فهرست مطالب

پژوهش سیاست نظری - سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، پاییز و زمستان 1385)

نشریه پژوهش سیاست نظری
سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، پاییز و زمستان 1385)

  • بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/12/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جهانگیر کرمی صفحات 1-27
    نخستین بار در دهه سوم قرن بیستم از مفهوم هژمونی برای تحلیل سیاست داخلی استفاده شد و پس از دهه 1960 در تحلیل سیاست بین الملل مورد توجه قرار گرفت. در دهه 1970 نظریه پردازان اقتصاد سیاسی بین المللی آن را به عنوان یک مفهوم محوری به کار گرفتند اما از دوره پس از جنگ سرد مجادلات عمده بر سر آن در گرفته است. در این نوشته، هژمونی به عنوان یک مفهوم مهم در نگرش ها و نظریه های مختلف روابط بین الملل و مؤثر در عرصه سیاست بین الملل مد نظر قرار گرفته و تلاش شده است تا با بررسی دیدگاه های مطرح درباره آن، منطق حاکم بر ظهور، کارکرد، تداوم و افول یک قدرت هژمون بیان گردد و سپس وضعیت کنونی سیاست بین الملل و ادعاهای موافق و مخالف هژمونی امریکا در دهه های اخیر عرضه شود.
    کلیدواژگان: ثبات هژمونیک، رژیم های بین المللی، سیاست بین الملل، ظهور و سقوط هژمون، نظام جهانی، هژمونی
  • الهه کولایی صفحات 29-46
    ایران در سال 1384 به صورت عضو ناظر، به عضویت سازمان شانگهای درآمد. این موضوع با در نظر داشتن اهداف شکل گیری این سازمان و روند تحولات آن بحث های جدی درباره نحوه همکاری ایران با این سازمان مطرح ساخته است. مجمع شانگهای یا شانگهای 5 ابتدا برای حل و فصل مسائل امنیتی و مرزی میان چین و روسیه و کشورهای آسیای مرکزی (غیر از ازبکستان و ترکمنستان) ایجاد شد. با پیوستن ازبکستان به این مجمع به سطح سازمان ارتقا یافت. هر چند در روند تحولات مربوط به این همکاری امنیتی منطقه ای، تغییرات مهمی شکل گرفته و مسائل اقتصادی نیز مطرح شده، ولی اساسا این سازمان به مباحث و مشکلات امنیتی نظامی توجه داشته است.
    سؤال اصلی مقاله این است که «سازمان شانگهای چه نقشی در تامین امنیت آسیای مرکزی ایفا می کند؟» در این مقاله روند دگرگونی های ایجاد شده در این سازمان بررسی می شود تا نقش آن در تامین امنیت آسیای مرکزی روشن شود.
    کلیدواژگان: ایران، امنیت منطقه ای، ازبکستان، امریکا، تروریسم، چین، روسیه، سازمان شانگهای، قرقیزستان، قزاقستان
  • سید رضاشاکری صفحات 47-72
    در پی تاسیس نظام سیاسی جدید در ایران، در میان علاقه مندان به مباحث سیاسی در زمینه شناخت نظام نوپدید و یکی از مهم ترین محورهای آن یعنی ولایت فقیه، کوشش های بسیاری انجام شده است. فزونی دانش آموختگان دانشگاه ها در علوم سیاسی و فضلای مراکز پژوهشی قم، در پرتو اوضاع سیاسی و مناسبات قدرت، در یک و نیم دهه اخیر کشور، مشغله ای را پدید آورد که در این نوشتار از آن با نام «سیاست نویسی» نام برده شده است. در گزارش توصیفی تحلیلی از این پدیده، چند اثر برجسته از سیاسی نویسان معاصر به اجمال از حیث روش بررسی گردیده است.
    کلیدواژگان: سیاست نویسی، سیاسی نویسان، منازعات سیاسی
  • عباس منوچهری صفحات 73-96
    مقوله «حقوق بشر» در بر دارنده دو مفهوم محوری «انسان» و «حق» و رابطه بین آنها است. منتهی، این رابطه، متضمن تاملات فلسفی و تئوریک بسیار است. با نگاهی انتقادی به فهم غالب از این رابطه، و مشخصا به «فردگرائی تملیکی»، این مقاله به فهم متفاوتی از این رابطه می پردازد، و با استفاده از دو استعاره «عقل سرخ» و «حق سبز»، مبانی یک نظریه «حداکثری» از حقوق بشر را مطرح می کند.
    کلیدواژگان: انسان شناسی، حق سبز، حق انسانی، سهروردی، عقل سرخ
  • محمدعلی توانا صفحات 97-113
    رویارویی و مواجهه اسلام و مدرنیته در اندیشه اندیشمندان اسلامی اشکال متفاوتی به خود گرفته است. در این میان فهم سید جمال الدین اسدآبادی از مدرنیته و اسلام، آغاز راهی است که تلفیق و سازگاری این دو عرصه یعنی اسلام و مدرنیته را راه حل معضل عقب ماندگی و مسئله امپریالیسم در کشورهای اسلامی می داند. سید جمال الدین اسدآبادی بر این اعتقاد بود که راه برون رفت از واپس ماندگی و مقابله با امپریالیسم، باز تفسیر آیین اسلامی است که در درون گفتمان مدرنیته صورت می گیرد. در واقع سید جمال الدین ابتدا میان مدرنیته و غرب جدایی می افکند و سپس مدرنیته غیرغربی را می جوید. بنابراین، باز تفسیر آیین اسلامی در اندیشه سید جمال الدین به بازسازی هویتی مدرن، منتها غیرغربی می انجامد. و این گونه، مدرنیسم اسلامی به مثابه هویتی متمایز و مستقل از هویت غربی، پاسخ سید جمال الدین اسد آبادی به بحران جوامع اسلامی در قرن نوزدهم است.
    کلیدواژگان: اسلام، سیدجمال الدین اسدآبادی، مدرنیته، مدرنیسم اسلامی، هویت
  • بهرام نوازنی صفحات 115-139
    فمینیسم هر چند کوشش بسیاری برای تولید شناخت انجام داده، در تبیین عام گرایی یا خاص گرایی دچار تشتت آرا شده و بارها تغییر یافته است، می توان اشتراک نظر کلی دیدگاه های فمینیستی را در دو زمینه نظری و موضوعی یافت؛ در نظر از قدیم قدرت در میان زنان و مردان نابرابر تقسیم شده و این امر موجب شده تا مردان، اختیار زنان را در دست گیرند و اگر حقوقی هم برای آنان قائل بوده، مبتنی بر برداشت های مردانه بوده است و از نظر موضوعی برداشت می شود که این وضعیت در کشورهای اسلامی و به ویژه در ایران چشمگیر است و زنان باید ترغیب شوند تا سازمان یافته و با نهادهای بین المللی، جنبشی اعتراضی به راه اندازند. یک مطالعه میدانی نشان می دهد غالب زنان ایرانی وضعیت ویژه ای را دنبال می کنند که سنخیتی با انواع دیدگاه های فمینیستی رایج در غرب ندارد. آنها بی آنکه سابقه فعالیت سیاسی یا اجتماعی گسترده ای داشته باشند و بدون تعصب خاصی درباره جنسیت، تنها به پیگیری غیرسازمان یافته مسائل اجتماعی خود علاقه دارند و حداکثر انتظار زنان تحصیل کرده شهرنشین، داشتن فرصت شغلی برابر و احراز مشاغل دولتی است. زنان ایرانی به مطالعه نشریات بین المللی و ارتباط با گروه های سازمان یافته خارج از مرزها علاقه ندارند. از این رو میزان اثرپذیری آنان از آموزه های فمینیستی خارجی بسیار کم است. وجه مشترک میان زنان ایرانی و جنبش فمینیسم در موضع نقادانه آنان در برابر یک نظام سخت گیرانه مردسالارانه سایه افکنده بر زندگی اجتماعی و خصوصی آنهاست.
    کلیدواژگان: ایران، شهرنشینی، فمینیسم، مطلق گرایی فمینیستی، نسبی گرایی فمینیستی
|
  • Jahangir Karami Pages 1-27
    The concept of hegemony was first used in the third decade of the 20th centuty to analyze internal politics and it was only aftre 1960's that this term entered the domain of international politics. During 1970's the theorists of international political economy used the tern as a pivotal concept, but in fact it was only at the post cold war era that many debates began on this subject.In this article, hegemony is studied as an important concept in many different theories and ideas of international relations, which is equally very influential in the domain of international politics. Different views on hegemony are presented and studied in order to illustrate the reason behind the emergence, function, continuance and fall of a hegemonic power. The present situation of international politics as well as pro and con views of the American hegemony during last decades are also studied.
  • Elaheh Kolaee Pages 29-46
    Iran became an observer member of the Shanghai Organization on 2005. Considering the reasons behind the formation of this organization and the transformation process it went through, this event has led to serious debates on how Iran can cooperate with this Organization. "Shanghai Five" group was first established to resolve security and border related problems between China, Russia and CIS countries (except Uzbekistan and Turkmenistan). Later, when Uzbekistan joined Shanghai Five, the group was promoted to organization level. Although many changes have taken place during the transformation process of this regional security cooperation and some economic problems have also been taken into consideration, but basically this Organization has paid more attention to security and military problems in general. The main question brought forth in this article is: "What is Shanghai Organization's role in providing the secrutiy of Central Asia?" The article studies the transformation process taken place in this Organization, so that its role as the provider of secrutiy in Central Asia is illustrated.
  • Seyyed Reza Shakeri Pages 47-72
    After the establishment of the new political system in Iran, there were many attempts to comprehend this newly generated order and its important axis, the jurisprudent guardianship. The increased number of political science guraduates and religious scholars of Qom research centers in the last one and a half decade, which is due to the existing political conditions and power relations, has led to the creation of a preoccupation that we have referred to as "politicography" in this article. In the descriptive analytical report on this phenomenon, some outstanding works of contemporary political writers has been methodically studied.
  • Abbas Manocheri Pages 73-96
    The notion of "Human Rights" encompass the two notions of "man" and "right" and the relationship between the two. This relationship, however, pertains to much theoretical as well as philosophical elaboration. Looking critically at the prevailing conception of this relationship, namely that of possessive individualism, this paper points to a different conception of such relationship. Using the two metaphors of "Red Reason" for a conception of "man", and "Green Rights" for an emancipatory conception of "right", an Illuminationist (Eshraghi) view of "human rights" is elaborated on.
  • Mohammad Ali Tavana Pages 97-113
    The confrontation of Islam and modernity have taken different forms in the thoughts of Islamic thinkers. Among those, the perception of Seyyed Jamaleddin Asad Abadi from Islam and modernity can be the outset of a new view that considers the adaptation and unification of these two discourses as the solution to retardation and imperialism in Islamic countries. Seyyed Jamaleddin Asad Abadi believed that the key to breaking free from Imperialism and retardation lies in re-interpretation of Islam, but this re-interpretation should be realized within the modernity discourse. In fact Seyyed Jamaleddin Asad Abadi first makes a distinction between modernity and the West, and then seeks the non-Western modernity. Therefore, the re-interpretation of Islam in the thoughts of Seyyed Jamaleddin Asad Abadi leads to the re-construction of a modern but non-Western identity. That is why the answer of Seyyed Jamaleddin Asad Abadi to the crisis of Islamic societies in 19th century- retardation and Imperialism- is Islamic modernism as a distinguished and different identiy from the Western one.
  • Bahram Navazeni Pages 115-139
    Feminism tries to change the social structure, just like any other social movement. Feminism has gone trough many changes and evolutions. But the common point among all different Feminist views is that power has always been unequally distributed among men and women and this has led to the supremacy of men over women so that the knowledge and the current women’s rights has been written by and based on this supremacy. Feminism is to organize women in many countries with the help of multilateral institutions to fight against male supremacy and to empower and advance the world’s women and to re-examine all schools of knowledge and to reveal the extent to which they ignore or distort gender. However, this field study on the Iranian women residents in over 30 cities, from university educated to semi-illiterate, wealthy to poor, old to young, government employee to jobless and from married to single, shows that most Iranian women, regardless of their different tendencies of fundamentalism, reformism and secularism, lacked any political activity and even any notable and satisfactory social experience. They mostly dislike political parties and groupings even the ones run by women or for women; and if there was any trend towards the social activities, it would be unorganized and unbiased from gender point of view. Nevertheless, the common characteristic of the urban Iranian women is their critical position against a patriarchal system cast in both public and private life with regardless their private or public institutions being religious or secular