فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال دوازدهم شماره 29 (صیف 2016)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال دوازدهم شماره 29 (صیف 2016)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رسول بلاوی*، خلیل حمداوی صفحات 197-220
    تعد سوسیولوجیه الادب فرعا من فروع علم الإجتماع العام، وهی تهتم بدراسه الظواهر الفنیه والادبیه لمعرفه بئیه الشاعر وإجتماعه. ومن اهم موضوعات السوسیولوجیه الادبیه التی یجدر معالجتها فی النصوص الشعریه وتمحیصها هی الانسنه؛ والانسنه ترکز علی إصاله الإنسان ومحوریته، وهی عملیه تطویر الإنسان لیصبح مومنا بحقوق کل البشر فی الحریه والعداله الإجتماعیه بقناعه ذاتیه. وقد تجلت ظواهر الانسنه وابعادها بکثافه ملفته فی اشعار الشاعرتین نازک الملائکه وبروین اعتصامی؛ ففی هذه الدراسه حاولنا ان نقارن بین هذه الصور الإنسانیه المشترکه بینهما من منظار سوسیولوجیه الادب.هذه الدراسه تهدف إلی تمحیص القواسم الإجتماعیه المشترکه فی نتاج هاتین الشاعرتین، وتبین اهم الظواهر والهواجس الإنسانیه التی شغلت بالهما وفقا للمنهج الوصفی- التحلیلی وفی ضوء الادب المقارن حتی نتوصل إلی الاجواء الإجتماعیه السائده والمشترکه فی المجتمعین. استخدمت الشاعرتان اداه الشعر للنظر إلی القضایا الإنسانیه تاثرا بالظروف الإجتماعیه والسیاسیه، وإننا فی هذا البحث سنبین هذه التاثرات فی تجلی ظاهره الانسنه، کما نبین نظرتهما إلی المراه، والسلطه الابویه/ البطریکیه، والوقوف بوجه الظلم والإستبداد، والفقر، والفجوات الطبیقیه. وقد توصلنا إلی نتیجه مفادها ان تشابه الظروف الإجتماعیه، والسیاسیه والثقافیه فی إیران والعراق آنذاک ادی إلی تشابه کبیر فی فحوی اشعارهما علی الاخص فی مجال القضایا الإنسانیه. اشعار نازک تخرج من صمیم قلب تجرع المشاکل والآلام، ولو انها تفتقد إلی روح التمرد والتحدی لکنها تتخطی حدود العراق لتشمل الدول العربیه الاخری، خلافا لاشعار بروین التی تتسم بمشاعر ونظره نسائیه بارزه وقد رکزت فی ها علی قضایا المجتمع الإیرانی بکل طبقاته.
    کلیدواژگان: بروین اعتصامی، الانسنه، السوسیولوجیه، نازک الملائکه
  • فائزه پسندی *، محسن سیفی، امیرحسین رسول نیا صفحات 221-259
    تسعی الاسلوبیه (stylistics) إلی دراسه الهیکل البنائی للشعر وتحلیل انساقه التی تکشف عن تنظیمه وفقا للمستویات الصوتیه والترکیبیه والدلالیه فتودی إلی التمیز بین آثار الادباء عامه والشعراء خاصه.
    وکان هارون هاشم رشید من شعراء الحداثه الذین کان لهم دور ریادی فی حرکه تجدید الشعر العربی المعاصر وهو من اهم شعراء المقاومه الفلسطینیه فی الخمسینیات؛ یمتاز شعره بروح التمرد والثوره ویعبر عن افکاره ومشاعره؛ فوقف تاره علی رووس اصابعه حزنا علی فلسطین وقضیه شعبه ومعالجه آلام الوطن وتاره قلبه لا یتوقف غضبا وتاره اخری یرجو إلی المستقبل المزدهر والنصره للوطن لإنتباه الشعب الفلسطینی.
    استهدف هذا البحث دراسه الظواهر الاسلوبیه البارزه فی قصیدته المسماه ب«ورده علی جبین القدس» للوصول إلی تجلیه القصیده بکل دلالاتها وجمالیاتها وصورها واسالیبها الفنیه والتقنیه والبنائیه وکل ذلک فی ضوء المنهج الوصفی-التحلیلی.
    ومن هنا یاتی إختیارنا للمنهج الاسلوبی وسیله نستطیع من خلالها النفاذ إلی عمق القصیده بما یحمله هذا المنهج من إمکانیات دراسیه تحلیلیه عمیقه، نستطیع من خلالها ان نرصد الجوانب اللغویه والجمالیات الادبیه والنقد إلی تجلیه القصیده بکل دلالاتها وجمالیاتها وصورها واسالیبها الفنیه والتقنیه والبنائیه، لإظهار الفکره او جمالیه التعبیر فی ها. هذا ومن خلال دراستنا نلحظ إنسجام الظواهر الاسلوبیه الممیزه لشعره مع شخصیته الواقعیه فیرینا الشاعر نفسه بکل صدق.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، شعر المقاومه، هارون هاشم رشید، فلسطین
  • حامد پوررستمی* صفحات 261-278
    للمفردات قیمه دلالیه انفرادیه وترکیبیه تمتاز بها. خاصه إذا ارتبطت هذه المفردات بما فی القرآن من قیم دلالیه راقیه مرموقه. من هذه المفردات کلمه کرائم فی«فیهم کرائم القرآن» التی إستخدم الإمام علی علیه السلام فی حق اهل البیت علیهم السلام. ففی هذه المقاله نعالج تلک الکلمه (الکرائم) المشتقه من الکرم الذی له حقل دلالی واسع ومتسع ینطوی تحته مفاهیم انسانیه عالیه. وفق المنهج الوصفی- التحلیلی ان اغلب المترجمین لنهج البلاغه قدترجموا کلمه (کرائم) بمعنی (آیات القرآن الکریمه) او (المکرمات والصفات الحمیده). فی حال ان کلمه (کریمه) قد استعملت بمعنی المونث فتجمع علی (کریمات) وبمعنی المبالغه فتجمع علی (کرائم) بمعنی الاسمی والانفس. وعلی هذا الاساس وخلافا للترجمات المتداوله فان المعنی الدقیق لکلام امیرالمومنین هو ان اشرف واسمی الفضائل الوارده القرآن الکریم قد نزلت فی حق اهل البیت علیهم السلام. تشیر النتائج الی ان اسمی الفضائل لا یمکن حصرها وإحصاءها ولکنه یمکن تعدادها حسب بضاعتنا، کما تشیر الی ان الحب والایثار من اشرفها واسمها وان وراء هذه العباره من الدلالات القیمه الانسانیه التی لها ابعاد فردیه واجتماعیه تنم عن مهارات وکفاءات فردیه واجتماعیه لازمه لاداره الفرد والمجتمع واسعاد البشریه.
    کلیدواژگان: الدلالات، السمات، الفضائل، کرائم القرآن، نهج البلاغه
  • ابوالفضل سجادی، زهرا شیخ حسینی* صفحات 279-301
    اللغه العربیه، لغه غنیه بالمفردات، ولعل من اسباب هذا الغنی واهمها، ما توصف به من انها لغه اشتقاقیه، فالاشتقاق قداثری هذه اللغه بمفردات کثیره، لها دلالات متنوعه. ومن هنا تعددت الابنیه والصیغ؛ فکانت ابنیه الافعال والصفات: کاسم الفاعل، والمبالغه، والصفه المشبهه، وکل باب من ابواب الصفات هذه یشتمل علی ابنیه مختلفه؛ تبعا للماده اللغویه التی اشتقت منها او ما نسمیه بالجذر اللغوی، وبناء علیه اختلفت ابنیه اسم الفاعل والصفه المشبهه فی معانیهما ودلالاتهما لاختلاف المواد اللغویه التی اشتقت منها، وإن کان الإطار العام الذی یجمع دلالتهما، هو دلاله الباب الذی انضوت تحتهما، وهو دلاله اسم الفاعل والصفه المشبهه.الغرض من هذا البحث،هو الکشف عن کیفیه توظیف التعبیر القرآنی لمجموعه من الالفاظ التی جاءت علی اوزان اسم الفاعل والصفه المشبهه ودلالاتها فی سیاقاتها، فضلا عن تبیین وجود نوع من المناسبه بین اوزان ودلالات اسم الفاعل والصفه المشبهه وبین الصیغ بوزنها الموضوع لها، وما تدل علی ها فی قسم من دلالتها، او ثبوتها وحدوثها؛ لان بعض صیغ الصفه المشبهه تدل علی الحدوث، وبعض صیغ اسم الفاعل، تدل علی الثبوت ایضا، رغم دلالتهما الوضعیه.نجتهد فی هذه المقاله ان نبحث عن دلاله بعض ابنیه الصفه المشبهه ک(فعل، وفعل، وفعل«بسکون العین»، وفعلان) واسم الفاعل ک(فاعل، مفعل مفعل، ومفعال) ومعناها فی القرآن بالاستعانه بعلم الدلاله؛ إذ بینهما الدلالات و الابنیه المشترکه. وهدفنا تحدید دلالاتها من خلال الإفاده من السیاق التی وقعت فیه هذه الابنیه؛ فلذا فی البدایه نقدم وصفا موجزا من الابنیه المذکوره، ثم نذکر آیات من القرآن الکریم التی تستخدم هذه الکلمات، وسنستعرض المعنی الدلالی للکلمات، حتی تبین ان دلاله کل لفظ، مرتبطه ببنیتها و صیغتها الموضوع لها.
    من اهم النتائج التی وصل إلی ها الباحثون فی هذا البحث، ان دلاله التجدد والحدوث، والدوام والثبوت، لها دور کبیر وبارز فی تحدید الصیغ؛ وان اختیار المفرده فی القرآن الکریم وتشکیلها وبنائها علی حسب هیکلیه معینه وسیاق متمایز فی الجمل.
    کلیدواژگان: القرآن، الدلاله، الصفه المشبهه، اسم الفاعل
  • عبدالرضا عطاشی*، احمد صنوبر صفحات 303-333
    انتشرت الحضاره الاسلامیه بالعلوم والفنون منذ البدایه من زمن الرسول الاکرم (ص) واستمرت فی الفترات الامویه والعباسیه فهذه الحرکه نشطت بعد دخول الامم الجدیده فی الإسلام وبعد الامتزاج الذی حصل بین الامه العربیه وغیرها من الامم ک. الفارسیه والترکیه والهندیه وتمیزت هذه الحضاره بالتوحید والتنوع فی العرق والفنون والعلوم فامتدت اواصرها فی ایران وبدات تنتج ثمارها بظهور شخصیات فریده مثل ابی بکر الرازی (251-304ه) صاحب کتاب الحاوی فی الطب والجدری والحصبه وکتاب من لایحضره الطبیب وایضا مثل ابی علی سینا (371-428ه) صاحب القانون والشفاء والارصاد والحکیم عمر الخیام (440-536ه) صاحب رساله میزان الحکمه المقابله ورساله الکون والتکلیف فظهر علی مسرح الفکر والادب کفیلسوف مشائی تابع لابن سینا فیدافع من تلک الفکره فی رسائله الفلسفیه مثل رساله «الکون والتکلیف» ولکن هذا الخیام یبدی لنا صوره اخری من افکاره فی الرباعیات فنسمی ها الآراء التحرریه فی عصر الجمود ثم ظهر حافظ الشیرازی الذی لقب بشارح افکار الخیام فهذه الورقه البحثیه تتکفل دراسه تطبیقیه فیما بین رباعیات الخیام والشاعر العراقی الزهاوی ونکشف فیما بینهما من نقاط مشترکه ومختلفه ومدی تاثر الزهاوی من الخیام حیث نصل إلی هذه النقطه الهامه ان البشریه مهما اختلفت لغاتهم لکنهم یشترکون فی امور کثیره نبینها من خلال هذه الورقه وما احوجنا الیوم لهذه الدراسات التی تقرب الامم وترفع الحقد والضغناء العالقه نتیجه التباعد الفکری.
    کلیدواژگان: الخیام، الرباعیات، الزهاوی، الفلسفه الخیامیه
  • صادق فتحی دهکردی *، عبیر جادری صفحات 335-354
    یعد البارودی رائد الشعر الحدیث وباعث النهضه الادبیه التی رفعت شعار الدعوه إلی إحیاء التراث الشعری القدیم وإعاده مجده من جدید بحیث اصبحت فی ما بعد، مدرسه ممیزه لها اتباع اثروا الادب العربی بإبداعاتهم ورفعوا من شانه بنتاجاتهم. إنه صب جل اهتمامه فی التغنی بآمال الامه ومعالجه واقعها، فهو بحق شاعر کلاسیکی بکل ما تعنیه الکلمه.
    إلا انه استطاع بموهبته الشعریه ان یتغلب بین فینه واخری علی هذا الطابع التقلیدی الذی قلما کان الشعر فیه یعبر عن إحساس منفعل او شعور اصیل، فاستطاع ان یصوبه إلی اتجاه الشعر النفسی والذاتی، فتمثلت هذه النزعات الذاتیه فی شعرالبارودی فی نزوعه إلی الطبیعه خاصه وتراوحت تجلیات الذات بین مشاعر الحب والحزن والحنین والغربه عنده.
    حاول المقال ان یتناول تلک اللمسات الرومنسیه فی دیوانه الذی کان یراه ترجمان حیاته، علی ضوء المنهج الوصفی - التحلیلی فینتزع تلک الخیوط السحریه محاولا تقدیمها علی نسج رومنسی یلامس الروح ویداعب الوجدان ومن النتائج التی توصلنا إلی ها ان الشاعر حاول التعبیر عن ذاتیاته عبر ترسیم مشاعر الحزن والوحده والغربه فی المنفی وتوظیف عنصر اللیل فی بث الشجون والاحزان بالإضافه إلی التعبیر عن ارق العواطف وهو الحب إما بالتغزل بالمراه وإما باتخاذ الوطن هیکلا للحب.
    کلیدواژگان: الرومنسیه، الکلاسیکیه، محمود سامی البارودی، الشعر
  • مجتبی کریمی *، محمد خاقانی اصفهانی، مهدی عابدی جزینی صفحات 355-380
    یعد ابن نباته المصری من اشهر شعراء العصر المملوکی ویمکن القول بانه شکا فی شعره قضایا مختلفه اکثر من معاصریه. فتناول فی شعره موضوعات کالشکوی من الدهر، الموت، الفقر والامراض الشائعه. لکن المهم الذی ترتکز علیه هذه المقاله هو التفات ابن نباته إلی الفقر فی مضامین مختلفه کالطعام، المسکن والملبس والمرکب وقد استفاد من المفردات والتراکیب والاسالیب والمعجم الإیقاعی الملائم مع جو الشکوی الحزین. ولقد اعتمد هذا البحث علی المنهج الوصفی- التحلیلی وذلک بدراسه اشعار ابن نباته حول الفقر والإعدام.
    ومن نتائج هذه المقاله المقتضبه ان الإنعزال، طبیعه ابن نباته وربما هو یوثر العافیه وقد یکون هم المعیشه وثقل العائله شغل نفسه کلها ولم یبق فی ها قدرا لقضایا عصره ولکن استقراء شعره سیودی إلی تشکیل صوره عامه لعصره وإن لم تکن واضحه تماما.
    کلیدواژگان: ابن نباته، العصر المملوکی، الفقر، وزن الرجز
  • فرامرز میرزایی، محمد ابراهیم خلیفه شوشتری، حسین احمدی آمویی* صفحات 381-402
    إن موقف الرضی الاسترآباذی تجاه اصول النحوکان إیجابیا و واضحا کل الوضوح فی شرحه علی کافیه ابن الحاجب. من الاصول الهامه التی تقام علی ها آراء الرضی الاسترآباذی النحویه علی حسب الترتیب والاهمیه: السماع والقیاس والإجماع والتعارض والترجیح والاستصحاب. إن السماع والقیاس هما الدلیلان الاصلیان عنده وحذا الاسترآباذی فی هذا المجال حذو البصریین ولا سیما سیبویه . إنه قد فزع إلی الاسناد المعتبره مثل القرآن ونهج البلاغه واحادیث الائمه(ع)، والاشعار المعتبره من الشعراء العرب رغم الآخرین من النحاه الذین استخدموا بعض المنابع التی فی ها شک وریب .
    المیزه العالیه التی فضلت الرضی علی النحاه الآخرین، انه استفاد من القرآن ونهج البلاغه اکثر من المنابع الاخری وخاصه انه اول نحوی استفاد من نهج البلاغه. إنه یحاول ان یقیس شیئا علی شیء آخر فیاتی بآیه قرآنیه او حدیث نبوی او کلام من الائمه المعصومین او شاهد شعری یحکم قیاسه. من اهم الاقیسه عند الاسترآباذی، حمل الفرع علی الاصل، وحمل الاصل علی الفرع، وحمل النظیر علی النظیر وحمل الضد علی الضد. نراه فی زمن عدم وجود القیاس والسماع، یعتمد علی اصل الإجماع. اهتم الرضی باصل التعارض والترجیح حین کان یرجح رای البصریین علی الکوفیین بسبب المتن ای علی وفق القیاس او بسبب الإسناد. اخذ الرضی باصل استصحاب الحال وهو لیس عنده من الادله القویه. إنه کان کثیر التوسع فی ذکره لهذه الاصول متخذا إیاها دلیلا قویا وسندا وثیقا وحجه مبرهنه لصحه الموضوعات والمسائل النحویه المتنوعه والعدیده. تحاول هذه الدراسه التبیین حول الاصول الرئیسیه فی آراء الرضی الاسترآباذی النحویه فی شرح الکافیه عن منهج توصیفی – تحلیلی .
    کلیدواژگان: العامل النحوی، الاصول النحویه، السماع، القیاس، رضی الدین الاسترآباذی، شرح الکافیه
|
  • Rasol Balawi *, Khalil Hamdawi Pages 197-220
    Sociology of literature is one of the fields of sociology that explores the artistic and literary phenomenon to recognize environmental incentives in which the poet has grown among. Humanism is the most prominent topics in the field that needs to be considered in the study of poetic texts. Humanism focuses on the man as a center. This thought process will make human progress ,based on inner contentment to believe human rights and social justice. Manifestations of the phenomenon of humanism in the poems of Nazik al-Malaika and Parvin's phenomenon can be seen in abundance. In this study we have attempted to consider the aspects of common humanity between the two poets from around the sociology of literature.
    This encounter will pay to corporate social poems and the most prominent human phenomenon that has attracted the attention of two poets and a descriptive - analytical view of comparative literature so that we can analyze social phenomena governing and common in our society. Both poets opted poetry to reach the human events.What provokes them was human events of social and political conditions prevailing impact on their community . In this article well show humanism phenomena mentioned above. Furthermore, we study how they take to the women and the men as well as their stand against oppression and tyranny and poverty and class divisions .In this way we came to the conclusion that political and cultural identity and social conditions in Iran and Iraq then leads to consistency in the themes. Nazok's poems came from the heart has endured pains though he didnt believe in rebellion and defiance he left Beyond Iraq's borders and swept the Arab world. He focused on the events in Iranian society, with all classes In contrast to Parvin's look toward women and their feelings which can be seen in her poems.
    Keywords: Comparative Literature, sociology, humanism, Nozik al malayeka, Parvin Etesami
  • Faezeh Pasandi *, Mohsen Seifi, Amir Hossein Rasoulnia Pages 221-259
    Poem of the resistance is obligor and clarifies the facts, awakens its addresses against the despotic regimes and the Zionist occupation, and also emphasizes on liberation of the country.
    The poet specifies his purposes with the symbolic images, elaborates his educational purpose and its characteristics that don’t have any complexity.
    Haroun-Hashim was one of the poets of the modernism who had the important role in movement of modernizing the contemporary Arabic poem and he is one of the most important poets of the Palestinian resistance and one of the poets of fifty decade, who called "poets of Nakba" or "poets of the camp". His poem is characterized by a spirit of rebellion, and the revolution, and expresses his thoughts and feelings, as the poet is coupled with the homeland and its agonies.
    Sometimes, his poem stood for grief over issue of Palestine, mentions pains of the homeland and its calamities, and at other times, his heart does not stop anger, and at other times, requests prosperous future, and the victory of the nation's attention to the Palestinian people.
    The aim of this article is stylistic study and studying structural of constructive poem of HarounHashim named "a rose on the forehead of Jerusalem" to get to shed light on the text with all its connotations, images, aesthetics, technical and structural styles, and clearing it's system according to the acoustic, synthetic and rhetorical levels.
    This study is in the light of the analytic descriptive approach, that isn’t studied in any research else.
    Keywords: Poem of the resistance, Haroun, Hashim, Palestine, Stylistic study
  • Hamed Purrostami * Pages 261-278
    The words hold their Meaning values, inner combination and out combination that which of them have the special meaning concessions, specially, when these words connected with Holy Quran. One of these words, is karaem (dignity) that used in Nahj about inmate's description:( the delicacies of the Quran are about them. The descendants of the prophet). The word roots from (karam) has a range of great meaning and hold the excellent concepts of human. More translations of Nahjulbalaghah have translated (Karaem) to well verses of the Quran or good traits.Whereas, Female plural of the word (karimeh) is (karimat) and exaggerated plural of it is (karaem) and (karaem) hold the concept of highest and noblest.
    As a result, the most noble virtues in Quran, are about the descendants of the prophet. And Among the virtues love and sacrifice are superior. Also, there are valuable concepts of human consist of Personal and social dimensions.
    Keywords: Nahjulbalaghah, Implication, Features, Virtues, Karaem Al Quran
  • Abolfazl Sajadi, Zahra Sheikh Husseini * Pages 279-301
    Arabic language is one the most richest in vocabulary. Perhaps one of the reasons or maybe the most important one is being derivative. Derivation had a lot impression on this language and gave various meanings to its simple substances. Because of that there is various structures and rhythm to create numerous vocabularies, such as different rhythm of verbs and adjective like subjective noun, hyperbole, metaphorical adjective, that each one of them is derived from a same root and it calls word etymology. the difference between the meaning of rhythms and structure of subjective noun and metaphorical adjective is because of the word etymology that they being derived of; so the main frame of the signification of each metaphorical adjective and subjective noun that makes them its subset is semantics of subject noun and metaphorical adjective.
    the purpose of this research is to study some of the Quranic meaning that has built on rhythm of subjective noun and metaphorical adjective so we tried to study meanings based on the way they being used, furthermore, the relation between rhythms of the subjective noun and metaphorical adjective and implication of the these rhythms meanings on fixing and changing on these rhythm had been studied. Because unlike the main implication of these two rhythms, some of the metaphorical adjectives implicate changing and some of the subjective nouns implicate fixing, so in this research we want to study implication of these two rhythms, metaphorical adjective and subjective noun, due to the semantics. Because there is common rhythms and meaning relation between the two rhythms that because of the limited scale of the research they cant be fully described. because of that in this research just some metaphorical adjective (eg. fool, fael, fal, falaan)and some subjective noun(eg. fael, mofel, mofalla, mefaal) had been studied, clearly this is acceptable in order to being more accuracy and to get exact results. Selecting passages from Quran in order to extend the results of this research is necessary because former linguists in order to proof the validity of syntactic had adduced to this Holy book.
    Keywords: Quran, semantics, metaphorical adjective, subjective noun
  • Abdolreza Attashi *, Ahmad Sanobar Pages 303-333
    Islamic culture and civilization published by sciences and technologies since the time of the prophet Muhammad and continues to the Umayyads and Abbasids. After the process of coming the nationalities and new ethnic groups that was obtained between the Arabic nations and others such as the Persians and the Turks and Hindi, this process was developed and this culture of unity and patriotism variety(original ,racial) and scientific distinguished so the range of this culture extended into Iran so it cause the rise of unique characters like Abo Bakr al-razy ( 251-304 A.H) the book “Alhavy” in medicine and “Aljadri and Alhasbe” and “ Man la yahzrah l altabyb” and characters such as Abu Ali Sina (371-428 A.H) had book named “Rule” and “Shafa” and “Alarsa” books and people like Omar Khayyam (536-440 A.H) had the treatise “Mizan Alhakam” and the treatise “Kon and Taklif” which appear on this civilization. This comparative study intends to study Khayyam Rubaiyat and Iraqi poet “Zohavy” in literature framework and we want to study same point between the two and the effectiveness of Zohavy from Khayyam so that we reach to the critical point that however humanity is different in languages but they are same in a lot of things that we will reveal them during this discussion and we need this studies that make the nations closer together to remove rancor and cynicism obtained from thoughts.
    Keywords: Khayyam, Khayyam philosopht, Rubaiyat, Zhavy
  • Sadeq Fathi Dehkordi *, Abir Jaderi Pages 335-354
    Mahmoud Sami Al-Barodi is one of pioneers of modern Arabic poetry and one of leaders of literary movement that his purpose was to revive the old poetical inheritance and to return the literature to its e honorable past. It was the school converting to prominent and unique one ,later. He attempted to compose wishes and to show the realities of society in his poetry. He must really be considered as the poet with classic style. He had all characteristics that the classical poet has to engage in political , social and cultural issues of the society. Although this approach prevents from attending to feelings , internal affections and its expressing in his poetries. This approach can be seen in his collected poetry whether the description of nature or love , sadness, and eagerness to homeland. This study seeks to reveal such characteristics in his collected poetry on the basis of descriptive-analytic method.
    Keywords: romanticism, classicism, Al, Baroudi, poems
  • Mojtaba Karimi *, Mohammad I. Khaghani Esfahan, Mahdi Abedi Jazini Pages 355-380
    Ibn Nabatah, one of the most popular poets in the Mamluk period is compared with his contemporaries. In most issues, language is open to complain In his poems on various subjects, such as life, death, poverty and infectious diseases investigated Note This article explains Ibn Nabatah poverty in food, housing, clothing and supplies, which the compositions and methods tailored to the tragic and sad polluted environment has benefited Although poverty In Nabatieh may keep him from addressing social problems and it has been modified, but the poets of his poorest matters related to their community are far Njsd Perhaps this should come to an easygoing nature and concern Ibn Nabatah and family life, his address access barriers and Social Affairs is in all cases Social poetry Ibn Nabatah is a small but clear and accurate picture of the Mamluk society exhibit. This descriptive study - an analysis based. on the poems of Ibn Nabatah on poverty was conducted.
    Keywords: Ibn Nabatah, Mamluk era, Poverty, bullying weight
  • Faramarz Mirzaee, Mohammad Ebrahim Khalifa Shoshtari, Hossein Ahmad Amooie* Pages 381-402
    Necmettin position of these assetspositive and cleari twasall clearinhis commentaryon theson of eyebrow if sufficient interestdisparitybetweenthe originand the origin of another .
    We do not seehis viewswithoutanygrammaticaloutof important tgrammatical assetsboth in terms ofdiscussion of theQuranic verseortalkNabaviSharif,orthe sayings of the companions and followersorlikes ofArabs andHmanmorpoetryoropinionofthe views ofthe ancientgrammariansinquestionwhatgrammatical
    The.RaziAst notdisplaythese assetsasthey existin his commentaryonadequate, but were seeingshowshis opinionon two. Sometimesintervenewasto discuss any matterof languageandexpress his opinionin someotheroriginallyseparatesthe originoran opinionon theopinion. Of importantgrammaticalassetsthat are heldbythe views ofNecmettingrammatical: measure mentandlis teningand consensus and Alastsahab and conflictand weighting .
    Keywords: Factor grammar, Grammatical assets, Hearing, Measurement, Razial, Istrabad, sharhealkafye