فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال سیزدهم شماره 34 (خریف 2017)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال سیزدهم شماره 34 (خریف 2017)

  • تاریخ انتشار: 1396/10/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عبدالعلی آل بویه لنگرودی، حشمت الله زارعی کفایت * صفحات 297-318
    هذا المقال یحاول دراسه المواقف النقدیه لمحمد غنیمی هلال وجابر عصفور حول صله الموسیقی الشعریه بالعناصر الاخری للشعر، معتمدا علی المنهج الوصفی- التحلیلی. واعتمدنا للحصول علی النتیجه المنشوده علی کتابی «النقد الادبی الحدیث» لمحمد غنیمی هلال و«مفهوم الشعر» لجابر عصفور، وکذا استفدنا من بعض الابحاث والکتب القدیمه والمعاصره فی نقد الشعر. تجدر الإشاره إلی ان محمد غنیمی هلال وجابر عصفور قد تناولا کثیرا قضیه الوزن والقافیه من خلال الموسیقی الشعریه، وهما یعتقدان بان الموسیقی یجب ان ترتبط بالعناصر الاخری للشعر من مثل المعنی والعاطفه، فضلا عن اعتقادهما بصله الوزن والقافیه بالمعنی، واللغه، والشعور. ومن الملاحظ ان المواقف النقدیه التی تختص بغنیمی هلال هی ان هذا الناقد یعتقد بصله الصوت باسالیب الکلام، وکذلک صله الموسیقی الشعریه بالصوره، غیر ان عصفور یهتم بصله الوزن الشعری باللغه، والتجربه، واللفظ، کما یهتم بالائتلاف بین القافیه والوزن، وفی هذا المنهج نراه یتاثر بحازم القرطاجنی. والملحوظه الاخری ان المواقف النقدیه لجابر عصفور هی اکمل واتم بالمقارنه مع المواقف النقدیه لمحمد غنیمی هلال.
    کلیدواژگان: الموسیقی، الصله، عناصر الشعر، غنیمی هلال، عصفور
  • انسیه خزعلی، مریم غلامی * صفحات 319-335
    کان سمیح القاسم شاعرا مبدعا متاثرا بالقضایا السیاسیه والاجتماعیه التی تسود بیئته، واشعاره تعبر عن وجدان مجتمعه. وتعد قصیدته المسماه بقصیده الانتفاضه صرخه جریحه ملتهبه تجار بالظلم والعدوان الصهیونی. حاول البحث رصد بعض ملامح الانزیاح الدلالی فی قصیده الانتفاضه من مثل: التشبیه، والاستعاره والکنایه، وبعض ملامح الانزیاح الترکیبی التی شکلت ظواهرا فی القصیده وهی: التقدیم والتاخیر، والحذف والالتفات؛ حیث لجا الشاعر إلی ها لاغراض فنیه، وفکریه. کما وحاول ان یتبع الدلالات المتنوعه والجمالیات التی تقف وراء هذه الانزیاحات لدی الشاعر، وقد ساعدت تلک الظواهر فی إثراء النص من النواحی الدلالیه، وإکسابه طاقه جمالیه وفنیه عالیه. وتدل النتائج علی استیعاب سمیح القاسم جمالیات الانزیاح؛ ذلک لوجود نماذج من الخروج عن المالوف فی اطر النحو والبلاغه فی قصیدته، وتلک المیزات الانزیاحیه اضافت صورا إیحائیه علی القصیده للتعبیر عن البعد الجمالی. وقد بین ان للانزیاح الدلالی والترکیبی اثرا مهما فی الارتقاء بالقصیده جمالیا، والإسهام فی تقدیمها رویه وتشکیلا. والمنهج المتبع فی هذا البحث هو المنهج التوصیفی – التحلیلی، حیث وصف الانزیاح علی قدر المتاح نظریا معتمدا علی اهم ما کتب فی هذا المجال، بعد ذلک قام باستنطاق الظواهر الانزیاحیه فی القصیده وتحلیلها لتبیین جمالیات الانزیاح فی قصیده الانتفاضه.
    کلیدواژگان: الانزیاح الدلالی، الانزیاح الترکیبی، سمیح القاسم، قصیده الانتفاضه
  • علی دودمان کوشکی، جهانگیر امیری*، زهرا جلیلیان صفحات 337-358
    الحروب المستمره التی فرضها المغول شرقا والصلیبیون غربا علی الدوله المملوکیه جعلت الخطباء ومنهم ابن نباته المصری یقومون فی خطاباتهم الناریه بحشد المقاتلین وشحنهم بقوه قتالیه هائله لإفشال الغزاه وإلحاق الهزیمه بهم. القی ابن نباته وهو من اعلام الشعر المملوکی وخطبائه الکبار، خطابات عدیده تعد صوره مختزله ومقتضبه للخطابه المملوکیه. ولذلک رکزنا البحث علی خطبه دارسین مضامینها وآلیاتها الفنیه اعتمادا علی النهج الوصفی- التحلیلی. ومن ابرز ما تفیدنا هذه الدراسه ان الظروف السیاسیه والاجتماعیه العامه فی ذلک العصر انعکست نوعا ما فی الخطابه المملوکیه والقت بظلالها علی ها بما فی ها کلمات ابن نباته. فکان الخطباء یمزجون خطاباتهم بنماذج قرآنیه لحث السامعین علی الخوض فی الجهاد حتی اصطبغت کلماتهم بصبغه دینیه وسیاسیه واخلاقیه واضحه. کما انطبعت ایضا بطابع حماسی وبطولی رائع نتیجه تشجیع الخطباء للمقاتلین لاقتحام المعارک. یمکن اعتبار الخطابه المملوکیه بما فی ها خطابات ابن نباته بضاعه تحتاجها السوق المملوکیه ومحاوله جاده لتوحید صفوف المقاتلین ورفع کفاءاتهم القتالیه ضد الهجوم المغولی والصلیبی الشرس.
    کلیدواژگان: خطابات ابن نباته، الآلیات الفنیه، المضامین الرئیسه، الصبغه الدینیه، الاخطار المغولیه والصلیبیه
  • رقیه رستم پور ملکی *، زهرا علیزاده صفحات 359-378
    للزمن دور مهم فی تجسید احداث القصه وتطویرها، وهو عنصر محوری من عناصر القصه، ویربط بعض الاحداث ببعضها الآخر، وتکسب القصه بواسطه الزمن حیویه؛ إذن لا تکتمل إلا فی إطاره. یتناول هذا البحث ضمن المنهج الوصفی التحلیلی عنصر الزمن من بین العناصر القصصیه الاخری فی قصص عبد المجید زراقط؛ نظرا لاهمیته فی هذه القصص، ورکزت الدراسه علی مجموعه قصصه للاطفال، وهی عید النصر (1990)، وعوده العصافیر (1992)، وقریه العطایا (1992)، والمرتبه الاولی (1994) نموذجا. حیث شکلت هذه القصص اولی قصصه، واهمها موجهه لجمهور الاطفال؛ بما فی ها من قیم ومواقف موثره فی شخصیه الطفل. ومن النتائج التی توصلت إلی ها الدراسه هی ان الزمن یعمل علی إثبات حضوره بفاعلیه کبیره فی هذه القصص؛ بما اننا نجد قدره الکاتب علی التلاعب بالنظام السردی، وعلی تشکیل الازمنه، منها: علاقات الترتیب، وعلاقات الدیمومه، وعلاقات التواتر، وبها یوخر ویقدم، ویعید ترتیب الوقائع التی حدثت فی زمن واحد ترتیبا تتابعیا حیث لیس بإمکانه ان یضع الاحداث امام عینی الطفل فی آن واحد؛ إذن تتراوح قصصه بین الوحدات الزمنیه الثلاثه: الماضی والحاضر والمستقبل هکذا ینتقل من الحاضر إلی الماضی او یقفز إلی الامام، واحیانا یجسد الحدث فی ذهن الطفل واحیانا اخری یحذف الاحداث التی لا یری اهمیه لذکرها.
    کلیدواژگان: ادب الطفل، عبدالمجید زراقط، الزمن، عید النصر، عوده العصافیر، قریه العطایا، المرتبه الاولی
  • علی باقر طاهری نیا *، جواد محمدزاده، إبراهیم احمدی صفحات 379-405
    إن الاسلوبیه بوصفها منهجا نقدیا، تعنی بدراسه النصوص الادبیه من خلال النص ذاته ومهمتها الاساسیه هی الترکیز علی العناصر الداخلیه للعمل الفنی، من هنا یحاول هذا البحث ان یعالج الظواهر الاسلوبیه بالمنهج الوصفی- التحلیلی فی قصیده «الکاس والهموم» للشاعر ابی نواس (762-813 م). إن الاسلوبیه فی إجراءاتها النقدیه لابد من اتباع مستویات لدراسه النص فاولها المستوی الصوتی وفیه تبین لنا بان الشاعر استعان ببحر البسیط التام «مستفعلن فاعلن» لرقتها وجزالتها. تمیزت قافیه القصیده وهی مردوفه موصوله بلین باصوات (الف، والسین والیاء) المهموسه التی هی اکثر الاصوات مناسبه لغرض الوصف والتغنی به. فی المستوی المعجمی تبین ان الشاعر جاء بالکلمات التی تلائم مع الظواهر الثلاث: الخمره، والمتنادمین والساقی، کما استعان ببعض من المفردات القرآنیه والشخصیات التاریخیه فی تقویه المعانی المتعلقه بالخمر والساقی وفی المستوی الدلالی استخدم ظاهره التشخیص للکشف عن مکنون خلجات نفسه. اما فی المستوی النحوی فقد انصب الاهتمام بدراسه عدد من الظواهر اللغویه التی بدت مخالفه للمقیس من کلام العرب للکشف عن حقیقه هذه الظواهر منها: التقدیم والتاخیر، والحذف، والالتفات. المستوی الفکری فی هذه القصیده ینبنی علی قداسه الخمره فالخمر عنده تقود صاحبها فضلا عن المتعه إلی النشوه الدینیه.
    کلیدواژگان: ابو نواس، الاسلوبیه، الخمر، الهم
  • صادق فتحی دهکردی*، سعیده ولی نواز جهزدانی صفحات 407-431
    إن تحریر المراه من اهم القضایا الاجتماعیه التی تطرق إلی ها عدد من الکتاب والشعراء المعاصرین وراحوا ینادون بالحریه للمراه ویطالبون بالمساواه بین الرجل والمراه وتعلیمها. ویعدون الحجاب سجن المراه المسلمه ویطالبون بالسفور للنساء وبحضورهن فی المجتمع سافرات. ومن الکتاب الذین اهتموا بهذا الموضوع هو قاسم امین الذی کتب کتابه الثانی باسم «تحریر المراه»، وله دوی فی البلدان العربیه والإسلامیه وزعم انه یدافع عن الحجاب الإسلامی ویرید مطابقته لما جاء فی الشریعه الإسلامیه ولکنه فی الحقیقه یبعد عن الإسلام وتعالیمه، وفی الواقع بدا کلامه باسم الدین بینما لا نجد فیه اثرا من الإسلام، کما ودعا إلی الحیاه الغربیه. تحاول هذه المقاله دراسه آراء قاسم امین ونقدها لتبیین البون الشاسع بین کلامه وبین ما جاء فی الإسلام عن الحجاب بالمنهج الوصفی- التحلیلی الذی یقوم علی ذکر نماذج من کلامه ثم نقد وتحلیل له بادله عقلیه، وروائیه، وعلمیه، وتاریخیه. ومن النتائج التی توصل المقال إلی ها هی ان ما یدعو إلیه قاسم امین من الدفاع عن الحجاب الإسلامی یتعارض مع ما جاء فی الشریعه الإسلامیه، بل تاثر بالثقافه الغرییه التی دفعته إلی هذه المدعیات.
    کلیدواژگان: قاسم امین، نقد، تحریر المراه، الحجاب، التناقض
  • فرامرز میرزایی*، مریم رحمتی ترکاشوند صفحات 433-455
    الرساله البغدادیه (حکایه ابی القاسم البغدادی) بوصفها نموذجا تراثیا من السردیات التراثیه العربیه، لها اهمیه کبری فی العالم العربی، یروی المولف الادیب واسع الاطلاع علی الادب العربی بلغه ساخره وباسلوب السرد التاریخی القدیم وبطبیعه الحال باسلوب ساخر، قصه ابی القاسم البغدادی الذی هو شخصیه خیالیه نعته المولف بکل المتناقضات، إنها صوره واقعیه تصور احوال البغدادیین، وتظهر الواقع الاجتماعی الطبقی وتعبر عن قیم المجتمع العباسی وعادات الناس واخلاقهم فی القرن الرابع. ابدع المولف عالما متخیلا وابتکر تقنیه عالیه لإصلاح تلک القیم وإبلاغ رسالته الاخلاقیه لکن بالاستعانه من فن الفکاهه والسخریه التی توجد فی کل ارکان عملیه السرد، تجسدت من خلالها نظره السارد إلی العالم، خاصه من شکل الحیاه عموما وطریقه تفکیر الناس. هذه الحکایه تسرد فی شکل قصه تتخللها نماذج الشعر وقطع من النثر البلیغ، یقتصر الحوار فی ها علی شخصیه رئیسیه، لها ساردان: سارد رئیسی هو نفس الکاتب لکن اختلق شخصیه ابی المطهر الازدی بدلا من نفسه، وسارد ضمنی هو نفس بطل القصه الذی اختلقه السارد الاول لکی یعبر به عن افکاره وآرائه. من اهم ما تمتاز به الرساله من تقنیه فنیه فی مجال السرد هو ثنائیات المکان والزمان؛ ثنائیه المکان المغلق والمفتوح وثنائیه الزمان المحدد وغیر المحدد. تتداخل احداث الحکایه تداخلا سردیا، إنها فی البدایه تاتی متتالیه لکن فی النهایه تصبح متشظیه بسبب سکر الشخصیه الرئیسیه فنکاد لا نجد رابطا بین الحکایات المسروده.
    کلیدواژگان: السرد التراثی، تقنیات السرد الروائی، ابو حیان التوحیدی، الرساله البغدادیه
  • سمانه نقوی *، محسن سیفی صفحات 457-476
    السیمیائیه او علم العلامات والإشارات تدرس الجانب المادی (الدال) والجانب الذهنی (المدلول) والدال یتالف من الجانب الخارجی للغه والمدلول یحمل المعنی والفکره المسیطره علی اللغه. یحاول هذا المقال من خلال المنهج الوصفی والتحلیلی ان یدرس قصیده «قصائد إلی یافا» لعبدالوهاب البیاتی من منظور التحلیل السیمیائی فی المحورین؛ الافقی والعمودی وهذه القصیده نص ثری تطفح بدلالات ومعان مختلفه وبالتالی یمکننا تقدیم القراءات العدیده لهذه القصیده. فالنص الشعری هذا یدعونا بالإعتقاد إلی انه فی المحور الافقی ثری بالدلالات الرمزیه حیث عنوان القصیده یوحی لنا بان الشاعر إستمد مادته من تراثه الوطنی وإن الشاعر یهدف إلی الإدانه بالکیان الصهیونی والتنبیه لخطرهم علی البلدان العربیه عامه وفلسطین خاصه من خلال إستعمال هذه الرموز و شرح ما یحدث للفلسطینیین وابنائهم من القتل والتشرید. هذا والبیاتی قد یذکر العرب بالامجاد القدیمه ویدعو إلی إحیاءها ومن خلال شخصیه المسیح یعبر عن المحنه الإجتماعیه التی تواجه ها الناس فی مدینه یافا ومعاناتهم وتشرید اطفالهم البوساء. وفی دراسه المحور العمودی للنص إتضح لنا ان الموسیقی الداخلیه والخارجیه تتناسب مع الفکره القائمه علی القصیده وللشاعر قدره بارزه علی تنویع البنی الإیقاعیه.
    کلیدواژگان: قصائد الی یافا، التحلیل السیمیائی، العنوان، الرمز، الدلاله
|
  • Abdolalei Alebooye Langroodei, Heshmat Olla Zarei Kefayat * Pages 297-318
    Music is one of the elements of verse aesthetic that correspond with other elements and critics attend it like Mohammad Ghoneimi helal and Jaber osfoor They are among the Egyptian critics who mark this case with modern view. So with notice in importance of these critics critical views in ground of poetic music linkage with other elements, This descriptive and analysis reserch endeavor to survey and analysis these critics critical views in gamut of these books: the contemporary criticism from mohammad ghoneimi helal and the purporst of poem from jaber osfoor.
    It is worthy to say: Mohammad ghoneimi helal and jabber osfoor attend more topic of rhythm and rime among topic of poetic music and Thay believe: The music is necessary to correspond with other elements like purporst and sentiment moreover of linkage of rhythm and rime with purporst and language and sense.The critical views that devote ghoneimi helal is linkage of voice with method of language and linkage of poetic music with image and linkage of voice with word. But jaber osfoor marks the linkage of poetic rhythm with language and experiment and word and believe in orchestration between rime and rhythm, and impress hazem ghartajanei. Jaber osfoor 's critical views are more complete and modern than mohammad ghoneimi helal 's critical views.
    Keywords: poetic music, linkage of Poems element, mohammad ghoneimi helal, Jaber osfoor
  • Ensieh Khezali, Maryam Gholami * Pages 319-335
    Was a poet Samih al-Qasim creative influenced by political and social issues that dominate his environment, and his poems reflect the conscience of society. Selected his poem a poem called the uprising, which is the cry of a wounded inflamed traders Zionist injustice and aggression, to address the displacement which is one of the important phenomena in contemporary stylistic studies, which examine the poetic text as a violation of the unfamiliar language and standard language.
    Try searching monitor some features of displacement semantic in a poem uprising such as simile, metaphor and metonymy, and some features of displacement compositional formed phenomena in the poem: the introduction delays, deletions, and pay attention; taking refuge in the poet it for technical purposes, and intellectual.
    The results show a grasp of Samih al-Qasim aesthetics of displacement, where in his poem models of out of the ordinary in grammar, rhetoric clear frameworks, and those Alandziahih added features suggestive pictures on a poem to express the aesthetic dimension. The approach taken in this research is to approach Altosifa - analytical, where he called the displacement to the extent available in theory, relying on the most important books in this area, then the Bastntaq Alandziahih phenomena in the poem and analyzed to demonstrate the aesthetics of displacement in a poem uprising.
    Keywords: semantic drift, drift synthetic, Samih al-Qasim, poem uprising
  • Ali Dodman Koshki, Jahangir Amiri *, Zahra Jalilian Pages 337-358
    Wars of Mongols in the east and the Crusaders in the West at that time were imposed on the government MAMLUK. Speakers including IBN NABATAH forced to mobilize and encourage their fighters to confront the enemies and defeat them and making fiery sermons. Although IBN NABATAH was considered a great poet, he has delivered numerous speeches that view all the rhetoric of MAMLUK. Therefore, in this study, sermons of this famous poet and orator of the time will be explored and in descriptive - analytical method and technical aspects of its content is examined. The most important achievements of this research is that the political and social conditions of MAMLUK period are well reflected in the words of IBN NABATAH and his sermons has color of Believes and political. Because he and other speakers to the abundance of verses related to jihad and fight against the enemies and infidels have used in sermons Moreover, sermons that included speeches IBN NABATAH that period will also have epic tone, and this is due to the courage and bravery community of that time.
    Keywords: sermons of IBN NABATAH, structural features, technical contents of sermons, religious, epic color, Mongol, Crusader wars
  • Roghayehe Rostampourmaleki *, Zahra Alizadeh Pages 359-378
    This article examines the element of time due to its importance in story among other elements in Abdolmagid Zaraget,s stories Because time is an important element of the story and connects the events to eachother.
    This research examines the children,s stories Such as Eid Alnasr(1990),odatAl-
    Asafir(1992),Qaryat Alataya(1992) and Almartabat Alula(1994)as a sample.
    These stories are the first and the most important works for children by thise author because there are the maralvalues which affect childrens charachteres-tic in thes stories.
    And one of the results achieved in this article is that time plays an important role in these stories,and we find the author,s power in playing with time and forming it such as ordre,duree,frequence.dueto these techniques the author some times leads the time toward and backward and since the author can,t visualize all the incidents for children at the some time,He uses triple techniq-ues to swich the story from the present to past or to future.sometimes He vis-ualizes the story in children,s mind or some times omits non critical incidents
    Keywords: children, s literature, Abdolmagid Zaraget, Time
  • Ali Bagher Taherinia*, Javad Mohammadzadeh, Ebrahim Ahmadi Pages 379-405
    Stylistics as a criticism approach, examined the literary texts from within the text itself and its main task, focusing on elements inside a work of art. Thus, the present study has attempted to investigate stylistic characteristics of the poem "Alkas and Alhomum with Descriptive- Analysis method. Stylistics selected layers for text search that the first layer, is layer phonetic and in this layer has been defined, the poet has used the metre of the poem al basit due to its flexibility and stable and select ridf and motlagh rhyme which has been saturated by moving kasre and put the letters of “sin” because of having adjectives of whispered phonemes as the rhyming letters that the sum of "A ,Sin , yā" the best words to express the intention to describe and praise. In Lexical layer has been defined, the poet's has brought words that is appropriate in terms of significance with three elements, wine, courtiers and butler as inspired by some Quranic words and historical figures in order to strengthen the meanings of wine and butler. In the layer rhetoric, is used the phenomenon of personification to express spiritual emotion. But the syntactic layer, some linguistic phenomena which is contrary to the norm of the Arabic language is taken into consideration including: anastrophe;inversion, delete and apostrofhe. Intellectual layer is based essentially on the sanctity of wine; since, the wine in his opinion, in addition to the pleasure, brings åts owner to religious ecstasy.
    Keywords: Abu Nawas, stylistics, wine, sorrow
  • Sadeq Fathi Dehkordi *, Saeideh Valinavaz Jehzadani Pages 407-431
    Women's liberation is the most important socialissues that some of contemporarypoets and writers haddealt with,and they broadcasted the womansfreedomcall all over the world.They were demanding quality between men and women.They knew that the veilis a prison for woman and Demanded woman with out a veilin society.
    Qasim Aminis the writers who speaks about this issue and writes his secondbook that called "tahrir almarat"This book has been reflectedin the Arabic and Islamic countries. He feltthathe defends Islamic hijab and Demands matching hijab with Islamic teachings and commands of Islam, but in factitwasfar.
    This essay tries to discuss about Qasim Aminsopinions to show youthe distance of his words with Islamic rules about hijab. The analytical methods usedin this essay is the descriptive and analytical that analysis and criticize hisspeech.
    Keywords: QasimAmin, criticize, womansfreedom, veil, contradiction
  • Faramarz Mirzaei *, Maryam Rahmati Torkashvand Pages 433-455
    Al-risalah al-Baghdadiyah ( Hikayat Ab al-Qasim al-Baghdadi(, as a model of arab heritage narratives, is of great importance in the arab world. tells the author – well-informed writer on Arabic literature – with sarcastic language and ancient historical narrative style and of course with satirical style, Story of Abu al–Qasim al–Baghdadi, who is a fictional personage described by the author with all the contradictions. It is realistic picture depicting conditions of Baghdadis, and show the social reality and reflect values of abbasid society and habits of people and morals in fourth century. author created imagined world and use the high–tech to fix these values and to inform his moral but with using of cynicism art that exists in every pillar of narrative process, it is express the narrator Global Insight, Especially, from form of life and the way of people think.
    this novel lists in the form of the story interspersed with models eloquent of poetry and prose, limited dialogue on main personage, it has two narrators: a main narrator is the same as the writer but Create personage Abu Motahhar Azdi instead of himself, an implicit narrator is the same as the hero of the story created by the first narrator to express his opinions and ideas. the most important features of the Al-Risalah of the artistic technique in the field of narrative, is dualities of places and times: duality of closed and open place, and two- time specified and non- specified. Events of al-Hikayat overlap narrative overlapping.
    Keywords: heritage Narrative, techniques of Story Narrative, Abu Hayyan al-tawhidi, Al-risalah Al-baghdadiyah
  • Samaneh Naghavi *, Mohsen Seifi Pages 457-476
    Semiology or semiotics examines the relationship between sense and reference.Sense represents the outer form of language (phonetic symbols) andreferenceis indicative of the concepts of meaning and the main thought of language.By taking descriptive-analytic approach,the present study has attempted to examine the poem "QasaidtoYafa" by Abd-AlWahabBayati through semiology analysis at two horizontal and vertical levels.
    Thepresent ode is replete with different signs and meanings whichmake it possible to haveinvestigationbased on different literary methods.At horizontal level, it has been found thatvarious symbols have been applied; the title of the ode also indicates that the poet has been inspired by his national heritage for the main theme of the ode.The main purpose of the poet is to oppress Zionist Entity andto make Arabic countriesin generaland Palestinein particular aware of the great danger like Israel.By using symbols and signs,Bayatihas tried to depictwhat happened to innocent people of Palestine and their children, events like murder and homelessness.His words and phrases revealsthesignificant achievements the zealous nation of Arab has obtained and by referring to Christ character and assimilating the Christ and Yafa people's fate, the poet has artistically portrayed the sufferings and agonies afflicted Yafa people. The vertical level of poem indicates that intrinsic and extrinsic rhythmsare compatible with the dominant thought of the ode and the poet has creatively produced rhythmic variations.
    Keywords: Tags for words: Abd-AlwahabBayati, QasaidtoYafa, semiotics, semantics