فهرست مطالب

نشریه قلم
پیاپی 24 (پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اکرم آیتی* صفحه 7
    در این مقاله برآنیم تا با مطالعه یکی از اشعار هانری مشونیک، شاعر معاصر فرانسه، و با تکیه بر ابزار تحلیلی نشانه- معناشناسی عواطف، چگونگی شکل گیری و، به تبع آن، تحول «هیجان» را به مرتبه «شور و احساس» بررسیم. این مطالعه نشان خواهد داد که چگونه و تا چه حد، احساس نقصان و ناخرسندی ناشی از آن، گفتمان شعری را پیش می برد و بار عدم تعادلی را بر آن تحمیل می کند که شکوه مندی «کلمه» سعی در جبرانش دارد. در این گذر از ناخرسندی یا ناخوشی به سرخوشی، ساخت های عاطفی گونه گونی بروز می یابد که تلاش می کنیم طرح واره آن ها را ترسیم و نمای متنی آن ها را تبیین نماییم و ببینیم بر چه اساسی تاثیرات معنا می توانند از طریق «حالات چیزها» و آن طور که درک می شوند شکل بگیرند.
    کلیدواژگان: مشونیک، نشانه، معناشناسی، عواطف، ناخوشی، سرخوشی، کلمه
  • شراره چاوشیان، زینب گلستانی درو صفحه 23
    عشق، به مثابه جوهره آفرینش، مضمونی است که همواره در ادبیات، به ویژه ادبیات فارسی، حضوری چشم گیر دارد و با قرار گرفتن میان محسوسات و معقولات، رشته هایی ناگسستنی میان آشکار و نهان می تند. درپی تبلور نوعی توازن میان تن و امر قدسی، عشق در ادبیات عرفانی ایران با ابهامی همراه می شود که به شکل گیری تجربه ای زیبایی شناسانه از محسوسات می انجامد. این تجربه، به واسطه محراب، به منزله عنصری قدسی و مرتبط با معماری، در شعر حافظ بازتاب می یابد؛ البته با مدلولی دیگر، یعنی ابروی یار که شاعر در مقابلش به سجده می رود. مقاله حاضر سعی دارد تا با مطالعه دوگانگی مفهوم عشق در غزلیات حافظ، به واکاوی ریشه های حضور محراب، به عنوان عنصری مرتبط با معماری و یادآور عشق در اشعار او بپردازد.
    کلیدواژگان: حافظ، عشق، آشکار، نهان، محراب
  • محمدحسین جواری صفحه 41
    هدف این مقاله مطالعه نشانه شناختی گفتمان ادبی است که اغلب اوقات، در میان سایر شیوه های بیان هنری، حکم پیشتاز را دارد و همواره ما را به درپیش گرفتن روشی از زندگی سوق می دهد که بر دو اصل عقل و همبستگی با دیگران و، به ویژه، بر طبیعت استوار است و اخلاق را بن مایه کار خویش درنظر می گیرد. تحلیل نشانه معناشناختی دو متن مردی که درخت می کاشت و دیگران کاشتند... که متعلق به دو فرهنگ متفاوت است، به ما امکان خواهد داد تا اخلاق زیست محیطی برپایه صیانت از کره زمین، حفظ نسل های آینده، سلامتی جمعی و حیات پایدار را بررسی کنیم و نشان دهیم که ادبیات با به تصویر کشیدن جهان پیرامون، بیانگر ارزشی فرافرهنگی مبتنی بر وابستگی های وجودی بینابینی است. بدینسان، هم مسائل مربوط به بیوسفر و سمیوسفر مورد توجه قرار خواهند گرفت و هم مسائل فرهنگی و بینافرهنگی تا از این طریق بر اشکال گوناگون زندگی و روش های زندگی پایدار تاکید ورزیم.
    کلیدواژگان: ژان ژیونو، ملک الشعرای بهار، نشانه معناشناسی، حیات پایدار
  • زهره جوزدانی، آزیتا عظیمی میبدی صفحه 61
    بررسی جنبه های نقاشی وار در رمان سهم سگان شکاری اثر زولا، گواهی است دال بر وجود رابطه ای دوسویه، میان هنر و ادبیات، که توسط زولا، رمان نویس ناتورالیست، از طریق ایجاد پرده هایی در قالب تصاویر سحرآمیز و صحنه های باشکوه، با زبانی نو ادا شده است. این پرده ها، آشکارا نشان گر گرایش این رمان نویس در پرداختن به نوشتار تاثرگرا از خلال تاکید بر صحنه های زیباست. زولا، با نوآوری در فن توصیف و تاثیرپذیری از نقاشان تاثرگرا و همچنین بهره گیری از این سبک جدید، گامی به سوی مدرنیته مقارن با آن دوران برمی دارد. مقاله حاضر تلاش دارد، با مطالعه چند صحنه توصیفی از سهم سگان شکاری، نحوه استفاده از ابزارهای زبان شناختی را در نگارش تاثرگرا بررسد و نشان دهد که زولا بین هنر و ادبیات مرزی قائل نبوده است. تجزیه و تحلیل زبان شناختی این شیوه جدید نوشتار در آن دوره، از طریق تامل بر کاربرد متفاوت حروف تعریف، فعل، اسم، قید و سایر عناصر دستوری توسط زولا، مهارت این نویسنده را در تبدیل واقعیت به تاثر نمایان می کند.
    کلیدواژگان: زولا، سهم سکان شکاری، تاثر گرایی، ادبیات، هنر
  • ایرج نیک سرشت صفحه 77
    گاستون باشلار (1962-1884) آثار خود را بیش از هر چیز، به دو مقوله «معرفت شناسی» و «تخیل بوطیقایی» اختصاص داده؛ این در حالی است که در ایران، بعد معرفت شناسی آثارش در قیاس با تخیل بوطیقایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله در نظر داریم از پیشینه سنت فرانسوی فلسفه و معرفت شناسی، به ویژه رویکرد باشلار به این موضوع، و جایگاهش در فلسفه و معرفت شناسی فرانسه سخن بگوییم. بدین منظور، آثار این اندیشمند را از چهار منظر «فلسفه و معرفت شناسی باشلار»، «گسست معرفت شناختی و انقلاب علمی»، «روان شناسی روحیه علمی و بارزه اجتماعی علم نوین» و، درنهایت، «ماده گرایی عقلایی و طبیعی» بررسی و نشان خواهیم داد که او در قرن بیستم، در این حوزه، از سبک و روش علمی مخصوص به خود بهره می برد.
    کلیدواژگان: باشلار، معرفت شناسی، انقلاب علمی، ماده گرایی عقلایی و طبیعی
  • کتایون شهپرراد، آدین حسین زاده، فاطمه محمدحسنی صغیری صفحه 97
    جهان داستانی لوکلیزو از شاکله های متعددی نظم یافته که برخی از آن ها، در مقام قیاس با باقی، گویا و شفاف تر است؛ به عنوان نمونه، جنگ، استعمار، نژاد و همچنین هویت. تمامی این مضامین به نحوی ترسیم گر پیوند میان دو مفهوم «پدر» و «خاستگاه» اند. در این مقاله برآنیم تا ببینیم چگونه غیبت پدر (یا فقدانش) به مستمسکی بدل می شود برای شخصیت اصلی داستان تا سفری را درپیش بگیرد که غایتش خودشناسی است. به موازات این امر، خواهیم دید که جستجوی پدر به چه سان قهرمان داستان را به سوی درکی ژرف تر از خاستگاه و نحوه شکل گیری هویتش سوق خواهد داد. بدین منظور، اساس کار را بررسی دو رمان جستجوگر طلا و افریقایی قرار دادیم تا ببنیم چگونه غیبت پدر و جنبه رازآلود خاستگاه، درنهایت، به حضوری استعاری بدل می شود. تحلیل این مضامین و اهمیت شان در گستره این دو رمان نشان خواهد داد که لوکلزیو، با استفاده از حافظه خویش، سعی در نقد گذشته و ایجاد رابطه ای دارد میان آدمی و سنت؛ تا بدانجا که این خط پیوند را به مثابه بن مایه آثارش برمی گزیند. اینگونه است که جستجوی پدر، نه تنها مترادف کاوشی برای یافتن خاستگاه، بلکه به طریقی بدل می شود در جهت خودشناسی و عزلتی خودخواسته.
    کلیدواژگان: لوکلزیو، هویت، پدر، جستجو، غیبت
|
  • Akram Ayati Page 7
    Dans cette étude portant sur l’un des poèmes d’Henri Meschonnic, poète contemporain, nous nous servons des outils fournis par la sémiotique afin de montrer comment se forme et évolue un affect, avant d’être promu au rang d’une passion. Nous allons voir dans quelle mesure la sensation de l’imperfection et la dysphorie qui en découlent font avancer le discours poétique en lui imposant une charge déséquilibrante que le sublime du Verbe et du mot essaie de compenser. Dans ce passage de la dysphorie à l’euphorie, éclatent différentes configurations passionnelles dont on se propose de décrire le schéma afin d’en dégager la représentation textuelle. Nous nous intéressons à dégager dans les organisations signifiantes ce que ces configurations doivent à l’activité perceptive et au sentir, c’est-à-dire montrer de quelle manière les effets de sens peuvent émerger des états de choses, tels que les saisit la perception.
    Keywords: Meschonnic, sémiotique, passions, dysphorie, euphorie, Verbe
  • Sharareh Chavoshian, Zeinab GolestÂni DÉro Page 23
    Essence de la création, l’amour ne cesse de se proposer comme l’un des thèmes fondamentaux de la littérature persane, notamment chez Hafez. Présent sur les frontières du sensible et de l’intelligible, l’amour tisse des liens sans cesse renouvelés entre le visible et l’invisible. Etablissant ainsi un parallélisme entre le sacré et le profane, il se caractérise dans la littérature mystique par une ambiguïté interprétative qui, loin d’entraver la perception du sens, permet la naissance d’une expérience esthétique du sensible, celle qui apparaît dans les vers de Hafez et ce, grâce à la présence d’un élément architectural sacré, à savoir, le mihrab pour lequel le poète a évoqué un autre signifié, le sourcil de l''A(a)imé(e). Cet article a pour objectif d''étudier cette binarité du sens de l''A(a)mour chez Hafez et de justifier son choix pour un élément architectural apte à évoquer cet A(a)mour.
    Keywords: Hafez, Amour, visible, invisible, mihrab
  • Mohammad Hossein Djavari Page 41
    Cet écrit a pour objet de faire une étude sémiotique du discours littéraire. Celui-ci qui a souvent joué un rôle de précurseur parmi d’autres expressions artistiques, nous a toujours incités à suivre une forme de vie et un mode d’existence fondés sur la raison, sur le sentiment de la solidarité avec les autres et avec la nature et, enfin, sur l’éthique. A travers deux textes, L’homme qui plantait des arbres de Giono et un poème de Malek-Al- Shoarayé Bahar, Digaran kachtand…, appartenant à deux cultures différentes, nous chercherons d’une part, à dégager grâce à une analyse sémiotique une certaine éthique de l’environnement et, d’autre part, d’illustrer l’idée suivant laquelle la littérature en discursifiant le monde, propose une véritable valeur transculturelle, une interdépendance existentielle. La biosphère et la sémiosphère, tout comme le culturel et l’interculturel, nous intéresseront pour illustrer notre objectif.
    Keywords: Giono, Bahar, sémiotique, interculturel, sémiosphère
  • Zohreh Joozdani, Nazita Azimi Meibodi Page 61
    L’étude des passages descriptifs de La Curée de Zola et l’examen détaillé des aspects pittoresques de cette œuvre confirment et renforcent les rapports réciproques entre l’art pictural et la littérature que le romancier naturaliste a créés par un déploiement d’images féeriques et de spectacles splendides dans ses écrits. Ces tableaux montrent l’intérêt artistique du roman zolien et le choix du romancier dans l’écriture impressionniste des scènes. S’inspirant de ce courant et novateur dans ses descriptions, Zola va à la rencontre de la modernité, en se servant de cette nouvelle façon d’expression. Le présent travail, s’intéresse à une étude linguistique de La Curée afin de mettre en évidence les moyens linguistiques dont se sert l’écrivain pour briser les frontières entre l’art et la littérature. L’analyse linguistique nous permettra de montrer qu’un emploi différent des articles, des verbes, des noms, des adverbes et d’autres éléments grammaticaux a permis à Zola de faire montre d’une extrême habileté dans la transposition de la réalité en impression.
    Keywords: Zola, La Curée, description, impressionnisme, naturalisme
  • Iraj Nikseresht Page 77
    Gaston Bachelard (1884-1962) a développé ses œuvres sur deux versants: l’un, épistémologique et l’autre, poétique. En Iran, l’épistémologie de Bachelard est moins connue que ses réflexions sur l’imagination poétique. Cet article a pour objectif de s’interroger sur la tradition française de philosophie et d’épistémologie et particulièrement l’épistémologie bachelardienne et sa place dans la philosophie et l’épistémologie françaises; notre réflexion se construira sur quatre axes essentiels: «Philosophie et épistémologie bachelardienne», «Rupture épistémologique et Révolution scientifique», «La psychologie de l’esprit scientifique et le caractère social de la science moderne» et enfin, «Le matérialisme rationnel et le matérialisme naturel».
    Keywords: Bachelard, rupture épistémologique, révolution scientifique, matérialisme rationnel
  • Shahpar Rad Katayoun, Hosseinzadeh Azine, Mohammad Hassani Saghiri Fatemeh Page 97
    Le monde des fictions de Le Clézio regroupe des thèmes spécifiques dont certains sont plus explicites que d’autres: la guerre, le colonialisme, les questions de race et d’identité. Tous contribuent, en fait, à schématiser la contiguïté des concepts du père et de l’origine. Dans cet article, nous avons pour objectif de voir comment l’absence du père (ou sa mort) devient un prétexte chez le personnage principal pour que celui-ci débute un voyage et une quête initiatique. Nous essayerons parallèlement d’illustrer dans quelle mesure cette recherche du père mène le héros vers la compréhension de ses origines et l’élaboration de son identité. Pour ce faire, nous avons choisi de nous baser sur deux romans de l’écrivain: Le Chercheur d’or et L’Africain afin de montrer comment l’absence du père et le mystère de l’origine se transforment en une présence métaphorique. En étudiant ce thème et son importance dans l’univers romanesque, nous montrerons également par quels moyens Le Clézio, en se servant de sa mémoire, essaie de critiquer le passé et d’établir une linéarité entre l’homme et la tradition, pilier de son œuvre; c’est ainsi que la quête du père devient, non seulement une recherche des origines, mais en même temps un chemin pour parvenir à une «auto-connaissance», à une solitude «désirée».
    Keywords: Le Clézio, lidentité, le père, la quête, labsence