فهرست مطالب

نشریه پژوهش سیاست نظری
پیاپی 5 (زمستان 1387و بهار 1388)

  • 170 صفحه، بهای روی جلد: 25,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/01/07
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 0
  • تقی رستموندی صفحه 1
    تلاش فردوسی در شاهنامه برای رمزگشایی علل ظهور و سقوط قدرتها در تاریخ سیاسی ایران، مبتنی بر رویکردی آسیب شناسانه است که در قالب شعر، تجسم یافته است. وی معیاری برای دوام و ثبات نظامهای سیاسی ارائه کرده است. در این مقاله با توجه به «منطق عملی» اسپریگنز در شناخت اندیشه سیاسی، آرا سیاسی فردوسی بازخوانی شده است.
    کلیدواژگان: آز، داد، شهریاری، فردوسی
  • محمدعلی توانا صفحه 21
    اعترافات سنت آگوستین، اولین «خودزندگینامه» ادبیات مغرب زمین است. این کتاب منظر اول شخص را به تفکر غرب عرضه داشت. منظر اول شخص، آغازی برای مفهوم «خود» است. شهر خدا نیز تنها اثر آگوستین است که به طور پراکنده فلسفه سیاسی وی را در بردارد. بنابراین منبع مناسبی برای فهم دیدگاه وی درباره قدرت سیاسی است. هدف این مقاله آن است که با بهره گیری از رهیافت بینامتنی، نسبت «خود» و «قدرت سیاسی» را در اندیشه سنت آگوستین روشن سازد. بدین منظور نگارنده، نخست فرایند شکل گیری «خود» در اعترافات را نشان می دهد. سپس ریشه های هستی شناختی و معرفت شناختی قدرت سیاسی را در شهر خدا نشان می دهد و آنگاه مدلل می سازد که «خود»، نگرشی ابزارگرایانه به «قدرت سیاسی» دارد.
    کلیدواژگان: آگوستین، خود، قدرت سیاسی، اعترافات، شهر خدا
  • سیدمحسن علوی پور صفحه 47
    اندیشه سیاسی، معرفتی هنجاری است که سامان سیاسی نیک را به ما نشان می دهد. در تاریخ اندیشه، «دوستی» از جمله مقولاتی است که در شکل گیری جامعه مطلوب نقش به سزایی داشته است. با این حال، تحولات اندیشه سیاسی در دوران مدرن، با به حاشیه رانده شدن «دوستی» همراه بود. اما در دوران معاصر، «دوستی» در چارچوب مقولاتی چون «همبستگی» در اندیشه سیاسی احیا شده است. بررسی اندیشه ورزی متفکران معاصر نشان می دهد که در احیای اهمیت آن، کمک های معرفت های علمی چون روان درمانی بسیار موثر است. اندیشه های یورگن هابرماس و همچنین نظریه «جامعه سالم» اریک فروم نشان می دهد که بصیرت هایی که روان درمانی در اختیار می نهد تا چه اندازه بر توجه دوباره اندیشه سیاسی به مقوله «دوستی» تاثیرگذار بوده است.
    کلیدواژگان: دوستی، اندیشه سیاسی، روان درمانی
  • حاتم قادری صفحه 77
    ایرانیان و یونانیان در راستای گسترش فضای زندگانی خود، خیلی زود با یکدیگر در تماس قرار گرفتند: به رغم غلبه سویه های سیاسی-نظامی، نباید از سویه های تاثیرگذاری و تاثیرپذیری سیاسی، فلسفی-دینی صرف نظر کرد. تا جایی که به تعامل گسترده ایرانیان و یونانیان دراوان رابطه آنان برمی گردد، باید توجه داشت که این بیشتر یونانیان بودند که از آموزه ها و سلوک سیاسی، فلسفی-دینی ایرانیان متاثر بودن. در همین راستا این بخش از مقاله، مهمترین تاملات یونانیان، با تمرکز بر آتنیان، بر آموزه های سیاسی، فلسفی-دینی ایرانیان را برجسته می سازد.
    کلیدواژگان: فلسفه سیاسی، ایرانیان، یونان، افلاطون، گزنفون
  • الهه کولایی، ماندانا تیشه یار صفحه 95
    اصل اساسی روابط خارجی ژاپن با همه کشورهای جهان، جدایی مسایل سیاسی از ملاحظات اقتصادی بود. اما تغییر در ماهیت و ساختار قدرت در نظام بین الملل، موجب شده این کشور با تجدید نظر در آن، مبنای روابط اقتصادی خود با کشورهای مختلف را بر پایه مناسبات سیاسی بنا نهد. ژاپنی ها امروز برای تامین منافع بلند مدت خود، همراهی با روند جهانی حمایت از الگوها و ارزش های جهانی شده غربی را ضرورتی انکارناپذیر یافته اند. هراس از بر هم خوردن روابط استراتژیک این کشور با ایالات متحده را، می توان یکی از مهم ترین عوامل تغییر رویکرد ژاپن نسبت به ایران دانست.
    کلیدواژگان: ژاپن، روابط خارجی، ایران، سیاست خارجی، انرژی
  • رضا سیمبر صفحه 113
    مقاله حاضر ضمن ارائه مدلی نردبانی از روند همگرایی منطقه ای و تشریح و تبیین مراحل مختلف آن، به تفاوت های اصلی نو منطقه گرایی با منطقه گرایی کلاسیک خواهد پرداخت.
    ایده نوشتار این است که با توجه به پنج حالت: فضای منطقه ای، مجموعه منطقه ای، جامعه منطقه ای، اجتماع منطقه ای و مجموعه سیاسی نهادینه شده منطقه ای؛ منطقه آسیای جنوب غربی با توجه به شرایط فعلی در پلکان دوم یعنی مجموعه منطقه ای قرار دارد و تامین صلح منفی و نه صلح مثبت در آن اولویت دارد. این مقاله راهبردهای اصلی سیاست خارجی ایران را در این زمینه بررسی می کند تا به راه حل مناسبی دست یابد.
    کلیدواژگان: آسیای جنوب غربی، منطقه گرایی کلاسیک، منطقه گرایی مدرن، سیاست خارجی ایران، سطوح مختلف منطقه ای
  • حمید نساج صفحه 129
    برخی بر این باورند که با توجه به رشد روزافزون جهانی شدن، هویت های خرد قومی ناگزیر در فرهنگ واحد جهانی مستحیل خواهند شد. اما گروهی دیگر معتقدند که جهانی شدن نه تنها باعث از بین رفتن قومیت ها نخواهد شد، بلکه با ابزاری که در اختیار آنها قرار می دهد، موجبات رشد خودآگاهی قومی را فراهم کرده، منجر به تقویت جنبش های قومی می شود؛ لذا برای بررسی تاثیر جهانی شدن بایستی مؤلفه های هویت قومی بررسی شود. در این مقاله فرهنگ هویت های قومی بررسی و این فرضیه طرح شده که جهانی شدن در کوتاه مدت، هویت های قومی را برجسته می سازد و ممکن است به جنبش های قومی نیز منجر شود، اما در نهایت به همانندسازی خرده فرهنگ ها در فرهنگ مسلط منجر خواهد شد؛ این فرآیند همانندسازی با فراز و فرود همراه خواهد بود. فرهنگ های دارای ویژگی های ذیل در فرهنگ مسلط ادغام نمی شوند: قدرت و حمایت دولتی، وجود میراث غنی مکتوب، پیوستگی با مذهب، عدم انحصار به یک کشور خاص، وجود پتانسیل های جهانی. فرهنگ و زبان خاص هریک از اقوام ایرانی به جز زبان فارسی این مؤلفه ها را ندارند یا در آن ضعیف هستند.
    افول زبان و آداب و رسوم اقوام، لزوما به معنای اضمحلال هویت قومی نیست و افراد آن قوم می توانند تعاریف جدیدی از هویت قومی خویش بیان کنند.
    کلیدواژگان: جهانی شدن، زبان، آداب و رسوم، قومیت، اقوام، هویت قومی، ایران
|
  • Taqi Rostamvandi Page 1
    Firdausis attempt in Shahnameh to explore the causes of the rise and fall of powers in political history of Iran is based on a pathological explanation in the form of poetry. In the same way, he offers a criterion for maintenance and stability of political systems. Relying on practical logic on the understanding of political thought. The present article reviews Firdausis political thought.
  • Mohammad Ali Tavana Page 21
    St Augustines Confessions is the first autobiography in western literature. It introduced first- person point of view to western thought. First- person point of view is an initiation to the concept of self. The City of God is the only work of St Augustines to episodically include his political philosophy, and therefore a good reference to understand his views on the subject. The present article is to examine the relation between self and political power in St Agustins thought, employing an intertextual approach. In doing so, we will start by discussing the process of formation of self in his thought. Then will refer to the ontological and epistemological origins of political power in The City of God. At the end, it is shown that the sense of self has an instrumental approach to political power.
  • Seyed Mohsen Alavipour Page 47
    Being normative, political thought suggests the best form of political system. In the history of thought, friendship has been a vital concept among the others, functioning in the formation of ideal societies. However, changes in political thought in the modern time have lead to the marginalization of friendship. But in recent decades, the notion of friendship has been renewed in the form of such concepts as solidarity. Studying the thoughts of contemporary thinkers, we can find sciences like psychotherapy as a major contribution to this renewal. Due to Jurgen Habermas thoughts and Eric Fromms theory of the Sane Society, the insights of psychotherapy have been highly influential in bringing the concept of friendship back to the center of attention of political thought.
  • Hatam Qaderi Page 77
    Iranians and the Greek came to have contacts with each other very soon in line with expanding their territories. In spite of the dominance of politico-military aspects, the political and philosophical-religious mutual effects should not be neglected. As far as their early contact concerns, it should be noticed that it was the Greek who were most influenced by Iranian's teachings, and their political and philosophical-religious manners. In the first part of this article the Greek's main speculations, focusing on Athenians, and Iranian's political and philosophical-religious teachings is analysed.
  • Elaheh Kolaee, Mandana Tisheh Yar Page 95
    Essential principle of Japans foreign relations with all countries used to be separation of political issues from economic considerations. The shift in the nature and structure of power within international system led this country to revise its outlook and base its economic relations on political relations with different countries. To serve their own long-term interests, today Japanese find it an undeniable necessity to accord with the global process of supporting western globalized models and values. Fearing that its strategic relations with the US be disturbed, could be considered one of the factors in changing Japans attitude towards Iran.
  • Reza Simbar Page 113
    Presenting a ladder model for the process of regional convergence, and explaining its different phases, the present article studies the major differences between neo-regionalism and classical regionalism.Regarding five positions - regional space, regional assemblage, regional society, regional community, and regional institutionalized political assemblage - and considering the present situation, south-western Asia stands in the second phase, i.e. regional assemblage,; and to provide it with negative peace rather than positive one is of priority. This is the main idea of the present article which surveys the main strategies of Irans foreign policy in this regard in order to find suitable solutions.
  • Hamid Nassaj Page 129
    It is believed that as a result of increasing globalization, identities of ethnic minorities will inevitably dissolve into one global culture. Others believe that globalization not only will not dismiss ethnicities but also, providing them with appropriate requisites, will help to increase their ethnic consciousness and thereby strengthening ethnic movements. So, to study consequences of globalization, features of ethnic identity have to be taken into consideration. The present article studies cultures of ethnic identities, and proposes the hypothesis that globalization gives prominence to ethnic identities in short time, and may also lead to ethnic movements, but eventually it will result in assimilation of ethnic minorities with dominant cultures.