فهرست مطالب

مطالعات اقتصاد اسلامی - سال نهم شماره 1 (پیاپی 17، پاییز و زمستان 1395)

نشریه مطالعات اقتصاد اسلامی
سال نهم شماره 1 (پیاپی 17، پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اصغر ابوالحسنی هستیانی، رفیع حسنی مقدم صفحه 7
    هدف از این مقاله بررسی رفتار مصرف کننده مسلمان با توجه به یک سبد دارایی معین است. به دیگر بیان در این مقاله، مجموعه ای از دارایی های مشخص با بازدهی های مختلف در وضعیت های معین به عنوان قید بودجه فرد در نظر گرفته می شود. بدین منظور ابتدا عوامل اثرگذار بر انتخاب سبد دارایی توسط فرد در اقتصاد اسلامی بررسی خواهد شد. همچنین بحث مصرف در اقتصاد اسلامی مورد تحلیل قرار می گیرد و در نهایت مدل اصلی مقاله ارائه خواهد شد. بدین منظور فرد مسلمان، مطلوبیت ناشی از مصرف و انفاق را در دو دوره جاری و آینده (دوره آینده نیز متناسب با نرخ ترجیح زمانی تنزیل شده است) و با توجه به سبد دارایی که در اختیار دارد ماکزیمم می کند. در نهایت مشخص می شود ارزش یک دارایی در یک وضعیت معین، با مطلوبیت نهایی ناشی از انفاق و مصرف در دوره جاری رابطه عکس و مطلوبیت نهایی ناشی از انفاق و مصرف در دوره آینده، نرخ ترجیح زمانی سرمایه گذار – مصرف کننده و احتمال وقوع یک وضعیت معین مربوط به یک دارایی خاص نیز رابطه مستقیم دارد. همچنین با استفاده از مدل ارائه شده می توان تابع مصرف و انفاق را استخراج نمود.
    کلیدواژگان: سبد دارایی، مصرف، انفاق، اوراق ارو، اقتصاد اسلامی
  • مسعود همایونی فر، علی چشمی، فاطمه یاقوتی جعفرآباد صفحه 37
    توزیع عادلانه درآمد در کنار رشد اقتصادی یکی از دو دغدغه مهم جوامع به ویژه کشورهای اسلامی است که شناخت عوامل موثر بر آن اهمیت خاصی دارد. با توجه به اینکه توسعه مالی می تواند یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر نابرابری درآمد باشد، در این مقاله، اثر توسعه مالی بر ضریب جینی به عنوان معیار نابرابری درآمد، طی دوره 1994-2011 در کشورهای اسلامی منتخب و با استفاده از روش داده های تابلویی بررسی می شود. نتایج برآورد مدل نشان می دهد که شاخص توسعه مالی هم در بخش بانکی و هم غیربانکی بر نابرابری درآمد، اثری معکوس دارد. فرضیه U وارونه گرین وود و جوانویک که ارتباط غیرخطی بین نابرابری درآمد و توسعه مالی را نشان می دهد، در هر دو مدل بانکی و غیربانکی مورد تایید قرار نگرفت؛ اما فرضیه رابطه خطی بین توسعه مالی و نابرابری درآمد تایید شد. از میان متغیرهای کنترلی، تورم اثر معکوس و تولید ناخالص داخلی اثر مستقیم بر کاهش نابرابری درآمد دارد.
    کلیدواژگان: توسعه مالی، داده های تابلویی، ضریب جینی، کشورهای اسلامی، نابرابری درآمد
  • محمدهادی زاهدی وفا، محمد مهدی عسکری، محمد نعمتی، مهدی موحدی بکنظر صفحه 59
    یکی از برخوردهای معمول محققان اقتصاد اسلامی با نظریه مطلوبیت اقتصاد نئوکلاسیک، قرار دادن مولفه های اسلامی همچون انفاق، وقف، خمس و زکات و امثال آنها در کنار مولفه های تابع مطلوبیت اصلی است. این تغییر که با افزودن مولفه های ساحت اخروی انسان مسلمان همراه است، گویا به جهت رفع نقص نگاه اقتصاددانان نئوکلاسیک به انسان و تلاش در جهت تولید نظریه مطلوبیت اسلامی صورت پذیرفته است. این نوآوری ناقص، سطحی و التقاطی -که آن را می‏توان ناشی از ضعف روش‏شناختی اقتصاد اسلامی به حساب آورد- زمانی مهم جلوه می‏کند که عده‏ای از همین محققان اقتصاد اسلامی با تمسک به تقریری لذت‏گرایانه از نظام اخلاقی اسلام و بدون کمترین توجهی به اصول موضوعه و ارزش های نهفته در مبانی این نظریه، به دنبال تبیین و توجیه فلسفی آن برمی‏آیند. در این مقاله از منظری درون دینی به تبیین اشکالات و تناقضات مطلوبیت‏گرایی دوساحته پرداخته شده است، اما تمام اهتمام بر این بوده تا در نقد و بررسی اشکالات پیش‏گفته به معرفی «تکلیف‏گرایی دینی» به عنوان مبنای اخلاقی اقتصاد اسلامی پرداخته شود. به نظر می‏رسد با توجه به تعالیم اسلامی، نظریه اخلاقی مختار، بهتر از مفهوم پرتناقض مطلوبیت‏گرایی دوساحته می‏تواند مبین قاعده رفتاری یک انسان مسلمان باشد.
    کلیدواژگان: لذت گرایی، مطلوبیت گرایی دوساحته، تکلیف گرایی دینی، فلسفه اخلاق
  • مهدی صادقی شاهدانی، داود نصرآبادی صفحه 85
    نظام و اقتصاد سرمایه داری در چند دهه گذشته شاهد بحران های مالی مختلف بوده که از مهمترین آنها، بحران مالی سال 2008 است. بحران مذکور، دارای علل مختلف بوده که از مهمترین علل آن می توان به نوآوری ها و دارایی های مالی بدون پشتوانه واقعی و نیز توسعه و گسترش آن توسط نهادهای مالی اشاره نمود؛ به عبارت دیگر موسسات مالی خصوصا بانک ها با سرمایه گذاری بر دارایی های مالی بدون پشتوانه واقعی، معاملات آن را توسعه دادند. بانک ها و موسسات مالی مشابه به دلایل دیگری ازجمله عدم وجود سیستم نظارت کافی، اعطای تسهیلات گسترده و بدون رعایت استاندارهای مربوطه، خلق پول بدون پشتوانه، ورود به فعالیت های پر ریسک و افزایش نسبت اهرمی در توسعه بحران موثر بودند. نظام تامین مالی اسلامی، نظام مالی مبتنی بر دارایی واقعی و به عبارتی، بخش واقعی اقتصاد است. بانکداری اسلامی در این نظام و در چند سال اخیر دارای رشد قابل توجهی بوده که نشان دهنده جایگزین بسیار مناسب برای روش های متعارف در نظام مالی است.
    در این تحقیق، جایگاه و ویژگی های نظام بانکی متعارف و موسسات مالی مشابه در توسعه بحران مالی و در مقابل، ویژگی های ذاتی بانکداری اسلامی در جلوگیری از توسعه آن تبیین می گردد. بانکداری اسلامی از طرق ارتباط تنگاتنگ با بخش واقعی اقتصاد، ایجاد شفافیت مالی، وجود نظارت و کنترل، توزیع ریسک و تاثیرپذیری حداقل از شوک ها، رعایت استانداردهای وام دهی، عدم سرمایه گذاری در دارایی بدون پشتوانه، التزام به برآورد دقیق ریسک فعالیت ها (که عدم هریک باعث توسعه بحران مالی سال 2008 بوده) مانع از توسعه و گسترش بحران مالی در حیطه خود خواهد شد.
    کلیدواژگان: بحران مالی، تامین مالی اسلامی، بانکداری اسلامی، دارایی های بدون پشتوانه واقعی، مشارکت در سود و زیان
  • ایمان باستانی فر، علی اصغر هادوی نیا صفحه 119
    یکی از پدیده های مهم دراقتصاد کلان پویا که از سوی کیدلند و پرسکات برندگان جایزه نوبل 2004 اقتصاد، مطرح شده است، ناسازگاری زمانی است. ناسازگاری زمانی یعنی شرایطی که در زمانی مانند t، تصمیم یک عامل اقتصادی برای اجرا در زمان t+1، بهینه بوده ولی با فرارسیدن زمان t+1، تصمیم مذکور دیگر بهینه نگردد. بروز این پدیده در رفتارهای عوامل اقتصادی، منجر به انحراف معنادار سیاست های پولی و اهداف نهایی اقتصاد کلان و بی ثباتی تعادل های بلندمدت می شود.
    در این مقاله با استفاده از روش تحلیل توصیفی، نشان داده می شود؛ انعطاف پذیری مکانیزیم قیمت در بازارها و راهکارهای متعارف نظام سرمایه داری مانند وکالت، قاعده و خوش نامی در جلوگیری از بروز ناسازگاری زمانی، به دلیل مبانی حاکم بر ریشه های شکل گیری نظریه ناسازگاری زمانی که مبتنی برعقلانیت ابزاری حاکم بر رفتار تصمیم گیر اقتصادی و انسان اقتصادی ذاتا بی صبر و خوددوست است، نمی تواند از بروز بی تعادل های اقتصاد کلان در طول زمان، جلوگیری نماید. لذا ازمنظر اندیشه اسلامی، براساس ویژگی های انسان اقتصادی مورد نظر دین مبین اسلام، می توان از بروز ناسازگاری زمانی جلوگیری نمود.
    کلیدواژگان: ناسازگاری زمانی، خود دوستی، عقلانیت، انسان اقتصادی، اسلام
  • فرشاد مومنی، عبدالرسول قاسمی، محمدرضا شکوهی، محمد عظیم زاده آرانی صفحه 149
    مفهوم اقتصاد تنظمیم گری همواره ارتباط تنگاتنگی با مفهوم رقابت داشته است و طی دهه های اخیر این ارتباط بسیار پررنگ تر شده است. تنظیم گری و رقابت در اقتصادهای امروز ارتباط جدانشدنی با یکدیگر دارند، به نحوی که گاهی در بازار از روش های «تنظیم گری برای رقابت» استفاده می شود که نشانگر ضرورت حضور تنظیم گر برای رقابت در فضای اقتصادی کنونی از طریق تنظیم مقررات می باشد. مساله اصلی مقاله آن است تا مفهوم اقتصاد تنظیم گری را با توجه به موضوع حقوق رقابت در اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی مورد مقایسه قرار دهد، لذا ماهیت حقوق رقابت به عنوان چارچوب نظری پژوهش، مسیر مقایسه تنظیم گری میان اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی را هموار خواهد ساخت. این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است و یافته های آن نشان می دهد که مکاتب اقتصاد متعارف همچون مکتب کلاسیک و شیکاگو، تنها به کارایی صرف در حقوق رقابت اعتقاد دارند، در حالی که تنها کارایی اقتصادی مورد پذیرش اندیشمندان اسلامی نیست. در واقع با بررسی نهاد حسبه به عنوان نهادی که متولی و مجری حقوق رقابت در اقتصاد اسلامی می باشد، مشخص شد که این نهاد علاوه بر فراهم نمودن اهداف اقتصادی، اهداف غیراقتصادی را نیز بر عهده دارد و همین سبب می شود که ماهیت اقتصاد تنظیم گری در این مکتب، تفاوت قابل ملاحظه ای نسبت به ماهیت اقتصاد تنظیم گری دیگر مکاتب اقتصادی داشته باشد.
    کلیدواژگان: اقتصاد تنظیم گری، نهاد تنظیم کننده، حقوق رقابت، حسبه
  • محمد سلیمانی، مرتضی عربلو صفحه 177
    مبادله و معامله از ضروریات بقای یک اجتماع است و از قواعد حتمی این مبادله و معامله، رعایت عدالت در بده- بستان هاست و از موارد رعایت این عدالت، «ایفاء کیل و میزان» می باشد. اهمیت رعایت این سنت و قانون آفرینش، به حدی است که عدم رعایت آن، در هلاکت قوم حضرت شعیب(ع) نقش داشت. ایفاء (به طور تمام ادا کردن) کیل و میزان، منحصر در چیزهایی نیست که بتوان پیمانه کرد یا مورد وزن قرار داد بلکه شامل عدم کم فروشی در هر نوع مبادله کالا و خدمات نیز می شود، لذا با تعمیم ایفاء کیل و میزان، گستره شمول این اصل اقتصادی وسیع تر شده و تحقق آن، اهمیت بیشتری پیدا می کند.
    این نوشتار که به لحاظ جمع آوری مطالب، کتابخانه ای و در تبیین ثمرات ایفاء کیل و میزان، تحلیلی و توصیفی است، به بررسی آیات مرتبط با موضوع پرداخته و با استفاده از روایات مربوط به این موضوع از کتب معتبر شیعه و همچنین تفسیر گرانقدر المیزان و آثار سایر دانشمندان علوم اجتماعی- اقتصادی، به موارد زیر به عنوان ثمرات ایفاء کیل و میزان در جامعه دست یافته است: تمرکز بیشتر بر تدبیر و اندازه گیری خود،بالا رفتن سطح اعتماد، وجود قیمت های پایین و رشد اقتصادی.
    کلیدواژگان: مبادله، امنیت مالی، اعتماد، علامه طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن
  • خلیل الله احمدوند، محمد توحیدی صفحه 199
    در طول تاریخ فقاهت اسلام تا قبل از سده اخیر، در حرمت ربا هیچ تفاوتی بین ربای مصرفی و ربای تولیدی در فتوای فقهای شیعه و سنی دیده نمی شود. با گسترش نظام سرمایه داری و نفوذ آن به کشورهای اسلامی، بسیاری از تجار، صاحبان صنایع و بانکداران با مساله تحریم ربا مواجه بودند. برای حل این مشکل گروهی از فقها و عالمان دین الگوی بانکداری بدون ربا را مطرح کردند و گروهی دیگر، با ملاک ضرورت حفظ اداره زندگی اقتصادی و اجتماعی، سعی نمودند تفسیرهای جدیدی از ربا را ارائه دهند. این گروه معتقدند آنچه به صورت ربا در اسلام تحریم شده، ربا در قرض های مصرفی است و با ادله دهگانه ادعا دارند که بهره در قرض های تولیدی و تجاری ربا و حرام نیست.
    این مقاله به روش توصیفی تحلیلی و با بررسی پیشینه تاریخی ربا و دلایل تحریم آن، به نقد و بررسی این ادله دهگانه می پردازد تا نشان دهد که هیچ یک از این دلائل تمام و کامل نیستند و ربا، چه در قرض های مصرفی و چه در قرض های تولیدی و تجاری از دیدگاه اسلام حرام است.
    کلیدواژگان: ربا، قرض مصرفی، قرض تولیدی، قرض تجاری، ربای جاهلی، ظلم، اکل مال به باطل
|
  • Asghar Abolhasani Hastiyani, Rafi Hasani Moghadam Page 7
    The purpose of this paper is to survey of Muslim consumer behavior with respect to a given portfolio. In other words, in this paper, a set of specified assets with returns in certain state be considered as the individual's budget constraint. In this regard, factors affecting the portfolio selection by the individual in Islamic economics will be discussed. Also the subject of consumption in Islamic Economics is analyzed and finally the principal model of paper will be provided. For this purpose a Muslim, utility of consumption and the utility of Infaq in the current period and future (future periods discounted with the rate of time preference) and maximize with respect of his portfolio. Finally will be specified that the value of Asset in certain state with marginal utility of Infaq and consumption in current time have inverse relationship and marginal utility of Infaq and consumption in future time, time preference of investor – consumer and the probability of a given situation related to a specific asset have a direct relationship. It also use of this model can be derived the function of consumption and Infaq.
    Keywords: Portfolio, consumption, Infaq, Arrow Security, Islamic Economics
  • Masoud Homayounifar, Ali Cheshmi, Fatemeh Yaghuti Jafarabad Page 37
    Equitable distribution of income and economic growth are challenges for policy-makers. Therefore, it is important to investigate the influencing factors of it. Given that financial development is an important factor affecting on income inequality, in this study, the effect of financial development on the Gini coefficient as income inequality index is examined with using panel data methods during the period of 1994-2011 in selected Islamic countries.
    Model estimation results show that the financial development in both the banking sector and stock has an Opposite effect on income inequality. Inverted U-shaped relationship by Greenwood and Jovanovich that shows non-linear relationship between financial sector development and income inequality is not confirmed in both the banking and the stock market. But hypothesis by the linear relationship between financial development and income inequality was confirmed. Inflation has a direct effect on income inequality, which means that inflation has an increase in income inequality in the studied countries.
    Keywords: Financial Development, Panel Data, Gini Coefficient, Islamic Countries, Income Inequality
  • Mohammad Hadi Zahedi Vafa, Mohammad Mahdi Askari, Mohammad Nematy, Mahdi Movahedi Backnazar Page 59
    Some Islamic economists often in facing with the utility theory of neoclassical economics insert Islamic components such as Infaq, Waqf, khoums, Zakat and so on in the original utility function. It seems that this incomplete, superficial and eclectic innovation of Islamic economists is due to methodological weaknesses of the Islamic economics. These Islamic economists often explain and justify it philosophically by hedonistic interpretation of Islamic morality and without paying attention to hidden axioms and moral values of two Dimensional utility theory. In this way it seems problematic. In this paper we are going to explain the problems and contradictions of two dimensional utility theory from the Islamic point of view. In review of such the contradictions it will be tried to introduce "Islamic duty- based morality" as moral foundation of Islamic economics. According to Islamic teachings it seems that this moral theory as a behavioural principle of a Muslim is better than two- dimensional utility theory.
    Keywords: Hedonism, Two, Dimensional Utility Theory Two, Dimensional Hedonism, Islamic Duty Based Morality, Moral Philosophy
  • Mahdi Sadeghi Shahedani, Davood Nasrabadi Page 85
    In the past few decades, Capitalist economic system has witnessed different financial crises the most important of which is the 2008 financial crisis. The crisis had different causes that the main causes are innovations and financial assets without actual backing (real underlying asset) and their developing by financial institutions. Namely, financial institutions, especially banks, developed their transactions by investing in financial assets with no real backing.
    Banks and similar financial institutions for other reasons, including the lack of adequate monitoring system, Extensive credits with no relevant standards, fiat money creation, log in risky activities and increased leverage were effective in developing crisis.
    In this study the role of conventional banking in the development of crisis and on the contrary, the characteristics of Islamic banking in the immunity of crisis is explained.
    Islamic financing system is a financial system which is based on real assets, In other words, on real economy. There has been considerable growth in recent years, in Islamic banking which represents a very good alternative to the conventional techniques in the financial system.
    Islamic banking through a close relationship with the real economy, financial transparency, supervision and control, distribution of risks and minimal influence of shocks, lending standards, lack of investment in subprime assets, requires detailed risk assessment activities would prevent the recurrence of similar financial crises.
    Keywords: Financial Crises, Islamic Finance, Islamic Banking, Financial Assets without Actually Backing, Profit, Loss Sharing
  • Iman Bastanifar, Ali Asghar Hadaviniya Page 119
    Rationality, based on economic system of capitalism to explain phenomenon is based on self-interest. One important phenomenon from the perspective of the new classical school of macroeconomic, Kydlnd and Prescott (1977), the winners of the 2004 Nobel Prize in economics is, time inconsistency. Time inconsistency ,is a condition that will cause a decision (by households, firms, or scheduler), which is hold at time t, to run for t , will run at t against the decision holds at time t. This phenomenon increases the deviation from optimal macroeconomic policy and the ultimate goals.
    In this paper, using descriptive analysis and designing two sector closed economy of production and consumption, we prove that, there is no real equilibrium point in economy with the existence of phenomenon of time inconsistency. Even, flexible price mechanism in markets and capitalism conventional approaches such as delegation, rule and reputation are not applicable. The proposed approach of the paper is the human economy in Islamic view that would avoid of time inconsistency.
    Keywords: Time Inconsistency, Self, Interest, Rationality, Human Economy, Islam
  • Farshad Momeni, Abdol Rasoul Ghasemi, Mohammad Reza Shokohi, Mohammad Azimzadeh Arani Page 149
    The Regulatory Economics concept has been closely associated with the concept of competition and this relationship has been highlighted during recent decades. Today, Regulation and competition have inseparable relationship with each other in the economy, so that sometimes the " regulation for competition " methods are used in the market to indicate that the regulator is required to compete in the current economic environment. The main issue of this paper is the comparative analysis of the regulatory economics concept between Islamic and conventional economics with regard to competition law. The nature of competition law is considered as a theoretical framework.
    This study was conducted with the comparative-analytical approach. The findings show that conventional economics schools such as the classical and Chicago schools only consider the efficiency of competition law while Islamic scholars believe other factors moreover the efficiency. In fact, the study of Hesbe as a regulatory body indicate that this institution is responsible for economic and non-economic objectives. Therefore, the regulatory nature has a significant difference in Islamic economics and other schools.
    Keywords: Regulatory Economics, Regulatory Body, Competition Law, Hesbe
  • Mohammad Soleymani, Mohammad Arablou Page 177
    One of the necessities of social life is transaction between people, and one of the certain rule of these transaction is justice in trade-offs. On the other hand one of the components of this kind of justice is "Ifa-e-Kai" (completing the measure and scale). The importance of observing this rule is so that the non-compliance was the bane of the people of the prophet shuaib (pbuh). "Ifa-e-Kai" is not limited to bushel and weighted goods but it also include any kind of exchange of goods and services. So with the extension of "Ifa-e-Kai" concept, the extent of inclusion of this economic principle become broader and its realization become more important.
    This paper is based on library research for gathering the information and on descriptive analysis for explaining the benefit of "Ifa-e-Kai". In this paper we use the related verse of Qurans and the transition of prophet (pbuh) through "Almizan" (a book of interpretation of Quran by Allame Tabatabaei) and some socio-economics scientists. The following result have been achieved as advantage of "Ifa-e-Kai" in transaction: greater focus on self-management and self-evaluation, raise of trust, lower price level and greater economic growth.
    Keywords: Transaction, Economic Security, Trust, Allamah Tabatabaei, Al, mizan Interpretation
  • Kalil Allah Ahmadvand, Mohammad Tohidi Page 199
    In the history of Islam, Until the last century, Shiah and Sunni scholars haven’t distinguished between consumption and production loans and riba in Islam absolutely has been forbidden. With the development of capitalism and its influence in Muslim countries, many businessmen, industrialists and bankers were faced with the problem of usury . To solve this problem, a group of theologists proposal interest-free banking model and others tried to present a new interpretation of riba with distinguishing between consumption and production loans. Based on this theory, these scholars believed conventional banking don’t have any Shariah challenge, because loans that provided by conventional banks are production loans and receiving any return on these loans is not prohibited.
    This paper reviews the historical background of the prohibition of riba and the reasons for it, then with reviewing and analyzing ten reasons about the prohibition of riba, we understand there is no complete reason for differentiating riba in consumption and production loans and riba absolutely is forbidden from the point of view of Islam.
    Keywords: Riba, Consumption Loan, Production Loan, Commercial loans, Rabi Ignorant, Oppression, Eccles Void