فهرست مطالب
ماهنامه هنر و تجربه
پیاپی 5 (دی 1396)
- 164 صفحه، بهای روی جلد: 100,000ريال
- تاریخ انتشار: 1396/10/02
- تعداد عناوین: 49
- حرف اول
- نگاه
-
سینما هنر است یا تجربه؟ / جستاری فلسفی در باب ماهیت سینما و تکنولوژیصفحه 10
-
یک تجربه جهانی / درباره عضویت ایران در کنفدراسیون بین المللی هنر و تجربهصفحه 12
- گزارش ماه
- بازخورد
-
سینمای شریفی که ایران به آن شهره است / مهرداد اسکویی از هنر و تجربه و اکران مستند می گویدصفحه 18
- برگ جان
-
جایی فراتر از مرگ و زندگی / «برگ جان» پلان های چشم نواز و درخشانی از وسعت کویر و زمین داردصفحه 23
-
بازسازی واقعیت برای خلق زیبایی / گفت و گو با ابراهیم مختاری به به انه فیلم «برگ جان»/ بخش اولصفحه 26
- هجوم
-
سفری طولانی از روز به شب / مسئله این است که «هجوم» را می شود به چشم «قتل در قطار سریع السیر شرق» دیدصفحه 34
-
صفحه 36
-
صفحه 38
-
صفحه 40
-
صفحه 41
-
فضای تازه «هجوم» / «هجوم» یک نوآوری و چالش جدید استصفحه 42
-
فرم «هجوم» برآمده از نمایش سنتی شبیه خوانی است / گفت وگو با شهرام مکری، کارگردان و عبد آبست، بازیگر «هجوم»/ بخش دومصفحه 44
- کارستان
-
«کارستان» نیاز جامعه امروز است / گفت وگو با مجتبی میرتهماسب درباره مجموعه «کارستان»صفحه 56
-
کمی درخت و قدری گل و سبزه و تماشا / «درباره مادر زمین» به رغم اهمیت موضوعی که به آن می پردازد به انسجام لازم دست نمی یابدصفحه 65
-
پیامی که لو می رود / «مادر زمین»، ضمن برخورداری از ویژگی های یک سند و واقعیت بضاعت تبدیل شدن به یک مستند داستانی را داردصفحه 68
-
خوان گسترده حاجی بابا / موضوع زندگی وتلاش او برای بهتر زندگی کردن، ظرفیت ساخت یک سریال تلویزیونی را داردصفحه 70
-
فراز و نشیب های حاجی بابا / «پنبه تا آتش» مستندی قصه گوست که حاصل مشارکت مستندساز و افراد استصفحه 72
-
دگردیسی با تجارت / یکی از مهم ترین ویژگی های «پنبه تا آتش» ارائه تصویری روشن از موقعیت صنایع امروز ایران استصفحه 74
-
انگار نسیم عشق است که می وزد / شاعرانگی «شاعران زندگی» ریشه در دو مولفه دارد؛ تصویر و ترکیبصفحه 77
- مونولوگ
-
یخ زدگی / خروجی بصری «کله سرخ» ژستی از توهم متلاشی شده فره اد است که در پی قتل برادر به وجود آمدهصفحه 80
-
آیا انسان گرگ انسان است؟ / «کله سرخ» مرز میان واقعیت و خیال را به چالش می کشدصفحه 82
-
پرسش هایی برای ذهن مخاطب / میرباقری بر ابزار کار در سینمای مورد علاقه اش تسلط داردصفحه 84
-
زمین کج / توفیق «شاید عشقن بود» در ترکیب کمدی و سورئال استصفحه 87
-
وقتی همه خوابیم! / «شاید عشقن بود» روایت مصایب ویران گر عشق به سینماستصفحه 88
-
«پناهگاه» ایده ای که عقیم می ماند / «پناهگاه» مستندی بدون استفاده از کپشن، گفتار متن و انجام مصاحبه استصفحه 90
-
هنری که به شی بدل نمی شود / «دریا و ماهی پرنده» بیشترین پیوند را با اندیشه های میشل فوکو برقرار می کندصفحه 92
-
نقد درباره تمارض، تظاهر، تناقض... مسئله این است / «تمارض» به شکلی متظاهرانه مینیمال است تا توجه رانه به ذات داستان، بلکه به توانایی کارگردان در پرداخت آن جلب کندصفحه 94
-
یک بازسازی پژوهشی / «رئیس الوزراء» به خوبی و با ظرافت اسناد و مواد آرشیوی را با بازسازی های نسبتا دقیق درهم می آمیزدصفحه 96
-
خنده در گریه در خنده / «خانه» تمام قد بر چهره ها و کنش و واکنش های میان آن ها تمرکز کرده استصفحه 98
-
اثری مستقل و تجربه گرا / «ویولونیست» نمونه ای از یک تولید تجربه گرایانه و مربوط به جریان سینمای مستقل استصفحه 100
-
پریناز؛ نشانه گذار زمانه سانسور / فیلم «پریناز» بسیار شبیه موقعیت بهرامیان به عنوان فیلم ساز استصفحه 102
- سینمای هنر و تجربه در گستره عام صفر تا سکو
-
گام های معلق دیروز / «صفر تا سکو» دارای ایده ای ناب در مستندسازی استصفحه 106
-
خواهرانه ای از جنس عشق، اراده و تلاش / «صفر تا سکو» مستند پرتره ای دل نشین است که از هویت و جنسیت زنانه شخصیت هایش، شمایلی قهرمانانه می سازدصفحه 108
-
سنگی که طاقت تیشه ندارد، هرگز تندیس بزرگی نمی شود / مستند «صفر تا سکو» نه تنه ا فیلم سر و شکل دار و خوبی است، که موضوع نویی هم داردصفحه 110
-
فرشتگان آهنین / «صفر تا سکو» گواه مسلمی است بر خواستن، تلاش کردن و در نه ایت توانستنصفحه 112
-
هنر و تجربه برای مستندها و فیلم های مستقل نعمت است / «صفر تا سکو» با وجود شرایطی که داشت، حتما می توانست در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شودصفحه 114
-
من در «ایتالیا ایتالیا» کار نو به معنای تجربی نکردم / فیلم های هنر و تجربه جدای از تولیدات سینمای ایران نیستصفحه 116
-
هنر و تجربه حمایت گر یک نوع سینمای مستقل است / برای ما بچه های هنر و تجربه، فیلم ساختن شبیه ضرورت و زایمان استصفحه 118
-
آسیب های افراط در تجربه گرایی / دور شدن از برخی کلیشه های آشنا را می توان از نکته های مثبت «انزوا» دانستصفحه 120
- دیگران
-
تو از صد ها نمایش برادوی بهتری / نگاهی به فیلم میروویتزصفحه 122
-
برای چه زیباست شب برای که زیباست؟ / «نقطه ضعف» محمدرضا اعلامی از معدود فیلم هایی بود که قدرت برابری با بهترین آثار موج نوی پیش از انقلاب را داشتصفحه 126
-
«زیستن» دایره ای فراتر از آن چه می خواهیم یا نمی خواهیم / دایره ای که ملویل در «دایره سرخ» با تعریف کردن یک سرقت عادی رسم می کند، چرخه زیستن انسان در قرن های متمادی استصفحه 130
- تورق
-
سینما به روایت سیدنی لومت / معرفی کتاب «فیلم ساختن» سیدنی لومت ترجمه بهمن فرمان آراصفحه 132
- تئوری
-
فیلم و تئوری / پرسش هایی از ژانر به قلم استیو نیل ویراسته رابرت استم و توبی میلر، گروه مطالعات سینمایی دانشگاه نیویورکصفحه 134
- دیگران
-
صفحه 138
- تئوری
-
صفحه 149
-
صفحه 154