فهرست مطالب

قرآن شناخت - سال نهم شماره 1 (پیاپی 16، بهار و تابستان 1395)

نشریه قرآن شناخت
سال نهم شماره 1 (پیاپی 16، بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کاووس روحی برندق* صفحه 5

    آیات ارث بخشی از آیات قرآنی است که از اهمیت دوچندان در میان آیات الاحکام برخوردار است و مباحث پردامنه تفسیری و فقهی درباره آن گواه بر این مطلب است. یکی از مباحث تفسیری مربوط به آیات ارث، تخصیص یا عدم تخصیص آیات ارث به غیر انبیای الهی علیهم السلام در ارث گذاری است. عموم مفسران اهل تسنن با استناد به سخن ابوبکر به نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم که: «انا معاشر الانبیاء لا نورث، ما ترکناه صدقه» معتقدند که این حدیث، مخصص آیات ارث است. پژوهش حاضر از راه تحلیل مفاد آیات ارث با تاکید بر استدلال های فاطمه زهرا علی ها السلام در خطبه فدکیه، ادعای مزبور را مورد پژوهش قرار داده و به این نتیجه دست یافته است که مفاد حدیث مورد بحث، صراحتا با آیات قرآن مخالفت دارد و ادعای تخصیص آیات ارث به حدیث مزبور مردود است؛ لذا این حدیث، جعلی است و دفاع های گوناگون از نظریه تخصیص آیات ارث به حدیث یادشده، ناکام اند.

    کلیدواژگان: فاطمه زهرا علیها السلام، خطبه فدکیه، ارث، آیات ارث، حدیث انا معاشر الانبیاء لا نورث
  • محسن ابراهیمی صفحه 23
    «تفسیر قرآن به قرآن» روش علامه طباطبایی برای تفسیر کتاب الهی است. در این روش در فهم الفاظ قرآن، به عرف و فهم عامه تنها به عنوان امری ابتدایی برای تحقق موضوع تخاطب نگاه می شود و ملاک اصلی در فهم، آیات دیگر هستند؛ به گونه ای که به قرآن به عنوان مجموعه ای واحد نگاه می شود و تمامی آیات ناظر به یکدیگر در نظر گرفته می شوند و بر این اساس، لفظ، معنا و یا مصداق خود را می یابد. البته ممکن است از نگاه عرف، معنا و یا مصداق لفظ متفاوت باشد که پس از آن مسئله تطبیق مطرح می شود. بر این اساس، مفاهیم آیات قرآن منطبق بر مصداقی خاص می شوند که در این بخش روایات اهل بیت علیهم السلام نقش ویژه پیدا می کنند. بنابراین می توان گفت روش علامه مشتمل بر دو بخش تفسیر و تطبیق است و تبیین آن می تواند ارائه دهنده روشی ممتاز در تفسیر قرآن باشد. نوشته حاضر با بررسی مقدمات تفسیر قرآن به قرآن، به تبیین این مسئله در روش تفسیری علامه می پردازد.
    کلیدواژگان: علامه طباطبایی، تفسیر، تفسیر قرآن به قرآن، تطبیق، تاویل، دلالت مطابقی، قضایای حقیقیه، مصداق
  • غلام محمد شریعتی*، معصومه کاظمی صفحه 39
    در معناشناسی نوین، کنش های زبانی و هویت ارزشی عناصر آن مبتنی بر روابط معنایی است که در ساخت میدان های معنایی ظهور می یابد. عنصر اطاعت و مشتقات آن از مهم ترین واژگان کانونی در قرآن کریم است و معناشناسی این واژه و ساختارهای زبانی آن سهم بزرگی در کشف جهان بینی قرآن کریم و نظام معنایی آن دارد. پژوهش پیش رو، نخست معنای اطاعت و تطور معنایی آن را در دو دوره پیش از نزول و عصر نزول قرآن با رویکرد درزمانی بررسی می کند و سپس با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد هم زمانی و تحلیل حوزه ای معنا، به واکاوی روابط این ماده زبانی وحی در سه سطح هم نشینی، جانشینی و تقابل معنایی با دیگر واژه های مرتبط قرآنی، در دو حوزه کلان نظام تشریعی و تکوینی قرآن کریم می پردازد. در جهان بینی قرآن کریم، اطاعت در نظام تشریعی در فضای ایمان و انقیاد نظری از خداوند تصویر شده است و هم سویی آن با اطاعت پذیری همه موجودات در نظام تکوین، در گرو انقیاد ماندگار و پروای پایدار از خداوند است. به طور کلی می توان گفت میدان معنایی ماده اطاعت در سطوح پیش گفته، تداعی بخش نظام دقیقی است که بر محور توحید در جهان هستی در دو بعد تکوینی و تشریعی جریان دارد و سعادت انسان در زندگی فردی و نظام اجتماعی در پرتو بهره مندی از عنصر اطاعت پایدار می ماند؛ چنان که سرکشی از فرمان خدا موجب سقوط انسان در عذاب خوارکننده خواهد بود.
    کلیدواژگان: اطاعت، میدان معنایی، واژگان همنشین، واژگان جانشین، واژگان مقابل، عصیان
  • احمد طاهری نیا* صفحه 63
    برخی روایات با تعبیر «اعربوا القرآن» به اعراب قرآن امر کرده است. مفسران، دانشمندان علوم قرآنی و شارحان حدیث، احتمالات مختلفی درباره معنای این روایات مطرح کرده اند. این پژوهش با هدف تبیین بهتر و روشن تر این روایات به بررسی، شرح و تفسیر آنها پرداخته و به این نتیجه رسیده است که «اعربوا» در برخی از این روایات، از اعراب به معنای اثر ظاهر یا مقدری مشتق شده است که به موجب عوامل مختلف در آخر کلمات معرب آورده می شود؛ در نتیجه «اعربوا» در آنها امر به درست خواندن کلمات قرآن از نظر اعراب است که خلاف آن «لحن» به معنای خطا در اعراب کلمات است. در برخی دیگر نیز «اعربوا» از اعراب، به معنای روشن و بیان کردن معانی کلمات مشتق شده، و امر به تامل و تدبر در معنای کلمات و آیات قرآن است.
    کلیدواژگان: اعراب، لحن، اعربوا القرآن، اعربوا حدیثنا، روایات اعراب القرآن
  • علی اوسط باقری* صفحه 81
    هر دانشی دربردارنده مباحث متنوعی است و این تنوع در علوم قرآن به سبب تنوع ابعاد موضوع آن یعنی قرآن، گسترده تر است. آیا مباحث دانش علوم قرآن در دسته هایی مترتب بر هم قابل دسته بندی اند یا آنکه هیچ ترتیب خاصی بین آنها وجود ندارد و هیچ دسته بندی ای برای آنها متصور نیست؟ برای پاسخ به این پرسش، به روش توصیفی تحلیلی، تنویع مباحث علوم قرآن در کتاب های قدیمی علوم قرآن مورد توجه قرار گرفته، دسته بندی هایی که محققان برای علوم قرآن به معنای عام و دانش علوم قرآن پیشنهاد کرده اند بررسی شده و در نهایت برای رفع نواقص دسته بندی های پیشنهادی، دسته بندی جدیدی ارائه شده است. مباحث مطرح در علوم قرآن در دسته های ذیل قرار می گیرند:1. مباحث مقدماتی، 2. مباحث مربوط به شناخت ماهیت، ویژگی ها و اوصاف قرآن، 3. تاریخ قرآن، 4. مباحث مربوط به الفاظ قرآن، 5. مباحث مربوط به فهم و تفسیر قرآن، و 6. مباحث مربوط به ترجمه قرآن.
    کلیدواژگان: علوم قرآن، تقسیم مباحث علوم قرآن، تنویع مباحث علوم قرآن، مبادی علوم قرآن، مسائل علوم قرآن
  • اسدالله جمشیدی، محمود رجبی* صفحه 103
    در «روایات عرض» قرآن معیار اعتبارسنجی حدیث معرفی شده است. از جمله پرسش های مطرح درباره این روایات این است که آیا اعتبار حدیث، در گرو موافقت آن با قرآن است یا عدم مخالفت کافی است؟ پاسخ هایی به این پرسش داده شده که در متن مقاله به برخی از آنها اشاره می شود. پاسخ مقاله حاضر این است که اگر حدیث با قراین غیر محتوایی تایید شود، عدم مخالفت کافی است؛ ولی اگر بخواهیم اعتبار حدیث را با استناد به قراین محتوایی ثابت کنیم، تنها موافقت تام حدیث با قرآن یا دیگر ادله قطعی کارساز است و در این صورت هر میزان از مخالفت، نافی اعتبار حدیث است. به باور نگارنده، روایات عرض بیانگر معیارهای اعتبار حدیث بر اساس ارزیابی محتوایی اند و از قراین غیر محتوایی بیگانه اند. این برداشت به دلیل حفظ ظاهر روایات عرض و بی نیازی آن از ارتکاب خلاف ظاهر، بر دیگر تبیین ها برتری دارد.
    کلیدواژگان: موافقت با قرآن، عدم مخالفت با قرآن، روایات عرض، عرضه حدیث بر قرآن، رابطه قرآن و حدیث
|
  • Kavous Rouhi Barandagh* Page 5

    The verses on inheritance are part of the Qur’anic verses which are among the most important verses on religious injunctions, and their long interpretive and fiqhi debates prove this point. One of the interpretive debates about the verses of inheritance is ascribing or not ascribing the verses on inheritance to individuals other than divine Prophets when inheritance is divided. Most Sunnite commentators, citing Abu Bakr’s statement which he relates from the Prophet (pbuh); «ÇäøÇ ãÚÇÔÑó ÇáÇäÈíÇÁ áÇ äõæøÑöË¡ ãÇ ÊјäÇåõ ÕÏÞهñ» (We the assembly of prophets do not legate anything, what we leave behind, will be charity), maintain that this hadith is concerned with the verses of inheritance. Expounding the purport of the verses of inheritance on the basis of the arguments which Zahra (pbuh) mentions in Fadak sermon, this research investigates the mentioned claim and concludes that the idea which the hadith in question presents is contrary to the Qur’anic verses, and the claim of ascribing inheritance verses to the mentioned hadith is rejected. Therefore, this hadith is apocryphal and the views which try to prove the idea of ascribing inheritance verses to the mentioned hadith are of no avail.

  • Mohsen Ibrahimi Page 23
    ‘‘Interpreting the Qur’an by the Qur’an’’ is the method which Allamah Tabatabaei uses to interpret the holy Qur’an. According to this method, in order to understand Quranic words, attention is given only to common usage and common understanding, as a primary affair for formulating the idea of conversing and as the main criterion for understanding other verses, in such a way that the Quran is viewed as one single system and all the verses are considered in relation with each other. In this way, the meaning or application of a word is defined. Of course, in common usage, the meaning or application of a word may be different; therefore, the idea of application will be propounded. Therefore, the concepts of Quranic verses correspond with a special kind of application and in this respect, the narrations of the Infallible Imams (pbuh) have a specific role. Therefore, we can say that Allamah’s method consists of two parts: interpretation and application, and expounding this question can help in developing an outstanding method of interpretation of the Quran. Investigating the preminaries of the method of interpreting the Qur’an by the Qur’an, the present paper explains this idea which we find in Allamah’s interpretive method.
    Keywords: Allamah Tabatabaei, interpretation, interpreting the Quran by the Quran, application, escortic commentary, identical implication, real premises, applicability
  • Gholam Mohammad Shariati *, Masomeh Kazemi Page 39
    In modern semantics, lingual actions and the axiological identity of their elements are based on the semantic relationships which are noticed in making the shades of meaning. Obedience and its derivatives are among the important vocabulary in the holy Quran and the semantics of this word and its linguistic structures play a part in discovering the worldview of the holy Quran and its semantic system. The present research, first investigates the meaning of obedience and development of its meaning in the two periods of pre-revelation and revelation of the Quran by using an in-temp approach. Then, using a descriptive-analytical method and contemporary approach and analyzing the shades of meaning, the author expounds the relationship of this linguistic element of revelation at three levels: collocation, substitution and semantic mutuality with the other words related to the Quran in two massive realms: the ontological system and legislative system of the Holy Quran. In the worldview of the holy Quran, obedience is defined by the legislative system in the sphere of faith and submission theoretical of God only with the submission of all existing things in the universe by showing complete obedience to and constant fear of God. Generally speaking the shades of meaning of the substance of obedience in the aforementioned levels indicates an accurate system that circulates round the axis of monotheism in the universe from ontological aspect and legislative aspect, and man’s felicity in his individual and social life can last in light of adhering to the principle of obedience just as disobeying God’s commandment leads to man’s falling into disgraceful chastisement.
    Keywords: obedience, shades of meaning, collocating words, substituting words, opposite words, disobedience
  • Ahmad Taheri Niya* Page 63
    Resting on the phrase: “ÃóÚúÑöÈõæÇ ÇáúÞõÑúÂäó’’ some narrations order that the final vowels of the words be identified while reciting the Quran. The exegetes, scholars of the Quranic sciences and experts in explaining the meaning of hadith mention different probability meanings of these narrations. This research, with the aim of presenting a better and clear idea of these narrations, investigates, and explains them and then concludes that the word «ÇÚÑÈæÇ» in some of these narrations is derived from Erab, meaning the apparent or concealed sign which is, according to various factors, placed at the end of the word. Consequently, the word «ÇÚÑÈæÇ» in the narrations is an order for reading Qur’anic words correctly by observing the final vowels of the words, the opposite of which would be incorrect recitation of the words. According to some other narrations the word «ÇÚÑÈæÇ» which is derived from Erab, means elucidating and explaining the meanings of words and is an order for deliberation on the meaning of Qur’anic words.
  • Ali Osat Bagheri * Page 81
    Every discipline covers varied topics. Quranic sciences have a wide variety because of the diversity of the topic areas of the Quran. Can the topics of the discipline of Quranic sciences be classified or do they belong to no particular category and can never be classified? In order to answer this question, the present paper, using a descriptive-analytical method, considers the diversity of the topics, of Quranic sciences in the ancient books on Quranic sciences, investigates the classifications proposed by the scholars of the Quranic sciences in its broad sense and finally introduces new systems of classification to overcome the deficiencies in previous systems of classification. The topics discussed in the sciences of the Quran fall into the following categories 1. preliminary discussions 2. discussions about the nature, characteristics of the Quran, 3. history of the Quran 4. discussions about the words of the Quran 5. discussion about understanding and interpretation of the Quran and 6. discussion about translation of the Quran.
    Keywords: Quranic sciences, classification of the Quranic sciences, diversity of the topics of the Quranic sciences, the basics of the Quranic sciences, the issues considered in the Quranic sciences
  • Asadallah Jamshidi, Mahmoud Rajabi * Page 103
    In the "traditions of 'ard", the Quran is introduced as the criteria for the validation of hadith. One of the questions posed about these traditions is whether the validity of a hadith is dependent on its agreement or slight disagreement with the Quran. Some of the answers to this question are mentioned in this paper. The paper sees that if a hadith is confirmed by other than content-based evidence, it is regarded as slight disagreement, but if we want to confirm the validity of the hadith by citing content-based evidence, then, only total agreement of hadith with the Quran or other decisive evidence can be effective, and so, any kind of disagreement will cast doubt on the validity of hadith. The author believes that the traditions of 'ard show the criteria of the validity of hadith according to content-based evaluation and that they are alien to non-content-based evidence. This approach is more preferable than the other explanations because it preserves the exoteric meaning of the traditions of 'ard and is need of committing offence.
    Keywords: agreement with the Quran, lack of disagreement with to the Quran, the hadith of ard, considering the correction of the text of hadith with the Quran, relationship between the Quran, hadith