فهرست مطالب

مطالعات فهم حدیث - سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1395)

نشریه مطالعات فهم حدیث
سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد ابراهیم روشن ضمیر صفحات 9-25
    نقد و بررسی سندی و محتوایی گزاره ها، برای نشان دادن تمایز روایات معصومان (ع) از گزاره های حدیث نما، ضرورتی انکار ناپذیر است. بررسی سندی و محتوایی گزاره «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم»، نشان می دهد این جمله نه تنها سند معتبر ندارد، که برخی از حدیث پژوهان انتساب آن را به معصوم (ع) انکار کرده اند. افزون بر این، محتوای قابل قبولی نیز ندارد. سه مفهوم احتمالی این گزاره: «لزوم استمرار حکومت عادل هرچند کافر باشد و سقوط حکومت ظالم هرچند مومن باشد»، «دلالت استمرار و اضمحلال حکومت ها بر عدالت و عدم عدالت آنها» و «دلالت عدالت و ستم حکومت ها بر حقانیت و عدم حقانیت آنها»، با آیات قرآن، روایات و شواهد تاریخی ناسازگار است. البته اگر منظور از آن، تاکید بر اهمیت یک عامل از میان مجموعه عوامل دخیل در استمرار و اضمحلال حکومت ها باشد، قابل پذیرش و همسو با قرآن، روایات و شواهد تاریخی است.
    کلیدواژگان: نقد سندی، نقد محتوایی، عدالت، ظلم، حکومت کافر، حکومت عادل
  • داود معماری، معصومه خلیلی صفحات 27-49
    زنان به عنوان نیمی از جمعیت انسانی، همواره به نحو مستقیم یا غیر مستقیم، مورد توجه و یا خطاب بسیاری از آیات قرآنی و روایات معصومان (ع) بوده اند، هرچند در اغلب آموزه های دینی دیگر نیز در کنار مردان به طور عام مورد عنایت هستند. دربسیاری از آیات و روایات از زنان به نیکی یاد و توصیه های ارزنده ای در استیفای حقوقشان گردیده، اما در مواردی هرچند اندک به ویژه در پاره ای از روایات، دستورها ویا نهی هایی برایشان صورت گرفته که گاه طبیعی و منطقی و گاهی هم مشکوک و شبهه انگیز می نماید و بوی جعل یا تحریف از آن به مشام نکته بینان می رسد. یکی از این بازداشتن ها، «نهی تعلیم کتابت به زنان» است که با اشکال مختلف؛ تلویحا و تصریحا در میان کتب سنی و شیعی دیده می شود. این مقاله، با به کاربستن قواعد حدیث شناسی و واکاوی قرینه های موجود، به تحلیل متنی و محتوایی آن احادیث می پردازد. از طرفی صدور این نهی و امثال این نواهی در فضای خاص اجتماعی و محدود صدر اسلام که افراد و به ویژه زنان، بی بهره از مهارت خواندن و نوشتن بودند و غالبا فرهنگ شفاهی بر مراودات مردم چیره بود و نگارش چندان کاربرد عملی نداشت و چه بسا پرداختن به این امر نه چندان ضروری، آنها را از اموری خطیر که تکالیف اصلی ایشان بود باز می داشت و مفاسدی را بر زندگی معمولشان بار می ساخت، امری معقول و محتمل است و از طرف دیگر این احتمال هم می رود که شاید باورهای سنتی و عرف مردسالار جامعه بدوی و نه احکام و آموزه های دینی منشاء اصلی این آموزه ها بوده است. در هر صورت این روایات، حتی در صورت احتمال صحت صدورشان از معصوم (ع)، دلالتی بر حجیت این نهی در مقاطع بعدی تاریخی و جوامع متکثر آینده نخواهد داشت.
    کلیدواژگان: روایات، کتابت و زنان، صحت صدور، حجیت متن، نهی تعلیم کتابت
  • یحیی فاضل فلاورجانی، حسن نقی زاده، سید محمد مرتضوی صفحات 51-73
    تطور و تحول دلالی واژه ها، از عوامل اصلی پیدایش غریب الحدیث و ایجاد اختلاف در معنا و مقصود حدیث در بین دانشمندان است؛ به این معنا که برخی واژه ها به مرور زمان معنای اولیه خود را از دست داده و در معنای جدیدی استعمال شده اند. غفلت از این نکته و تبیین حدیث بر اساس معنای متحول شده، باعث شده است که راویان حدیث و مفسران، در برخی موارد از معنای اولیه که مقصود متکلم بوده است، دور شوند. پرسش اساسی این است که برای رسیدن به فهم صحیح واژه هایی که غرابت آن ناشی از تطور معنایی است، چه قواعدی قابل پیشنهاد است؟ در این پژوهش تلاش شده است تا ضمن بیان جایگاه تطور دلالی و اقسام آن مانند: تخصیص دلالت عام، تعمیم دلالت خاص و انتقال دلالت، قواعد فهم غریب الحدیث با تاکید بر یک مورد خاص واکاوی شود؛ قواعدی نظیر رجوع به معاجم دست اول لغت شناسی، جستجو در کتب غریب الحدیث، توجه به فهم قدمای محدثین، روایات مشابه و مفسر، سیاق و تفسیر معصوم که همگی برای رسیدن به معنای مقصود متکلم و فهم صحیح آن، جایگاهی ویژه دارند.
    کلیدواژگان: تطور دلالی، حدیث، غریب الحدیث، وضو
  • سیدعلی اکبر ربیع نتاج، سید مرتضی حسینی امین صفحات 75-91
    از جمله آیات متشابه قرآن کریم، آیات فواتح برخی سور، معروف به حروف مقطعه هستند. یکی از آن ها، آیه ی «کهیعص» در ابتدای سوره مبارکه مریم است. در برخی احادیث مندرج در کتب روایی امامیه، پیرامون این آیه، تاویلی ارائه شده است که آن را با امام حسین (ع) و حادثه ی کربلا انطباق می دهد. پرسش اساسی این است که با عنایت به فهم این حدیث، این تاویل آیه تا چه حد مورد اعتماد است؟ در این مقاله تلاش شده است با بهره گیری از روش تحلیلی توصیفی به بررسی سندی و متنی روایت حاوی این تاویل از آیه پرداخته شود تا با فهم کل روایت، مقایسه ای با مفاهیم بنیادین شیعه صورت پذیرد. بررسی ها نشان می دهد؛ با توجه به نقدهای جدی سندی؛ عدم ذکر روایت در کتب روایی و تفسیری معتبر و حضور افراد مجهول، ضعیف، غالی و کذاب در میان راویان و متنی؛ شش اشکال عمده به خصوص وارد ساختن نسبت های ناروا به امامین عسکری (ع) و مهدی (عج)، ضعف شدید آن اثبات شده و در نتیجه به این تاویل از آیه نمی توان اعتماد نمود.
    کلیدواژگان: تاویل، کهیعص، فهم حدیث، روایات تفسیری، واقعه کربلا
  • محمدرضا پیرچراغ، عبدالهادی فقهی زاده صفحات 93-119
    بینامتنیت روشی جهت فهم دقیق تر متون است که به بررسی روابط بین متن ها می پردازد و بر آن است که بیان کند هر متن و گوینده ای متاثر از دیگر متون و گویندگان سابق یا هم زمان، بوده و آگاهانه یا ناخودآگاه از کلام و اندیشه ی آنها بهره مند گشته است. امام علی (ع) در نهج البلاغه، گاهی واژگان و عباراتی از متون قبلی (اعم از قرآن، احادیث نبوی (ص)، امثال و اشعار عربی) را در خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار خویش وارد ساخته و در برخی موارد با الهام از مفاهیم و آموزه هایشان، محتوا و مضامین را در کلام خویش تداعی می سازد. با بهره گیری از روش فوق و به جهت فهم دقیق تر سخن امام (ع) ناچاریم که روابط بین سخن امام (ع) و این متن ها را تشخیص دهیم. در نهج البلاغه حدود 220 ضرب المثل آمده که امام (ع)، تعداد معدودی از آنها را از دیگران اخذ و نقل کرده است. در این مقاله برآنیم تا برخی از این نوع ضرب المثل ها را از منظر روابط بینامتنی مورد بررسی قرار داده و به این پرسش پاسخ دهیم که اولا بینامتنیت امثال عربی در نهج البلاغه از کدام نوع است؟ و ثانیا کاربرد این روش برای فهم حدیث امام (ع) چه تاثیری دارد؟ بر این اساس ابتدا با روش توصیفی- تحلیلی تمامی ضرب المثل هایی که امام (ع)، گوینده ی نخستین آن نبوده را استخراج و بعد با بررسی پیشینه و معنای آن مثل، ارتباط آن را با کلام امام (ع) تشخیص می دهیم. بینامتنیت به سه گونه ی نفی جزئی، نفی متوازی و نفی کلی تقسیم می شود. از ثمرات بهره گیری از بینامتنیت تشخیص نوع ارتباط سخن معصوم (ع) با مثل مشهور عربی است و عملیات بینامتنی در این پژوهش نشان می دهد که بیشترین شکل بینامتنی امثال در نهج البلاغه، بینامتنیت لفظی از نوع نفی متوازی است که امام (ع) اصل الفاظ مثل را در سخن خود آورده، ولی بین معنای مد نظر گوینده ی اصلی با سخن خویش نوعی سازش برقرار کرده است.
    کلیدواژگان: امثال، ضرب المثل، فهم نهج البلاغه، بینامتنیت
  • فتحیه فتاحی زاده، محمدرضا رسولی راوندی، سیده محدثه رضوی صفحات 121-143
    مهم ترین منبع شناخت آموزه های دین اسلام پس از قرآن کریم، روایات معصومان (ع) است؛ که در مجموعه های روایی گردآوری شده است. البته عواملی باعث شده تا این میراث گرانبها در مسیر واقعی خود قرار نگیرد. از این رو عالمان اسلامی درجهت بررسی روایات، قواعد و ضوابطی مبتنی بر آموزه های معصومان استخراج کرده و به کار بسته اند و این امر زمینه شکل گیری فقه الحدیث را فراهم نموده است. اما وجود این مساله که آیا نسبت به این ضوابط، بین دو مکتب شیعه و سنی اتفاق نظر وجود داد یا خیر، مجال بحث در این حوزه را پیش روی می کشاند. با تتبع در کتب روایی فریقین می توان نسبت به وجود ضوابط مشترک فقه الحدیثی اطمینان حاصل کرد. پژوهش حاضر با شیوه استنادی کتابخانه ای و روش توصیفی – تحیلی به این نتیجه رسیده است که شیخ طوسی از عالمان شیعی و بیهقی از علمای اهل سنت در قرن پنجم هجری، در آثار خود (تهذیبین، السنن الکبری) به منظور تشخیص صحت و سقم احادیث، ملاک و معیارهای مشترکی چون؛ توجه به تصحیف متن، وهم راوی، تقطیع حدیث، بهره گیری از مباحث ادبی، نقل به معنا، تقیه و نسخ در احادیث، داشته اند. گرچه در نحوه استفاده از بعضی ملاک ها چون؛ توجه به مسائل ادبی و مورد تقیه، بین آن دو تفاوت وجود دارد.
    کلیدواژگان: شیخ طوسی، تهذیبین، بیهقی، السنن الکبری، فقه الحدیث، ضوابط فهم حدیث
  • سیدعلی دلبری صفحات 145-165
    شکی نیست که مهمترین راه دستیابی به آموزه های دینی بعد از قرآن، احادیث معصومان (ع) است. با توجه به اهمیت فراوان فقه الحدیث و خلطی که در میان برخی از معاصران در تبیین دانش فقه الحدیث و اصول فقه الحدیث (روش فهم حدیث و موانع آن) صورت گرفته است، در این مقاله در پی آنیم تا با روش توصیفی، تحلیلی به نقد این دیدگاه و تفکیک میان دو نوع آن بپردازیم؛ چه اینکه تمایز علوم و بیان حد و مرز هر یک از آنها، موجب گسترش و بالندگی دانش ها می شود و دانش پژوهان را از سردرگمی می رهاند. نوشتار حاضر با بیان تعریف، موضوع، فایده، مسائل، مبادی، گرایش ها و پیشینه هر یک از این دو نوع، تمایز این دو از یکدیگر مشخص گردیده است.
    کلیدواژگان: علوم حدیث، دانش فقه الحدیث، اصول فقه الحدیث
|
  • Mohammad Ibrahim Roushanzamir Pages 9-25
    The critique of chain of transmitters of Hadith and its content is of great importance for distinction between the traditions of the Infallibles (AS) and the non-Hadith statements. The study of the content of the statement, "The rule of unbelievers continues to existence while the unjust rule has no chance of existing" indicates that this sentence not only has not a valid document, but some scholars have denied its attribution to the Infallibles (AS). Additionally, it does not have an acceptable content. Three possible concepts of this proposition: the necessity of the continuation of a just government and the fall of the ruthless government, the signification of continuity and collapse of governments for their justice and injustice and the implication of justice and oppression by governments for their legitimacy and lack of legitimacy, are incompatible with Quranic verses, narrations and historical evidence. Of course, if it means to emphasize the importance of one agent from among the set of factors involved in the continuation or collapse of the state, it is acceptable and consistent with the Quran, narrations, and historical evidences.
    Keywords: Document critique, content critique, justice, oppression, infidel rule, just rule
  • Davood Memarei, Masomeh Khalili Pages 27-49
    As a half human population, women have always been directly or indirectly addressed by many Quranic verses and Imams traditions. According to religious doctrines and teaching women like men are considered by Islam. In many verses and traditions, women have been taught good and valuable advice about their rights. But in some cases there are some tradition prohibited women from some activities such as: prohibition of teaching and studying. Theses traditions there are in both Shiite ad Sunni's books. This Paper by applying hadithology rules and other evidences analyze text and content of these traditions. The results show that many of these hadiths issued in the special era which women don’t need to study and teach, and so spending time for learning and teaching maybe injury them in their usual life. Moreover, this idea probably has originated for ancient beliefs and Jahili's Thoughts. However, we cannot act according these kinds of narrations.
    Keywords: Narratives, Women Writing, Authenticity of Issuance, Text Validity
  • Yahya Fazel Flavarjani, Hasan Naqizadeh, Sayyad Mohammad Mortazavi Pages 51-73
    Semantic change in the words; is one of the main factors among scientists, that make a difference in meaning the traditions. This means that some words lose their original meaning over time and have been used on a new meaning. Explaining hadith according to changed meaning has led hadith narrators and commentators, in some cases, getting away from the first meaning that is the main and original meaning of the speaker. The basic question is what rules can be proposed to get the right understanding of Words whose strangeness results from a semantic change? In this study, we have tried to express the position of the semantic change and investigate rules of hadith comprehension with a focus on a particular case; rules like: refer to the first-hand dictionary of linguistics, search in the books of Gharib al-Hadith, Paying attention to the understanding of the Predecessors of narrators, the similar narrations, the interpreter narrations, the context and finally the interpretation of infallible Imams that all of them are very important to achieve the purpose of speaker and correct understanding of narrations.
    Keywords: Hadith, Gharib al-Hadith, Implies, Semantic change
  • Sayyed Aliakbar Rabee Nataj, Sayyed Morteza Hosseini Amin Pages 75-91
    The opening verses of certain surahs of Quran are allegorical, which includes Muqattaʿat (discontinued letters). Amongst is the verse of Kaf, Ha, Ya, ʼAyn, Sad, the opening to the blessed surah of Maryam. Some hadiths embodied in the narrated books of Imamiyah, regarding the respective verse, have provided an esoteric interpretation that relates the verse to Battle of Karbala and Imam Hossain. The core question regarding the understanding of the hadith is to what extent the esoteric interpretation of Imamiyah is reliable? This paper via descriptive -analytic method analyzes chain and text of the Hadith and tries to elaborate the concept of esoteric interpretation of the hadith so that through understanding the entire notion of the narrative, a comparison with fundamental concepts of Shia is made. The Studies reveal that this hadith is weak both in chain and text. In terms of the document the narrative is not mentioned in theauthentic narrated and interpreted books and also the narrators are of unknown, unreliable, indecent andprevaricated origin. The studies also engage with the critiques of textual-based analysis, pointing out six significant errors, particularly the misattribution of inadmissible characteristics to Imam Hassan Askari and Imam Mahdi. The authenticity of these two critiques exposes the inherent flaw within the esoteric interpretation of the text, hence the esoteric interpretation does lack the essential features to be assumed as valid.
    Keywords: Esoteric interpretation, Kaf, Ha, Ya, Ayn, Sad, Understanding of Hadith, interpretative narratives
  • Mohammad Reza Pircheraq, Abdolhadi Feqhizadeh Pages 93-119
    Inter-textuality is a method to understanding more accurately the texts to survey the relation between them. It states every text or speaker is affected by other texts or speakers in past or synchronic and has been benefited from their words or thoughts consciously or unconsciously. Imam Ali (AS) sometimes used in Nahj al-Balaghah some words or expressions from past texts (including Quran, prophetic traditions, Arabic poems and proverbs) in his sermons, letters and short sentences. And sometimes he used their concepts and instructions in his speech to state contents in his words. By using the above method and to understanding more accurately the speech of Imam Ali (AS), we should determine the relation between these texts and the speech of Imam Ali (AS). There are 220 proverbs in Nahj al-Balaghah that Imam has narrated some of them from others. In this article we try to survey some of these proverbs in aspect of inter-textuality relations to answer these questions: At first which kind of the inter-textuality of Arabic proverbs in Nahj al-Balaghah is? And second what is the effect of using this method to understanding Imam Ali (AS) traditions? According to this, firstly by using descriptive and inferential methods we find whole the proverbs that Imam Ali (AS) wasn’t the first speaker of them. Then by surveying the history and the meaning of the proverb, we determine its relation with the speech of Imam Ali (AS). Inter-textuality relationships can be separated into three types: obligatory, optional and accidental. The results of using inter-textuality are determining the kind of relation between the speech of Imam and the famous Arabic proverb. Using the inter-textuality in this article shows that the most kind of proverbs inter-textuality in Nahj al-Balaghah is verbal inter-textuality from optional type. Imam Ali (AS) has said the main content of proverb in his speech, but he has moderated the main intention of first speaker with his speech.
    Keywords: Inter-textuality, proverbs, Nahj al-Balaghah
  • Fathieh Fattahizadeh, Mohammad Reza Rasuli Ravandi, Seyyedeh Mohadethe Razavi Pages 121-143
    After Quran, the most important Islam teachings source is the collected traditions of innocent imams (pbut). But unfortunately there were some causes and factors that distort this grate collection and make these holy traditions not to be put on right way. This problem makes the Islamic scholars to extract and use some laws in order to traditions analysis and consideration based on imams (pbut) teachings that make jurisprudence of hadith branch. But the question is whether these standards are common in Shia and Sunni schools? By researching in Shia and Sunni books we can find common criterion to jurisprudence tradition standards. Based on library referential method and analytic – descriptive style, This paper conclude that: Sheikh Tusi (Shia scholar) and Beyhaqi (Sunni scholar) in their works: al-tahzibayn and al-Sonan al-Kobra respectively in fifth century, in analysis and consideration of hadiths make the truth or falsity of tradition imams (pbut) to be recognized based on common laws and standards like; tashif, illusion, scanning, literature topics, naghle mana, abrogation, and dissimulation. While, there are some differences between theme in how to using of these criterion like literature topics and dissimulation.
    Keywords: Sheikh Tusi, al-Tahzibayn, Beyhaqi, al-Sonan al-Kobra, Jurisprudence Tradition Standards
  • Sayyed Ali Delbari Pages 145-165
    There is no doubt that the most important way to access the religious teachings after the Quran is Hadith. Some contemporary scholars have merged between knowledge of understanding of Hadith and its principle. This paper via descriptive – analytical method is going to study and analyze this topic and then clarify the differences between them. However, the differentiation of sciences and clarifying their limitation improves sciences. The paper is explaining the definition, topic, advantages, problems, questions, principles, attitudes, history and lastly distinctions of these sciences.
    Keywords: Sciences of Hadith, knowledge of understanding of Hadith, principle of understanding of Hadith