فهرست مطالب

تربیت اسلامی - پیاپی 15 (پاییز و زمستان 1391)

نشریه تربیت اسلامی
پیاپی 15 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/01/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدعلی حسینی زاده، ابوطالب خدمتی صفحه 7
    یکی از روش های آموزشی که قرآن کریم بر آن تاکید دارد و ویژه تعلیم و تربیت اسلامی است، روش حکمت آموزی است. این که آموزش حکمت به چه معناست و در تعلیم و تربیت اسلامی چه جایگاهی دارد، چه تفاوتی با موعظه و جدل دارد، انواع آن کدامند، چه شیوه های برای ارائه آن مطرح است، شرایط تاثیر گذاری آن کدامند، عوامل و اسباب تحصیل و یا اعطای آن کدامند، چه آثاری ممکن است بر آموزش حکمت مترتب شود، موانع تاثیر آن چیست و با چه آسیب هایی ممکن است مواجه شود، سوالاتی است که در این مقاله با بهره گیری از روش تحلیل اسنادی و تفسیر در قرآن کریم بررسی می شود.
    نتایج حاصل از این تحقیق این است که حکمت به معنای یقین قلبی به علم یا عمل راست و درست مبتنی بر مبانی عقلانی است که دارای سه نوع نظری، عملی و حقیقی است و دارای آثاری چون هدایت، فرقان، عصمت و شکر است و با تحصیل، تزکیه نفس، ایمان، اخلاص، سکوت و تفکر انفاق بهترین ها برای انسان حاصل می شود.
    کلیدواژگان: آموزش، حکمت، روش های آموزش، حکمت آموزی، حکمت در قرآن
  • محمد داودی صفحه 37
    هدف این مقاله استخراج «الگوی خود تربیتی» از آثار تربیتی فیلسوفان مشاء و نیز بررسی سیر تحولات آن است. افزون بر این، تعیین مبانی و ساختار این الگو و بررسی نقاط قوت و ضعف آن نیز مورد نظر است. این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی و روش تجزیه و تحلیل آن نیز تفسیری - استنباطی است. این تحقیق مشخص کرد که نخستین بار در آثار فارابی به صورت ضمنی الگویی برای خود تربیتی ارائه شده و سپس توسط مسکویه، ابن سینا و خواجه تکمیل شده است. این الگو ساختاری کامل دارد که در آن هدف، فعالیت های لازم برای تحقق هدف، ترتیب و مراحل فعالیت ها و روش انجام این فعالیت ها به خوبی بیان شده است. این الگو بر تلقی خاصی از ماهیت و چگونگی شکل گیری صفات و نیز نقش متربی در خودتربیتی استوار است. همچنین بر این فرض استوار است که پزشکی الگوی کاملی برای تربیت است. این الگو در عین برخورداری از نقاط قوت، نقاط ضعفی نیز دارد که در متن به تفصیل آمده است.
    کلیدواژگان: خودتربیتی، الگو، مشاء، فارابی، مسکویه، تربیت
  • زاهد غفاری هشجین، عباس کشاورز شکری، محمدحسن میرزا محمدی، نرگس آمرورامینی صفحه 65
    مقاله حاضر به بررسی مولفه های اخلاق علمی و شاگردپروری در سیره علمی- آموزشی امام خمینی(ره) می پردازد. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل اسنادی بوده و در این باره منابع و مراجع موجود و مرتبط با موضوع مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته ها که حاصل بررسی سه سوال پژوهشی است، نشان می دهد امام خمینی (ره) به تربیت صحیح انسان و کسب عادات و رفتارهای درست و درونی ساختن آنها توجه خاص داشته است و مسئله اساسی در زمینه تعلیم و تربیت را روح و قلب آدمی می داند و معتقد است که اگر قلب آدمی الهی شود، همه کردار، رفتار و نیات او نیز الهی خواهد شد. در این راستا سیره علمی – آموزشی امام می تواند الگوی خوبی برای تعلیم و تعلم باشد. در ادامه مقاله تلاش شده است به مولفه های اخلاق علمی امام مانند نظم و تواضع، احاطه و تسلط علمی، خلاقیت و نوآوری علمی و روحیه انتقاد پذیری اشاره شود. در بخش پایانی نیز مولفه های شاگرد پروری در سه محور تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی و تربیت علمی از نگاه امام مورد بحث قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: امام خمینی(ره)، تعلیم و تربیت، شاگردپروری، اخلاق علمی، نظم، تواضع و تسلط علمی
  • زهرا اشعری، خسرو باقری، افضل سادات حسینی صفحه 89
    مفهوم تربیت معنوی یکی از مسائل چالش برانگیز در فلسفه تعلیم و تربیت است. در این مقاله برای دستیابی به این مفهوم، دیدگاه علامه طباطبایی به عنوان مبنا مدنظر قرار می گیرد. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است؛ در بخش اول، مفهوم تربیت معنوی مورد بررسی قرار گرفته، روش مطالعه در این بخش، تحلیل پیش رونده است. بدین معنی که پس از بررسی و اتخاذ پیش فرض های لازم از رویکرد فلسفی و اسلامی علامه، به سمت استنباط مفهوم تربیت معنوی پیش می رویم. در دیدگاه علامه طباطبایی تربیت معنوی، جهت دهی به فرایند تجرد نفس، متناسب با فطرت ربوبی او معنا می یابد که در پی تقویت میل، تفصیل معرفت و انجام عمل متناسب با آن است. بدین ترتیب، اهداف تربیت معنوی دارای سه جنبه شناختی، گرایشی و عملی است. در قسمت دوم، برخی از اصول و روش های تربیت معنوی با استفاده از روش قیاسی فرانکنا بدست آمده است. اصول و روش هایی نظیر اصل عدم تشبیه خدا به سایر موجودات و روش ذکر تسبیحی، اصل پالایش خیال و روش تمرکز بر یک صورت خیالی، اصل ایجاد ملکه و روش تکرار عمل.
    کلیدواژگان: تربیت معنوی، اصل، روش، علامه طباطبایی
  • رضا صابری، دکترمحمود سعیدی رضوانی صفحه 113
    این نوشته، افزایش اثر بخشی آموزه های دینی را در چارچوب پاسخ گویی به مفاهیم زیباشناسی، نمادهای هنری، تربیت هنری و ارتباط آن ها با تربیت دینی بررسی نموده است. این مطالعه با روش علمی- مروری و با استفاده از مبانی دینی، ادبیات، هنر و زیباشناسی به شکل پژوهش تلفیقی به تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش و نهایتا استنتاج یافته های تحقیق پرداخته است.
    این تحقیق نشان داد که 1. اوج مفهوم زیبا شناسی به زیبایی مطلق یعنی خداوند بر می گردد و گرایش به زیبایی ریشه فطری داشته و بر این اساس هنرو خلق آثار هنری جلوه بارز زیبایی است.2.یکی از مولفه های مرتبط با تربیت هنری و زیباشناسی، مفهوم نمادها است. نمادها به شکل بیان نمادین و در قالب رنگ، شکل، صدا و به اشکال عینی – تمثیلی و ذهنی در آیات قرآن در معنایی غیر ظاهری مثل ایمان، صبر و گذشت به کار رفته اند. 3. استفاده از هنرهای بصری مثل رنگ، گل و زیبایی های طبیعت، در تلفیق با هنرهای دیگر می تواند در تربیت دینی موثر باشد.
    کلیدواژگان: تربیت دینی، زیبایی شناسی، نماد، هنر
  • سودابه شکرالله زاده، فریبا خوشبخت صفحه 135
    هدف از مطالعه حاضر، بررسی راه های خدا شناسی موجود در شعر کودک و نوجوان بود. به این منظور با جست و جو در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،هفده کتاب شعر که اشعار آنها در رابطه با خدا سروده شده و در فواصل سال های 1387-1376، در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به چاپ رسیده است، بررسی شد. روش پژوهش مطالعه حاضر تحلیل محتوای کیفی قیاسی بود که واحد تحلیل، شعر، در نظر گرفته شد. تحلیل اشعار با توجه به چهار مقوله مربوط به راه های خداشناسی (تجلی خدا در همه پدیده ها و بحث زیباشناسی، هدایت تکوینی، بازگشت همه موجودات به سوی خدا و تسبیح همه موجودات) انجام گرفت. همچنین تلاش شده است تناسب بین اشعار سروده شده و گروه سنی کودک و نوجوان بر اساس مراحل رشد شناختی پیاژه نیز کاویده شود. نتایج نشان داد راه های خداشناسی بیان شده در اشعار کودک و نوجوان وجود دارد. بیشتر مفاهیم ذکر شده، مربوط به گروه سنی «ب» تا «د» است؛ اما برخی از مفاهیم متعلق به این سه گروه، با بیانی ساده تر در گروه سنی الف نیز دیده می شود. در بعضی از اشعار، مفاهیم ذکر شده، بالاتر و در برخی موارد پایین تر از درک کودک است. همچنین هر چه گروه سنی بالاتر می رود، شعر، جنبه انتزاعی تری می گیرد و کودک را به تفکر و چالش می کشد.
    کلیدواژگان: ادبیات کودک و نوجوان، خداشناسی، شعر کودک و نوجوان، نظریه پیاژه
  • سید امیر روان صفحه 163
    هدف از انجام این تحقیق آگاهی از مبانی، اصول و فرایند تالیف کتاب های درسی دوره ابتدایی در ایران و پیشنهاد اصول و فرایند مناسب برای آن است. پژوهش حاضر در دومرحله انجام شده است؛ در مرحله اول به روش مطالعه اسنادی و نظرخواهی از مولفان کتاب های درسی شاخص ها انتخاب شد و در مرحله دوم به کمک این شاخص ها، فرایندها و اصول تالیف کتاب درسی از نظر تعدادی از صاحب نظران بررسی شد.
    جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 28 کتاب درسی دوره ابتدایی درکشور ایران، 50 نفر از معلمان مجرب و 25 نفر از کارشناسان خبره در دوره ابتدایی است. ابزارهای گردآوری داده ها پرسشنامه نظرسنجی بود. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روش آمار توصیفی(مقیاس رتبه بندی، میانگین و درصدگیری) استفاده شده است.
    یافته های این پژوهش بیانگر آن است که در طراحی و تالیف یک کتاب درسی دست کم باید ده فرایند طی شود، از سوی دیگر، در انتخاب و سازماندهی محتوای دروس مختلف افزون بر معیارهای عمومی، رعایت معیارهای ویژه برای هر ماده درسی ضروری است.
    کلیدواژگان: مبانی، اصول، فرایند، کتاب درسی، محتوا
  • محمدحسین حیدری، ستاره موسوی صفحه 193
    در مقاله حاضر تلاش شده است که با بهره گیری از روش تحلیلی و با استناد به آیات و روایات مربوطه، درباره موضوعاتی چون خاستگاه محبت در انسان، حدود و ثغور انسان دوستی در اسلام و انگیزه های حقیقی و غیر حقیقی انسان دوستی، به برخی نکات اصلی اشاره گردد تا بر اساس آن بتوان الگوی انسان دوستی اسلامی را به مثابه هدفی تربیتی مطرح نمود. در این نوشتار این نتیجه به دست آمد که در مقابل برخی دیدگاه های مادی گرا و سکولار که روابط انسانی را بر مبنای رقابتی ستیزه جویانه و نوع دوستی منفعت طلبانه مطرح می کنند، در الگوی انسان دوستی اسلامی، مبنای روابط انسانی، نوعی محبت با صبغه الهی است که بدون توقع عوض و پاداش به عموم بندگان خدا ارزانی می شود و نهایتا تعالی نوع بشر را به دنبال خواهد داشت. در بخش پایانی نیز بیان شده است که نظام تربیت اسلامی با انعکاس انسان دوستی در اهداف، برنامه ها و روش های تربیتی خود، می تواند زمینه ایجاد روابط سالم، انسانی و مسالمت آمیز را بین افراد جامعه مهیا سازد.
    کلیدواژگان: محبت، انسان دوستی، تربیت اسلامی، هدف تربیتی
|
  • Seyyed Ali Hoseinizadeh, Abotaleb Khedmati Page 7
    One of the ways of learning which is emphasized in Quran is learning wisdom. What is Teaching wisdom and what is its role in education? What are the different forms of wisdom? How is it different form argumentation? What are its influential conditions? What are the ways to pose the issue? What are the tools for acquiring it? What are the probable effects on teaching wisdom? These questions are answered in this research paper using the documentary- interpretive methodology in Quran. The findings demonstrate that there are three kinds of wisdom, namely, theoretical, practical, and real; wisdom means certainty in knowledge or correct practice and based on rational foundations. The outcomes are as follows: guidance, thanksgiving, infallibility, which are achieved through self-purification, faith, devotion, silence, thinking and forgiveness.
    Keywords: teaching, wisdom, teaching methods, wisdom in Quran, acquiring wisdom
  • Mohammad Davoudi Page 37
    The main aim of this article is the exploitation of the self training model from the perspective of Mashaa philosophy and its evolution; the secondary aim is determination of the basics and structure of such model along with the strengths and weaknesses. This research is descriptive analytic and the methodology used in analysis is interpretive- inferential. The findings showed that such a model for the first time was implicitly proposed by Farabi and later completed by Moskoieh, Evi Cina and Khajeh; this model has a comprehensive structure in which the aims, necessary activities for fulfilling the aims, training, stages of activities, and the methods of performing these activities are well- stated. This model is based on a certain form of nature and the formation of features and the role of the trainer in self training. It is also supposed that medicine is a comprehensive form of training; such a pattern, despite some strength, accompanies some weaknesses which are minutely explained.
    Keywords: self training, training, model, Mashaa, Farabi, Moskoieh
  • Zahed Ghaffari Hashjin, Abbas Keshavarz Shokri, Mohammad Hasan Mirza Mohammadi, Nargese Amer Varamini Page 65
    The present article investigates the parameters of scientific morality in the school of Imam Khomeini. The methodology used in this paper is text analysis; the findings uncover that imam Khomeini pays specific attention to the correct training and adoption of customs and internalization of these in the process of education of soul. He believes that if the soul of human becomes heavenly, his behaviors and intentions would also become heavenly. The parameters found in this study are discipline, humbleness, mastery of the issue, creativity, and innovation, and welcoming criticism. In the last part of the paper the parameters for training students in three issues, namely, moral, political, and scientific training are discussed.
    Keywords: Imam Khomeini, education, training students, scientific morality, scientific methodology
  • Zahra Ashaari, Khosro Bagheri, Afzal Al Sadat Hosseini Page 89
    This paper addresses the issue of spiritual training from the perspective of Allameh Tabatabaie. The paper has two sections; in the first, the concept of spiritual training has been addressed. the methodology used in this section is progressive analysis; that is, after the investigation and adaptation of the presuppositions from the philosophical and Islamic approach by Alameh, the meaning of spirituality is analyzed and then the concept of spiritual training is inferred; in this perspective, spiritual training consists of directing the process of abstraction of self, compatible with godly nature which is achieved through reinforcement of tendency, acquisition of knowledge and contiguous practice. In such a way, the aims of spiritual training would show the cognitive, tendencial, and practical dimensions. In the second section, some of the principles And methods of spiritual trainings using the Franna induction has been developed; principles and methods such as the principle of dissimilarity of God to other creatures, and the praising form of Zhekr, purification of thought, and concentration on an imagery form, internalization principle, and the repetitious form of practice
    Keywords: principle, methodology, spiritual training, Allameh Tabatabie
  • Reza Saberi, Mahmoud Saeedi Rezvani Page 113
    This paper addresses the issue of spiritual training from the perspective of Allameh Tabatabaie. The paper has two sections; in the first, the concept of spiritual training has been addressed. the methodology used in this section is progressive analysis; that is, after the investigation and adaptation of the presuppositions from the philosophical and Islamic approach by Alameh, the meaning of spirituality is analyzed and then the concept of spiritual training is inferred; in this perspective, spiritual training consists of directing the process of abstraction of self, compatible with godly nature which is achieved through reinforcement of tendency, acquisition of knowledge and contiguous practice. In such a way, the aims of spiritual training would show the cognitive, tendencial, and practical dimensions. In the second section, some of the principles And methods of spiritual trainings using the Franna induction has been developed; principles and methods such as the principle of dissimilarity of God to other creatures, and the praising form of Zhekr, purification of thought, and concentration on an imagery form, internalization principle, and the repetitious form of practice.
    Keywords: principle, methodology, spiritual training, Allameh Tabatabie
  • Sodabeh Shokrollah Zadeh, Fariba Khoshbakht Page 135
    The aim of this research study is the investigation of the ways of knowing God in the poem books. In doing so, a collection of 15 poem books on God were selected; the methodology used is the qualitative deductive content analysis in which the unit of analysis is the poem. The analysis was based on the ways of knowing God, namely, the emanation of God in all the creatures and aesthetic argumentation, genetic guidance, reference of all the creatures to God, and praise of all the creatures. Another aspect of the investigation is the adaptation of the poems with the cognitive development proposed by Piaget. The findings demonstrated that there are four ways for knowing God as far as the children are addressed; most of the concepts are specific for group B and C but some of these concepts are more simply presented in group A. in some of these poems the concepts are higher than the cognitive development of the children and in some cases lower. Also, the more the age of the child the more abstract the poem so that it can challenge the child’s thinking.
    Keywords: children, adolescents, knowing God, literature, poem, Piaget
  • Seyyed Amir Ravan Page 163
    The aim of this research study is to shed light on the foundations, principles and the processes of compiling elementary school books in Iran in order to suggest appropriate principles and processes. This study is performed in two stages; in the first stage the methodology is documentary and opinionaires through which the opinions of the compiles have been collected in order to select the criteria. In the second stage, using the aforementioned criteria, the processes and principles have been investigate interviewing some of the experts in the issue. The sample consisted fo 28 books in elementary schools, 25 experience teachers and experts. The instruments for data collection are questionnaires and the findings are interpreted through descriptive statistics such as ranking, average, and percentile ranks; these findings demonstrated that in designing and compiling a book, at least ten processes should be passed. On the other hand, in selection and organization of the content of each subject, some specific criteria should also be taken into consideration.
    Keywords: foundations, principles, process, content, course book
  • Mohammad Hossein Heydari, Setareh Musavi Page 193
    Since in Islamic Educational Philosophy, the relationship based on amour and beneficence has been introduced as preferred model of human relationship, it is necessary to do profound investigation in order to recognize and formulate the theoretical principles of this model. For this purpose, it has been tried in the present article by using analytic method to explain the Islam view on issues such as the origin of kindness, borders, real and non real motives of philanthropy with reference to some Quran verses and traditions in order to determine the Islamic philanthropy pattern until it can be introduced as an Educational aim. Unlike some materialistic and secular views which propose the human relations on the basis of combative competition and utilitarian altruism, in Islamic philanthropy pattern humane relations are based on generosity and pure kindness. The kindness that comes from God and causes human elevation. At the final part, it has been argued that by reflecting philanthropy in the educational aims, programs and methods, the Islamic educational system can pave the ground for creating healthy, humanistic and peaceful relations.
    Keywords: amour, philanthropy, Islamic education, educational aim