فهرست مطالب

آینه معرفت - پیاپی 16 (پاییز 1387)

فصلنامه آینه معرفت
پیاپی 16 (پاییز 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/08/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی فتحی صفحه 8
    مسئله تبیین فرایند معرفت و شناخت، از جمله مهم ترین دغدغه های فیلسوفان طی تاریخ تفکر و اندیشه و خاستگاه شکل گیری اختلاف-نظرها و مشاجره های بسیار در این میان بوده است و در یک کلام می توان گفت در دوره جدید پس از دکارت و در اوج آن در کانت فلسفه به عرفت شناسی تحویل و به تعبیری مترادف با آن تلقی می شود.
    نگاهی تطبیقی به جریان شکل گیری معرفت و یا تطبیق برخی عناصر به کار رفته در آن افزون بر اینکه نقاط قوت و یا ضعف دو سنت فلسفی را بر ملا می سازد، راه را برای پژوهش و تطبیق و معاضدت و مساعدت همدیگر، برای رسیدن به نقطه ای مطلوب تر می گشاید.
    این نوشتار با تطبیق معقولات ثانیه فلسفی در سنت فلسفه اسلامی و مقولات فاهمه کانتی در پی آن است که با برداشتن گامی در این مسیر، زمینه را برای کاوش بیشتر پژوهشگران فلسفه فراهم آورد.
    کلیدواژگان: معقول ثانی منطقی، معقول ثانی فلسفی، شهود حسی، فاهمه، شاکله سازی
  • امیر شیرزاد صفحه 32
    علامه رفیعی قزوینی ره سه یادداشت کوتاه عربی بر کتاب القبسات اثر حکیم میرداماد مرقوم فرموده اند. اولین یادداشت درباره تعابیر حکمای الهی از حقیقت غایت مطلوب از ایجاد عالم است. بحث درباره غایت مطلوب خداوند از آفرینش در کلام، حکمت و عرفان مطرح است. برخی متکلمان هرگونه غایت را از خداوند نفی کردند و برخی دیگر ایصال نفع به مخلوق را غایت الهی از آفرینش دانسته اند. این دو نظر مورد انتقاد حکما واقع شده است.
    از نظر حکما نفی هر گونه غایت مستلزم ترجیح بدون مرجح است و ایصال نفع به غیر نیز فاقد شانیت غرض است. از سوی دیگر تعابیر حکما در غایت الهی متفاوت است. برخی آن را «علم الهی به نظام خیر» و برخی «ذات مقدس الهی» و برخی صرف «جود و احسان» معرفی کرده اند. با این همه، بازگشت همه این تعابیر به حقیقت واحد ذات الهی است. این مقاله درصدد پژوهش در این مبحث منطبق بر یادداشت علامه رفیعی قزوینی است.
    کلیدواژگان: غایت، ایصال نفع، علم عنایی، حب ذاتی
  • محسن جوادی، قباد محمدی شیخی صفحه 48
    حسن و قبح یکی از مسائل بسیار مهم است که توجه متکلمان را به خود جلب کرده است. عدلیه، بر ذاتی عقلی بودن حسن و قبح افعال شخص عاقل اصرار دارند، در حالی که اشاعره، بر الهی شرعی بودن چنین افعالی تاکید می ورزند. پرسش اصلی این است که هر کدام از این واژگان (حسن و قبح، ذاتی و الهی و عقلی و شرعی) چه معنایی دارد و مراد اندیشمندان مسلمان از کاربرد آنها کدام معنا و چه چیزی بوده است؟
    در پژوهش حاضر چهار معنا برای حسن و قبح در نظر گرفته شده و نشان داده شده که اختلاف نظر عالمان مسلمان اغلب به معنای چهارم (استحقاق مدح و ذم) مربوط است. بنابراین، با توجه به مقام ثبوت و اثبات چهار صورت برای مسئله حسن و قبح به معنای چهارم می توان در نظر گرفت.
    الف. حسن و قبح ها از حیث مقام ثبوت، الهی و از حیث مقام اثبات، شرعی باشند؛ب. حسن و قبح ها از حیث مقام ثبوت، ذاتی و از حیث مقام اثبات، شرعی باشند؛پ. حسن و قبح ها از حیث مقام ثبوت، الهی و از حیث مقام اثبات، عقلی باشند؛ت. حسن و قبح ها از حیث مقام ثبوت، ذاتی و از حیث مقام اثبات، عقلی باشند.
    منظور اشاعره از حسن و قبح به گزینه «الف» مربوط است، اگر چه ظاهر سخن آنان، نفی مقام ثبوت خواه ذاتی یا الهی است، ولی منظور عدلیه، به گزینه های «ب، پ و ت» مربوط است که توضیح آنها در خلال تحقیق خواهد آمد.
    کلیدواژگان: حسن و قبح، اشاعره، معتزله، شیعه
  • محمد محمدرضایی، محمد قاسم الیاسی صفحه 79
    از دیر باز «سعادت حقیقی» در کنار کمال، خیر و لذت های انسان مورد گفتمان حکیمان و فیلسوفان بوده است. به خاطر گستردگی این مفاهیم، به ویژه سعادت حقیقی، رویکردها و دیدگاه-های گوناگونی درباره آن وجود داشته و تاکنون هیچ ملاک مورد توافق همگانی ارائه نشده است. بدین روی، در این مقاله کوشش شد، تا زوایای ناپیدای سعادت حقیقی آشکار و لایه های گوناگون آن در عرصه های مختلف دنیا و آخرت از منظر صدرا معرفی شود. بر این اساس، رهیافت ها و فرضیه های «سعادت مادی و حسی» «سعادت روحانی» و «سعادت باطنی و نشاط درونی» به عنوان فرضیه های احتمالی و رقیب و «سعادت جامع نگر» با رویکرد خاص صدرایی، به عنوان «خود شکوفایی عقلی و سعادت حقیقی» فرضیه اصلی تحقیق، مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.
    در این مقاله با کمک مبانی نظری مانند: اصاله الوجود، تشکیکی بودن وجود، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن نفس، حرکت جوهری و اختیار انسان، رابطه دنیا و آخرت، اتحاد نفس با قوا، و اتحاد عاقل و معقول به راحتی امتیاز دیدگاه صدرالمتالهین با حکیمان دیگر در رهیافت جامع نگر روشن گردیده و سعادت حقیقی تثبیت شده است.
    بنابراین، از دیدگاه صدرا، سعادت یا حقیقی یا غیر حقیقی است؛ این دو یا دنیوی یا اخروی می باشند؛ این چهارتا، یا وابسته به حواس ظاهری، باطنی و قوای تحریکی است، یا معلول عقل نظری و عقل عملی است؛ سعادت حقیقی انسان مربوط به عقل انسان به دلیل اتم بودن، اقوی، الزم، اشد و اکثر بودن آن است. هرکدام این سعادت عقل نظری و عملی یا حداقلی یا حد متوسطی یا حداکثری هستند.
    کلیدواژگان: سعادت، جایگاه سعادت از دیدگاه صدرا، سعادت حقیقی از دیدگاه صدرا
  • محبوبه عبدالهی اهر صفحه 108
    اساس فلسفه اشراق «نور برتر» است که اصل و منشا هستی به شمار می رود و با حکمت خسروانی و پهلوی ایرانیان باستان و نیز حکمت یونانیان قدیم مرتبط است و سهروردی احیا کننده این فلسفه، در دامن عرفان و حکمت اسلامی است.
    با توجه به کاربرد واژه «نور» و ترادفات آن با بسامد بالا در اشعار مولانا، متوجه جایگاه خاص این واژه در افق فکری وی می شویم. براین اساس، در این نوشته سعی شده است مناسبات و مشابهات محتوایی نور در آثار سهروردی و اشعار مولانا بررسی و نمایانده شود.
    کلیدواژگان: نور، حکمت اشراق، اشعار مولانا، مراتب هستی، نشآت انسانی
  • محمد جواد فلاح صفحه 132
    مهم ترین دلیل عقلی ارائه شده در مورد اصل امامت، «قاعده لطف» است. این قاعده وجود امام و نصب وی را لطف می داند و از طرفی لطف را بر خداوند واجب دانسته و آنگاه نصب امام را بر خداوند واجب می داند.
    درمورد کبری این قیاس اختلافاتی در دیدگاه شیعه و سنی وجود دارد. صغرای قیاس مذکور (لطف بودن وجود امام) به صورت های گوناگون تبیین شده است. تبیین کمال معنوی، تبیین کمال اجتماعی و حفظ بقای شریعت از جمله تقریرهای ذکر شده در این قاعده است؛ بررسی تطبیقی این قاعده با رویکرد تحلیلی، به خصوص با نظر به صغری این قاعده نزد متکلمان و کلام معصومان (علیهم السلام) وجوه اشتراک و افتراق این قاعده عقلی را بین متکلمان و کلام اهل بیت(ع) آشکار و کاستی های این قاعده در پرتو کلام معصومان تکمیل و بازسازی می شود.
    کلیدواژگان: قاعده لطف، وجوب لطف، امام، وجوب نصب امام
  • مسعود امید صفحه 156
    معمولا در بحث از شک دکارت برعنصر یا مؤلفه هایی چند از آن اشاره یا تاکیدمی شود و اغلب به جنبه ها و اضلاع متعدد آن، به تفکیک پرداخته نمی شود.
    این مقاله در پی آن است تا با موضوع تحقیق قرار دادن شک در فلسفه دکارت و با نگاهی تحلیلی و فلسفی به آرا و آثار وی، ابعاد مختلف و شبکه ای را که دکارت در فلسفه خود برمحور نظریه شک تنیده است، مطرح سازد. از این رو، به مؤلفه های متعددی در نظریه شک از قبیل تعریف، وجود، ملاک، چارچوب داری، هدف، فایده، حدود، مراتب، اقسام، توجیه پذیری،گستره و... می پردازد و براین اساس پیشنهاد می کند تا با ملاحظه ابعاد مختلف مذکور و با لحاظ مجموع آنها، شک دکارتی را در افق یک «نظریه» مستقل فلسفی نظاره کنیم.
    کلیدواژگان: شک دکارتی، مؤلفه های شک دکارتی: تعریف، ملاک، توجیه و، ، ، _ شک دکارت به منزله یک نظریه فلسفی
  • صفحه 173
|
  • Ali Fathi Page 8
    The issue of explaining the process of knowledge and cognition has been one of the most important concerns of philosophers throughout the history of thought and a source of many differences in opinions and disputes. In a nut shell, it can be said that in the modern era after Descartes and ultimately in Kant, philosophy has been reduced into epistemology and in a sense it has become a synonym to it. A comparative study of the formation of knowledge and/or comparing some of the elements involved in the process can not only reveal the strengths and weaknesses of the two philosophical traditions but it can also pave the way for more research and collaboration for getting at more desirable results. This article is intended to step in this direction through comparing the philosophical secondary intelligible in the context of the tradition of Islamic philosophy with the Kantian understanding categories.
  • Amir Shirzad Page 32
    Allame Rafie Ghazvini has three short Arabic notations on " Alghabasat" written by MirDamad. The first notation is on the theologian’s interpretations of the true nature of the ultimate quest in bringing the universe into existence. The God’s ultimate quest in bringing the universe into existence has been the subject of discussion in Muslim scholastic philosophy, theosophy and mysticism. Some theologians have denied God’s ultimate quest, while some others have proposed that the ultimate quest is to benefit the creatures. Both of these views are criticized by the theosophians. From the theosophians’ point of view denying any ultimate quest would necessitate preponderance without a preponderator and benefiting others would lack the status of purpose. In spite of their agreement on this issue, theorsophians differ in their views on ultimate quest. Some have interpreted it as ‘divine knowledge of the goodness system, some as the ‘holy divine nature’ and some others as just ‘benevolence and generosity’. What is common to all these is that all interpretations come down to the true essence of divine unity. The present article intends to investigate this issue consistent with Allameh Rafie Ghazvini’s notations.
  • Mohsen Javadi , Qobad Mohammadi Shikhi Page 48
    The issue of good and bad has been one of the most important issues which has attracted the attention of scholars. The theologians called Adlieh insist on the essentiality and rationality of moral goodness and badness of the rational individual’s actions. On the contrary Ashaere insist on the divinity and legitimacy of such actions. The central question is what Muslim theologians meant by the words ‘good’, ‘bad’; ‘essentiality’, ‘rationality’; and divinity, legitimacy. In this present article, four distinct meanings are attributed to ‘Good’ and ‘bad’ and it is demonstrated that the disagreement between the Muslim Philosophers can be traced to the fourth meaning. Therefore, considering the domain of reality (ontology) together with the domain of knowledge (epistemology) the following four probabilities are discussed for the fourth meaning. A)‘Good’ and ‘Bad’ are ontologically based on divine will and they will be known by revelation. B) ‘Good’ and ‘Bad’ are ontologically essentials of the actions and they will be known by revelation. C) ‘Good’ and ‘Bad’ are ontologically based on divine will and they will be known by independent reason.D)‘Good’ and ‘Bad’ are ontologically essentials of the actions and will be known by independent reason. Ashaereh support the first option but Adlieh support one of the three other options.
  • Mohammad Mohammad Rezaie , Mohammad Qasem Elyasy Page 79
    Since a long time ago, real happiness along with perfection, good and pleasure has been the subject of discussion among philosophers. Different views have been expressed on these concepts particularly happiness due to their complexity. So far, no criterion has been provided to be used for the evaluation of the multiplicity of views. The present article is an attempt to provide a common ground through exploring the hidden aspects of happiness and revealing its different layers in the context of this world and the hereafter from the perspective of Mulla Sadra. For this purpose, the concept of ‘comprehensive happiness’ with the approach used by Molla Sardra as the major hypothesis and the concepts of ‘material and sensual happiness’, ‘spiritual happiness’ and ‘esoteric and internal happiness’ as the competing alternative hypotheses are examined and analyzed. Relying on certain theoretical grounds such as the principality of existence, the gradation of existence, the _________________________ Associate Professor of Thehran University mmrezaie391@yahoo.com Ph.D. Student of Philosophy and Islamic Theologytheory that the soul is originally material but later becomes spiritual, the substantial movement, the free will, the relation between this world and the other world, the unity of soul and its faculties and the unity of knower and known, the article tries to demonstrate the advantage of Mula Sadra’s views over the other theologians’ views on the concepts mentioned above. From Sadra’s point of view, happiness is either real or unreal. Each one is either related to this world or to the world after. These four are either related to external senses, internal senses and stimulating faculties or to theoretical and practical intellect. Real happiness goes to human intellect, as the happiness realized through intellect is more perfect, more intense, more inseparable and more inclusive. The happiness realized by theoretical and practical intellect is minimal, middle or maximal.
  • Mahboubeh Abdollahi Ahar Page 108
    The basis of illumination wisdom is the supreme light which is considered as the originator of existence. The supreme light is related to the royal and Pahlavi wisdom of ancient Iranians and also the wisdom of ancient Greek. Sohravardi is considered the reviver of this wisdom in the context of Islamic wisdom and theosophy. The highly frequent use of the word ‘light’ and its synonyms in Moulana’s poems demonstrates the special position that this word has in his thought system. Accordingly, this article tries to investigate and manifest the content similarities and interrelations in the way light has been used in Sohravardi’s works and Moulana’s poems.
  • Mohammad Javad Fallah Page 132
    The most important rational reason provided for the principle of leadership is the "boon rule". Based on this rule, the imam and his appointment is a boon and the boon is incumbent on God. So the appointment of imam is a boon. In relation to the major premise of this syllogism, there are differences between the Shiites’ and Sunnites’ viewpoints. The minor premise, that is the appointment of imam as a boon, has been explained in different ways. Explaining spiritual perfection, social perfection and the preservation of shariah are some of the statements mentioned under this rule. In this article an attempt has been made to reveal the similarities and differences between the theologians’ view of this rule and the way it is dealt with in the Ahl Bayt narratives in terms of the minor premise using a comparative method of study. The article then tries to use the Ahl Bayt narratives to renovate the “boon rule”.
  • Masoud Omid Page 156
    In the discussion of Descartes’ doubt, it is often an emphasis on a few elements or components without a focus on those elements one by one. This article is intended to focus on doubt in Descartes ' philosophy and with an analytical philosophical look on his views and works introduce the different aspects of doubt as they mesh to form a net in his philosophy. To this end, the article deals with a number of elements like definition, criterion, framework, aim, principles, kinds, justification, domain, limits, etc. The purpose is to suggest that through considering these different elements one by one and as a whole we can see Descartes’ doubt from the horizon of an independent philosophical theory.