فهرست مطالب

زبان و زبان شناسی - پیاپی 23 (بهار و تابستان 1395)

نشریه زبان و زبان شناسی
پیاپی 23 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سید هادی میرواحدی صفحات 1-16
    امروزه کاهش تنوع زبانی و فرهنگی به یکی از مسائل مهم و قابل تامل در حوزه های جامعه شناسی و زبان شناسی تبدیل شده است. برآوردها نشان می دهد نیمی از 7000-6000 زبان موجود در دنیا تا آخر این قرن یا به کلی ازبین خواهند رفت و یا درمعرض خطر قرار خواهند گرفت.این کاهش اغلب به واسطه تغییر تدریجی زبانی رخ می دهد که در آن جوامع زبانی یک یا چند زبان دیگر را به قیمت ازدست دادن زبان اول (مادری) خود می آموزند. بر همین اساس، با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و یک مصاحبه گروهی با مادران دارای فرزند زیر ده سال، این تحقیق به بررسی نقش خانواده و تاثیرپذیری آن از محیط زبانی در حفظ زبان آذربایجانی و انتقال آن به نسل های بعدی در تبریز می پردازد. تحلیل داده ها نشان می دهد به رغم اینکه پدران و مادران و فرزاندانشان نقش بسزایی در حفظ زبان ها ایفا می کنند، نگرش و تصمیمات و رفتار زبانی خانواده ها تحت تاثیر عوامل محیطی خارج از خانه قرار دارند. بنابراین، برای حفظ هرچه بهتر یک زبان، باید علاوه بر استفاده روزمره از آن در خانه، محیط زبانی مطلوبی برای تحکیم، تقویت و ترویج نگرش ها و رفتارهای مثبت نسبت به آن زبان وجود داشته باشد.
    کلیدواژگان: تغییر زبان، حفظ زبان، زبان آذربایجانی، تبریز
  • آزیتا افراشی صفحات 17-38
    مقاله حاضر به تحلیل داستان «وداع»، اثر جلال آل احمد، با رویکرد شعرشناسی شناختی می پردازد. این تحلیل برمبنای نظریه جهان های متن (ورث، 1999) صورت می پذیرد. جهان های متن بازنمودهایی ذهنی اند که از جهان گفتمان پدید می آیند. چیدمان اصلی جهان متن به وسیله عناصر جهان ساز ایجاد می شود و موضوع گفتمان، به وسیله گزاره های نقشی و پیش برنده شکل می گیرد. وقتی مرزهای جهان متن به وجود آمد، لایه های مفهومی دیگری قابل شناسایی است که جهان های فرعی نام دارند و بر سه نوع اند: جهان فرعی اشاره ای، جهان فرعی نگرشی و جهان فرعی معرفت شناختی. تحلیل داستان «وداع» براساس این نظریه نشان داد که هرچند بسط جهان های فرعی اشاره ای و نگرشی در داستان «وداع» بسیار محدود بود، ولی جهان های فرعی معرفت شناختی که لایه های معنایی عمیق تر ی را نشان می دهند، در این داستان به طور گسترده ای قابل شناسایی اند. این نتیجه نشان دهنده آن بود که داستان «وداع» متضمن لایه های عمیق معناست که به وسیله نشانه های مشخص متنی قابل دستیابی اند.
    کلیدواژگان: شعرشناسی شناختی، نظریه جهان های متن، گفتمان، متن، داستان کوتاه
  • بهار پورشاهیان، آرزو نجفیان، بلقیس روشن، مهدی سبزواری صفحات 39-60
    ساختار و معنای واژه های مرکب همواره یکی از موضوعات مورد توجه زبان شناسان و دستوریان بوده است. زایابودن فرایند ترکیب در بسیاری از زبان ها از جمله فارسی و انگلیسی، خود می تواند دلیل موجهی برای توجه زبان شناسان به این فرایند باشد. واژه های مرکب را به لحاظ ساختار معنایی و وجود هسته معنایی در ترکیب می توان به واژه های مرکب درون مرکز، برون مرکز، دوسویه و متوازن تقسیم کرد. هریک از این گروه ها را نیز می توان، ازلحاظ ساختاری، در گروه های کوچکتری جای داد. واژه های مرکب برون مرکز در تقابل با واژه های مرکب درون مرکز معنا و مفهوم پیدا می کنند. برخلاف ترکیبات درون مرکز، بسیاری از ترکیبات برون مرکز معنای استعاری دارند، لذا از این دسته ترکیبات در زبان فارسی، می توان برای فرایند واژه سازی در برابرنهادهای واژه های علمی و بیگانه استفاده کرد. هدف پژوهش حاضر، ابتدا ارائه توصیفی از فرایند ترکیب، به ویژه ترکیب های برون مرکز، و سپس طبقه بندی واژه های برون مرکز فارسی براساس طبقه بندی باور (2009) است. در این پژوهش نشان می دهیم که برون مرکزبودن ترکیب در فارسی، در اغلب موارد، وابسته به ساختار نیست بلکه به دامنه ارجاع ترکیب بستگی دارد. داده های پژوهش حاضر از بررسی متون آموزشی زبان و ادبیات فارسی دبیرستان سال تحصیلی 1393 به دست آمده اند.
    کلیدواژگان: واژه مرکب، برون مرکز، درون مرکز، ترکیب استعاری، ترکیب انتقالی، ترکیب ترکیبی
  • علی آنی زاده، مریم سادات غیاثیان صفحات 61-78
    مهم ترین نقش زبان، برقراری ارتباط در روابط اجتماعی و میان فردی است. این امر در راستای قواعد کاربردشناختی زبان قرار دارد. توانایی کاربرد این قواعد و اصول «توانش ارتباطی» نامیده می شود و نقش مهمی در کیفیت ارتباطات اجتماعی انسان ها از لحاظ تاثیر کنش ها و واکنش های آنها در اذهان و کنش های کلامی و غیرکلامی مخاطبان ایفا می کند. مهارت های ارتباطی دارای انواع کلامی و غیرکلامی و مولفه های بسیاری همچون:گیرنده، فرستنده، پیام، رسانه، کانال، سروصدا یا اختلال، بازخورد و بافت است و هریک از آنها، مشمول جنبه های گوناگونی است. اصل نوبت گیری و قطع گفتار یکی از جنبه های مهم مهارت های ارتباطی است که به رعایت بسیاری از ظرایف ارتباطی وابسته است. از آنجا که نحوه به کارگیری مهارت های ارتباطی، به ویژه اصول نوبت گیری و قطع گفتار، با اصل ادب و نزاکت اجتماعی رابطه مستقیم دارد، رعایت صحیح این اصول موجب ارتباط موثرتر و موفق تر مجریان با مخاطبان و درنهایت، اثربخشی مطلوب تر پیام خواهد شد. این مقاله، با تاکید بر بخش هایی از گفتگو که کلام منتقل یا گسسته می شود، صدوبیست دقیقه از گفتگوهای برنامه های تلویزیونی شبکه های1، 2، 3 و 4، شامل پانزده دقیقه آغازین از هشت برنامه (از هر شبکه دو برنامه)، را به روش توصیفی- تحلیلی بررسی کرده و مهارت های ارتباطی مجریان سیما را با تاکید بر عناصر کلامی در اصل نوبت گیری و قطع کلام مورد توجه قرار داده است. یافته ها نشان می دهد عوامل بسیاری در امر نوبت گیری مجریان در گفتگوهای تلویزیونی موثر است که عبارت اند از: نبود هماهنگی در رعایت عناصر کلامی و غیرکلامی، تعارفات، کلمات جداکننده، پرسش های سرنخ گیر روشن کننده، ارائه اطلاعات، موضوع بحث، بازگردانی کلام، درخواست آمرانه و تردید در سخن.
    کلیدواژگان: مهارت ارتباطی، برنامه مجری محور تلویزیون، نوبت گیری، قطع کلام، عناصر کلامی
  • فرشته مومنی صفحات 79-97
    زبان شناسی شناختی، زاویه دید را بخشی از فرایند تولید معنا و عاملی در تعبیرهای متفاوت از یک موضوع واحد می داند. نگاه از هر زاویه دیدی شناخت و درکی از همان دیدگاه به بیننده می دهد و بنابر دستور شناختی، این موضوع در دستور زبان نیز نمودار می شود. با توجه به نقدها و داوری های متفاوت، متناقض و اغلب مغایر با آمار مربوط به اشعار سهراب سپهری، به نظر می رسد زاویه دیدی که او در اشعار خود به کار برده است و طی آن، به گفته خود وی، می خواسته آدمی را به «ادراک شیء» -و نه به ادراک فرد از شیء- برساند، شناخته نشده است. هدف این مقاله، معرفی زاویه دید موردنظر شاعر و ارائه مدلی از فرایندهای چندمرحله ای شکل گیری ساختار زبانی شعر اوست. طی این مطالعه که به روش کتابخانه ای انجام یافته و توصیفی-تحلیلی است، مشخص می شود که سهراب سپهری، با جابه جایی زاویه دید از چشم انداز پایگاه به پویه، و با پیش نماسازی از آن شیء، خواننده را در جایگاه سوژه/ شی ، قرار می دهد تا با القای وضعیت آن، خواننده (به تعبیر خود شاعر) به ادراک شیء دست یابد.
    کلیدواژگان: شناخت، زاویه دید، پایگاه، پویه، ادراک
  • فاطمه میرزاپور، محرم رضایتی کیشه خاله، سید هاشم موسوی صفحات 99-129
    نگرش های زبانی، دلایل انتخاب یک زبان در یک موقعیت یا وضعیت را نشان می دهد. مطالعه نگرش های زبانی، در حفظ، مرمت و بازسازی تخریب های زبانی و اجرای موفق توسعه برنامه ها و سیاست های گویش تالشی نقش و اهمیت اساسی دارد. به منظور مطالعه نگرش های زبانی، از هریک از دبیرستان های پسرانه و دخترانه منتخب در شهرهای ماسال و تالش و روستا های خاله سرا و کشلی، 30 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شد و از آنها در قالب پرسش نامه نظرسنجی به عمل آمد. نگرش مثبت پاسخ دهنده ها در مورد فرهنگ و گویش تالشی، 70 درصد و درباره سایر گویشوران تالشی ، 42 درصد بوده است. درمورد برنامه های سواد تالشی، 36 درصد نگرش کاملا مثبت و 34 درصد نگرش نسبتا مثبت داشتند. نسبت به رسانه های توسعه دهنده زبان تالشی، 63 درصد از پاسخ گویان نگرش مثبت داشتند و تلویزیون و رادیو و روزنامه، به ترتیب، در ردیف اول و دوم و سوم اولویت آنها قرار داشت. در هریک از نگرش های زبانی، اختلاف معنی دار آماری در بین شهر و روستا وجود دارد ولی در بین پسر و دختر وجود ندارد.
    کلیدواژگان: نگرش زبانی، رسانه، جامعه شناسی زبان، تالشی، جنسیت، محل زندگی
  • پونه مصطفوی، مرضیه صناعتی صفحات 131-156
    در زبان شناسی نقش گرایی نظام مند هلیدی، سه فرانقش متنی، تجربی و بینافردی، سه لایه معنایی متفاوت هستند که با کمک آنها بندهای متن تحلیل می شوند و از این تحلیل، سبک شناسی متون حاصل می شود. هدف از این مقاله، تحلیل داستان کوتاه «نیمکت روبه رو»ی زویا پیرزاد ازمنظر نقش گرایی نظام مند و براساس سه فرانقش مذکور و تحلیل سبک شناسی آن است. نگاه زبان شناختی و نقش گرایی به سبک، با تعاریف سبک در ادبیات همپوشی ندارد اما در مواردی کلی، این مفهوم قابل انطباق است. داستان مورد بررسی 233 بند دارد که یک به یک، براساس این مدل، تحلیل شده اند اما به دلیل محدودیت حجم مقاله، تنها به ذکر 18 بند از شاخص ترین نمونه ها بسنده شده است. انتخاب این مثال ها به گونه ای صورت گرفته است که بندها، تمام اجزای موجود در فرانقش ها را دارا باشند. برخی از نتایج حاصل از تحلیل مذکور عبارت اند از: در اکثر بندهای داستان، شخصیت اول نقطه عزیمت نویسنده است و داستان بر او و مسائلش تمرکز دارد. با توجه به روایی بودن سبک داستان، کاربرد وجه خبری و زمان گذشته فراوان است. وجود تعداد زیاد افعال به صورت فرایند مادی در این داستان حاکی از این است که نویسنده قصد بیان رویدادها و وقایع را دارد.
    کلیدواژگان: زبان شناسی نقش گرا، حوزه گفتمان، عامل گفتمان، شیوه گفتمان، فرانقش های هلیدی، سبک شناسی
  • حسین صافی پیرلوجه صفحات 159-173
    هویت سازی: مطالعه موردی دختران در رشت عنوان کتابی است به قلم پدیده پاکپور و ویراسته کارینا جهانی و بو اوتاس. این کتاب 217صفحه ای، که در سال 2015 از سوی دانشگاه اوپسالا به زبان انگلیسی منتشر شده است، حاصل پژوهشی زبان جامعه شناختی درباره تصوراتی است که یازده نفر از دختران 17 تا 28ساله رشتی از هویت خود در خلال 14 مصاحبه اظهار کرده اند: در این مصاحبه ها از «رشتی بودن» گاهی به مفهوم گویشور گیلکی بودن سخن رفته است، گاه به مفهوم اهل رشت بودن، و گاهی هم به مفهوم رشتی مآب بودن. تقریبا همه داده های پژوهش از بهمن ماه 1389 تا اردیبهشت ماه 1390 و در قالب مصاحبه های هدفمند یا آزاد گردآوری شده اند. این داده های خام سپس به روش امیک[1] (یعنی با تمرکز بر تعریف خود مصاحبه شوندگان از کیستی شان) در چارچوبی برساخته از دو رویکرد به نام های مقوله بندی عضویت[2] و مکالمه کاوی[3] تحلیل شده اند
    [1]- emic : برخلاف این رویکرد، در رهیافت اتیک (etic)، تحلیل گر به منظور وارسی و توصیف الگوهای زبانی، گاه از تمایزهایی بهره می گیرد که اگر هم در نظر اهل زبان درک پذیر باشند، ارزش ارتباطی چندانی ندارند؛ بلکه به عنوان بخشی از یک نظام تحلیلی، از بیرون بر شواهد تحمیل شده اند.
    [2]- membership categorization analysis (MCA)
    [3]- conversation analysis (CA)
    کلیدواژگان: هویت سازی، پدیده پاکپور
  • سعیده قندی صفحات 175-185
    واژه تحقیق در لغت به معنای رسیدگی کردن، بررسی، بازجویی (فرهنگ قریب)، وارسی واقعیت (فرهنگ نفیسی)، راست و درست کردن، به حقیقت امری رسیدگی کردن و بازجویی کردن (فرهنگ عمید و لغت نامه دهخدا) است. تعریف تحقیق، به عنوان یک فرایند پژوهشی، شکل خاصی از دانش آکادمیک است (به نقل از دلاور، 1374: 23). دست یابی به هدف های علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. روش شناسی را می توان از چند دیدگاه مطمح نظر قرار داد: از دیدگاهی، روش شناسی مطالعه منتظم و منطقی اصولی است که تفحص علمی را راهبری می کند. از این دیدگاه، روش شناسی شاخه ای از منطق و یا حتی فلسفه است. دیدگاه دیگر، روش شناسی را شاخه ای از علم می داند (ساروخانی، 1377: 22). روش های پژوهش، ابزارها و شیوه هایی برای انجام پژوهش هستند. پژوهش، اصطلاحی است که آزادانه برای هر نوع از تحقیق استفاده می شود تا حقایق جدید یا جالب را کشف کند. مانند تمام فعالیت ها، دقتی که در انجام هر پژوهش انجام می گیرد، در کیفیت نتایج بازتاب خواهد داشت (ولیمن[1]، 2011: 1). در همه علوم، و ازجمله زبان شناسی، لازم است بدانیم چه ابزارهای مناسبی برای این حوزه وجود دارد و چگونه از آنها استفاده کنیم تا به بهترین نتیجه منجر شود. اولین گام، در هر حوزه ای، انتخاب روش پژوهش مناسب برای آن حوزه است. پل الدرسون[2]در این باره می گوید: «مشکلی را ندیده ام، هرچند پیچیده، که اگر از راه درست به آن نگاه کنید، باز هم پیچیده باشد». در هرکدام از زمینه های مختلف زبان شناسی، کتاب های روش شناسی متعددی به زبان انگلیسی وجود دارد، اما کتاب هایی که به بررسی روش پژوهش در تمام، یا دست کم بیشتر، حوزه های زبان شناسی بپردازد، چندان فراوان نیست. دو کتاب روش های پژوهش در زبان شناسی (ری[3] و بلومر[4]، 2006) و (پودسوا[5] و شارما[6]، 2013) از آن جمله اند.
    [1]. N. Walliman
    [2]. P. Alderson
    [3]. A. Wray
    [4]. A. Bloomer
    [5]. R. J. Podesva
    [6]. D. Sharma
    کلیدواژگان: روش های پژوهش، لیا لیتوزلیتی
|
  • Seyed Hadi Mirvahedi Pages 1-16
    Cultural and linguistic decline has today become one of the most important and unsettling issues in sociolinguistic studies. It is said that of 6000-7000 existent languages half will die out or become moribund by the end of this century. This decline is often due to language shift processes through which linguistic communities begin to learn one or more languages at the cost of losing their own first language. Against this background¡ this research uses a questionnaire and a focus group interview with mothers of children under ten to examine the role of family and its interaction with the wider ecology in transmitting Azerbaijani to the next generation in Tabriz. The findings suggest that although family members play a significant role in language maintenance¡ their linguistic attitudes¡ decisions and behavior are under the influence of the wider ecology outside the home. To ensure the maintenance of a language¡ it is thus suggested that besides daily use of a language at home¡ there needs to be a favorable ecology to reinforce and encourage positive linguistic attitudes and behavior towards that language.
    Keywords: language change, language maintenance. Azerbaijani. Tabriz
  • Azita Afrashi Pages 17-38
    This paper presents an analysis of a short story named farewell [veda'] from a cognitive poetic perspective. The analysis uses Text Worlds Theory as developed by Paul Werth (1999). Text Worlds are mental representations which spring from the discourse world . World - building elements denote the basic deictic arrangement of the text world and provide some sense of setting. What the text is actually about is composed of function- advancing propositions. Once the boundaries of the text world are established and the discourse is progressing, further conceptual layers may be created. These layers are known as sub worlds, which are of three types; deictic, attitudinal and epistemic sub worlds. The analysis of "Farewell" showed that although the extension of deictic and attitudinal sub worlds were limited, but the epistemic sub worlds extended considerably in this story, which resulted in remotedness and hypotheticality and deep layers of meaning within the text.
    Keywords: cognitive poetics, Text World Theory, discourse, text, short story
  • Bahar Pourshahian, Arezoo Najafian, Belgheis Rowshan, Mehdi Sabzevari Pages 39-60
    Compound words, their structures and meanings, are subject of recent linguistic studies. Compound words regarding their meanings and head existence are divided into endocentric, exocentric, Dvandva and reciprocal. Each of these groups can be divided into small groups. Endocentric words will become meaningful in their contrast to exocentric words. On the contrary, most exocentric compound words have metaphoric meanings, and can be used as Persian equivalents for foreign scientific words in the process of word formation. This article presents first a description of compound processes and then a description of exocentric compound process, and at last classifies the exocentric compound Persian words based on Bauer’s (2008) classification. It also attemepts to show that Persian exocentric compound words have the same domain as Bauer’s classification. Application of this classification can be useful for word formation and also for teaching Persian to non- Persian speakers.
    Keywords: compound words, exocentric, endocentric, metaphoric compound words, conversion compound words
  • Ali Anizadeh, Maryam Ghisian Pages 61-78
    Communication is comprised of verbal and non-verbal skills. Moreover, communication process has some components (e.g. sender, receiver, message, media, channel, noise, feedback, texture, etc.) which have the potentiality to be analyzed from different perspectives. Two principles of turn taking and interruption are among the important communicative competences that have integral connections with other competences. These two principles have close relationships with the principle of social politeness. The correct observation of these principles leads to a more effective and successful rapport between the presenters and audience. This article puts emphasis on interior design (decoration and furniture), and proximities, (territoriality, proximity, and orientation) in the context of the principles turn-taking and interruption . Considering this, a hundred and twenty minutes of presenter-oriented programs on Iranian national television channels (channels One, Two, Three, and Four) were analyzed , focusing on the first fifteen minutes of eight programs (that is, two programs from each channel). This article employs descriptive-analytic approach to “circumscribe the current communicative competence of presenter-oriented programs in Iranian national television programs in comparison with an ideal condition”.
    The findings of this study showed that many factors affect turn-taking, including failure to observe verbal and non-verbal principles, compliments, concluding phrases, clarification probes, information, adjacency pairs, apologies and their acceptance, subject matters, reflection, imperative demands and doubt.
    Keywords: communicative competence, presenter, oriented programs, turn taking, interruption, verbal principles
  • Fereshteh Momeni Pages 79-97
    In cognitive linguistics, viewpoint is a part of the process of producing meaning and a factor in different construing of the same subject. Different viewpoints provide the viewer with particular perspectives to conceptualize the case, which according to cognitive grammar, is represented in the grammar of the language. The many inconsistent reviews on Sohrab Sepehri's poetry show that his objective to lead the viewer to perceive the situation of the subject (from the subject’s viewpoint, not the viewers) has not been realized. The aim of this paper is to introduce this apparently unknown viewpoint and to give a model of the processes of its formation in the construction of his language. The present paper argues that through foregrounding the case, switching from the perspective of the landmark to the perspective of the trajectory to suggest the situation of the case, he leads the reader to perceive the state of the subject, or "object's perception" as he expresses.
    Keywords: cognition, viewpoint, landmark, trajectory, perception
  • Fatemeh Mirzapoor, Moharam Rezayati, Seyed Hashem Mosavi Pages 99-129
    Language attitudes affect the shift, survival, maintenance, death, and life of a language. The study of language attitudes therefore deserves examination. The linguistic changes in Talysh community , and the language policies designed and performed for Talysh have made the language a proper subject of investigation. The present study was designed to examine the attitudes of Talysh speakers. The data were collected through questionnaires from 240 subjects. The subjects were high school students, 120 girls and 120 boys, from three regions of Talysh: south of Talysh (Masal city), north of Talysh (Keshly and Khotbehsara villages), center of Talysh (Talysh city and Khalehsara village).The results showed that in their attitudes towards Talysh language and culture, 70% of subjects have positive attitudes and 20% have neutral attitudes. In the attitudes towards other Talysh speakers, 42% prefer Talysh speakers, i.e. in watching television and in hospital situations more subjects favored the use of Talysh and 41% of subjects have neutral attitudes .In the attitudes towards literacy in Talysh , 36% of subjects have strongly positive attitudes and 34% have relatively positive attitudes. In the attitudes towards media programs, 63%have positive attitudes and 23%have neutral attitudes.
    As for media, television is the most favored , while the newspaper is the least favored . Radio ranked in between the two. As for linguistic attitude, there is statistically significant difference among Talysh regions and no statistically significant gender difference in the regions.
    Keywords: language attitudes, questionnaires, sociolinguistic, talysh, statistical test
  • Pooneh Mostafavi, Marzieh Sanaati Pages 131-156
    There are three metafunctions in systemic functional linguistics named, textual, experiential and interpersonal metafunctions. According to Halliday these metafunctions are considered as three different semantic levels in which clauses can be analyzed. One of this analysis results is stylistics. The purpose of the present article is to analyze a contemporary short story of Zoya Pirzad named “the opposite bench” according to the said metafunctions of systemic functional linguistics, to determine stylistic patterns of the said short story. It is necessary to note that there is not complete overlap between stylistic concept in literature on the one hand and linguistic or functional approach on the other. But they are relatively coincident in some general and basic cases. The short story which is analyzed clause by clause based on the said theory in this paper, consists of 233 clauses but because of paper size limitations, we just mentioned 19 clauses which are the most important ones. We conclude that in most clauses the chief character of the story (hero) is considered as the departure point and the story focuses on him and his affairs. Plenty usage of declarative modality and past tense clauses is the result of the story style which is narrative. Using positive clauses here sustains the validity of clause based on the writer’s opinion. The existence of modal adjuncts in clauses shows the writer’s confidence and approach. Meanwhile the number of material processes indicates the different events in the story.
    Keywords: Functional Linguistics, the Field of Discourse, the Tenor of Discourse, the Mode of Discourse, Style
  • Hosein Safi Pages 159-173
  • Saeedeh Ghandi Pages 175-185