فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال پانزدهم شماره 40 (ربیع 2019)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال پانزدهم شماره 40 (ربیع 2019)

  • تاریخ انتشار: 1398/01/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدحسن امرایی*، محمدتقی زند وکیلی صفحات 1-26
    إن من القی نظره عابره علی منهج النظام القصصی فی القرآن الکریم لیری توزیع عناصر القصه الواحده فی سور شتی؛ فعلی سبیل التمثیل، نجد اجزاء من قصه موسی (ع) موزعه بین عده سور، منها: البقره، القصص، طه وغیرها من السور الکریمه، اللهم إلا ان الاستثنا الوحید یتمثل فی قصه یوسف (ع) المنسجمه؛ حیث نلاحظ فی السوره المعنونه باسمه الشریف نموذجا رائعا للبناء القصصی المتکامل بکل ما فی القصه من ارکان. هناک فی هذه السوره المبارکه مظاهر من السردیات الروائیه المحذوفه فی مشاهد منوعه تعتبر إحدی اهم الظواهر النحویه الوظیفیه التی تجمع بین السمه النحویه والسمه البلاغیه فی ها. من هذا المنطلق، تسعی هذه الدراسه القائمه علی المنهج الوصفی والتحلیلی إلی الکشف عن مشاهد جمالیه للسردیات الروائیه المحذوفه وتداعیاتها البلاغیه واثرها الفنی فی تکوین قصه یوسف (ع) مرکزا فی ها علی الاغراض البلاغیه التی یترکها هذا الحذف علی النص القرآنی. ومن ابرز ما حصلنا علیه فی هذه العجاله هو ان السرد المحذوف المشارک فی تکوین القصه یکشف عن اغراض بلاغیه وفنیه هامه تبرز فی مادتین اساسیتین هما: اولا: التعبیر عن المعانی الکثیره بالالفاظ القلیله. ثانیا: الإیجاز بحذف الجملات التفسیریه والجوابیه والحواریه.
    کلیدواژگان: القصه القرآنیه، السرد المحذوف، البلاغه، سوره یوسف (ع)
  • عاطی عبیات* صفحات 27-46
    اللغه الحیه هی تلک التی تکفل لابنائها التعبیر عن الحیاه بمختلف مناحی ها الروحیه والمادیه. وبما ان الحیاه ومناحی ها متجدده ابدا، فاللغه یجب ان تکون متجدده لتتمکن من مواکبتها، والا تخلفت وفقدت صلاحیتها ودخلت صحراء اللغات المیته. ومواکبه اللغه الحیه تعنی رفدها المستمر بالمفردات والمصطلحات الجدیده التی یفضی إلی ها التقدم الحضاری .فالمصطلحات العربیه والتعابیر الماثوره کما یقال تعتبر رافدا من روافد نمو اللغه فهی کلمات مفتاحیه، تحمل مضامین عمیقه، ومفاهیم محدده، ذات اهمیه کبیره، ومکانه موثره فی صلب الخطاب الإعلامی تساعد فی الإفصاح عن مجال واسع من المعارف فی حروف قلیله. علما ان البحث سیعتمد المنهج التحلیلی علی وفق نماذج منتقاه ومبتکره فی لغه وسائل الإعلام؛ لنستخرج ما یمکننا ان نستخرجه فتکون الجده والابداع رائدنا فی عرض الزوایا البلاغیه الفنیه للنماذج المختاره للتعابیر الإعلامیه لتبین مدی فاعلیتها فی صیاغه الخبر وتحریره لانها تختصر المسافه الطویله فی الفهم وتغنی عن کثیر من الکلام فی الشرح والتوضیح والتفسیر.فإن فهمها وادراک قیمتها یعد جزءا اساسیا من الوعی الإعلامی. توصلت الدراسه فی نهایه المطاف عن زیاده توظیف المصطلحات والتعابیر من قبل الاعلامیین بهدف الایحاء بافکار واتجاهات معینه عبر الایجاز والدقه التعبیریه الکامنه فی المصطلحات بهدف الالتقاء جمالیه سحر الاسلوب والفکره المنقوله لتغییر المواقف او کسبها او تبدیلها .
    کلیدواژگان: اللغه العربیه، وسائل الإعلام، المرئیه والمقروءه، النشرات الإخباریه، الصوره البیانیه
  • مریم عزیزخانی، سید رضاسلیمان زاده نجفی*، محمد خاقانی اصفهانی صفحات 47-68
    الإتجاه الوظیفی له مدارس مختلفه منها مدرسه لندن، وهذه المدرسه لها موسسون من ابرز موسسی ها البروفیسور مایکل هالیدی الذی طور النظریه فیرث السیاقیه ثم وضع نظریه لسانیه اسماها النحو النسقی(النظامی). هذه النظریه مبنیه علی اساس تعدد وظائف اللغه. فی هذه المقاله، مع إستخدام المنهج الوصفی - التحلیلی سنحاول ان نعالج آیات متحلیه باشراط الساعه معالجه لسانیه فی ثلاث وظائف تجریبیه، تبادلیه ونصیه معتمدین علی نحو هالیدی النظامی. مع الترکیز علی الوظیفه التجریبیه، تبین ان النشاط المادی تکرر کثیرا وهذا التکرار یتفق مع سیاق الآیات؛ لان الفضاء المضطرب قبل یوم القیامه یقتضی الإستفاده من افعال تدل علی الحدث.فی معالجه الوظیفه التبادلیه، راینا ان قطبیه کل الآیات موجبه وهناک آیات حافله بالصیغیه المعرفتیه وبالصیغه الإخباریه وبالافعال الماضیه للإشعار بقطعیه حوادث قبل یوم القیامه. بعد تحلیل الوظیفه النصیه، راینا ان المبتدا المرکب یحتل مکانا واسعا فی الآیات وإستقرار المعلومات الجدیده فی مکان المبتدا یبین ان ما یقع فی القیامه جدید للناس. مع دراسه إنسجام الآیات، تبین ان الإنسجام النحوی یلعب دورا بارزا فی إتحاد الآیات.
    کلیدواژگان: اللسانیات الوظیفیه، نحو هالیدی النظامی، القرآن، اشراط الساعه
  • صادق فتحی دهکردی*، عبدالرسول الهایی صفحات 69-93
    بعث الجواهری فی قصیده «الفداء والدم» الامل فی نفوس الثوار والفدائیین الفلسطینیین والعرب، ولعب دورا بارزا فی حث المناضلین علی مقارعه العدو، وتوعیه الشعوب العربیه والإسلامیه وفضح تواطو الحکام المتخاذلین والاطراف التی تعول علی الحلول السلمیه،کما انه رسم خارطه النصر علی الصهاینه عبر الکفاح والعملیات الاستشهادیه.   ویوضح هذا البحث رویه الشاعر حیال القضیه الفلسطینیه عبر دراسه صدی الکفاح والصمود فی قصیده «الفداء والدم»، والوقوف امام المضامین الثوریه والصور الفنیه الجمالیه التی تضمنتها، وذلک بالمنهج الوصفی التحلیلی الذی یعتمد علی ذکر نماذج شعریه من القصیده ثم دراستها و التعلیق علی ها.ومن النتائج التی توصل المقال إلی ها ان الجواهری قد ضمن قصیدته شتی انواع الصور البیانیه الموحیه فاستفاد من الکنایه والتشبیه لاسیما التشبیه التمثیلی و المرسل المفصل، وایضا الاستعاره خاصه المکنیه منها، للاغراض البلاغیه بما فی ها المبالغه و تنمیه الخیال لدی المتلقی لیشعر بشده ماساه فلسطین وضروره التحرک لإنقاذها قبل فوات الاوان. واستفاد ایضا من رموز الطبیعه(اللیل، الکواکب) ورمز المکان(فلسطین)، ورموز ذات دلالات تراثیه ودینیه للتحریض علی مقارعه العدو الصهیونی وتحریر الاراضی المحتله. کما انه استخدم شتی اسالیب الإنشاء والتعبیر مثل الاستفهام والنداء وظاهره التکرار خاصه التکرار اللفظی لتکریس الفکره لدی المتلقی وتعظیم الجهاد والتضحیات، ونری جمالیه اسلوب الخطاب فی القصیده حیث یخاطب مرارا احد الشهداء ویذکر ما اصاب فلسطین والامه من ویلات.
    کلیدواژگان: الجواهری، الشعر، فلسطین، الکفاح، الرموز، الصور البیانیه
  • بهروز قربان زاده* صفحات 95-114
    إن الهدف الرئیس لعلم الاسلوب هو دراسه الظواهر المنزاحه فی النص الادبی والکشف عن جمالیاتها ومن ثم یسعی هذا البحث إلی توظیف الاسلوبیه فی دراسه سوره الحشر المبارکه بوصفها نصا قرآنیا فی غایه الشعریه من خلال المحورین؛ الاول: النسق الصوتی لصفات الحروف بهدف ربط الملامح الصوتیه لها بالسیاق الدلالی للآیه وکذلک تکرار صوت "الالف" وتنسیق الصفات الذی یعد صنعه تودی بالضروره إلی الانزیاح. اما المحور الثانی للدراسه فقد انصب الاهتمام بدراسه عدد من الظواهر اللغویه التی بدت مخالفیه للمقیس من کلام العرب للکشف عن حقیقه هذه الظواهر منها ظاهره التناوب بانواعها المختلفه، واسالیب القصر، والتقدیم والتاخیر، والالتفات. فی المستوی الصوتی، تبین لنا ان القرآن الکریم استعمل فی الصور العذابیه مجموعه من الالفاظ الغلیظه المرعبه، الموحیه بالغضب الإلهی، کما ان القران لجا إلی توظیف الالفاظ ذات الصفات الهادئه المسره فی الصور الرحمانیه اما فی المستوی النحوی فقد ظهر لنا ان الغرض الرئیس من توظیف "التناوب" هو التوسع للمعانی والإیجاز فی التعبیر کما ان "الالتفات" مثل انزیاحا اسلوبیا اسهم  إلی حد کبیر فی کسر توالی الخطاب، وکان له دور مهم فی مفاجاه المتلقی.
    کلیدواژگان: سوره الحشر، الاسلوبیه، موسیقی الحروف، التناوب
  • جواد محمدزاده، صلاح الدین عبدی*، مرتضی قائمی صفحات 115-134
    إن الاسلوبیه منهج لسانی یتناول النصوص الادبیه بالدراسه ومن اهم سماته هو استکشاف العلاقات اللغویه القائمه فی النص والبحث عن الخصائص الفنیه الجمالیه التی تمیز النص عن آخر وفی الإجراءات الاسلوبیه، یلعب السیاق دورا هاما فی معرفه الظاهره الاسلوبیه؛ لان السیاق هو القاعده الداخلیه ینحرف عنها الاسلوب وهی التی تمنح الخروج علی القاعده اللسانیه سمته الاسلوبیه والتناوب هو ظاهره اسلوبیه تمثل خروجا او تحولا عن النمط السائد فی السیاق وهو یعنی إحلال کلمه  -اسم، وفعل، وحرف- محل کلمه اخری بشکل لا تنفی الکلمه النائبه معنی الکلمه المنوب عنها وإحدی فوائدها الرئیسه هی خلق الإیجاز فی اللفظ والتوسع فی المعنی. قد سعی هذا المقال إلی ان یعالج "ظاهره التناوب" بالدرس والتحلیل علی المنهج التحلیلی - الاسلوبی؛ و ان یکشف عن مدی اثر السیاق اللغوی وغیر اللغوی فی تفسیرها. إن اهم عناصر السیاق اللغوی فی کشف ظاهره التناوب، هی القوانین المرجحه النحویه لاسیما استعمال الحروف الجاره و بنیه الجمل العاطفیه. تبین فی هذا المقال ایضا بان التضمین النحوی هو اکثر انواع التناوب انتشارا فی سوره الانعام المبارکه.  اما فی التناوب الوظیفی فتبین لنا بان یکون الغرض الدلالی الجمالی فی ورود مصدر بدل اسم الفاعل او المفعول طلبا للمبالغه والتاکید، ویخلق المصدر الاقتصاد اللغوی بسبب ما یحتوی من قله الحروف فی بنیته.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، العدول، التناوب، السیاق
  • عزت ملاابراهیمی*، علی باقر طاهری نیا، حسین الیاسی صفحات 135-156
    لیست المفارقه لعبا لغویا مجردا عن الفاعلیه والتاثیر ووسیله لتولیدالدلالات فی المسارات المنعرجه التی تبعد النص الشعری عن الخطابیه بل هی استراتیجیه نصیه یعتمد علیه الشاعر لشعرنه التشکیل ولزیاده المعانی فی منطقه التلقی ومرتکزه لتثویر المشاعر والنهوض بها باثاره الدهشه عندالمتلقی. وقد اعتمدت بشری البستانی فی خطاباتها علی تقنیه المفارقه التعبیریه لتجسید تناقضات الواقع العراقی فی زمن الدکتاتوریه و عند الاحتلال الغاشم الامریکی. البحث هذا یتناول موضوع المفارقه فی خطاب الشاعره السیاسی معتمدا علی المنهج الوصفی - التحلیلی من خلال دراسه تمظهرات المفارقه فی خطاب بشری البستانی وبیان ما یشع عنها من الدلالات والإیحاءات لتبیین الفاعلیه التی تترکه المفارقه فی النص الشعری و اهم ما توصل إلیه البحث هو ان خطاب بشری البستانی استخدم شتی انواع المفارقه: اللفظیه،مفارقه النغمیه ای السخریه، التصویریه و مفارقه السلوک والدرامیه للتعبیر عن البعد الإحباطی للعراق فی زمن البعث و عند الاحتلال حیث شهد العراق تردیا فی کل المجالات و لسخریه من حکام العرب الذین یتحملون مسوولیه هزیمه الارض العربیه ویمکن ان یکون للمفارقه دورا تحفیزیا من خلال إبراز التعارض بین ما یفعله المثقف وما یصدر عنه فی ظروف المحنه والمکابده او الحاکم العرب و ما یجب ان یکون علیه وهذا النوع من المفارقه یاتی فی اطار مفارقه السلوک او السخریه.
    کلیدواژگان: الشعر العراقی الحدیث، بشری البستانی، المفارقه، الخطاب الشعری
  • زینب السالم*، سید مالک زین العابدین صفحات 157-181
    ینفرد القرآن الکریم بإعجازه ونظمه فی جمیع سوره وآیاته، ویعد التخلص من اهم الفنون البلاغیه المتبعه فی نظمه، یهتم البحث ببراعه التخلص وحسنه فی آیات القرآن الکریم عامه، ولاجل فهمه وتصوره بشکل صحیح کانت سوره الکهف انموذجا له، بما فی ها من الانتقال من قصه إلی اخری بطریقه بلاغیه وتخلص رائع، وهدف البحث دراسه (براعه التخلص) فی کتاب الله الذی هو ابلغ الکلام ذی الظاهر الانیق والباطن العمیق الذی لا تفنی عجائبه ولا تنقضی غرائبه ولا تکشف الظلمات إلا به, فإنه علی تنوع إعجازه وطول سوره وآیاته, ینتقل من مقصد إلی مقصد, وینقلک بین هذه المقاصد بطریقه بلاغیه عجیبه. یوکد البحث علی الترابط بین اصطلاح (التخلص) وبعض المصطلحات التی تتداخل معه، ک (الاستطراد)، او التی تقابله ک (الاقتضاب)، واهمیه المقال تکمن فی الترکیز علی قوه الربط والانتقال بین آیات القرآن وسوره، مراعیا المناسبه فی سیاقه، مشیرا إلی هدفه من الإبلاغ وقصده من الخطاب، لما یتحدث عن معنی من المعانی ثم ینتقل إلی آخر، او یدمج معنا فی معنی، ونجده فی کل ذلک مراعیا التخلص فی انتقاله, بحیث لا یشعر السامع وهو فی المعنی الاول إلا وقد وقع علیه الثانی لشده الالتئام بینهما، وطریقه التحلیل واستقراء الکثیر من الآیات والسور هی المتبعه فی الکتابه، من خلال الاعتماد والترکیز علی بلاغه النص القرآنی وتلاومه فی سیاقه وانتقاله بین مقاصده بطریقته التخلصیه الحسنه، فتوصل البحث الی ان القرآن الکریم سلک روعه (التخلص) فی نصه، یتخلص من فکره إلی قصه او إلی قصص متعدده مطابقه لفکره واحده یبدا بها السوره، ک (الزینه) فی سوره الکهف، التی طبقتها السوره علی القصص الاربع فی ها، وهی تنتقل بتخلص حسن بدیع، وتربط بین حقائقها التشریعیه العقائدیه، فتظهر عظمه الخالق وعجیب صنعه.
    کلیدواژگان: التخلص، الاستطراد، الاقتضاب، التشبیب، السیاق، المناسبه، سوره الکهف، الزینه
|
  • Mohammadhassan Amraee *, Mohammed Taghi Zand Vakily Pages 1-26
    It is a look at passing on the narrative system approach in the Quran to see the distribution of the elements of the one story in the Sure various; for representation, we find parts of the story of Moses (AS), distributed among several Sure, including: the cow, stories, Taha and other dignified Sure. Except that the only there is the story of Joseph (p) harmonious; where we note in the sure entitled his name Sharif great model for building integrated each narrative is the story of the Elements. There is in these holy Surah aspects of the deleted narratives which is considered one of the grammatical phenomena that combine functional and grammatical characteristic feature of the rhetorical. This article is based on a descriptive approach examines the aesthetic and analytical deleted narrative and its impact on Configuring the story of Joseph (p) center on the purposes for which the rhetorical purpose that leave on the text of the Quran. Among the most prominent is what we got in this urgency is that the narrative deleted participant
    Keywords: Quranic story, the narrative deleted, eloquence, miracles, the Surah of Yusuf (AS)
  • Ati Abiat * Pages 27-46
    Living language is the language that ensures that its children express life in all its spiritual and material aspects. Since life and its ways are never renewed, language must be renewed so that it can be complied with, and not lost or lost its authority and entered the desert of dead languages. In keeping with the living language, it means that it is constantly supplied with new vocabulary and terminology that lead to cultural progress. Arabic terms and expressions are considered to be a tributary of the growth of language. They are key words with profound implications, specific concepts of great importance, and an influential place in the mainstream of media discourse that helps to reveal a wide range of knowledge in a few letters Novelist and creativity will be our pioneer in presenting the rhetorical angles of the selected models of media expressions to show their effectiveness in the drafting and editing of the news because it shortens the long distance in understanding and enriches many. To speak in explanation, clarification and interpretation. Its understanding and awareness of its value is an essential part of media awareness. The study ultimately resulted in an increase in the employment of terms and expressions by the media in order to present certain ideas and trends through the expressiveness and the inherent accuracy of the terminology in order to meet the beauty of the style and the thought transferred to change attitudes, gain or change attitudes.
    Keywords: Arabic language, the illustrating picture, terms, expressions, the idioms, bulletins the visual
  • Maryam Azizkhani, Seyyed Reza Solimanzadehnajafi *, Mohammad Khaqani Isfahani Pages 47-68
    The functional approach has different schools for example school of londone. This school have founder such as halliday who develop the contextual theory of firth then position a linguistics theory called it systemic grammar.This theory is based on multiple language functions. In the present study, by using the descriptive-analytical approach tries to verses which are adorned with the signs of Day of Doom are linguistically analyzed according to Halliday's systemic grammar in three aspects; experiential, interpersonal, and textual metafunction. Regarding the experiential metafunction, it was found out that the material process enjoys the most frequency and accords with the context of verses. This is because the nervous atmosphere which prevails before Day of Doom requires the use of verbs implying action. With respect to interpersonal metafunction, we found that polarity of all verses is positive and the verses are full of epistemic modality and declarative mood and past verbs for notification of the incidence of incidents before Day of Doom. The analysis of textual metafunction revealed that multiple theme has high frequency. Further, including new information in theme position indicates that what happens in Day of Doom is new. The analysis of verses with respect to cohesion revealed that grammatical cohesion has a prominent role in the integrity of verses.
    Keywords: functional linguistics, Halliday's systemic grammar, Quran, signs of Day of Doom
  • Sadeq Fathi Dehkordi *, Abdolrasol Elhaei Pages 69-93
    Affected by external factors and connived by the Arab governments, youngsters in occupied Palestine tried to recuperate their occupied land after the "Nakbe" and "Nakse". This was welcomed by the public and entices poets to encourage Palestine revolt. Also, it seduced rebellious youngsters to move ahead against Zionists. The tragedy of accupied Palestine took a big place in Mohammad Mehdi Al-Jawaherie"s poetry. He used this tragedy to seduce free and liberal people to stand against this Zionist enemy and to recuperate occupied places by force. He dispraised the Arab Governors for their stance toward Palestine. This Iraqi poet, in the piece "redemption and blood" cast hope in Combatants and all the Arabs and played a significant role to incite them to stand against the enemy and lighting the Arab and Islamic society. Also he unmasked the Arab governments' conniving toward the Palestine tragedy. This descriptive study tries to survey the Palestinian case in the poem redemption and blood and all the meanings related to it. Aljawheri used a lot of artistic images in this poet. We can see simile and metaphor in a rhetorical way to put the reader in the tragedy of Palestine. He used the nature symbols (night and stars), place symbol (Palestine), and traditional and religious symbols to incite resistance against Zionists and freeing occupied lands. Also, he used question and calling and repetition to magnify the case. The poet also addresses one of the martyrs repeatedly and cited the tragedies of Palestine.
    Keywords: AlJawaheri, Poetry, Palestine, struggle, symbols, rhetorical forms
  • Behrouz Ghorbanzadeh * Pages 95-114
    The main purpose of stylistics is to examine the defamiliarization phenomena and express its aesthetics in a literary text. Thus, the present article has tried to study the Sura "AL-Hashr" in terms of stylistics and in two layers of "vocal" and “syntax”. in the voice layer, the character form of the letters with the aim of linking its phrasal attributes with the semantic text of the verse and also phoneme “A” and diction as normative phenomena have been investigated. but in the syntactic layer, some linguistic phenomena, such as: alternation and different types of it, different types of rhetorical restriction, inversion anastrophe and apostrophe. The conclusion of this research suggests that the Holy Quran selected for each image letters corresponding to it. in the syntactic layer, the most important reason for the use of "alternation" is, in addition to semantic inclusion, an brachylogy in the interpretation.
    Keywords: surah al- hashr, stylistics, Music of Phoneme, alternation, apostrophe
  • Javad Mohammadzadeh, Salah AlDdin Abdi *, Morteza Ghaemi Pages 115-134
    This article is investigated and analyzed one of the deviation linguistic phenomena in the Quran, Means " phenomenon of alternation " from the perspective of stylistics and has stated the effect of linguistic context and position in the diagnosis and interpretation of the phenomenon of alternation, through the expression of deep cycle types and meanings associated with it.Therefore, the main purpose of this article is to analyze the emergence of the phenomenon of alternation and its variants and thus discover the hidden meanings that can be reached with the help of contexts. In this way, select holy surat AL-Anaam and after we consider its verses as well as several reading about it has become clear to us that the phenomenon of alternation high frequency alternation in the surat, so that the its high frequency in the surat and its escape of the rules of syntax and rhetoric Has made this phenomenon has become a way of style in Surat, So that The result of comparisons show that the alternation in verbs especially the verbs that placed within meaning other verbs the highest frequency is the frequency in comparison with other types of alternation and also became clear that the linguistic context, which in this article through the words of former and late effects has contributed to the emergence of the phenomenon of alternation, and situational context helps us why is the word come rather than the word.
    Keywords: the holy surat AL-Anaam, alternation, defamiliarization, context, linguistic analysis
  • Ezzat Molla Ebrahimi *, Ali Bagher Taherinia, Hossein Elyasi Pages 135-156
    The contemporary poet utilises so many technical techniques not only to demonstrate the beauty of poetical experience l, but also to provoke readers emotions. It could be Sadie that "paradox" is one of the most important figures of speech which help poet have the greatest effect. The poet uses the "paradox" to interpret human feeling and emotions, a great inspirational literal tool to portray the compound aspect of poet's truth of life and extract the truth into a sensory-subjective way. "Paradox" helps poet to comprehend the contradictions of life. Boshra Hamid Bostoni-Iraqi poet and critic-is one of the most prominent poet in the contemporary women poetical movement. She takes advantages of "paradox" to depict present contradictions of Iraq during the totalitarianism and 2003 invasion of Iraq, Bostoni also tries to portray modern women contradictions in her works. Boshra Bostoni's works are replete with different and various kinds of paradox such as: verbal, melodic, and figurative ones in an analytical way to depict the dramatic change, disillusionment during the Iraq revolution and invasion which leads the country to deprivation.
    Keywords: paradox, Iraq contemporary poem, Boshra Bostani, statement
  • Zeinab Alsalem *, Seyed Malik Zainolabedin Pages 157-181
    The Holy Quran is outstandingly unique in its miraculous artistic features and distinctive styles that are easily noticed in all of its chapters and verses. Rhetorical transition (i.e. passing from the main topic to the conclusions smoothly) is seen as one of the most important rhetorical devices and arts frequently used in the Quranic style. The current thesis is focused on the excellent and esthetic usage of the rhetorical device of transition in the Holy Quran generally. In order to comprehend this figure of rhetoric, the writer introduces Chapter al-Kahf (the Cave, no. 18) as a sample, for it comprises splendid rhetorical transition and shift from one story to another. The thesis is thus aimed at investigating the excellent transitional styles in the Book of God, “whose outside is wonderful and inside is deep in meaning and whose wonders will never disappear, amazements will never pass away, and intricacies cannot be cleared except through itself.” Despite the diversity of its miraculous features and the expansion of its chapters and verses, the Holy Quran easily shifts from one topic into another, moving therewith the recipient (reader or listener) from one point to another in such a marvelous rhetorical style. The thesis thus lays much emphasis on the correlation between transition as a rhetorical device and some other rhetorical devices intermingling therewith—such as digression—or opposing it, such as brevity. The significance of the thesis lies in its focus on the persuasively evocative connection between the topics of the Quran and the transition...
    Keywords: Transition, digression, brevity, context, overture