فهرست مطالب

حقوق اسلامی - سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 44، بهار 1394)

فصلنامه حقوق اسلامی
سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 44، بهار 1394)

  • بهای روی جلد: 60,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/03/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی محمدی جورکویه* صفحه 7
    یکی از مسائل مطرح در بحث جنایت عمدی بر ضد تمامیت جسمانی این است که از نظر قانون مجازات اسلامی، حق قصاص برای اولیای دم یا مجنی علیه، حق منحصربه فرد است یا اینکه در عرض آن، حق دیگری نیز به نام حق دیه برای وی به رسمیت شناخته شده است و او به استقلال می تواند قصاص یا دیه را انتخاب نماید و پشتوانه فقهی آن چیست؟ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره قانونگذار در صورت کلی این مسئله به پیروی از نظر مشهور فقهای امامیه بر این عقیده بوده است که حق قصاص حقی تعیینی برای اولیای دم یا مجنی علیه است و حق دریافت دیه در عرض قصاص نیست و تنها با رضایت جانی قابل دریافت است؛ اما در جایی که اجرای حق قصاص مشروط به پرداخت فاضل دیه باشد مانند قصاص مرد در برابر زن، برای پذیرش نظریه تخییر یا تعیین در ادوار مختلف قانونگذار موضع ثابتی نداشته است؛ این مقاله در صدد است، تعیینی یا تخییری بودن حق قصاص و تحول سیاست تقنینی را با توجه به اقوال و ادله بحث، مورد بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: حق قصاص، دیه، فاضل دیه، جنایت عمدی، تمامیت جسمانی
  • حسینعلی بای* صفحه 31
    مشهور فقهای امامیه معتقدند: «دیه شکستگی استخوان هر عضو، در صورتی که شکستگی به طور کامل بهبود نیابد، یک پنجم دیه همان عضو و در صورتی که که به صورت کامل و بدون هیچ عیب و نقصی بهبود یابد، چهار بیست وپنجم دیه همان عضو است». این گزاره و قاعده فقهی معروف و پذیرفته شده از چنان جایگاهی نزد فقها به خصوص فقهای متقدم برخوردار است که در میان اکثریت ایشان، تلقی به قبول شده است و کمتر فقیهی به بررسی تفصیلی مدرک و مفاد این قاعده پرداخته است. در نوشتار حاضر، ضمن مفهوم شناسی شکستگی و اقسام آن، به بررسی مدرک و مستند قاعده مزبور و تبیین استثنائات آن در فرض حجیت و تمامیت این قاعده خواهیم پرداخت و در این مقام مباحث حقوقی را نیز از نظر دور نخواهیم داشت.
    کلیدواژگان: دیه، شکستگی استخوان، دیه شکستگی، روایت ظریف
  • عنایت شریفی* صفحه 67
    در احکام فقهی و شرعی نوعی الزام نهفته است. درباره خاستگاه این گونه الزامات اختلاف وجود دارد. برخی عقل را منشا الزام می دانند و عده ای همانند برخی از اشاعره امر و نهی الهی و برخی فطرت را منشا الزام می دانند؛ ولی به نظر می رسد هر یک از نظریات ارائه شده در این باره به نوعی دارای اشکال می باشند. از نظر نگارنده منشا الزام فقهی و شرعی درک و کشف عقل می باشد که مکلفان را وادار به انجام تکالیف و لزوم اطاعت از اوامر الهی و ترک از نواهی الهی می نماید.
    کلیدواژگان: فقه، احکام شرعی، الزامات شرعی و مدرکات عقل
  • ابراهیم باطنی* صفحه 89
    استقلال قضایی یکی از جلوه های به رسمیت شناختن عقاید اهل کتاب و احترام به ایشان در اندیشه اسلامی است. پذیرش استقلال قضایی اهل کتاب مستلزم پذیرش دو بعد استقلال در محاکم و استقلال در قوانین است.
    مقاله حاضر درصدد واکاوی حقوقی استقلال قضایی اهل کتاب و امکان جریان آن در شرایط حقوقی کنونی است. این مقاله با تجزیه و تحلیل الزامات استقلال قضایی و لزوم استقلال در محاکم و استقلال در قوانین می کوشد، امکان جریان استقلال قضایی اهل کتاب را در ساختارحقوقی موجود، به اجمال بررسی کند.
    کلیدواژگان: استقلال قضایی، اهل کتاب، غیرمسلمانان، صلاحیت، دادرسی
  • حسین رحمت الهی*، نجف لکزایی، محمد جواد ارسطا، هادی حاجزاده صفحه 113
    مقوله امنیت و به ویژه امنیت سیاسی، در همه جوامع امروزی به عنوان یکی از مولفه های اصلی حقوق بنیادین افراد مورد توجه قرار می گیرد و ماهیتی حقوق بشری به خود گرفته است. نوشتار حاضر با توجه به این اهمیت، درصدد بازشناسی مقوله امنیت سیاسی و مهم ترین رکن آن ذیل عنوان «مرجع امنیت» در آموزه های فقه سیاسی شیعه است.
    بدین منظور، ضمن تبیین اجمالی محل بحث در مطالعات امنیتی، معیارها و ضوابطی به منظور تشخیص مرجع امنیت از میان موضوعات امنیت ارائه شده است. سپس سه شاخص به عنوان موضوعات اصلی امنیت سیاسی با عناوین «حق به کارگیری و ابراز هر عقیده سیاسی»، «حق بر انتخاب شدن برای مناصب سیاسی» و «حق بر انتخاب مقامات و کارگزاران نظام سیاسی»، احصا و مورد بررسی قرار گرفته اند و در گام بعد، به بررسی مهم ترین موضوع در فقه امامیه، به منظور بازشناسی «مرجع امنیت سیاسی» پرداخته شده است.
    از این رهگذر، در فقه امامیه، «حق به کارگیری و ابراز عقاید سیاسی» به عنوان مهم ترین گزاره در امنیت سیاسی افراد و جامع دیگر حقوق و آزادی های سیاسی در نظر گرفته می شود.
    کلیدواژگان: امنیت سیاسی، مرجع امنیت، حق ابراز عقیده، حق انتخاب شدن، حق انتخاب کردن
  • سیدسجاد ایزدهی* صفحه 153
    فقه سیاسی به مثابه گرایشی تخصصی در کنار سایر گرایش های علمی فقه، در زمان گذشته به تناسب موقعیت و شرایط و به خاطر اموری چون محدودبودن جامعه شیعی، رسمیت نداشتن مذهب شیعه و فراگیربودن اقتضای تقیه در برابر سلاطین جائر از حجم مسائل و کیفیت اندکی برخوردار بود، و امروزه به سبب اموری چون حجم وسیعی از مسائل مستحدثه سیاسی، اقتدار اجتماعی سیاسی فقی هان و توسعه فقه سیاسی به گستره امور اجتماعی و حکومتی، از کیفیت و کمیت بسیاری برخوردار شده است. اموری چون اختلاف در معنای فقه سیاسی، تمایز آن با فقه حکومتی، سطح انتظار از فقه سیاسی و حکومتی و گونه شناسی متفاوت در عرصه استنباط مسائل سیاسی، موجب ارائه قرائت های متفاوتی از فقه سیاسی با محوریت فرد، اجتماع یا حکومت شده است. هویت فقه سیاسی مطلوب در عصر حاضر در گرو شاخص ها و ملاک هایی است که در این تحقیق مورد عنایت قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: فقه، فقه سیاسی، فقه حکومتی، فقه سیاسی حداقلی، فقه سیاسی حداکثری، حکومت دینی
|
  • Ali Mohammadi Jurkuye* Page 7
    When an intentional crime against physical integrity is at issue, the question arises as to whether the right to Qiṣāṣ (nemesis) is a determinate right for the victim or his/her family or they have also a right to Diyah (blood money) and the option to choose one of them according to the Iran Islamic Penal Code and what Fiqh arguments are available for the issue. After the Islamic Revolution, legislator generally followed the popular view of Imami Fiqh scholars i.e. the right to Qiṣāṣ (nemesis) is a determinate right for the victim or his/her family and the right to Diyah (blood money) is not a right alongside the right to Qiṣāṣ (nemesis) although it is permitted on the basis of the criminal's consent. But when the enforcement of the right to Qiṣāṣ (nemesis) is conditioned to the payment of surplus of the Diyah (blood money) like Qiṣāṣ of a man for a woman, the legislator has not had a fixed position. This article is trying to determine the determinacy or optionality of the right to Qiṣāṣ and the evolution of legislative policy with an approach to the Fiqh scholar's opinions and their evidence.
    Keywords: Right to Qiṣāṣ (nemesis), Right to Diyah (blood money), Surplus of the Diyah, Intentional Crime, Physical Integrity
  • Hoseinali Bay* Page 31
    The popular view among Imami Fiqh scholars is that "Diyah (blood money) for Bone Fracture of a body part is one fifth of the Diyah for that body part if it does not recover completely and four twenty fifths of the Diyah for that body part given that it recovers without any deficiencies and defects". This proposition and accepted and renowned Fiqh rule has such position for especially early Fiqh scholars that they considered it as too clear and just. So only few of them pursued detailed investigations into the evidence and content of the rule. Studying the concept of fracture and its types, this article investigates into the evidence and referents of the aforementioned rule and explains its exceptions, with an approach to legal issues if the rule is to be accepted.
    Keywords: Diyah (Blood Money), Bone Fracture, Diyah for Fracture, Narration of Zarif Bin Nasih
  • Enayat Sharifi* Page 67
    There lies a kind of obligatoriness in Fiqh and Sharia rules and scholars have dispute as to the origin of such obligatoriness. Some consider wisdom as the origin and others like some Asharites consider God's command as the origin and others consider human nature (al- Fitrah) as the origin. It seems that none of the three ideas are perfect. This paper regards the reason's grasp of obligation and necessity of obeying God as the root for Fiqh and Sharia rules obligatoriness.
    Keywords: Obligatoriness. Wisdom, God's Command
  • Ebrahim Bateni* Page 89
    Judicial independence is one of the manifestations of recognition of and respect for people of the Book (Ahl al Kitāb) in Islam. Accepting the Judicial independence of people of the Book demands accepting two dimensions of independence i.e. independence in courts and independence in rules. This article seeks to analyze judicial independence of people of the Book in terms of the possibility of its application in the current legal situation. Studying the requirements of judicial independence and the need for independence in courts and rules, this paper tries to briefly investigate into the possibility of its application in the current legal structure.
    Keywords: Judicial independence, people of the Book (Ahl al Kitāb), Non Muslims, Jurisdiction, Procedure
  • Hosein Rahmatollahi*, Najaf Lakzaee, Mohammad Javad Arasta, Hadi Hajzadeh Page 113
    Security and especially political security in all modern societies, is considered as one of the main factors of the fundamental rights of individuals and has taken the essence of the human rights. Taking this importance into account, this paper seeks to reconsider political security and its most important element as the referent of security in teachings of Shiite political Fiqh. First, standards and criteria for identifying the referent of security after briefly explaining the status of the issue in security studies. Political security has three standards of "the right to adopt and express any political opinion", "the right to be elected to a political office" and "the right to elect officials and political authorities". Then we study the "referent of political security" by considering the most important issue in political Fiqh. "The right to adopt and express political opinions" is the most important proposition in political security of individuals in Imami Fiqh in that it encompasses other political rights and freedoms.
    Keywords: Political Security, Referent of Security, Right to Freedom of Expression, Right to be Elected, Right to Elect
  • Sayyed Sajjad Izdehi* Page 153
    Political Fiqh as a specialized field among other fields of Fiqh, was limited in the past in terms of the volume and quality commensurate with the situation of the time and due to things like small Shia community, Informality of the Shia sect and Taqīyah prevalence against tyrant rulers. Today the corresponding literature has increased in terms of the volume and quality due to, among others, the large number of new political issues, socio-political authority of Fiqh scholars and the development of Fiqh into social and governmental extent. Things like dispute over the definition of political Fiqh, its distinction with governmental Fiqh, expectations about political Fiqh and distinct typology of Fiqh inference in the field has led to different interpretations of political Fiqh with a focus on the individual, community or the government. This article is trying to consider the nature of favorable political Fiqh today depending on specified indicators and criteria.
    Keywords: Fiqh, Political Fiqh, Governmental Fiqh, Minimal Governmental Fiqh, Maximal Political Fiqh, Religious Government