فهرست مطالب

فصلنامه حقوق اسلامی
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 57، تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/06/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن اسماعیلی، سیدعلی اصغر رحیمی صفحات 7-42
    اموال خارج از حاکمیت دولت ها در مناطقی شامل دریاهای آزاد، جو، ماورای جو و قطب جنوب واقع شده است. این اموال از جمله دریاها، منابع معدنی، آبزیان، حیوانات خشکی، مدارهای ماهواره ای، اجرام سماوی، جو و ماورای جو را شامل می شود. با توجه به گستره مفهوم انفال در فقه امامیه، می توان اموال خارج از حاکمیت دولت ها را به جز مواردی که موضوعا از ذیل مفهوم انفال خارج می گردد، جزء انفال به حساب آورد؛ زیرا، اموال مذکور فاقد مالک معین بوده و ذیل عموم روایاتی قرار می گیرد که کل دنیا و آنچه در آن است را متعلق به امام می داند. بعلاوه، مصادیقی که در روایات تحت عنوان انفال بیان شده از باب تمثیل است و امکان توسعه این مصادیق در ادوار زمانی و مکانی مختلف وجود دارد. اموال خارج از حاکمیت دولت ها از جمله این مصادیق است که برای مدیریت آن در اختیار امام به عنوان حاکم جامعه اسلامی قرار دارد. این تحقیق از دو بخش تشکیل شده است. در بخش نخست مصادیق و مفاهیم حاکم بر اموال خارج از حاکمیت دولت ها تبیین و در بخش دوم به ماهیت آن پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: امام، انفال، مباحات عامه، مشترکات عامه، میراث مشترک بشریت
  • سام محمدی، محمدحسین تقی پور درزی نقیبی صفحات 43-71
    چنانکه یک شخص مباشرتا، مرتکب فعل زیانباری گردد، احراز رابطه سببیت بسیار آسان است. زیرا با اثبات این مطلب که ضرر وارده به علت فعل شخص بوده، حکم به رابطه سببیت می شود. گاهی اجتماع سبب و مباشر و یا اجتماع اسباب اتفاق می افتد، یعنی چند سبب و یا یک یا چند سبب و مباشر، موجب بروز زیان می گردند. در این فرض، بحث این است که کدام یک از اسباب و یا مباشر ضامن می باشند و حدود مسئولیت هر یک به چه میزان است؟ با تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 قانونگذار نوآوری هایی را در زمینه مسئولیت مباشر و سبب در فرض اجتماع اسباب و نیز اجتماع سبب و مباشر ایجاد نموده است. در این تحقیق به بر رسی نوآوری های قا نون مجازات اسلامی در مسئله مسئولیت مباشر و سبب در فرض اجتماع اسباب و اجتماع سبب و مباشر می پردازیم تا تحولات ایجاد شده بنحو ملموس تری تبیین گردد.

    کلیدواژگان: مباشر، سبب، تعدد اسباب، مسئولیت، میزان تقصیر
  • روح الله ملکی، بیژن عباسی *، سید محمد هاشمی، صابر نیاورانی صفحات 73-97

    مشروعیت دولت از مهم ترین مبانی حقوقی تامین الزام معنوی و اقناع وجدانی جهت تبعیت از قواعد حقوقی، است. دولت به عنوان قدرت حاکمه هر جامعه برای لازم الاتباع بودن و در عین حال پایداری و بقاء، محتاج به مشروعیت است. عدالت و قانون مداری یکی از مبانی مشروعیت دولت است. پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) فقی هان اهل سنت رویکرد خاصی را در قالب نظریه خلافت در پیش گرفتند. پس از خلفای راشدین و با روی کار آمدن سلاطین و حکام در حوزه قلمرو دولت اسلامی نظریه های مزبور متحول شد. این تحولات با گذشت زمان تحت تاثیر تکثر برداشت ها از منابع حقوق اسلامی و حاکمیت نظریه های سیاسی در جامعه جهانی و اسلامی دامنه تغییر شدیدتری را تجربه کرد. حال این پرسش مطرح می شود که عدالت به عنوان یکی از انگاره های بنیادین قانون مداری دولت اسلامی نزد متفکران اهل سنت در خصوص مشروعیت دولت چه جایگاهی داشته و با چه چالش هایی مواجه است؟ پژوهش چالش های حقوقی قانون مداری را در برداشت متفکران اهل سنت از مشروعیت دولت در ادوار تاریخی مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.

    کلیدواژگان: قانونمداری، عدالت، مبانی حقوقی، مشروعیت، اهل سنت
  • محمدعلی اسدی نسب صفحات 99-123
    وضعیت شریعت قرآنی در دو مبحث در میان برخی از صوفیه متزلزل شده است؛ یکی در بحث مربوط به رابطه شریعت، طریقت و حقیقت؛ چرا که به زعم برخی از صوفیان، رعایت احکام شرعی برای کاملان و واصلانی که از شریعت و طریقت گذشته و به حقیقت رسیده اند ضرورتی ندارد. دیگری در بحث تاویلات آیات الاحکام اعم از حقوقی و غیره است که در برخی از این تفاسیر، قسمت مهمی از آنها را از معنای ظاهری، عرفی و حقیقی خود تهی کرده و به سود گرایش خویش تاویل کرده اند؛ تاویلی که گاهی با هیچ یک از قواعد تفسیری و قواعد موجود در علم اصول سازگار نیست. چنین روشی از دیرباز سبب حساسیت عالمان دینی و مفسران قرآن شده است. از این رو باید به تبیین و شرح و احیانا نقد و آسیب شناسی چنین برداشت هایی بپردازیم که نوشته حاضر در پی تحقق آن است. در این نوشته نظر برخی از مفسران و قرآن پژوهان نیز مورد نقد قرار خواهد گرفت.

    کلیدواژگان: شریعت، عرفان، تاویلات عرفانی، آیات الاحکام، حقوق قرآنی، قرآن
  • حسین فخر، مینا دیبامهر صفحات 125-155
    آزادی بیان یکی از حقوق اولیه مورد پذیرش در قانون اساسی است که در برخی قوانین مشمول برخی استثنائات یا شروط شده است که بسیار کلی و قابل تفسیر هستند. جرم انگاری هر نوع فعالیت تبلیغی علیه نظام یا به نفع گروه ها و سازمان‎های مخالف نمونه چنین استثنائاتی است. این جرم انگاری اگرچه به ظاهر ارتباطی به آزادی انتقاد ندارد، اما به دلیل فقدان معیاری روشن در تفکیک فعالیت تبلیغی از انتقاد، اصل آزادی بیان را مخدوش می‎سازد و بنابراین مغایر قانون اساسی است. با اصل قانونی بودن جرم تنافی دارد؛ زیرا در چارچوب یک تعریف حقوقی روشن از عمل مجرمانه قرار نمی گیرد. افزون بر این با جرم انگاری هر نوع فعالیت تبلیغی غیرهمسو با حکومت، امکان پیگرد قضایی هر نوع انتقاد، تحلیل، اظهارنظر و فعالیت سیاسی ناهمخوان با حکومت و رواج مداهنه و تقدیس، فساد سیاسی و اداری و اقتصادی گسترش می یابد. به نظر می رسد صرف تبلیغ له یا علیه این و آن را تا زمانی که متضمن رفتار مجرمانه خاصی مثل توهین، افترا، نشر اکاذیب و... نباشد، نباید جرم بلکه باید از آثار آزادی بیان تلقی نمود.

    کلیدواژگان: آزادی بیان، فعالیت تبلیغی، اصل قانونی بودن جرم، جرم زدایی
  • محمود حکمت نیا، داود خوشنویس، ابراهیم تقی زاده صفحات 157-176
    حمایت از نام اثر در دو نظام حقوقی کامن لا و رومی ژرمنی با تفاوت هایی مورد توجه قرار گرفته است. اصل اختلافات در رابطه با امکان حمایت از نام اثر از طریق حقوق مولف یا کپی رایت است. اختلافاتمذکور ریشه در شناسایی ماهیت نام اثردارد. تلقی نام اثر به عنوان اثری مستقلیا محسوب نمودن آن به عنوان جزئی از اثر می تواند به عنوان دو نظریه در مورد ماهیت نام اثر مورد نظر قرار گیرند. پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت فعلی ایران و برخی از کشورهای حاضر در دو نظام حقوقی مذکور در حمایت از نام اثر، به مطالعه ی ماهیت نام اثر با محوریت نظریات موصوف می پردازد. احراز شرط اصالت در مورد نام اثر در این مسیر راهگشا است. همچنین امکان حمایت از نام اثر از طریق حقوق معنوی پدیدآورنده با محوریت حق تمامیت اثر و استناد به حق انتساب اثر مورد بررسی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: نام اثر، حق مولف، شرط اصالت، اثر ادبی، حقوق اخلاقی
|
  • Mohsen Esmaeili, Seyed Ali Asghar Rahimi Pages 7-42
    Properties outside of sovereignty of states situated in the areas including the high seas, atmosphere, outer Space and Antarctic, comprises of sea, mineral resources, fish, land animals, satellite orbits, celestial bodies, atmosphere and outer space. With considering of the range of Anfal in Imamieh jurisprudence, the properties outside of sovereignty of states can take in to account under Anfal concept other than items are excluded for its subject. Because, the mentioned properties are without determined owner and are subject to the general narrates stated that all of world is belonging to Imam (Leader of Shia). Furthermore, the cases stated in narrations as Anfal, are as sample, so we can expand the number and items of Anfal during the various times and places accordingly, then the properties outside of sovereignty of states are an instance of the Anfal examples which are under the authority of Imam as leader of Islamic Society due to managing of them.
    This essay comprises of two part. The first is inclusive of items and concepts over the properties outside of sovereignty of states and second part is related to the jurisprudence nature of these properties.

    Keywords: “Properties Outside of Sovereignty of States, Anfal, Free Access Properties, Common Properties, Common Heritage of Mankind
  • Saam Mohammadi, Mohammad Hossein Taqipour Pages 43-71
    If a person personally commits a damaging act, It is easy to prove causality relation. Because if it is proven that the loss has been incurred due to the action of the person, the causality relation will sentence. Sometimes whould gathered cause and perpetrator or causes to be gathered Ie Several causes and or one or several causes and perpetrators are leading to losses. The Discussion is that which causes or perpetrators, are responsible and What is the degree of responsibility of each? In 1392 With approval of Islamic penal Code, Legislator Has created in the field of responsibility of the steward and c ause in the assumption of gathered causes and also gathered Cause and perpetrator. In this article we w ill examie Innovations in the field of responsibility of the perpetrator and cause in the assumption of gathered causes and Cause and perpetrator to be explain created developments.
    Keywords: Perpetrator, Cause, Multiplicity of causes, Liability, The degree of fault
  • Rouhullah Malekie, Bizhan Abbasi, Seyyed Mohammad i Hashem, Saber Niavarani Pages 73-97

    One of the most important legal bases is meeting the requirements of spiritual and moral persuasion to comply with the legal rules of the legitimacy of the state. State as a ruling power in any society requires legitimacy regarding its binding and at the same time stability and survival. Various governments for the acquisition of legitimacy and consequently to achieve the public support, establish different fundamentals, that One of these is the rule of law of the state. After the demise of the Prophet Muhammad (PBUH), Sunni scholars adopted a specific approach in the form of the theory of Caliphate that the mentioned theories have evolved after the Rightly Guided Caliphs and with the formation of Sultans and rulers in the territory of the Islamic State. This research seeks to review The Legal challenges of the rule of law in the perception of the Sunni thinkers of the legitimacy of the state and changes in this view point.

    Keywords: Rule of law, Justice, Legal Principles, Legitimacy, Sunni
  • Mohammad ali Asadinasab Pages 99-123
    Sharia and Quran rulings alongside with beliefs and morality have an important place in Qur’anic educational system in a way that misinterpretation or paraphrases of the verses related to this topic could ruin Islamic orders and cause radical harms to Religiosity and Islamic life style of believers. Sharia’s has lost its impact among Sufis especially regarding two topics. One is that according to some Sufis, observance of religious rules is not necessary any more for perfect man and united with God who has passed sharia and mystical order and reached truth. The other one is regarding some Sufis or theosopher paraphrases of verses which are related to religious orders. The apparent point, common sense and the essence of these verses are lost in these individual profitable interpretations. This article summarizes opinions of Quran researchers on this topic and provides analytic view.
    Keywords: mystical, interpretations, Qur'anic, Sharia
  • Hossein Fakhr, Mina Dibamehr Pages 125-155
    Freedom of expression as one of the basic and axiomatic rights of everyone with some of the strong intellectual, religious, legal and political foundations has been stated in several principles of the Constitution of the IRI. But, these principles have freedom of expression subjected to certain exceptions such as non-interference in the fundamental principles of Islam or public rights or interests which are so general, could be interpreted and can limit the scope of freedom of expression that criminalizing any form of propaganda against the state or in favour of opposition groups in Article 500 of the Islamic Penal Code (1375) is among them. Although this criminalization doesn't evidently related to freedom of criticism but for the lack of a clear criteria for distinguishing propaganda from criticism, it undermines the principle of freedom of expression, therefore is unconstitutional and is apposed to the principle of legality, because isn't in the context of a clear legal definition of crime. With criminalizing any kind of propaganda which isn't coextensive with the government, the possibility of prosecuting any kind of incongruent criticism, analysis, opining and political activity and prevalence of flattery and sanctification, political, administrative and economic corruption spread. It seems that just propagandizing for or against someone as long as it dosen’t involve specific criminal behavior such as insult, calumny, false propaganda should not be considered a crime but it should be seen as the effect of the freedom of expression.
    Keywords: Freedom of expression, Propaganda, the Principle of legality, Decriminalization
  • Mahmoud Hekmatnia, Davood Khoshnevis, Ebrahim Taqizadeh Pages 157-176
    The Protection of the works’ names have been considered with differences in two legal systems of the Common law and the Romani German. The base of this variances is the possibility of protecting the name of the work through copyright or the right of author. The differences are rooted in identifying the nature of the name. considering of the work’s name as an independent work or its inclusion as a part of the work can be considered as two theories about the nature of the work’s name. The present study examines the current status of Iran and some of the countries in the two legal systems in protecting of the work’s name. it also studies the nature of the work’s name, with the base of those theories. The identifying of the originality condition for the name of the work is the solution. It is also possible to protect the work’s name through the author's moral rights, with the focus on the integrity right of the work and the Paternity right of the work.

    Keywords: Name of the work, copyright, prerequisite of originality, literary work, moral rights