فهرست مطالب

باغ نظر - سال دوم شماره 4 (پاییز و زمستان 1384)

نشریه باغ نظر
سال دوم شماره 4 (پاییز و زمستان 1384)

  • 88 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/12/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • یادداشت سردبیر
    صفحه 2
  • امیر بانی مسعود صفحه 3
    باغ صاحب آباد تبریز یکی از مهمترین ابنیه معماری دوره آق قویونلو ها(908-780 ه.ق.) است. مجموعه باغ و میدان صاحب آباد در یک دوره مشخص و با طرحی از پیش اندیشیده شده، با توجه به شرایط خاص اجتماعی- سیاسی شکل گرفته است. تطبیق منابع به جای مانده اعم از یادداشت های روزانه جهانگردان و کروکی های ترسیم شده با قدیمی ترین نقشه موجود شهر تبریز (نقشه مطرق چی، 944 ه.ق.) وبا بررسی نقشه بازسازی شده مجموعه، بیانگر این است که به احتمال زیاد این مجموعه اولین نمونه توسعه شهری در ایران به صورت غیر ارگانیک است.
    کلیدواژگان: باغ، باغ سازی، فضای سبز، توسعه شهری، محور، میدان، کالبد
  • محسن فیضی، مهدی خاک زند صفحه 13
    برای موفقیت در یک جریان آموزش طراحی باید دانشجویان را در فرآیندی خلاق و بی نقص قرار داد. در این صورت از طریق طراحی، به شکل یادگیری و فعالیت های سازنده، موثر و پربازده، ارزشهایی را ایجاد کرده و گسترش داده ایم. دسترسی به این طرح ارزشی، نیاز به روش های «تفکر طراحی» دارد.
    تفکر طراحی تنها با مقوله طراحی (معماری) در ارتباط نیست و شاید بتوان ادعا کرد که تفکر طراحی نیازی برای همه و تلاشی برای فرهنگ سازی است.
    در تفکر طراحی ذهن عادت می کند که با هر مقوله درگیر و همه چیز را به صورت یک مساله ببیند.
    یک راه رسیدن به تفکر طراحی، استخراج علوم بکار گرفته شده توسط طراحان حرفه ای است؛ از اینرو بررسی مقایسه ای طراحان حرفه ای و افراد مبتدی مفید خواهد بود. البته باید مطالعات کنترل شده ای در راستای درک روند تولید ایده ها صورت گیرد. این طرز تفکر می تواند نه تنها در آموزش معماری، بلکه در آموزش سایر رشته ها نیز منشاء تحولات بسیار گردد.
    کلیدواژگان: آموزش طراحی معماری، تفکر طراحی، تفکر کاربردی و استراتژیک، مهارتهای تفکر، خلاقیت
  • نولد اگنتر ترجمه: مونا کعبیان صفحه 24
    دنیای مدرن ما هرچه می گوید یا انجام می دهد، اساسا بر پایه ایده فضای به طور همگن گسترش یافته است. این جهان از جایی که ما قرار داریم به سوی بی نهایت بسط می یابد. این گسترش در مقیاسی بسیار وسیع انجام گرفته است به طوری که سالها طول می کشد تا نور ستاره ای تازه متولد شده به ما برسد. امروز این آگاهی نسبت به وجود جهانی با عظمت که زمین ما که [در نظر ما] بسیار بزرگ است در آن تنها یک کره کوچک مینیاتوری به شمار می آید، احساس روزمره ما را نسبت به فضا از جهات مختلف متاثر ساخته است. با اینکه این تصور از فضا قدیمی نیست و نتیجه کشفیات متعددی است که تنها با وجود تجهیزات مدرن امکان پذیر شده اند اما برای ما امروز این اندیشه آنقدر بدیهی به نظر می رسد که غیر ممکن است تصور کنیم که زمانی غیر از این بوده است.
    کتاب ا. اف. بالنو «انسان و فضا» این دیدگاه جدید را به وسیله روبرو کردن مفاهیم ریاضی فضا با ابعاد انسان شناختی فضا شکل می دهد. اگر این نظریه انسان شناختی در مورد فضا در مقیاس وسیع به کار برده می شد، یعنی در [مطالعات] پیش از تاریخ، تاریخ و نژاد شناسی و یا به طور کلی در علوم انسانی، آنگاه «علوم عقلی» (بشری) که در طول قرنها در گستره جهانی جمع آوری شده اند باید بازبینی می شدند.
    در یک روش شناسی علمی، مساله قطعی اینست که اگر در نظر بالنو، فضا در مفهوم اولیه اش دیگر نمی تواند به عنوان یک بیکرانه تهی تصور شود، ولی به عنوان یک جایگاه انسانی و اکولوژیکی [می تواند] چیزی که امروزه به صورت فضای همگن در فیزیک می شناسیم تلقی گردد. آنگاه فضا اساسا چندگانه و از نظر کیفی محدود به محیط بشری، می شود. اکنون از دیدگاه انسان شناختی ساختار آن می تواند به طور کلی و استنتاجی به شکلی کاملا مرتبط با تجارب و رفتارهای بشری، بررسی گردد. اصطلاحات و روابط متافیزیکی بنیادین و فراگیر عملا وارد حوزه بشر، فرهنگ سنتی ملموس او می شوند. بدین ترتیب بالنو نه تنها به طور فردی بلکه به طور علمی یک دگرگونی ایجاد می کند. در دیدگاه توماس کانوس [Kuhnos]، او یک الگوی تازه معرفی می کند که در هر حال خود را تنها در این یا آن شاخه این یا آن انتظام بازنمایی نخواهد کرد. بلکه فراتر از آن، در این حالت از نظریه بالنو درباره مفهوم انسان شناختی فضا، ما با یک الگو مواجهیم که «درخت آگاهی» علوم مدرن ما را سراسر دیگرگون خواهد ساخت.
  • عطاءالله کوپال صفحه 42
    کمدی آتنی بر اساس کهنترین متونی که امروزه در دسترس است، انباشته از هتاکی و استهجان و رکاکت علیه شخصیتهای سیاسی و دولتمردان یونان بوده است. اما به واسطه این زشت نگاری ها، نباید این کمدی را سطح پایین و عاری از ارزشهای هنری ارزیابی کرد. تنها کمدی نویس در عصر طلایی تمدن این سرزمین که آثارش امروزه به دست آمده آریستوفان نام دارد. کمدی های او اگرچه سرشار از سخنان و رفتارهای شناعت آمیز و اشاره به امور جنسی و مطایباتی از این قبیل است، اما از حیث ساختار و مضمون، آثاری بسیار پیچیده و درخور تامل به شمار می آیند و به الگوی خلق کمدی در سده های بعد تبدیل شده اند. این مقاله می کوشد خاستگاه و ساختار این «گونه» هنری را در یونان باستان مورد بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: کمدی، یونان باستان، آریستوفان، جشنواره دیونوسیای بزرگ، جشنواره لنایا، زیبایی شناسی درام
  • احسان رنجبر، محمدرضا مهربانی گلزار، مهدی فاطمی صفحه 50
    باغ ایرانی در یک گستره جغرافیایی از هند تا تبریز و از سمرقند و بخارا تا شیراز و مرزهایی فراتر از این محدوده، متناسب با شرایط اقلیمی و دوره تاریخی خاص خود در فرمها و شکلهای گوناگون تجلی پیدا کرده است.
    یکی از نقاط شکل گیری شیوه خاصی از مفاهیم باغ ایرانی، شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی است. بیرجند به عنوان شهری که رونق و شکوفایی خود را در دوره صفویه به دست آورده، دارای مجموعه ای از باغهای تاریخی متعلق به اواخر دوره زندیه، دوره قاجار و پهلوی اول است.
    بررسی ویژگی ها و شاخصه های باغهای بیرجند در مقایسه با دیگر باغهای ایران نشان از شیوه متفاوتی در طراحی دارد.
    شاخصه های 8 باغ تاریخی اکبریه، شوکت آباد، رحیم آباد، بهلگرد، مود، امیر آباد، معصومیه و طوغان نشان می دهد که ترکیب خصوصیاتی همچون عدم حضور محور آب، اتصال به بافت روستایی، محور اصلی درخت کاج، شاه نشین میاناستخر، شکل گیری حوض خانه، باغ قلعه ای بودن و محور قوی ممتد، شیوه باغسازی بیرجند را از دیگر نقاط ایران متمایز می کند.
    این نوشتار با تکیه بر دوره های تاریخی، اقلیم و معماری بیرجند، به دلیل کمبود اطلاعات کافی در مورد باغسازی بیرجند، ابتدا به معرفی ویژگی های معماری این باغها پرداخته و سپس در یک تحلیل قیاسی زمینه های لازم جهت شناخت شیوه خاص باغسازی بیرجند را فراهم می آورد.
    کلیدواژگان: بیرجند، باغ ایرانی، کاج، باغ، قلعه
  • علیرضا نوروزی طلب صفحه 72
    هنر بیزانس متعلق به عالم مسیحیت است. عالم مسیحی دارای خصوصیاتی است که در کل آثار هنری متعلق به عصر مسیحیت منعکس می شود. هر نوع تفسیر و نقد و بررسی آثار هنری عصر بیزانس براساس شناخت عالمی که به آن تعلق دارد، میسر است. مرکز عالم مسیحیت کتاب مقدس و کلام الهی است. ظهور مسیح (ع) مبداء ظهور عالم مسیحیت است. کلمه الهی تمامیت عالمی را آشکار کرده است که متعلق به رحمت و جلال و شکوه و نور و جمال الهی است. فهم و تفسیر هنر بیزانس مبتنی بر درکی عمیق از عالم مسیحیت است. حضور امر مقدس در تصویر و تفسیر تصویر برای رجوع به امر مقدس درون مایه هنر بیزانس است.
    کلیدواژگان: هنر بیزانس، هنر دینی، ساختاری، تاریخی، کتاب مقدس، مسیح، نور، شمایل نگاری، زیبایی شناسی، معنویت، مقدس، هاله مقدس، نماد
|
  • Amir Bani Masoud Page 3
    Saheb-Abad Garden of Tabriz, is one of the most important architectural building of the Aq-quyunlu era (1373- 1501 A.D.). Saheb Abad Garden & its square constructed in a specific period with a pre-designed plan & according to the specific socio-politic conditions. Comparison of the remained resources, including daily notes of the tourists, drawn maps and the oldest available map of Tabriz city (Metrakchy map, 1537-1538 A.D.) and reconstruction of the comp;ex, shows that, this complex most probably, is the first sample of urban development in Iran on non-organic basis.
    Keywords: Garden, Construction of the Garden, Green space, Urban development, Axis, Square, Skeleton
  • Mohsen Feizi, Mahdi Khakzand Page 13
    In order to be successful as instructional designers, we engage in a unique creative process through which we form a bond with the learners we serve. Through design we create and deliver value in the form of learning products and activities that are constructive, effective and efficient. Achieving this value proposition requires the skill of "design thinking." "Design Thinking" is not necessarily related to architectural design. As a matter of fact "Design Thinking" is a requirement for people of every nationality, as it is considered an attempt towards cultural evolution. In "Design Thinking" mind is trained to question, reason and approach each concept as if it was a mathematical problem! One approach to design thinking is to extract the features of the designer's strategic knowledge, for which comparative studies between expert designers and novices are useful. Also, controlled experimental studies may be adopted in order to understand the nature of the idea generation process. It is obvious that: "Design Thinking" could be the foundation of a great revolution in Iranian architecture.
    Keywords: Design thinking
  • Mona Kabian Page 24
  • Ata, Ollah Koupal Page 42
    Athenian comedy based on a few ancient texts that is now available, is full of aspersion indecency against political characters and ancient Greek government. But because of this obscenities we should not consider this comedy as a worthless drama and not artistic. Aristophanes is the only comedy writer in the golden age of Greece that his works are available these days although his comedy is full of obscenities and sexual abuses but his dramatic style is full of complexities and that is why we can say his works are so remarkable. His works has become pattern for preceding centuries. This essay is about the origin and structure of comedy in ancient Greek drama
    Keywords: Comedy, Ancient Greece, Aristophanes, City Dionosiya, Lenaea Festival, Drama Aesthetics
  • Ehsan Ranjbar, Mohammadreza Mehrabani Golzar, Mahdi Fatemi Page 50
    Persian garden that had dominance from India to Tabirz and from Samarqand and Bokhara to Shiraz and above these limits has appeared in different forms according to specific climate and historical period. Birjand in southern Khorasan province is one of places that has a specific style of Persian garden concepts. Birjand as a city that has acquired its splendor from Safavied period has a collection of historical gardens. These gardens belong to last part of Zandieh period Ghajar period and earlier pahlavi period. The analysis of characteristics in Birjand garden in 8 gardens like Akbarieh, Shokat abad, Rahim abad, Bahlgerd, mood, ma’soomieh & toghan shows that combination of some particular like non-existence of water axes, joining to rural texture, main axes of pain, Shahneshin in the pool, Hozkhaneh, garden-castle and extended strong axes distinguish the style of Birjand garden from other places in Iran. This article on the base of investigation on historical periods, climate and architecture of Birjand because of shortage enough information about Birjand gardens, first characteristic of this gardens, then in comparative analysis provides contexts to recognize specific styles in Birjand.
    Keywords: Birjand, Persian Garden, pine, garden, castle
  • Alireza Norouzitalab Page 72
    The Byzantine Art belogs to the world of christianity. The world of christianity has some characteristics which generally reflect the art works belonging to the christian era. Any interpretation, critic and studies of the Byzantine era Art is possible only if it is done on the basis of knowing the world it belongs to. The core of chritian world is the sacred writ and the divine words. The advent of the Christ is the beginning point of the christian world. The word divine has uncovered a total of world which stems in the merit, glory and beauty and the light of God. To understand and interprete the Byzantine art requires a deep perception of the christian wold. The presence of a sacred fact in a picture and picture interpretation to refer to the sacred fact is the theme of the Byzantine art.
    Keywords: Art of the Byzantine, Art of religious, Structural, Historical, Holy book, Christ, illumination, Iconography, Aesthetics, Spirituality, Sacred, Holy halo, Symbol