فهرست مطالب

فصلنامه اندیشه دینی
پیاپی 18 (بهار 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/02/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقالات فارسی
  • آمنه غروی صفحه 1
    پرسش از صدق، به عنوان پرسش اصلی، راهنمایی برای ورود به اندیشه های ویتگنشتاین است. او می کوشد تا نشان دهد که زبان شناسی، معرفت شناسی، و هستی شناسی با یکدیگر سازگارند. اگرچه از دیدگاه او نمی توان به رسشی وجود شناختی پاسخی معرفت شناختی داد. و یا به عکس، گزاره ای وجود شناختی نمی تواند پاسخی برای یک پرسش معرفت شناختی باشد، اما، نباید نتایج حاصل از حوزه های گوناگون با یکدیگر متناقض باشند.
    ویتگنشتاین اولیه به نظریه «مطابقت» در صدق معتقد است و ملاک آن را تجربه می داند. از دیدگاه او چون قضایای منطقی مطابقی ندارند، کاربرد نظریه یاد شده دربار ه آن ها قابل تصور نیست. او بر این باور است که منطقی بودن این قضایا به معنای سازوار بودن آن ها با یکدیگر است که وصفی ضروری برای آنان به شمار می رود.
    ویتگنشتاین دوم توجه خود را از امور واقعی به کاربرد معطوف می کند. در این جا نظریه مطابقت فرو میاشد. صدق در چارچوب سیستم های مفهومی خاص اشکال زندگی کاربرد و معنا دارد.
    کلیدواژگان: گزاره، صدق، کذب، ثوابت منطقی، تابع ارزش صدق، امر واقع
  • محمد اصلانی صفحه 29
    ظاهرا هیوم اولین کسی است که مابعدالطبیعه را به گونه ای مستدل انکار کرده است. روش وی در انکار مابعدالطبیعه بدین ترتیب است که ابتدا کلیه علوم را به دو قسم: «نسبت بین تصورات» (ریاضیات و منطق) و«امور واقع» (علوم تجربی) تقسیم می کند، سپس هرچه را در دایره این دو نگنجد، بی معنی اعلام می نماید. تلاش این مقاله بر آن است که آرای هیوم را در مقابله با مابعدالطبیعه تبیین کند، سپس نشان دهد که آن گونه که گمان می رود نظریه «منشا تصورات» مبنایی ترین نظریه در فلسفه او نیست، بلکه «روند تشکیل علم» بر نظریه یاد شده و سایر نظریات او تقدمی مبنایی دارد. پس از آن می کوشد تا نشان دهد که هیوم با توجه به اصالت تجربه ای که آن را مبنای فلسفه خود قرارداده است، نمی تواند مابعدالطبیعه را انکار نماید؛ چرا که بر اساس مبانی مورد قبول خودش دچار تناقض غیرقابل حلی می شود که وی را وادار می نماید از انکار مابعدالطبیعه دست بردارد.
    کلیدواژگان: مابعدالطبیعه، هیوم، اصالت تجربه، منشا تصورات، روند تشکیل علم
  • محمدکاظم شاکر صفحه 49
    در ادیان ابراهیمی، وحی مبنای همه اعتقادات و اعمال دینی است. از این رو قرآن و عهدین، به عنوان عالی ترین تجلی این وحی، در میان پیروانشان از تقدس خاصی برخوردارند. الهی دانان مسلمان و مسیحی در این که پیامبران دارای مواجهه ای ویژه با خدا بوده به حقایقی فراتر از حس و تجربه دست یافته اند، متفقند با این حال، همیشه این موضوع مطرح بوده که ذهن و زبان و فرهنگ بشری پیامبران تا چه اندازه بر قالب و محتوای پیام هایشان اثر گذاشته است.
    نگارنده در این نوشتار نخست به بیان سه نظریه در ارتباط با سرشت وحی پرداخته است که عبارتند از: املای الفاظ؛ الهام حقایق؛ و تجربه دینی. پس از آن، سرشت وحی قرآنی مورد بحث قرار گرفته و در پایان راه های دریافت قرآن از سوی پیامبر اکرم(ص) به تحلیل نهاده شده است.
    کلیدواژگان: وحی، الهام، مکاشفه، تجربه دینی، رویا
  • محمدتقی فعالی صفحه 69
  • حمید ملک مکان صفحه 85
    امامت یکی از جنجالیترین موضوعات در تاریخ اسلام و از اختلاف برانگیزترین مسایل و سبب شکلگیری بسیاری از فرق و مذاهب اسلامی قلمداد شده است.
    جستار پیش رو بر آن است تا ابعاد و جوانب این موضوع را از منظر اشاعره، یکی از مهمترین مکاتب کلامی اسلامی، بررسی نماید.
    روی آورد اشاعره به امامت روی آوردی فرع انگارانه و نه اعتقادی است. در نظر آنان امامت فعلی از افعال مکلفان به شمار می آید و به سبب پیروی از گذشتگان خویش و بنا به تصریح برخی به تاثیر از عقاید و مباحث کلامی شیعه این مباحث را در کلام بحث کردهاند.
    امامت از نگاه آنان، «واجب کفایی» است لذا در نظر آنان وجوب امامت شرعی است و شخص واجد شرایط امامت از سوی مسلمانان به امامت برگزیده میشود.
    کلیدواژگان: اشاعره، امامت، اهل حل و عقد، قهر و غلبه
  • عبدالرزاق حسامی فر صفحه 113
    تجرد نفس، از مسایلی است که در فلسفه اسلامی بیشتر از کلام مورد توجه بوده است. برخلاف فیلسوفان اسلامی که در این امر اتفاق نظر دارند، در میان متکلمان برخی چون غزالی و راغب، قائل به تجرد نفس اند و گروهی آن را انکار می کنند. در این مقاله مساله ماهیت نفس را در آثار مهم کلامی مورد مطالعه قرار می دهیم.
    کلیدواژگان: نفس، تجرد، جسم، جوهر، بدن، علم
  • غلامرضا رحمدل شرفشادهی صفحه 135
    در این مقاله پدیده صبح با توجه به ظرفیت های آن، در سه سطح مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد:1 ظرفیت تاریخی: در این سطح، ظهور و افول امت های پیشین و علل فروپاشی و تعذیب آن ها، در برهه محوری صبح مورد بررسی قرار گرفته است.
    2 ظرفیت زبانی: در این محور با استناد به آیات و روایات، کارکرد زبانی صبح با توجه به توانش واژگانی آن، به تصویر کشیده شده است. در این سطح از بررسی، صبح از هویت اسمی خود تخلیه شده، هویت «فعلی» یافته و معنای «صیرورت» را افاده می کند. صیرورتی که با (شدن) های متعارف متفاوت است و مفهوم «فرایند گذار» از آن برداشت می گردد. به عبارت دیگر هر گاه قرآن خواسته است فرایند حسی یک دوره تناوب روحی و عاطفی را به مخاطب انتقال دهد از ظرفیت «فعلی» صبح استفاده کرده است.
    3 ظرفیت استعاری: در این سطح از بررسی، به این نکته می پردازیم که صبح از حیثیت رئالیستی(طبیعت محورانه) و حیثیت ایده آلیستی (ذهن محورانه) و موجودیت پوزیتویستی (تجربه محورانه) خود قالب تهی می کند و با قرار گرفتن در منظومه سوگندهای ربانی، حیثیت استعلایی می یابد.
    کلیدواژگان: صبح، قرآن، استعاره، زبان، تاریخ
|
  • Amene Gharavi Page 1
    The question of "Truth", as an original question, is a guidance to Wittgenstein's thought. He tries to show that linguistics, epistemology and ontology are consisting to one another. In his view, although we can not to reply an ontological question in an epistemological way, but the results of the different ways should not contradict each other. In the early Wittgenstein's view, correspondence is accepted as the criterion of "truth" which is derived from experience. He says that this criterion is not applicable to logical propositions, because there is no correspondent for them. He believes that these propositions are logical because they are consistent to one another and this attribute is necessary for them. In the second Wittgenstein's view, he emphasizes on the application instead of the facts. Here the theory of correspondence collapses and "truth" finds its meaning in the different styles of lives.
  • Mohammad Aslani Page 29
    David Hume is apparently the first that has reasonably denied the metaphysics. His method for so doing is that, he divides all sciences into two kinds, "Relations of Ideas" and "Matters of Fact", and then, he pronounces as meaningless whatever which can not be classified under these two kinds. The present paper intends to clarify the views of Hume in contrast to metaphysics, and to show that the theory of "The Origin of Ideas" is not, as it is believed, the most fundamental one in his philosophy, but, "The Procedure of Science Formation" is basically prior to the aforementioned theory and to his other theories. Then, it has been tried to show that, he cannot deny the metaphysics, regarding to his empiricism, because in this case, he comes into an unsolvable contradiction that will make him give up "denying metaphysics".
  • Dr. Mohammad K. Shaker Page 49
    Revelation has a high position in religious and theological discussions particularly in Abrahimic religions. Prophets in these religions have declared that they had a special relationship to God and He had sent them to people by heavenly messages.In this paper, first examines the most important theories regarding the nature of revelation are examined. These are: 1) The verbal revelation: This view holds that the religious texts such as Quran and Torah are precisely words of God; 2) The propositional view: According to this view, God has revealed only some divine truths to His prophets. This view dominates the Medieval that Christianity and is represented today by more traditional forms of Roman Catholic Church; 3) The non-propositional view: This idea has become widespread within Protestant Christianity nowadays. Then the difference between the Quran and Judeo-Christian is discussed.Lastly, the ways through which the holy Quran has been revealed to Mohammad are examined.
  • Dr. Mohammad Taqi Faali Page 69
    Muslim philosophers have divided conceptual knowledge into two distinct categories: self- evident and non self – evident. The latter is proved by the former. But Muslim thinkers in justifying the self-evident propositions have different logical and analytical approaches. This paper deals with these approaches and attempts to show the place of self-evident propositions in the structure of deductive sciences.
  • Hamid Malekmakan Page 85
    Some people believe that Imamate has been one of the most controversial issues in Islamic History. It is addressed in theological writings of many Islamic Schools of Thought. One of the which notable among them was the "'Ashâ'ira School" which is the subject matter of this article. The overall assessment is that the 'Ashâ'ira conceptualization of Imamate, despite its postulation in the theological context, is basically oriented to Jurisprudence. The 'Ashâ'ira themselves explain their theological treatment as arising from the same contextual treatment in the Shiite writings. The 'Ashâ'ira consider that selection or induction of Imam is an obligatory necessity. At the same time, however, they believe that once an Imam is installed somewhere, the obligation of the others is sufficiently fulfilled, which in the Islamic terminology is called "Wajib Kifa'î".
  • Dr. Abdurrazzaq Hesamifar Page 113
    One of the controversial issues of Islamic philosophy and theology, which is subsumed under the issue of the soul, is the nature of the soul. Unlike Islamic philosophers who are in agreement concerning the immateriality of the soul, Muslim theologians are in disagreement. Some of them like Ghazali and Ragheb believe in the immateriality of the soul while most of them like Nazzam and Jobbaei deny it.The author of this article tries to explore this problem in the main works of Muslim theologians. Firstly, the different ideas of the theologians concerning the soul will be referred to in general, and then the views of some of the famous theologians on materiality or immateriality of the soul will be discussed.
  • Dr. Gholamreza Rahmdel Page 135
    The present article investigates the phenomenon of morning and its capacities in three levels. 1-The historical capacity: In this level the advent and decline of the previous nations in the period of morning will be studied.2-Linguistic capacity: In the second level, the linguistic function of morning will be discussed with respect to morphological competence. 3-Metaphorical capacity: In the last level of investigation, morning will the studied in the level of metaphorical phenomenon excluding its realistic, idealistic, and positivistic features.