فهرست مطالب

فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد سعید ذکایی صفحات 1-22
    ورود مطالعات فرهنگی به محافل دانشگاهی ایران و اقبال حوزه عمومی به پژوهش ها و مباحث آن، اگر چه هنوز به شکل گیری سنتی روشن و با دستاوردهایی قاطع و تاثیر گذار منتهی نشده است، ایدئولوژی، دستور کار، رویکردها و جهت گیری های معرفت شناختی و روش شناختی آن، فضایی متفاوت برای علوم اجتماعی ایران و پژوهش های مربوط به آن شکل داده است. مطالعات فرهنگی، بیش از رشته های متعارف علوم اجتماعی با نگاهی از پایین به بالا به فرهنگ و جامعه می نگرد. به همین سان، مطالعات فرهنگی از نظر فلسفی، از بیشتر رشته های علوم اجتماعی ماجرا جویانه تر و انتقادی تر عمل کرده است و انتظار می رود بیش از سایر رشته ها برای توده مردم و به زبان آنها سخن بگوید و صدا و قدرت (سوژگی) آنها را در پژوهش های خود انعکاس دهد. مقاله حاضر با اتکا به تجربه آموزشی نگارنده از ده سال فعالیت در گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی و تحلیل اولیه ای از پایان نامه های تکمیل شده دانشجویان فارغ التحصیل این رشته، دستاورد ها و چالش های آکادمیک این سنت آموزشی را مورد بحث قرار می دهد. استدلال نویسنده این است که تنوع روش شناختی و پیوند نزدیک تر میان نظریه و روش و اتکا به طیف گسترده تری از شیوه های تحلیل اطلاعات، علاوه بر ایجاد تغییر و گسست در چرخه معمول پژوهش های متعارف علوم اجتماعی در ایران، دستور کارهای جدیدی را در مطالعه فرهنگ و اجتماع شکل داده و پلی بین علوم انسانی و اجتماعی برقرار کرده است
    کلیدواژگان: مطالعات فرهنگی، چرخش فرهنگی، بین رشته ای بودن، باز اندیشی، فرهنگ رشته ای
  • رضا صمیم صفحات 23-53
    شاید بتوان یکی از خصوصیات فرهنگ مردم پسند را تکثر گونه ها و کالاهای فرهنگی آن دانست. به نظر می رسد این تکثر، در جوامع درحال گذار که موطن اصلی این فرهنگ به شمار نمی روند، نوعی ناهمگونی ایجاد کرده است. در ایران نیز به عنوان جامعه ای درحال گذار، این ناهمگونی مشهود است؛ علاوه بر آن، فضای مصرف این فرهنگ در ایران، به علت محدودیت هایی که بر سر راه تولید انواعی از فرهنگ مردم پسند وجود دارد، این ناهمگونی را به تعامل های ستیزگونه تبدیل کرده است. چالش میان انواع رسمی و غیررسمی این فرهنگ در ایران، چالشی دیرپا و مسئله مند است. در این تحقیق که بر روی مصرف کنندگان تهرانی دو گونه رسمی و غیررسمی موسیقی مردم پسند به عنوان یکی از بااهمیت ترین جلوه های فرهنگ مردم پسند صورت گرفته است، سعی شده با الهام از رویکرد نظری و روش شناختی برساخت گرا و جمع آوری داده ها به مدد تکنیک گروه های متمرکز و تحلیل آنها با استفاده از تکنیک تحلیل موضوعی (تماتیک، به این پرسش پاسخ داده شود که مصرف کنندگان گونه های رسمی و غیررسمی موسیقی مردم پسند، چگونه برساخت می شوند؟
    با بهره گیری از تم های استخراج شده در هر تحلیل تماتیک، در انتها، مشخص شد که سوژه های مصرف کننده گونه رسمی، سوژه هایی اصالت زدا، نوستالژیک و متساهل اند؛ درحالی که سوژه های مصرف کننده گونه غیررسمی، سوژه هایی اصالت گرا، سنت گریز، انحصار طلب و جهانی گرا می باشند. این تفاوت بنیادی در سوژه بودگی دو گروه مصرف کننده بررسی شده، بستر ساز تعامل غیرپویا و منازعه آمیز در فضای مصرف فرهنگ مردم پسند به حساب می آید.
    کلیدواژگان: برساخت سوژه، مصرف فرهنگی، فرهنگ مردم پسند، موسیقی مردم پسند رسمی، موسیقی مردم پسند غیررسمی
  • حمید جاودانی صفحات 55-80
    اگرچه «توسعه پایدار» به آرمانی جهانی بدل شده است، اما دستیابی به آن، نیازمند بازشناسی و بازاندیشی مفاهیم و بایسته های هم گرا با این پنداره زیست گرایانه است. ازاین رو، بخش گسترده ای از این نگاشته، مفهومی است؛ چراکه هدف این جستار، افزون بر بازکاوی مفاهیمی همچون «سرمایه اجتماعی» و کژراه هایی که روایت کنونی توسعه می پیماید، پافشاری بر نقش نهادهای تولید دانش و بایسته های بنیادین ماهیت دانشی است که می تواند بر کمیت و کیفیت سرمایه اجتماعی و درنهایت، بر توسعه پایدار، اثرگذار باشد.
    مفهوم پردازی و بهره گیری از رویکردی تحلیلی و نقادانه، نیازمند بازنگری نظام مند[1]، تحلیلی[2] و نقادانه[3] است که بخشی از روش شناسی این نگاشته را پوشش می دهد و موجب دگرنویسی در سبک آن نیز شده است؛ اما پویشی در زیست تجربه های نهادهای بین المللی و برخی از کشورهای پیشرو، جنبه عملی تر بدان بخشیده است.
    بحث و جمع بندی، بر پایه بنیان های نظری و زیست تجربه ها نگاشته شده است و بر کیفیت، تناسب آموزش، بایسته های مفهومی و رویکردهای نوین آموزش آینده پای می فشارد؛ مفاهیمی که بازتاب آن در سرمایه اجتماعی شهروندان، می تواند مسیر توسعه پایدار را هموار سازد
    کلیدواژگان: توسعه پایدار، سرمایه اجتماعی، دانشگاه، آموزش، آموزش عالی
  • اعظم راودراد، امیر حسین تمنایی صفحات 81-103
    در این مقاله با مقایسه سیاست های فرهنگی - سینمایی دولت های اصلاحات و اصول گرایی و تاثیر آنها بر معرفی فیلم ایرانی معرفی شده به اسکار در هر دوره، به مطالعه رابطه سیاست گذاری های فرهنگی با سینما در ایران می پردازیم. چارچوب نظری مقاله مبتنی بر حوزه کلی جامعه شناسی سینماست و به طور خاص از نظریه تونی بنت درباره تاثیر سیاست و دولت بر فرم و محتوای محصولات فرهنگی استفاده شده است. روش تحقیق مقاله اسنادی است و تکنیک مورد استفاده در آن، تحلیل متن با تاکید بر تحلیل کیفی محتوای فیلم هاست.
    تحلیل سیاست گذاری های فرهنگی سینما به عنوان یکی از محورهای جامعه شناسی سینما، نشان می دهد که اگرچه فرم و محتوای فیلم های سینمایی متاثر از شرایط اجتماعی است، اما در انتخاب فیلم ها برای معرفی به آکادمی اسکار، فرم اهمیت بیشتری از محتوا داشته است. به عبارت دیگر، این سیاست کلی که با معرفی فیلمی برای شرکت در جشنواره سینمایی اسکار نشان دهیم ایران هم به حدی از رشد سینمایی رسیده است که می تواند با سایر کشورهای دارای سینما به رقابت برخیزد، موجب شده است انتخاب فیلم هایی که از نظر فرم سینمایی برتر هستند، در اولویت قرار گیرد. بنابراین، اگرچه بر اساس سیاست گذاری های مقطعی هریک از دولت های روی کار آمده در دوره های مختلف، انتظار می رود فیلم های انتخاب شده از محتوایی خاص برخوردار باشند، اهمیت کلی فرم منجر به معرفی فیلم هایی شده است که در عمل از نظر محتوایی هماهنگی خاصی با سیاست های داخلی معاصر خود نداشته اند. از این یافته جالب می توان به این نتیجه نظری رسید که تاثیر سیاست های فرهنگی بر سینما بیشتر از منظر محتوا قابل توجه است و از نظر فرم سینما تا حد زیادی از قید سیاست های فرهنگی آزاد است
    کلیدواژگان: جامعه شناسی سینما، سیاست گذاری فرهنگی، جشنواره اسکار، فرم، محتوا
  • سید مجتبی رضوی طوسی، صهبا صمدی صفحات 105-126
    گروهی از مخاطبان پروپاقرص تولیدات رسانه، نوجوانان هستند که با توجه به مقطع سنی حساسشان، دیدی نقادانه و موشکافانه به مفاهیم دینی دارند. از همین رهگذر، نباید از نقش تولیدات تلویزیون به مثابه ابزاری برای اطلاع رسانی با هدف تاثیر و تقویت رفتار و نگرش مذهبی نوجوانان، غافل شد؛ لذا با بهره گیری از محیط مستعد مدارس در گردهم آوردن مخاطبان متجانس، امکان تاثیر گذاری انیمیشن های مذهبی ایرانی بر رفتار دینی مخاطبان نوجوان، به منظور امکان سنجی استفاده از این تولیدات رسانه به مثابه ابزاری برای تبلیغ دین، بررسی شده است.
    این پژوهش بر روی جامعه ای از دانش آموزان دوازده تا هجده ساله هشت مدرسه غیرانتفاعی منطقه دو آموزش و پروش شهر تهران، به شیوه «آزمایشی» بوده و بررسی آزمون شوندگان در چهار گروه کنترل و چهار گروه آزمایش، انجام گرفته است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر انیمیشن های مذهبی ایرانی بر تغییر رفتار دینی دانش آموزان است و با استفاده از آزمون t زوجی، t تک نمونه ای و تحلیل واریانس، تاثیر مولفه های سن و جنس و پیشینه دینی (دین داری) آزمون شوندگان در میزان تغییر رفتارشان را سنجیده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که به طورکلی، تماشای انیمیشن های مذهبی، رفتار دینی گروه مخاطب را تقویت کرده است و همچنین، جنسیت و پیشینه دین داری نوجوانان، در این تاثیر نقش دارد
    کلیدواژگان: نوجوان، انیمیشن مذهبی، دین داری، رفتار دینی
  • محمد تقی ایمان، علی روحانی صفحات 127-148
    آیه «ان اکرمکم عندالله اتقاکم» به راستی نشان می دهد که در نزد پروردگار، هیچ فرد یا گروهی بر فرد یا گروه دیگری برتری ندارد، جز کسانی که تقوای الهی داشته باشند. هویت اسلامی درواقع نه بر برتری فرد یا گروه، بلکه بر برتری تقوا و پرهیزگاری در میان انسان ها تاکید دارد که به لحاظ نظری، در مقابل هویت های رقیبی مانند هویت قومی، جهانی و ملی قرار می گیرد. بر همین اساس، تحقیق حاضر سعی داشته است رابطه میان هویت اسلامی و هویت های رقیب (هویت قومی، ملی و جهانی) را بررسی کند؛ بدین جهت، با استفاده از نظریه «هویت» شلدون استرایکر و روش پیمایش اجتماعی، 431 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز به عنوان نمونه، مورد مطالعه قرار گرفتند.
    یافته های تحقیق حاکی از آن بوده است که رابطه معنادار مثبتی میان هویت اسلامی و متغیرهای هویت ملی و هویت قومی و رابطه معنادار منفی ای میان متغیر هویت اسلامی و هویت جهانی وجود داشته است. یافته های حاصل از رگرسیون چندمتغیره نیز نشان دهنده این واقعیت بود که متغیرهای هویت ملی و هویت جهانی، درمجموع، 45درصد از تغییرات متغیر هویت اسلامی را تبیین کردند. نتایج حاکی از آن است که هویت ملی و هویت قومی، هویت اسلامی را تقویت می کنند و رابطه مثبتی با آن دارند و درواقع، هویت رقیبی برای هویت اسلامی محسوب نمی شوند؛ اما هویت جهانی برای هویت اسلامی، هویت رقیبی به شمار می آید و رابطه منفی ای بین این دو برقرار است
    کلیدواژگان: هویت اسلامی، هویت جهانی، هویت ملی، هویت قومی
|
  • Pages 1-22
    The establishment of Cultural Studies departments in Iran and also the big wecome it has received amongst public intellectuals outside university، while far from a distinct theoretical tradition، has nonetheless trnasfoemed the ideology، agenda، approaches and esistemiological and methodological orientation of mainstram social sciences in Iran. Drawing on the writers’ 10 years eduacational experience at Allameh Tabataba’I University and also content analyzing of more than 100 master thesis of Cultural Studies graduates، I argue that methodological diversity، a closer link between theory and method and reliance on a wider range of data analysis strategies have caused a radical change in the mainstream social science research policy and has put forward new agendas in the study of culture and society in Iran thereby bridging humanities and social sciences
    Keywords: Cultural Studies, Cultural Turn, Interdisciplinarity, Reflexivity, Disciplinary Culture
  • Pages 23-53
    The plurality of the cultural types and goods can be highlighted as one of the most important characteristics of the popular culture. It seems that plurality in societies in transition، which are not the original homeland of this culture، has caused a kind of heterogeneity، which is also evident in Iran as a society in transition. In addition، the consumption space of this culture in Iran، because of the limitations on the production of some types of popular culture، has turned this heterogeneity into conflicting interactions. The challenge between the official and unofficial types of this culture in Iran is an old and problematic one. In the present study، carried out on Tehran’s consumers of official and unofficial types of popular music as significant manifestations of popular culture، attempt is made to address this question: how are the consumers of official and unofficial types of popular music constructed? For this purpose، the theoretical and methodological constructionist approach is adopted، and the focus group technique is employed to collect data; finally، the collected data is analyzed using the thematic analysis technique. Based on the extracted themes in each thematic analysis، it was concluded that the consumers of the official type are non-essentialist، nostalgic and lenient subjects، while the consumers of the unofficial type are essentialist، non-traditionalist، monopolist and universalist subjects. This fundamental difference in the subjectivity of the two groups of consumers results in a static conflicting interaction in the space of popular culture consumption
    Keywords: construction of the subject, cultural consumption, popular culture, official popular music, unofficial popular music
  • Pages 55-80
    In the last few decades sustainable development has become a universal cause. One of the key requirements to achieve sustainable development is rethinking and identifying the concepts and requisites consistent with this idea that rests heavily on environmental، social، and economic sustainability. In this light، this conceptual study aims to re-analyze concepts like “social capital” and the diversionary narration of development، and to draw attention to the important role of knowledge-producing institutions and fundamental knowledge requirements that underlie and influence the quantity and quality of social capital and consequently sustainable development. Conceptualizing and applying an analytico-critical approach requires a systematic، analytical and critical review، which forms the main part of the research methodology employed in this study. In addition، to reinforce the applicability of this article، experiences of some international institutions and advanced countries are accentuated. My findings، which are based on theoretical and empirical studies، emphasize on quality and relevance of education as well as re-conceptualized requisites and new approaches to future education. The reflection of these concepts in citizens’ social capital lays the necessary ground for sustainable development
    Keywords: Sustainable Development, Social Capital, University, Higher Education
  • Pages 81-103
    In this article the relationship between cultural policies and cinema in Iran is studied through a comparison between cultural-cinematic policies of two different Iranian states during years 1377 and 1389 and their effects on selecting the representative of Iranian cinema to the academy of Oskar. The theoretical framework of the study is based on the field of sociology of cinema، concentrating on Tony Bennett’s theory relating to the effect of politics and state on form and content of cultural products. The methodology of the article is documentary and the technic used is qualitative content analysis. The analysis of cultural policies of cinema، as an issue in the field of sociology of cinema، shows that although form and content of movies are both influenced by social conditions، to which cultural policy is a part، form has been a more important criteria for the selection of movies to present in the academy of Oskar. In other words، there is a general policy in Iran that supports the idea of entering the competition of Oskar each year in order to show that Iranian cinema is so mature that is able to compete with the cinema of other countries. This policy leads to use the form and the aesthetic quality of movies as dominant criteria for the selection. Therefore، although based on each period’s policies and state it is expected that selected movies produce some special contents، the importance of form has led to a selection of movies that are not directly appropriate with their co-existing domestic policies. Considering this interesting finding، it can be theoretically concluded that the effect of cultural policies on cinema is more on the content while the form of cinema is to a great extent free from the bounds of cultural policies
    Keywords: Sociology of cinema, cultural policy, Academy of Oskar, Content, Form
  • Pages 105-126
    Adolescents are so much in favor of media productions and they criticize its religious notions and TV productions has a great influence on making a true attitude towards spirituality and religion so possibility of influence Iranian religious Animation on the religious behavior of audiences was studied with use the role of schools in gathering homogeneous audience. This research was done on a number of students aged 12-18 in 8 different non-governmental schools، educational region 2 in Tehran. The research analyzed the examinees in 4 test groups and 4 control groups to observe the effect of religious animation on the students’ religious behavior. Using pairing t-test، one sample t-test and variance analysis (ANOVA)، the research examined the effect of age، gender and religious precedent in student’s behavior. The findings prove that watching religious animation strengthens their religious behavior considering gender and religious precedent
    Keywords: Adolescent, Religious Animations, Religiousity, Religious behavior
  • Pages 127-148
    The verse of holy Koran «verily the most honored of you in the sight of Allah is [he who is] the most virtuous of you» directly shows that in god''s willing there is no superiority of a man or a group than others except those who have piety to god. In fact، the Islamic identity focuses on the superiority of piety among humans and does not focus on superiority of a man or a group that causes Islamic identity theoretically be against other competitive identities such as ethnic، global and national identity. Therefore، this research aims to study the relationship between Islamic identity and competitive identities (ethnic، national and global). In this way based on Sheldon Stryker theory and survey method، 431 students have elected and have analyzed. The results have shown that there was positive significant relationship between Islamic identity، national and ethnic identity، and negative significant relationship between Islamic identity and global identity. In addition، multivariate regression results have shown that the variables national and global identities have explained 45 percent of the variation of Islamic identity variable. The results shows that national and ethnic identity amplify the Islamic identity and they have positive relationship with it and in fact they are not a competitive identity for Islamic identity but global identity has negative relationship with Islamic identity and therefore it is a competitive identity for Islamic identity
    Keywords: Islamic identity, global identity, national identity, ethnic identity