فهرست مطالب

اندیشه نوین دینی - پیاپی 47 (زمستان 1395)

فصلنامه اندیشه نوین دینی
پیاپی 47 (زمستان 1395)

  • 168 صفحه، بهای روی جلد: 70,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/03/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عبدالحسین خسروپناه، سید روح الله موسوی کاشمری صفحه 7
    نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت نظریه ای در معرفت شناسی دینی است که براساس آن، معرفت دینی به عنوان یک معرفت بشری، همنوا با سایر معارف بشری و در اثر تحول آنها متحول و دچار قبض و بسط می گردد. اگرچه نظریه پرداز در تقریر نظریه خود مدعیات قابل نقد متعددی دارد، ما در این مقاله ارکان اصلی این نظریه را مورد تحلیل و نقد قرار داده ایم. در نهایت به نظر ما، شواهد و ادله نظریه پرداز برای اثبات بالجمله و کلی این نظریه ناتمام بوده و در عین حال نقش معرفت های برون دینی در معرفت های دینی و ترابط آنها با یکدیگر، فی الجمله و به صورت موجبه جزئیه قابل پذیرش است.
    کلیدواژگان: معرفت دینی، معارف بشری، ترابط معارف، تحول معارف، فرد بالذات
  • علیرضا زهیری، علی شیرخانی صفحه 25
    پرسش از منشا و گستره اقتدار دولت ها رایج ترین مبحث در اندیشه سیاسی است. پرسشی که اندیشمندان مسلمان نیز بدان پاسخ داده اند، اگرچه قرائت های مختلف آنان به شکل گیری گونه های متفاوتی از دولت انجامیده است. حال پرسش اساسی این است که منشا و گستره اقتدار سیاسی امام(ره) چه بوده و تا چه عرصه می باشد؟ پاسخ به این پرسش با روش استنادی و در چارچوب رهیافت کلامی ارائه خواهد شد. مدعای مقاله حاضر آن است که اقتدار سیاسی امام(ره) ناشی از جعل الهی و در طول اقتدار سیاسی پیامبر| قرار دارد و همه امور دینی و دنیوی و برپایی نظم سیاسی در جامعه اسلامی را عهده دار است. بدین ترتیب برخلاف رویکردهای عرفی، اندماج دین و سیاست در نصوص دینی و تجربه تاریخی مسلمانان نه تنها وجود چنین اقتداری را تصدیق می کند بلکه بر نامعقولیت چنین اقتداری برای حاکم اسلامی، خط بطلان می کشد.
    کلیدواژگان: اقتدار سیاسی، اقتدارگرایی، امامت شیعه
  • محسن اصلانی، زهرا مصطفوی صفحه 41
    اخبار مربوط به طینت به علت صعوبت و پیچیدگی، دارای تفاسیر مختلف و گاه متعارض با هم هستند. در این تحقیق تلاش شده ضمن واکاوی احادیث با توجه به سیر تاریخی آن و بررسی مختصر نظر پیشینیان و گزارش مفصل نظر علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) به این مساله پرداخته شود. علامه طباطبایی با دسته بندی اخبار طینت در پنج دسته با تحلیل فلسفی دقیق و بدیع اخبار طینت را تفسیر می کند و نظری نو در باب ذاتی بودن سعادت و شقاوت ارائه می کند. در طرف دیگر امام خمینی(ره) راه حل پیچیدگی اخبار طینت را تاویل آنها می داند. وی طینت را به مواد تشکیل دهنده انسان ارجاع می دهد که از پیش و بدو منعقد شدن نطفه که متاثر از نوع تغذیه والدین می داند به عنوان مبادی سعادت و شقاوت در سرنوشت انسان تاثیر دارند. امام(ره) ضمن رفع شبهه جبر، این مواد را در سرنوشت انسان دخیل و موثر دانسته، لکن سعادت و شقاوت را اموری اکتسابی می داند.
    کلیدواژگان: طینت، سرشت، فطرت، سعادت، شقاوت، طباطبایی، امام خمینی(ره)
  • محمود آزادی، سید محمد کلانتر کوشه صفحه 59
    یکی از نظریه های پرکاربرد در بررسی نقش باورهای غیرواقع بینانه بر اضطراب، نظریه عقلانی هیجانی آلبرت الیس است. بنابر نظر عقلانی هیجانی الیس، استرس افراد غالبا با باورهای غیر منطقی مرتبط است. ابن سینا نیز، اضطراب مرگ را ناشی از باورهای غیرواقع بینانه میداند. کتاب الشفاء من خوف الموت ابن سینا با تکنیک تحلیل محتوا کدگذاری گردید و سپس به صورت تحلیلی با نظریه آلبرت الیس مورد مقایسه قرار گرفت. چهار عامل اصلی در نظریه ابن سینا به عنوان علت اصلی اضطراب مرگ یافت شد: 1. اگر من بمیرم به طور کامل از بین خواهم رفت 2. مرگ با درد شدیدی همراه می باشد 3. اگر بمیرم به دلیل گناهانم مورد عذاب الهی قرار خواهم گرفت 4. اگر بمیرم خانواده و اموالم از بین خواهند رفت و کسی نمی تواند از آنها مراقبت کند. نتایج به دست آمده از این تحقیق با نظریه آلبرت الیس نیز مقایسه شد، شباهت هایی بین نظریه ابن سینا و الیس یافته شد و هر دو عوامل ایجاد اضطراب مرگ را باورهای غیرواقع بینانه میدانند. اما تفاوت این دو نظریه، در واژه واقع گرایی می باشد؛ چراکه الیس قائل به واقعیت مطلق و خارجی نمی باشد، اما ابن سینا قائل به چنین واقعیتی است.
    کلیدواژگان: ابن سینا، الیس، اضطراب مرگ، باورهای غیرواقع بینانه
  • محمد جواد فلاح، منصور میر، حمیدرضا میرعظیمی صفحه 73
    یکی از نظریه های پرکاربرد در بررسی نقش باورهای غیرواقع بینانه بر اضطراب، نظریه عقلانی هیجانی آلبرت الیس است. بنابر نظر عقلانی هیجانی الیس، استرس افراد غالبا با باورهای غیر منطقی مرتبط است. ابن سینا نیز، اضطراب مرگ را ناشی از باورهای غیرواقع بینانه میداند. کتاب الشفاء من خوف الموت ابن سینا با تکنیک تحلیل محتوا کدگذاری گردید و سپس به صورت تحلیلی با نظریه آلبرت الیس مورد مقایسه قرار گرفت. چهار عامل اصلی در نظریه ابن سینا به عنوان علت اصلی اضطراب مرگ یافت شد: 1. اگر من بمیرم به طور کامل از بین خواهم رفت 2. مرگ با درد شدیدی همراه می باشد 3. اگر بمیرم به دلیل گناهانم مورد عذاب الهی قرار خواهم گرفت 4. اگر بمیرم خانواده و اموالم از بین خواهند رفت و کسی نمی تواند از آنها مراقبت کند. نتایج به دست آمده از این تحقیق با نظریه آلبرت الیس نیز مقایسه شد، شباهت هایی بین نظریه ابن سینا و الیس یافته شد و هر دو عوامل ایجاد اضطراب مرگ را باورهای غیرواقع بینانه میدانند. اما تفاوت این دو نظریه، در واژه واقع گرایی می باشد؛ چراکه الیس قائل به واقعیت مطلق و خارجی نمی باشد، اما ابن سینا قائل به چنین واقعیتی است.
    کلیدواژگان: ابن سینا، الیس، اضطراب مرگ، باورهای غیرواقع بینانه
  • محمدتقی انصاری پور، رامین باباگل زاده صفحه 89
    قرآن کریم علاوه بر آنکه یهودیان و مسیحیان را «اهل کتاب» معرفی می کند، هجده بار از واژه «تورات» و دوازده بار از واژه «انجیل» برای مجموعه معارف الهی اعطا شده به حضرت موسی× و حضرت عیسی× استفاده می کند. از طرفی، قرآن در ضمن آیات تصدیق، که گاه خطاب به یهودیان و مسیحیان هستند، به حسب ظاهر، متن مقدس آنان را تایید می کند. حال این سوال رخ می نماید که آیا کاربردهای «تورات» و «انجیل» در قرآن را می توان ناظر به متن موجود در زمان نزول آیات دانست یا نه؟ در پاسخ این سوال دو فرض قابل تصور است. بنا بر فرض نخست، چگونه می توان این دو نام را با وجود ناهمخوانی های محتوایی بین قرآن و متون مقدس یهودی مسیحی به جا مانده از آن زمان، ناظر به این متون دانست؟ و در صورت پذیرش فرض دوم، چگونه می توان آیاتی را که به تصدیق متون موجود در دست یهودیان و مسیحیان معاصر نزول قرآن اشاره دارند، توجیه و تبیین کرد؟ این نوشتار، با اشاره به نوعی دلالت خاص برای کاربردهای واژه های «تورات» و «انجیل» به پرسش مزبور پاسخ می دهد.
    کلیدواژگان: تورات، انجیل، آیات تصدیق، آیات تحریف، قرآن
  • هادی سلیمی، محمدرضا حاجی اسماعیلی صفحه 105
    پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با هدف تبیین اختلاف اهل سنت و وهابیان در مسئله توسل و دفاع از اصالت دینی و قرآنی آن با استفاده از آراء و مستندات اندیشمندان اهل سنت به نگارش در آمده است. وهابیان که خود را منتسب به اهل سنت می دانند به پیروی از ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب انواعی از توسل مانند توسل به اموات اولیا وصالحان و توسل به ذوات گرانقدر را انکار نموده و دیگر مسلمانان را متهم به شرک می کنند. یکی از ادله وهابیون در ممنوعیت این دو نوع توسل، حدیث استسقاء و مراجعت عمر بن خطاب به عموی پیامبر صلی الله علیه و آله جهت طلب باران است. ولی اهل سنت مشروعیت توسل به ذوات و اموات را باور دارند و با استناد به آیات و روایات و اتخاذ رویکردی انتقادی، برداشت وهابیان از حدیث استسقاء را تحلیل و نقد می کنند.
    کلیدواژگان: توسل، استغاثه، شفاعت، وهابیان، اهل سنت
  • حامد پوررستمی صفحه 119
    مقولاتی از قبیل فرهنگ و دین، اصلی ترین عناصر قدرت نرم یک کشور در دنیای کنونی قلمداد می شوند. در هم تنیدگی این دو عنصر، ترکیبی پرقدرت و پرکارکرد به نام «فرهنگ دینی» را شکل می دهد که راز اقتدار و پیشرفت همه جانبه هر جامعه ای است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که در تعریف معرفت شناسانه، فرهنگ «ادراک عمومی نسبت به محیط» و در تعریف واقع شناسانه، «وضع و روح حاکم بر مجموعه نگرشها و تعاملات اجتماعی و محیطی» می باشد. بر این اساس، فرهنگ دینی «وضع و روح حاکم بر مجموعه نگرش ها و تعاملات اجتماعی و محیطی جامعه است که از منابع و مبانی دینی برمی خیزد». البته «فرهنگ دینی» بعد «بایسته مدار» فرهنگ در جامعه است. ابزار گردآوری فیش ها به اصطلاح کتابخانه ای است که داده های دیجیتال و غیر دیجیتال را گرد آورده و روش پژوهش توصیفی تحلیلی بر روی داده ها می باشد.
    کلیدواژگان: فرهنگ، دین، فرهنگ دینی، ترابط معنایی، جامعه دینی
  • محمد مهدوی صفحه 139
    هدف پژوهش حاضر بررسی تمایز علم دینی از علم غیر دینی در نگاه مخالفان است در این رابطه معتقدند که ملاک و معیاری بر این تمایز وجود ندارد. برای اثبات این مطلب سه مقوم فرضی علم، «موضوع روش غایت» را در مقام ثبوت و اثبات بررسی می کند. لذا در مقام ثبوت، دینی بودن را به هیچ معنایی نمی پذیرد، اما در مقام اثبات، بین مقام داوری و مقام گردآوری تفکیک می کنند و مدعی می شوند که تنها در مورد مقام گردآوری است که می توان سخن از علم دینی به میان آورد. نتیجه این شد که اولا سخنان آنها معلول نوعی مغالطه است که از خلط بین مقام ثبوت و مقام اثبات نشات گرفته است و ثانیا برخی از مدعیات وی برخلاف سایر مبانی علم شناسی ایشان می باشد و ثالثا بخشی از مدعیاتش بدون دلیل و برخلاف واقعیت های تاریخ علم است.
    کلیدواژگان: علم دینی، تمایز، موضوع، روش، غایت
|
  • Abdolhosein Khosrowpanah, Seyyed Ruhollah Moosavi Kashmari Page 7
    The theory of TCER is a theory in religious epistemology on which religious epistemology as a kind of human knowledge and, following it, is exposed to contraction and expansion. Though the theorist, when explaining his thery, has various claims to be criticized, the paper studies main teachings of the theory. As is understood, the theorist`s proofs fails to prove the theory in detail, though the part of non religious sciences in religious sciences may be partially agreed with and accepted.
    Keywords: Religious Knowledge_Human Sciences_Interrelation of Sciences_Changing in Sciences_Essential Case of a Thing
  • Alireza Zoheiri, Ali Shirkhani Page 25
    Questioning on the origin and realm of states` sovereignty is known as the mostly common. The question answered by Muslim scholars also. Though their views have led to different kinds of states. In the paper, the question is centered on Imam`s political sovereignty. Finding the answer has been performed in a theological approach. As is understood by paper, Imam`s political sovereignty comes from Divine Will following Prophit`s sovereignty and includes all religious and political affairs. Therefore, contrary to common approaches, politics` state of being supported by religion and Muslims` historical experience prove the claim of the paper..
    Keywords: Political Sovereingty, Sovereingty, Shiite Imamate
  • Mohsen Aslani, Zahra Mostafavi Page 41
    The traditions of human innate character are difficult and complicated and, therefore, bear different and, in some cases, opposite comments. Considering historically the traditions and surveying views of those in the past briefly and Allamah and Imam Khomeini`s views in detail, the paper studies these traditions. Classifying the traditions of human innate character into five classes with an exact and new philosophical analysis, Allamah comments them and presents a new view on essentiality of happiness and misery. Yet, Imam Khomeini knows t`awil as a solution in the way. Imam has viewed innate character as refletion of material aspect of man including parents` ways of nourishment playing as origins for happiness and misery. Answering the demur of determinism, he has known the material aspect as something leading to ones happiness or lisery and, at the same time, viewed thise two state to be attainable.
    Keywords: Innate Character, Nature, Disposition, Happiness, Misery, Tabatabaei, Imam Khomeini
  • Mahmood Azadi, Seyyed Mohammad Kalantar Kooshah Page 59
    Albert Ellis` rational emotional theory is regarded as one of widely used theories for studing the effect of irrational beliefs on anxiety. On this theory, stress is mostly related to irrational beliefs. Avicenna has the same view in thefield. Al-Shifa min Khowfi al-Mowt, one of his works, was codified with technique of conten analysis and, then, was compared with Ellis` theory analytically. As is shown, Avicenna has viewed fear of death to be caused by four main agents including man`s full destruction by death, death`s being accompanied by extraordinary pain, Divine punishment and leaving family and properties. By the comparison made between the two, it has been made clear that both of them have known fear of death as something caused by irrational beliefs. Yet, what is meant by reality for them is different; since Ellis does not believe in an objective and absolute reality but Avicenna does.
    Keywords: Avicenna, Albert Ellis, Rational Emotional Theory, Irrational Beliefs, Fear of Death
  • Mohamadjavad Fallah, Mansoor Mir, Hamidreza Mirazimi Page 73
    God-based knowledge on God has been recommended and emphasized in religious texts, particularly in traditions clearly and implicitly. The statement know God through God is a frequently mentioned case in the field. Ibn Arabi has viewed this kind of knowledge as an intuitive knowledge limited to ahlollah, the people of God. Relying on his mystical approach and unity of existence and world`s state of bing manifestation, he has described the knowledge and known it God`s gift bestowed upon ahlollah. As is made clear, the place of reason in knowing God is also of importance for him. In spite of his critiques against philosophical way of reasoning, he views reason as Divine gift bestowed only upon ahlollah`s minds. As is understood by his emphasis on mystical way of knowledge, he has viewed God-based knowledge as limited to mystics; furthermore, he knows knowledge of religion and imitating God to be appropriate to mystics` dignity. He opposes other methods of acquiring knowledge of God.
    Keywords: God-Based Knwledge on God, Reasonable Knowledge, Ahlollah, Ibn Arabi, Intuitive Knowledge
  • Mohamadtaqi Ansaripour, Ramin Babagolzadeh Page 89
    The holy Quran, introducing Jewshes and Christaian as people of the Book, uses Torah, 18 times, and Gospel, 12 times, respectively for Moses and Jesus` revealed teachings. As is understood by some Quranic verses in the field, these two books have been confirmed by the holy Quran. Now one may ask: may one consider the confirmation to include the present versions of the two books? For the question two states may be regarded: one knowing the verses as confirming present versions and the other as confirming their versions as were the cases at the time of Quran revelation. Now, one may ask: how can we justify the holy Quran`s confirmation with regard to the two given states? The paper, believing particular meaning for Torah and Gospel has answered the question.
    Keywords: Torah, Gospel, Verses of Confirmation, Verses of Distortion, Quran.
  • Hadi Salimi, Mohamadreza Hajiesmaieli Page 105
    The study, being performed in a descriptive and analytic method, has intended to explain the difference between Sunni scholars and Vahhabis` on tavassol and to defend Quranic basis of tavassol with regard to Sunni scholars` views. Considering themselves as Sunnis, Vahhabis following Ibn Taymiyyah and Mohammad Ibn Abdolvahhab have refuted some kinds of tavassol including tavassol to deads of high degree of religious perfectins and to perfect people and, on this basis, view all other Muslim as being polytheism. One of their proofs for their claim lies in the tradition of estesqa and Omar Ibn Khattab`s turning to the Prophet`s uncle for demanding to rain. Yet, Sunni scholars have agreed with tavassol and crittisized vahhabis` attitude of the tradition.
    Keywords: Resort, Tavassol, Esteghathah, Intercession, Vahhabis, Sunnis
  • Hamed Purrostami Page 119
    Such categories as culture and religion have been regarded as the most essential elements of soft power in each country of today. Interweaven state of the two elements forms a considerably powerful and useful phrase as religious culture, the vital agent of authority and development societies. As is understood by the paper, in a mental definition by culture is meant public awareness on the environment while in a reality-based definition by it is meant the state and spirit ruling social and environmental attitudes and interactions. Such being the case, by religious culture is meant the same meaning in the case that it has been based upon religious teachings. Needless to say, religious culture is the obligation-based aspect of social culture. The method used in the paper is a library-based and descriptive-analytical one.
    Keywords: Culture, Religion, Religious Culture, Semantic Interrelated, Religious Society
  • Mohammad Mahdavi Page 139
    The study has intended to survey the view of those refuting religious science. As they believe, there may not be found any norm by which one may attain religious science and nonreligious science separately. They study subject, method and goal of science with regard to two levels of mind and objective reality. In the case of the latter, they disagree any meaning of religiousness, while in the former, they separate the position of judgement from that of gathering and claim that only on the position of gathering one may speak of religious science. And finally it has been concluded that their explanation is based upon a fallacy in which the two positions of mind and objective reality have been replaced misleadingly, some of their claims oppose their epistemological principles, and some of their claims lack any proof and oppose what happened in the history of scienc.
    Keywords: Religious Science, Distinct, Subject, Method, Goal