فهرست مطالب

مطالعات قرآن و حدیث - سال دهم شماره 1 (پیاپی 19، پاییز و زمستان 1395)

نشریه مطالعات قرآن و حدیث
سال دهم شماره 1 (پیاپی 19، پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا ستوده نیا *، علی اکبر صافی اصفهانی صفحات 5-33
    اختلاف قرائات قرآنی در برخی از آیات الاحکام، باعث اختلاف در برداشت و فهم مفسران و فقها شده است. در این مقاله با توجه به اهمیت بحث ربا در جامعه و مذمت و نهی از آن در اقتصاد اسلامی، به بررسی اختلاف قرائات آیه 39 سوره روم و اثر آن بر آرای مفسران و فقی هان شیعه می پردازیم و ضمن تبیین و تحلیل لغوی، قرائی، روائی و تفسیری ربا با بیان اختلاف قرائت دو واژه «ءاتیتم (اتیتم)» و «لیربوا (لتربوا)» و بررسی وجوه قرائات و احتجاجات هر قرائت، با نگاهی تحلیلی نشان داده می شود که تنوع برداشت های حکمی از این آیه از قبیل ربای حلال یا حرام و نیز تنوع برداشت های مصداقی همچون تفسیر متعلق ربا در آیه به عطیه یا هدیه یا هبه یا قرض فایده دار یا ربای نسیئه در نظر مفسران و فقی هان شیعه، ناظر به اختلاف قرائات آیه است. توجه به قرائات توسط بسیاری از این فقی هان و مفسران است که ظرفیت این تفاسیر و فتاوی مختلف را ایجاد کرده است.
    کلیدواژگان: ربا، اختلاف قرائات، تفسیر، فقه، آیات الاحکام، سوره روم
  • قاسم درزی*، احمد پاکتچی، احد فرامرز قراملکی صفحات 35-71
    تحقق یک مطالعه میان رشته ای صحیح در گرو ایجاد هم سنخی و مجانست میان رشته های درگیر در آن است. ایجاد سه گونه هم سنخی برای چنین مطالعاتی ضروری است:هم سنخی از جهت روش ، زبان و مبانی معرفت شناختی. ایجاد هم سنخی در این سه جهت می تواند ترکیب و هم گرایی را در مطالعه میان رشته ای ایجاد کند. مسلما هم سنخی روشی یکی از مهمترین این الزامات محسوب می شود. بررسی نمونه محور بخشی از پژوهش های میان رشته ای در حوزه مطالعات قرآنی سه لازمه روش شناختی را برای ایجاد هم سنخی روشی نشان می کند: 1- استفاده از روش هایی که در گفتمان علمی خود مقبول واقع شده و حد و مرز و استقلال خود را یافته باشند؛ 2- تنقیح دقیق معنای مورد نظر از روش مورد استفاده و بیان تمایز روش مورد نظر با روش های مشابه و بیان ضرورت استفاده؛ 3- استفاده ارگانیکی از روش مورد نظر به جای استفاده مکانیکی از آن. تحقق این سه ویژگی موجب می شود ایجاد زبان مشترک و برقراری گفت وگوی میان رشته ای که به حل مسئله و یا فهم بهتر پدیدار منجر می شود، به دست آید.
    کلیدواژگان: مطالعات میان رشته ای، الزامات روش شناختی، مطالعات قرآنی، ترکیب و هم گرایی، پژوهش های زبانی
  • امیر احمدنژاد* ، زهرا کلباسی صفحات 73-103
    آیه 28 سوره توبه مهمترین مستمسک حکم منع ورود مشرکان به مساجد و اماکن مقدس از سوی مفسران و فقی هان بوده است. برخی فقی هان دلایل دیگری در اقامه این حکم نیز ارائه کردند که از سوی گروه دیگری از ایشان مورد نقد و رد واقع شده است. آیه 28توبه نیز، علاوه بر آنکه دلالتی بر نجاست ذاتی غیرمسلمانان ندارد، با آیه 2مائده که آخرین سوره نازله قرآن است و جواز سفر مشرکان به مکه و لزوم حفظ امنیت آنان را صادر نموده، در تعارض است. واکاوی در سیاق آیات هر دو سوره نشانگر آن است که در سوره توبه تنها مشرکان حربی از ورود به مسجدالحرام منع شده و در سوره مائده جواز ورود مشرکان غیرحربی صادر شده است. از دیگرسو جریان شناسی شکل گیری حکم مشهور منع ورود مشرکان به مساجد در فقه فریقین، نشانگر آن است که این فتوی نخستین بار توسط خلیفه دوم صادر شده که با پیروی عمربن عبدالعزیز و برخی از خلفای عباسی از فرمان او، به شروط عمریه مشهور گردیده و به تدریج در میان فقهای شیعه و سنی شهرت یافته است.
    کلیدواژگان: سوره مائده، سوره توبه، مسجد الحرام، مساجد، مشرکان
  • میثم مطیعی* صفحات 105-139
    مساله اهانت به اولیاء الهی و تکرار چندین باره این امر یکی از مسائل مبتلا به کنونی جوامع اسلامی است. متن حاضر تلاش می کند تا با بررسی احادیث و روایات تاریخی، روش معصومان(ع) در مقابله با اهانت ها را بیان کند. از جمله مواردی که در احادیث و روایات تاریخی فراوان مشاهده می شود، آن است که اولیاء دین بین اهانت کنندگان نادان از یک سو و اهانت کنندگان مغرض از سوی دیگر تمییز قائل می شده اند و با این دو دسته به یک شیوه رفتار نمی کرده اند. بررسی احادیث معصومان(ع) و روایات تاریخی نشان می دهد که هماره در برخورد با نادان، گذشت و حلم و برخورد کریمانه را برمی گزیدند و خود را قولا و فعلا به این افراد جاهل اما بی غرض معرفی می کرده اند و در مورد افراد مغرض اگر شرایط مهیا بود، حکم الهی را در مورد آنها اجرا می نمودند؛ اما اگر شرایط فراهم نبود با سکوت و صبر از کنار آن می گذشتند و اجرای حکم الهی و برخورد با اهانت کننده را در صورت لزوم به شرایط آتی موکول می کردند
    کلیدواژگان: اهانت به اولیاء الهی، سیره معصومان(ع)، مقابله با توهین، تمییز نادان و مغرض
  • قاسم بستانی* صفحات 137-167
    هر زبانی قبل از هر چیز از واژگان تشکیل شده اند و واژگان از مهم ترین عناصر انتقال معنا می باشند و در انتقال این معنا نیز از تنوع و سطوح مختلفی برخوردارند. واژگان قرآنی نیز از این امر مستثنا نیستند، لذا کشف و آشنایی با سطوح مختلف انتقال معنا (ظاهری و باطنی) توسط واژگان، می توانند خواننده قرآن را هر چه بیشتر به مقصود و مراد به کارگیرنده آنها واقف کند. در این مقاله تلاش می شود، بر اساس مطالعه کتابخانه ای و نقد و تحلیل داده ها و جمع بندی آنها، تا حد امکان به پرسشهای بالا در حوزه معانی ظاهری قرآن، پاسخ مناسب داده شود که در نتیجه آن آشکار می گردد که معانی ظاهری واژگان قرآنی، به خصوص، از سطوح متنوعی بلکه بعضا خاص قرآن، برخوردارست که عبارتند از: معنای اشتقاقی، کاربردی، سیاقی و اصطلاح اسلامی (شرعی و قرآنی).
    کلیدواژگان: قرآن کریم، تفسیر، سطوح معانی، معانی ظاهری، مفردات
  • علی راد*، مریم ولایتی صفحات 169-203
    رهیافت تاریخی در کنار شناخت بسترهای مختلف جامعه، عهده دار نمایاندن فرازها و فرودهاست. دست یابی به سیر تطور یک اندیشه و درک بهتر از خاستگاه و دوران آغازین شکل گیری آن، منوط به تحلیل گفتمان های مکشوف از داده های تاریخی برجای مانده در آن حوزه است. اصبغ بن نباته کوفی از نخستین مفسران شیعی در کوفه است که در منابع رجال و تراجم، به عنوان نخستین مولف ذکر شده؛ اما اثری مشخص با محتوای قرآنی یا تفسیری به وی نسبت داده نشده؛ فراوانی نسبتا زیاد روایات تفسیری او و بازتاب آن ها در آثار معتبر پسین و همچنین توجه به روان شناسی اعتقادی شخصیت وی، این فرضیه را به ذهن می رساند که به گمان قوی، اصبغ از ارکان مهم انتقال آموزه های قرآنی امام علی(ع)، با رویکرد تاسیس یا ترویج گفتمان های شیعه بنیان همچون امامت و وصایت در روزگار خود بوده؛ براساس نظریه «آوای متعارض باختین» باید گفت بازتاب گسترده مولفه های معنایی وصایت در تفسیر اصبغ و اهتمام او به گفتمان وصایت علوی، معنادار بوده و در دیالکتیک تعاملی با گفتمان رقیب شکل گرفته که قصد داشت نظریه خلافت سقیفه ای در جامعه را نهادینه کند.
    کلیدواژگان: اصبغ بن نباته، اعتبارسنجی، تاریخ تفسیر امامیه، تفسیر روایی، مدرسه تفسیری کوفه، گفتمان کاوی تاریخی، گفتمان وصایت و امامت
  • حیدر عیوضی* صفحات 205-228
    فقه اللغه واژگان قرآن بر خلاف برخی از شاخه های علوم قرآنی در همان پارادایم سنتی خود تنفس می کند. حتا واژگان دخیل آرتور جفری نیز نتوانست واکنشی که تاریخ قرآن نولدکه یا مذاهب تفسیری گلدزیهر ایجاد کردند، در پی داشته باشد. روشن است که مواجهه علمی (نه ایدئولوژکی) با این نوع پژوهش های غربیان، نیازمند برخی پیش نیازهاست که در حال حاضر زیرساخت های آن در رشته های علوم قرآنی فراهم نیست. در این مقاله سعی شده به برخی از ابعاد این موضوع پرتو افکنده شود و ضرورت آن با ارائه نمونه هایی تبیین گردد.
    بخش نخست مقاله به بایسته های ریشه شناسی مفردات قرآن در دوره معاصر می پردازد که متضمن چهار پیشنهاد می باشد و ایجاد رشته زبانهای سامی در دانشکده های علوم قرآنی از مهم ترین آنهاست. بخش دوم بر محور آسیب شناسی متون لغوی (متقدم و معاصر) است که چهار مشکل اولیه را رصد کردیم. طبیعی است که این تعداد بر حسب حصر عقلی یا منطقی نیست، بلکه می توان با تامل بیشتر موارد دیگری به هر دو بخش افزود
    کلیدواژگان: مفردات قرآن، واژگان دخیل، منابع لغوی اسلامی، زبان عربی، زبانهای سامی
|
  • Mohammad Reza Sutodehniya *_Aliakbar Safii Isfahani Pages 5-33
    The variant Quranic readings in some verses, have led to the differences in the exegetes and jurists’ inferences. In this essay, considering the importance of the issues of usury in Muslim society and its condemnation in Islamic economical system, the variant readings of the Quranic verse of 30:39 have been explored and the impact of this variation on the views of Shiite exegetes and jurists has been pointed out. Here, in addition to the explanation of the lexical, verbal, narrative and exegetical aspects of the concept of usury, the two terms of « (ÁóÇÊóیúÊõã (ÇóÊیÊã) » æ «áöیóÑúÈõæóÇ (áöÊõÑÈõæÇ» and the different ways of reading them and justifications expressed for each have been discussed using an analytic approach. It is concluded that, the various inferences made of this verse such as the permissibility or impermissibility of usury and the variety of the partial inductions concerning the verse such as the fact that the verse refers to the gifts or lending or Nasi’eh usury, are all the consequences of the various ways of reading the verse. Then the attention of the jurists and exegetes to the variations of the reading has led to the variety of inferences about the verse.
    Keywords: Usury, Variant readings, Exegesis, Jurisprudence, The verses implying ?religious rituals, Surah al Rum
  • Ghasem Darzi *, Ahmad Pakatchi, Ahad Faramarz Gharamaleki Pages 35-71
    Achievement an interdisciplinary study needs congruence between Disciplines involved in ýresearch. Such studies are necessary to establish three species congruence.Methodological, ýlinguistically and Epistemological congruencies are three Necessities that create integration in ýinterdisciplinary study. Sample-based survey of Part of interdisciplinary research in the field of ýQuranic Studies, propose three methodological necessities for establishing methodological ýcongruency:1- Using methods that have been accepted in its scientific discourse;
    2- Displaing the ýexact meaning of the methodology used and expression the differentiate of the method used;
    3- ýOrganic using of methods instead of mechanical one which could improve the integration ýprocedure and catalyze of new achievements in research. Indubitable Achieving these three ýNecessities can leads the interdisciplinary study to create common language and to establish an ýinterdisciplinary dialogue that leads to problem solving and a better understanding emerges ýobtained
    Keywords: Interdisciplinary studies, methodological requirements, Quranic studies, ?Integration, Linguistically studies
  • Amir Ahmadnezhad*, Zahra Kalbasi Pages 73-103
    The 28 verse of Towbah, has been the most considerable pretext from interpreters and jurisprudents point of view to issue the prohibition sentence for polytheist entrance to the Mosques and holy Shrines. Some jurisprudents additionally offered other reasons to implement the sentence, though it is criticized and condemned by other party. The verse however, doesn’t indicate any essential impurity of non - Muslims, it certainly is in contradiction to the second verse of Maedeh- the last Chapter of Quran -which has permitted the polytheists to travel to Mecca, observing their protection.
    Analyzing the context of both Chapters (Towbah and Maedeh), obviously shows only fighting heathens are prohibited to enter Al-Masjid-al-Haram in Towbah while the indult is emitted for non-fighting heathens in Maedeh. In other hand, Studying the events and roots to issue the famed indult of not allowing polytheist to enter the Mosques in Shias and Sunnis jurisprudence, demonstrates that the indult is initially issued by Omar, subsequently followed by Omar –Ibn-Abd-Al Aziz and some other Abbasi caliphs, then became gradually famed among Shias and Sunnis
    Keywords: Maedeh Chapter, Towbah Chapter, Al, Masjid, al, Haram, Mosques, ýPolythiests
  • Meysam Ý Motiee* Pages 105-139
    This article, in two separate parts is dedicated to review the history of desecration in hadith and history, and Sireh Masuman in encounter to desecration. Hence it tries to show that always there was a group of dissidents who endeavors to stop the Invitation to the right by using desecration against masuman and their Teachings. By reflection on the sireh masuman we can find the way of their encounter to these desecrations.
    This sireh can be our guide in finding the due way of encounter to desecration and avoiding any retaliation approach, which is one of the targets of that group of dissidents. In addition, this sireh can be our guide in making a Distinction between Ignorant dissidents from self-interested ones. The sireh masuman teaches us that we should be aware of this distinction and any of these groups should be treated as a separate one
    Keywords: desecration, Sireh Masuman, encounter to desecration, Distinction of ýIgnorant from self, interested
  • Ghasem Bostani * Pages 137-167
    Any language foremost is composed of words and words are one of the most important elements in conveying meaning and they have different diversities and levels in conveying this meaning. Quranic words are not the exception; therefore, to discover and to understand the different levels of conveying meaning (exterior and inner) by words, the Quran reader can be more aware of the meaning and the purpose of whom employing them.
    In this article, based on the library study and reviewing the data and summing them we will try as much as possible, the appropriate response is given to the questions in the exterior meanings of the Quran as its result it becomes obvious that the exterior meanings of Quranic words, particularly, possess the various levels, but sometimes the certain levels of Quran, that include a derivative, functional, context, and so-called Islamic (sharia and the Quranic)
    Keywords: The Holy Quran, interpretation, levels of meanings, exterior (exterior) ?meanings, ?words (Mofradat)?
  • Ali Raad *, Maryam Vellayati Pages 169-203
    Historical approach along with various settings of society could display up and downs. Analysis of discovered discourses based on kufan exegetes’s data, could portrait exegetical school of shia in kufa; origins & evolution. Asbagh ibn nobate kufi (55), the first exegetes of this corpus, has no any definite exegetical literature; but some large amount of his exegetical hadiths and their reflection in latter normative literature and also due to his theological personality, could assume that asbagh was one of the most greate pillars for transition of exegetical imam ali’s theachings, with shia-based discourses like Imamat & Vesayat.
    Given Bakhtin theories, should be declared that the formation of these trends happened in dialectic space and Asbagh’s attention to” Alid vesayat” discourse, undoubtfully, is meaningful and surely was contrasted with rival discourse who was trying to establish saghifid khelafah in the society
    Keywords: asbagh ibn nobate, vertification, history of imami exegesis, traditional ?exegesis, kufa exegesis, historical discourse detection, vesayat, ?imamat discourse
  • Heydar Eivazi * Pages 205-228
    The etymology of the Qurʾānic Vocabulary, unlike some other Qurʾānic fields, has remained in the traditional paradigm. Even Jeffrey’s The Foreign Vocabulary of the Quran, could not make an appropriate reaction among Muslim scholars, as has been seen in the wake of Nöldeke’s Geschichte des Qorans or Goldzher’s Richtungen in the Muslim world.
    Needless to say that the scholarly (rather than ideological) encounter with this issue needs linguistic prerequisites', which now are missing in our academic miliue. This contribution tries to shed light on some aspects of this subject and clarify its necessity by giving some examples. The most important suggestion of this paper is to establish the new field of sematic languages in the Quranic colleagues
    Keywords: Qur??nic Vocabulary, involved words, lexical resources, Arabic, ?sematic languages