فهرست مطالب

الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، فصلیه علمیه محکمه - سال دوازدهم شماره 3 (پیاپی 40، خریف 2016)

مجله الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، فصلیه علمیه محکمه
سال دوازدهم شماره 3 (پیاپی 40، خریف 2016)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/24
  • تعداد عناوین: 12
|
  • رضا افخمی عقدا، محسن زمانی*، علی علی محمدی صفحات 1-22
    الاهتمام بالاعمال الفنیه والادبیه وتحلیلها علی اساس مبادئ علم النفس والقیام بتحلیل شخصیات العمل الادبی خلال آثارهم من وجهه النظر النفسیه، قد امتاز بین الاتجاهات النقدیه المختلفه فی القرن العشرین، ومن بین هذه النظریات المتطرقه إلی الشخصیه، تتمتع نظریه «الفرید ادلر» (1870 - 1937م) النفسیه باهمیه خاصه؛ لانه یعتقد -علی عکس نظریه فروید- بان العوامل الاجتماعیه هی التی تحدد تصرفات الإنسان وسلوکیاته لا الغریزه الجنسیه. ویعتقد بان المیل إلی التفوق والتطور یکون فی الإنسان فطریا وذاتیا.
    وبما ان شخصیه عنتره حسب ما وصف نفسه خلال اشعاره لها قابلیه غنیه خصبه للتحلیل النفسی؛ لذلک عالجنا فی هذا المقال تحلیل شخصیه عنتره فی ضوء نظریه ادلر النفسیه، وذلک وفق منهج وصفی تحلیلی. وقد اوحت بعض النتائج علی ان ما حمل عنتره علی إظهار الشجاعه والکرامه والفروسیه لیست عقده النقص التی یعزوها النقاد إلی عنتره بل هو الشعور بالنقص الذی یکون من فطره الإنسان وذاته ومحرکه علی الکفاح لاجل التفوق والکمال. فیسعی عنتره لتحقیق هدفه النهائی والمنشود وغایته المبتغاه ای العزه والکمال والتعالی؛ مما ادی إلی ان یتخذ لحیاته اسلوبا خاصا لا یکون إلا نتیجه لهذه الغایه العالیه.
    کلیدواژگان: عنتره، الشعور بالنقص، عقده النقص، الفرید ادلر
  • محمدحسن امرایی*، جهانگیر امیری صفحات 23-38
    النرجسیه عنوان اطلقه علماء النفس المعاصرون علی حاله نفسیه خاصه لدی المصابین بها، وقد عرفها المحلل النفسی الشهیر «هاینز کوهت»، الذی اجری دراسات عدیده حول هذه الظاهره، بانها «عباره عن الاهتمام الزائد والترکیز المفرط لإثبات الذات مصحوبا بالزهو والخیلاء». تتمیز الشخصیه النرجسیه فی منظور کوهت بمیزتین رئیسیتین: 1- الإعجاب والاعتداد بالذات واستعراض القوه، 2- رغبه ملحه فی البحث عن المثالیه لدی الذات والآباء والاعتزاز بامجاد الماضین. یری کوهت ان العوامل الوراثیه والبیئیه والنفسیه هی من ابرز اسباب نشوء النرجسیه فی النفس.
    وفی السیاق ذاته یرمی هذا المقال إلی دراسه سیکولوجیه لإثبات الذات فی شخصیه الشاعر العباسی الذائع الصیت ابی فراس الحمدانی فی ضوء آراء «کوهت» اعتمادا علی المنهج الوصفی – التحلیلی. لقد تبین من خلال هذه الدراسه ان الشاعر کان مصابا بحاله من النرجسیه التی دفعته إلی الاهتمام البالغ بذاته استجابه لرغباته فی استعراض القوه، حیث تباهی کثیرا بانتصاراته الرائعه وتراث الحمدانیین المجید. وفیما یتعلق بعوامل تکون هذه الظاهره النفسیه لدی ابی فراس، بناء علی ما استوحیناه من نظریات «کوهت»، ان نرجسیته ناجمه عن انتمائه إلی اسره ملکیه مرموقه ذات سمعه طیبه، وترعرعه فی بیئه ارستقراطیه من جهه، ورده فعله حیال الوقوع فی اسر الرومان من جهه اخری.
    کلیدواژگان: النرجسیه، کوهت، ابوفراس الحمدانی، إثبات الذات، البحث عن المثالیه، الفخر، الرومیات
  • هاله بادینده* صفحات 39-58
    السیمیائیه عملیه إجرائیه تتوخی الکشف عن نظام العلامات، ای الوحدات اللفظیه فی النص، وهی تفتح سبلا وآفاقا جدیده تنیر مجاهل التعبیر الادبی والفنی للقاریء. سجلت اقلام الرواه روایات متعدده فی العصر الحدیث، منها روایه «ذاکره الجسد» لاحلام مستغانمی، الروائیه الجزائریه المشهوره التی تم الإقبال علی اعمالها بحفاوه، واحتلت مکانه خاصه فی نفوس القراء. تجسد هذه الروایه لونا متمایزا من الوان الروایه الجدیده، وتهدف إلی إثاره الاسئله، والتساولات لتحریض الوعی العام، وإثارته إلی تجدید اداته، ومفاهیمه. تعد الشخصیات من اهم عناصر القصص، والروایات، ووسیله لتقدیم معانی الکاتب، وافکاره؛ حیث نری اسماء الشخصیتین الرئیسیتین فی هذه الروایه تجسد للمتلقی صورا دلالیه بدیعه، وترمز الشخصیات بمدلولاتها الاسمیه إلی دلالات کامنه تعکس المنظومه الفکریه لدی الکاتبه. إذن یهدف هذا المقال إلی تبیین مدی علاقه اسمی الشخصیتین الرئیسیتین بالمسمیین، ومدی نجاح الکاتبه فی إیصال الفکره إلی القاریء عن طریق هذین المسمیین، وذلک من خلال دراسه سیمیائیه تحلیلیه - وصفیه. واهم النتائج التی توصلت إلی ها هذه المقاله هو: اسم«خالد» الذی یعد الشخصیه المحوریه، یرمز إلی خلود الابطال، والمجاهدین الذین بذلوا حیاتهم فی سبیل استقلال الوطن الجزائری وحریته. ویوحی هذا الاسم بالدعوه إلی استمرار طریقهم وافکارهم. والبطله التی تحمل اسمین: «حیاه »و«احلام» فإن اسمها الاول یرمز إلی الوطن، والام، والعشق؛ حیث یبعث الحیویه فی الإنسان، واسمها الثانی له دلالتان متضادتان وهما الذکریات والاحلام المتحققه الماضیه، والآمال والاحلام القادمه الخائبه.
    کلیدواژگان: السیمیائیه، اسماء الشخصیات، روایه ذاکره الجسد، احلام مستغانمی
  • محمد رحیمی خویگانی*، سید محمدرضا ابن الرسول، نرگس گنجی صفحات 59-78
    یهدف هذا البحث إلی إلقاء الضوء علی آراء القدماء الفرس فی الترجمه بین العربیه والفارسیه؛ من هذا المنطلق، یتناول البحث فی ضوء المنهج التحلیلی-التاریخی، آراء الادباء والبلاغیین الفرس حول الترجمه راجیا تسلیط الضوء علی جوانب تنظیریه وتطبیقیه لها؛ ومما توصل إلیه البحث هو ان الترجمه کانت تعتبر تقنیه هامه وارضیه خصبه لإظهار البراعات الادبیه واللغویه عند الادباء القدماء. ونظرا إلی هذه الاهمیه ادرجها البلاغیون بدایه فی کتب البلاغه من غیر تحدید لمکانتها هل هی من البدیع او البیان او المعانی ولکنها صارت نوعا بدیعیا فیما بعد کما اعتبرت نوعا من الملمع ولکنها انتقلت اخیرا إلی قسم توابع البلاغه علی ایدی بعض البلاغیین الفرس.
    کلیدواژگان: الفارسیه، العربیه، الترجمه، الادباء القدماء، البلاغه الفارسیه
  • جمال طالبی قره قشلاقی* صفحات 79-98
    تتشکل الاصوات اللغویه اللبنه الاولی فی دراسه النص الشعری او الادبی. ذلک ان الاصوات بما تحمل من صفات خاصه تعکس الواقع الدلالی للنص، والواقع النفسی للشاعر. إن المعجم الصوتی للشاعر اشبه ما تکون بمرآه تعکس صوره واضحه یود التعبیر عنها، ویحرص کل الحرص علی إیصالها للمتلقی. من هذا المنطلق، عالج هذا البحث واحده من اشهر القصائد الرثائیه، ای «قصیده بلقیس» لصاحبها نزار قبانی، دراسه صوتیه لمعرفه المکونات الصوتیه الاساسیه التی بنیت علی ها القصیده ودلالاتها فی بیان المعنی المقصود وتجسید تجربه الشاعر الشعوریه وفق آلیات النقد الصوتی. کما انه درس بآلیاته التطبیقیه جانبا مهما من جوانب التحلیل اللسانی، ای التحلیل الصوتی لنص القصیده، ومدی مساهمته فی الکشف عن اسباب تآلفها داخل الحقل الدلالی، وقراها قراءه دلالیه لسانیه من منظور النقد الصوتی لتحدید المعاییر الجمالیه فی ها، وصلتها بالصوت. وقد اعتمدنا فی دراستنا هذه علی المنهج الوصفی والإحصائی، لانهما یعطیان تحلیلا واقعیا للقصیده من حیث بنیته ومضمونه اللغوی. وقد کشف التحلیل الصوتی والدلالی للقصیده عن وجود مناسبه بین اللفظ ودلالته، کما ان العملیه الإحصائیه للاصوات والمقاطع الصوتیه فی ها کشفت عن نجاح الشاعر فی الملائمه بین الالفاظ والغرض لقصیدته، بحیث لاحظنا انسجاما بدیعا بین نوعیه الحروف والمقاطع والروی مع رثاء «بلقیس الراوی»، زوجه الشاعر.
    کلیدواژگان: الشعر المعاصر، الاسلوبیه الصوتیه، دلاله الاصوات، نزار قبانی، بلقیس
  • احمد نهیرات* صفحات 99-118
    إن وصف صوره لحظه الرحیل یعتبر من اهم المظاهر الفنیه فی المعلقات السبع (مختارات الزوزنی)، وتعود اهمیتها لاسباب عده منها: دلالتها علی تصاویر الجاهلیین الفنیه واسالیبهم التعبیریه، واحاسیسهم الصادقه، خاصه لدی اصحاب المعلقات، واحتوائها علی معارف ذلک العصر من اخلاق، وشخصیات، وامکنه، وقصص. تبلورت تلک الصوره بصریه، إذ تترای فی ها الشخصیات بحالاتهم النفسیه واثر الرحیل علی ظواهرهم کالحبیبین، والاهل، والقافله، ومسیرها. والصور تصور الحاله العاطفیه لدی الشعراء انفسهم، وتربطها فنیا بالواقع الخارجی. یهدف هذا البحث إلی الکشف عن الصور البصریه الفنیه للرحیل فی المعلقات، ومعرفه شخصیاتها وادوارهم فی ها، ودلالتها علی حیاه الجاهلیین الاجتماعیه والادبیه، ودور الحب والمتحابین فیهم. لذلک، تم اولا: استقراء الصور البصریه المرئیه فی وصف لحظه الرحیل، وثانیا: بیان دلالاتها علی الحیاه الجاهلیه وثالثا: بیان دلالاتها الفنیه. ینتهج البحث المنهج الوصفی-التحلیلی مع مراعاه الترتیب الذی تعامل به کل من اصحاب المعلقات مع موضوع الفراق.
    و من النتائج التی توصل إلی ها البحث هی: هناک مفاهیم مشترکه صورها الشعراء عن لحظه الرحیل منها: زمن الرحیل، ووصف الحبیبه او ما یرتبط بها من حی ها او قافلتها او قبیلتها، وایام وصلها، وتیه الشاعر فی الصحراء بعد رحیلها، وبیان حالته النفسیه من الفراق ویاسه من لقیاها؛ وإن انفرد کل منهم عن اصحابه فی تصویر تلک اللحظه حسب رواه الفنیه. تناول شعراء المعلقات لحظه الفراق من منظور سلبی وتشاومی، فبدت صورهم عنها تنم بوضوح عن شعورهم بالندم، والتحسر، والقلق. وقد بالغوا فی وصفها بالتشبی هات المادیه المحسوسه من حیاتهم الصحراویه.
    کلیدواژگان: المعلقات السبع، لحظه الرحیل، الصوره الشعریه، الدلالات الفنیه
  • محسن احمدی، عبدالباسط عرب یوسف آبادی *، فائزه عرب یوسف آبادی صفحات 119-142
    بشار بن برد، شاعر نابینای عرب و شوریده شیرازی، شاعر نابینای فارسی زبان، در تصاویر شعری به صورت چشمگیری از رنگ استفاده کرده اند. این مقاله با نقد روان شناسانه شخصیت بشار و شوریده بر اساس آزمایش رنگ ماکس لوشر، در تلاش است تا با روش توصیفی تحلیلی رنگ های دیوان این دو شاعر را بررسی و تحلیل کند. نتایج نشان می دهد از میان چهار گروه رنگ در نظریه لوشر، گروه اول در اشعار هر دو شاعر دقیقا مانند هم است. بر این اساس، بشار و شوریده هر دو از تحریکات شدیدی که منجر به جدایی آنها از جامعه می گردد، رنج می برند و امیدوارند که بتوانند بر بسیاری از محدودیت های خود فائق آیند. با این تفاوت که: بشار بااراده و اهل سازش است و از ارتباط با افراد مورد اعتماد خود احساس آرامش می کند، و با همین روحیه سازشگر خود موفق می شود خود را با شرایط وفق دهد، خواسته هایش را محدود کند و از نزدیکی عاطفی نسنجیده بپرهیزد. اما شوریده با وجود امیدواری به بهبود اوضاع و غلبه بر محدودیت ها، فردی زودرنج، حساس و خودمحور است که اصلا از وضعیت موجود راضی نیست و تنهایی را ترجیح می دهد.
    کلیدواژگان: روان شناسی رنگ، ماکس لوشر، بشار بن برد، شوریده شیرازی
  • ابوالحسن امین مقدسی*، طاهره حیدری صفحات 143-166
    شعر معاصر عرب مزین به کاربرد انواع تناص ازجمله تناص تاریخی و دینی و قرآنی است. مقاله حاضر قصد دارد تناص قرآنی را در اشعار محمد بن عبدالمطلب واکاوی و تحلیل کند تا به این پرسش پاسخ دهد که چرا شاعر از بینامتنیت قرآنی در دیوان خود بهره برده است و کاربرد این تناص های قرآنی متاثر از چه عواملی است؟
    خوانش انتقادی ابیاتی که در دیوان محمد بن عبدالمطلب تناص قرآنی دارند، در گروی یافتن معنا و چرایی تولید متن دیوان این شاعر است؛ ازاین رو، رویکرد مقاله حاضر برای پاسخ به این ابهام، رویکرد معناکاوی است تا از طریق تحلیل عناصر سازنده معنا، به چرایی تولید ابیات قرآنی دیوان دست یابد.
    پرورش محمد بن عبدالمطلب در خانواده ای متدین، تحصیل در مراکز آموزشی سنتی الازهر و دارالعلوم، حضور فعال در محافل اسلام گرای سنتی و مجالست با دوستان اسلام گرا، همگی سبب شد نگاه دینی بر کل دیوان او سایه بیفکند و از تناص قرآنی بیش از انواع دیگر تناص بهره بگیرد. همچنین گسترش فعالیت هواداران فرهنگ اسلامی عربی پس از 1927م، سبب شد غالب تناص های قرآنی قصاید شاعر به مضامین مذهبی اختصاص یابد.
    کلیدواژگان: قرآن، شعر معاصر عربی، بینامتنیت، مصر، محمد بن عبدالمطلب
  • رمضان رضایی* صفحات 167-186
    هر کدام از منتقدان ادبی عرب از یک شیوه در نقد ادبی پیروی می کنند. اما از این میان، طه حسین در کتاب حدیث الاربعاء که در زمینه نقد است، شیوه ای تلفیقی در پیش گرفته و از تحلیل گفتمان نیز در این شیوه بهره برده و با توجه به شخصیت و عصر شاعر و نیز هنر شاعری به تحلیل اثر ادبی پرداخته است.
    این پژوهش با هدف تبیین تلاش های نقدی طه حسین و تشریح روش نقد وی در کتاب حدیث الاربعاء صورت گرفته است و سعی دارد با استفاده از روش تحلیلی توصیفی به این هدف دست یابد.
    نتایج بررسی ها بیانگر آن است که طه حسین در نقد خویش برای مخاطب اهمیت زیادی قائل بود و برای جلب توجه وی از اسلوب های متعددی از قبیل اسلوب تقریری و نحوه خطاب و مخاطب خیالی استفاده کرده است. او پیش از تحلیل شعر یک شاعر به زمینه های تاریخی و اجتماعی زمان شاعر پرداخته، سپس به جنبه های هنری شعر توجه نموده است. اساس همه اینها بر محور گفت وگو است.
    کلیدواژگان: شعر عربی، نقد ادبی، حدیث الاربعاء، طه حسین
  • شعله ظهیری* صفحات 187-212
    بررسی نقش مراکز علمی مناطق کردنشین در پیشبرد علوم عربی و ادبی در حوزه ادبیات تطبیقی مکتب فرانسه می گنجد؛ زیرا مراکز علمی یکی از اقوام ایرانی در ادبیات ملتی دیگر تاثیرگذار بوده است. در دوره عباسی (656-132ه. ق) که علوم عربی و ادبی بیش از هر دوره دیگری شکوفا شد با درنظرگرفتن مقتضیات و بستر سیاسی و دینی مناسب، نقش مراکز علمی مناطق کردنشین دیار بکر «آمد، میافارقین، ماردین، حصن کیفا، اخلاط و منازگرد» و دیار مضر «رقه و حران» که جزء منطقه جزیره اند، در پیشبرد علوم ادبی و عربی غیرقابل انکار است. این نوشتار با رویکرد توصیفی تحلیلی درصدد تبیین نقش سازنده و جایگاه حقیقی این مراکز در اعتلای علوم عربی و ادبی در عصر عباسیان است و یافته های آن حاکی از این است که این مناطق با پرورش اندیشمندان و ادیبان فرهیخته ای چون آمدی ها، فارقی ها، حصکفی ها، حرانی ها و ابوعلی قالی و... در زمینه شعر و نثر، صرف و نحو، لغت شناسی و تاریخ، علوم اسلامی فقه و حدیث و علوم عقلی و خطابی صاحب نظر بوده و با تالیفات خود در پیشرفت علوم عربی و فرهنگ اسلامی منشا تحولات شگرف بوده اند.
    کلیدواژگان: دور المراکز العلمیه لمنطقه جزیره فی تطور الادب والعلوم العربیه فی العصر العباسی دیار بکر، ودیار مضر نموذجین
  • فرهاد رجبی* صفحات 213-234
    امروزه آموزش زبان عربی در ایران، با وجود سابقه ای درازدامن، کمتر فرصت به کارگیری یافته و کمتر موقعیت کسب وکار را برای دانش آموختگان خود فراهم نموده است. این مسئله، سال هاست به یکی از اصلی ترین دغدغه های دانشجویان ایرانی این رشته تبدیل شده است. چالش تجاری سازی می تواند فرصتی برای چاره جویی منطقی درباره این مشکل باشد.
    این مقاله کوشیده با طرح مدیریت برنامه ریزی، برون رفتی را برای این مشکل پیشنهاد دهد؛ بر همین مبنا معتقد است، برنامه ریزان و کارشناسان امر، قبل از آنکه به صورت جزئی در جست وجوی فرصت های موقتی و گاه، ناپایدار باشند، باید با تعمق در برنامه ریزی و طراحی مولفه های علمی به این مهم اهتمام ورزند. نتیجه به دست آمده نشان می دهد با استفاده از چهارچوب های علمی در فرایند مدیریت برنامه ریزی، توجه به مقوله طراحی سرفصل های آموزشی متناسب با مقوله کارآفرینی، جذب و آموزش منطقی دانشجویان و از سوی دیگر ارتباط با مراکز و سازمان های ذی ربط، می توان چالش تجاری سازی آموزش زبان عربی را به سمت فرصتی جدید برای ایجاد نشاط در امر آموزش هدایت کرد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی، زبان عربی، تجاری سازی، آموزش
  • یوسف نظری*، حسین کیانی صفحات 235-254
    دانش، مهارت، و نگرش سه موضوع اساسی در گسترش کارآفرینی است. این سه موضوع نقش فراوانی در توسعه کارآفرینی در رشته های غیر علوم انسانی داشته اند، اما در علوم انسانی نیاز به بازنگری اساسی دارند. در رشته زبان و ادبیات عربی نیز باید دانش کارآفرینی، مهارت آن و نیز نگرش استادان و دانشجویان مورد بازنگری اساسی قرار گیرد. این پژوهش پس از آسیب شناسی حوزه کسب وکار رشته زبان و ادبیات عربی، در پی یافتن راهکاری برای به فعل رساندن توان کسب وکار در این رشته انجام شد و در نهایت منجر به تشکیل هسته کارآفرینی در بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز گردید. هسته کارآفرینی دانشگاه شیراز در سال 1389 به صورت آزمایشی تشکیل شد و دستورالعمل اجرایی آن تدوین گردید. این تجربه نشان داد برای فعال کردن کارآفرینی در این رشته می بایست در سرفصل های درسی به این موضوع توجه شود و نیز نگرش دانشجویان و استادان به مسئله تغییر کند تا زمینه ایجاد کسب وکارهای جدید فراهم گردد.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، طرح هسته کارآفرینی، دانشگاه شیراز، رشته زبان و ادبیات عربی
|
  • R. Afkhami Aghda, M. Zamani*, A. Ali Mohammadi Pages 1-22
    Psychological criticism of art works, analysis of literature texts and their characters were getting important among the different approaches of critique in 20th century, according to the psychology. Between all of the personality theories, Alfred Adler’s individual psychology theory has a significant importance because he though – unlike Freud – that human behaviors are results from social factors, not sexual instinct. Also he believed that the tendency to perfectionism and progress are innate in individual.
    According to the description of Antara personality, his character has a rich capacity to a psychological study. In this study, personality of Antara (With respect to his capacity), through Adler theory, was discussed via descriptive – analytical method of his poems.
    It can be concluded that Antara didn’t focus on his bravery, munificence and warfare because of his inferiority complex, but because of inferiority complex of human being related to its natural inability from the beginning of its birth. Antara and his poems were seeking for perfection, honor, sublimity and eminence. In other word life style that he choosed for him, was because of all these ultimate.
    Keywords: Antara, Inferiority feeling, inferiority complex, Adler
  • Mohammadhasan Amraee*, Jahangir Amiri Pages 23-38
    New psychology studies the phenomenon of narcissism, suggests that narcissism is Feelings of grandiosity and self-confidence and pride and trust and honor your feelings, and your fathers, According to Kohat. This article is going to study and analyze the situation of narcissism famous Abbasid poet, Abu Firas al-Hamdani, based on comments provided by three psychologists: Kyrnbyrgh, Kohat burston, relying on the analytical method - with the help of Psychological Research descriptive comments the three scientist's psychological deals. During the investigation it was determined that Abu Firas narcissistic and unstable medium has been reaction to humiliation and insult to him for staying in captivity. Narcissism of the poet maybe, is a cover of frustration and defeat the psychological basis of the views expressed by the psychologists has been dominant on the poet. According to the opinions of the expert psychologist, the most important consequences of narcissism that we have seen in the poetry of Abu Firas almost the same feeling he was rebellious pride or parents and humiliate others.
    Keywords: Aboofras, roomiat, theories of psychology, narcissistic reasons, the consequences of narcissism, Types of narcissism, pride
  • Haleh Badindeh*, Susan Abbasian, Ali Mahdi Zaitoun Pages 39-58
    Semiotic is an operation throughout the text which tries to reveal the main purpose of applying words and also to open a new horizon to reader's view. In present time, however there are many novels written by novelists. “Zakeratul-Jasad " is a work by a famous Algerian novelist Ahlaam mostaghnami whose work is admired and cherished between readers.It is distinguishable because of her hard work, trying to awaken the readers mind and make them think of different new meanings. It is obvious that main characters play the main roles and they are the best tools to show writer's thoughts. As it is shown in this novel, the names of the two main characters have several meanings. My purpose is to discover the relationship between characters and their names. Also to show that how much successful the writer was in conveying her thoughts. Ive done this by semiotic during the text.The best result of this work would be, "Kaalid", the main man character meaning "eternal" refers to Algerian" warriors "and "heroes" also an invitation to continue of their belief and path. The main woman role in this novel has two names: "Hayaat" ,and "Ahlaam". "Hayaat" means "mother land”, "love", and "mother". They are all related to each other. "Ahlaam" has two opposite meanings, "full field wishes" and " unattainable dreams".
    Keywords: Semiotics, charactersname, Zakeratul-Jasad, Ahlaam Mostaghnami
  • Muhammad Rahimi Khoigani*, Sayyed Muhammadreza Ibnorrasool, Narges Ganji Pages 59-78
    This paper intends to examine the role of translation in Persian literary heritage and rhetoric of science. This translation in the Persian rhetoric is a rhetorical term. As poetry is superior to other types of literary translation in both terms of language and style, and has an important position. The Position that Persian rhetorical scholars have recognized it and was put it among the Persian imagery. Based on this principle this paper intends to examine the views of Persian scholars of rhetoric. In order to clarify various aspects of the term. The most important findings of this research is show that the term of translation is at first a rhetorical term and then it was an exquisite term.
    Keywords: Arabic, Persian, translation, Scholars, Persian rhetoric
  • Jamal Talebi Ghare Gheshlaghi* Pages 79-98
    Language letters cornerstone check every literary text that is associated with its aesthetics. Because the characters traits and attributes that are semantic space for text, and to reflect his mood. The letters used by the poet are like mirrors that reflect the thoughts and intentions of the poet to the reader. The present study investigates the mechanisms of symmetry of one of the most important contemporary Arab poetry obituary as a result of its creator Nizar Qabbani's true emotions, discussed, and evaluated its basic phonetic element is the ode has been built upon it.
    The study also examines the adaptive mechanisms of one of the most important linguistic analysis of the symmetry of the poem and discuss its role in the discovery of semantic coherence, and with the approach of phonetic criticism aesthetic standards framework and its relationship with the letters, and the ode that has been examined.
    This research using descriptive statistical and analytical realistic ode to linguistic and phonetic point of view. Among the results, it can be noted that in the present ode place word and meaning are closely linked, and statistical analysis and sections letters, and letters on which the success of the coordination and coherence between words and meaning in memory of poet his wife, "Balqis narrator" speaks.
    Keywords: poetry, vocal stylistics, semantics letters, Nizar Qabbani, Balqis
  • Ahmad Nohairat* Pages 99-118
    The beloved parting’simageryis one of the most important themes in the history of ZuzaniMu’allaqat, and the ignorant(Jaheliyan) style of poetic imagery, implying an honest portrayal of the emotions of the ignorant specially the singers, and their inclusion of ethics, characters, places and stories refers to the pre-Islamic period. These descriptions are generally visual and portraysthe lovers and the beloved, the beloved tribe, horses etc., and also their feelings and emotions.
    This study using description and analysis illustrates visual images from the moment of parting and explain its real implications.It also indicates mental and emotional statesof the choirs and the implications of its images on social issues of the ignorant era.
    Muallaqat poets, with a slight difference, all about parting the beloved have similar artistic images, such as the farewelltime, the beloved portrayal, its tribe and caravan, the reunion time, psychological state of parting lovers, poets wandering in the desert after separation and desperate of meeting again.Poets, have illustrated parting with negative and pessimistic outlook and a clear indication of remorse, regret and concerns, and with the materialistic analogies, tangible image that fits the life of the Bedouins.
    Keywords: Muallaqat sab', migration moment, poetic imagery, artistic implications
  • Mohsen Ahmadi, Faeze Arab Yousofabady, Abdolbaset Arab Yousofabady* Pages 119-142
    Bashshar ibn Bord, the Arab blind poet and Shoorideh Shirazi, the Persian blind poet, have had a great use of colors in their poetic images. Based on the cross-sectional method, this article is to study the psychology of personality of Bashshar and Shoorideh and then study the colors used in their poems, based on the Max Louscher color test. The results showed that among four Loucher's Color Groups, the first in both poets are approximately similar. Accordingly, Bashshar and Shoorideh both were suffering from extreme provocations that had led them to separate from their society. They had the hope of overcoming most of their limitations. Bashar is an easygoing and determined personality who feels at ease by interacting with trusted people around him, while inside, he believes that he deserves more than he gets.By his self-control and limitation of his inner desires, he makes to adapt with the conditions and prevents emotional intimate relationships. On the other side, Shoorideh, despite his hope, is a sensitive and egoistic personality, not satisfied with his situation and prefers isolation. He wants others to love him for his own and respect him.
    Keywords: color psychology, Max louscher, Bashshar ibn Bord, Shoorideh Shirazi
  • Abolhassan Amin Moghaddasi*, Tahere Heydari Pages 143-166
    Contemporary poetry Arab is decorated with use of a variety of intertextuality historical and religious intertextuality Mohammad Ibn Abdul Motaleb is one of the contemporary poets that intertextuality Quran style is reflected in his poetry. The purpose of present paper is explore and analyze of this type of intertextuality in poetry of this poet to answer the question of why the poet is benefited from Quranic intertextuality in his poems and use of this Quranic intertextuality affected by what is?
    Mohammad Ibn Abdul Motaleb training in a religious family, study in traditional training centers, Darul Uloom and Al-Azhar, active presence in Islamist traditional circles and companion with Islamistic friends, all led to he interested in Islamic-Arabic culture.
    Pre-religious understanding and insight led Ibn Abdul Motalleb religious view cast shadow on the his whole court, and as well as benefit from Quranic intertextuality over from other type intertextualit.
    Islamic-Arabic culture fans activities extension after 1927 led to most Quranic intertextuality of odes poet devote to religious themes.
    Keywords: Quran, Arabic poetry, intertextuality, Egypt, Muhammad ibn Abd al Muttalib
  • Ramezan Rezaei* Pages 167-186
    Literary criticism in Arab world has been followed through different methodologies by critics up to the present time. Every critic, from the ancients to coevals, has started his new plan in this subject. However, contemporary literary criticism has been influenced by western literary criticism in its formation and schools. Taha Hossein was one of the people who contributed a lot to the transition of the knowledge of new western literary criticism to Arab world .It should be mentioned that he didn’t believe in the way of one critic school and method as a whole, instead he used an assimilation of all methods in his critic style. In one of his most important works is Hadis -ol- Arbea, which is a collection of some articles about poets and Arabic literary texts, he has analyzed a literary work by considering the historical and social context in the formation of poet’s thoughts and has used different styles such as oral methods and the style of imaginary discourse and audience to draw the audience’s attention. The basis of these methods is speech and dialogue. This research tries to explain his work’s methodology by using descriptive- analytic approach.
    Keywords: Arabic poem, Literary criticism, Hadis-ol-Arbea, Taha Hossein
  • Sholeh Zahiri* Pages 187-212
    Investigating the role of scientific centers of Kurdish areas and the Arabic and literary sciences is included in comparative literature to French schools since the scientific centers of a nation has influenced another nation. In Abbasid era that Arabic and literary sciences bloomed more than any other period, considering the requirements and suitable religious and political context, the role of scientific centers of Kurdish regions such as Baker Diar” Amed, Miafarghyan,Mardin, Hesnekayfa, Akhlat and Manazgard,” and Mozar Diar” Ragha and Harran” which are parts of the Island region is prominent in the advance of literary and Arabic sciences and their branches such as grammar, rhetoric, criticism and Islamic sciences such as jurisprudence, Hadith, History and Speech Sciences . This article is to explain the effective role and the real position of these centers in the promotion of Arabic and literary sciences in Abbasid era, and its results shows that these regions Islamic culture by training scholars such as Amedy,Fareghy, Haskafy, Harrany and Abu Ali Gali who cased tremendous evolution by their worthwhile compilations.
    Keywords: Comparative Literature, Arabic Sciences, literature, Kurds, Island, Baker Diar, Mozar Diar, Abbasid era
  • Farhad Rajabi* Pages 213-234
    Nowadays, teaching Arabic in Iran, despite its long background in the country, has not the opportunity to be carried out properly and has not been successful in making job opportunities for its graduates. This issue, has been of the main challenges for Iranian students in the field since a long time ago and the effort to commercializing can be considered as a chance to find a logical solution to the problem.
    This text has tried to suggest solutions by presenting a plan management while maintaining that the experts and executive managers should look for a scientific framework and plan instead of devising occasional and temporary job opportunities in order to tackle this challenge. The obtained result shows that by getting advantage of a scientific framework in the process of plan management, taking the preparation of proper syllabus in the field of entrepreneurship seriously, logical admission of students and teaching and on the other side effective relations with the responsible organizations and centers, teaching Arabic can be navigated towards new fruitful opportunities.
    Keywords: planning, Arabic, commercializing, teaching
  • Yusuf Nazari*, Hossein Kiani Pages 235-254
    Knowledge, proficiency, and attitude are three main principles in developing entrepreneurship. These three issues has widely been effective in entrepreneurship in non-humanistic fields. However, they are overlooked in humanities and need to be reanalyzed in general and specifically in ALL. After exploring the problems in the field, the present research has been carried out in order to look for resolutions to actuate proper conditions for entrepreneurship in the field of ALL and has resulted to the establishment of entrepreneurship team in the department at Shiraz University in 2010. The execution documents were passed and organizational roles were defined after multiple meetings. This effort showed that entrepreneurship should be defined as part of the syllabus of ALL department in different universities around the country, Moreover, the attitude among students and university professors should be changed in order for new opportunities to arise. The present research has implications for ALL department and suggests that entrepreneurship teams be formed to create new job opportunities in ALL across the country, and maintains that the potential in the field should be presented to the society.
    Keywords: entrepreneurship, entrepreneurship teams, Shiraz University, Arabic Language, Literature Department