فهرست مطالب

فصلنامه اندیشه دینی
پیاپی 14 (بهار 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/02/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقالات فارسی
  • نعمت الله بدخشان صفحه 1
    بحث از چگونگی پیدایش ایمان دینی و علل و عوامل تقویت و تداوم آن از اهمیتی ویژه برخوردار است. بررسی این مساله افزون بر این که از جنبه نظری، سبب دستیابی به فهم عمیق تری از مفهوم ایمان می شود و آشنایی با آن به عنوان مساله ای وجودی، خود نقش موثری در تحول درونی انسان دارد، از جنبه عملی نیز می تواند در جهت ارایه راهکاری مناسب برای ایجاد و گسترش آن در جامعه به ما کمک کند.
    مقاله حاضر تحت عنوان «ایمان و فضایل اخلاقی» با توجه به افزایش و کاهش پذیری حقیقت ایمان بر پایه تحولات نفس (قلب) آدمی، به بررسی مقومات مندرج در ساختار معنایی آن می پردازد. نخست نظریات مختلف در تبیین تصدیق مندرج در مفهوم ایمان، به سه نظریه معرفت عقلی، معرفت قلبی و تسلیم نفسانی تقسیم می شود و با نقد و بررسی آن ها، سرانجام عنصر تسلیم روحی و نفسانی انسان به خدای یگانه اساسی ترین مقوم در ساختار معنایی ایمان دینی معرفی می گردد و سپس نقش اعمال صالح به عنوان لازم ذاتی آن در اکتساب فضایل اخلاقی و تاثیر این فضایل در حفظ و تقویت ایمان دینی تبیین می شود.
    کلیدواژگان: مقومات معنایی ساختار ایمان، تصدیق منطقی - دل بستگی و تسلیم روحی، مقام ثبوت، مراتب تشکیکی
  • مقاله انگلیسی
  • مهدی دشت بزرگی صفحه 7
    ابن سینا و ملاصدرا دو متفکر مسلمانی هستند که اصول و اعتقادات فلسفی آن ها در طی قرون متمادی بحث اصلی مراکز فلسفی ایران بوده است. اصل وحدت عقل و معقول راه این دو متفکر را از هم جدا می سازد. ابن سینا شدیدا از این اصل انتقاد می کند حال آن که ملاصدرا آن را یکی از افتخارات خود برمی شمارد. در این مقاله، پس از توضیح اختلاف نظر بین این دو، ابتدا چهار برهانی را که ابن سینا بر علیه این اصل اقامه نموده ذکر می شود و سپس بر اساس اصول ملاصدرا ضمن پاسخگویی، آن ها را رد می کنیم. در طول مقاله گاهی نیز مقایسه ای بین این دو متفکر صورت گرفته است. در پایان نقش هر یک از آنان در این مبحث مشخص شده، هر چند نظرات ملاصدرا در نهایت مورد تایید قرار گرفته است.
  • مقالات فارسی
  • زهرا پورسینا صفحه 23
    یکی از ویژگی های فلسفه کانت سنگینی و پیچیدگی فوق العاده آن است. این سنگینی و دیریابی، در متون شارحان کانت هم کم و بیش به چشم می خورد، به گونه ای که مراجعه به آثار شارحان نیز، مشکل را برطرف نمی سازد.
    آن چه در این مقاله عرضه می شود، از یک سو، کوششی است برای تبیین مساله عینیت معرفتی از دیدگاه کانت، و از سوی دیگر، تلاشی است برای طرح روشن آن چه کانت در این خصوص درصدد بیان آن است. سعی نگارنده در این مقاله تبیین این نکته است که چگونه کانت با وجود محال دانستن معرفت به واقعیت فی نفسه می تواند از عینیت معرفتی سخن بگوید. البته لازم به ذکر است که پرداختن دقیق و کامل به بحث عینیت در نظام فلسفی کانت، حوصله این مقاله خارج است.
    کلیدواژگان: کانت، عینیت معرفتی
  • مرتضی حاج حسینی صفحه 49
    مساله امکان شناخت از مباحث اساسی معرفت شناسی است که سابقه طرح آن به آغاز فلسفه باز می گردد. دراین خصوص برخی از فیلسوفان مغرب زمین با پیش فرض امکان شناخت، برخی با قبول مدعای شکاکان، برخی با توسل به علم کلام و بعضی با تبیینی نو از عینیت، که به تعمیق شکاف ذهن و عین انجامیده است به حل مساله مبادرت ورزیده، یکی از دو جانب آن را تقویت نموده اند. این دیدگاه ها جملگی بر فرض تقابل ذهن و عین استوارند، در عین حال فاقد استدلال فلسفی محض به نفع جانب امکان شناخت بوده و نتیجه ای جز شک به دنبال نداشته اند.
    کلیدواژگان: امکان شناخت، ذهن و عین، شک، نسبت های بین تصورات، امور واقع، محتوای اضافی
  • زهرا خزاعی صفحه 61
    به نظر می رسد که اختلاف مبانی ارسطو و هیوم، امکان وحدت این دو متفکر را در اعتقاد به نظریه اخلاقی واحدی به حداقل برساند. تجربه گرایی هیوم و عقل گرایی ارسطو پیامدهای معرفت شناختی چندی را در حوزه اخلاق به دنبال دارد.
    جایگاه و تعریف فضیلت و سعادت و تکیه بر نقش معرفت شناسانه حکمت عملی در اخلاق ارسطو و تاکید بر نقش عواطف و احساسات در شناسایی احکام اخلاقی و فرمانبرداری عقل از عواطف، در اخلاق هیوم، این تفاوت را بارز و چشم گیر می سازد.
    به رغم همه این تفاوت ها، در نوشتار حاضر، سعی بر آن است تا توجیهی برای وابستگی هیوم به تئوری فضیلت ارسطویی بیابیم. تایید رابطه تنگاتنگ عقل و عواطف و هدایت گری آن نسبت به عواطف در شناخت احکام، و محوریت منش های اخلاقی در این رابطه، و نقش لذت در ارزیابی افعال اخلاقی، از جمله مواردی است که از طریق آن می توان آرای دو فیلسوف مورد نظر را به یکدیگر نزدیک کرد و راه را برای پیوستن هیوم به نظریه اخلاقی ارسطو هموار نمود.
    کلیدواژگان: ارسطو، هیوم، اخلاق فضیلت، سودگرایی، فضیلت، لذت، عواطف، حکمت عملی، عقل
  • غلامرضا رحمدل شرفشادهی صفحه 75
    در این مقاله، باران در قرآن از منظر چندین کارکرد مورد مطالعه قرار گرفته است که جذاب ترین آن ها عبارتند از: کارکرد ارجاعی، کارکرد معناشناختی، کارکرد نشانه شناختی، کارکرد روانشناختی (مفهوم باران در شبکه تداعی آزاد) و کارکرد اخلاقی باران.
    در این مقاله هر یک از کارکردهای اشاره شده با استناد به آیات قرآن مورد مطالعه قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: باران، قرآن، نشانه شناسی، نزول، ذکر
  • بیژن نوبخت صفحه 99
    مساله وحدت و کثرت و نحوه تبیین آن همواره مورد توجه فیلسوفان بوده است. در این راستا، وحدت گرایی یا فرو کاهش کثرت به وحدت از ویژگی های مهم اندیشه فلسفی است. در عین حال ابن سینا در پی توجیه پیدایش کثرت و تبیین آن است و اصول و مبانی فلسفی او به گونه ای است که نمی توان مساله ای مانند «وحدت وجود» را با نظام فلسفی او سازگار دانست.
    کلیدواژگان: وجود، ابن سینا، عرضی، وحدت، کثرت
|
  • Nematolah Badakhshan Page 1
    To discuss the quality of the actualization of religious faith, and the factors contributing to its strength and continuity is of special importance. In addition to the fact that from a theoretical point of view, surveying this question is instrumental in achieving a deeper understanding of the concept of faith and that familiarity with it, as an existential question, has an impressive role in the inner development of man, from a practical view, it can also help us to present appropriate strategies to establish and develop it in society. Considering the fact that based upon the human's heart, the presence of faith can be increased or reduced, this paper, deals with the study of the basis of its semantic structure. First, different views used to determine the underlying components of the concept of 'faith' are divided into three theories: rational knowledge, intuitive knowledge and self resignation. Then through criticizing and surveying them, the physical and spiritual resignation to God, will be introduced as the final factor in the semantic structure of religious faith. Then, the role of good deeds as an innate necessity in acquiring moral virtues and the influence of these virtues on preserving and strengthening religious faith is explained.
  • Dr. Zahra Pour Sina Page 23
    One of the characteristics of Kant's philosophy is the heaviness and the extraordinary complexity of his philosophy. This heaviness and ambiguity can be, more or less, observed in his commentator's works to such an extent that the study of their works will not help solve the problem. This article is an attempt to explain the epistemological objectivity in Kant's philosophy on the one hand, and on the other, is an effort to simplify what Kant has intended to state in this regard. The main objective of the author is to clarify the point that how Kant could speak about the epistemological objectivity despite his claim that we cannot acquire the reality-in-itself.
  • Dr. Morteza Hajhosseini Page 49
    The problem of the possibility of knowledge is one of the main issues in epistemology, which dates back to the beginning of philosophy. In this regard, some Western philosophers, have embarked to solve the problem by presupposing the possibility of knowledge, some others by accepting the claims posed by skeptics, still some others by appealing to theology and again some others, through a new explanation of objectivity which has led to deepening the gap between the subject and the object, and have, thus, supported one of its two aspects. All these viewpoints are based on the assumption of contrast between the subject and the object and definition of knowledge as something in which no error is admitted; more over, they are deprived of any philosophical reasonings in favor of the possibility of knowledge, and have bore no results but tides of skepticism.
  • Dr. Zahra Khazaie Page 61
    It seems that the differences between Aristotle’s and Hume’s philosophical foundations minimize the possibility of subsuming the two scholars under the same ethical theory. Hume’s empiricism and Aristotle’s rationalism imply several epistemological consequences for the field of ethics. This difference may be clarified by examining their positions concerning status and definition of “virtue” and “happiness”, as well as through exploration of the role of practical wisdom in epistemology based on Aristotle’s ethics. Likewise, exploring the role of sensations in order to recognize the moral rules and the slavery of reason to sensations in Hume’s ethics may prove adequately well.In spite of these differences, this article attempts to justify the idea that Hume belongs to Aristotle’s theory of virtue ethics. We may link Hume’s opinions to Aristotle’s and justify the connection through the close relation between reason and sensation, the dominance of reason over sensation in recognizing the rules, the significance of the role of virtues in this recognition, and, finally, the role of pleasure in the evaluation of moral actions.
  • Dr. Gholam Reza Rahmdel Page 75
    In this essay the rain in the Quran has several functions which most attractive of those are: reeferal function of rain, semantic function of rain, semiological function of rain, psychological function of rain, moral function of rain (rain's concept in matrix of free association) and phenomenological function of rain. In this essay each of these functions have been studied by ascription them to the verses of Quran.
  • Dr. Bizhan Nowbakht Page 99
    The problem of unity and multiplicity and the way of explaining it always has been considered by philosophers as an important subject. In this relation, approaching the unity by reducing multiplicity to it, is one of the important characteristic of philosophical thought. Meanwhile, Ibn Sina tries to justify and explain the generation of multiplicity form unity. His philosophical principles and presuppositions is such that we cannot find his philosophy consistence with the theory of Oneness of Being (Wahdat al-Wujud).