فهرست مطالب

معارف عقلی - پیاپی 36 (بهار و تابستان 1397)

نشریه معارف عقلی
پیاپی 36 (بهار و تابستان 1397)

  • فلسفه سیاسی
  • بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/11/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • داود تقی لو صفحات 7-36

    اندیشنمدان در ترسیم نظام سیاسی و محتوای آن، همواره به سه مسئله می پردازند: الف) توصیف ساختار موجود؛ ب) تحلیل ساختار و انگاره های مطلوب؛ ج) شیوه گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب این نوشتار درپی آن است که به بررسی ساختار سیاسی مطلوب و انگاره های آن از دیدگاه فلسفه سیاسی استاد مطهری بپردازد. اساسی ترین عناصر محتوایی این پژوهش عبارتند از: شرط علم، عدالت و مدیریت برای رهبر؛ محوریت دغدغه دین برای حکومت؛ هدفمندی حاکمیت؛ ظلم ستیزی؛ تامین امنیت معنوی و مادی؛ مردم سالاری دینی؛ کارآمدی و زمینه سازی برای رشد و پیشرفت؛ و محوریت دین اسلام در سیستم قانون گذاری. پرهیز از شیوه های استبدادی، نفی اشراف سالاری، نفی موروثی کردن قدرت، ارج نهادن به آرای عمومی، بهره گیری از دیدگاه های مردم و حفظ کرامت انسان ها، مهم ترین مولفه ها در حوزه ساختار سیاسی است. این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی تهیه و نگارش شده است.

    کلیدواژگان: ساختار سیاسی، انگاره های سیاسی، مردم سالاری دینی، جمهوری اسلامی، دموکراسی
  • محمد ذوالفقاری صفحات 37-64

    نسبت دین و سیاست همواره به عنوان چالشی نظری، میان فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی لیبرالیسم مطرح بوده است. اگرچه اندیشمندان سیاسی بسیاری از هردو جریان سیاسی به پژوهش در این مسئله پرداختند، ولی نوشتار پیش رو برآن است تا به بررسی تطبیقی این موضوع با تمرکز بر آرای دو فیلسوف سیاسی یعنی آیت الله مصباح یزدی (نماینده گفتمان غالب اسلامی) و جان لاک (نماینده گفتمان غالب لیبرال دموکراسی) و با تکیه بر کارآمدترین مبانی نظری این دو فیلسوف، به نسبت یابی دین و سیاست بپردازد.
    یافته تحقیق عبارت است از انطباق دیدگاه استاد مصباح یزدی بر پیوند تفکیک ناپذیر دین و سیاست (حکومت) و نیز تطبیق نظریه جان لاک بر مرتبه نخست سکولاریسم یعنی لائیسم. درنگی دوباره در این بحث تاریخی، با تمرکز بر دو اندیشمند کلیدی، مجال شناسایی برخی از ریشه‏های اساسی چالش موجود را برای ما فراهم خواهد کرد. به لحاظ کاربردی، ازیک سو تحقق عینی نظریه پیوند دین و سیاست در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران در سده کنونی و ازسوی دیگر آشفتگی تمدن لیبرالیسم و آغاز روند گذار از سکولاریسم و ورود جوامع سیاسی به عصر تجدید حیات جهانی دین در قلمرو اجتماعی و سیاسی، اهمیت پرداختن به این موضوع را دوچندان می سازد. این بحث با رویکرد فلسفه سیاسی و در قالب روش تحلیلی ارائه شده است.


    کلیدواژگان: دین، سیاست، عقل، آیت الله مصباح یزدی، جان لاک
  • محمود راست پسر، مهدی قربانی صفحات 65-84

    وحدت گرایی و کثرت گرایی، دو جریان اصلی در اندیشه سیاسی است؛ تاآنجاکه می توان همه آثار فیلسوفان سیاسی از دوران کلاسیک تا معاصر را براساس آن تبیین و تفسیر کرد. این دو جریان فکری سیاسی، از گذشته تاکنون در میان فیلسوفان سیاسی، پیروان فراوانی داشته اند. در میان فیلسوفان کلاسیک، افلاطون به وحدت گرایی و ارسطو به کثرت گرایی باور داشت؛ ازاین رو، در فلسفه سیاسی آنان کشمکشی درباره وحدت گرایی و کثرت گرایی درگرفت که آثار آن را می توان در رویکرد فیلسوفان سیاسی دوره های بعد نیز نگریست. کوتاه آنکه، دیدگاه وحدت گرایی، افزون بر یکسانی در زندگی مدنی، بر تمرکز قدرت سیاسی نیز تاکید دارد و دربرابر آن، دیدگاه کثرت گرایی، با دفاع از چندگانگی در حوزه سیاست، تنوع منابع قدرت و توزیع آن در میان گروه ها و جریان های گوناگون را اصل قرار می دهد. بر همین اساس، این مقاله به روش توصیفی تحلیلی در پی تبیین دیدگاه وحدت گرایی فضیلت محور افلاطون و دیدگاه کثرت گرایی فضیلت محور ارسطو است. از رهگذر این تبیین، نزاع و تفاوت دو دیدگاه روشن می شود.

    کلیدواژگان: وحدت گرایی، کثرت گرایی، فلسفه سیاسی افلاطون، فلسفه سیاسی ارسطو
  • هادی شجاعی صفحات 85-102

    فضیلت را می توان مهم ترین عنصر انسانی به شمار آورد که با بهزیستی این جهانی و آن جهانی، مادی و معنوی، فردی و اجتماعی و... پیوند مستقیم و موثر برقرار می کند. از نگاه فیلسوفان سیاسی، فضیلت روح جهان اجتماعی است و بود و نبود آن در شکل دادن به ماهیت جوامع مدنی، ساختار اجتماعی آن و تعاملات میان مردم بسیار اثرگذار است. ازاین رو، این فیلسوفان بنیان جامعه مطلوب خویش را بر شالوده فضیلت گذاشته و هدف از ایجاد شهر، حکومت و نظامات آنها را، بنانهادن جامعه فضیلت مدار معرفی می کنند. این پژوهش درپی پاسخ به این پرسش اساسی است که ساخت یابی جامعه فضیلت مدار براساس چه سازوکار و فرایندی سامان می یابد؟ نویسنده می کوشد با روش توصیفی تحلیلی و با تجزیه وتحلیل دیدگاه های فیلسوفان سیاسی اسلامی، تصویری دقیق از فرایند مهندسی اجتماعی در بستر فلسفه سیاسی اسلامی ارائه دهد.

    کلیدواژگان: جامعه، فضیلت، مدینه فاضله، فلسفه سیاسی اسلامی
  • مهدی قربانی صفحات 103-125

    انگاره های پدیدآمده از فلسفه سیاسی نقش مستقیمی در شیوه زندگی سیاسی دارد. ازاین رو، این مقاله می کوشد با معرفی فلسفه سیاسی از راه تاکید بر ویژگی های آن، جهت گیری کلی فلسفه سیاسی اسلامی را نسبت به برخی از مسائل اساسی سیاست بیان کند. همچنین می کوشد با تفکیک میان گونه های مختلف فلسفه سیاسی اسلامی، ظرفیت هریک از آنها را در ساخت نظم سیاسی جامعه نشان دهد. فلسفه سیاسی اسلامی به سلسله مباحث فلسفی سیاسی گفته می شود که به گونه ای با اسلام مناسبت داشته باشد. ویژگی های عمومی فلسفه سیاسی اسلامی عبارت است از: تاکید بر مواردی مانند ارتباط هست ها و بایدها، مدنی باطبع بودن انسان، دوساحتی بودن انسان، حقایق طبیعی و فراطبیعی، پیوند دین و سیاست، و پیوند اخلاق و سیاست. باوجوداین، فلسفه سیاسی اسلامی در طول تاریخ گرایش های گوناگونی یافته است که هریک از آنها دارای ویژگی ها و ظرفیت های منحصربه فردی هستند. فلسفه سیاسی مشاء، فلسفه سیاسی اشراق، فلسفه سیاسی متعالیه و فلسفه سیاسی نوصدرایی گونه های شناخته شده فلسفه سیاسی اسلامی به شمار می آیند.

    کلیدواژگان: فلسفه سیاسی اسلامی، فلسفه سیاسی مشاء، فلسفه سیاسی اشراق، فلسفه سیاسی متعالیه، فلسفه سیاسی نوصدرایی
  • سیدمحمدهادی مقدسی صفحات 127-153

    از جمله اندیشمندان اسلامی که به اظهار نظر درباره جهانی شدن پرداخته، حضرت آیت الله خامنه ای است. این مقاله در تلاش است تا ابعاد جهانی شدن را براساس فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای بررسی کند. هرچند ایشان به صورت مستقیم دراین باره سخنان فراوانی ندارند، اما براساس فلسفه سیاسی ایشان می توان جهانی شدن را از دو چشم انداز سلبی و ایجابی واکاوی کرد. راه کار رویارویی با جهانی شدن به شیوه غربی در حوزه سلبی، و ارائه راهبردهای عملی گوناگون در حوزه ایجابی، از ویژگی های مهم دیدگاه آیت الله خامنه ای درباره جهانی شدن است. از نگاه سلبی، جهانی شدن درواقع همان پروژه جهانی سازی است که توسط قدرت های بزرگ راهبری می شود و تهدید هویت، استقلال، و حاکمیت ملی از مهم ترین پیامدهای آن در سه حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست است و راه کار رویارویی با آن، تنها ایستادگی و استحکام ساخت درونی است. اما جهانی شدن از نگاه ایجابی، جدای از جهانی شدن به شیوه غربی آن است؛ زیرا این معنا از جهانی شدن، بر پایه «فطرت» بوده و فاقد ماهیت استثمارگرانه است. جهانی شدن براساس فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای، به سان جریانی است که با راهبردهای خاص خود، بنا دارد تا الگوی انقلاب اسلامی را به جهان صادر کرده و تمدن نوین اسلامی را پایه ریزی کند. راهبردهای «سبک زندگی اسلامی» در حوزه فرهنگ، «استحام ساخت درونی» با تاکید بر حوزه اقتصاد، و «صدور انقلاب» با تاکید بر حوزه سیاست، برای تحقق تمدن نوین اسلامی براساس فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای تجویز می شوند.

    کلیدواژگان: جهانی شدن، فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای، تمدن نوین اسلامی، سبک زندگی اسلامی، استحکام ساخت درونی، صدور انقلاب
|
  • Davood Taghi, loo Pages 7-36

    In defining the political system and its content, three areas of discussion are considered by scholars. A. Description of the existing structure and its contents. B. Analysis of desirable structure and Ideas C. The style of transition from the present to the desirable position. This article tries to study the desirable political Ideas and its structure based on Ayatollah Motahari's Political Philosophy by descriptive-analytical method. Science, justice and management for the leader, the focus of religion for the government, the purposefulness of governance, fight against oppression, the provision of spiritual and material security, religious democracy, the efficiency and contextualization for the sublimation, and Legislation based on Islam are the
    most important political ideas. Avoiding authoritarian methods, negating aristocracy, denying inheritance of power, paying attention to public opinion, using people's views and maintaining human dignity are the most important components in the field of political structure.

    Keywords: political structure, political ideas, religious democracy, islamic republic, democracy
  • Mohammad Zolfaghari Pages 37-64

    The relationship between religion and politics has always been a theoretical challenge between the Islamic political philosophy and the political philosophy of liberalism. this issue has been studied by various scholars, but this article tries to study this issue based on Theoretical Foundations of two political philosophers, Mesbah Yazdi and John Locke, representing, the Islamic political philosophy and the political philosophy of liberalism respectively. The conclusion is that Mesbah Yazdi  believes that religion and politics are not separate from one another, and John Locke believes in the separation of religion and politics (secularism). thinking on this historical debate, while focusing on two key thinkers, will provide us with the opportunity to identify some of the fundamental roots of this challenge. The merge between religion and politics in the Islamic Republic of Iran, the crisis of the liberalism's civilization, and the beginning of the transition from secularism to the religious renewal in the social and political realm, signify the importance of this issue. This issue is studied From the perspective of political philosophy by descriptive-analytical method.

    Keywords: religion, politics, intellect, Mesbah Yazdi, John Locke
  • Mahmoud Rastpesar, Mahdi Ghorbani Pages 65-84

    Monism and pluralism are two main approaches to political thought, and we can interpret all the works of political philosophers from the classical to the contemporary period based on that. Throughout history, these two approaches have had many supporters among political philosophers. Among classical philosophers, Plato believes in monism and Aristotle in pluralism, and hence the challenge of monism and pluralism in their political philosophy has been formed, whose can be seen their effects in the political philosophy of the political philosophers of later periods. Briefly, monism with the emphasizing unity in civil life, believes in the concentration of political power; and Pluralism by defending multiplicity in the field of politics, believes in the diversity and distribution of power among different groups and currents. Therefore, this article explain Platonic virtue-centered monism and Aristotle's virtue-centered Pluralism. through this explanation, the difference between two
    approaches becomes clear.

    Keywords: monism, pluralism, Plato's political philosophy, Aristotle's political philosophy
  • Hadi Shojaei Pages 85-102

    Virtue can be considered as the most important element of humanity that brings direct and effective links with the well-being of this world and that world, material and spiritual, individual and social. Islamic political philosophers have considered virtue as the spirit of the social world, whose existence and absence of it have a maximum role to shape the nature, social structure and interpersonal interactions in civil societies; therefore, the founding of their desirable society is based on virtue and the purpose of establishing the city and its government and systems, creating a virtuous society. this research, in response to this question, is the construction of a virtuous society based on which mechanisms and processes? This article
    attempts to present a detailed picture of the process of social engineering in the context of Islamic political philosophy by descriptive-analytical method and by analyzing the views of Islamic political philosophers.

    Keywords: society, virtue, ideal city, islamic political philosophy
  • Mahdi Ghorbani Pages 103-125

    The ideas of political philosophy have a direct role in the order of political life. Hence, this article tries to express the general orientation of Islamic political philosophy on some basic issues of politics by introducing political philosophy through its emphasis on its characteristics. it also tries by separating between different types of Islamic political philosophy, mentions to the capacity of each of them in building the political order of society. Islamic political philosophy refers to a series of political philosophical debates that are appropriate to Islam, and this relation is noteworthy in many points. the general features of Islamic political philosophy that it emphasize on: the relationship between theoritical and practical statement (hast-ha and bayadha), the human as civic being in-nature, the two human beings, natural and supernatural truths, the linkage of religion and politics, the linkage of morality and politics. however, Islamic political philosophy has found many approaches throughout history, each of which has unique characteristics and capacities. the peripatetic political philosophy, the illuminative political philosophy, the transcendent political philosophy, and the new Sadra (new transcendent) political philosophy are considered to be the well known types of Islamic political philosophy.

    Keywords: Islamic Political Philosophy, the peripatetic political philosophy, theilluminative political philosophy, the transcendent political philosophy, thenew Sadra (new transcendent) political philosophy
  • Seyed Mohammad Hadi Moghadasi Pages 127-153

    One of the Islamic scholars who discussed globalization, is Ayatollah Khamenei. This article tries to study the dimensions of globalization based on Ayatollah Khamenei's political philosophy. Although Ayatollah Khamenei discussed globalization in a limited number of cases, but according to his political philosophy, we can study globalization from two negative and positive points. The way of dealing with globalization in the western style in the negative point and the provision of practical strategies in the positive point is one of the important features of Ayatollah Khamenei's vision of globalization. in the negative point, Globalization is in fact the project of globalization, which led by great powers, and the threat of identity, independence, and national sovereignty are the most important of its consequences in three areas of culture, economics and politics; and the solution to this is only the resistance and strength of the internal construction. in the positive point, globalization is distinct from globalization in the western style, because it is based on "innate disposition" and lacks the exploitative nature. Globalization From the perspective of Ayatollah Khamenei's political philosophy is a Process that based on its own strategies to export the pattern of the Islamic revolution to the world and establish a new Islamic civilization. The strategies of "Islamic lifestyle" in the field of culture, "strength of the internal construction" with an emphasis on the field of
    economics, and the "issuance of revolution" with emphasis on the field of politics, are intended to realize the new Islamic civilization based on the political philosophy of Ayatollah Khamenei.

    Keywords: globalization, Ayatollah Khamenei's political philosophy, New Islamiccivilization, Islamic lifestyle, strength of the internal construction, issuance ofrevolution