فهرست مطالب

حقوق اسلامی - سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 48، بهار 1395)

فصلنامه حقوق اسلامی
سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 48، بهار 1395)

  • بهای روی جلد: 60,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/03/26
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود حکمت نیا* صفحه 7
    اصل سرزمینی با توجه به پیشینه تاریخی آن بدون تکیه به مطالعات نظری شکل گرفته است. با وجود این، درک اصل سرزمینی و اعمال آن در قالب قوانین در حوزه های گوناگون مالکیت فکری، نیازمند مطالعه مبانی نظری و فقهی آن است. چنین مطالعه ای نشان می دهد استناد به این اصل در مالکیت فکری می تواند موجه باشد. نتایج و پیامدهای اعمال اصل سرزمینی این است که اعتبار مصادیق مالکیت فکری دارای جنبه ملی خواهد بود و نظام های حقوقی راجع به اعطای حقوق مالکیت فکری برای اتباع بیگانه، مطابق منافع ملی و محدودیت های دینی و اخلاقی تصمیم گیری خواهند کرد. البته با توجه به توسعه جهانی مالکیت فکری و ضرورت همکاری بین المللی، این اصل با اصلاحات و تعدیل هایی روبه رو شده است؛ به عنوان مثال، می توان به شناسایی حق بیگانگان با شرایط خاص، پذیرش حق تقدم یا اعمال سیاست های اقتصادی در قالب واردات موازی اشاره کرد.
    کلیدواژگان: اصل سرزمینی، مالکیت فکری، حق تقدم
  • محمدهادی صادقی*، محمد میرزایی صفحه 37
    عوامل دخیل در حدوث نتیجه زیانبار، از سه قسم خارج نیست که عبارت اند از: علت، سبب و شرط؛ ولی عوامل موثر در ضمان فقط به «سبب» و «علت» منحصر است. تمییز این مفاهیم از یکدیگر به دلیل عدم ارائه معیار ممیزه و تشابهات فراوان، در مواردی پیچیدگی های فراوانی دارد. در این نوشتار با توجه به آثار مترتب بر مداخله هریک از صورت های مذکور و به منظور تشخیص و تفکیک آنها از یکدیگر، «تاثیر» و ماهیت واقعی آن به عنوان ملاک و وجه تمییز اصلی محسوب می گردد و معیارهای فرعی دیگر یعنی «عدوان»، به عنوان مقدمه تاثیر و «رابطه استناد» به عنوان مجرای تاثیر، معرفی می گردند. بر این اساس، علت عامل موثری قلمداد می شود که عدوانش به صورت نوعی، حتما موجود و نفسا، تاثیر مستقیم در اضرار دارد؛ بنابراین رابطه استناد میان آن و نتیجه زیانبار برقرار است. سبب نیز عامل موثری است که تحقق نتیجه، نه به طور مستقیم از نفس وجودی آن، بلکه از اثرش حاصل شده، عدوانش به صورت بالقوه موجود و به نحو نسبی و با توجه به شرایط، قابلیت حدوث و فعلیت می یابد. رابطه استناد نیز به عنوان مجرای سریان تاثیر، زمانی برقرار می شود که تاثیر سبب بر اضرار، به فعلیت برسد. همچنین شرط، عامل غیرموثری است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم، تاثیری بر اضرار ندارد و عدوان نیز در آن به طور نوعی یا نسبی موجود نیست؛ بنابراین هرگز موثر در تحقق نتیجه نبوده، به دلیل فقدان تاثیر، توانایی به جریان انداختن رابطه استناد را به عنوان مجرای تاثیر، ندارد.
    کلیدواژگان: علت، سبب، شرط، عدوان، تاثیر
  • سعید ضیایی فر*، امیرحسین صفاحسینی صفحه 73
    فقیه پس از احراز صدور روایت از معصوم† دلالت آن را بررسی می کند. گاهی مفاد روایت، مطلبی است که با اصول پذیرفته شده سازگار به نظر نمی رسد و باید راه حل علمی در این باره ارائه داد. یکی از راه حل ها که در فقه جزایی بیشتر به چشم می خورد، اینکه روایت خاص است و عمومیتی ندارد که بتوان از آن حکم کلی فقهی استنباط کرد؛ در واقع از شان قضایی معصوم صادر شده است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا روایات غیرقابل استناد در فقه جزا، به روایاتی منحصر می باشد که از شان قضایی معصوم صادر شده است؟ در نوشتار حاضر، این پرسش در پرتو شئون گوناگون پیامبر... و ائمه‰ بررسی می گردد و در نهایت به دست می آید که روایات را می توان به سه دسته تقسیم کرد:الف) روایاتی که در استنباط مسائل فقهی باید به آنها استناد کرد؛ یعنی روایتی که از شئونی همچون شان ابلاغ، تفسیر و تشریع صادر شده است.
    ب) روایاتی که در استنباط مسائل فقهی نمی توان به آنها استناد کرد؛ یعنی روایتی که از شئونی همچون شان عرفی و ارشادی معصوم صادر شده است.
    ج) روایاتی که در استنباط مسائل فقهی، به صورت مشروط می توان بدان استناد کرد؛ یعنی روایتی که از شئونی همچون شان قضاوت و حکومت صادر شده است.
    کلیدواژگان: روایات قابل استناد، فقه جزایی، شان ابلاغ، شان قضاوت، شان عرفی
  • غلامرضا پیوندی* صفحه 91
    در توجیه کیفر، گاهی سخن از اهداف و فلسفه کیفر به میان می آید. در مکاتب کیفری این موضوع مورد بحث قرار می گیرد که اهداف و فلسفه کیفرهای وضع شده کدام اند؟ ولی وقتی سخن از اهداف کیفر از نگاه اسلام به میان می آید، اموری مد نظر است که کیفر برای دستیابی به آنها پیش بینی و اجرا می شود و بهتر است این مباحث را با عنوان حکمت های کیفر بررسی کنیم. مقصود از حکمت های مجازات، مصالحی اند که مبینان شریعت به عنوان مصالح مبدا (حکمت) بیان کرده اند. گاهی نیز علت حکم (مصلحت معیار) در ادله بیان شده است که حکم دائرمدار آن است. البته بحث درباره حکمت کیفرهای اسلامی از نظر اهمیت، با علت وضع کیفر همردیف نیست؛ ولی تبیین حکمت کیفر از آن جهت که قانونگذار را در امر کیفرگذاری کمک می کند یا هدف قانونگذار را بیان می کند، قابل توجه و سودمند می باشد. در ادبیات حقوقی برای بیان این مفهوم، از اصطلاح «فلسفه مجازات» نیز استفاده می شود.
    در نوشتار حاضر، نخست به بحث فلسفه کیفر در سه بخش «حدود»، «قصاص» و «تعزیرات»، نگاه خاص شده است؛ زیرا هریک از این موارد از ویژگی ها و اهدافی برخوردارند. سپس با نگاه کلی، فلسفه کیفر از منظر اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. نوشتار حاضر با ادبیات خاص درون دینی نگاشته شده است و به دلیل داشتن نوع جهان بینی و مبانی هستی شناختی و معرفت شناسی خاص، در منابع و آموزه های دین مبین اسلام، کاوش شده است.
    کلیدواژگان: کیفر، فلسفه کیفر، اهداف کیفر، نظام کیفری اسلام، حکمت کیفر
  • جواد یعقوبی*، محمد یعقوبی، حسین ناصری مقدم صفحه 127
    از زمان تصویب قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره، مباحث دامنه داری درباره آن شکل گرفته است. تعارض قانون مذکور با برخی مفاهیم و حقوق بنیادین که پشتوانه های محکم فقهی نیز دارند همچون مالکیت، حریم خصوصی، حلال بودن استفاده از آلات مشترکه، حقوق بشر و حق برخورداری از آزادی اطلاعات آن را با چالش مهمی روبه رو کرده است. از سوی دیگر، اصرار حامیان این قانون بر اجرای آن، نزاع را افزون ساخته است. در این میان، کیفیت اجرای قانون نیز به معضل عظیمی تبدیل شده که ابهامات را بیشتر و مسئله را پیچیده تر کرده است.
    نوشتار حاضر به روش کتابخانه ای و از راه مقایسه قوانین دیگر با قانون مزبور و با تشریح پیامدهای سیاسی و حقوقی شکل فعلی مبارزه با ماهواره، روش های جایگزین را به جای جمع آوری دیش های ماهواره پیشنهاد می دهد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که اجرای قانون ماهواره، با توجه به دووجهی بودن کاربرد ماهواره و محسوب شدن آن جزء آلات مشترکه در نگاه فقهای اسلام، با قوانین مربوط به حوزه خصوصی افراد، قانون مجازات اسلامی، بیانیه حقوق بشر اسلامی و بسیاری از کنوانسیون های حقوقی بین المللی که ایران آن را پذیرفته، در تعارض می باشد. پیشنهاد این پژوهش، تاکید بر روش های جایگزین به ویژه روش های فرهنگی است.
    کلیدواژگان: قانون ماهواره، تجهیزات ماهواره ای، حریم خصوصی، جریان آزاد اطلاعات، آلات مشترکه
  • مسعود فیاضی* صفحه 159
    مواردی که در قانونگذاری و در دلیل شرعی موضوع حکم قرار می گیرند، یا مخترع شارع یا عرفی اند. موضوعات عرفی که از عرف عام یا خاص پدید آمده اند و شارع از آنها اصطلاح خاصی اراده نکرده است نیز به «عرفی مستنبط» و «عرفی ساده» تقسیم می شوند. مدعای مقاله این است که در موضوعات عرفی ساده به طور مطلق و در موضوعات عرفی مستنبط بسته به لسان دلیل، به طور قطع یا با احتمال عقلایی قابل توجه، «کارکردشان در مناسبات فردی و اجتماعی» وجه اصلی موضوعیت آنها برای احکامشان بوده است. از این رو، اگر با تغییرات زمان یا مکان، کارکرد اولیه آنها از میان برود، دیگر بر اساس ادله سابقه نمی توان دوباره احکام قبلی را برایشان ثابت کرد؛ زیرا اگر دلیل ثابت کننده حکم، لفظی باشد، به دلیل مخدوش شدن ظهورش قابل استناد نیست و اگر لبی باشد، از دایره قدر متیقن آن خارج است؛ بنابراین برای تعیین حکم جدیدشان باید به دلایل دیگری مراجعه کرد.
    کلیدواژگان: موضوع عرفی، کارکردگرایی، احکام امضایی، ابزارگرایی، صورت گرایی، سیره عقلا
|
  • Mahmoud Hekmatnia* Page 7
    If its historical ground is taken into account, the principle of territoriality has been established without relying on theoretical studies. Nevertheless, to understand the principle of territoriality and the ways it may be used in the form of laws in various fields of intellectual property, its theoretical and juridical foundations should be studied. Such study shows that this principle may be justifiably referred to in intellectual property. Results and consequences of applying the principle of territoriality are as follows: instances of intellectual property will have a national aspect and the legal systems which concern granting intellectual property rights will make decision about the foreigners in accord to national interests as well as religious and ethical restrictions. Of course, because of global development of intellectual property and necessity of international cooperation, this principle has undergone some improvements and modifications. For example, we may mention recognition of foreigners’ rights under special conditions, acceptance of the right of priority through applying economic policies in the form of parallel imports.
    Keywords: the principle of territoriality, intellectual property, right of priority
  • Mohammad Hadi Sadeghi*, Mohammad Mirzaei Page 37
    Factors involved in emerging a harmful result are restricted to three types as follows: cause, means, and condition; factors involved in liability, however, are restricted only to 'cause' and 'means'. Since there is no distinguishing standard and because these concepts have many similarities, there are many difficulties in distinguishing them from each other. To distinguishing these concepts from each other, and taking into account the consequences of involving of each of the above-mentioned factors, the impact and true nature of each of them are taken as the main standards to distinguish it; and, the other [minor] standards such asforcibility are introduced as a preliminary step to impact and 'the causation relation' as the channel of impact. Thus, cause is the efficient factor whose forcibility is typically present and has, by its essence, direct impact in harming; and, therefore, there is a causation relation between it and the harmful result. Means is an efficient factor the result has been realized not directly from its presence but from its impact and its forcibility is potentially present and may be relatively actualized depending on the situation. As a channel for penetration of impact, the causation relation is established when impact of means in harming is actualized. Also, condition is an inefficient factor which has no impact in harming directly or indirectly and its forcibility is not present typically or relatively. Thus, it never has an impact in realization of the result. And, since it has no impact, it is not able to establish the causation relation as the channel of impact.
    Keywords: cause, means, condition, forcibility, impact
  • Saeid Ziyaeifar*, Amirhossein Safahosseini Page 73
    After finding that a hadith relates to the Infallible (A), the jurisprudent(faqih) discusses its significance. Sometimes, the content of hadith does not seem to be compatible with generally accepted principles and a scientific way should be found to solve this problem. One of the solutions which is mostly found in penal jurisprudence is to say that a hadith is a particular (and not general) one and, thus, a general juridical statement cannot be deduced from it; and, as a matter of fact, it is issued from the Infallible's legal aspect. Now, it may be asked: 'are hadiths which cannot be referred to in the jurisprudence of punishment restricted to those which have been issued from the Infallible's legal aspect?'
    In the present writing, this question is discussed in the light of various aspects of the Holy Prophet (S) and Imams (A) and, in conclusion, it is said that hadiths may be classified under three groups:a) Hadiths which should be referred to in deducing juridical verdicts; in other words, hadiths issued through aspects such as communicating, interpreting, and legislating aspects;
    b) Hadiths which cannot be referred to in deducing juridical verdicts, in other words hadiths issued through aspects such as conventional and leading aspects of the Infallible;
    c) Hadiths which may be conditionally referred to in deducing juridical verdicts, in other words hadiths issued through aspects such as judging and ruling aspects.
    Keywords: referable hadiths, penal jurisprudence, communicating aspect, judging aspect, conventional aspect
  • Gholamreza Peyvandi* Page 91
    To justify punishment, sometimes its objectives and philosophy are spoken of. In penal schools, discussions are made to find which the objectives and philosophy of the decreed punishments are. When objectives of punishment as viewed by Islam are spoken, however, what is intended is things to attain them punishment is predicted and executed; and, it is better to study and discuss these issues under 'wisdoms of punishment'. By 'wisdom of punishment', interests are meant which have been introduced as interests determined by the Origin (wisdom, hikmah). Sometimes wisdom of a verdict (the standard interest) has been stated in the evidence for verdict and the verdict depends upon it. Of course, importance of 'wisdom of the Islamic punishment's is not the same as that of the reason behind enacting these punishments; explication of the wisdom of punishment, since it helps the legislator to specify punishments or since it describes the goal pursuing by the legislator, is noteworthy and helpful. In legal literature, to mention this concept, the term 'philosophy of punishment' is used. In the present writing, 'philosophy of punishment' is discussed in three sections: 'hudud (Islamic punishments)', 'qisas (retaliation)', and 'tazirat (punishments having maximum and minimum limits determined by law and judge)'; for each of which has its own characteristics and objectives. Then, philosophy of punishment as viewed by Islam has been discussed. The present article has been put in writing in accord to intra-religious literature; and, since it has its own worldview, ontology, and epistemology, sources and teachings of the clear religion of Islam has been referred to and discussed.
    Keywords: punishment, philosophy of punishment, objectives of punishment, penal system of Islam, wisdom of punishment
  • Javad Yaghoubi*, Mohammad Yaghoubi, Hossein Naseri Moghaddam Page 127
    Since the time the ‘ban the use of satellite reception equipment’ has been approved, many discussions have been made about it; and its contradiction with some fundamental concepts and rights (which have firm juridical grounds) such as ownership, privacy, lawfulness of using devices with dual use, human rights, and the right of free access to information has caused important challenges for it. On the other hand, emphasis put by those who support execution of this ban has intensified the controversy. Also, the way this ban may be executed has turned into a serious problem and this adds to ambiguities and complexities of the issue. Based on library methodology and through making a comparison between the above-mentioned ban and other laws and while describing the present method of struggling against satellite reception equipment, the present writing proposes alternative ways instead of gathering satellite reception equipment. The results of this study shows that execution of the above-mentioned ban, since they are of dual use and considered as devices with dual use, is according to Muslim jurisprudents in contradiction to laws concerning people’s privacy, Islamic Penal Code, Statement of Islamic Human Rights and many international conventions which have been accepted by Iran. What is proposed in this study is putting emphasis on alternative ways and in particular cultural ones.
    Keywords: ban the use of satellite reception equipment, satellite reception equipment, privacy, free flow of information, devices with dual use
  • Masoud Fayazi* Page 159
    Issues which are taken as the subjects of statements in legislating and in religious reasoning are either conventional or invented by the legislator. Conventional subjects taken from general or particular convention which have not been mentioned by the legislator are divided into ‘deduced conventional’ and ‘simple conventional’. What the present article claims is that in simple conventional issues unconditionally and in deduced conventional issues depending upon proofs, their functions in individual and social relationships are certainly or with a reasonable and notable probability, subjects for statements. Thus, if as changes occur in time or place, their primary functions vanish, the previous statements cannot be proved for them on the basis of previous reasons; for if proving argument which proves the statement is verbal, since its appearance has been disturbed, it can be no more referred to; and if it is not verbal, the statement will not fall within the circle of its certainty. Thus, to find their new statements, one has to refer to other proofs.
    Keywords: conventional issue, functionalism, confirmed statements, instrumentalism, formalism, rational way