فهرست مطالب

فصلنامه آینه معرفت
پیاپی 42 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد نجاتی، یاسر سالاری، احمد بهشتی صفحه 1
    ملاصدرا در قبال مساله امکان تحصیل معرفت اطلاقی و نفس الامری برای نفس دو رویکرد کاملا متفاوت دارد. وی در نگرش عام، بنابر بر مشرب قوم، توانایی نفس انسان در شناخت حقایق اشیاء را مورد تردید قرار می دهد. صدرالمتالهین در نگرش خاص به جهت تاکید بر ماهیت وچودی و کمالی ادراکات نفس و وحدت آنها با نفس در حین ادراک، به ارائه تبیین در این خصوص می پردازد. از دیدگاه صدرا توقف نفس در ادراک ظواهر و اعراض اشیاء ناشی از حدوث جسمانی و خساست وجودی آن است. وی تعالی و اشتداد نفس را مرهون فرایند وحدت آن با ادراکات وجودی اش می داند. ملاصدرا معتقد است به هر میزان که نفس در فرایند وحدت با ادراکاتش گسترش بیشتری یابد؛ به همان میزان از شواغل و حجاب های معرفتی تعالی یافته و در نتیجه خواهد توانست از ظواهر اشیاء عبور کرده ادراکاتی ماخوذ از کنه و ملکوت اشیاء را تحصیل نماید.
    کلیدواژگان: علم، وحدت، نفس، اشتداد
  • لیلا کیان خواه صفحه 17
    فارابی در آثار خود دارای سه دیدگاه در ارائه تعریف مابعدالطبیعه است که دو دیدگاه وی بر اساس موجود بما هو موجود ارائه شده و در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. فارابی در دیدگاهی که مبتنی بر دو کتاب الجمع بین رایی الحکیمین و البرهان است، موجود بما هو موجود را موضوع فلسفه یا حکمت می داند که مشتمل بر الهیات، طبیعیات، ریاضیات و علم سیاست و یاعلم اخلاق است. این دیدگاه که در بردارنده نوعی تفسیر خام و ابتدایی از اصطلاح موجود بما هو موجود است، ریشه در نظریات اسکندر افرودیسی در شرح مابعدالطبیعه دارد. اسکندر نیز در مابعدالطبیعه با وجودی که به نظر می رسد که در برخی موارد، تفسیر دقیقی از موجود بما هو موجود ارائه می کند ولی در نهایت، حکمت با موضوع موجود بما هو موجود را مشتمل بر اقسامی می داند که حکمت به معنای دقیق کلمه با موضوعیت موجودات الهی و نیز طبیعیات با موضوعیت موجودات طبیعی از جمله این اقسامند.
    دیدگاه نهایی فارابی در تعریف بر اساس موجود بما هو موجود با اندکی تفاوت، در سه اثر إحصاءالعلوم، اغراض مابعدالطبیعه و تعلیقات متمرکز است. فارابی در إحصاء العلوم که هر چند به پختگی دو اثر دیگر نیست، بر خلاف کتاب الجمع و البرهان تشخیص می دهد که مباحث موجود بما هو موجود متعلق به دانشی در عرض طبیعیات، ریاضیات و علم مدنی است و در رساله اغراض که به طور اختصاصی در آن به شرح و تبیین تعریف مابعدالطبیعه بر اساس موجود بما هو موجود و موضوع و بخش های می پردازد، این دیدگاه را به اوج خود می رساند. وی در تعلیقات، هماهنگ با رساله اغراض، به تعریف و موضوع مابعدالطبیعه پرداخته و تبیین و تفسیر دقیق تری را از اصطلاح موجود بما هو موجود ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: فارابی، مابعدالطبیعه، الهیات، فلسفه، البرهان، الجمع بین رایی الحکیمین، إحصاءالعلوم، اغراض مابعدالطبیعه و تعلیقات _
  • علیرضا نادری، سید محمد اسماعیل سیدهاشمی صفحه 47
    طی دو دهه اخیر به دنبال آشنایی اندیشمندان مسلمان با الهیات جدید مسیحی و به منظور تبیین پاره ای مسائل الهیاتی نظریات جدیدی در باب وحی در فضای فکری و فرهنگی جامعه ایران مطرح شده که یکی از این نظریات با عنوان تجربه نبوی بیان و صورتبندی شده است ، صاحب این نظریه مدعی است که این نظریه بدیع نیست و از فیلسوفانی نظیر فارابی و ابن سینا اخذ شده است ، برای ارزیابی این ادعا نخست آرا ابن سینا درباره وحی بازخوانی شده و سپس به مقایسه نظرات این دو متفکر پرداخته ایم. به نظر می رسد به رغم شباهتهایی که در مقدمات تقریر سروش از نظریه تجربه نبوی با آرا ابن سینا قابل مشاهده است اما تفاوت عمده این است که ابن سینا هیچگاه از این مقدمات بشری بودن وحی و خطاپذیری آن را نتیجه نگرفته است.
    کلیدواژگان: وحی، نبوت، ابن سینا، تجربه نبوی
  • محسن پیرهادی، محمدرضا کریمی والا صفحه 63
    یکی از اوصاف خداوند که در قرآن کریم به آن اشاره شده است صفت تکلم است. اندیشمندان مسلمان، در پی پاسخی مستدل به پرسش از حقیقت کلام خداوند، مباحثی را مطرح کرده اند که در این میان اندیشه فخر رازی و نظریه ملاصدرا از ژرف نگری خاصی برخوردار است و نوشتار پیش رو به هدف مقایسه و ارزیابی این دو نظریه تدوین شده است.
    فخررازی کلام حقیقی را معانی قائم به نفس متکلم دانسته با تاکید بر غیریت این معانی از اراده و علم و حقیقت مستقل بودنشان در نفس انسانی، آیات قرآن را به عنوان بهترین اماره بر تکلم خداوند معرفی می کند.
    اما ملاصدرا با این تلقی که کلام، انشاء چیزی است که بر نهان متکلم دلالت کند، اظهار می دارد که کلام الهی شامل تمام موجودات و افعال خداوند بوده و خداوند به این اعتبار متکلم است. وی در تبیین مراتب کلام الهی، عالم امر را کلام اعلی، عالم نفس را کلام اوسط و عالم تشریع را کلام نازل خداوند معرفی می کند.
    با وجود اتفاق نظر فخررازی و ملاصدرا در کلام لفظی و وجود مرتبه دیگری برای کلام، اما در کیفیت و خصوصیات آن مرتبه، اختلاف نظر دارند. پژوهش علاوه بر احراز جامعیت نظریه صدرالمتالهین، به این نتیجه رسیده است که منطوق برخی آیات قرآن کریم و روایات با تبیین صدرایی سازگاری بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: کلام الهی، فخررازی، ملاصدرا، حقیقت کلام، کلام نفسی، کلام لفظی
  • اسماعیل دارابکلایی، سید مجتبی جلالی صفحه 83
    از جمله معارفی که قرآن ما را با آن آشنا می سازد، وجود ساحت های معنوی برای عالم است، که از آن به عالم ملکوت یاد شده است. براساس این نظریه تحلیل گران عالم هستی برای هر موجودی ملکوتی قائل شده اند. ازمنظر لغویون، حکما، عرفا ،کتاب مقدس وتفاسیرو روایات، ملکوت به معنای باطن و حقیقت عالم است به طوری که احاطه خداوند بر این باطن، حاکی از انتساب اشیاء به وی و ربوبیت و قدرتش برموجودات است که این امر حاکی از امکان شناخت این عالم بوده و به نظرکامل ترین راه برای شناخت عالم ملکوت راه تفکر و عمل توامان است. ازدیدگاه هستی شناسانه «ملکوت» عالم وسیعی است که مشتمل بر ارواح موجوداتی بوده که در عالم امکان مستقرند وهریک ازآنها دارای درجات مختلفی هستند. دغدغه اصلی پژوهش حاضرامکان شناخت ماهیت این آموزه قرآنی و قابلیت اثبات آن است که در صورت شناخت، به اثبات آن پرداخته و لزوم ایمان به آن وآثار دانستنش نظیرآثارمعرفتی و لوازم اعتقادی پذیرش آن درانسان شناسی،کمال وگرایش های اخلاقی مطرح و تبیین می گردد.
    کلیدواژگان: ملکوت، باطن، مرتبه وجودی، انسان، تکامل
  • علیرضا فارسی نژاد، علیرضا زارعی صفحه 111
    مقاله ی حاضر مساله ی جبر و اختیار را از دیدگاه فیض کاشانی مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که وی طرفدار نظریه ی امربین الامرین است اما تبیینی که از این نظریه ارائه نموده با تبیین دیگران متفاوت است؛ او برای تبیین این نظریه، قائل به یک نظریه ی ابتکاری با عنوان «تفویض اختیار به انسان» شده و علی رغم تلاش برای نفی جبر و تفویض و اثبات امربین الامرین، به نظر می رسد به نوعی به نظریه ی تفویض نزدیک شده است هرچند تفویض مورد نظر او ظاهرا با نظریه ی تفویض مصطلح متفاوت است؛ چرا که نظریه ی تفویض به معنای استقلال انسان در افعال ارادی خود و نفی خالقیت و فاعلیت خداوند نسبت به آن افعال است در حالی که نظریه ی «تفویض اختیار به انسان» بنا بر ادعای صاحبش با خالقیت و فاعلیت خداوند منافاتی ندارد؛ زیرا همان گونه که خداوند قدرت دارد بنده را مجبور بر کاری کند، قدرت دارد اراده و اختیار را به او تفویض کند و این نه تنها با عمومیت خالقیت و قضا و قدر الهی منافات ندارد بلکه موکد آن نیز می باشد.
    کلیدواژگان: فیض کاشانی، جبر، اختیار، اضطرار در اختیار، تفویض اختیار بهانسان، امربین الامرین
  • طاهره محمدیان عمرانی *، رضا گندمی نصرآبادی صفحه 133

    در این مقاله ماهیت روح القدس وکارکردهایش از دیدگاه فیلون وپولس مورد بحث قرار می گیرد. از نظرفیلون روح القدس یا روح الهی صرفا وسیله ی ارتباط خدا با انسان است وتنها کارکردش ، نبوت وپیش گویی است؛ کارکردی که در سنت یهودی هم وجود داشت. همچنین فیلون روح الهی را که مطابق نص کتاب مقدس ، موجب نبوت است ، با جذبه یا تصرف الهی در فلسفه ی افلاطون ترکیب می کند. به نظر می رسد روح القدس از دیدگاه وی نوعی فرشته است. اما روح القدس از نظر پولس شخصی واقعی است که برخوردار ازاراده ، احساس ومحبت است. کارکردهای روح القدس همان است که در عهد عتیق آمده است ؛ البته پولس آنها را بسط داده است. پولس برای روح القدس ثمراتی چون محبت ، صلح وآشتی،بردباری ونیکی به دیگران قائل است. آنچه مهم وشایان ذکر است معنای جدیدی است که پولس به روح القدس می دهد ؛ او اعتقاد به روح القدس را در کنار اعتقاد به خدای واحد یهودی واعتقاد مسیحی به مسیح قرار می دهد ودر واقع زمینه را برای شکل گیری آموزه تثلیث فراهم می کند.

    کلیدواژگان: روح القدس، روح الهی یا روح نبوی، فیلون، پولس
|
  • Mohammad Nejati, Ahmad Beheshti, Yaser Salari Page 1
    Mulla Sadra assumes two approaches toward the issue of the soul’s acquisition of absolute, thing-in-itself knowledge. In his general approach based on common sense, he sheds doubt on the ability of the soul in gaining knowledge of the true nature of things. In his special approach, Sadrolmote'allehin reiterates the existence and perfection of soul perceptions and the unity of these perceptions and soul in the perception proces to clarify this issue. From Sadra’s perspective, the physical occurrence and existential Niggardliness of soul is the reason why it does not move beyond the perception of appearances and accidentals. He attributes the soul’s intensification to the unity of soul and its existential perception process. Mullasadra believes that the more the soul expands in its unity with perception, the more it acquires the capacity to pass through the appearances of objects to obtain perceptions derived from the true nature of objects.
    Keywords: knowledge, unity, soul, intensification
  • Leila Kiankhah Page 17
    In his works, Farabi expresses three viewpoints in defining Metaphysics; two of which based on being qua being are discussed in the present article. Farabi in Kitab al-]am' bayna ra’yay al-˙akimayn and al-Borhan, defines wisdom (or first philosophy) as the science of being qua being that includes particular sciences ( Theology, Mathematics, Physics and Politics or Ethics). This view expressed in his works is a basic interpretation of the term being qua being whose origins goes back to the commentary of Alexander of Aphrodisiac on Aristotle's Metaphysics. In his commentary, Alexander deals with a being which in some cases is the accurate interpretation of the being qua being. Ultimately, it is wisdom which includes wisdom in the proper sense (whose subject matter is eternal and unmoved things) and physics (whose subject matter is natural things). Farabi's ultimate viewpoint in the definition of metaphysics can be seen in Iḥṣāʾ l-ʿulūm , Aghrāḍ and Ta'liqa where he puts Metaphysics alongside physics, mathematics and civics. In Aghrāḍ where he specifically deals with the definition and the subject matter of Metaphysics he elevates this viewpoint to its highest point. In Ta'liqat in accordance with Aghrāḍ, Farabi offers his most accurate commentary on being qua being.

    Keywords: Farabi, metaphysics, theology, philosophy, al- Borhan, Al-]am' bayna ra’yay al-?akimayn, Ih?s??? l-?ul?m , Aghr?d?, Ta'liqat
  • Ali Reza Naderi, Sayed Mohammad Esmail Sayed Hashmei Page 47
    Over the past two decades, subsequent to the Muslim thinkers’ encounter with Christian theology and for the purpose of explaining some theological issues, some new theories on revelation have appeared in Iran's intellectual and cultural spheres. One of these theories has been formulated as the prophetic experience. The founder of this theory claims that his theory is not new and was in fact borrowed from Farabi and Avicenna. In order to evaluate this claim, we first review Avicenna’s views on revelation and then compare the views of the two philosophers. It appears that although some of Avicenna’s views bear resemblance to Sroush’s theory, there is a major difference between the two in the sense that fallibility of revelation has not been the conclusion reached by Avicenna.
    Keywords: prophecy, revelation, miracle, prophet, God's words
  • Mohsen Pirhadi, Mohammad Reza Karimi Valla Page 63
    One of God's attributes that has been referred to in the Holy Quran is speech. To provide argumentative answers to the questions raised about the reality of God's word, Muslim scholars have provided insights among which those of Molla Sadra and Fakre Razi depict their originators’ depth of thought. The present paper is aimed at a comparative study of their insights. Fakhre Razi considers the real word as the meanings emanated from the true nature of the speaker. With an emphasis on their independence from human nature, he introduces the Quranic verses as evidence for God's speech. But Molla Sadra, based on this interpretation that speech is the expression of what is derived from the nature of the speaker, suggests that the divine word includes all kinds of creatures and God's acts and on this basis God is the Speaker. To clarify the stations of the divine word, he introduces the world of order as the highest order speech, the world of the body as the middle order speech, and the world of religion as the lowest order speech. Regardless of the agreement between Fakhre Razi and Molla Sadra on the literal word and the existence of other states for the word, there are some differences between the two with regard to the qualities and the characteristics of these states.
    In addition to the comprehensiveness of Molla sadra's idea, the present study concludes that the true senses of some of the Quranic verses are more consistent with Sadraei’s ideas.
    Keywords: divine word, Fakhre razi, Molla Sadra, reality of word, sensual word, literal word
  • Esmail Darabaklaii, Seyed Mojtaba Jalali Page 83
    One of the Quranic teachings that we are familiar with is the existence of spiritual realms for the universe called celestial worlds. Based on this theory, analysts of the celestial world believe in a heavenly phase for every creature. Through lexicographers’, sages’, and Gnostics’ viewpoints and based on Biblical interpretations and traditions we have come up with the idea that the celestial world is the true nature of the universe encircled by God in such a way that all beings act in the right way due the divinity and mightiness of God. Thus it is an indication that this world is comprehensible and that the most thorough way to reach an understanding of the world is through thinking and acting simultaneously. From an ontological point of view, celestial worlds are worlds involving the spirits of beings in the actual world with different ranks. The present paper’s main concern is the possibility of comprehending the nature of this Quranic teaching, its proof, its clarification, the necessity of believing in it and its effects on human beings – insightful effects, perfection, and ethical tendencies.
    Keywords: celestial world, self, levels of essence, human being, evolution
  • Ali Reza Farsinezhad, Ali Reza Zarei Page 111
    The present paper aims at examining the issue of determinism and free will from the perspective of Faiz Kashani. The conclusion is that he is a proponent of the notion of meliorism; however, his delineation is different from the ones provided before him. To explain this theory, he has drawn on an innovative notion entitled "delegation of free will to human beings". Despite his efforts to reject determinism and free will and provide proof for meliorism, he has apparently got very close to the notion of delegation though his view of delegation is different from the ones commonly used, because delegation means man’s independence in his voluntary acts and the denial of God's agency. In contrast, his notion of "delegation of free will to humans" is not incompatible with God's agency; because as God has the authority to force man to do a specific act, He could delegate free will to him. This notion is not only compatible with the generality of divine agency and divine ordination but it does reiterate it.
    Keywords: Faiz Kashani, determinism, free will, compulsion in free will, delegation of free will to man, meliorism
  • Tahereh Mohammadian Emrani, Reza Gandomi Nasrabadi Page 133

    The present paper is an attempt to discuss the nature of The Holy Spirit and its functions from the viewpoints of Philo and Paul. According to Philo, The Holy Spirit or The Divine Spirit is only an instrument through which God communicates with man and its only function is prophecy; a function which was part of the Jewish tradition. He also combines The Divine Spirit, which is the cause of prophecy based on the Holy Scripture, with divine inspiration or possession in Plato's philosophy. But according to Paul, The Holy Spirit is not only an effective power ,but it is also considered a person with agency, feeling and emotions. The functions of The Holy Spirit are the ones mentioned in the OldTestament. In fact, Paul has expanded them. He holds that The Holy Spirit has effects such as charity peace and beneficences. What is important is the new meaning which Paul gives to The Holy Spirit. He cites the belief in The Holy Spirit along with the Jews’ belief in one God and the Christian belief in Christ. In fact he paves the way for the formation of the doctrine of trinity.

    Keywords: The Holy Spirit, The Divine Spirit, Philo, Paul.