فهرست مطالب

انتظار موعود - سال هجدهم شماره 60 (بهار 1397)

فصلنامه انتظار موعود
سال هجدهم شماره 60 (بهار 1397)

  • بهای روی جلد: 250,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/11/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمد موسوی مقدم ، حسین محمدی ، حکیمه زوینی صفحه 5
    مسئله «ضرورت وجود حجت الاهی در تمامی زمان ها» ، یکی از مهم ترین آموزه های قرآنی است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، به اثبات ضرورت وجود حجت الاهی بر مبنای آیات ابتدایی سوره دخان پرداخته است. این آیات، سنت «تفریق سالیانه امور» در شب قدر را به عنوان یکی از افعال ربوبی معرفی کرده است. جایگاه و چگونگی نقش آفرینی حجت الاهی در فرآیند تحقق سنت مذکور، مسئله اصلی این پژوهش است. پاسخ به این مسئله، علاوه بر اثبات ضروت وجود حجت الاهی، نقش واقعی ایشان را در شب قدر مشخص می کند. بر اساس یافته های پژوهش، حجت الاهی، نقش فاعلی در فرآیند سنت تفریق را ایفا و اوامر ربوبی را از حالت اجمال خارج کرده و به صورت تفصیل در می آورد. بنابراین، حضور حجت الاهی در تمامی زمان ها ضروری خواهد بود؛ زیرا قوام سنت تفریق و کارآمدی آن، به حضور دائمی حجت الاهی منوط خواهد بود.
    کلیدواژگان: حجت، ربوبیت، سنت، تفریق امور، آیات 3 تا 5 سوره دخان
  • خدامراد سلیمیان* صفحه 23

    روایت «یخرج‏ ناس‏ من المشرق فیوطئون للمهدی» در سال های گذشته، فراوان در بحث های زمینه سازی ظهور به طور عام و در مقالات علمی پژوهشی به گونه ای خاص، به کار رفته است. فراوانی به کار گیری این روایت و تحلیل ها و تطبیق های صورت گرفته، بایستگی ارزیابی این روایت را دوچندان کرده است. نخستین بار ابن ماجه قزوینی (م/ 273ق) در کتاب «سنن» این عبارت را سخن پیامبر اکرم6 دانسته است؛ لیکن برای این روایت اعتباری قایل نبودند تا این که روایت از طریق کتاب کشف الغمه اربلی (م/692 ق‏) به منابع روایی شیعه وارد شد. این نوشتار که با روش توصیفی تحلیلی انتقادی سامان یافته، تلاشی است در پاسخ به این پرسش که روایت «یوطئون للمهدی» از چه میزان اعتباری برخوردار است. با توجه به تولد روایت در فضای ذهنی اهل تسنن و اهتمام آن ها به حکومت حضرت مهدی4 و نه به ظهور، به مساعدت در برپایی حکومت اشاره کرده و به زمینه سازی ظهور ارتباطی ندارد.

    کلیدواژگان: مهدی، موطئون، مشرق، سلطنت مهدی4، زمینه سازان ظهور، یوطئون للمهدی
  • سید حسین رکن الدین ، طیبه قائمی بافقی صفحه 43
    «جامعه آرمانی» از دیرباز در فرهنگ ها و ادیان مختلف مورد گفت وگو بوده است. تحقق جامعه آرمانی، نیازمند مقدماتی است که مهم ترین آن ها، تغییر نگرش افراد جامعه است. براساس فرهنگ قرآنی، نگرش افراد در قالب دو نگرش «تکاثری» و «کوثری» قابل بررسی است. مستکبران و دنیا طلبان، به دنیا نگرش تکاثری دارند و تمام اعتباریات را فقط از آن خود دانسته و برای تحقق کثرت طلبی شان، دائم به دنبال افزایش سلطه بر دیگران هستند. در مقابل آنها، افراد در نگرش کوثری، اصالت را به زندگی اخروی می دهند. این نگرش، سبب می شود افراد علاوه بر اصلاح خود، به دنبال گسترش فرهنگ دینی باشند. در فرهنگ اسلام شیعی این رویکرد «انتظار فرج» نامیده می شود که در زمره افضل اعمال است؛ زیرا این رویکرد دارای این ظرفیت و قابلیت است که با ایجاد فضای نگرش مثبت و آرمان گرا، گرایش افراد و جامعه را به سمت تحقق جامعه مهدوی رهبری کند. این پژوهش که از نوع کتابخانه ای است، با دو روش نقلی- وحیان و عقلی -تحلیلی است. در این مجال، به مهم ترین محورهای ضروری این تغییر نگرش پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: تغییر نگرش، نگرش کوثری، نگرش تکاثری، جامعه آرمانی، جامعه مهدوی
  • سعید نجفی نژاد صفحه 69
    در اوایل حکومت صفوی، زمینه مساعدی در زمینه ادعای نیابت امام زمان4 برای پادشاهان صفوی وجود داشته است. برخی از صفویه شناسان غربی، با اطلاع از این شرایط و آرمان های پادشاهان صفوی برای تحقق استقرار مذهب تشیع، نظریه ای مطرح کرده اند که طبق آن، پادشاهان صفوی برای حکومت خود، ادعای نیابت از جانب حضرت خواهند کرد. با بررسی عوامل مختلفی که بر استدلال های این پژوهشگران تاثیرگذار بوده اند، نادرستی این نظریه به اثبات می رسد. در این پژوهش تلاش شده است، تصویری مناسب و صحیح از اعتقادات و ادعاهای پادشاهان صفوی در رابطه با موضوع مهدویت و نوع ارتباط حکومت صفوی و حکومت مهدوی ترسیم گردد.
    کلیدواژگان: صفویه، نیابت امام زمان4، صفویه شناسان غربی، مهدویت
  • مسلم محمدی ، محمد محمدی صفحه 95
    با نگاه به آثار شیخیه، خصوصا آثار موسسان اصلی شیخیه (شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی) رگه هایی از غلو، از سوی آنان در اصول پنج گانه دین به چشم می خورد که بستر مساعدی برای دیگر اعتقادات آنان شده است. این مقاله با روش کتابخانه ای، پس از بررسی مقامات ائمه اطهارb در آثار شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی، با استفاده از قرآن کریم و آثار معتبر روایی امامیه و اثبات صحت انتساب غلو به این دو رهبر شیخی، در صدد نقد این ادعا برآمده و اثبات کرده است که نه تنها خلقت و آفرینش، از صفات انحصاری پروردگار است، بلکه هیچ گاه اهل بیتb خود را خالق ندانسته اند و حتی ایشان همواره با تبری از معتقدان به ربوبیت و خالقیت غیر خدا، خود را بندگانی خاضع و فروتن در مقابل خداوند، به مردم معرفی کرده اند.
    کلیدواژگان: شیخ احمد احسائی، سید کاظم رشتی، غلو، علل اربعه آفرینش، تفویض، امامت، امامان
  • نصرت الله آیتی، مرتضی کریمی * صفحه 119

    جریان «احمد الحسن بصری» ، یکی از جریان های خطرناک در موضوع مهدویت است. در حالی که استناد به خواب و استخاره، وجه مشترک احمد الحسن با بعضی از مدعیان دیگر است؛ ارائه تحلیل های جدید از روایات و مبانی خاص در رویکرد روایی، او را از دیگران متمایز کرده است. در چند سال اخیر، فعالیت های تبلیغی این جریان، چه به صورت مجازی در پالتاک و وب سایت های مختلف و چه به صورت چهره به چهره افزایش یافته است. استناد احمد الحسن به بعضی رویکردهای حدیثی رایج در میان گروهی از حدیث گرایان و نیز منطبق ساختن خود با شرایط و حوادث روز، با توجه به زمان شناسی خاص؛ از دیگر ویژگی های اوست. احمد الحسن بصری که مدعی است، مهدی اول و یمانی موعود است، خود را همانند دیگر امامان: ، از علم الاهی بهره مند و از هرگونه اشکال و اشتباه مصون می داند. مقاله حاضر، به شیوه توصیفی تحلیلی و انتقادی، به اشتباهات قرآنی احمد الحسن، با تاکید بر تطبیق های متعارض با دلایل عقلی و نقلی می پردازد.

    کلیدواژگان: مهدویت، مدعیان، احمد الحسن بصری، علم امام، اشتباهات قرآنی، تطبیق
|
  • Seyyed Muhammad Mousavi Moghadam , Hussein Muhammad , Hakimeh Zoveiny Page 5
    The issue of “the necessity of the existence of Divine Proof at all times” is one of the most important Quranic teachings. This paper, with a descriptive-analytic method, has proved the necessity of the existence of the Divine Proof based on the beginning verses of Surah al-Dukhan. These verses have introduced the “annual resolution of affairs” on the Night of Ordainment as one of the Divine affairs. The position and the state of the role of Divine Proof in the process of realization of this tradition is the main issue of this research. The answer to this question, in addition to proving the existence of the Divine Proof, determines his real role on the Night of Ordainment. Based on the research findings, the Divine Proof plays the subjective role in the process of resolution sunnah and extracts the Divine Orders in their brevity and puts them in their detailed form. Therefore, the presence of the Divine Proof is needed at any time; because the consistency of resolution sunnah and its effectiveness is subject to the permanent presence of the Divine Proof.
    Keywords: proof_Divine Lordship_sunnah_the resolution of affairs_verses 3 to 5 of Surah al-Dukhan
  • Khodamorad Salimiyan* Page 23

    The tradition “یخرج‏ ناس‏ من المشرق فیوطئون للمهدی” (there are people (probably Iranians) who rise from the East and prepare the ground for Mahdi’s governance), in the past years, has been used enormously in the discussions of preparation of the ground for the appearance in general and in scientific papers in particular. The abundance of using this narrative and the analyzes and comparisons carried out has doubled the necessity of the evaluation of this tradition. The first time, Ibn Majeh Qazvini (M/273 AH), in the book of “The Sunnah” has considered this tradition to be the words of the Holy Prophet (PBUH); however, no one considered this tradition to be valid until it was inserted in the Shia tradition sources through the book of “Kashf al-Ghameh” of Arbali (M/692 AH). This paper, organized with a descriptive-analytic-critical method, is an attempt to answer this question that how valid the tradition of «یوطئون للمهدی» is. Regarding the nascency of the tradition in the mental atmosphere of the Sunnis and their interest in the government of Imam Mahdi (AS), and not the appearance itself, this tradition points to the assistance in establishing the government and is not related to the preparation of the ground for the appearance of Imam Mahdi (AS).

    Keywords: Mahdi (AS), those who pave the ground for appearance, the East, Mahdi (AH) ’s government, یوطئون للمهدی
  • Seyyed Hussein Roknodeen , Tayyebeh Ghaemi Bafghi Page 43
    The “ideal society” has long been talked about in different cultures and religions. The realization of an ideal society requires a prelude, the most important of which is to change the attitudes of people in society. According to the Quranic culture, the attitudes of people can be examined in the two forms of “worldly multiplicities” and “Heavenly Abundance”. The proud exploiters and materialists have “worldly multiplicities” attitude toward the world, and consider all its credibility only as their own and seek to increase their dominance over others in order to realize their pluralism. On the other hand, people with the “Heavenly Abundance” attitude, give the originality to the life in the Hereafter. This attitude makes people seek to expand religious culture in addition to self-improvement. In the Shia Islamic culture, this approach is called “awaiting appearance” which is among the best deeds; because, this approach has the capacity and capability to create a positive and idealistic attitude in the society and lead the people of the society towards the realization of the Mahdavi community. This research, which is a library-based one, uses the narrative method towards revelation, and rational-analytic method. In this paper, the most necessary axis of this change has been addressed.
    Keywords: attitude change, Heavenly-Abundance attitude, worldly-multiplicity attitude, ideal society, Mahdavi society
  • Saeed Najafinezhad[ Page 69
    In the early days of the Safavid government, there was a favorable ground for the claim of deputyship of the Imam of the Time for the Safavid kings. Some Western scholars studying the Safavid, having learned about these conditions and ideals of the Safavid kings to realize the establishment of the Shi’a religion, have suggested that the Safavid kings have claimed to be the deputy of the Imam of the Time for their own government. By examining the various factors influencing the arguments of these researchers, the incorrectness of this theory is proven. In this research, it has been attempted to present a proper and correct image of the beliefs and claims of the Safavid kings in relation to the issue of Mahdism and the type of relationship between the Safavid and Imam Mahdi’s government.
    Keywords: Safavid, deputyship of the Imam of the Time, Western scholars studying the Safavid, Mahdism
  • Moslem Muhammadi, Muhammad Muhammadi Page 95
    By looking at the works of Shakyism, especially the works of its main founders (Sheikh Ahmad Ehsaee and Seyyed Kazim Rashti), traces of exaggeration by them in the five principles of religion can be seen, which have become a favorable platform for their other beliefs. This paper with a library method, after reviewing the status of pure Imams in the works of Sheikh Ahmad Ehsaee and Seyyed Kazem Rashti, using the Holy Qur’an and the authentic works on the Imams’ traditions and proving the veracity of attribution of exaggeration of these two Shaikhism leaders, seeks to criticize their claim and prove that not only is the creation the exclusive attribute of God, but also the pure Imams have never considered themselves as the creator. Moreover, they have introduced themselves as the humble servants of God to people by avoiding the believers in the Lordship (Robubi’yat) and creatorship (khaleghiyat) of people except God.
    Keywords: Sheikh Ahmad Ehsaee, Seyyed Kazim Rashti, exaggeration, the four reasons of creation, delegation, Imamate, Imams
  • Nosratollah Ayati, Morteza Karimi Page 119

    The flow of “Ahmad al-Hasan Basri” is one of the dangerous movements in the subject of Mahdism. While referring to the dream and sortes is Ahmad al-Hasan Basri’s common ground with some of the other claimants; providing new analysis of traditions and special principles in the approach to narrations has distinguished him from others. In recent years, the promotional activities of this flow, whether in the virtual world of Paltalk and various websites or in the form of face-to-face talk, have increased. Ahmad al-Hasan Basri’s reference to some of the common hadith approaches among some of the hadithists as well as his adaptation to the circumstances and events of the day, according to the special timing are his other characteristics. Ahmad al-Hasan Basri, who claims to be the first Mahdi and the promised Yamani, considers himself to have Divine knowledge like the Imams and be immune from any mistake or fault. The following paper, with a descriptive-analytic-critic approach, examines the Quranic mistakes of Ahmad al-Hasan with an emphasis on conflicting adaptations with the rational and transmitted reasons.

    Keywords: Mahdism, claimants, Ahmad al-Hasan Basri, Imam’s knowledge, Quranic mistakes, adaptation