فهرست مطالب

فصلنامه آینه معرفت
پیاپی 41 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • غزاله نویسی، رضا اکبریان صفحه 1
    در این مقاله دیدگاه میرداماد در خصوص وجود و ماهیت و رابطه آن دو بیان می گردد و ضمن مشخص شدن موضع صریح او در خصوص اصالت ماهیت، افکار این فیلسوف بزرگ اصالت ماهیتی در مورد معنا و نیز جایگاه هستی شناسانه وجود و ماهیت و اینکه با چه نظری می توان به اعتباریت وجود قائل شد و ماهیت اصیل چگونه است، روشن می گردد. در حقیقت این مقاله و هر تحقیق دیگری در خصوص دیدگاه های مبتنی بر اصالت ماهیت، راه را برای شناخت اصالت وجود و همه آنچه که به عنوان رسوبات دیدگاه ماهوی در حکمت متعالیه باقی مانده است هموار می سازد. البته نوشتار حاضر منحصر به بررسی نظرات میرداماد است و مقایسه کامل این نظرات با حکمت متعالیه تحقیقاتی دیگر می طلبد.
  • عبدالرسول عمادی صفحه 33
    حرکت مکانی به تاکید ابن سینا و ابوالبرکات بغدادی از اقدم انواع حرکات است. ابن سینا حرکت مکانی را تنها حرکت بر خط راست می داند و حرکت وضعی را حرکت مکانی نمی داند، زیرا از نظر او حرکت مکانی حرکتی است که در آن متحرک از مکان خود به طور کامل خارج می گردد و در حرکت وضعی تنها موقعیت اجزای جسم نسبت به اجزای مکان تغییر می کند و در مجموع جسم در مکان خود قرار دارد. ابوالبرکات بغدادی حرکت های اینی و وضعی اعم از دایره ای و مستقیم را حرکت مکانی می داند. ابن سینا حرکت مکانی را به قطعیه و توسطیه تفکیک می کند و برای یکی وجود ذهنی و دیگری وجود عینی قائل است. ابوالبرکات چنین تمایزی را بین حرکت های مکانی قائل نیست و حرکات را که با تعریف علی عامل رسیدن علت به معلول می داند، اجمالا دارای نوعی از وجود می داند هر چند که این وجود یکپارچه نیست او این وجود را به تعریف تشکیکی ارسطو از وجود ارجاع می دهد. ابن سینا نیروی محرکه را غیر از جسم متحرک می داند، ابوالبرکات اگر چه بر این موضوع تاکید می کند اما تداوم حرکتی را که در جسم ایجاد شده است ناشی از خود جسم می داند. در مورد حرکت بر خط راست در راستای قائم ابن سینا به سکون میان حرکت بالاسو و پایین سو قائل است، اما ابوالبرکات می گوید که برای سکون جسم در نقطه اوج نه سبب عدمی پذیرفتنی است و نه سبب وجودی، بنابر این از نظر او حرکت از پایین به بالا و بر عکس مجموعا یک حرکت است.
  • مریم سالم صفحه 55
    رواقیون که کمی بعد از ارسطو در آتن، به ترویج نظریات فلسفی خود پرداختند، نظریه علیت را پذیرفتند و آن را اصلی اساسی در فلسفه طبیعی و اخلاقی خود به شمارآوردند، اما نه به همان صورت که ارسطو آن را تبیین کرده بود. نه تنها تعریف و تصور آنها از علیت متفاوت بود، بلکه نظریه علل اربعه را نیز نپذیرفتند و همچون حکمای پیشا سقراطی، فقط به علت مادی رسیدند و خدا را نیز مادی انگاشتند. در میان نحله های فعال و مطرح در این دوره می توان به اپیکوریان و شکاکان و افلاطونیان میانه و نو اشاره کرد که تنها نزد افلاطونیان می توان وفاداری به اصل علیت را مشاهده کرد، اصلی که باعث ایجاد و نظم عالم می شود و در رابطه طولی بین موجودات در قوس نزول، فیض نامیده می شود. با گسترش مسیحیت و مسیحی شدن فلاسفه از قرن 6 به بعد، رابطه علیت به رابطه ای ایجادی بین خدا و عالم تبدیل و دیدگاه فیض نوافلاطونی برچیده می شود و حتی تا قرن 12 و 13 اثر چندانی از آموزه های فیزیکی و متافیزیکی ارسطو در بین آباء کلیسا دیده نمی شود.
  • سهیلا پیروزفر، محمدحسن رستمی، حسن سرنوشه فرهانی صفحه 83
    گفتمان اصلاحگرایی مبتنی بر عقلانیت و مبارزه با اندیشه های تقلیدمحور حاکم بر جهان عرب توسط سیدجمالالدین و محمد عبده باعث شده که برخی، آنها را منتسب و متمایل به اندیشه های عقلگرای معتزله بدانند و در امتداد اندیشه های آنها نیز مکتب نومعتزله یا احیای مجدد اندیشه های اعتزالی را ببینند. در این مقاله، ابتدا با رویکردی انتقادی خاستگاه مطرحشده برای مکتب نومعتزله بررسی شده است. سپس نظرات مختلف درباره چگونگی ادامه یافتن مکتب نومعتزله پس از عبده تبیین می گردد و در نهایت شواهد و قرائنی از زندگانی عبده که فرضیه معتزله گرایی او را ایجاد میکند بررسی و معلوم می شود که هیچکدام از شواهد موجود، نمیتواند دلیل متقنی بر معتزله گرایی او باشد. لذا معرفی وی به عنوان احیاکننده اندیشه های اعتزالی در دوران معاصر صحیح نیست.
  • محمد مهدی باباپور صفحه 109
    یکی از محورهای بنیاد دینی حکومت، مبانی آن است و نوع نگرش به این مبانی، حکومت ها را از هم متمایز می کند. انسان شناسی یکی از این مبانی است که در این نوشتار ضمن تبیین روش های مختلف انسان شناسی و ابعاد و مراتب وجودی انسان، به تاثیر آن بر هر یک از قوانین حکومت دینی، حاکمان این حکومت و مردم در حکومت مبتنی بر دین پرداخته خواهد شد. کانون تبیین های فوق، اندیشه های حکیم متاله معاصر، آیت الله جوادی آملی خواهد بود چرا که آن استاد کوشیده به مناسبت های گوناگون با واکاوی های مبانی حکومت دینی، تاثیر آن مبانی را بر این نوع از حکومت تبیین سازد. دستاورد نوشتار حاضر آن است که نوع نگاه و معرفت به ابعاد وجودی انسان تاثیر شگرفی در عناصر گوناگون حکومت دینی خواهد داشت.
  • علیرضا قائمی نیا، محسن آزادی صفحه 129
    امروزه بررسی مناسبات میان علم و دین در گرو تعیین موضع در قبال مسئله پیدایش انسان است. نسبت میان آموزه های قرآنی و یافته های تجربی در این مسئله، پرسشی است که علامه طباطبایی و رشید رضا در تفسیر آیات مربوط به انسان و پیدایش او درصدد پاسخ به آن برآمده اند. در این میان مولف المنار در تلاش هرچه بیشتر برای برقراری و اعلام هم نوایی کامل میان این دو است. در مقابل المیزان به صورت جدی سعی در به چالش کشیدن روش مند و هدف مند علوم تجربی دارد. اگرچه سلوک المنار در حل این مسئله از انفعال مولف در برابر علوم تجربی حکایت دارد، اما در مقابل نویسنده المیزان از روش های گوناگونی برای رد علوم تجربی بهره برده است. با این همه، هیچ یک از تفاسیر المنار و المیزان مبانی معرفت شناختی رویکرد خود را، حتی تلویحا، بیان نکرده اند. از این رو دستیابی به الگوی جامع مناسبات علم و دین از این رهگذر بسیار دشوار است.
  • حسین زحمتکش، یعقوب جوادی صفحه 151
    یکی از بارزترین ویژگی های عصر اطلاعات و شبکه های ارتباطاتی، انفجار اطلاعات و رشد بسترهای جدید دستیابی به اطلاعات است. بی تردید، یکی از اصلی ترین محمل های مطرح برای نیل به داده و به تبع آن حصول به اطلاعات و شکل گیری باورها ، دنیای مجازی اینترنت است. بانگاهی به ملزومات مطرح در دنیای سایبری، می توان دریافت که تعریف سنتی از معرفت و تاکید بر باور صادق موجه برای نیل به معرفت در دنیای مجازی، با نقائصی همراه است. وجود الگوریتم های فیلتری و فرایندهای فنی مطرح در دنیای سایبری، شناساگر را ملزم می کند به مولفه جدیدی به نام اصل مسئولیت معرفتی و وظیفه گرایی معرفتی توجه کند. این مقاله، با روش تحلیلی و واکاوی تعریف سنتی موجود از مثلث معرفتی که بر سه رکن باور ، صادق و موجه تاکید دارد، می کوشد ضرورت توجه به تغییر شکل هندسی این مثلث سنتی به مربع جدیدی را برجسته کند که متضمن اصل مسئولانه بودن روند شکل گیری باور در دنیای سایبری باشد.
|
  • Reza Akbarian, Ghazaleh Nevisi Page 1
    The present article is an attempt to clarify Mirdamad’s views on ‘existence’ and ‘quiddity’ and the relationship between the two. To this end, this great philosopher’s explicit view on ‘the fundamental reality of quiddity’ and meaning, the ontological position of ‘existence’ and ‘quiddity’, the bases upon which one can posit the mentally-based position of existence and the real nature of fundamentally real quiddity are clarified. Indeed, the present article and any other study on ‘quiddity-based’ thoughts are assumed to lead to the recognition of all residues of ‘quiddity based’ views in transcendent philosophy and so it would improve our knowledge of the ‘fundamentality of existence’. It is to be noted that the present study is limited to the analysis of Mirdamad‘s thoughts. The detailed comparison of such thoughts with those of transcendental philosophy is beyond the scope of the present article..
    Keywords: existence (wujud), quiddity (mahiyyah), meaning of Existence, Quiddity, relationship between existence, quiddity, fundamental reality (asalt al-wujud, asalt al-mahiyyah), ideality(‘i’tibari nature), Mirdamad
  • Abdoul Rasoul Emadi Page 33
    According to Avicenna and Abolbarakate-Baghdadi, spatial movement is the oldest variety of movements. Avicenna sees spatial movement as the one which exclusively moves on a straight line so he does not consider circular movement as a type of spatial movement. His reason is that in circular movement the moving object’s components change their position in relation to the components of space but the moving object remains in its space altogether. Baghdadi considers both types of movement as spatial ones. Avicenna divides spatial movement to impulsive (QATIEH) and impetus-based (TAVASOTIEH) and postulates one as subjective and the other as objective. Baghdadi does not make such a distinction and probably attributes a sort of existence to spatial movement which he considers as causal through which a cause reaches its effect. Avicenna considers the driving force as different from the moving object. Although Baghdadi puts emphasis on this distinction, he attributes the duration of the movement to the moving object.
    In relation to vertical movement, Avicenna believes in immobility between the upward and downward movement while Baghdadi considers both the same.
    Keywords: Avicenna, Abolbarakate-Baghdadi, space, spatial movement, driving force, moving object
  • Maryam Salem Page 55
    The Stoic philosophers who promoted their views in Athens soon after Aristotle, accepted the causation theory and made it the major principle in their physical and ethical philosophy but not in an Aristotelian sense. Not only was their definition and conception of causation different, nor did they accept the four causes. Similar to the pre-Socratic philosophers, they believed in only material cause and considered God as a material being. In this tradition, prevalent in the Hellenistic period, only neo-platonic philosophers accepted the principle of causality as a rule which causes order in the universe. It is called emanation in the linear relationship between beings in the Descendant Arc. From the 6th century onwards, among the Christian philosophers the causation relationship changed into the inevitable relation between God and the world. The emanation view was absent among them and even in the 12th and 13th centuries one cannot find any trace of the physical and metaphysical theories of Aristotle among the followers of the Traditional Church.
    Keywords: causation, cause, effect, stoicism, Epicureans, Sceptics, middle, neo platonic
  • Soheila Piroozfar, Mohammad Hassan Rostami, Hassan Zarnusheh Farhani Page 83
    The reformist discourse which is based on wisdom and the challenge of imitative ideas, as it is introduced by Seyed Jamal al-din and Muhammad Abduh in the Arab World, has been the impetus for some scholars to connect these two reformists to Mu’tazili rationalist ideas and argue for a Neo-Mutazili school of thought as a sign of the revival of Itizali thought. The present article attempts to first critically discuss the origins of the emergence of Neo-Mutazila. It then traces the sustenance of this idea after Abduh and provides evidence from Abduh,s life showing that the claim to include him among Mutazilis has no strong basis. The conclusion is that his identification with the revival of Itezali thought is not correct.
    Keywords: Neo Mu’tazila, Reformation, revival of Mu’tazila, critical approach, Muhammad Abduh, Rissalat al Tawhid
  • Mohammad Mehdi Babapoor Page 109
    The basic foundations of a government and the attitude toward these foundations make distinctions among governments. One of these foundations is anthropology which is the focus of the present paper. An attempt is made to delineate the different methods of anthropology, the aspects and levels of human existence and their impact on the laws of a theocratic government, its rulers and its people. The focus of this delineation is on Ayatollah Javadi Amoli, the contemporary theologian. The reason is that he has attempted, on different occasions, to explain the impact of those foundations on this type of government through his analysis of the foundations of a theocratic government. The conclusion is that the kind of assumed perspective toward the different aspects of human existence has a tremendous effect on the various elements of a theocratic government.
    Keywords: Anthropology, Divine laws, Ruler, People, Ayatollah Javadi Amoli
  • Alireza Ghaeminia, Mohsen Azadi Page 129
    Nowadays the study of the relationship between science and religion is conditional to assuming a position with regard the issue of the origins of man. The relationship between Quranic teachings and empirical findings is an issue which has been dealt with by Allameh Tabatabai and Rashid Reza in commenting on Quranic verses focusing on Man and his origins. The author of Tafsir Almanar, has attempted, as far as possible, to show a perfect correspondence between the two; while, the author of Almizan has seriously tried to challenge empirical sciences purposefully and systematically. Though the approach adopted in Almanar implies its author’s passive reaction to empirical sciences, the author of Almizan has assumed different methods to reject empirical sciences. Meanwhile, none of these commentators have mentioned, explicitly or implicitly, the epistemological bases of their approaches. Therefore, arriving at a comprehensive pattern of the relationship between religion and science seems probelmatic.
    Keywords: science, religion, origins of man, specieis evolution, Allameh Tabatabai, Rashid Reza
  • Hossein Zahmatkash, Yaghob Javadi Page 151
    One of the most prominent features of the age of information and communication networks is the explosion of information and the development of new grounds for gaining access to information. Undoubtedly, the virtual world is one of the most important paths through which one can get access to data and information and as a result form beliefs. Reviewing the requirements of the cyber world, one can discern that the traditional definition of knowledge and the emphasis on justified true belief as a channel to acquire knowledge in the cyber world suffers some deficiencies. Because of filtering algorithms and technical procedures involved in the cyber world, the knower is required to pay attention to new elements such as the principle of epistemic responsibility and deontology. Analyzing the traditional definition of the trio elements as knowledge, the present article tries to draw more attention to a new dimension in cyber-related epistemology which includes the principle of responsibility in the process of belief-formation in the cyber world..
    Keywords: Deontology, Belief, Epistemology, Principle of Responsibility, Cyber World, Internet