فهرست مطالب

نشریه سیره پژوهی اهل بیت
سال سوم شماره 2 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ملیکا کردلویی *، محمدحسن رستمی، مرتضی ایروانی نجفی صفحات 9-26
    در اندیشه ی برخی عالمان و فقی هان پیشین تشیع، هر گونه استفاده از هنرهای صوتی و آوایی مردود و حتی مشمول غنا گردیده و حکم به حرمت آن داده شده اند. در مقابل این اندیشه ، دیگران با تکیه بر مبانی معتبر نزد خود، نه تنها خوش خوانی قرآن را با استفاده از هنرهای صوتی مردود ندانسته، بلکه بر استفاده ی صحیح از آن جهت تاثیر دوچندان بر مخاطب تاکید کرده و البته چارچوب مطلوب آن را نیز روشن ساخته اند. این پژوهش با نگاهی تاریخی و روایی، اصول تلاوت مطلوب را در نگاه اهل بیت (ع) معرفی نموده و سپس این مطلب را روشن ساخته که ائمه اطهار (ع) با تاکید بر جلوه ی خاصی از تغنی در قرآن و زدودن پیرایه های منفی آن، از این عنصر تاثیرگذار در جهت جذب مخاطب، استفاده نموده و خود طلایه داران این هنر جاودانه بوده و بدان مشهور بوده اند مانند تلاوت های تاثیرگذار رسول اکرم (ص) بر مشرکان، قرائات آسمانی امام سجاد (ع) تاثیر آن حتی بر آب رسانان رهگذر و نیز تلاوت های جان گداز امام کاظم (ع) شاهدی بر بهره گیری ایشان از این عنصر تاثیر گذار و مقبول است.
    کلیدواژگان: تلاوت قرآن، اهل بیت (ع)، خوش خوانی
  • سید عبدالحمید ابطحی* صفحات 27-46
    وجود تعالیم اختصاصی و منحصر به فرد حضرت علی (ع) توسط پیامبر (ص) امری بود که از دید کسی مخفی نمانده بود و از آن روشن تر این بود که حضرت علی (ع) بعد از پیامبر (ص) از هر گونه موقعیت اجتماعی بیرون نگه داشته شد. در این مقاله به این پرسش پاسخ می دهیم که با چنین وضعیتی نقش فرهنگی حضرت علی (ع) بعد از پیامبر (ص) چه شد؟ یکی از پاسخ ها این است که در شکل گیری علوم اسلامی بعد از پیامبر (ص) ،حضرت علی (ع) نقش مصدریت پیدا کرد و در دانش هایی نظیر قرائت ، تفسیر ، فقه و قضاء بر صدر نشست. لافهم چنین بر تمام محدودیت ها به تدریج جامعه نسبت به علم خاص ایشان، سرتعظیم فرو آورد که، نشانه های این امر را در این مقاله ارائه می دهیم. رویکرد ما در تدوین، تاریخی است نه کلامی.
    کلیدواژگان: فقه و قضاء، قرائت، ناسخ و منسوخ، تفسیر، علوم اسلامی، شاگردان حضرت علی( ع)
  • اصغر منتظرالقایم*، سمیه سادات هاشمی فشارکی، شبنم سادات هاشمی فشارکی صفحات 47-63
    معتزله، یکی از فرقه های کلامی پدید آمده در تاریخ اسلام است. این فرقه درآغاز سده دوم هجری در بصره پا به عرصه وجود گذاشت. واصل بن عطا، بنیان گذار این فرقه شناخته می شود. اختلافات معتزله و امامان شیعه (ع) ، حول محورهای توحید، عدل، وعد و وعید، امر به معروف و نهی از منکر و منزله بین منزلتین و دیگر مباحث اعتقادی می باشد. روش معتزله بر پایه حجیت افراطی عقل ،استوار بود و به استدلال و ادله افراطی عقلی، اتکا داشت. معتزله، در صورتی که آیه و روایتی را بر خلاف عقل تشخیص می داد، آن را تاویل و به نفع عقاید خود از آن استفاده می نمودند. گرچه شیعه، در پاره ای از مسائل با معتزله به نوع سازگارانه هماهنگی پیدا می کرد؛اما به دلیل اختلافات عمیق فکری، این سازگاری به سوی ردیه نویسی هم، پیش می رفت. چنان که اصحاب امامان شیعه (ع) اقدام به نوشتن ردیه هایی بر معتزله کردند تا بدین شکل سلامت فکری و فرهنگی جامعه اسلامی را حفظ نمایند. در این پژوهش به این سوال پاسخ گوییم: که ردیه نویسی اصحاب امامان شیعه (ع) چه تاثیری بر گسترش علوم اسلامی داشته است؟
    کلیدواژگان: امامان شیعه(ع)، معتزله، ردیه نویسی، اصحاب ائمه
  • مسعود بیات *، خسرو کمالی سروستانی، رباب بیگدلی صفحات 65-77
    علم کلام، شاخه ای از علوم اسلامی است که به منظور تبیین و تفسیر عقاید اسلامی و نیز اثبات حقانیت معارف اسلامی شکل گرفت. عالم به این علم به خوبی می دانست که مذاهب و فرق گوناگون اسلامی و علمای این مذاهب در باب هر مسئله ای چه نظری دارند. علم کلام ، در واقع بدان جهت بود که علما به نقاط قوت و ضعف خود و دیگران آگاه باشند تا مخالفتشان با سایر مذاهب از روی جهالت و تعصب نباشد. از جمله سرآمدان این علم می توان به علامه حلی اشاره کرد. وی از بزرگترین متکلمان شیعی قرن هفتم بود که در رسمی نمودن تشیع در آن عهد نقشی موثر داشت. این پژوهش در پی آن است تا بهره گیری از روش توصیفی_ تحلیلی و مطالعه کتابخانه ای به این پرسشها پاسخ دهد: اوضاع سیاسی ایران مقارن علامه حلی چگونه بود؟ علامه حلی چه نقشی در رشد کلام شیعی در تمدن اسلامی داشت؟ به نظر می رسد که علامه حلی از طریق مناظرات و مباحثات خود در حضور سلطان محمد خدابنده با رهبران سایر مذاهب و تربیت شاگردان و تالیفات کلامی مهم موجب گسترش کلام شیعی در تمدن اسلامی شد.
    کلیدواژگان: کلام شیعی، علامه حلی، ایلخانان، سلطان محمد خدابنده
  • علی اکبر زمانی نژاد* صفحات 79-95

    نقش عالمان و دانشمندان، در پیدایی و پایایی مذاهب و آیین ها بر همگان آشکار است. نوشتار پیش رو ، با توجه به جایگاه ویژه ی دوران صفوی در تاریخ تشیع ،در صدد تبیین نقش شیخ بهایی در گسترش علوم اسلامی است.
    نوشتار حاضر در سه محور: صاحب فنون بودن شیخ بهایی در بیشتر علوم مرسوم در دوران خویش، فراوانی تالیفات و نوشته های ایشان و تاثیر افکار و آثار ایشان بر دیگر عالمان و آثار برجای مانده از ایشان می باشد.
    بر اساس یافته های این نوشتار، تنوع موضوعاتی که شیخ بهایی در آنها به خلق آثار پرداخته، توانسته توجه گروه های مختلف از عالمان را به خود جلب کرده و زمینه های تاثیر گذاری را در دوره های بعدی فراهم کند.
    کلیدواژگان: شیخ بهایی، صفویه، عالمان شیعی، علوم اسلامی، آثار و تالیفات
  • رئیس اعظم شاهد، طاهره بتول صفحات 97-116
    مولانا سید علی نقی نقوی، از سلسله سادات و خانواده اجتهاد (از خاندان سید دلدار علی غفرانمآب که در هند شهرت به خاندان اجتهاد دارند) ،یکی از قرآن پژوهان و مفسران معاصر برجسته شیعه شبه قاره هند است که شناسایی و شناساندن فعالیت های قرآنی وی، برای جامعه علمی در راستای بازشناسی تلاش های تمدن ساز شیعی از اهمیت قابل توجهی، برخوردار است. ایشان با نگارش تفسیرفصل الخطاب و ارائه نظریاتی در تبیین و تفسیر آیات و نیز پرداختن به علوم قرآنی در مقدمه تفسیرش، نقشی مهم در گسترش علوم قرآنی و علم تفسیر ایفا کرده است. وی علاوه بر داشتن آثار و تالیفات، شاگردانی فعال و تاثیرگذاردر عرصه قرآنی، پرورش داد. نوشتار حاضر پژوهشی، اسناد محور است که جایگاه و ویژگی های تفسیر فصل الخطاب و روش و گرایش تفسیری مولف را با روش توصیفی تحلیلی، مورد ارزیابی قرار داده است.
    کلیدواژگان: قرآن، شبه قاره هند، علی نقی نقوی، تفسیر فصل الخطاب
  • صفحات 117-122
|
  • melika kordlouie *, mohammad hasan rostami, morteza irnani nagafi Pages 9-26
    Some of early precursor elites and jurisprudents of Shiite religion had repudiated vocal arts and phonic recitation of The Holy Quran and even considered it as singing musical songs and ordered to ban it. In contrast, some others with respect to their own personal references not only took the recitation of The Quran non-repudiated, but also considered it more influential on the listeners. They also set the appropriate framework for the recitation of The Holy Quran. The present research shows the positive viewpoints of Ahl-e-Bait in a historical and narrative approach and that they have used specific factors of legitimate singing in Quran and wiping off the negative thoughts of music. They, themselves were also pioneers in good recitations including The Holy Prophet’s recitations to the atheists, divine recitations of Imam Sajjad and its influence on the passing water bearers, and Imam Kazem’s recitation.
    Keywords: Recitations of The Holy Quran, Ahl-e-Bait, Good Recitations
  • seyed abdelhamid abtahi* Pages 27-46
    Exclusive and comprehensive teachings and trainings of Imam Ali done by The Holy Prophet, Mohammad (P.B.U.H) is clear to everybody. It is even more obvious and clearer that Imam Ali was taken out of every social status and political issues after the prophet. In the present study we try to answer the question: How and what was Imam Ali’s cultural role and responsibilities after The Holy Prophet with respect to all above mentioned issues? One of the answers is that Imam Ali was considered as a prominent and glorious leader in establishing various Islamic sciences after Mohammad, taking the first rank in reciting, interpretation, jurisprudence, and judgment. No doubt all the world and academic societies would surely respect Imam Ali and his thoughts and knowledge gradually. So we present signs and symbols of his respectfulness in the present research. The approach of writing this research is historical, not eloquent.
    Keywords: Jurisprudence, Judgment, Recitation of The Holy Quran, Abolisher andAbolished, Interpretation, Islamic Sciences, Imam Ali’s Disciples
  • Asghar Montazer ol ghaem *, Somayeh Hashemi Fesharaki, Shabnam Hashemi fesharaki Pages 47-63
    Motazeleh is one of the eloquent sects appeared through the history of Islam at the beginning of 2nd century A.H. in Basra. Its founder was Vasel Ibn Ata. There are many differences between Motazeleh and Shiiism, most of them are about unity, justice, giving and doing promises, obeying good deeds and rejecting bad, the status between various situations, and some other issues. Methodology of Motazeleh is based on “extreme wisdom reasoning” and they believed in extravagant and very high wisdom extremism. If a dilemma or a question was against wisdom, Motazeleh would change it into something acceptable for themselves. Although Shiism harmonized itself somehow with some issues in Motazeleh, but because of deep-rooted differences in their thoughts, this harmonization usually took the shape of denial and rejections. This led to Shiite disciples to write rejection treaties on Motazeleh in order to keep cultural and intellectual principles of the Islamic society safe and secure. In this research we try to answer the question: how and what was the influence of these rejections and denial treaties on the development of Islamic sciences?
    Keywords: Shiite Imams, Motazeleh, Rejection, Denial Treaties, Shiite Imams’ Disciples
  • masoud bayat*, Khosrow Kamali sarvestani, Robab Bigdeli Pages 65-77
    Eloquent is a branch of Islamic sciences which tries to justify and interpret Islamic thoughts and also to testify the truthfulness of Islamic culture and education. Elites and experts in this issue, exactly know what different religions and sects think about every question and problem. In fact, eloquent started in order that each elite and expert understand his personal weak and strong viewpoints, so that their objections to other religions and sects do not base on their ignorance. One of these prominent, renown elites is Allameh Helli living in 7th century A.H., who payed an important role in making Shiite religion official. In this research by using a descriptive-analytical approach and doing library studies, we have tried to answer these questions: 1) How were Iran’s political conditions during Allameh Helli’s life? 2) How was the influence of Allameh Helli’s sayings on development and improvement of Shiite eloquent in Islamic culture? Surely, Allameh Helli played a vital role in the above mentioned issues through disputes and discussions against leaders of other religions in the presence of Soltan Mohammad Khodabandeh, and teaching and training many students.
    Keywords: Shiite Eloquent, Allameh Helli, Ilkhanids, Soltan Mohammad Khodabandeh
  • ali akbar zamaninejad* Pages 79-95
    It goes without saying that elites and scientists all over the world have a prominent and vital role in creation and consistency of various religions and rituals. Regarding the status and vivid struggles of Safavid dynasty to flourish Shiite religion, the present study tries to represent and justify the role of Sheikh Bahaii in promoting Islamic sciences. This research involves three stages of Sheikh Bahaii’s life: 1) being an expert and an authority in most of sciences in his time, 2) abundance of written works and literature showing the influence of his thoughts on the other learned men, 3) his remained reference books and valid literature. According to the findings of the present research, variety of subjects that Sheikh Bahaii had written about, has taken the attention of many elites and learned men showing his influence on the next generations.
    Keywords: Sheikh Bahaii, Safavid Dynasty, Shiite Elites, Islamic Sciences, Written Worksand Literature
  • Raiis azam Shahed *, Tahereh Batool Pages 97-116
    Mowlana Seyyed Ali Naghi Nahavi, from the Sadat dynasty and Ijtahad family, is one of the renown contemporary researchers and interpreters about The Holy Quran in Indian subcontinent. He did a lot of Quranic contributions in academic societies to revive Shiite culture. He wrote the book entitled “Tafsir Fasl-ol-Khetab” and published his viewpoints regarding interpretations of some Quran verses, which was a great effort in promoting Quranic sciences and the science of interpretation. In addition to writing and publishing some famous books and literary works, he taught and trained many active and influential pupils in these issues. Using a descriptive-analytical approach, the present study analyzes the status and specialties of the book “Tafsir Fasl-ol-Khetab” based on valid references and documents.
    Keywords: The Holy Quran, Indian Subcontinent, Mowlana Seyyed Ali Naghi Nahavi Lucknowi, Tafsir Fasl-ol-Khetab