فهرست مطالب

قرآن شناخت - سال دهم شماره 1 (پیاپی 18، بهار و تابستان 1396)

نشریه قرآن شناخت
سال دهم شماره 1 (پیاپی 18، بهار و تابستان 1396)

  • 118 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1396/06/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • غلامعلی عزیزی کیا* صفحه 5
    تحریف ناپذیری قرآن ادله مختلفی دارد. برخی از این ادله، عقلی و برخی دیگر نقلی اند. ادله نقلی همه انواع تحریف اعم از افزودگی یا حذف یا جابه جایی را نفی می کنند؛ اما درباره قلمرو دلالت عقل بر مصونیت قرآن، اختلاف هایی دیده می شود. نویسنده با روش توصیف و تحلیل، دیدگاه های صاحب نظران این حوزه را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که عقل درباره مصونیت قرآن از تحریف به افزودگی یا جابه جایی مخل اعجاز، دلالت روشنی دارد؛ اما برای اثبات مصونیت از تحریف به کاسته شدن، دلیل عقلی محض به تنهایی کارایی ندارد و برای این مقصود باید به دلیل نقلی نیز اتکا کرد.
    کلیدواژگان: تحریف ناپذیری قرآن، عقل و تحریف ناپذیری قرآن، خاتمیت، قاعده لطف، حکمت خدا، اعجاز و تحریف ناپذیری قرآن
  • امیررضا اشرفی* صفحه 17
    از پرسش های مهم معاصر درباره زبان قرآن، معناداری و معرفت بخشی آن است. این مسائل در عصر علامه طباطبایی به طور جدی در محافل علمی به ویژه حوزه های علمیه مطرح نبوده اند، اما مفسر المیزان اشاراتی راهگشا در پاسخ به آنها داشته است. معناداری به باور علامه، ویژگی قابلیت انتقال مقصود مشخص گوینده به ذهن مخاطب هم زبان است. بر پایه این معیار، تمام گزاره های قرآنی اعم از اخباری و انشایی، معنادارند. به باور علامه اتکای صرف بر معیارهای تجربی در معناداری یک گزاره خواه در شکل «تحقیق پذیری تجربی» و خواه «ابطال‏پذیری» صحیح نیست. معیار معناداری گزاره های متافیزیکی متون دینی، قابلیت اثبات با معیارهای عقلی است. با این معیار، گزاره های قرآنی و دیگر متون دینی معنادارند. شناختاری بودن زبان قرآن ادله درون متنی و برون متنی فراوانی دارد؛ دوری قرآن از اختلاف، هماوردخوانی قرآن در ابعاد گوناگون، انعکاس علم و حکمت الهی در آن، توصیف قرآن به حق و حکیم و برهان پذیر بودن گزاره های قرآن از جمله این ادله و شواهد است.
    کلیدواژگان: معناداری، معرفت بخشی، شناختاری بودن، واقع نمایی، دلایل واقع نمایی، گزاره های قرآنی، علامه طباطبایی
  • مهدی اکبرنژاد*، مینا یعقوبی صفحه 35
    یکی از مهم ترین منابع در زمینه علوم قرآنی، کتاب «الاتقان فی علوم القرآن» جلال الدین سیوطی است که از جهات مختلف در کانون توجه محققان و دانش پژوهان این حوزه است. این اثر همچون تالیفات دیگر، از کاستی و خطا مصون نیست و آسیب هایی بدان راه یافته است و به واسطه جایگاه درخوری که در عرصه علوم قرآنی دارد، عدم توجه به این ایرادات، پیامدهای گسترده ای را به دنبال خواهد داشت. ازاین رو در این پژوهش که با روش کتابخانه ای و به شیوه تحلیل محتوا صورت پذیرفته است، به بررسی و نقد یکی از انواع مورد تردید در این تالیف می پردازیم. نوع دهم از مباحث الاتقان با عنوان «فیما انزل من القرآن علی لسان بعض الصحابه» مدعی نوعی از پیش نزول یا الهام برخی از آیات قرآن کریم بر زبان صحابه پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم است. فارغ از تحلیل سندی، بررسی محتوایی این اخبار، مضمون آنها را در تقابل با مسلمات عقلی، تاریخی و نقلی نشان می دهد.
    کلیدواژگان: نزول قرآن، لسان صحابه، سیوطی، الاتقان
  • محمود کریمی*، فاطمه شفیعی صفحه 51
    یهود قومی است که در قرآن کریم در مقایسه با اقوام دیگر بیش از همه کانون بحث قرار گرفته و بارها به مخالفت و دشمنی آنها با اسلام اشاره شده است. با توجه به فراوانی ذکر این قوم و نقل مکرر داستان بنی اسرائیل در قرآن کریم، شناخت دقیق آنها برای جامعه اسلامی ضروری می نماید. بدیهی است منبع اصلی در اسلام برای کسب این شناخت، قرآن کریم است. یکی از شیوه های نوظهور در کشف مقصود و معنای قرآن در موضوعات مختلف، معنا شناسی واژه ها و عبارات قرآنی است. بر این مبنا، معنا شناسی «یهود» در قرآن، می تواند شناخت دقیقی از این قوم ارائه دهد. در این مقاله، با کشف همنشین های هریک از واژه های دال بر «یهود» در قرآن و بیان فراوانی آنها، مولفه های معنایی «یهود» در قرآن اعم از مولفه های اعتقادی، اخلاقی و عملی به دست آمده است. این مولفه ها عبارت اند از: انکار خدا، تجاوزگری، پوشاندن حقایق، نافرمانی در برابر خدا و پیامبران، گرایش به مادیات، تکبر، پیمان شکنی، عداوت و دشمنی، استهزا، ضلالت و اضلال، اختلاف، جهالت، ترس، حسادت و نفاق.
    کلیدواژگان: یهود، بنی اسرائیل، اهل کتاب، معنا شناسی یهود
  • مجید شمس کلاهی* صفحه 73
    قرآن کریم در شمار چشمگیری از آیات، آدمیان را به «تذکر» فرامی خواند و باریابی به آن درجه را ویژه «اولوا الالباب؛ صاحبان خرد ناب» می شمارد. اهتمام فراوان قرآن کریم به امر «تذکر»، آدمی را بر آن می دارد که معنا و حقیقت «تذکر» را در عرف قرآن کریم بشناسد و آن را در وجود خویش، تحقق و استمرار بخشد. عمده معانی ارائه شده برای «تذکر» در آثار تفسیری عبارت اند از: «پندپذیری» (اتعاظ)، «اندیشیدن» و «به یاد آوردن». این نوشتار، با تحلیل مناشی ظهور «تذکر» در معنای «تفکر»، رجحان این معنا بر دیگر معانی ارائه شده را آشکار می سازد و نهایتا این دیدگاه را به اثبات می رساند که «تذکر» در آیاتی که سخن از «تذکر» در نشئه دنیوی است، به معنای «تفکر یادآورنده» است.
    کلیدواژگان: تذکر، تفکر، اتعاظ، رابطه تذکر و تفکر
  • حسن محیطی اردکان* صفحه 89
    قرآن کریم در شمار چشمگیری از آیات، آدمیان را به «تذکر» فرامی خواند و باریابی به آن درجه را ویژه «اولوا الالباب؛ صاحبان خرد ناب» می شمارد. اهتمام فراوان قرآن کریم به امر «تذکر»، آدمی را بر آن می دارد که معنا و حقیقت «تذکر» را در عرف قرآن کریم بشناسد و آن را در وجود خویش، تحقق و استمرار بخشد. عمده معانی ارائه شده برای «تذکر» در آثار تفسیری عبارت اند از: «پندپذیری» (اتعاظ)، «اندیشیدن» و «به یاد آوردن». این نوشتار، با تحلیل مناشی ظهور «تذکر» در معنای «تفکر»، رجحان این معنا بر دیگر معانی ارائه شده را آشکار می سازد و نهایتا این دیدگاه را به اثبات می رساند که «تذکر» در آیاتی که سخن از «تذکر» در نشئه دنیوی است، به معنای «تفکر یادآورنده» است.
    کلیدواژگان: تذکر، تفکر، اتعاظ، رابطه تذکر و تفکر
  • ملخص المقالات
    صفحه 105
|
  • Ghulal Ali Azizikia* Page 5
    There are various proofs for the undistortability of the Quran some of which are rational and some others narrational.
    Narrational proofs deny all kinds of distortions, such as addition or omission or displacement; but there are disagreements about the domain of rational signification on the immunity of the Quran.
    The author of this paper has studied, through descriptive-analytical method the views of the experts in this field and has come to this conclusion that the reason has a clear indication for undistortability of the Quran, in term of addition or interpolation spoiling the miraculous nature of the Quran.
    But in order to prove undistortability of the Quran, in terms of diminution, the rational reason alone is not effective so we should rely for this purpose on narrations.
    Keywords: undistortability of the Quran, reason, undistortability of the Quran, Seal of Prophethood, divine grace, miracle, undistortability of the Quran
  • Amir Reza Ashrafi* Page 17
    One of the most important contemporary questions about the language of the Quran is its meaningfulness and cognitivity. In the era of Allamah Tabatabai, these issues have not been seriously addressed in scientific circles, especially in the seminaries. According to Alameh, meaningfulness is the ability to transfer the speaker's intent to the mind of the listener. Based on this criterion, all the Quranic propositions, including the reporting and the imperative statements, are meaningful.
    According to Allamah, mere reliance on positivistic criteria in meaningfulness of a proposition, either in the form of "positivistic verifiability" or "falsifiability", is not correct.
    The criterion for meaningfulness of metaphysical propositions in religious texts is it’s susceptibility to be proved by rational criteria. Through this criterion, the propositions of the Quran and other religious texts are meaningful.
    The cognitivity of the Quranic language has many internal and external proofs; among which are, the challenges of the Quran, it’s being away from any discrepancy in various dimensions, the reflection of the divine knowledge and wisdom in it, describing the Quran as truth and wise and the demonstrability of the Quranic propositions.
    Keywords: meaningfulness, cognitivity, realism, reasons for realism Quranic propositions, Allamah Tabatabai
  • Mahdi Akbarnejad*, Mina Yaghoubi Page 35
    One of the most important sources in the field of the Quranic sciences is Jalāl al-Dīn al-Sūyūti's al-Itqān Fi Ulūm al-Quran that has drawn the attention of Quranic scholars and researchers from various aspects.
    This work, like any other works, is not immune from defects and errors which have found their ways into it. Due to its relevance to Quranic sciences, closing eyes to the above objections will have far-reaching consequences.
    Therefore, in this research, which is carried out on library and content based analytical method; we would study and criticize one of the controversial issues existing in this work.
    The tenth section of al-Itqān titled. "Fima unzil min al-Qurān ala lisān baz as-Sahābah" claims a kind of pre-revelation or inspiration of some verses of the Holy Quran on the tongue of the Prophet's companions. Whether or not the claim is genuine, the assessment reveals that the purport of these reports is in utter contrast with the indisputable rational, historical and narrative proofs.
    Keywords: Revelation of the Quran, companion's tongues, Sīyūtī, Al-Itqān
  • Mahmoud Karimi*, Fatemeh Shafiee Page 51
    The Jews are an ethno-religious group that has been referred to more than any other ethnic groups in the Holy Quran. The frequent references to the Jews are focused on their opposition and hostility to Islam. Considering the repeated mention of these people and the frequent depiction of the story of the Israelites in the Holy Quran, it is essential for the Islamic community to have accurate knowledge of this tribe. Obviously, the main Islamic source to obtain and develop this recognition is the Holy Quran.
    One of the modern methods in revealing the purpose and meaning of the Quran in various subjects is the semantics of Quranic words and phrases. Based on this, the semantics of "the Jew" in the Quran can provide precise understanding of this people.
    In this article, through revealing the syntagm of each word signifying "the Jew" in the Quran and their explications, the semantic components of "the Jew" in the Quran including the doctrinal, ethical and practical components are obtained.
    These components are: denying God, aggression, covering facts, disobedience to God and Prophets, materialistic tendency, arrogance, rebellion, hostility, mockery, distraction, disagreement, ignorance, fear, jealousy and hypocrisy.
    Keywords: Jew, Bible, Books, Jewish semantics
  • Majid Shamskalahi* Page 73
    The Holy Quran, in numerous verses, calls the men to"remembrance" and considers achieving that degree the feature of “Ulu al-bab i.e. those who possess intellect. The great emphasis of the Holy Quran about remembrance makes man understand its meaning and reality in view of the Holy Quran, thus realizing and maintaining its continuity in his own self. The major meanings presented for "remembrance" in exegetical works are: “exhortation” "thinking" and “recollection”
    This paper prefers the term Tazakkur in the sense of "thinking" over other presented meanings through analyzing its origin and ultimately substantiates the view that "Tazakkur" in the verses speaking of it in the worldly abode refers to "thoughtfulness".
    Keywords: exhortation, thinking, the relation of thinking, remembrance
  • Hasan Mohiti* Page 89
    Positivistic conventionalism in ethics refers to a viewpoint whereby it is possible to discover ethical values and duties through convention. This view is supported by Western and Muslim scholars.
    The reasons they have presented for their conventional beliefs, include rational and narrative proofs (verses and narrations). The study of these reasons seems to be necessary due to their relativistic implications and harmful cultural consequences emanating from the promotion of this belief. Therefore, in the present research, we have studied some of their textual proofs, namely, Quranic arguments. In addition, through analyzing the divinely-revealed verses, we have extracted the standpoint of the Holy Quran regarding the epistemic validity of convention in terms of exploring ethical duties and values. A close study of the Quranic proofs presented by the positivistic ethical conventionalists reveals that none of them can prove their claim.
    Furthermore, an analysis of the verses of the Holy Quran shows that according to the verses, conventional understanding and behavior cannot be regarded tantamount to discovering ethical values and duties.
    Keywords: Convention, conventional understanding, conventional behavior, positivistic conventionalism, ethical exploration, diagnosis of dutie