فهرست مطالب

روان شناسی و دین - سال دهم شماره 1 (پیاپی 37، بهار 1396)

فصلنامه روان شناسی و دین
سال دهم شماره 1 (پیاپی 37، بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/01/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نصیر عابدینی*، علی فتحی آشتیانی، مسعود جان بزرگی، محمدرضا سالاری فر صفحه 5
    هدف این پژوهش، مطالعه اثربخشی فراشناخت درمانگری با رویکرد اسلامی، در درمان افراد مبتلا به اختلال تنیدگی، پس از ضربه (ناشی از تصادف رانندگی) بود. بدین منظور از طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه با دوره پیگیری استفاده شد. برای انجام این پژوهش، سه نفر به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای هر یک از شرکت کنندگان به صورت تصادفی، بین 3 تا 5 هفته مرحله خط پایه در نظر گرفته شد. ارزیابی ها با استفاده از مقیاس تجدیدنظر شده تاثیر رویداد (IES-R)، پرسش نامه افسردگی (BDI-II) و پرسش نامه اضطراب (BAI)، در مرحله خط پایه، جلسات درمان و دو ماه پس از پایان درمان (پیگیری) انجام گرفت. یافته ها نشان داد که هر سه مراجع، در پایان درمان کاهش معناداری را در طراز نمرات علائم تنیدگی پس از ضربه، افسردگی، اضطراب نشان دادند. بر این اساس، به نظر می رسد فراشناخت درمانگری با رویکرد اسلامی یک درمان کوتاه مدت موثر برای کاهش علائم و نشانه های اختلال تنیدگی پس از ضربه است.
    کلیدواژگان: فراشناخت درمانگری با رویکرد اسلامی، اختلال تنیدگی پس از ضربه، افسردگی، اضطراب
  • محمدرضا احمدی* صفحه 27
    این پژوهش، با هدف بیان تفاوت های تبیین رفتار انسان در پارادیم اسلامی، در مقایسه با سایر رویکردهای روان شناختی انجام شده است. یافته های اولیه، با مراجعه به آیات و روایات و منابع روان شناختی، نشان داد که روان شناسان به دنبال کشف قواعد حاکم بر سازمان روانی انسان بوده اند؛ ولی هر یک با پیش فرض های هستی شناختی، انسان شناختی، ارزش شناختی، شناخت شناسی و روش شناختی خود، به بررسی رفتار انسان پرداخته اند. به همین دلیل، پیروان پارادایم های مختلف حتی افراد درون یک پارادایم، نقطه نظرات متفاوت و گاهی متعارض نسبت به یک موضوع ارائه کرده اند. این واقعیت نشان می دهد راه یابی روان شناس، به گزاره های علمی درباره رفتار، کاملا رنگ پارادایمی دارد. میزان مطابقت گزاره علمی یا یافته روان شناس درباره موضوع بررسی، به میزان مطابقت مولفه های پارادایمی او با واقع بستگی دارد. به همین دلیل، تبیین رفتار انسان در چارچوب پارادایم اسلامی می تواند: 1. با یافته های روان شناختی متفاوت باشد؛ 2. یافته های روان شناختی در چارچوب پارادایم اسلامی، از صحت بیشتری برخوردار باشد؛ زیرا این پارادایم مبتنی بر منابع وحیانی می باشد.
    کلیدواژگان: رفتار انسان، پارادایم اسلامی، روان شناسی اسلامی
  • الهه حجازی*، نرجس لاری صفحه 47
    هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت هویت معنوی ادراک شده، در اوایل بزرگسالی میان دانشجویان مسلمان ایرانی است. بدین منظور، از طریق روش نمونه گیری نظری، 20 دانشجوی 18 تا 29 سال از دانشگاه تهران انتخاب، و به صورت انفرادی، مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها، به وسیله مصاحبه عمیق و مبتنی بر طرح کیفی نظریه زمینه ای انجام شده است. نتایج نشان داد که می توان وضعیت هویت معنوی، در اوایل بزرگسالی را به پنج مقوله انتخابی تقسیم کرد: هسته های شناختی معنویت (اعتقاد به قدرت متعالی، هدفمندی هستی، جبران اعمال، فطرت، دین)؛ رابطه متعالی با عناصر (تعالی رابطه ای با خدا، ائمه، دیگران، خود، طبیعت)؛ رفتار اخلاقی- ارزشی؛ محاسبه و رسالت؛ سنن دینی. با توجه به داده ها، می توان گفت: هویت معنوی نوعی برقراری ارتباط آگاهانه یا ناآگاهانه با جهان هستی، مبتنی بر هسته های شناختی متعالی شکل گرفته در ذهن است که منجر به انتخاب پویا و عامل رفتار اخلاقی ارزشمند، هدفمندی حیات و تعهد به سنن دینی می شود.
    کلیدواژگان: هویت معنوی، اوایل بزرگسالی، نظریه زمینه ای
  • الهه سلیمی*، محمد کلانترکوشه، محمود گلزاری صفحه 65
    هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت هویت معنوی ادراک شده، در اوایل بزرگسالی میان دانشجویان مسلمان ایرانی است. بدین منظور، از طریق روش نمونه گیری نظری، 20 دانشجوی 18 تا 29 سال از دانشگاه تهران انتخاب، و به صورت انفرادی، مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها، به وسیله مصاحبه عمیق و مبتنی بر طرح کیفی نظریه زمینه ای انجام شده است. نتایج نشان داد که می توان وضعیت هویت معنوی، در اوایل بزرگسالی را به پنج مقوله انتخابی تقسیم کرد: هسته های شناختی معنویت (اعتقاد به قدرت متعالی، هدفمندی هستی، جبران اعمال، فطرت، دین)؛ رابطه متعالی با عناصر (تعالی رابطه ای با خدا، ائمه، دیگران، خود، طبیعت)؛ رفتار اخلاقی- ارزشی؛ محاسبه و رسالت؛ سنن دینی. با توجه به داده ها، می توان گفت: هویت معنوی نوعی برقراری ارتباط آگاهانه یا ناآگاهانه با جهان هستی، مبتنی بر هسته های شناختی متعالی شکل گرفته در ذهن است که منجر به انتخاب پویا و عامل رفتار اخلاقی ارزشمند، هدفمندی حیات و تعهد به سنن دینی می شود.
    کلیدواژگان: هویت معنوی، اوایل بزرگسالی، نظریه زمینه ای
  • علی عسگری*، نادر منیرپور، حمیدرضا حسن آبادی صفحه 85
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی برازش مدل تبیین اختلال شخصیت ضداجتماعی بر اساس طرح واره ناسازگار اولیه، سبک های فرزندپروری و خلق و خو بود. در این پژوهش، 412 دانشجو (244 پسر و 168 دختر) از دانشگاه های شهر قم به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. پرسش نامه های چند محوری میلون3 (MCMI_III)، طرح واره ناسازگاراولیه یانگ (YSQ-SF)، فرزند پروری یانگ (YPI) و خلق و خوی کلونینجر (TCI) را تکمیل کردند. داده ها با روش تحلیل عامل اکتشافی، تاییدی و معادلات ساختاری بررسی شد. اعتبار و روایی ابزارها، تایید و مدل ساختاری، از شاخص های برازندگی مطلوب و رضایت بخشی در نمونه پژوهش برخوردار بود. نتایج نشان داد که ضرایب مسیر مستقیم سبک های فرزندپروری و خلق وخو، به اختلال شخصیت ضداجتماعی معنا دارند. اما ضرایب مسیر معرف نقش واسطه ای طرح واره های ناسازگاراولیه معنادار نبودند. علی رغم توان بالای سبک های فرزندپروری و ابعاد خلق وخو در تبیین شخصیت ضداجتماعی، نقش واسطه ای طرح واره های ناسازگار اولیه بین سبک های فرزندپروری و خلق و خو، با شخصیت ضداجتماعی معنادار نبودند. معنادار نبودن نقش واسطه ای طرح واره ها، احتمالا ناشی از متناظر بودن سبک های فرزندپروری و طرح واره ها و همبستگی بالای آنهاست.
    کلیدواژگان: شخصیت ضداجتماعی، طرح واره های ناسازگار اولیه، سبک های فرزندپروری، خلق وخو، مدل ساختاری
  • عباس امان الهی*، مریم حیدریان، یوسفعلی عطاری صفحه 105
    هدف این پژوهش، بررسی مدل پیشنهادی رابطه بین دلبستگی به خدا و رضایت زناشویی، با میانجی گری معنویت زناشویی و بهزیستی معنوی در میان زنان متاهل شاغل در اداره های دولتی شهرستان اهواز بود. اعتباریابی ابزار پژوهش، بر روی نمونه 103 نفری انجام شد. نمونه اصلی شامل 193 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسش نامه دلبستگی به خدا پرسش نامه رضایت زناشویی، پرسش نامه معنویت زناشویی پرسش نامه بهزیستی معنوی بود. ارزیابی مدل فرضی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. آزمون مدل در نمونه، برازندگی مناسبی داشت. نتایج نشان داد که بین متغیرهای دلبستگی به خدا و معنویت زناشویی، دلبستگی به خدا و بهزیستی معنوی، معنویت زناشویی و رضایت زناشویی و بهزیستی معنوی و رضایت زناشویی، رابطه مستقیم مثبت معنادار وجود دارد. همچنین متغیر دلبستگی به خدا از طریق معنویت زناشویی و بهزیستی معنوی با رضایت زناشویی رابطه دارد.
    کلیدواژگان: دلبستگی به خدا، رضایت زناشویی، معنویت زناشویی، بهزیستی معنوی
  • حسین نقدی*، حسن یعقوبی، رحیم یوسفی صفحه 123
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش جهت گیری مذهبی و صفات شخصیت در پیش بینی نشانه های اختلال شخصیت دسته «ب» بود. برای این منظور، تعداد 290 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و به وسیله پرسش نامه «میلون-3»، پرسش نامه کوتاه «شخصیت نئو»، و «مقیاس جهت گیری مذهبی» ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از روش «تحلیل رگرسیون چندگانه» تحلیل شد. نتایج نشان داد عامل روی آوری به مذهب با اختلالات شخصیت به صورت مثبت همبسته است و توانست نشانه های اختلال شخصیت نمایشی، ضداجتماعی و مرزی را پیش بینی کند. همچنین صفات شخصیت تجربه پذیری، توافق جویی، برون گرایی و روان نژندی با اختلالات شخصیت به صورت متفاوت همبسته بود و توانست نشانه های آنها را پیش بینی کند. جهت گیری مذهبی و صفات شخصیت با اختلالات شخصیت مرتبط است و می تواند نشانه های اختلال شخصیت را پیش بینی نماید.
    کلیدواژگان: جهت گیری مذهبی، صفات شخصیت، اختلالات شخصیت دسته ب
  • رسول کردنقابی*، صفدر نبی زاده، فاطمه حدادی صفحه 137
    هدف پژوهش، بررسی نقش تبیین کنندگی سبک های هویتی و اعتقادات دینی در سازه خردورزی است. روش پژوهش «توصیفی»از نوع «همبستگی» است. جامعه آماری، 200 نفر افراد شاغل بخش خصوصی و دولتی همدان با میانگین سنی 37 سال می باشد. ابزار پژوهش، مقیاس «سنجش اعتقادات دینی»، آزمون «سبک های هویتی» و «مقیاس سه بعدی خردورزی» می باشند. یافته ها نشان می دهد سبک های هویت 8 درصد واریانس خردورزی را تبیین می کنند. از ابعاد خرد، بعد شناختی با سبک اطلاعات جمعی، و بعد تاملی با سبک های هویتی هنجاری و اطلاعات جمعی و بعد مشارکت دینی دارای ارتباطی معنادار است. بعد عاطفی با سبک هویتی اطلاعات جمعی و با هر سه مولفه اعتقادات دینی، یعنی مشارکت دینی، پایبندی، و مسائل شرعی ارتباط معناداری دارد. در مجموع، از بین سبک های هویتی، افراد دارای سبک هویت اطلاعات جمعی که اطلاعات را فعالانه و منتقدانه بررسی می کنند و بیشتر در جستجوی درک معنای واقعی زندگی هستند، با سازه خردورزی دارای ارتباطی معناداری هستند. ابعاد اعتقادات دینی با بعد عاطفی خرد، نظیر درک احساسات، همدلی و کمک به دیگران ، رابطه مثبت نشان داد.
    کلیدواژگان: خردورزی، سبک های هویتی، اعتقادات دینی
  • ملخص المقالات
    صفحه 159
|
  • Nasir Abedini *, Ali Fathi Ashtiani, Masud Janbozorgi, Mohammad Reza Salari Far Page 5
    The purpose of this study is analyzing the effectiveness of meta-cognition therapy with an Islamic approach in treating the people with post-traumatic tenseness (caused by car accident). To do this, a single-case experimental design with multiple baselines and a follow up were used. Three people were chosen by the method of purposive sampling. 3 to5 weeks baseline were considered for each of the participants. Using the revised scale of impact of the event (IES-R), depression questionnaire (BDI-II) and anxiety questionnaire (BAI) in the baseline, treatment sessions and two months after the end of the treatment (follow-up), the analysis was done. The findings show that all three references showed a significant reduction in the score rates of the symptoms of post-traumatic tenseness, depression and anxiety. Consequently, it is understood that the meta-cognitive therapy with an Islamic approach is an effective short term therapy to reduce the symptoms of post-traumatic tenseness.
    Keywords: meta, cognitive therapy with an Islamic approach, post, traumatic tenseness, depression, anxiety
  • Mohammad Reza Ahmadi* Page 27
    The present paper aims at explaining the differences of human`s behavior in the realm of Islamic paradigm in comparison with other psychological approaches. To this end, Islamic sources, such as holy Quran and narrations as well as psychological approaches were analyzed. Using a descriptive -analytic method, the preliminary findings were analyzed. The findings show that psychologists want to discover the rules that govern mental organizations. However each psychologist dealt with human`s behavior by ontological, anthropological, axiological, epistemological and methodological assumptions. Due to this, the followers of different paradigms, even the people of the paradigm have some conflicting views on a certain topic. This indicates the fact that scientific statements of the psychologists are paradigmatic. The compliance with the psychological statements or the psychologists` finding about the subject is in relationship with the compliance with paradigmatic components. Explaining human`s behavior within the framework of Islamic behavior can: 1. Be different with the psychological findings, 2. Psychological findings in the framework of Islamic paradigm have more validity. Because this paradigm is based on revealed sources.
    Keywords: human's behavior, Islamic paradigm, Islamic psychology
  • Elaheh Hejazi*, Narges Lari Page 47
    The purpose of the present study is to describe the perceived spiritual identity among Muslim Iranian university students. To this end, by theoretical sampling method, 20 students (between 18 to 29 years old) were chosen from University of Tehran and were interviewed individually. The data were analyzed based on grounded theory design. The findings show that spiritual identity, at the early adulthood, could be classified on five components: cognitive cores of spirituality (belief on transcendent power, life purposefulness, compensation, essence, religion), transcendent relational with the elements (relationship with God, the infallibles, others, self and nature) and valued-moral behavior, stewardship and mission, and religious traditions. Based on the findings, we can define spiritual identity as a conscious and unconscious relation with the world based on cognitive cores of spirituality that creates a dynamic selection of moral –valued behavior, purposeful life and commitment to religious traditions.
    Keywords: spiritual identity, beginning of adulthood, grounded theory
  • Elaheh Salimi*, Mohammad Kalantarkousheh, Mahmoud Golzari Page 65
    Three family functions from the perspective of Quran are tranquility, amity, and mercy. Couple`s functioning based on these three dimensions seem to have a great impact on marital satisfaction and divorce rates. Using content analysis and semi-structured interviews among women in Arak city in the year 1393, this descriptive study was performed. The sampling method was purposeful and sample size was 24 patients, of whom 12 women were seeking divorce and 12 women were not.
    The results of study showed that women seeking divorce were scored lower in satisfaction of sexual and basic needs in tranquility dimension, verbal and non-verbal expressions of love in amity dimension, and cooperation, participation and forgiveness in mercy dimension than women who were not seeking divorce.
    The more couples act effectively in tranquility, amity, and mercy dimensions, the more they will experience a better and more organized relationship which decreases the rate of divorce and marital conflicts.
    Keywords: family functioning, from the view point of Quran, tranquility, amity, mercy, women seeking divorce
  • Ali Asgari*, Nader Monirpoor, Hamid Reza Hassan Abadi Page 85
    The aim of this study is to evaluate the model explanation of antisocial personality disorder based on early maladaptive schemas, styles of parenting and temperament. A total of 412 University students (244 male and 168 female) from the Universities of Qom were chosen through multistage cluster sampling. They completed the (MCMI-III) inventory, Young Schema Questionnaire (YSQ-SF), Young parenting style inventory (YPI), Temperament Cloninger inventory (TCI). Then the findings examined by using LISREL software and SPSS to the exploratory factor analysis, confirmatory and structural equation. Reliability and validity confirmation and the general structure of the proposed model, the sample was appropriate and satisfactory fit indices. Among the models that model proposed to determine the direct effect of parenting styles and dimensions of temperament and schema was approved and mediation schema model explaining the effect of parenting styles and temperament was not confirmed. The mediation of early maladaptive schemas was not fixed in explaining antisocial personality disorder through the temperament, parenting styles. But the explanation of antisocial personality disorder was directly demonstrated by temperament, parenting styles and schemas.
    Keywords: antisocial personality, early maladaptive schemas, parenting styles, temperament, structural equation model
  • Abbas Amanollahi*, Maryam Heidarian, Yousef Ali Attari Page 105
    The purpose of this study is to investigate the relationship between attachment to God and marital satisfaction with mediating role of marital spirituality and spiritual well-being. The subject of this study was married women of administrative personnel offices in Ahvaz.. For examining this model, at first, measures were validated on 103 women that were selected by available sampling method. Then 193 women by same sampling were selected for studying the fitness of model. Participant completed measures of Attachment to God Scale (AGS), Marital Satisfaction (Enrich), Marital Spirituality Scale (MSS) and Spirituality Well-Being Scale (SWBS). Results showed a significant relationship for the direct path analysis from attachment to God to marital spirituality, attachment to God to spirituality well-being, marital spirituality to marital satisfaction, and spirituality well-being to marital satisfaction. In addition for indirect path analysis the result showed that there was relationship between attachment to God and marital satisfaction with the mediating role of marital spirituality and spiritual well- being.
    Keywords: attachment to God, marital satisfaction, marital spirituality, spiritual well-being
  • Hossein Naghdi*, Hassan Yaghoubi, Rahim Yousefi Page 123
    Religious orientation and personality traits influence the many dimensions of human. The aim of this paper is studying the role of religious orientation and personality traits in prediction of personality disorders of cluster B. For this purpose, 290 students from Shahid Madani University in Azarbaijan were selected by stratified sampling and were assessed by MCMI-III, NEO-FFI, religious orientation scale (ROS) instruments. Data were analyzed by multiple regressions. The results show that turning toward religion is correlated with personality disorders and predicted the symptoms of histrionic, antisocial and borderline personality disorders. Also, openness, agreeableness, extroversion and neuroticism are correlated with personality disorders and the results predicted the symptoms of personality disorders. Religious orientation and personality traits are the influential factors in personality disorders, and can predict the symptoms of personality disorders.
    Keywords: religious orientation, personality traits, personality disorders of cluster B
  • Rasool Kord Noghabi*, Safdar Nabizadeh, Fatemeh Hadadi Page 137
    The aim of present study is to investigate the role of identity styles and religious beliefs in explaining wisdom structure. Method of the present study is descriptive and correlational. Participants in this study were 200 adults with mean age of 37 in governmental and private section (100 males and 100 females). The measure of religious beliefs, identity styles inventory and scale of wisdom test were used as research tools. The results showed the identity styles explain 8 percent of wisdom variance. There are significant correlation between informational Identity Styles and wisdom and cognitive dimension, also reflective dimension had a correlation with informational and normative identity styles and religious participation dimension. The findings also showed significant correlations between affective wisdom dimension and all aspects of religious beliefs.
    Keywords: wisdom, identity styles, religious beliefs