فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال دوازدهم شماره 30 (خریف 2016)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال دوازدهم شماره 30 (خریف 2016)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی بیانلو* صفحات 403-429
    «معاهده سیناء» قصه قصیره للکاتب المصری یوسف ادریس (1927-1991م)، توافق احداثها نشوب الحرب البارده بین السوفیتیه والامبریالیه. جعل هذا المناخ السیاسی الساخن من القصه تطبع بطابع المذهب الواقعی فی الادب. اما «معاهده سیناء» فیجری فی ها النزاع السیاسی بین الروسی (ماشنسکی) والامریکی (ولیم) فی معسکر واقع فی سیناء مصر بشان ترکیب قطعه الغیار الامریکیه علی المکنه الروسیه العاطله، غیر ان الخلاف یحسمه مصری اسمه محیی الدین بتشغیل المکنه بترکیب القطعه امام حیره طرفی النزاع. لذلک تهدف المقاله إلی دراسه ملامح النزاع السیاسی بین ملمح المشادات الکلامیه وبین التصرفات اللااخلاقیه التی یقوم بها الطرفان، وإلی اشکال النزاع، والتی یمکن تقسیمها إلی المعارک، والمناظرات، والمباریات. وهذه الاخیره تنقسم ایضا إلی المباراه الصفریه والمباراه اللاصفریه. والنتیجه ان المشاده الکلامیه یلجا لها الطرفان عندما یعجزان عن حسم الخلاف وذلک لصلفیه الروسی؛ وانه یاتی النزاع علی اشکال المعارک للانفصال الدائم بین مواقف ماشنسکی وولیم، وعلی المناظرات فی لحظات عابره لاقتراب الآراء دون ان تدوم حاله الاقتراب، وعلی المباریات الصفریه (ربح واحد وخساره آخر) واللاصفریه (ربح او خساره لطرفین معا) علی الدوام. وان المکاسب فی المباراه لاتلفت النظر لان القارئ لایری مکسبا غالیا لصالح واحد دون آخر، بشکل ملموس. إذ ان المکسب الواقعی هو حلیف المصری محیی الدین، عندما یتمکن من تشغیل المکنه فی حیره الطرفین ومن معهما من العمال بتصرفه الجریء المباغت. إذن، فإن المباراه انتهت إلی خساره الروسی والامریکی معا، وإن الرابح الوحید هو محیی الدین المصری المبتور البنصر. وتم تحلیل الموضوعات فی المقاله اعتمادا علی المنهج الوصفی التحلیلی.
    کلیدواژگان: القصه القصیره، معاهده سیناء، النزاع السیاسی، یوسف إدریس
  • سعیده بیرجندی *، جلال مرامی صفحات 431-446
    إن المقامه کلام منثور مسجع ومکلف یشمل حکایات قصیره مقرونه بالنکت الادبیه او اللغویه. وتعتبر کإحدی الفنون الادبیه الهامه والموثره فی الادب العربی ویتفق جمیع الادباء علی ان بدیع الزمان مبدع هذا الفن. وهناک خلافات کثیره حول کیفیه ظهور المقامات والاسباب الموثره فی ها وقد ذکروا عده اسباب لظهور هذا الفن منذ القدیم، منها تعلیم اللغه والادب للناشئه، والنقد الاجتماعی. فبعضهم یرون ان إحدی الاسباب الموثره فی ظهور المقامات هی شیوع الکدیه والاستجداء، فاراد بدیع الزمان ان ینتقد ظروف دهره فابدع المقامات وعبر عنها عن طریق قصصه. ونحن فی هذا المقال نرید ان نتطرق إلی دور ابی دلف فی ظهور المقامات البدیعیه ومدی تشابهه ببطلها. کما نعرف ان ابا دلف کان من فرقه بنی ساسان وهم الذین یعرفون بالاستجداء والکدیه، ولکنهم کانوا اهل الادب ومن الظرفاء ولهم حیلهم للکدیه. فبطل مقاماته شخص ادیب عالم ظریف ولکنه مخادع محتال یجوب فی الارض ویکتسب بانواع حیله وادبه. وهناک ادیب شاعر باسم ابی دلف الذی له الخصائص التی نجدها فی ابی الفتح، بطل المقامات البدیعیه، مثل کونهما ادیبا وعالما وسیاحا، واستجدائهما بحیلهم وبادبهم. وکان بینه وبین بدیع الزمان مصادقه فعرفه البدیع وجعله نموذجا حیا لخلق بطله فیعتبر کإحدی الاسباب الموثره علیه لإبداع هذا الفن. ویمکن لنا ان نقول ان ابا دلف اثر فی ظهور المقامات.
    کلیدواژگان: ابو دلف، بدیع الزمان الهمذانی، بنی ساسان، الکدیه، المقامات، النثر العربی
  • لیلا جمشیدی*، زهرا زارع خضری صفحات 447-474
    إن اللون آیه من آیات الله جل جلاله وإحدی خصائص الحیاه البشریه، تتغیر دلالاتها بتغییر الزمان والمکان والخصائص النفسیه والظروف الاجتماعیه فی العصور المختلفه؛ کما یلعب دورا جلیا فی الاوصاف الشعریه التی تخلق مشاهد تصویریه بارعه، خاصه عند الشعراء العباسیین الذین تنوعت الالوان فی اشعارهم، لتنوع مظاهر الحیاه فی عصرهم نتیجه الامتزاج الثقافی بین العرب وغیرهم من الشعوب.
    فهذه المقاله تعالج بالمنهج الوصفی- التحلیلی الالوان ودلالاتها المختلفه فی خمریات ابی نواس الذی یعتبر من ابرز الشعراء الذین استعانوا بالالوان فی رسم لوحاتهم الشعریه، متاثرا بمجتمعه وبثقافته الفارسیه التی ادت إلی کثره استعمال اللون فی دیوانه ولاسیما فی قصائده الخمریه.
    فی نهایه المطاف تکشف المقاله عن هذه الحقیقه وهی ان الشاعر استعان بالالوان مباشره وغیر مباشره لخلق اللوحات الفنیه والمشاهد الفریده التی تلائم ذوقه العصری بدلالاتها المتنوعه من النشاط والفرح والتقدس والحراره واللمعان وإزاله الظلمه فی اللون الاصفر، والصحه والزینه والفخر والصبغه الارستقراطیه والملکیه للخمر فی اللون الاحمر؛ والحمایه والاحتفاظ والفرح فی اللون الاسود؛ والصفاء والجمال ومداهمه الزمان وإضافته فی اللون الابیض؛ والشباب والخضره وتجدید الحیاه والجمال والبهجه فی اللون الاخضر؛ والحیویه فی اللون الازرق. فیستمد فی کل هذه الدلالات من مخزونه الثقافی الزاخر بالعلوم المختلفه والحضارات والثقافات والدیانات المتنوعه.
    کلیدواژگان: اللون، الدلاله، ابو نواس، خمریات، الشعر، العصر العباسی
  • علی حاجی خانی*، امیر فرهنگ نیا صفحات 475-500
    إن من اهم الشبهات المذهبیه الوارده علی نهج البلاغه، هی شبهه التعریض بالصحابه، کما ان هذا التعریض هی من اسرار الشکوک؛ ومن بواعث کتابه هذا المقال، هی الدراسه الاسلوبیه للخطبه الشقشقیه. إن الروایه ونقل کلام الشخصیات الکبیره کانت تعد اسلوبا قائما بذاته له قواعده ومعاییره الخاصه به، تکمن اهمیه معرفه الاسلوبیه الغربیه فی انها یمکن ان تستخدم فی المجالات الادبیه ونصوص الاحادیث الشریفه والخطب المشککه فی ها فی نهج البلاغه ولاسیما الخطبه الشقشقیه للتدقیق فی الشبهات والخلافات التی تکثر حولها.
    إن منجزات المنظرین الغربیین التی ظهرت من خلال المدارس الاسلوبیه المختلفه جدیره بالاهتمام من هذه الناحیه؛ وإن نظریه بوزیمان الإحصائیه هی إحدی النظریات المتعلقه بالاسلوبیه الحدیثه، وإن البعد الإحصائی فی دراسه الاسلوب هو من المعاییر الموضوعیه التی یمکن باستخدامها تشخیص الاسالیب وتمییز الفروق بینها کما انها تهتم بتتبع السمات الاسلوبیه ومعدل تواترها وتکرارها فی النص. لذا فإن المقال یهدف إلی تقدیم روی واضحه عن هذه النظریه فی المرحله الاولی ومدی امکانیه تطبیقها علی الخطبه الشقشقیه وذلک باستخدام اسلوبیه بوزیمان الإحصائیه، مستشهدا بالجداول الإحصائیه إثباتا وتاکیدا لصحه نسبتها إلی الإمام علی 7 وذلک وفقا للمنهج الوصفی التحلیلی.
    کلیدواژگان: اسلوبیه بوزیمان الإحصائیه، الخطبه الشقشقیه، نهج البلاغه
  • رویا کمالی *، سمیه حسنعلیان صفحات 501-527
    إن الموازنه من ابرز التیارات النقدیه التی تعالج النواحی المشترکه بین النصوص لکی تمهد الطریق لدرکها الاحسن وکشف اواصرها الغامضه فله مکانه عالیه فی مجال النقد الادبی. نظرا لهذه الاهمیه قد انطلق هذا البحث لدراسه الموازنه بین قصیده البحتری والشریف المرتضی فی وصف «إیوان کسری»، وحاول ان یحللهما ویبین کیفیه انعکاس الإیوان ووجوه الاشتراک والاختلاف بینهما معتمدا علی المنهج الوصفی- التحلیلی، وفق الرویه الاسلوبیه مصنفا ساحته فی خمسه اقسام: قسم فی تحلیل المضمون والغرض المنشود وقسم فی تحلیل وصفهما من ناحیه الموسیقی، والالفاظ، والانساق النحویه، والصور البلاغیه.
    ظهر من خلال دراستنا فی الموطن المشترک بین القصیدتین ان الشاعرین بذلا منتهی جهودهما فی اختیار الالفاظ الفصیحه الموافقه للمضمون، کما اهتما باستخدام الاسالیب النحویه المقنعه فی غایه الوضوح الوضوح فقد استخدم البحتری الجمل الاسمیه اکثر من الشریف المرتضی ملائمه للوصف، کما هو اهتم بالتفاصیل وخلق الصور البدیعه وذلک بجانب صدق الشاعرین فی الوصف. وهذا کله رغم اختلاف القصیدتین فی المضمون الذی جعل قصیده البحتری فی ساحه الادب الغنائی وقصیده الشریف المرتضی فی الادب التعلیمی.
    کلیدواژگان: إیوان کسری، الموازنه، الاسلوبیه، البحتری، الشریف المرتضی
  • عیسی متقی زاده، فهیمه غلامی پور* صفحات 529-546
    إن تعلیم اللغه العربیه منذ بدایه المرحله التعلیمیه یهدف إلی تمکین الطالب من مهارات اللغه، عن طریق تزویده بالمهارات الاساسیه: الاستماع، والتحدث، والقراءه، والکتابه، ومساعدته علی اکتساب ممارساتها الصحیحه، واتجاهاتها السلیمه، والتدرج فی تنمیه هذه المهارات علی امتداد المراحل التعلیمیه، بحیث یصل الطالب فی نهایه هذه المرحله إلی مستوی لغوی یمکنه من استخدام اللغه بشکل یساعده علی مواصله الدراسه فی المراحل التعلیمیه التالیه. ویعد الاستماع احد اهم فنون اللغه؛ وهو عامل ضروری فی عملیه الاتصال. الاستماع والتحدث مهارتان تنموان وتعملان معا بالتبادل ویکمل بعضهما البعض، فالنمو فی مهارات الاستماع یتبعه نمو فی مهارات وفنون اللغه الاخری. لکن علی الرغم من اهمیه هذه المهاره فی جمیع المراحل إلا انها مهمله بشکل کبیر فی جامعاتنا الایرانیه ویواجه بمشاکل عدیده منها: قله وجود المواد الدراسیه المحدده، قله الاساتذه الخبراء فی تعلیم اللغه، المشاکل فی الاجهزه والبرمجیات، قله استخدام استراتیجیات تعلیم الاستماع من قبل المدرسین واستراتیجیات تعلمها من قبل الطلبه؛ لذا نهدف فی دراستنا الحالیه التعرف إلی درجه امتلاک طلاب فرع اللغه العربیه وآدابها من استراتیجیات تعلم مهاره الاستماع فی مرحله اللیسانس، وقد بلغت عینه الدراسه (108) طالبا من خمس جامعات حکومیه (علامه طباطبائی، خوارزمی، طهران، قم، الزهراء) وقد قام الباحثان بتصمیم استبانه تقیس درجه امتلاک الطلاب من استراتیجیات التعلم، وتکونت الاستبانه ست فقرات تختص بکل استراتیجیه، ومن اجل تحلیل نتائج الدراسه استعملت برنامج الحزمه الإحصائیه (spss). وقد توصلت الدراسه إلی ان الدارسین الایرانیین یستخدمون استراتیجیات تعلم اللغه الاجنبیه عند تعلمهم مهاره الاستماع. للاستراتیجیه التعویضیه اکثر استخداما عند الدارسین الإیرانیین وهذا یفسر محاولات افراد العینه للتغلب علی قصورهم اللغوی إلی اللجوء إلی التخمین.
    کلیدواژگان: اللغه العربیه، الاستراتیجیات، مهاره الاستماع
  • علیرضا محمدرضایی*، سده سکینه حسینی صفحات 547-567
    دقه اختیار العناصر اللغویه فی القرآن وحسن توظیفها مما یمتاز به القرآن الکریم. إن هذه العناصر تقع فی سلسله دلالیه، یساهم کل واحد منه فی اداء وظیفته داخل اطار المواضیع العدیده التی تعالجها کل سوره بمثل ما تعالجه سوره لقمان من المواضیع منها: التوحید والشرک والکفر والصلاه والمعاد والبعث باسالیب مختلفه منها: الاستفهام والنداء والحذف والذکر والتکرار وغیرهالله بما ان هذا المقال یدرس السوره علی اساس المنهج الفنی دراسه لغویه واسلوبیه فهی تعالج الموضوع اسلوبیا؛ ای تدرس فی ها القیم اللغویه وبعدها الدلالی، والقیم الترکیبیه وبعدها التعبیری، والقیم الجمالیه وبعدها التاثیری، کما تتحدث المقاله عن الحقول الاسلوبیه باعتبار الاسلوب انحرافا عن الاصل والقاعده وباعتباره تواترا او نوعا من التکرار فی الانماط اللغویه وباعتباره استخداما للإمکانیات النحویه. تشیر النتائج الی الحضور المکثف للحروف التی تناسب دلالتها الاجواء العامه الحاکمه علی ها دلاله ومضمونا، کما تشیر إلی الکشف عن القیمه الصوتیه النابعه عن النص والنسق.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، الترکیبیه، الجمالیه، سوره لقمان، القیم اللغویه
  • محمدرضا میرزانیا، جواد رنجبر* صفحات 569-585
    إن فکره الخروج من هذا العالم والرحله إلی السماء ومنها إلی الجنه والجحیم متاثره بالمعراج النبوی، قد ظهرت فی الادب العربی فی شکلها القصصی والاسطوری فی القرن الخامس الهجری. وإن کانت بوادر هذه الرحلات وخلفیتها ترجع إلی ما قبل الإسلام. فقد جاء فی النصوص الفهلویه ان اول من قام بالرحله المنامیه إلی السماء هو زرادشت. اما معظم هذه الاسفار الخیالیه فی الادبین الفارسی والعربی فقد تحققت بعد بزوغ شمس الإسلام وحادثه المعراج النبوی. بعد هذه الواقعه الکبری، استوحی الادباء والشعراء من قصه المعراج وادب الإسراء وابدعوا الاساطیر والقصص الناشئه من خیالهم وفکرهم وخلقهم ومعتقداتهم والتی جرت حوادثها فی عالم الخیال. فمن ابرز هذه القصص السائره فی الادب العربی رسالتان: إحداها: رساله الغفران «لابی العلاء المعری». والثانیه: رساله «التوابع والزوابع» لابن شهید الاندلسی. اما الغایه التی تصبو إلی ها هذه الدراسه فهی الکشف عن مدی تاثر هاتین الرسالتین بالمعراج النبوی وعن تاثر احد الکاتبین بالآخر والخلفیه التاریخیه للاسفار الخیالیه. واما فیما یتعلق بالمنهج المتبع فی المقال بالنسبه إلی طبیعه مثل هذه الدراسات فاتبعنا المنهج التحلیلی- الوصفی. والنتائج تدل علی ان هذه الرحلات الثلاث تتوافق معا بانها رحله إلی العالم الآخر وإن کان السفر فی هاتین الرسالتین خیالیا وفی معراج النبی (ص)حقیقیا. وان کثیرا ممن ابدعوا آثارا فی إطار الفن القصصی فی الادبین العربی والفارسی تاثروا بقصه المعراج النبوی (ص) شکلا ومضمونا کما تاثرت هاتین الرسالتین من قصه المعراج النبوی (ص) تاثرا لا ینکر.
    کلیدواژگان: الإسراء، الرحله، رساله الغفران، رساله التوابع والزوابع، المعراج
|
  • Ali Bayanlou * Pages 403-429
    "Sinai treaty" is a short storyby contemporary Egyptian writer Yusuf Idris (1927-1991) which coincides with the Cold War between the Soviet Union and the United States. Such a heated political climate in story has a realistic form. Political conflict in"Sinai treaty" happens between Russian Mashnsky and American William in military garrison in Sinai, Egypt to set up American spare piece on the broken Russian military machine. This conflict finishes by Egyptian Mohyy-al-din who managed to use spare parts to the amazement of two sides of the conflict. Hence, this paper studies the political conflict including verbal conflicts and immoral actions that the two sides used during the conflict. It includes political Fights and Debates or Competitions. The political competitions lead to no results or equal results. In this paper, the inability of the parties to resolve the conflict and the selfishness of the Russian side turns into verbal conflict. The conflict happens mainly due to Fights and the continual dissociation between the positions of Mashnsky and William. As the parties move closer to each other they begin short talks but soon the talks will end. Continuous political competitions give either no result (winning one side and losing the other) or a draw (winning and losing sides). Another outcome is that these competitions have no great and impressive gains for either side. Because the actual winner is the Egyptian Mohyy-al-din, who boldly launches the broken machine in the negligence of the Russian and American workers. Thus, this political competition leads to the loss of both the Russians and the Americans and the only real winner in this battle is the Egyptian Mohyy-al-din. Note that in this paper the subjects are reviewed using the descriptive and analytical method.
    Keywords: Yusuf Idris, Short story, Sinai treaty, Political conflict
  • Saeedeh Birjandi *, Jalal Marami Pages 431-446
    Maqama is a kind of literature that is written in embellished words and it is considered as one of the important literary techniques which influence on Arabic literature. "Badiozaman Hamedani," is one who invented it. There are many disagreements among scholars about what subjects effect on the appearance of Maqama. And many of them long for the emergence of writing in Arabic literature have mentioned fan Maqama The prevalence and grade of Gray panhandle in the Abbasid era, one of the factors to consider when Maqamh Most of those who paid the panhandle Gray, who had a group called Children of Sasan And most people in this group, " Aboudolaf " one of the poets of the Abbasid Due to its proximity with him Badiozaman as a factor affecting the development of his writing is a fan Maqama Until it can be said Badiozaman personality "Abolfath Eskandari," the hero of his authority is derived from Aboudolaf. He effect on the genesis of this paper is analyzed and evaluated. And we can say that Aboudolaf impact on the appearance of Mqamh..
    Keywords: Arabic prose, Badiozaman, Aboudolaf, Mqamh
  • Leila Jamshidi *, Zahra Zare Khezri Pages 447-474
    Color is one of the indications of dignified God and is one of the specifications of human life that its implications is changed in different periods based on time and place conditions,Psychological characteristics and social conditions .Also it has an important role inPoetic descriptions that creates beautiful images.This matter is more apparent in poetry of Abbassi age poets because of various aspects of life that is Born of cultural mixing between Arabs and other nations
    Present article evaluate color and its implications in Abi Novas KHAMRIAT as one of the leading poets of Abbassi age based on Descriptive Analysis who benefits the color to Interpretation of his emotionsPoet who implemented color in effect of Abbassi society and Persian culture widely in his book and specially in KHAMRIAT.
    And finally article come to this important that poet to create artistic tableau andhis unique Poetic landscapes which fits with his age taste benefits from color and semantic implications .Implications such as, vitality, happiness, holiness, warmth, glow , destroy darkness in yellow color , health, elegance, flourish, aristocracy in Red color , protect, guard, happiness, fear of time and sadness of it in black color , clear and beautifulness in white color, young, green, liferesume and cheerful in green color and vitality in blue color which poets takes all these implications from his rich cultural treasure that come from knowledge ,civilizations ,cultures and different ordinance.
    Keywords: color, implication, Abi Novas, KHAMRIAT, poetry, Abbassiera
  • Ali Haji Khani *, Amir Farhang Niya Pages 475-500
    One of the most sectarian suspicions arises aboutNahjul-Balagha, is the suspicion of mentioning the al-Sahabah (the companions of Prophet Mohammad).In this regard, many cast doubt on the authenticity of the chain of transmission, or isnad, ofSermon of ash-Shiqshiqiyahto Imam Ali (AS) and claim that it is really the work of the compiler. However, those familiar with al-Radhi’s writings can easily identify differences between his and Imam ‘Ali’s styles.Therefore, the article with the descriptive and analytical method, aims to provide clear visions for Bozeman theory in the first phase and then seeks to response to the doubt concerningKhotbah of ash-Shiqshiqiyahbased on the statistical stylistics ofthis theory, andserves to remove all doubt on the authenticity of that particular sermon.
    Keywords: Nahjul, Balagha, statistical stylistics of Bozeman, Sermon of ash, Shiqshiqiyah
  • Roya Kamali *, Somayeh Hassanalian Pages 501-527
    Without any doubt, balance is considered as one of the most significant criticism issues which evaluates similarities among different texts so that it can find to a better understanding and consequently the problems can be solved. Thus, it stands in a top position in literary criticism. Regarding this significance, this study is dedicated to study balance between Al-Buhturi and Al-Sharif Al-Mortaza odes with the focus on Ivan Kasra description. here description technique is studied; it is a descriptive-analytic study based on stylistics. It divides the discussion into five parts: one part is allocated to analysis of the concept, and the other part to analysis of description technique such as tone, words, grammar language and rhetoric. Based on the mentioned parameters, these two works are analyzed and Ivan Kasra’s reflection and their similarities and differences are examined.
    Studying the issue, it became clear that two poets did their best to choose eloquent and concurrent words, since they paid attention to applying satisfying and clear language structures. Al-Buhturī made use of noun phrases more than verb phrases since noun phrases are proper to description. Indeed, paid more attention to details and creation of new figures; they are accompanied by poets’ honest description. These two odes differ in their concepts which identifies Al-Buhuri’s ode as a lyrical literary work, and includes Al-Sharif Al-Mortaza’s ode as a didactic literary work.
    Keywords: Ivan kasra, Balance, Stylistics, Al, Buhtur? Al Sharif Al-Mortaza
  • Essa Motaqe Zade, Fahime Gholamipour * Pages 529-546
    The teaching of Arabic since the beginning of the educational phase is designed to enable the student to language skills, by providing basic skills: listening, speaking, reading, and writing, and to help them acquire the proper practices, and trends in sound, and the gradual development of these skills throughout the stages of education, so students arrive at the end of this phase to the level of language can use the language helped him to continue to study in the following stages of education. The listening one of the main language arts; it is an essential factor in the communication process. Listening and speaking Mhartan are growing and working together interchangeably and complements each other, followed by growth in listening skills and the growth in the arts and other language skills. . However, despite the importance of this skill at all stages, but it is largely neglected in our universities of Iran and is faced problems numerous including: the lack of the presence of subjects specific, the lack of expert professors in the teaching of the language, problems in hardware and software, the low use of strategies education listening by teachers and strategies learned by the students; Therefore, in our study was sample of 108 students from five universities, governmental (Allameh Tabatabaei, algorithm, Tehran, Qom, Zahra) And may the researchers designed a questionnaire measures the degree use students learning strategies, and consisted of six paragraphs of the resolution specific to each strategy, and to analyze the results of the study used statistical software package (spss). The study found that students using an Iranian strategies for learning a foreign language when they learn the skill of remedial Alastmaa. llastrutیjیh more commonly used when studying the Iranians, and this explains the attempts by the respondents to overcome the linguistic palaces to resort to guesswork.
    Keywords: Arabic language, the strategies, the skill of listening
  • Aliredha Mohammadredhaei *, Seyyedeh Sakineh Hosseini Pages 547-567
    The careful selection and proper use of lexical elements is the distinguishing feature of the Holy Quran. These elements are classified as subsets of semiotics and each of them play their role within the context of a Surah and topics that it covers. For example In Luqman surah topics such as monotheism, polytheism, atheism, prayer and the Day of Resurrection are discussed by different methods such as interrogative, vocative, elimination, citation, repetition etc. In this article this surah is reviewed according to the artistic and stylistic linguistics method which are considered as subjects of linguistics. At first the semantic value and semiotic dimensions and the composition and expression as well as aesthetic value and the level of literary influence has been studied. Furthermore a literary style has been studied that despite violating the linguistic principles it has its own language coherence and grammatical syntax mechanism. The result of this study shows that the letters extensively fit with conceptual and diacritical context of the surah and demonstrates the audial value of this Quranic text.
    Keywords: Luqman surah, Stylistics, Linguistics value The composition, expression, Aesthetics
  • Mohammadreza Mirzania, Javad Renjbar* Pages 569-585
    The thought of leaving this world for the heavens, paradise and hell inspired by the Holy Prophet’s ascension appeared in the form of fictional stories in the Arabic literature in the fifth century (solar calendar), i.e. in the late Abbasid period, although the history of such journeys goes back to the time before Islam. As it goes in Pahlavi texts, the first one to have gone on oneiric journeys was Zarathustra. However, most imaginative journeys in the Arabic and Persian literatures appeared after the rise of Islam and the event of the prophet’s ascension.
    Following this great event, men of letters and poets were inspired to create myths and stories that fed o their imagination, though, beliefs and moral characteristics, stories that occurred in the world of fiction and outside the realm of the real. Two of the most important of such stories in the Arabic literature include, first, Resalat al-Ghufran by Abul ʿAla Al-Maʿarri, which was written as a response to a letter by Ali ibn Mansour al-Halabi, a.k.a., Ibn al-Qarih, a great contemporary literary man of his and, second, Resalat al-Tawabeʿ wa al-Zawabeʿ by Ibn Shaheed al-Andalusi. In this paper, we aim to analyze the impact of the prophet’s ascension on these two works using a descriptive-analytical perspective. The results of this study show that these two works, as famous instances of ancient Arabic literature, are inspired by the prophet’s ascension from semantic, stylistic and structural aspects.
    Keywords: the Ascension, Israa, journey, Resalat al-Ghufran Resalat al-Tawabeʿ wa al-Zawabe