فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال چهاردهم شماره 39 (شتاء 2018)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال چهاردهم شماره 39 (شتاء 2018)

  • تاریخ انتشار: 1397/12/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد رسول آهنگران *، فاطمه زارع مویدی، سید مرتضی حسینی فاضل صفحات 541-557
    إن القضایا التی توصف بالشرطیه تکون ذات مفادین احدهما اصلی والذی یسمی بالمدلول المطابقی او منطوق القضیه وثانیهما المفاد الفرعی ویسمی بالمدلول الإلتزامی او مفهوم القضیه الشرطیه. ومن جانب آخر إن مفهوم الشرطیه هو المفهوم الذی یستخدم اکثر من غیره فی النصوص الشرعیه بحیث نری البحث حول إعتبار المفهوم للشرطیه فی علم الاصول یاتی قبل المفاهیم الاخری. ووفق رای الاصولیین إذا کان الامر المعلق فی الشرطیه من النصوص الشرعیه هو سنخ الحکم لا شخصه بحیث ینتفی سنخ الحکم بعد انتفاء الموضوع، فتلک الشرطیه لها مفهوم ای المدلول الالتزامی. ولکن هذا الامر لا یتناغم ومبنی الاصولیین المشهور حول وضع الهیئات المذکور فی مباحث الالفاظ؛ ولاجل حل المشکله حاول الکثیر من الاصولیین عرض الادله المناسبه ولکن لا تجدی هذه الاستدلالات نفعا فی إثبات المفهوم للشرطیه ومن هنا یطفو هذا السوال علی السطح «کیف یمکن تبنی مفهوم الشرط فی القضایا الشرطیه حیث لا یتعارض ومبنی وضع الهئیات عند من یقول بالمفهوم فی القضایا الشرطیه؟» ولاجل إزاله هذا التعارض والوصول إلی الإجابه الرصینه، تابعنا اسلوب البحث التحلیلی والوصفی عبر التتبع فی آثار الاصولیین الموجوده فی المکتبات التخصصیه للفقه والاصول، إن المحاولات المبذوله والحلول المقدمه من جانب کبار الاصولیین لم تود إلی حل المشکله، وفی النتیجه نری ان الحل الوحید هو الإعراض عن المبنی المشهور حول وضع الهیئات.
    کلیدواژگان: المفهوم المخالف، مفهوم الشرط، القضیه الشرطیه المحققه الموضوع، سنخ الحکم، شخص الحکم
  • مریم بخشنده، احمدرضا حیدریان شهری *، کلثوم صدیقی صفحات 559-577
    لجا الشعراء المعاصرون لاسباب مختلفه سیاسیه واجتماعیه واخری نفسیه ذاتیه إلی استخدام الرمز وسیله فنیه للتعبیر عن تجاربهم المعاصره، ومنهم شاذل طاقه احد رواد الشعر العراقی الحدیث الذی استخدم رموزا منوعه فی شعره، منها الرموز التاریخیه والادبیه والإسلامیه والدینیه. ویحاول هذا المقال عبر المنهج الوصفی التحلیلی دراسه شخصیه ایوب(ع) فی شعره مع الترکیز علی قصیدتیه "انتصار ایوب" و"هموم ایوب". وقد غدا ایوب(ع) لتحمله المشاق وصبره علی البلایا وشکره لله تعالی مضرب الامثال فی ذلک، وشاع بهذه الدلاله فی الشعر الحدیث، ووظفه شاذل طاقه فی شعره سعیا لبعث روح الصبر علی المصائب والامل بالنجاح فی نفسه ومواطنیه. ورغم ان شاذل طاقه شاعر کبیر ذو موهبه شعریه ثریه لکن النقاد لم یهتموا به وبشعره، فبقی رائدا منسیا قررنا ان نعرفه ونعرف شعره عبر دراسه قصیدتیه المذکورتین ومعالجه رمز ایوب فیهما. وتشیر النتائج الحاصله عن هذا المقال ان الاوضاع السیاسیه والاجتماعیه المضطربه فی العراق والعالم العربی وکذلک ظروف الشاعر الجسمانیه اثرت تاثیرا بالغا علی نفسیته وجعلته یوظف شخصیه ایوب(ع) فی شعره ویستلهم ملامحها القرآنیه للتعبیر عن هواجسه واوجاعه الشخصیه والاجتماعیه فتظهر هذه الشخصیه بصور عده ورموز مختلفه فی اشعاره منها: ایوب رمز لتموز، ایوب رمز للفلسطینی المظلوم، ایوب رمز لفلسطین، محن ایوب وهمومه و... .
    کلیدواژگان: الرمزیه، الرمز الدینی، شاذل طاقه، ایوب، الصبر، الامل
  • سیده اکرم رخشنده نیا * صفحات 579-598
    استدعی نجیب الکیلانی الروائی المصری المعاصر التاریخ واستلهمه لیقدم النماذج الإنسانیه المشرفه من الحضاره العربیه، ویرصد جهاد الآباء فی شتی جوانب الحیاه، دفاعا عن الدین وسعیا لتاسیس مجد غیر مسبوق، وفی بعض الاحیان کان یستدعی التاریخ لیعالج من خلاله قضایا راهنه اصابت الامه بالإحباط والیاس، ویوقظ به الامل فی نفوس الاجیال الجدیده عن طریق إحیاء الهمه وبعث العزیمه والإصرار، وفی کل الاحوال فإن استلهام التاریخ فی الروایه عند "نجیب الکیلانی"، کان إبرازا لمعطیات الإسلام العظمیه، وإمکاناته الهائله فی تحویل الإنسان ، ویمکن ان نجد عددا کبیرا من روایاته التی عبرت عن ذلک. ومن روایاته الإسلامیه قاتل حمزه، وهی روایه تاریخیه وتحکی من خلال شخصیه وحشی بن حرب ذلک العبد الحبشی انعکاس احداث السیره النبویه منذ غزوه «بدر» حتی وفاه وحشی فی عام 25ه، ویدرس المقال هذه الروایه دراسه تاریخیه ودینیه مستفیدا للمنهج الوصفی- التحلیلی ومن نتائج الدراسه انطباق التراث فی هذه الروایه مع افکار الکیلانی المعاصره والإنسان المعاصر علی الإطلاق منها: طلب الحریه والشعور بالاغتراب وضلاله طریق المساومه امام المستعمرین,
    کلیدواژگان: الروایه الإسلامیه، قاتل حمزه، نجیب الکیلانی
  • ابوالفضل رضایی، زهراء دهان * صفحات 599-618
    إن الفضاء الروائی مفهوم حداثی اختلف الباحثون فی تعریفه، فالفضاء یشمل جمیع امکنه الروایه ویحتاج إلی سیروره دائمیه للزمن خلافا للمکان الذی یفرض توقف الزمن السردی. ومن انواع هذا الفضاء هو الفضاء النصی والذی یعنی به العتبات التی تحمل دلالات تشرع ابواب النص امام القارئ ولها علاقات مباشره مع النص وعناصره السردیه، فکانها شیفره لدخول النص. ومن اهداف هذه المقاله تبیین الفضاء الروائی بوصفه حیزا شاملا للعناصر السردیه المتشابکه بعضها ببعض فی العمل الروائی ثم تحدید العتبات النصیه المهمه التی تم توظیفها ولاسیما فی روایه شرید المنازل للکاتب والروائی اللبنانی جبور الدویهی؛ والمنهج المتبع فی هذا البحث وصفی- تحلیلی یتقصی دلالات الفضاء النصی فی هذه الروایه التی تناولت المواضیع السیاسیه مثل الحرب الاهلیه اللبنانیه وکانت الطائفیه الدینیه بوره عتباتیه مهمه فی ها وشکلت فضاء روائیا رحبا للدراسه. ومن اهم ما وصل إلیه البحث هو العتبات فی هذه الروایه لم ترتبط فحسب بالعناصر السردیه وإنما کانت متصله ببعض فکل من العنوان والغلاف والاستهلال یقوم بإعطاء علامات دلالیه ترتبط بالنص مباشره، ونجحت روایه شرید المنازل فی استحضار الواقع اللبنانی عبر الآلیات العتباتیه.
    کلیدواژگان: الفضاء الروائی، الفضاء النصی، العتبات، جبور الدویهی، روایه شرید المنازل
  • علی صیادانی * صفحات 619-640
    یهدف هذا البحث إلی کشف الخصائص التعبیریه التی اعتمدها الإمام السجاد@ ضمن اشعاره. لاجله تناولنا الاشعار کلها فی دیوانه علما بان الإمام@ استخدم الاسالیب المتنوعه فی مقدمات القصائد واثنائها. واعتمدت الدراسه مستعینه بالمنهج الوصفی- التحلیلی، علی امهات الکتب لتحلیل الابیات التی تضمنت هذه الاسالیب سعیا لبیان اثرها فی ترکیب النص الشعری الدینی. وملخص ما وصل البحث إلیه هو ان الإمام السجاد@ استخدم هذه الاسالیب النحویه واللغویه للدلاله علی ان اهل المعاصی هم الخارجون عن جاده الحق والصواب ویقصد منها ایضا شرح وجهه نظره وتبیان المعطیات التی تقوم علی ها. امتاز شعر الإمام@ بتنوع توظیف هذه الاسالیب ویخاطب خصمه مره بالنداء وینبه مره اخری بالقسم ویوجه کلامه لمستمعه باسلوب التوکید ویبقی سامعه مره اخری وحیدا لیفکر علی ما حدث ب(صار) ویتمنی بتغییر ما کان ب(لیت) إلی ما سیکون. ویمکن القول بان الاسالیب اللغویه فی شعره تندرج تحت هذه العناوین: النداء، التکرار، الاستفهام، القسم، التشبیه، صیغ المضارع للمتکلم وحده، عاملیه النفی، التمنی، الاداء الوظیفی ل«إن... ل»، الحوار، سلبیه النهی، إیجابیه الامر، توظیف الشرط، کم الخبریه، الاستثناء، مقتضیات افعل التفضیل، دلاله «صار» النحویه، اسم الإشاره، المفعول المطلق.
    کلیدواژگان: الإمام السجاد(ع)، الاسالیب التعبیریه، عاملیه النفی، الاداء الوظیفی، توظیف الشرط
  • شاکر عامری *، مقصود بخشش صفحات 641-663
    یحتوی کل عمل سردی علی الزمن لکن هناک فرق کبیر بین الموشرات الزمنیه التی تستخدمها کل روایه. وقد اهتم الباحثون بدراسه الزمن فی الدراسات السردیه الحدیثه قصدا إلی الحصول علی المعانی الخفیه فی ما وراء توظیف هذه الموشرات. والزمن یحتوی علی التقنیات والاسالیب المختلفه التی یستخدمها الراوی فی سبیل تکوین القص وسرده للروایه. إن الهدف الرئیس لهذه الدراسه هو الکشف عن دلالات الزمن وجمالیاته وموشراته فی النص الروائی المدروس. فلقد کان نجیب محفوظ من الروائیین الکلاسیکیین الذین اهتموا بالمبنی الحکائی لکنه تناول فی روایته "عبث الاقدار" شکلا خاصا للزمن. وقد درسنا فی هذه المقاله الموشرات الزمنیه الثلاثه: الترتیب والمده والتواتر؛ ففی الترتیب تحدثنا عن الزمن الطبیعی والتصنعی، وتقنیتی الاسترجاع والاستباق. کما درسنا فی المده اربع حالات زمنیه: القفز والاستراحه والمشهد والإیجاز. وتحدثنا فی التواتر عن الحالات المختلفه الاربعه فی ها. وقد کان المنهج المستخدم فی هذه الدراسه هو المنهج الوصفی التحلیلی. وقد توصلت الدراسه إلی ان روایه "عبث الاقدار" هی روایه تاریخیه إبداعیه حدیثه اجتمعت فی ها حالتان من الزمن: الحاله الطبیعیه او التقویمیه والحاله التصنعیه والتلاعبیه، والروائی قام فی ها بترتیب الزمن التقویمی حسب نظریه جینیت، لکنه لم یغفل عن توظیف بعض التلاعبات الزمنیه ذات الوظائف المتعدده المتناسبه مع حیز الروایه التی اشار إلی ها جینیت فی نظریته.
    کلیدواژگان: الزمن، نجیب محفوظ، الروایه، عبث الاقدار، جیرار جینیت
  • داود نجاتی، احمد رضا صاعدی * صفحات 665-690
    قضیه الهویه من الإشکالات الحدیثه التی تکتسب اهمیتها المتزایده، وتساهم بشکل حاسم فی صوغ الوحده الوطنیه. فهی منظومه من المعطیات المادیه، والمعنویه التی یعیشها الافراد، والمجتمعات. ومع ان الدینامیه التنمویه التی یشهدها العالم؛ تطرح تحدیات منوعه امام المجتمع البشری، فإعاده تعریف الهویه بما یتلاءم مع هذه التطورات، هی الحاجه الماسه للثقافه المعاصره. اما الروایه فلم تغب عن هذا الفضاء المتنامی، فادت دورا محوریا فی مجال رصد الاحداث الیومیه ومتغیراتها. فالواقعیه السحریه، اسلوب روائی بدیع یحمل مشروعا اجتماعیا سیاسیا ثقافیا جوهره الاسترجاع إلی الذات والتاکید علی الهویه. هذا وان الهویه تشکل المحور المرکزی فی روایه «حارث المیاه» لهدی برکات، بصفتها من ابرز کتاب الواقعیه السحریه فی الروایه اللبنانیه المعاصره. وتسعی هذه الدراسه، وفق منهج وصفی- تحلیلی، إلی ان تکشف عن اهمیه تیمه الهویه ودورها الفاعل فی بنیه العمل السردی، کما ترمی إلی تحدید ملامح الهویه وتحدیاتها من الاستلاب والاسترداد وتبیین العلاقه بینها وبین القضایا المصیریه المحیطه بشخصیه البطل فی هذا الروایه. ینتهی البحث إلی ان استلاب هویه البطل فی روایه حارث المیاه هو نتاج لعوامل متشابکه منها ما یتعلق بعدمیه البطل امام الصیروره الزمنیه، وانعدامیه الإحساس بالفضاء المکانی، والضیاع الذاتی والخوف الهستیری فی خضم الحروب. فالشخصیه الرئیسه فی هذه الروایه، التی تصل إلی حافه الانهیار والسقوط إثر الدمارات الروحیه فی دوامه الحروب الاهلیه، تسعی لاقتراح معنی جدید لهویتها، فهی تربط وتنسج الماضی مع الحاضر، باستعانه الذاکره واللاشعور الجمعی، وتبحث عن اصالتها المفقوده فی دهالیز تاریخ لبنان.
    کلیدواژگان: الهویه، الحرب الاهلیه، الواقعیه السحریه، حارث المیاه، هدی برکات
|
  • Mohammad Rasool Aahangaran*, Fatima Zare’ Mu’ayyidi, Seyed Morteza Hosseini Fazel Pages 541-557
    The conditional cases are of two types: the original which is called the agreeing case or the spoken case and the second one is sub-content which is called obligatory case or the concept of the conditional case. On the other hand, the conditional cases are the ones used mostly in the Islamic texts because we believe that the concept of conditionality comes before other concepts in the science of principles of jurisprudence. According to the fundamentalists, if the matter in question is one of the sharia texts, it is not permissible for the person to rule, so that the ruling will not go away after the issue has disappeared, thus the case has the concept of the spoken case. But this is a matter of congruence with the well-known fundamentalist building on the status of the expression in question. In order to solve the problem, many fundamentalists tried to present the appropriate evidence, but these arguments do not help to prove the concept of condition and from here this question arises on the surface: "How can the concept of condition be adopted in the conditional cases, where the structure of the bodies is not inconsistent with the one who says the concept in the conditional cases?" To remove this conflict and to arrive at a robust answer, we followed the analytical and descriptive method of tracing through the traceability of the fundamentalists in the specialized libraries of jurisprudence and assets. However, as we have shown in the article, attempts and solutions by major fundamentalists have not solved the problem, and the result is that the only solution is to disavow the famous foundation on the status of expression.
    Keywords: The Concept of the Violation, the Concept of the Condition, the Conditionality of the Subject Matter, the Judgment of the Judge, the Person of Judgment
  • maryam bakhshandeh, ahmad heidaryan shahri *, Kolsum Seddighi Pages 559-577
    Due to different political, social and intrinsic reasons, contemporary poets have made use of symbols as artistic tools to express their own experiences. Among them, Shathel Taqa , as one of the pioneers of modern Iraqi poetry, has applied different historical, literary, and Islamic and religious symbols in his poems. With a descriptive and analytical method, the present article studies the characteristics of Job (AS) in two ballades by Taqa entitled "Job triumph" and "Job concerns". Job (As) is famous for bearing hardships, showing patience in the face of adversity and being thankful to Almighty God and these characteristics of him have been used in contemporary poetry. The results show that Distressed social and political situation in Iraq and the Arabic world and the physical condition of the poet himself have had a dramatic effect on his spirit and have made him resort to Job’s character to express the concerns and worries of himself and other people. Job’s character is manifested in different ways in Taqa’s poems, including Job as a symbol for patience, Tammuz, the oppressed Palestinians, the Palestinian, Job concerns and etc
    Keywords: symbolism, religious symbol, Shathel Taqa, Job, Patience, hope
  • akram rakhshandeh * Pages 579-598
    Najib Kilian a contemporary Egyptian writer, used history in hisworks to highlight the brilliant patterns of Arabic civilization and draw the efforts of the ancients to defend religion and create unprecedented glory. Sometimes his goal is to call for the history of contemporary events that made people disappointed, and through the revival of will and the emphasis on great efforts, he flames the hope of the lives of contemporary generations..the use of history in Kilani novels, however, is the expression of the great Islamic achievements and the ability of Islam to convert a Muslim human, which many Kilian novels of this type Works Among these Islamic novels of his is “Hamzahe’s Assassin” novel. It is a historical novel that narrates the reflection of prophetic life through Vahshi bin Harb, the Ethiopian slave, from the beginning of Badr war till Vahshi’s death in 25th AH. And this article studies the recalling of historical-religious heritage in this novel by using descriptive-analytic method. Among the article results are that writer’s contemporary thoughts and contemporary human especially searching for freedom and sense of loneliness is well presented in this novel.
    Keywords: Islamic Novel, Hamzahe’s Assassin, Naguib al-Kilani
  • Abolfazl Rezaei, Zahra Dahhan * Pages 599-618
    The novel space is a new concept that researchers have difference in its definition. Space, contains all of locations elements and needs to be with permanently time and its opposite of location that requires stopping the time. Text space is the kind of space means beginning that includes implications that novels starts with it and also have direct relation with text and narrative elements. It's like key to entering the world of text. The purpose of this research is explaining the novels atmosphere as an element that contains all the narrative elements, then identifying important opening in Sharid al_ manazil novel. The research method is descriptive / analytical considering the discovery of the implications of the text space in the above novel that covers political matter like Lebanon's civil war. Religious differences are the main issue in opening this novel that makes the space. The most important result of this research is that novel beginnings are not only linked with narrative elements, but all the beginnings are connected to themselves and all of the matters like title, cover design and opening text, contains signs that have relation with the main text. This novel has succeeded in Lebanon by these openings.
    Keywords: Novels space, text space, openings, Jabbour Douaihy, novel Sharid al- manazil
  • Ali Sayadani * Pages 619-640
    This research deals with the expressive, oral and discursive features of Imam Sajjad (peace be upon him) poems. Hence, the authors investigate the whole poem collection of the Imam under the premises that he has used different methods in the beginning parts of his ballades and eulogies. In this research by use of analytical and descriptive and this research uses relevant major reference books to explain these methods in order to show the impact of the mentioned methods on the structure of religious poems. The results of the research shows that Imam Sajjad (peace be upon him) has used linguistic and syntactic methods to display the fact that sinners have gone away from the path of righteousness. These methods vary differently in imam’s poetry. Sometimes, he summons up enemies and on the other occasions, he gives caution by making vows. Sometimes, he accompanies his words with different types of emphases. He also uses “صار” structure to make his audience think. He uses “لیت” to express the wish to change the past and make an appropriate future. Thus, one can say that methods used in imam poems could be summarized as follows: summoning; repetition, question, vow, simile, present tense of “I” pronoun, negating terms, request, and emphasis tools (ان and ل). Conversation, prohibition, conditionals, lack of news, exceptions, comparatives, صار, referring nouns and Comitative Object.
    Keywords: Imam Sajjad (peace be upon him), expressive, oral styles, negating terms, applied structure, condition
  • Shaker Amery *, maghsod bakhshesh Pages 641-663
    Time is one of the important narrative pillars that exist in every story and novel. Each narrative writing, including the events and behavior of the characters, is characterized by the presence of narrative time with its different manifestations of a clear presence adhering to them. Time is the thread of the novel and the basis that moves it forward and gives it the advantage of influence, impact and drama. Time contains the various techniques and methods used by the narrator in order to form a narrative story. In this article we examined the three indicators: Sequentially, Duration and Frequency; in the Sequentially, we talked about natural and industrial time, recovery techniques and prediction. We studied in the period four time conditions: jump, rest, scene and concise. We spoke in frequency about the four different cases. The study concluded that the "futility of fates" novel is a historical novel in which the two cases of natural and non-natural condition, and the syntactic and manipulative situation, in which the chronological order was arranged, but did not neglect to employ some time-related manipulations corresponding to the space of the novel.
    Keywords: The futility of fates, Najeeb Mahfouz, the novel, Gerard Genet
  • Davood Nejati, Ahmadreza Saedi * Pages 665-690
    Identity is among the new expressions that gained importance which has a key role in the national integrity. This issue refers to a set of social, spiritual and material achievements with which the individuals and communities live. Considering the fact that the world is facing the growth that raises a variety of issues in front of human society, redefining identity that has been compatible with improvements is the basic need of the contemporary culture. Hence, the novel has not been away from this growing trend and played a key role in studies and observing daily events and its parameters. Magic realism is considered a new narration technique which carries social, political and cultural plan whose basis is identity and returning to itself. Since identity is the central focus of the novel, The Tiller of Waters, by Huda Barakat, one of the most prominent writers of magic realism of contemporary Lebanon. This resrch, through descriptive-analytical approach, tries to deal with the word identity and its structural role in the narrative stracture, identifying the features of identity, crisis and its recall and the relationship between them, and the crucial proportions around the hero of story. The research concludes that the Identity crisis in The Tiller of Waters, is the result of different factos, including surrender and disappear of the hero of the story against the passage of time, lack of feeling against place, prrish and his hysterical fear during the war. The main character of the story who, due to internal pressures caused by the civil war in Lebanon, Seek a new meaning for its identity, has collapsed, using the collective unconscious of humanity, knits past with present and searched his lost originality in the history of Lebanon.
    Keywords: Identity, Civil War, Magic Realism, The Tiller of Waters, Huda Barakat