فهرست مطالب

Pure Life - Volume:5 Issue: 14, 2018

International Multidisciplinary Journal of Pure Life
Volume:5 Issue: 14, 2018

  • تاریخ انتشار: 1397/09/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • اصغر زمانی، نرگس ترابیان صفحات 11-32

    حریم خصوصی از مباحث مهم در حوزه حقوق و اخلاق اسلامی است، که در حقوق اسلامی با دو مفهوم عدالت و امنیت مرتبط است؛ از سوی دیگر، این مفهوم با رشد فناوری اطلاعات و نفوذ شبکه های ارتباطی و تاثیر بر کنش ها و تعاملات انسان ها- به ویژه در مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها- به شکل برجسته تری در دهه های اخیر مطرح گردیده است.
    فضای مجازی آموزش عالی و آموزش های دانشگاهی از یک سو روابط دانشگاهیان را در نهایت سهولت قرار داده است، و از سوی دیگر امکان دست اندازی به حریم هایی که تا آن زمان در دسترس دیگران نبوده را فراهم آورده است.
    در این پژوهش هنجارهای اخلاقی در سه حوزه کاربران، مدیران و پردازشگران محتوای سایبری به روش بررسی اسناد و تحلیل اسنادی و بر مبنای آیات قرآنی و روایات اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.
    نتایج حاکی از آن است که هنجارهای اخلاق اسلامی حریم خصوصی در فضای مجازی آموزش عالی و آموزش های دانشگاهی با مفاهیم کلی صداقت، امانت، رازداری، تعهدپذیری و حریم خصوصی پیوند عمیقی دارد و می تواند گام جدیدی در تبیین مبانی اخلاقی حق حریم خصوصی در مسائل نوظهور و پیچیده فضای مجازی و اخلاق فناوری اطلاعات در آموزش عالی داشته باشد.

    کلیدواژگان: هنجارهای اخلاقی، حریم خصوصی، آموزش های دانشگاهی، آموزش عالی، فضای مجازی
  • علی آهنگ، سیده فرناز اتحاد صفحات 33-60

    صر حاضر مواجه با بسیاری از رسانه های جمعی و البته فضاهای مجازی با تنوع و قابلیت های گوناگون است. ارتباط گرفتن در دهکده جهانی اکنون و تبادل نظر و در کنار آن ارائه فرهنگ ها و تبلیغات غلط و غرض ورزانه درباره جناح، گروه، اشخاص و به طور خاص دین، بسیار رایج و قابل دسترس است. آن چه که همیشه مورد هجمه و آسیب بوده است، فرهنگ و متن اصلی دین و باورهای الهی است که در فضای مجازی نیز دستخوش آسیب و تبلیغات ضد دین شده است.
    عرفان های نوظهور، پدیده داعشیسم و بسیاری از شبکه ها و گروه های شبه دین با تغییر ظاهر و پوسته دین آن را به صورتی دیگر به جهانیان- مخصوصا- جوانان نشان داده اند، و در این میان هجمه و آسیبی که به دین اسلام وارد می کنند، قابل توجه است؛ در چنین وضعیتی، فضای مجازی باید بتواند با راه اندازی شبکه ها، گروه ها و لینک های صحیح ترویج فرهنگ اسلام و ارائه صحیح از تفاسیر و منابع قرآنی، چهره واقعی دین مبین را نشان داده و همزمان با تبلیغات ضد دینی مبارزه کند.
    پژوهش حاضر تلاش نموده است ابتدا با بیان آسیب های وارده به فرهنگ و باور مذهبی از طریق شبکه های اجتماعی و خطرات آن برای نسل جوان، روش برخورد با چنین فضاهایی را تبیین نموده و سپس با ارائه راهکارهای مناسب، تبلیغ صحیح دین در این فضاها را ارائه و روش صحیح استفاده از این فضا در راستای فرهنگ دینی را به جوانان آموزش دهد.

    کلیدواژگان: دین اسلام، روش های تبلیغ، تبلیغ ضد دینی، فضای مجازی
  • بردیا عطاران، محمدرضا برزویی صفحات 61-85

    ا توجه به اهیمت زیاد رسانه ها در زندگی روزمره، فهم کلان نظری نسبت به رسانه ها اهمیت پیدا می کند، که در این میان رسانه های جدید در بستر فضای مجازی- مانند اینترنت- از منظرهای مختلف نظری و کابردی قابلیت بررسی و کنکاش دارد.
    این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی در پی پاسخ به این پرسش است که هویت رسانه های جدید چیست و بر مبنای ایده رسانه های سرد و گرم مک لوهان، رسانه های جدید ارتباطی، رسانه های سرد محسوب می شوند یا گرم و این که تاثیر چنین هویتی بر آموزش معارف دینی چیست؟
    به همین دلیل پژوهش حاضر، ابتدا به تعریف فضای مجازی پرداخته و خصلت های مهم آن را جدا کرده است؛ سپس با توجه به ایده رسانه های سرد و گرم مک لوهان که از مباحث کاربردی در حوزه نظریه های ارتباطی است و نیز رویکرد فرهنگی و فلسفی دارد، استفاده نموده تا فضای مجازی که در عصر مک لوهان وجود نداشته را تحلیل کند.
    مقاله در مرحله اول به وضع اصطلاحات جدیدی از سرد و گرم دست یافته که آن ها را به رسانه های واضح و غامض نامگذاری می کند؛ در مرحله دوم نیز فضای مجازی را به صورت طیفی تحلیل کرده و در طیف بندی به پنج مرحله رسانه های سرد و واضح، کم مایه، معتدل، پرمایه و گرم و غامض دست می یابد و در مرحله سوم و در ادامه تحقیقات خود به ماهیت اکتشافی این پژوهش- هویت آمیخته فضای مجازی- پرداخته و آن را تبیین می کند؛ در انتهای پژوهش نیز جایگاه رسانه های جدید بر اساس طیف بیان شده، نزدیک به رسانه های سرد و واضح معرفی شده است. با توجه به این تقسیم بندی، محققین معتقدند مفاهیم دینی به علت نزدیکی به ابعاد معرفتی و آموختنی، ظرفیت محدودی برای مطرح شدن در فضای مجازی دارند.

    کلیدواژگان: آموزش مفاهیم دینی، هویت شناسی رسانه های جدید ارتباطی، رسانه های سرد و گرم مک لوهان
  • محمدعلی حیدری، امیررضا توکلی، عابدین سیاحت اسفندیاری صفحات 87-108

    امروزه زندگی در دنیای باخبری، بشر را با چالش های جدی روبرو ساخته است؛ دسترسی ساختارشکنانه به اطلاعات و عدم پایش نسبت به صلاحیت های افراد می تواند منجر به خطای تحلیل گردد؛ از دیگر سو هر چند آگاهی از خبر و اطلاعات در زندگی افراد نقش مهمی ایفا می کند؛ اما بی خبری نیز می تواند در برخی موارد از نگاه روان شناختی امنیت آفرین باشد؛ به این علت است که رسانه ها از اخبار در جهت دهی افکار عمومی استفاده می کنند؛ البته تاثیر خبر در قدرت انتخاب و تصمیم گیری مخاطب پوشیده نیست که با توجه به این مهم- ناگزیر- به تدوین قواعد و اصول نظارت و هدایت مطلوب خبر هستیم.
    در این میان، قواعد فقهی واجد کارایی و هماهنگی مناسبی با شرایط گوناگون است که حوزه خبر و خبررسانی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ لذا با نگاهی جامع به کاربرد قاعده مصلحت در اطلاع رسانی می توان خبر را از زمان جمع آوری تا هنگام اعلام به وسیله این قواعد کنترل نمود و مطابق با احکام فقهی و مقاصد شریعت، قانونمند ساخت؛ بر این اساس- در این پژوهش- مبانی فقهی و حقوقی مصلحت بیان شده، سپس ضمن اشاره به وجوه مختلف مصلحت و چارچوب نظری آن و نیز اطلاع رسانی و فرآیندهای بررسی شده، در پایان برخی مصادیق مورد ابتلا در حوزه خبر و اطلاع رسانی مورد بررسی قرار گرفته است.


    کلیدواژگان: مصلحت، رسانه، قواعد فقه
  • رضا رستمی صفحات 109-139

    در دنیای امروز که رسانه های ارتباط جمعی به شکل های مختلفی زندگی انسان را احاطه کرده و افکار او را جهت دهی می کنند، فضای جدیدی در مباحث مربوط به دین و ارتباط آن با رسانه به وجود آمده است که از یک طرف راه را برای تبلیغ معارف دینی و بالا بردن سطح آموزش های دینی هموارتر نموده و حرکت به سوی برنامه های نوین تبلیغی را نوید می دهد؛ اما از سوی دیگر، بستر فراگیری را در اختیار دشمنان دین و شبهه افکنان قرار می دهد.
    در این میان و برای این که رسانه های مختلف- به ویژه اینترنت- بتوانند توان بالایی در این عرصه داشته باشند؛ نیاز به مدیریتی کارآمد در این عرصه خودنمایی می کند.
    مدیریت رسانه بر دو پایه اساسی مدیریت مطلوب سازمان رسانه ای و مدیریت محتوای رسانه ای استوار است؛ فضای مجازی نیز به عنوان یک رسانه بسیار گسترده و در دسترس ظرفیت بالایی در تبلیغ و آموزش معارف دینی دارد، که برای تحقق هر چه بیشتر چنین ظرفیتی نیاز به راهکارهای عملی در بخش مدیریت رسانه است.
    برای تولید یک بسته تبلیغی یا آموزشی و ارائه و کسب موفقیت در ارائه آن که جلب اعتماد مخاطب و تاثیر گذاری در افکار اوست، عوامل متعددی دخیل هستند؛ از جمله افراد، ابزارها و روش ها که با هماهنگی و پویایی بیشتر هر کدام از این بخش ها می توان به یک رسانه جذاب، پرمخاطب و تاثیرگذار رسید.
    بنابراین، بسته تهیه شده برای تبلیغ یا آموزش در فضای مجازی باید جذاب باشد؛ برای جذاب شدن آن نیز لازم است به مولفه هایی هم چون نیاز مخاطب و سرگرمی و چگونگی طراحی توجه کرد؛ هم چنین این بسته باید در تمام ابزارهای معمول دریافت کننده اینترنت قابل دسترسی باشد.
    در این پژوهش سعی شده با استفاده از اصول مدیریت رسانه و چشم پوشی از برخی مباحث تئوری، راهکارهای عملی برای رسیدن به یک رسانه جذاب، پر مخاطب و تاثیرگذار ارائه شود.

    کلیدواژگان: معارف دینی، مدیریت رسانه، راهکارهای عملی، فضای مجازی
  • سعید قربانی *، مصطفی فراهی صفحات 141-169

    پژوهش حاضر به بحث درباره گره های زبانی مبلغان دینی در فضای مجازی پرداخته و به این نکته اشاره کرده است که گره زبانی تنها لکنت زبان نیست؛ بلکه برخی ایرادهای بلاغی و فصاحتی و آشنایی نداشتن به زبان یک رسانه و نیز نشناختن مخاطب امروزی و روحیات او را شامل می‎شود.
    در این پژوهش، ابتدا به تبیینی از گره زبانی و کیفیت حدوث آن پرداخته شده و در ادامه به مقوله تبلیغ در عصر معاصر با تمرکز بر نقش گره های زبانی در این امر اشاره ای شده است؛ گره هایی مانند خام نویسی، کلی گویی، زیاده نویسی و پرگویی، نداشتن بعد زبانی، نداشتن بعد سنی و جنسیتی، نداشتن بعد کلمه، زبان ناسره یا معیوب، استفاده تک بعدی از زبان رسانه، داشتن زبان خطابه و خالی بودن از سرگرمی.
    یافته های پژوهش به این نتیجه منتهی شده است که نحوه پیام رسانی به اندازه محتوای پیام دارای اهمیت است و صرف حضور داشتن در فضای مجازی کافی نیست؛ بلکه چگونگی حضور بهتر اهمیت دارد؛ در پایان نیز چند راهکار جهت گره گشایی ارائه شده است.

    کلیدواژگان: تبلیغ، مبلغان دینی، گره های زبانی، فضای مجازی، رویکرد آسیب شناسانه
  • نرجس عبدالعزیز طریف، فرقان الوائلی صفحات 177-208

    تطبیقا لقوله تعالی: «ومن احسن قولا ممن دعا إلی الله وعمل صالحا وقال إننی من المسلمین» وحیث ان اسالیب الدعوه الی الله تعالی فی حاله صیروره دایمه، تتغیر وتتفاعل مع معطیات کل عصر وظروفه، فلا بد للعاملین فی مجال الدعوه من مواکبه ذلک، عبر دراسه المتغیرات والبحث عن الفرص التی تمکنهم من تقدیم الدین فکرا وسلوکا الی الآخرین بافضل الوسایل التی یتوصل إلیها الإنسان، ومن ثم توظیفها فعلیا لخدمه هذا الهدف.
    من هنا جاء هذا البحث الذی یتضمن تصورا لاحد الاسالیب الهامه التی تخدم مجال الدعوه إلی الإسلام المحمدی الاصیل فی عصرنا الملیء بالتحدیات الإلحادیه من جانب، والتکفیریه من جانب آخر، الا وهو: التعلیم الإفتراضی.
    هذا البحث یشتمل علی محاور عده تدور حول هذا النوع من التعلیم: تاریخا، ومکانه، واهدافا ونتایجا. سیرکز البحث علی عده محاور رییسیه هی: تعریفات عامه، اهمیه الموضوع ومجالاته، تطبیق التعلیم الإفتراضی الدینی.
    واخیرا، فإن البحث سیرتکز علی المصادر العالمیه ذات الصله، مستفیدا منها فی ما یهدف إلیه من إیصال فکره التعلیم الإفتراضی للمهتمین بشوون الدعوه الإسلامیه الاصیله؛ إیمانا منا بان الحصانه الفکریه، والاخلاقیه، هی اقوی سلاح فی مواجهه قوی الإستکبار التی تهدف إلی اضعاف العقیده الدینیه فی المجتمع المسلم.

    کلیدواژگان: التقنیات التعلیمیه، البحثیه الإفتراضیه، التعلیم الإفتراضی الدینی
  • نهی حامد طاهر عبدالحسین الطایی صفحات 209-228

    اصبحت الحضاره الإنسانیه تتسم بالتغیر السریع المتلاحق فی المعارف وإزدیاد تطبیقاتها التکنولوجیه کما ونوعا مما نتج عنه تغیر فی معاییر تقییم المجتمعات وفقا لمدی الإرتقاء التکنولوجی والمعلوماتی وعلوم المستقبل للتحول من مجتمعات هامشیه مستهلکه إلی مجتمعات منتجه متحرره من الملکیه الفکریه عن طریق التاکید علی مستویات الإتقان ومعاییر الجوده التعلیمیه والتوظیف الجید للتکنولوجیا.
    کما وتسعی دول العالم اجمع- المتقدم منها والنامی- إلی تطویر مظاهر العیش فیها إذکاءوروح النمو الشامل بین الافراد والجماعات من مواطینها وتوطید إتصالها بما یعیشه العالم من تغیرات متسارعه وهذا یتطلب اللهاث فی طلب العلم علی إعتبار ان طلب العلم فریضه وفی الاخذ باسباب التطبیقات العلمیه وهو إمتداد للفریضه وفی إشاعه الروح العلمیه بابعادها النظریه والتکنولوجیه وهی سنه تتوارثها اجیال الامم.
    وفی ظل التطورات التی یشهدها العالم الیوم کان لابد للطالب ان یسال نفسه این موقعه فی خضم هذه الثورات العلمیه والصناعیه، فما زالت بعض دول العالم تعتمد اسالیب التدریس التقلیدیه التی لا تتوافق مع الحیاه العصریه وتفکیر الطالب والمعلم فی عصر التکنولوجیا والتطور الحاصل فی مختلف التخصصات ومنها فی مجال التعلیم الدینی.
    اذ تعد الموسسه التربویه والتعلیمیه الاکثر اهمیه لما لها من دور موثر فی تشکیل شخصیه الفرد لا سیما مسیولیتها فی تحدید ملامح الثقافه الدینیه من خلال البرامج التعلیمیه ونوعیه المعارف والمعلومات المقدمه للطلاب التی تحدد اتجاهاتهم القیمیه وممارساتهم السلوکیه.
    وبسبب ما یبث فی شبکات التواصل الإجتماعی من قضایا لااخلاقیه وبعیده عن القیم والمبادی الإسلامیه والتی تحاول بعض الدول الغربیه الصاقها بالدین الإسلامی، لذا کان من المهم استخدام تقنیات الفضاء الإلکترونی داخل التعلیم الدینی سواء فی المراحل التعلیمیه التابعه للقطاع الحکومی او المدارس الدینیه الحوزویه التابعه للعتبات المقدسه لیتمکن الطالب المسلم من ان یصل إلی اعلی درجه من المعرفه فی تخصصه من جهه وللدفاع عن القیم والمبادی التی زرعه فیه الدین الإسلامی من جهه ثانیه.

    کلیدواژگان: التعلیم الدینی، الحضاره الإنسانیه، توظیف الفضاء الإلکترونی
  • سلام رزاق حسون الزبیدی، علی حمزه مزبان حمادی التمیمی صفحات 229-273

    الإختلاف والإتفاق والتحاور والجدل والدعایه والحقیقه وغیرها من المفاهیم لیست ظواهر ومفاهیم عابره بل هی نتاجات لصراع امم وقوی دینیه وسیاسیه موثره فی بناء مجتمعات وإقامه علاقات بعضها تحمل مصالح لفیه ما واخری ناشیه من معاناه امه لواقع تعیشه ولظروف قاهره تمر بها ومن هنا بین الحین والآخر تظهر الحرکات حامله الفکر والسلاح فی آن واحد داعیه لنشر ما تحمله مبادی وقیم وقد سجل التاریخ علی طوله جانب من هذه الظواهر وظهرت حرکات مناهضه لواقعها داعیه إلی ان تتحرر مما تمر به هذا من جهه، ومن جهه اخری تری ان التاریخ یصور لنا طروحات فلسفیه واخری متطرفه تحمل إنحرافا فکری خطر وثالثه تحمل افکارا ثقافیه إباحیه بحجه کونها ترف فنی تحمل تلاقح فکری بین حضارات وتنوع وادیان مختلفه علی مستوی الإنصهار الإجتماعی والدعوه علی التوحید والتحرر من العبودیه والتخلص من الظلم وتطور الامر فی عالمنا الیومی لنری من هذا التلاقح والتحاور الفکری ظهر واسعا بتقنیاته الإتصالیه المتنوعه وهی تنقل لنا قسما من العلاقات بین الامم تحمل افکارا مختلفه ومتنوعه وبالاخص ما ظهر فی صراع الحضارات بین قطبی المسیحیه والإسلامیه مما نشا من هذه العلاقات التاثر والتاثیر والقبول والتقبل والریادیه والتخلید والبحث عن الهویه (الذات) والنصره لها والدعوه الیها.
    ولذا سیحاول الباحث من خلال عنوانه ان یبین طبیعه الحوار ومواضیعه التی صدرت علی الفضاء الإلکترونی من خلال مفردات الجدل والبرهان والإستدلال والحوار مع هذه الادیان وما تحمله من حضارات مبینا فی ذلک المتناقضات والمتقاطعات والتنظیرات فی ظل هذا الحوار.
    وتبنی الباحث بیان دور الفضاء الإلکترونی من خلال تمهید مبحثین تناول فی التمهید التعریف فی الفضاء الإلکترونی ومصادیقه اولا وبیان معنی الحوار کمفهوم وعلاقته مع مفاهیم اخری مقاربه له واما فی المبحث الاول فقد ذکر الباحث جذور ومنابع الحوار فی القرآن الکریم ومصادیقه فی المدونه النصیه التی جاء بها القرآن الکریم بمطلبین.
    والمبحث الثانی ذکر دور الفضاء الإلکترونی فی التقریب بین الادیان وتثبیت ارکان الحوار ومن ثم خاتمه ذکر فیها جمله من النتایج اهمها ان الحوار اصلا ثابتا فی الحضاره الإسلامیه وهو من مبادی اسس القرآن الکریم واسس الشرع الحنیف ولقد سار علی هذا النهج اوصیاء النبی بعد النبی کون الحوار اسلوب من اسالیب الانبیاء ومصادیقهم الإلهیه الی الإنسان وایضا توصل الباحث من خلال النصوص إلی ان الشریعه الإسلامیه اکدت علی ضروره اقامه الحوار والتزام الموضوعیه وعدم الخروج عن الموضوع کما بین الباحث علی اسلوب خاتم الانبیاء فی حواره مع اصحابه وکذلک مع المشرکین وحمله الادیان الاخری.

    کلیدواژگان: الفضاء الإلکترونی، الفضاء الإلکترونی فی التقریب، الحوار بین الادیان
|
  • Asghar Zamani, Narges Torabian Pages 11-32

    Privacy is one of the most important issues in the field of Islamic law and ethics, which in Islamic law is related to the two concepts of justice and security; On the other hand, with the growth of information technology and the influence of communication networks and the impact on human actions and interactions - especially in higher education centers and universities - this concept has been more prominent in recent decades.
    Higher education and university cyberspace, on the one hand, have made academic relations extremely easy, and on the other hand, have made it possible to encroach on privacy not previously available to others.
    In this research, ethical norms in three areas of users, managers and processors of cyber content have been studied by the method of document analysis and documentary analysis and based on Quranic verses and Islamic traditions.
    The results indicate that the norms of Islamic ethics of privacy in cyberspace of higher education and university education are deeply linked to the general concepts of honesty, trustworthiness, confidentiality, commitment and privacy and can be a new step in explaining the ethical principles of privacy issues. Emerging and sophisticated cyberspace and IT ethics in higher education.

    Keywords: Ethical Norms, Privacy, University Education, Higher Education Cyberspace
  • Ali Ahang, Seyyede Farnaz Ettehad Pages 33-60

    The present era is faced with many mass media and of course virtual spaces with a variety of capabilities and capabilities. Communicating in the global village now and exchanging it, along with presenting false and biased cultures and propaganda about factions, groups, individuals and in particular religion, is very common and accessible. What has always been the cause of harm is the original culture and text of religion and beliefs that have been subjected to cyberbullying.
    Emerging mystics, the phenomenon of Da'ishism, and the many networks and pseudo-groups that have changed the appearance and layout of religion have shown it in a different way to the world - especially to the youth, and in the meantime, to the damage done to Islam, It is noteworthy; in such a situation, cyberspace should be able to show the true face of the religion and to fight anti-religious propaganda while launching the right networks, groups and links to promote Islamic culture and presenting the Qur'anic interpretations and sources correctly. .
    The present study has tried to explain how to deal with such spaces by first explaining the damage done to culture and religious belief through social networks and its dangers to the younger generation and then by providing appropriate solutions to propagate religion in these spaces. Present and teach young people the correct way to use this space in line with religious culture.

    Keywords: Religion of Islam, Advertising Methods, Anti-Religious Propaganda, Cyberspace
  • Bardia Attaran, MohammadReza Borzooie Pages 61-85

    Due to the great importance of the media in everyday life, a macro-theoretical understanding of the media is important, in which new media in the context of cyberspace - such as the Internet - can be studied and explored from different theoretical and practical perspectives.
    This descriptive-analytical study seeks to answer the question of what is the identity of new media and based on McLuhan's idea of ​​hot and cold media, new communication media are considered hot or cold media and the effect of such an identity. What about teaching religious knowledge?
    For this reason, the present study first defines cyberspace and separates its important features; Then, according to McLuhan's idea of ​​hot and cold media, which is a practical topic in the field of communication theories and also has a cultural and philosophical approach, he used it to analyze cyberspace that did not exist in McLuhan's era.
    In the first stage, the article develops new terms from hot and cold, which it names as clear and obscure media; In the second stage, it analyzes cyberspace in a spectral way and in the spectrum, it achieves five stages of cold and clear, low-key, moderate, rich, hot and obscure media. This research - the mixed identity of cyberspace - deals with and explains it; At the end of the research, the position of new media based on the expressed spectrum, close to cold and clear media is introduced. According to this classification, researchers believe that religious concepts have a limited capacity to be presented in cyberspace due to their proximity to the epistemological and learning dimensions.

    Keywords: Teaching Religious Concepts, Identity of New Communication Media, McLuhan Hot Cold Media
  • MohammadAli Heidari, AmirReza Tavakoli, Abedin Siahat Esfandiari Pages 87-108

    Today, life in the world of information has faced serious challenges for human beings; Deconstructive access to information and lack of monitoring of individuals' competencies can lead to analysis errors; On the other hand, although awareness of news and information plays an important role in people's lives; But ignorance can also be psychologically safe in some cases; This is why the media use the news to direct public opinion; Of course, the effect of news on the power of choice and decision-making of the audience is not hidden.
    In the meantime, jurisprudential rules have good efficiency and coordination with various conditions, and the field of news and information is no exception to this rule; Therefore, with a comprehensive look at the application of the rule of expediency in information, the news can be controlled by these rules from the time of collection to the time of announcement and can be legalized in accordance with the rules of jurisprudence and the purposes of Sharia; Accordingly, in this research, the jurisprudential and legal principles of expediency are stated, then, while pointing to the various aspects of expediency and its theoretical framework, as well as information and processes studied, at the end, some examples in the field of news and information are examined. Is located.

    Keywords: Expediency, Media, Rules of Jurisprudence
  • Reza Rostami Pages 109-139

    In today's world where the mass media surrounds human life in various ways and directs his thoughts, a new space has emerged in the discussion of religion and its relationship with the media, which on the one hand paves the way for propaganda. Religious education and raising the level of religious education will make it smoother and promise to move towards new propaganda programs; But on the other hand, it provides a pervasive platform for the enemies of religion and skeptics.
    In the meantime, and so that various media - especially the Internet - can have high power in this area; The need for efficient management in this area is evident.
    Media management is based on two basic foundations: optimal management of the media organization and media content management; Cyberspace, as a very wide and accessible medium, has a high capacity in propagating and teaching religious teachings, which requires practical solutions in the field of media management to realize such a capacity as much as possible.
    There are several factors involved in producing a promotional or educational package and presenting and succeeding in presenting it, which is to gain the audience's trust and influence in his thoughts; Including people, tools and methods that with more coordination and dynamism of each of these sections can be achieved an attractive, popular and effective medium.
    Therefore, the package prepared for advertising or training in cyberspace should be attractive; To make it attractive, it is necessary to pay attention to components such as the needs of the audience and entertainment and how to design; This package should also be available on all common Internet receiving devices.
    In this research, using the principles of media management and ignoring some theoretical issues, practical solutions to achieve an attractive, popular and effective media are presented

    Keywords: Religious Teachings, Media Management, Practical Solutions, Cyberspace
  • Saeid Ghorbani, Mostafa Farahi Pages 141-169

    The present study discusses the language nodes of religious missionaries in cyberspace and points out that language nodes are not just stuttering; Rather, it includes some rhetorical and eloquent objections and unfamiliarity with the language of a medium, as well as ignorance of today's audience and their spirits.
    In this research, first, an explanation of the linguistic node and the quality of its occurrence is given, and then the category of propaganda in the contemporary era with a focus on the role of linguistic nodes in this matter is mentioned; Nodes such as spelling, colloquialism, exaggeration and eloquence, lack of linguistic dimension, lack of age and gender dimension, lack of word dimension, imperfect or defective language, one-dimensional use of media language, having rhetorical language and being free from entertainment.
    The research findings have led to the conclusion that the way of messaging is as important as the content of the message and just being present in cyberspace is not enough; What matters is how better you are present; Finally, some solutions for untying the knot are presented.

    Keywords: Advertise, Religious Missionaries, Linguistic Nodes, Cyberspace Pathological Approach
  • Nargis Abdul-Aziz Tarif, Farghan Al-Waeli Pages 177-208

    In application of the Almighty’s saying: “And whoever has the best sayings of someone who calls to God and does righteous deeds and said that I am from a Muslim is a Muslim,” and where the methods of calling to God Almighty are not always in a situation that changes in time. Study the variables and search for opportunities that will enable them to present religion in thought and behavior to others in the best way that a person can reach, and then actually employ them to serve this goal.
    From here came this research, which includes a perception of one of the important methods that serve the field of advocacy to the original Muhammadi Islam in our era that is full of atheistic challenges on the one hand, and atheism on the other side, namely: the virtual education.
    This research includes several axes revolving around this type of education: history, place, goals and results. The research will focus on several main axes, which are: general definitions, the importance of the topic and its fields, and the application of virtual religious education.
    Finally, the research will focus on the relevant international resources, making use of them in the aim of communicating the idea of ​​virtual education to those interested in the genuine affairs of the Islamic mission. Believing that intellectual and moral immunity is the most powerful weapon against the forces of arrogance that aim to weaken the religious belief in the Muslim community.

    Keywords: Educational Techniques, Virtual Research, Virtual Religious Education
  • Naha Hamed Taher, Abdul-Hussein Al-Taei Pages 209-228


    Human civilization has become characterized by the rapid successive change in knowledge and the increase in its technological applications, in terms of quantity and quality, which resulted in a change in the criteria for evaluating societies according to the extent of technological and information advancement and future science to shift from marginal consumer societies to productive societies freed from intellectual property and intellectual property. And the good use of technology.
    The countries of the whole world - both developed and developing - are striving to develop aspects of living in them, the simulation and the spirit of comprehensive growth among individuals and groups of their citizens, and to consolidate their connection with the accelerating changes that the world lives in. The hypothesis is the spread of the scientific spirit in its theoretical and technological dimensions, and it is a year passed down to the generations of nations.
    In light of the developments that the world is witnessing today, the student had to ask himself where he is in the midst of these scientific and industrial revolutions. Some countries of the world still adopt traditional teaching methods that do not coincide with modern life and the thinking of the student and teacher in the era of technology and the development in various disciplines, including in various disciplines. The field of religious education.
    The educational and educational institution is the most important one because of its influential role in shaping the personality of the individual, especially its responsibility in defining the features of religious culture through educational programs and the quality of knowledge and information provided to students that determine their values ​​and their behavioral practices.
    And because of the immoral issues that are broadcast in the social networks and are far from the Islamic values ​​and principles that some Western countries try to adhere to the Islamic religion, so it was important to use cyber technologies within religious education, whether in the educational stages of the government sector of the sacred government or religious schools. The Muslim student is able to reach the highest degree of knowledge in his specialization on the one hand and to defend the values ​​and principles that instilled in him the Islamic religion on the other hand.

    Keywords: Religious Education, Islamic Civilization, Hiring Cyberspace
  • Salam Razagh Hassoun Al-Zubeidi, Ali Hamzah Mazban Hamadi Al-Tamimi Pages 229-273

    Difference, agreement, dialogue, controversy, propaganda, truth and other concepts are not transient phenomena and concepts, but rather are products of nations' struggle and religious and political forces influencing the building of societies and establishing relationships. Some of them carry the interests of some group and others arising from the suffering of a nation due to the reality of its life and the other oppressive circumstances you are going through here and from here. The one who carries thought and arms at the same time calls for spreading what the principles and values ​​bear. History has recorded along its length one part of these phenomena and movements have appeared against their reality calling for them to be liberated from what this is going through on the one hand, and on the other hand you see that history depicts for us philosophical and extremist propositions that carry a deviation A dangerous and third thought that carries pornographic cultural ideas under the pretext that it is an artistic luxury that carries intellectual cross-fertilization between different civilizations, diversity and religions at the level of social fusion and calls for unification and freedom from slavery and the elimination of injustice and the development of the matter in our daily world, to see from this cross-fertilization and the emergence of intellectual communication. We have a part of the relations between nations that carry different and varied ideas, especially what appeared in the clash of civilizations between the Christian and Islamic poles and what arose out of these relationships. Affected, influenced, accepted, accepted, pioneering, perpetuated, searched for, championed, and advocated for (self) identity.
    Therefore, the researcher will try, through his title, to show the nature of the dialogue and its topics that were issued on the electronic space through the vocabulary of controversy, proof, inference, and dialogue with these religions and the civilizations they carry, indicating in that the contradictions, intersections and theories in light of this dialogue.
    The researcher adopted a statement of the role of cyberspace by introducing two studies that dealt with the introduction in the introduction to the definition in the cyberspace and its ratifications first and clarifying the meaning of dialogue as a concept and its relationship with other concepts that are similar to it. In the first topic, the researcher mentioned the roots and sources of dialogue in the Noble Qur’an and the articles of the Qur’an. Generous two demands.
    The second topic mentions the role of cyberspace in bringing religions closer and consolidating the pillars of dialogue, and then a conclusion was mentioned in which a number of results were mentioned, the most important of which is that dialogue is a fixed origin in the Islamic civilization and it is one of the principles of the foundations of the noble Qur’an and the foundations of the Prophet’s Sharia and this approach was followed by the prophet’s guardians. From the methods of the prophets and their divine certifications to mankind, the researcher also concluded through the texts that the Islamic Sharia affirmed the necessity of establishing dialogue and commitment to objectivity and not deviating from the subject, as the researcher showed in the manner of the Seal of the Prophets in his dialogue with his companions as well as with the polytheists and the holders of other religions.

    Keywords: Cyberspace, Cyberspace in Approx, Interfaith Dialogue
  • Abed Qafarov Pages 301-320
    One thing we learn from Quran is that every prophet came with miracle similar to the tricks famous for the period of time or the region. For example in the time of the Pharaoh, he used to stupefy and manipulate people by use of magicians and their magic: Thus  he  stupefied  his  people, and  they obeyed  him,   they were  wicked  (sinning) people. [1]
    When Hz Musa came with his staff and dropped it, it turned to a snake and swallowed their magic. With a naked eye both sides did the same thing, hence they called Hz Musa a knowledgeable magician or another example, when in Arabia poetry was very popular, prophet Muhammad (pbuh) introduced Quran and no one could produce anything similar or close to it even one chapter (surah). We can go further and analyze story of Hz Yusuf, Hz Isa, Hz Saleh etc.
    What kind of lesson we learn from these stories? Every prophet came with a weapon similar what falsehood had for the specific region. Evil was fought back with the same “type” of weapon but with one difference, weapons of the prophets were from Allah (swt) and was representing, delivering the truth. We are living in a strange era now, full of false information, data, different theories and philosophies. And to push through this false representatives of evils uses internet, media and social media. Almost everyone has mobile phone nowadays and using them for social media.
    From time to time they notice some videos or information which is introduced by falsehood to move them out of Islam. Weak (in terms of knowledge and faith) people (most of people) fall into their trap very easily. In one word we seem loosing the game.
    What to do to change the situation:1. Everyone (absolutely everyone) should bear the responsibility to improve his knowledge on the religion.
    2. Those who has sufficient knowledge should use every possible ways and especially social media to share their knowledge and deliver the truth.
    We should stat from ourselves first! We need to get proper education, apply it to our life and then share it with others. Not all the cities has proper Islamic education centers and sometimes there are some barriers which stop us. For example location difference (I live in Baku but Islamic University is in Iran, Qom) and language difference (I speak Azeri, Russian, Turkish and English but don’t speak Farsi or Arabic).
    In the era of internet, there are virtual study systems which remove location barrier and as those studies are held in different languages it removes language barrier as well. A the moment I study in Al-Mustafa University virtually and in Azeri language. I think everyone who wants to contribute in improvement of Islam in the country should take this opportunity. After we have sufficient knowledge, we should use the same “weapon” as falsehood does (social media) to spread the truth. Here we need to consider lots of things, we need to produce the products accepted by people without resistance, know what they like. For example most of videos viewed the most are within 3 to 5 minutes, use some good background vocal melody, HD recording, cartoon type recording etc.
    There are some very good channels which I follow (for example “Islamic Pulse”) which does all these stuff in professional manner. As a summary, we need to use the same “weapon” in the same manner to deliver truth against the falsehood. All the praises are due to Allah (swt), due to His will all the good deeds start and finish successfully. 
    Keywords: Cultural Impacts, Virtual System, Behavior of Religious Studies Students