فهرست مطالب

راهبرد فرهنگ - پیاپی 32 (زمستان 1394)

فصلنامه راهبرد فرهنگ
پیاپی 32 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/07
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ابراهیم آزادگان صفحات 7-29
    در این مقاله دو پیش فرض اساسی حاکم بر هر پژوهش علمی یعنی ممکن بودن شناخت و معقولیت قانونمند پنداشتن جهان و اینکه قوای شناختی انسان قابل اعتماد است و انسان می تواند به شناخت از جهان دست یابد، به عنوان مهم ترین نقاط ریشه ای تعامل دین و علم و حمایت ادیان از علم مدرن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نشان داده می شود که ادیان ابراهیمی هم به طریق نظری و هم در عمل در طول تاریخ پیشرفت علم، توانسته اند این دو پیش فرض اساسی را تبیین نمایند و در ناخودآگاه دانشمندان و دانش پژوهان بنشانند. سپس نشان داده می شود که طبیعت گرایی متافیزیکی از دادن تبیین مناسبی از این دو پیش فرض پایه ای ناکام است.
    کلیدواژگان: علم مدرن، ادیان توحیدی، طبیعت گرایی، پلنتینگا، ثبات قوانین
  • ابوتراب یغمایی صفحات 31-48
    مهدی گلشنی استدلال کرده است که نه تنها جهت دهی تحقیق های علمی و کاربرد های علم تحت تاثیر باور های دینی قرار می گیرد (جهت مندی علم)، بلکه در فرآیند توجیه و ارزیابی نظریه های بنیادی علمی گزاره های دینی نقش دارند (غرض مندی علم). میکائیل استنمارک تنها در ادعای اول با گلشنی موافق است و علیه ادعای دوم استدلال کرده است. در این مقاله سعی می شود نشان داده شود که به نحو علی الاصول ارزش های غیرمعرفتی، همچون ارزش های دینی، در ارزیابی نظریه های علمی نقش غیرمستقیم دارند. در این راه از تعین ناقص گذرای نظریه ها و استفاده از آن در مورد تعبیر های استاندارد و بوهمی از مکانیک کوانتومی، به عنوان مطالعه ای موردی، استفاده خواهد شد.
    کلیدواژگان: ارزش های معرفتی، ارزش های غیرمعرفتی، تعین ناقص گذرا، ایده ال علم رها از ارزش، ارزیابی معرفتی
  • عبدالحسین خسروپناه، مهدی عاشوری صفحات 49-65
    از بایسته های دفاع از «ایده علوم اجتماعی اسلامی» ارائه الگو و مدل برای تحقیقات اجتماعی است. اما این امر همراه با دشواری هایی است؛ از یک سو با وجود سابقه بحث از علم دینی در میان متفکران اسلامی و مسیحی، برخی از راهکارها و رویکرد های دفاع از ایده علوم انسانی اسلامی، نسبی گرایانه است و از سوی دیگر هدف گذاری واقع گرایانه در تحقیقات اجتماعی از بایسته های الگوپردازی در علوم اجتماعی اسلامی است. اهداف تحقیقات اجتماعی در سه دسته قرار می گیرد: 1. علت کاوی و تبیین؛ 2. معناکاوی و تفسیر و 3. ارزش کاوی و نقد. در این مقاله به این مسئله می پردازیم که آیا می توان الگویی واقع گرایانه برای تحقیقات اجتماعی ناظر به تبیین، تفسیر و نقادی ارائه کرد؟ یا آنکه در برخی از این حوزه ها نمی توان اهدافی واقع گرایانه داشت؟ پاسخ به این پرسش منوط به اختیار نظر و استراتژی در باب مفاد «رئالیسم معرفتی» و رابطه آن با «تعهد رئالیسمی در علم» است. این مقاله چون خود را موظف می داند در چهارچوب فلسفه اسلامی به امکان الگوی رئالیستی در علوم اجتماعی پاسخ دهد، به نسبت سنجی رئالیست علمی با واقع گرایی مدنظر فلسفه اسلامی می پردازد.
    کلیدواژگان: علم دینی، علوم اجتماعی، رئالیسم معرفتی، معقولیت، ارزش، زمینه های اجتماعی معرفت
  • سعید معصومی صفحات 67-98
    مسئله تنظیم ظریف در کی هان شناسی معاصر، مسئله ای است که به نظر می رسد نیازمند تبیین است. تبیینی که برخی فیزیکدانان سرشناس برای آن ارائه داده اند، استفاده از استدلال آنتروپیک مبتنی بر چندجهانی است. در این مقاله پس از معرفی مفهوم چندجهانی، تنظیم ظریف و انواع آن و همچنین اصل و استدلال آنتروپیک، استدلال خواهد شد که به نظر نمی رسد تبیین این فیزیکدانان، هدف آنان را که ارائه توضیحی معقول برای تنظیم ظریف است، تامین کند. در واقع، تبیین آنها مسئله تنظیم ظریف جدیدی را ایجاد می کند که یک مرحله پیش از تنظیم ظریف فعلی است. بنابراین خود، نیازمند تبیین است.
    کلیدواژگان: تنظیم ظریف، چندجهانی، اصل آنتروپیک، استدلال آنتروپیک، کیهان شناسی
  • جمیله علم الهدی صفحات 99-124
    هدف از این مطالعه بررسی ریشه های عرفی گرایی در روش شناسی علم و کشف برخی موانع تحول در علوم انسانی است. مفروضات تحقیق شامل: یک. درهم آمیختگی علم و ارزش، دو. انتقال منطق و ارزش های علوم طبیعی به علوم انسانی، سه. تبادلات ارزشی میان جامعه و علم، چهار. ضرورت پیگیری تحولات ارزشی جامعه ایران در پروژه های علوم انسانی و پنج. نقش روش شناسی در بازتولید مبانی فلسفی علم است. روش این تحقیق توصیفی تحلیلی است و نتایج تحقیق نشان می دهد: یک. میان عرفی گرایی با تقلیل گرایی همبستگی وجود دارد. دو. عرفی گرایی در علم و به کمک علم استمرار پیدا می کند. سه. برخی اصول روش شناسی با نظارت بر تحقیقات علمی در شکل گیری روابط علم و دین مداخله می کنند و چهار: مدل های تبیین علی و مرجعیت سیستم و مفهوم مکانیسم به تداوم عرفی گرایی در علم کمک می کند. رهیافت های تحقیق و روش ها یا تکنیک هایی که در علوم انسانی به کار گرفته می شود از عوامل توسعه عرفی گرایی هستند.
    کلیدواژگان: روش شناسی، تبیین علی، عرفی گرایی، علم دینی، علوم انسانی
  • سیدمحمدتقی موحدابطحی صفحات 125-146
    مقاله حاضر به بررسی این مسئله می پردازد که مبانی معرفت شناختی نظریه فرهنگستان علوم اسلامی (با تاکید بر آراء سیدمحمدمهدی میرباقری) درباره علم دینی چه نسبتی با واقع گرایی دارد؟ نشان خواهیم داد که اراده گرایی به عنوان مبنای معرفت شناختی نظریه علم دینی فرهنگستان علوم اسلامی نه تنها به نفی واقع گرایی (کاشفیت از واقع) و در نتیجه نسبیت گرایی منتهی می شود، بلکه ادعا های واقع گرایانه این مجموعه را در حوزه های خداشناسی و انسان شناسی با تعارض روبرو می کند. این مجموعه می تواند با اتخاذ دیدگاه های معتدل در زمینه واقع گرایی (در مقابل واقع گرایی خام) ضمن دفاع از تاثیر کیفیت اراده بر کیفیت ادراک، از این نتایج نامطلوب برحذر باشد.
    کلیدواژگان: علم دینی، فرهنگستان علوم اسلامی، اراده گرایی، واقع گرایی، نسبی گرایی، ابزارگرایی، ایمان گرایی
  • علی جعفری صفحات 147-168
    نظام حقوقی اسلام با حفظ اصول باید با نظام های حقوقی دیگر تعامل داشته باشد. موضوع مهم، بررسی علمی این تعامل است تا به التقاط منجر نشود. برخی حقوقدانان به صرف یافتن مصادیقی از یک اصل حقوقی در نظام های حقوقی دیگر، سخن از انطباق آن اصل با فقه امامیه و حقوق ایران به میان می آورند، در حالی که برای اثبات این انطباق، علاوه بر بررسی وحدت ملاک در مصادیق اصل حسن نیت در فقه امامیه، باید مسئله رابطه حسن نیت و سوء نیت، اینکه آیا نهی از شئ اقضای امر به ضد دارد یا خیر و دلالت نهی بر فساد بررسی شود. زیرا اصل حسن نیت اثر وضعی بر قراردادها دارد و اثبات نهی شارع از سوء نیت و اخذ وحدت ملاک از مصادیق حسن نیت، آغاز استدلال است نه انتهای آن. تمام این مقدمات استدلال، محل تامل است و با ایراداتی مواجه است. در این مقاله با آسیب شناسی بومی سازی اصل رومی ژرمنی حسن نیت، بررسی خواهد شد که چگونه برخی از حلقه های اسلامی سازی اصول حقوقی مغفول واقع شده و آنچه که باید آغاز پژوهش انگاشته شود، پایان آن انگاشته شده و بر همان اساس یک اصل حقوقی به اشتباه کاملا مطابق با فقه امامیه تلقی شده است.
    کلیدواژگان: حسن نیت، اسلامی سازی، بومی سازی، اصول حقوقی، فقه امامیه
|
  • Ibrahim Azadegn Pages 7-29
    Attempts have been made to study two presuppositions dominating any scientific research as the most radical points in interaction between religion and science and support of religion for modern science, i.e. the possibility of cognition and rationality of considering the world as a lawful and orderly entity and that man’s cognitive senses are reliable and he can achieve cognition of the world. Also it will be demonstrated that during the course of development of science, Abrahamic religions have been able to explain these two presuppositions in theory and practice and establish them in the unconsciousness of scientists and scholars. Moreover, it will be demonstrated that metaphysical naturism is unable to give an appropriate explanation of these two presuppositions.
    Keywords: Modern Science, Monotheistic Religions, Naturism, Plantinga, Fixity of Law
  • Aboutorab Yaghmaie Pages 31-48
    Mehdi Golshani has argued that religious beliefs not only direct scientific researches and the applications of science, but have a key role in justification and assessment of fundamental scientific theories. Mikael Stenmark agrees with Golshani only upon the first claim, but has his counterarguments against his second averment. In this article, attempts have been made to demonstrate that the non-epistemic values, such as religious ones, have an indirect role in assessing scientific theories. To do that, the thesis of transient underdetermination and its use in the case of quantum mechanics with the standard interpretation and Bohmian mechanics will be employed.
    Keywords: Epistemic Values, Non, epistemic Values, Transient Underdeterminatioin, the Ideal of Value, free Science, Epistemic Assessment
  • Abdulhossein Khosrowpanah, Mahdi Ashuri Pages 49-65
    Among the requisites of defending the “idea of Islamic social sciences” is introduction of a model for social research. However, it has certain difficulties. On the one hand, given the background of religious science among Muslim and Christian thinkers, some of the solutions and approaches to the idea of Islamic humanities is relativistic and, on the other hand, realistic goal-setting in social research is among the requisites of modeling in Islamic social sciences. The objectives of social research are classified into three categories: 1. Finding the causes and explanation; 2.Finding the meanings and interpretation; and 3. Evaluation and criticism. The present paper is an attempt to find out if a realistic model for social research can be offered for explanation, interpretation and criticism. Are realistic goals not compatible with some of these fields? Providing answers to these questions requires adoption of a strategy and viewpoint about content of “epistemic realism” and its relation with “realistic commitment in science”. Since this paper is limited to frameworks of Islamic philosophy, in studying the possibility of offering a realistic model in social sciences, attempts have been made to study the relationship between scientific realism with realism in the light of Islamic philosophy.
    Keywords: Religious Science, Social Sciences, Epistemic Realism, Rationality, Value, Social Context of Episteme
  • Saeed Masoumi Pages 67-98
    The issue of fine tuning in contemporary cosmology seems to need explanation. The explanation offered by some renowned physicists is the anthropic argument based on multiglobality. In this paper, in the first place, multiglobality and fine tuning and its different kinds as well as the anthropic principle and argument are discussed. In the next step, it is argued that seemingly the explanation of physicists would not help them achieve their goal, which is offering a rational explanation about fine tuning. In fact, their explanation creates the issue of a new fine tuning, which is one stage prior to the current fine tuning. Therefore, this issue itself requires explanation.
    Keywords: Fine Tuning, Multiglobality, Anthropic Principle, Anthropic Argument, Cosmology
  • Jamileh Alamulhoda Pages 99-124
    The main objective of this paper is to study the roots of secularism in methodology of science and also to discover some obstacles in the way of bringing about change in humanities. The postulates of this research are: 1. Inextricability of science and value; 2. Transfer of logic and values of natural sciences to humanities; 3. Valuational exchange between the society and science; 4. Necessity of following up the valuational developments of the Iranian society in humanities’ projects; and 5. Role of methodology in reproduction of philosophical principles of science. Descriptive-analytical method has been employed in this research. The findings indicate the followings: 1. There are correlations between secularism and reductionism. 2. Secularism perpetuates in science and with the assistance of science. 3. Some methodological principles, through supervision over scientific research intervene in formation of relations between science and religion. 4. Causal explanatory methods and referentiality of the system and concept of mechanism assist perpetuation of secularism in science. The research approaches and methods or techniques employed in humanities are among the factors behind promotion of secularism.
    Keywords: Methodology, Causal Explanation, Secularism, Religious Science, Humanities
  • Seyed Mohammad Taqi Movahed Abtahi Pages 125-146
    The present article is an attempt to study the relationship between the epistemological principles of the notion of Academy of Islamic Sciences (with emphasis on the viewpoints of Seyed Mohammad Mahdi Mirbaqeri) about religious science with realism. Attempts have been made to demonstrate that voluntarism, as epistemological foundation of the notion of Academy of Islamic Sciences, not only voluntarism leads to negation of realism (unveiling of reality) and consequently to relativism, but also pushes realistic claims of this set in the field of theology and anthropology towards contradiction. By adopting moderate stances in the field of realism (vis-à-vis rudimentary realism), the Academy, while defending the impact of quality of will on the quality of perception, can avoid such undesirable consequences.
    Keywords: Religious Science, Academy of Islamic Sciences, Voluntarism, Realism, Relativism, Instrumentalism, Fideism
  • Alil Jafari Pages 147-168
    The legal system of Islam should be able to interact with other legal systems while preserving its principles. One important issue is the assessment of this interaction so that it would not lead to eclecticity. Some jurists speak of compatibility of other legal systems with the Imamiya jurisprudence and Iranian law as soon as they find a referent in a single legal principle. In fact, for proving the compatibility, besides assessing the unity of criterion of the referents of the principle of good faith in Imamiya jurisprudence, one should also study the issue of relationship between good faith and ill will, find out whether prohibition of something requires commandment of its opposite and study implication of prohibition on corruption. The principle of good faith has a positive impact on contracts and proving the prohibition of ill will by the Lawgiver and obtaining unity of criterion from referents of good faith is just the beginning of argumentation not its end. All these preludes to argumentation require contemplation and have some problems. Attempts have been made in this article to pathologically study the German-Roman principle of good faith and also to study how some rings of the Islamization of legal principles have been neglected and what should have been imagined the beginning of the research has been imagined the end of it and accordingly one legal principle has been wrongly considered compatible with the Imamiya jurisprudence.
    Keywords: Good Faith, Islamization, Localization, Legal Principles, Imamiya Jurisprudence