فهرست مطالب

عرفان اسلامی - پیاپی 38 (زمستان 1392)

نشریه عرفان اسلامی
پیاپی 38 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/27
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سیدنادر محمدزاده* صفحه 13
    قلب در لغت به معنای دگرگونی و وسط و از نظر اصطلاحی لطیفه ربانی و در قران و عرفان مقصود از آن مرکز الهی و آگاهی انسان است. آن مرکز وجود انسان اعم از مراتب جسمانی، عاطفی، عقلانی و معنوی، همچنین مرکز خدای متعال نیز است.
    برخی عرفا اطوار وجودی آدمی را جسم، نفس، دل، روح، سر، سرالسر و قلب را به هفت مرتبه (صدر، قلب، شغاف، فواد، سویدا و مهجه القلب) تقسیم می کنند. عارفی که با تطهیر قلب و با ذکر حقیقی به این قلمرو روحانی می رسد با آن خدا را می بیند. پس سلوک نوعی درنوردیدن قلب و ترقی از مراتب مختلف وجود و قلب به مراتب بالاتر است. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی تدوین یافته است.
    کلیدواژگان: انسان، اطوار وجودی، قرآن، عرفان
  • مهدی زمانی* صفحه 35
    در حکمت اشراق، هم نظام مراتب عالم و هم مراحل سیر و صعود نفس به عالم برین براساس انوار تبیین می شود. سهروردی معتقد است که در سیر و سلوک معنوی به ترتیب انوار «خاطف» یا «بارق» بر مبتدیان، انوار «ثابت» بر متوسطان و نور«طامس» بر واصلان کامل ظاهر می شود. بدین سان در حکمت اشراق فناء محض با تابش نور طامس محقق می گردد و مقام طمس پس از دو مقام «برق» و «حرق» پایان مراتب صعود نفس است. ملاصدرا تحت تاثیر حکمت اشراق از نور طامس یاد نموده، مقام طمس را با «قیامت عظمی»، «مقام او ادنی» و مرتبه «ملائکه مهیمین» یکی دانسته و آن را پایان مراتب سلوک می داند. اما در عرفان اسلامی دیدگاه متفاوتی درباره مقام طمس داریم که از ابن فارض مصری آغاز می گردد. ابن فارض مراتب فنا را در سه مرحله «محو»، «طمس» و «محق» نظم می دهد. بسیاری از شارحان آثار ابن عربی و ملاصدرا مثل کاشانی و حاج ملاهادی سبزواری بر همین اساس محو را فناء افعال عبد در فعل حق، طمس را فنای صفات او در صفات حق و محق را فنای در ذات حق دانسته اند.
    کلیدواژگان: نور طامس، مقام طمس، حکمت اشراق، سهروردی، حکمت متعالیه، ملاصدرا
  • عبدالحسین لطیفی*، سحر عسگری صفحه 55
    آرلیوس اوگوستینوس در سال 354 م. در تاگاست متولد شد. محور افکارش تصوری است که از خدا دارد و آن ایمان به خدای قادر، عالم و خیر مطلق است. او خدای پسر را ظهور خدای پدر می داند. امام محمد غزالی در سال450 ه.ق در طابران متولد شد. او می گفت: خدا غیر قابل توصیف، علت العلل، منشاء هستی و نورالانوار است. او فراتر از معقولات عقلی، عالم و قادر است؛ بنابراین می توان گفت غزالی و اوگوستین منشا عالم را خدا می دانند؛ خدایی که نور الهی و تنها وجود حقیقی است و به همه چیز داناست. خدایی غیر قابل توصیف که با اراده مطلق و غیر قابل تغییر، جهان را آفریده است.
    هدف این مقاله، این است که نشان دهد اگر چه تفاوت هایی از نظر مذهب و جامعه بین این دو وجود دارد، شباهت هایی نیز با یکدیگر دارند، که از نوعی رابطه روحی مشترک و اشتیاق درونی آنها ناشی شده و باعث شده است تا هر دو از فلسفه و عالم ظاهر به الهیات و عرفان کشیده شوند؛ بنابراین هدف، طرح مبانی اندیشه های این دو تن در زمینه خداشناسی است.
    کلیدواژگان: اوگوستین، روح القدس، فیض، غزالی، علت العلل، ذات
  • محمدهادی خالق زاده*، مهدی فاموری، جلیل نظری صفحه 77
    تصوف، همواره یکی از اصلی ترین جریان های فکری تاریخ اسلام بوده است. از سوی دیگر، با نگاهی به تذکره های صوفیان سده های نخست اسلامی می توان دریافت که گاه بیش از هشتاد درصد صوفیان، ایرانی و ایرانی تبار بوده اند. در این میان، سهم خراسان بیش از دیگر مناطق ایران می باشد.
    آنچه نگارندگان در این گفتار درصدد آنند، افکندن نگاهی اگرچند کوتاه، بر تاریخ تصوف فارس در سده های دوم و سوم هجری است؛ که این نگاه، به ناچار، در حدود یک سوم سده چهارم را نیز در بر خواهد گرفت.
    نویسندگان، در این گفتار، نخست به چهار چهره متقدم از صوفیان فارسی که همه و یا عمده زندگانی خویش را در سده دوم هجری به سر آورده اند، یعنی حبیب عجمی، محمد بن یزید، ابوحلمان دمشقی و ابومحرز، و سپس به ده تن از صوفیان طبقه دوم تاریخ تصوف فارس، یعنی صوفیان سده سوم و اوایل سده چهارم هجری پرداخته اند.
    کلیدواژگان: تصوف، فارس، مشارب عرفانی، تذکره نویسی
  • سیمین ولوی*، حمید عابدی فیروزجایی صفحه 101
    مقاله حاضر به بیان شیوه به کارگیری رمز زن در غزلیات عرفانی ابن عربی می پردازد. ابن عربی بنیانگذار سبک جدیدی در عرفان نظری است که در لابلای آثارش مشهود است. او به ویژه در غزلیات عرفانی خود که دیوان ترجمان الاشواق را به آن اختصاص داده است با استفاده از عبارات ویژه غزل مادی در پی بیان اشاراتی است که رنگ و بوی الهی و عرفانی تام دارد. اساس کار او در غزلیات عرفانی بسط تفکر «وحدت وجود» است. در این جستار با ذکر مقدماتی درباره عرفان ابن عربی و چارچوب فکری او به رموزی اشاره خواهد شد که اساس کار او را در غزلیات عرفانی شکل می دهد.
    کلیدواژگان: ابن عربی، غزل عرفانی، رمز، زن، وحدت وجود
  • معصومه ذبیحی*، فاطمه محمدی صفحه 135
    دیدگاه حافظ برسی درباره ولایت، ناشی از معرفت و توحید اشراقی بر پایه محبت و معرفت باطنی است. چرا که امامت و ولایت جامع بین توحید ونبوت است. و پیمان حکم ولایت در ازل گرفته شده و آن راهرولی به ولی دیگر، تا روز قیامت تسلیم می کند. بنابراین ولایت را، میزان بندگان می داند. و توجه و تمرکز خود را به طرح و اثبات این نکته معطوف نموده که امام دارای مرتبه ولایت مطلقه کلیه بوده و هدایتگر روحانی و باطنی خلق است. در این تحقیق سعی می شود موضوع و مبحث ولایت از دیدگاه این عارف گمنام قرن هشتم و نهم که هنوز جایگاه واقعی ایشان در بین علماء شیعه و حتی عرفا به وضوح مشخص و شناسایی نشده است، مورد بررسی قرار گیرد. او افکار و عقاید تازه ای را در باب ولایت و امامت آورده است که در تشیع کلاسیک و رسمی قابل طرح نبوده و مورد استقبال علماء و فقهاء شیعه قرار نگرفته و نمی گیرد. همین گمنامی و سرگشتگی ذهنی دست مایه اولیه طرح موضوع گشته و با رسیدن به این مطلب که نگاه برسی خارج از چهارچوب های تعیین شده برای این دیدگاه قرار دارد، پنجره تازه ای رو به سوی مفهوم ولایت گشوده شده و بازنگری می شود.
    کلیدواژگان: ولایت، امامت، حافظ برسی، ولی، انسان کامل
  • فرهاد ادریسی*، نوذر جلیلپور صفحه 161
    به تعبیر مولانا روح انسان که از عالم خویش به دور افتاده و در زندان تن محبوس گشته و مانند نی در شوق رجوع بدان عالم در این قفس ناله و شکایت آغاز کرده است وی می گوید آن همه زیبایی که در تن دیده می شود به خاطر انعکاسی است که روح در او ایجاد می کند وقتی روح از تن جدا می شود تن تباه می گردد و بوی گندش همه جا را فرا می گیرد. پس جان مجرد است و نقص ونیاز و آفت بدان راه ندارد.
    روح در آغاز وجودش روحانی و پاک بوده وچون به کالبد عنصری تعلق یافته رنگ جسمانی پیدا کرده است. نفس هر لحظه رنگ عوض می کند وگاه نفس اماره وگاه به نام لوامه و مطمئنه و... خوانده می شود ولی روح لطیفه ای ازلی که جایگاه علوم و وحی و الهام باشد و از جنس ملائکه و جدا از جسم می باشد.
    کلیدواژگان: مولانا، انسان، قفس تن، محبوس (زندانی)، روح، جسم
  • حسین حاجی صفحه 187

    سیمای پیامبر اعظم در بسیاری از آثار منثور و منظوم ادب فارسی به نحوی ‫شایسته بازتاب یافته است که گویای علاقهمندی و دلباختگی نویسندگان آثار به‫ آن حضرت است. کتاب کشف المحجوب یکی از متونهای گرانسنگ زبان فارسی در قرن پنجم، است. هجویری، پس از اشاره به آیه های قرآن، به سخن رسول و روش و منش آن بزرگوار استناد کرده است. نشان دادن برتری های پیامبر اعظم(ص) و تاکید بر مهربانی و محبت او و ضرورت معرفت بیشتر آن حضرت،هدف این جستار است. بدین منظور، مباحثی چون مقایسه پیامبر اعظم(ص) با ‫پیامبران دیگر مثل موسی و ابراهیم و داود(ع)، اخلاق و رفتار پیامبر، روحیه عبادی و عرفانی پیامبر مثل نماز وروزه و سرانجام خواب و بیداری پیامبر اعظم(ص) که در کشف المحجوب هجویری آمده، در این مقاله بررسی شده است. حاصل این تحقیق نشان میدهد پیامبر ‫اعظم(ص) مهربان و با محبت، بخشنده و کریم، کارگر و مشتاق در طاعت حق و‫محبوب و منظور حق تعالی بوده است

    کلیدواژگان: ا(ص)، ی، و اوف ا
  • علی اکبر افراسیاب پور*، فرشته سعدی، فریبا میربلوک بزرگی صفحه 207
    ابلیس در متون نظم و نثر فارسی هم مطرح گردیده است و گفتگو یا مناظره با ابلیس به گونه ای اختصاصی در ادبیات عرفانی قابل شناسایی است. عارفان با الگو گرفتن از قرآن کریم و دیگر کتاب های آسمانی، در قالب حکایات و مجادله هایی که بین ابلیس و پیامبران و یا عارفان ترسیم نموده اند که در ضمن آن به پرسش و اشکال هایی عقیدتی هم پاسخ داده اند جنبه برجسته ای از ادبیات تعلیمی را به نمایش گذاشته اند و ابلیس در اغلب مناظرات تلاش دارد که عمل خود را توجیه کند و خود را عاشق راستین معرفی نماید. برخی ابلیس را مظهر اخلاق ناپسندی چون تکبر و غرور و تند خویی و نمادی برای قهر الهی دانسته اند، از طرفی چون خداوند را احسن الخالقین می دانسته اند که همه چیز را حکیمانه و خیرخواهانه آفریده است، برای خلقت ابلیس هم حکمت هایی سودمند جستجو نموده اند که ناآشنایان گمان کرده اند از ابلیس دفاع شده است، چنانکه او را کارگزار الهی برای آزمایش انسان ها خوانده اند. در اینجا مناظره با ابلیس در پنج شیوه مناظره با خداوند، انبیا، عرفا، باخود و افراد ناشناس بررسی گردیده است و نمونه های آن از ادبیات عرفانی استخراج شده است.
    کلیدواژگان: شیطان، ادبیات تعلیمی، مناظره، حدیث نفس، توحید
  • لیلی عباسی منتظری*، علی افضلی صفحه 233
    در این مقاله برآنیم تا به بررسی و تحلیل بن مایه های عرفانی موجود در کلام یکی از بزرگان عرفان یعنی سلطان علی رودبند (از احفاد امام موسی کاظم علیه السلام) بپردازیم. در حقیقت هدف ما از این پژوهش، کنکاش و جستجو در جهان بینی عرفانی معتقد و مورد قبول اهل بیت (علیهم السلام) است. اهمیت وی در تاریخ عرفان را می توان به دو نکته خلاصه کرد اول اینکه شیخ علی سیاهپوش، در روند تبدیل طریقت صفویه به سلطنت صفویان، نقش مهمی ایفا کرده است و دوم اینکه از شیخ رود بند، اشعاری بر جای مانده، که با مطالعه آن می توان خط سیر طریقت صفویه از موسس آن به بعد را دنبال گرفت. آنچه با مطالعه در اندیشه های عرفانی رودبند حاصل می شود، عرفانی بر پایه سه اصل اهمیت در اجرای اصول شریعت، مبارزه با دنیاپرستی در همه اشکال آن و زهد و ریاضت است.
    کلیدواژگان: سلطان علی رودبند، عرفان، عشق، معرفت
|
  • Seyyed Nader Mohammadzadeh* Page 13
    The term 'heart' denotes evolution and revolution, and literally it means divine favor, while in the Koran and mysticism it pertains to the divine and consciousness center of human being. The center also contains the physical, emotional, rational and spiritual stages, as well as the center of the Almighty. Some mystics have divided the inner self of human being into seven layers including body, soul, sentiment, ghost, head, mystery, top secret, and heart. The mystic who purifies his heart and through real invocation achieves such a spiritual domain he is able to witness God. Thus, spiritual journey is a type of trip into one's heart and upheaval from different stages of existence and heart to higher stages. This paper is prepared through descriptive analytic method.
    Keywords: Human being, inner self, the Koran, mysticism
  • Mehdi Zamani* Page 35
    In Eshragh wisdom both the hierarchy of the world and the stages of the transcendence of the soul to the supreme world are determined according to the lights. Suhrawardi believes that during the spiritual trip, the “khatef” or “baregh” light on the beginners, the “Sabet” light on the average people and “Tames” light on the achievers humans will appear. Therefore in Eshragh wisdom, absolute annihilation will be realized by Tames light and Tames station, end point in the soul transcendence stages, is after the two “Bargh” and “Hargh” stations. But in Islamic mysticism, Ebne Fareze mesri arranged the hierarchy of annihilation in the three stages of “Mahv”, “Tams” and “Mahgh”. Most of the Ibn Arabi and Molla Sadra commentators like Kashani and Haj Molla Hadi Sabzevari, according to this principal, consider annihilation as the annihilation of human’s deed into God’s action, take “Tams” as annihilation into God’s attributes and take “mahgh” as annihilation into God’s Essence, although Molla Sadra, impressed by Eshragh, has mentioned Tames light and has equated it with Great Resurgence and the “Mohayyam” angels and considers them as the end of the soul hierarchy.
    Keywords: Tames light, Tames station, mysticism, Suhrawardi, transcendent wisdom
  • Abdolhossein Latifi*, Sahar Asgari Page 55
    Aurelius Augustinus was born in 354 in Tagast. The direction of his thought is based on his imagination of God, that is faith to the Almighty, wise and benevolent God. The Son considers ideas and the creation as the epiphany of the Word. Imam Mohammad Ghazali was born in 450 AH in Tabran. He says that, God is indescribable, the first cause, the origin of the universe, and the light of the lights. He is beyond rational comprehension, and he is almighty. Therefore both of them know God as the origin of the universe. The God is the divine light and the only real existence. The indescribable God creates the universe by his absolute and unchangeable determination. There are differences beside these similarities. The god of Augustinus adopts human traits for saving the mankind and enters to the body. But the god of Ghazali cannot be in the body and is not similar to anything. On the other hand, Augustinus says that we need God’s mercy to be prospered. But Ghazali says that mercy is in conflict with being autonomous and almighty as well as the creation from nullity. On the other hand, Augustinus believes that he heard the voice of God from a child, but Ghazali says that the Word of God is higher than any other Words. According to the proposed thoughts of these persons is in the field of theology, the writer is going to compare their theories about theology by descriptive-comparative method through library studies.
    Keywords: Augustinus, holy sprite, mercy, Ghazali, the first cause, nature
  • Mohammad Hadi Khaleghzadeh*, Mehdi Famoori, Jalil Nazari Page 77
    Sufism has always been one of the most fundamental of the school of thoughts in Islamic history. A glance at Sufis’ biography (Tazkereh) in the first century of Islam states that more than 80% of the Sufis lived in Iran. The number of Sufis who lived in Khoarsan in Iran is more than the other areas. Furthermore, the attention should be paid to the other areas on the training and education of well-known Sufis and the formation of the Sufism traditions and the role of which is very important in the type and place in the history. In this study, it is tried to state the history of Fars Sufism in the second and third centuries of Hegira. This also consists of one third of the fourth century Hegira. This study includes the biography of 80 mystics who lived in the second, third and fourth centuries in the Fars area in Iran. At first, four ancient famous Sufis who lived in the second century are introduced. They are: Habib Ajami, Mohammad Ben Zeid, Abohelmane Dameshghi and Abo Mohraz. Secondly, it represented the Biography of the 10 Sufis in the second stage of the history of Sufism in the Fars area in the third and the early fourth century. They are: Hallaj, Abu Mozahem, Abubakre Tamestani, Abusahle Beizawi, Ahmadebne Yahya, Abdol Rahime Estakhri, Jafare Hazza, Hosham Ibne Abdan, Bondarebe Hussein and Abughoreibe Esfahani.
    Keywords: Sufism, Fars, Mystic Thoughts, Biography
  • Simin Valavi*, Hamid Abedi Firozjaei Page 101
    The present paper is about using mystical symbol of woman in Ibn Arabi sonnets. Ibn Arabi is the founder of new style of theoretical Sufism that is evident among his works. Especially in his mystical Sessions Court, he is dedicated to interpreting Tarjoman Alashvaq, Use of special statements that Ghazal feel quite that the flavor is divine and mystical.His work is on the development of mystical thought in the sonnet "pantheism". In this essay with an introductory note about the Sufism of Ibn Arabi and intellectual context of his secrets will be referred to on the basis of his work in the sonnet form to mystical. Twenty decoding with a better understanding of this Beauty understand its meaning has been noted to some of the poems related to Persian language.
    Keywords: Ibn Arabi, sonnet tells, Symbol, woman, pantheism
  • Masoumeh Zabihi*, Fatemeh Mohammadi Page 135
    Hafez Borsi's point of view about province comes from Eshraghi's monotheism based on the affection and inner knowledge because the terms Imamah (leadership) and Velayah (province) are generally in between Tohid (monotheism) and Nabuwah (prophet). So he considers province as the people measurement. He has concentrated his attention on proving that Imam has had complete province and he is the spiritual and inner navigator of all the people. He has known Imamah as a total headship in which the requirement is priority in creation, perfect science and Ladoni, power and order. Only the belief in his innocence and obeying his commands and prohibitions is not enough. In this paper, the issue of province from the point of view of the eighth and ninth century unknown mystic whose real position has not been recognized yet among Shia scholars and even among mystics will be investigated. Similarly he has brought brand new thoughts and opinions in province and leadership which have been inexpressible in classic and official Shiism and have not been welcomed to Shia Scientists and Islamic jurists. Of course exaggeration accusation cannot be proved easily about him because of his special manner in using Hadith and mysticism and philosophy and the science of words. The very unknown aspect and perplexity of mind has caused a new point of view in the subject of Velayat (province).
    Keywords: Province, leader, Hafez Borsis, Head, perfect man
  • Farhad Edrisi*, Nozar Jalilpour Page 161
    According to Rumi‚ the soul of the universe itself is remote‚ trapped and killed in prison ‚such as straw and the desire to see the universe in this cage began to complain. He says all of the beauty can be seen because it is a reflection of his soul. When the soul is separated from the body‚ the body decays and the smell will spread everywhere. Therefore the soul is single, and it has no malfunction or need to drop in it.In existence‚ soul was spiritual and pure because of joining the body. Soul changes every moment‚ that we call it sensuality‚ blaming, reassuring, etc. But soul is external ‚ it's place of knowledge revelation and oracle. It is the sense of angels and separated from the body.
    Keywords: Rumi ‚ man‚ cage of body ‚ confined‚ soul ‚ body
  • Hosein Hajaliloo* Page 187

    The great Prophet's figure is reflected deservingly in many of the Persian prose and verse showing how devoted the authors and the poets are to such a dear character. "Kashf-ol-Mahjoob" is one of the great Persian literary masterpieces of the fifth century by Hojviri. He first points to the Quran's verses and then focuses on Prophet's words, manner and attitude. The purpose of this paper is revealing the Prophet's superiorities, emphasizing on his kindness, affection and the necessity for gaining more knowledge about him. To this end, the Prophet Mohammad is compared to other prophets such as Moses, Abraham, and David. Then Prophet Mohammad's morality and behavior, specially his passion and kindness, generosity, spirit for prayer and his mystical attitude in deeds including prayer, fasting, sleep and awakening - all mentioned in Hojviri's book- are surveyed. The results show that the Prophet Mohammad was very kind, affectionate, and generous and had a giving nature. He had a hard-working spirit, seeking and desiring to obey God and he was the person beloved by God.

    Keywords: Kashf, Al, Mahjoob, Prophet Mohammad, Hojviri, Superior behaviors, moralities
  • Ali, Akbar Afrasiabpour*, Fereshteh Saadi, Fariba Mirblook Bozorgi Page 207
    Satan has been discussed in Persian poetry and prose and the dialogue or debate with the devil in the mystical literature can be identified as specific. Mystics have modeled over the holy Quran and other holy books in the form of anecdotes and arguments that have been drawn between the devil, the prophets and mystics. It also forms the opinion that the answer to the question takes ideological forms. In most debates, the Satan is trying to justify your actions and your true love will introduce salient aspect of educational literature. Most of the serpents are represented as the embodiment of moral arrogance and pride, irascibility and implausibility and have been a symbol of the divine wrath, since God is well known that all things wise and benevolent Alkhalqyn has created, The wisdom of the serpent to the creation of useful search have assumed that the mother who is the Devil defense, As a broker, he has been called of God to test humans. Here's a five-way debate with Satan debate with God, prophets, mystics, and take samples of the unknown and mystical literature review has been used.
    Keywords: Satan, Educational literature, debate, soliloquy, Monotheism
  • Leily Abbasi Montazeri*, Ali Afzali Page 233
    In this paper, we consider the mystical contents in lyrical poems of Sultan Ali Rudband. He was one of the grandchildren of Imam Mussa Kazem. By this research, in fact, we want to have a deliberation on mystical view points of Ahlol beit(the Prophet and his family). The importance of Rudband regarding the history of mysticism belongs to the following matters. First, he played an important role in changing the Safavid Sufi itinerary to the monarchy of Safavid. Second, the poems he has composed are very important in showing the evolution and route of Safavid religious manner. The mystical contents in Rudband’s poems are based on three main subjects: the importance of the execution of religious law, the statesmanship campaign in all forms and asceticism and austerity.
    Keywords: Sultan Ali Rudband, Mysticism, Love, Knowledge