فهرست مطالب

معرفت فلسفی - سال پانزدهم شماره 4 (پیاپی 60، تابستان 1397)

فصلنامه معرفت فلسفی
سال پانزدهم شماره 4 (پیاپی 60، تابستان 1397)

  • 150 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1397/06/04
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سخن نخست
  • عبدالله فتحی ، مجتبی مصباح صفحه 9
    گزاره های ناظر به امور رایج زندگی، دربردار‎نده امور خاصی همچون آدرس، خانه، پول، حساب بانکی، حوزه، دانشگاه، رئیس‎جمهور، تورم و قانون هستند که در زمره واقعیت‎های عینی مثل اوصاف وجودی اشیا قرار ندارند. در ادبیات فلسفه اسلامی، این امور را امور اعتباری نامیده اند و معمولا هیچ واقعیت وجودشناختی ای برایشان قائل نیستند؛ اما پرسش‎های فلسفی جدی و حل‎نشده ای در این باره مطرح است. در میان این پرسش ها دو چیز به‎روشنی از یکدیگر قابل تمییز است: یکی اعتبار به عنوان فعلی که منشا تحقق امور اعتباری است و دیگری خود امور اعتباری. در این مقاله، بخشی از مباحث مربوط به اعتبار بررسی می‎شود. مسئله اصلی مقاله این است که اعتبار، چه ویژگی‎های هستی‎شناختی‎ای دارد؟ در ذیل این پرسش، به مسائل فرعی تری همچون نسبت این فعل و آگاهی، مادی یا مجرد بودن آن و نیز چیستی غایت آن پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: اعتبار، امور اعتباری، فعل ذهنی، قصد، آگاهی، حیث التفاتی، زمینه و محتوای اعتبار
  • محمد‎صادق علی پور محمد فنایی اشکوری صفحه 29
    بحث درباره سرشت و ماهیت کلیات یکی از مهم‎ترین و پرچالش ترین مسائل تاریخ اندیشه فلسفی است. برخی فیلسوفان از جمله افلاطون و ارسطو، اعتقاد داشتند کلیات مصداق خارجی دارند و گروهی منکر چنین وجودی بودند. بیشتر تجربه گرایان مصداق خارجی کلیات را انکار کرده اند. جان دوئی فیلسوفی تجربه گرا بود که برخلاف اکثر آنان معتقد بود حقایق کلی در خارج مصداق دارند. او می خواست با حفظ مبانی تجربه گرایانه اش مصداقی عینی برای کلیات فراهم کند. «روش» امری است که او را به خواسته اش رسانده است. او مدعی بود روش در عین اینکه امری عینی و کلی است، مصداق خارجی حقایق کلی هم هست. موضوع این مقاله، تبیین، تحلیل و نقد این فرضیه است. بررسی ها نشان داد تبیین تجربه گرایانه او از کلیات قانع‎کننده نیست و روش هم نمی تواند مشکل کلیات را حل کند. به همین دلیل او باید از میان تجربه گرایی و پذیرش کلیات، یکی را فدای دیگری کند.
    کلیدواژگان: مقوله، نوع، قضایای نوعی، قضایای کلی
  • امین معظمی گودرزی ، اکبر میرسپاه صفحه 45
    بر اساس صورت بندی فلاسفه علم از استنتاج بهترین تبیین، فرضیه ای که بهترین تبیین را برای پدیده ها و شواهد موردنظر ارائه دهد، احتمالا صادق است. یکی از اشکالات مطرح شده درباره این استدلال «ایراد صدق» است. بنا بر این اشکال، پرسیده می‎شود که بر چه اساسی نتیجه استنتاج بهترین تبیین احتمالا ما را به صدق و واقع می رساند؟ آیا معیارهای گزینش بهترین تبیین صدق رسان و واقع نما هستند؟ در این نوشتار با رویکردی توصیفی، تحلیلی و انتقادی، در گام اول به بررسی رابطه مشهورترین معیارهای استنتاج بهترین تبیین با واقع نمایی می‎پردازیم و در ادامه نشان می دهیم که هیچ یک از آنها نمی توانند ملاک واقع نمایی باشند؛ گرچه برخی از آنها مانند «کفایت تجربی» و «وحدت بخشی» توان راهنمایی ما به سوی ملاک واقعی صدق را دارند. در گام دوم، به کمک مباحث حساب احتمالات، به ویژه مباحث ارزشمند شهید صدر در باب توجیه گزاره های غیریقینی (یقین منطقی) ، به معرفی «احتمال معرفت شناختی» می‎پردازیم و بر اساس آن، برای نخستین بار، ملاک واقعی توجیه و صدق احتمالی بهترین تبیین را با عنوان «محتمل ترین تبیین از لحاظ احتمال معرفت شناختی» ارائه می دهیم.
    کلیدواژگان: استنتاج بهترین تبیین، ایراد صدق، انسجام، وحدت بخشی، سادگی و احتمال معرفت شناختی
  • رضا رهنما ، غلامرضا ذکیانی صفحه 73
    صدرالمتالهین در جای جای آثار خود در کنار استفاده از عقل نظری و روش بحثی، از راه وجدان سخن به میان می آورد. از منظر او وجدان، شهودی است بر پایه علم حضوری؛ بنابراین می تواند راه گشای بسیاری از مسائل دشوار مبدا و معاد باشد. در مقابل میرزامهدی اصفهانی مبانی اعتقادی خود را تنها بر اساس ادراک وجدانی استوار ساخته است. در این ادراک، حقایق خارجی بدون هیچ گونه اتصال وجودی، همان‎گونه که هستند کشف می گردند. هدف از این نوشتار بررسی رابطه متقابل عقل و وجدان از منظر این دو متفکر است. روشن خواهد شد که اگرچه صدرالمتالهین کارکردهای متقابل مهمی را برای عقل و وجدان قائل است؛ اما این دو مسیر معرفتی را در کنار هم می داند؛ در مقابل، میرزای اصفهانی اساسا این دو مسیر را جدا نمی داند، بلکه از نظر او معقولات بخشی از متعلقات وجدان هستند و به تعبیر دقیق تر، بخشی از وجدانیات ما در مشهد عقل حاصل می گردد.
    کلیدواژگان: وجدان، عقل، مکتب تفکیک، میرزامهدی اصفهانی، صدرالمتالهین
  • نسرین توکلی صفحه 87
    مراتب علم الهی در اندیشه صدرالمتالهین عبارت اند از: عنایت، قلم، قضا، لوح محفوظ و قدر. صدرالمتالهین با جامع نگری به تفسیر قضا و قدر می‎ پردازد و ضمن تبیین قضا و قدر ذاتی که مورد اهتمام فلاسفه مشاء است، قضا و قدر فعلی را نیز که مورد نظر متکلمان است، تبیین می کند. در نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از آثار مختلف صدرالمتالهین، تفاسیر قضا و قدر در نظام فلسفی حکمت متعالیه جمع آوری، دسته بندی، تنظیم و تقریر گشته و در پایان، ضمن برشماری نقاط قوت این دیدگاه، برخی کاستی های آن نیز نشان داده شده است.
    کلیدواژگان: عنایت، قلم، قضا، قدر، صدرالمتالهین
  • احمد حمداللهی اسکویی ، مسعود امید صفحه 103
    با توجه به آرا و دیدگاه‎های کانت، استدلال وی بر عدم «امکان شناخت نفس از طریق نظری» را می توان این‎گونه صورت‎بندی کرد: «1. کثرات شهود حسی از نفس («من» اندیشنده) داده نمی شود؛ 2. هر چیزی که کثرات شهود حسی از آن داده نشود، شناخت ناپذیر خواهد بود؛
    نتیجه
    نفس شناخت‎ناپذیر است». این استدلال از نظر صوری معتبر است و اگر نفس را به عنوان من اندیشنده یک امر صرفا استعلایی و غیرتجربی بدانیم، نتیجه آن، البته صرفا در محدوده معنای کانتی از شناخت، به طور مطلق صادق و معتبر خواهد بود؛ اما ابهام و ناسازگاری موجود در دیدگاه کانت درباره نفس یا من، نتیجه استدلال او را حتی در محدوده معنای کانتی از شناخت، مخدوش و نامعتبر می سازد.
    کلیدواژگان: کانت، شناخت، شهود، فاهمه، نفس، امکان شناخت نفس، امکان مابعدالطبیعه
  • علیرضا فرهنگ اصفهانی صفحه 123
    مسئله آزادی به ویژه آزادی معنوی از مطالب بنیادین در سلسله مسائل فلسفه نظری و عملی است؛ هرچند نقش آن در فلسفه عملی نمایان تر است. اهمیت و ضرورت این ‎مسئله و جایگاه ویژه آن در حل مسائل فلسفی به ویژه مسائل انسان‎شناسی، موجب اهتمام ویژه متفکران به آن شده است. در این مقاله دیدگاه دو متفکر تاثیرگذار در حوزه فلسفه غربی و فلسفه اسلامی، با روش توصیفی تحلیلی واکاوی شده است: یکی ایمانوئل کانت که در حوزه فرهنگ مسیحی رشد یافته و دیگری شهید مطهری که در حوزه فرهنگ اسلامی پرورش پیدا کرده است. از رهگذر این جستار روشن می شود که کانت در فلسفه اخلاق خود آزادی را مبنای استدلال بر اخلاق قرار داده است. ایده بنیادی اخلاق کانت این است که عمل انسان باید نه‎تنها مطابق وظیفه بلکه صرفا از روی وظیفه و به صرف احترام به قانون اخلاق باشد؛ ازاین روست که کانت به مفهوم بنیادی فلسفه اخلاق خود یعنی خودفرمانی اراده (خودآیینی) می رسد. شهید مطهری بر خلاف کانت، آزادی اخلاقی را به رعایت قوانین پیوند نمی زند، بلکه آن را با رعایت قوانین الهی و نگاه داری جانب انسانیت انسان پیوند می زند. براین‎اساس آزادی اخلاقی، آزادی انسان از شهوات خود، آزادی انسانیت انسان از حیوانیت خود و استقلال او در انسانیت اخلاقی خویش است.
    کلیدواژگان: آزادی معنوی، فعل اخلاقی، عقل عملی، کانت، شهید مطهری
|
  • Abdullah Fathi, Mujtaba Mesbah Page 9
    The propositions pertaining to the common affairs of life include certain affairs such as address, house, bank account, seminary school, university, president, inflation and law, which are not in the group of objective affairs such as existential characteristics of things. In the literature of Islamic philosophy, these are called ‗conventional‘ affairs, to which no ontological reality is attributed. However, there are serious and unresolved philosophical questions in this regard. Among these questions are two things that are clearly distinguishable: one is ‗convention‘ as the source of subjectively considered affairs, and the other is the conventional affairs themselves. In the present article, some issues pertaining to ‗convention‘ are discussed and investigated. The main issue in this article is as follows: ―what ontological feature does the ‗convention‘ have?‖ Under this question, other subsidiary issues such as the relationship between convention and awareness, its being abstract or material, and the nature of its destination are discussed as well
    Keywords: convention, conventional affairs, mental action, intention, awareness, intentionality, background, content of ?conventiona
  • Muhammad Sadeq Ali, Pur, Muhammad Fanaie Eshkawari Page 29
    The discussion on the nature of universal conceptions is one of the most important and most challenging issues in the history of philosophical thought. Some philosophers, including Plato and Aristotle, believed that universal concepts have external instances, and some would deny this. Most empiricists have denied the external instances of universal concepts. John Dewey was an empiricist philosopher who believed, unlike most of them, that universal truths have instances in the external world. He would wish to preserve his empiricist foundations to find objective instances for universal concepts. ―Method‖ was what helped him to achieve his goal. He claimed that ‗method‘, while being an objective and general idea, is the external instance for universal truths. The subject of this article is to explain, analyze and review that hypothesis. The investigations showed that his empiricist explanation of universals is not persuasive, and that ‗method‘ cannot resolve the problem thereof. Accordingly, he would have to choose between empiricism and accepting universal concepts
    Keywords: category, species, typical propositions, universal propositions.
  • Amin Muazzami Gudarzi, Akbar Mir, Sepah Page 45
    According to what philosophers of science formulated about deduction of the best explanation, the hypothesis presenting the best explanation of phenomena and evidences is probably true. One of the objections made to this argument is the ―objection of truth‖. According to that objection, the following questions are asked: ―On what basis does the result of the deduction of the best explanation guide us to truth and reality?‖ ―Are the ‗criteria for selection‘ the best explanation of communicating truth and reality?‖ In the present article, we have used a descriptive, analytical and critical approach to, firstly, investigate the relationship between the best-known criteria for deduction of explanation and the representation of reality, and secondly, to show that none can be a true criterion for representation of reality, although some of them such as ‗empirical sufficiency‘ and ‗uniting‘ are able to guide us to the real criterion of truth. In the second step, we use the discussions on calculation of probabilities – especially the invaluable discussions of the martyred scholar Sadr on justification of uncertain propositions (logical certainty) – to introduce ―epistemological probability‖ and, accordingly, to present – for the first time – the real criterion for justification and the probable truth of the best explanation as ―the most probable explanation from the viewpoint of epistemological probability
    Keywords: deduction of the best explanation, objection to truth, consistency, uniting, simplicity, probability of epistemological probability.
  • Reza Rahnama, Ghulam, Reza Zakiyani Page 73
    In various parts in his works, while using theoretical intellect and discussion, Mulla Sadra speaks of conscience as a method. In his view, conscience is an intuition based on intuitive knowledge. Thus, it can resolve many problems related to the origin of existence and its returning point. In contrast, Mirza Mahdi Isfahani has strengthened his doctrinal foundations just on conscientious perception. In that type of perception, external realities are discovered as they are, without any existential connection. The present article aims at investigating the relationship between intellect and conscience from the viewpoints of those two thinkers. It will be clarified that although Mulla Sadra believes in some important mutual functions for intellect and conscience, he considers those two cognitive paths abreast of one another. In contrast, Mirza Isfahani does not regard them separately; rather, in his view, the intelligible things are part of items of conscience. In a more precise wording, some of the items of our conscience are acquired in the presence of our intellect
    Keywords: conscience, intellect, school of separation, Mirza Mahdi Isfahani, Mulla Sadra
  • Nasrin Tawakkoli Page 87
    The orders of divine knowledge in Mulla Sadra‘s thought are as follows: Grace, Pen, Decree, Guarded Tablet, and Providence. Mulla Sadra deals with an interpretation of divine decree and providence comprehensively, and explains the actual decree and providence maintained by the theologians, while explaining the essential decree and providence maintained by Peripatetic philosophers. In the present article, we have used a descriptive-analytical method as well as Mulla Sadra‘s various works to gather, classify, adjust and codify different interpretations of divine decree and providence in the philosophical system of transcendental theosophy, and enumerate its strong points as well as its deficiencies
    Keywords: Grace, Pen, Decree, Providence, Mulla Sadra
  • Ahmad Hamdullahi Oskuie, Masoud Omid Page 103
    Considering the views of Kant, his argument for ‗no possibility of theoretical recognition of the soul‘ can be formulated as follows: (a) no plurality of sensory intuitions is given from the soul (thinking ‗I‘); (b) anything from which no plurality of sensory intuitions are given would be unrecognizable; as a
    result
    the soul is unrecognizable. Formally, the argument is valid, and if we consider the soul, as the thinking ‗I‘, as merely a transcendental and non-empirical reality, the result – of course just in the Kantian sense of cognition – would be absolutely true and valid. However, the ambiguity and incongruity in Kant‘s view of the soul or ‗I‘ falsifies and defaces the result of his argument, even in the realm of Kantian sense of cognition
    Keywords: Kant, cognition, the soul, possibility of knowing the soul, possibility of metaphysics
  • Ali Reza Farhang Isfahani Page 123
    Freedom, especially the spiritual freedom, is one of the fundamental issues in both theoretical and practical philosophy. Its role is, however, more conspicuous in practical philosophy. The importance and necessity of this fact and its special position in resolving philosophical issues, especially the issues related to anthropology, has caused thinkers to pay special attention to it. In the present article, the views of two influential thinkers in the domain of Western and Islamic philosophy have been scrutinized through a descriptive-analytical method. One is Immanuel Kant, grown in the sphere of Christian culture, and the other is the Martyred Master Mutahhari, nurtured in the sphere of Islamic culture. Here, it is clarified that Kant has established, in his philosophy of morality, ‗freedom‘ as the foundation of his arguments for morality. The fundamental idea of Kant‘s morality is that the man‘s action must be not only based on his duty but also merely based on duty and just out of respect for moral law. In this way, Kant reaches the fundamental concept in his philosophy of morality, i.e. the idea of autonomous will (autonomy). Unlike Kant, the Martyred Master Mutahhari does not establish a link between moral freedom and observing the law; rather, he relates it to observing divine laws and paying attention to the aspect of humanity in the man. According to that idea, moral freedom, human‘s freedom from his own passions, the freedom of human‘s humanity from his animal aspect, and his autonomy, are all manifested in his moral humanity
    Keywords: spiritual freedom, moral action, practical wisdom, Kant, Martyr Mutahhari