فهرست مطالب

پژوهش نامه علوم حدیث تطبیقی - پیاپی 7 (پاییز و زمستان 1396)

پژوهش نامه علوم حدیث تطبیقی
پیاپی 7 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1397/02/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صفحه 7
  • سیدمحمود طیب حسینی صفحات 9-28
    اهل بیت پیامبر آگاه ترین افراد به قرآن کریم بوده اند و یکی از نقش های آنان در تبیین قرآن مجید، بیان معنای کلمات آن است در نوشتار حاضر، با تمرکز بر احادیث تفسیری اهل بیت شش نقش ذیل برای معناشناسی واژه های قرآن استخراج شده است و بر این نکته تاکید شده که در اکثر قریب به اتفاق روایات مفرداتی منقول از اهل بیت، بیان معنای ظاهری الفاظ قرآن مقصود نیست؛ از این رو، معنای بیان شده برای کلمات قرآن در بیشتر این روایات، با معنای بیان شده در کتب لغت و تفاسیر عامه قابل جمع است.
    کلیدواژگان: قرآن، اهل بیت(ع)، مفردات قرآن، معناشناسی، تفسیر اهل بیت(ع)
  • مهدی اکبر نژاد، مسعود خوشناموند صفحات 29-41
    ضرورت بحث از توثیقات خاص در علم رجال برای به دست آوردن راویان راستین، حکایت از اهمیت وافر این علم در پژوهش های رجالی دارد. اهمیت صورت بندی دوگانه توثیق یا تضعیف راویان در منابع رجالی پیشین از یکسو و درآمیختگی و ناکارآمدی مبانی و معیارهای رجالیان در پرده برداری از شخصیت حدیثی یک راوی از سوی دیگر، باعث شد تا دانشمندان علم رجال در پی شمارش مبانی نظری و معیارهای کارآمد برای توثیقات خاص برآیند. نوشتار حاضر، مبانی و معیارهای آیت الله خویی و آیت الله سبحانی به عنوان دو نمونه از رجالیان برجسته عصر حاضر را در توثیقات خاص مورد تحلیل قرار داده و تبیین کرده که آیت الله خویی با پایه گذاری و یک دسته بندی معنابخش از معیارها، به مثابه پلی است بین دانشمندان متقدم و دوره های پسین شیعه تا اینان را به نوآوری در این علم تشویق نماید. ایجاد مبنایی نو با عنوان «تلاش مجتهد در جمع قرائن و شواهد برای احراز وثاقت راوی» از این قبیل نوآوری است که از سوی آیت الله سبحانی ارائه شده است. این تلاش علمی بر پویایی و روزآمدی معیارهای اندیشمندان پسین جهان تشیع در ردیابی راویان حدیثی دلالت می کند.
    کلیدواژگان: علم رجال، شیعه، توثیقات خاص، مبانی
  • جعفر فیروزمندی بندچی، زهره نریمانی صفحات 43-72
    ری از جمله مراکز مهم تمدن و فرهنگ اسلامی است که در ادوار متعدد زمانی مورد توجه پادشاهان و بزرگان و از جمله محدثان و راویان حدیث بوده است. ری با برخورداری از حضور بزرگانی چون عبدالعظیم حسنی، ثقه الاسلام کلینی و شیخ صدوق و... به عنوان یک مدرسه مهم حدیثی به شمار رفته که دارای آراء و نظرات منحصر به فردی در حوزه رجال و کلام است. سده چهارم اوج قدرت مکتب حدیث گرای ری بود. آغاز رونق ری از وفات علی بن بابویه و ابن ولید به بعد و مقارن با هجرت صدوق به ری و نیز سکنی گزیدن مرحوم کلینی بود که با ورود این مشایخ به ری، زمینه های هر چه بیشتر رشد و شکوفایی آن فراهم شد؛ به گونه ای که ری در ادامه قم و در برهه ای به جای قم، در اوج اقتدار قرار گرفت.
    کلیدواژگان: شیعه، حدیث، ری، مفاخر شیعی، نشر حدیث، مدرسه حدیثی
  • عباس محمودی صفحات 73-96
    تخریج یعنی خارج کردن متن ها، موضوعات، محتواها، منابع و طرق متعدد حدیث از مصادر آن. این موضوع، ابتدا زیرمجموعه قواعد الحدیث یا درایه الحدیث بوده و اکنون، دانشی مستقل محسوب می شود. اهل سنت در روشمندسازی این دانش، فعالیت هایی انجام داده اند. عالمان شیعه گرچه در مباحث نظری تخریج اثری تالیف ننموده اند، به شیوه های مختلف به تخریج احادیث پرداخته اند. در این نوشتار، نقش موثر عالمان شیعه در توسعه و برجسته سازی فایده های دانش تخریج تبیین شده است. فایده این پژوهش، علاوه بر تبیین جایگاه تخریج، شناسایی گونه ها و طرق تخریج حدیث است. این نوشتار توانسته با مطالعه و تحقیق آثار حدیثی شیعه، علاوه بر رد شبهه اختصاصی بودن دانش تخریج به اهل سنت، نقش موثر شیعه در توسعه این دانش را نشان داده و ضمن شناسایی گونه های مختلف تخریج به تحلیل و بررسی آن بپردازد.
    کلیدواژگان: شیعه، تخریج حدیث، اعتبارسنجی حدیث
  • رحمان عشریه، فرج الله عباسی صفحات 97-114
    راویان و اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری با تربیت شاگردان و رساندن روایات ائمه هدی به شیعیان و نیز با مسافرت به دیگر نقاط کشور اسلامی در نشر معارف اهل بیت نقش بسزایی داشتند. این اهمیت آنجا نمود می یابد که در اثر فداکاری های علمی این راویان، شهرهایی مانند قم، ری به محل نشر و رونق علوم دینی برپایه اندیشه های شیعی تبدیل می شود و شیعیان برای یادگیری علوم اهل بیت نیاز به هجرت و مواجه با آزار و اذیت های حکومت را ندارند. اصحاب این دو امام با عهده دار شدن نمایندگی امام در شهرهای مختلف و با تشکیل کلاس های درس، پناهگاهی برای همگان می شوند و علوم اسلامی ماخوذ از اهل بیت را در اختیار شیعیان و دوست داران علم و اندیشه قرار می دهند؛ این فداکاری ها شیعه را در آن دوران خفقان و سرکوب از چنگال دشمنان دین رهانید. این جستار نگاهی گذرا به این تلاش ها دارد.
    کلیدواژگان: علوم اسلامی، شیعه، راویان، اصحاب، امام هادی، امام عسکری
  • محمد هادی امین ناجی، زهرا خطیب صفحات 115-131
    نهج البلاغه به دلیل ویژگی های منحصر به فردش، از آغاز تالیف، مورد توجه مسلمانان اعم از شیعه و سنی در تمام ممالک اسلامی بوده است. ورود این کتاب به ایران نیز قبل از هر سرزمین دیگری، در همان سال های آغازین پس از تالیفش صورت پذیرفته است. بر اساس شواهد و قرائن تاریخی با اطمینان خاطر می توان ادعا نمود اولین کسانی که توجه ویژه به نهج البلاغه نموده و بر آن شروحی نوشتند، علمای شیعه ایرانی بودند؛ زیرا هشت شرح اولیه آن در جهان شناخته شده، از سوی علمای شیعه ایرانی نگاشته شده و این افتخار تا حدود دو قرن در انحصار آنان بوده است. در این میان، نقش علمای خراسانی، به ویژه نیشابوری به علت مرکزیت و جامعیت علمی اش در قرن 4 و 5 هجری بسیار برجسته است. از شواهد موجود، مانند نسخه های بسیار قدیمی و اجازات «نهج البلاغه» این گونه استظهار می شود که ابو یوسف یعقوب بن احمد بن محمد قاری نیشابوری، دانشمند و ادیب بزرگ نیشابوری، اولین کسی بود که نهج البلاغه را به ایران آورد و با برگزاری مجلس درس به تعلیم آن پرداخت. در حقیقت، با گسترش آن، سبب توجه سایر دانشمندان به این کتاب گران قدر و شرح و ترجمه نویسی آن شده است.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، شیعه، نهج البلاغه، یعقوب بن احمد _
|
  • Seyyed Mahmoud Tayeb Hosseini Pages 9-28
    The household (ahl al-bayt) of the Prophet were the most wellversed of all people in the Qurʾān and one of their roles in explaining the Holy Qurʾān was defining the meaning of its words. In the present paper, by focusing on exegetical traditions from the Ahl al-Bayt (a), six specific roles [played by them] have been inferred in relation to the semantics of Qurʾānic terms. It has also been confirmed that in the vast majority of exegetical traditions by the Ahl al-Bayt (a) on the meaning of individual words, the explication of the apparent meaning of the Qurʾānic terms is not their goal. Hence, the meanings that have
    been elucidated for words in the Qurʾān are, according to most of these traditions, different from what has come by way of the works of lexicographers. However, most of these definitions can be harmonized with what is found in lexicons and the exegeses of the other sects.
    Keywords: Qurʾān, Ahl al-Bayt (a), Qurʾānic terms, semantics, exegesis of the Ahl al-Bayt (a)
  • Mahdi Akbarnejad, Massoud Khoshnamvand Pages 29-41
    The necessity of studying the specific attestation [of reliability] inthe science of rijāl (lit. biographies of narrators) in order to distinguish the truthful narrators indicates the importance of this science in biographical research. The importance of a dichotomous formulation of classifying narrators as either ‘reliable’ or ‘weak’ in erstwhile biographical sources on the one hand, and the ambivalence and ineffectiveness of the principles and criteria of the biographers in revealing the character of a narrator of ḥadīth on the other, has led scholars of the science of rijāl to work towards establishing theoretical foundations and effective criteria for specific attestation [of reliability]. The present paper analyzes the principles and criteria espoused by Ayatollah Khūʾī and Ayatollah Sobḥānī as examples of two outstanding contemporary scholars in this field. We will show that by laying a foundation and propounding a meaningful criterion, Ayatollah Khūʾī has played the role of a bridge between the early scholars and the contemporary period, such that the latter is encouraged to come up with innovations in this science. The conception of a new principle, namely “the mujtahid’s quest to accumulate evidence and proof in order to establish the reliability of a narrator,” is one of the innovations presented by Ayatollah Sobḥānī. This scholarly effort indicates the dynamism and aptness of the criteria presented by contemporary scholars of the Shīʿa world in establishing the reliability of the narrators of ḥadīth.
    Keywords: The science of rijāl, Shīʿa, specific attestation, the principles
  • Jafar Fayruzmandi Badanchi, Zohre Narimani Pages 43-72
    Rayy is one of the centers of Islamic civilization and culture which was the focus of attention for many a sovereign throughout history. Great scholars, tradents and narrators were also attracted to this city and since some lofty personalities like ʿAbd al-ʿAẓīm al-Ḥasanī, Thiqat al-Islām Kulaynī, Shaykh Ṣadūq etc. resided there [for some time], it was considered one of the important centers for hadith learning. Many unique views on issues pertaining to biographies of narrators (rijāl) and theology have come from this city. The fourth century saw the height of tradition-based scholarship in Rayy. The popularity of Rayy started from the period after the passing away of ʿAlī ibn Bābawayh and Ibn Walīd which was the same time when Shaykh Ṣadūq migrated to Rayy and the Late Kulaynī also took it as his place of residence. With the entry of these scholars, Rayy became one of the foremost places of learning and scholarship; so much so that Rayy was considered to be at par with Qom or even to surpass Qom during the period when it was at the height of its prominence.
    Keywords: Shīʿa, hadith, Rayy, eminent Shīʿa masters, propagation of hadith
  • Abbas Mahmoudi Pages 73-96
    Takhrīj refers to the extraction of the various texts, subjects, content, sources and chains of transmission of a hadith from its primary sources. The subject of takhrīj used to fall under the rubric of principles of hadith or hadith taxonomy but is now considered an
    independent field of study. The scholars of the Ahl al-Sunnah have been active in the development of this science. As for the Shīʿa scholars, even though they have not written any theoretical works on takhrīj, they have used a variety of methods to practically carry out the takhrīj of hadith. In this paper, we examine the influential role of Shīʿa scholars in the development and promotion of the science of takhrīj. One of the benefits of this research, aside from clarifying the importance of takhrīj, is identifying the types and methods of the takhrīj of hadith. In this article, through the examination and study of works on Shīʿa hadith, we have been able to not only answer the claim that this science has only been the focus of Sunnī scholars, but have also shown the influential role of Shīʿas in the development of this science. In the process of identifying different types of takhrīj, we have also presented an analysis of each of these types.
    Keywords: Shīʿa, Takhrīj of hadith, evaluating hadith
  • Rahman Oshriye, Farajollah Abbasi Pages 97-114
    The narrators and companions of Imam Hādī (a) and Imam Ḥasan ʿAskarī (a) were highly influential in the dissemination of the teachings of the Ahl al-Bayt (a) through training of students and transmission of the traditions of the Imams to the Shīʿas, and they
    would also travel to other parts of the Muslim nation [to propagate the same]. The significance of this becomes clearer when, due to the sacrifices and dedication of these narrators, cities such as Qom and Rayy were transformed into centers where Shīʿī scholarship was imparted and the Shīʿa of these places no longer needed to migrate in
    order to acquire knowledge of the teachings of the Ahl al-Bayt (a) or due to harassment by the government representatives [in these cities]. By taking up the mantle as representatives of the Imams in different cities and by starting classes, they created a safe haven for all, and presented the Islamic sciences as taught by the Ahl al-Bayt (a) to the Shīʿa and the lovers of knowledge and thought. These sacrifices of the Shīʿa during a time of repression and tyranny led to freedom from the clutches of the enemies of religion. This essay is presents a brief study of these efforts.
    Keywords: Islamic sciences, Shīʿa, Narrators, companions, Imam Hādī (a), Imam ʿAskarī
  • Mohammad Hadi Amin Naji, Zahra Khatib Pages 115-131
    Due to its unique characteristics, Nahj al-Balāgha has from the very beginning attracted the attention of many Muslims, both Shīʿa and Sunnī, from all Islamic countries. The entry of this book into Iran was also made prior to most other countries, in the early years after its publication. According to historical evidence, it can be safely asserted that the first people who paid special attention to Nahj al-Balāgha and wrote commentaries on it were the Shīʿa scholars of Iran, because the first eight commentaries on it in the known world were written by Iranian Shīʿa scholars and for nearly two centuries this honor was held by them alone. During this period, the role of the scholars of Khorāsān, and especially those from Nishāpūr, is very prominent due to its being a renowned center of learning in the 4th and 5th centuries A.H. From the available evidence, such as the very old manuscripts and the ‘permissions’ (ijāzāt) of the Nahj al-Balāgha, it is seen that
    Abū Yusuf Yaʿqūb ibn Aḥmad ibn Muḥammad Qārī Nishāpūrī, a great scholar and litterateur of Nishāpūr, was the first to bring the Nahj al-Balāgha to Iran and establish teaching sessions wherein it was taught. In fact, its dissemination [by him] led many other scholars to be attracted to this invaluable book and this in turn led to its [numerous] translations and commentaries.
    Keywords: Nahj al Balāgha, Shīʿī, Nahj al Balāgha, Yaʿqūb ibn Aḥmad