other verses, jurisprudential verses have also engaged with some contradictory and incorrect interpretations and perceptions. Azizah Hibri is one of the American Muslim woman thinkers and one of the originators of the Islamic-Qur’anic Feminist Theory. She has challenged the Islamic thinkers’ perspective on “Beating Woman” presenting under the verse Nisāʼ: 34 and has completely proposed different ideas. This research, based on descriptive-analytical method, aims to answer the question that “what is the critique of Azizah Hibri's views of the interpretation of beating woman in the verse Nisāʼ: 34”? The main critiques of her views and arguments are as follow: 1. The acceptance of beating woman dose not prove the superiority of male gender over female and does not bring about Polytheism, 2. There are no contradictions between beating women and their reverence in the Prophetic traditions, 3. The acceptance of changing the sentence in the verse beating requires the adoption of Ijtihād (initiatory power) versus Naṣṣ (Qur’an or Hadith Text themselves), 4. The obedience to husband under Sharīʽah’s rules is the same obedience to Allah, 5. The woman’s obedience to husband is necessary in Matrimonial matters and, for various reasons, the interpretation of beating woman while committing prostitution is not correct
    Keywords: Azizah Hibri, verse Nis??:34, beating woman, interpretation, critique
  • Mahdi Hasan Zadeh* Pages 67-97
    One of the most important notions in the Quran is the word “Shafāʽah” (Intercession) that causes the reflection and in-depth pondering of any Qur’anic scholars. Although attempts of philologists, exegetes, theologians, and scholars have been done in order to explain some of its semantic layers, all components and layers of its meaning have not yet been investigated through a semantic approach. Considering its semantic range in the Qur’an, the meaning of this word is extracted in relation to other key words including nuṣrat, wilāyat, etc. that many of its semantic components should be sought in the higher layers. The present research, with regard to the semantic method which is an analytical and accurate study of the text, clarifies the semantic meaning of the word “shafāʽah” and its components in the holy Qur’an. Findings show that the word regarding its succeeded concepts of nuṣrat (helping) and wilāyat (initiatory power), its related concepts of nuṣrat (helping), ta’īd (improving), najāt (saving), and faḍl (virtue), and its opposite concepts of lan (cursing), ḥabṭ-i ʼaʽmāl (ruining deeds), and severe punishment in the World and the Hereafter, is in a single semantic range. Discovering the semantic components of “shafāʽah” leads to more manifestation of shining Qur’anic notions for true researchers, avoidance of segregated and selective understandings, and showing the specific and systematic worldview of the Holy Quran
    Keywords: shafāʽah, nuṣrat, wilāyat, faḍl, semantics
  • Marzieh Dayani, Azam Parcham* Pages 99-123
    This study is going to analyze the papers relating to the situational contexts also the linguistical roles in the verses 8-20 of Baqareh (cow) plus 1-8 of Monafeqon (dissenters) according to the needs and the expriential priorities of interpratation.
    From the old time the deep comprehenshion of the verses has been considered by the interprators. The analyzing of the different context and the inner contacts between verses are with the aim of defining the meaning coherence and correlation. The context is an important counterpart which makes the capability of the testifying of the confirmation in the different times. The term context is devided into two patrs the intextual and out textual by intextual we mean the analyzing the role of linguistic elements in the text and its effect in the meaning comprehension. And the out textual context is the very text creativity and the different elements will effect on it.
    By achieving the result first, the interpratation of verses will be clarified then in the way of connecting the meaning of the of the verses the context correlation and the reasons of the terms of the verses will be defined according to the context of the delivery as well as the context and the role of the speakers as well as the addressee
    Keywords: Koran interpratation, Circuital context, Situational context.Linguistic roles, Dissention
  • Roghayeh Shekofteh, Abdolhadi Feghhizad* Pages 125-153
    In exegetical and Qur’anic studies sources, in order to determine “the cause of revelation” or recognize a chapter or a verse as “Meccan (makkī) or Medinan (madanī)”, sometimes the criterion of “repetition of revelation” is the main proof. Confronting with various and contradictory traditions, the supporters of this view bring up the theory of “repetition of revelation”. This group of researchers has identified the authenticity of the chain of transmitters (sanad) and the type of a narrator's statement to determine the cause of the revelation (asbāb al-nuzūl); however, the limitation of the criterion of recognizing a verse or chapter as Meccan or Medinan to the authenticity of the chain of transmitters and the type of a narrator's interpretation, along with the primary presumption of the lack of ijtihād of narrators, has created the emergence of different and contradictory narratives. Therefore, because of the inadvertence of the prevalence of such contradictory traditions, they carry them on “repetition of revelation” and practically avoid the critique and denial of narratives. The reasons rendered by the advocates of this theory, scientifically, are not reliable; According to the principles of hadith studies, it is possible to prefer some traditions related to the sphere of revelation verses or chapters to others, while the opinions of the proponents of this theory are contradictory in justifying the alleged cases, and the failure to register the verses and chapters alleged in the official codex is another evidence for the inaccuracy of “the repetition of revelation” theory
    Keywords: repetition of revelation, traditions of the causes of revelation (asbāb al nuzūl), Meccan, Medinan (makkī wa madanī), authenticity of the chain of transmitters (sanad), narrator's statement
  • Mohammad Vahid Sheikhbahaei Reza Shokrani*, Mohammad Reza Hajiesmaeili Pages 155-184
    One of the names of the Qur’an is “Dhikr” and one of its most important features is “Tadhakkur” (reminding others). The present study, investigating the verses encompassing this feature, through a chronological order from the period of Mecca to the end of Medina, is recognized as a first research focusing new aspects of the textual coherence in the Qur’an which reveals the conceptual harmony and the internal coherence of the Qur’an. The Qur’anic verses in this subject can be categorized under four stages beginning with “Dhikrun lil ’Ālamīn” (The remembrance for the worlds). The first stage concerns the Qur’an itself and its pervasive reminding. The second stage refers to the addressees and the conditions required for their acceptance. The third stage addresses the believers and in a general reaction the “’Itbāʽ” and “ʼIʽrāḍ” in facing with “Dhikr” would oppose each other. The last stage is devoted to the elaboration and completion of the teachings included in the previous stages with a different approach. In regard with the chronology of revealing the verses which include the concept of reminding, these stages were inferred: Accepting the warning, Contemplation, Accepting the authority (Guardianship) and Believing in the Qur’an. In a general perspective, the structure and concepts of these verses, in addition to the above mentioned coherence, indicate “Harmony of the Chronological Revelation” and a miraculous harmony between the structure and concept
    Keywords: thematic Quranic exegesis according to the chronological order, dhikr, chronology of Quranic revelation, Ulul, Albāb, Quranic names
  • Mohsen Nouraei, * Javad Salmanzadeh Pages 185-207
    Noldeke’s theory of “descending order” is one of the most important views among Orientalists and his own, which, due to being detailed and having influence on other Orientalists’ Quranic studies, has ascended to a special position in the field of Qur’anic studies. However, among the scientific endeavors about Noldeke’s views and his theories, there is no writing that surveys and criticizes his method. Because of the importance of this theory and lack of researches regarding the pathology of it, the present paper aims to identify one of its methodological characteristics, i.e. “the extreme use of the length of the verse in discovering the order of descending”, then by tracking it through symmetrizing and collecting signs, it would find the causes and factors of this method of using the length of the verse. In this descriptive-analytic essay two factors of Noldeke’s Quantity-Orientation basis and being affected by German scientific discourse in the 19th and 20th centuries, are introduced as main causes of the extreme use of the length of the verse. As the intellectual principle of Quantity-Orientation leads the studies to quantitative and numerical elements such as the length of the verse, and the scientific discourse undoubtedly will have its effect on the trend of science
    Keywords: Quantity, Orientation, Length of verse, Theodor Noldeke, The order of descent