فهرست مطالب

باغ نظر - سال چهاردهم شماره 55 (دی 1396)

نشریه باغ نظر
سال چهاردهم شماره 55 (دی 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/10/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • النا مهربانی، سید امیر منصوری، شهره جوادی صفحات 5-16
    بیان مسئله : تفکرات مدرنیستی و جزءنگر در دهه های گذشته سبب شده تا شهر به مثابه موجودی زنده، شادابی و سرزندگی خود را از دست داده و خیابان، رکن اصلی تشکیل دهنده چارچوب و ساختار اصلی فرم شهرها و مقصد و تفرجگاه مردم قبل از این دوره، به مسیری ترافیکی سرشار از دود تنزل یابد. کلانشهر تهران از این قاعده مستثنی نبوده و نگاه کالبدی و دوقطبی (دوآلیسم دکارتی) باعث عدم ایجاد حس مکان و در نتیجه عدم شکل گیری فضاهای جمعی سرزنده شده است. متاسفانه در شهرسازی امروز به مقوله مکان یا اصلا توجه نمی شود یا اگر بخواهد مد نظر قرار گیرد، تنها به مثابه ابژه ای صرف به آن نگاه می کند؛ ابژه برای سوژه ای که در مقابل آن است، نه همراه آن.
    هدف
    مطالعه حاضر با رویکردی منظرین و راهبردی کیفی- استنتاجی و از مورد پژوهی خیابان ولی عصر با هویت تاریخی و خاطره جمعی پر رنگ در بین مردم قصد در تبیین مولفه های سرزندگی و رابطه آن با حس مکان در خیابان ولی عصر دارد.
    روش تحقیق : درگردآوری داده های پژوهش از تکنیک نقشه برداری رفتاری و پرسشنامه در باب تدقیق رابطه کیفیت فضایی، معنایی و حس مکان خیابان ولی عصر و میزان سرزندگی و از فرمول آزمون فریدمن و نرم افزار SPSS برای وزن دهی به مولفه های ایجاد سرزندگی بهره گیری شده است. در نتیجه مجموعه ای از راهبرد ها و راهکار ها در راستای احیاء منظر خیابان تاریخی – تفرجی ولی عصر در جهت افزایش سرزندگی، ایجاد و تقویت فعالیت های اجتماعی و تداوم جریان خاطرات جمعی پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: سرزندگی، منظر، حس مکان، هویت، کل نگر
  • رحیم ولایتی، همایون رضوان، قادر ابراهیمی صفحات 17-28
    در این مقاله مقایسه فضاهای شهری و یافته های باستان شناسی شهر اوجان و شهر تاریخی سلطانیه و جزییات داده های این دو شهر مورد مطالعه قرار گرفته است. ساختار اولیه شهر اوجان متعلق به سده های5 تا 6 هجری و مصادف با دوره حکومت سلجوقیان در ایران بوده است و انتخاب این شهر به عنوان شهری حکومتی ایلخانان در سده های 7 و 8 هجری موجب آبادانی و رونق آن را تا اواخر دوران صفوی فراهم آورد. شهر سلطانیه نیز که پایه های اولیه آن توسط ارغون (690-683 ه ق)نهاده شده بود به طور جد در زمان سلطان محمد خدابنده (716- 703 ه. ق) ساخته شده و به عنوان پایتخت ایلخانان انتخاب شده است. در این تحقیق مقایسه فضاهای شهری اوجان و سلطانیه بر اساس یافته های باستان شناسی این دو شهر مسئله اصلی این مقاله است و علت ساخت سلطانیه براساس نقشه از پیش طراحی شده مورد بررسی قرار گرفته است و هدف از آن مستند نگاری شهرسازی آن دو شهر ایلخانی است. روش تحقیق در این مقاله بر پایه مطالعات کتابخانه ای و نتایج پژوهش های میدانی این دو شهر ایلخانی انجام شده و آگاهی ما را نسبت به تاریخ سیاسی- اجتماعی بافت فضاهای شهری و معماری و المان های فرهنگی شهرهای اوجان و سلطانیه می افزاید.
    کلیدواژگان: اوجان، سلطانیه، سلجوقی، ایلخانی، معماری
  • مهدی حمزه نژاد، فاطمه گرجی * صفحات 29-46
    بیان مسئلهدر زندگی نوین، پارک ها به عنوان عمده ترین فضای شهری، نقش مهمی در زندگی اجتماعی شهرنشینان دارند. تحولات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی اخیر، رویکردهای گوناگونی در تجربه صدسال پارک سازی درنظام شهرسازی و مدیریت شهری نوین ایجاد کرد. برای شناخت پارک های هر دوره باید ریشه خصلت های آن را در زمینه های زمانه آن جستجو کرد. کشف نحوه تاثیر اندیشه ها و الگو واره های فکری حاکم بر طراحی پارک های معاصر از زمان پهلوی تا کنون بر کالبد پارک ها سوال اصلی است که یافتن پاسخ آن می تواند برای هر تصمیم گیری معاصر راهگشا باشد.
    هدفاین تحقیق با مشخص کردن عوامل تاثیرگذار و بررسی فراز و فرود آنها و تحلیل شیوه تاثیرگذاری آنها در کالبد پارک راهنمای خوبی برای مدیران شهری، برنامه ریزان و طراحان پارک ها در آینده خواهد بود و می تواند مبنایی برای تصمیم سازی در این حوزه تلقی شود.
    روش تحقیقروش تحقیق به صورت تطبیقی و تحلیلی در بستر تاریخ پژوهی معاصر و مصداق پژوهی است. شهر تهران به دلیل داشتن محوریت درتحولات، بستر مکانی این پژوهش انتخاب شده است. دراین تحقیق، پنج رویکرد و دوره متمایز پارک سازی (یک دوره پهلوی وچهار دوره جمهوری اسلامی) معرفی و پارک های کلیدی و مورد توجه الگویی آنها به عنوان مبنا در نظر گرفته شده اند. در ابتدا تحولات کالبد پارک ها بررسی شده و سپس متغیرهای زمینه ای (مبانی اجتماعی،سیاسی و اقتصادی و فرهنگی) دوره های مختلف به صورت تطبیقی مورد بررسی قرارگرفته و چگونگی سازگاری تحولات کالبد پارک ها با 4متغیر زمینه ذکر شده، مشخص می شود.
    نتیجه گیریدر روند بررسی ها، تمایزات کالبدی قابل توجهی بر پارک ها با تفاوت در سطح و نوع زیبایی شناسی و فرهنگ بهره برداری آنها قابل تشخیص است. پارک سازی اولیه مانند پارک شهر بیشتر جنبه اقلیمی و خنک کنندگی با تاکید بر الگوی باستان گرایی مدنظر بوده است. طراحی پارک های پهلوی دوم، ارگانیک و بیشتر جنبه تفرجی و روابط جدید اجتماعی داشته است. در پارک سازی اوایل انقلاب به جنبه خدماتی و کارکردی پارک و در ادامه در پارک هایی مانند : پارک گفتگو توجه به ابعاد فرهنگی بیشتر شده و سپس به جذابیت بصری پارک ها اهمیت داده شده است. پس از آن، پارک های عظیمی در جنوب شهر درجهت عدالت محوری ایجاد شد. به این ترتیب اولویت اصلی در سیر تحولات گونه ها، حساسیت های اقلیم و کارکرد، فرهنگ، زیبایی شناسی و عدالت اجتماعی بوده است. با این حال زمینه ها و شرایط گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عوامل مستقیم و تاثیرگذاری هستند که الگوی پارک در هر دوره را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهند. و قبض و بسطی شامل سادگی پس از اوایل انقلاب و تجمل گرایی بعد از آن در سیر تحول پارک سازی ایران بر این مبنا قابل تفسیر است.
    کلیدواژگان: پارک، گونه شناسی، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست ایران
  • مژگان ارباب زاده، عفت سادات افضل طوسی، فاطمه کاتب، ابوالقاسم دادور صفحات 47-58
    «بدن» در مرکز توجه همه امور زندگی انسان قرار گرفته و از جمله موضوعاتی است که به طور عمده مورد بازاندیشی انتقادی واقع شده است. عرصه هنر معاصر نیز طی چند دهه اخیر، شاهد تحول و تقویت کنش های اجرایی و آثار با محوریت بدن بوده است. حضور بدن در این آثار، به طور غالب در تقابل با گفتمان زیبایی شناسی غرب تا پایان دوره هنر مدرن قرار می گیرد. هنر فمینیستی که در اواخر دهه 1960و در میان همهمه جنبش های اجتماعی ضد جنگ، مدنی و فمینیستی سربرآورد به عنوان یکی از مهم ترین خاستگاه های این تحول و تغییر موضع بدن در هنر معاصر به شمار می آید. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه آثار هنر بدن فمینیستی دهه 1960 و 70 و بررسی زمینه فکری و اجتماعی آنها، به عنوان یکی از خاستگاه های مهم تحول معانی و جایگاه بدن در هنر معاصرغرب است. مفروض پژوهش، تحول معانی و جایگاه بدن در پیوند با تغییرصورت بندی اجتماعی و زیر ساخت های نظری در آثار هنر فمینیستی است که نمایانگر موضعی متقابل با بازنمایی های سنتی (و مدرن) هنر غرب از بدن است. در جستجوی این مسئله، ابتدا مقولات کلیدی در حوزه نظری بر اساس آرای نظریه پردازان پساساختارگرا (و فمینیست)، به عنوان گرایش های نظری هم زمان، مورد وا کاوی قرار گرفته، و بر این مبنا تحول جایگاه و حضور بدن در آثار منتخب هنر فمینیستی، نسبت به دوره های پیشین، مورد تشریح و تحلیل قرار گرفته است. محتوای پژوهش حاضر، کیفی است و بر اساس روش شناسی توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری کتابخانه ای صورت گرفته است.نتایج یافته ها حاکی از آن است که نمایش و حضور بدن در آثار هنر فمینیستی (دهه 1960 و 70) در تقابل با هنجارهای زیباشناختی از بدن در هنر غرب تا پایان دوره مدرنیسم هنری است. بدن در این آثار به مثابه عاملیتی فعال و پویا، در تعامل با مخاطب و مسایل اجتماعی، با تاکید بر فرایند و نه محصول نهایی، نمودار می شود. از این منظر مهم ترین تحول در تغییر جایگاه بدن در آثار هنرمندان فمینیست، فرایند استحاله جایگاه پیکره سنتی، از ابژه نگاه و تصویر استعاری به سوژه خودآگاه و حاضر در پیوند با مقولات هویتی است.
    کلیدواژگان: بدن، هنر معاصر، هنر فمینیستی، پساساختارگرایی
  • محی الدین آقاداودی، مهدی دوازده امامی، محسن محمدی فشارکی صفحات 59-70
    نگارگری و ادبیات به عنوان دو گنجینه اصلی هنر ایرانی در طول تاریخ پیوندی قوی داشته اند و شناخت هرچه بهتر آنها موجب ارتقای سطح فرهنگی و هویتی ایرانی-اسلامی خواهد شد. با توجه دقیق به وضع موجود و پژوهش های قابل دسترس، می توان دریافت که انتخاب موضوعی واحد در هر دو حوزه، مقوله ای است که کمتر به آن پرداخته شده است. ضرورت این تحقیق دستیابی به شناخت عمیق در راستای شفاف سازی روابط پنهان بین دو مقوله نگارگری و ادبیات و درک روابط انسانی و اجتماعی حاکم بر فضای روحی هنرمندان این دو حوزه است. لذا این پژوهش با مطالعه موردی و تطبیقی دو نگاره،«مجادله ای در حضور قاضی» و «جدال سعدی با مدعی» از دو نگارگر بنام ایران، کمال الدین بهزاد و رضا عباسی با موضوع واحد «جدال» که هر دو بازتابی از داستان های سعدی شیرازی با عناوین ذکرشده است، سعی در بررسی این فرضیه دارد که با توجه به تقدم زمانی نگاره جدال کمال الدین بهزاد، امکان الگوگیری رضاعباسی از کمال الدین بهزاد در هر دو مرحله انتخاب موضوع اثر و نیز نحوه بازتاب وجود دارد. مهم ترین هدف پژوهش حاضر، تحلیل تاثیرگذاری ها و تاثیرپذیری های دو نگاره و تبیین میزان موفقیت هر نگاره در بازنمود درون مایه حکایت مربوط به هر اثر، در کنار نوآوری ها و ترفندهای هنری برآمده از روحیات و مهارت های هریک از آنها است. همچنین ازجمله اهداف ویژه می توان به مستندنگاری دقیق نمونه های مورد مطالعه و تحلیل ویژگی های اصلی دو اثر نگارگری بر مبنای نحوه بازنمود هر نگاره اشاره کرد. مراحل مذکور زمینه ساز پاسخ به این پرسش اصلی است که : «از میان دو نگاره متعلق به کمال الدین بهزاد و رضاعباسی، کدام یک میزان بیشتری از تناسب با متن حکایت مرجع و نوآوری را در اثر خویش به کاربرده اند؟» پژوهش فرضیه محور حاضر با روش توصیفی– تحلیلی و با رویکرد تطبیقی با نظر به مبانی بینامتنیت به انجام رسیده است یافته های پژوهش حاضر گویای آن است که هر دو هنرمند میزان قابل توجه و تقریبا برابری از نوآوری و همچنین تعهد نسبت به داستان مرجع را در آثار خویش به کاربرده اند، لیکن بر اساس مشخصه های اصلی، نگاره رضا عباسی بازتاب رساتری از داستان مربوط به نگاره خود را دارد. لازم به ذکر است که یافته های پژوهش همچنین مبین اثبات بخشی از فرضیه و رد قسمتی از آن بوده و به نوعی امکان الگوگیری رضا عباسی از نگاره کمال الدین بهزاد برای خلق نگاره خود را کم رنگ می داند.
    کلیدواژگان: نگارگری، ادبیات، سعدی، کمال الدین بهزاد، رضا عباسی، جدال، بینامتنیت
  • سحر اتحادمحکم، افسانه ناظری *، یاسر سبحانی فرد، سالار فرامرزی صفحات 71-86
    بیان مسئله : نظریه گشتالت از جمله نظریه های تاثیرگذار در قرن بیستم در حوزه هنرهای تجسمی است که فرآیند ادراک بصری را به نوعی معطوف به رویت یکپارچه و تمامیت اثر هنری کرده؛ قوانین ویژه ادراک دیداری را طرح می افکند 1 ؛ بنا به هم راستایی هدف ارتباط بصری و اثربخشی ماندگار بر ذهن مخاطب، کاربرد این اصول در طراحی گرافیک، ب هویژه بیلبوردهای تبلیغاتی تجاری ضروری می نماید. از طرفی در سال های اخیر با آمار قابل توجه طراحی بیلبورد در شهر تهران مواجه هستیم؛ که ظاهرا هدفی جز اثربخشی ماندگار در ذهن مخاطب ندارند. در این راستا با هدف مطالعه ویژگی ها و کیفیات بصری، نحوه و چگونگی کاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی تهران، این پرسش مطرح می شود که به چه میزان قوانین ادراک دیداری گشتالت در نوشته ها و تصاویر گرافیکی بیلبوردهای تجاری تهران به کار رفته است؟ سوالات فرعی دیگری برای پاسخگویی به این پرسش مطرح می شود: اصول طراحی گرافیک تصاویر و بیلبوردهای تبلیغاتی کدامند؟ و روابط قوانین گشتالت با این اصول چگونه است؟ ضرورت و اهمیت رعایت قوانین مربوطه در طراحی گرافیک بیلبوردها چیست؟
    روش تحقیق : به منظور تحلیل نمونه های موردی از روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از قوانین گشتالت بهر هگیری شد. روش پژوهش آزمون نظریه است که بر 150 نمونه از بیلبوردهای تجاری سطح شهر تهران در سال 1394 صورت پذیرفت. روش گردآوری مطالب با استفاده از منابع مکتوب و پایگاه داده های علمی، تحلیل و تطبیق مباحث با روش دلفی انجام گرفت.
    یافته های تحقیق مبین آن است که؛ در طراحی نوشته ها و تصاویر بیلبوردهای تهران، هر یک از قوانین به میزانی به کار رفته است. مهمترین اصول و کیفیات بصری در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی با ضریب همبستگی درونی، آلفای کرونباخ 796 / 0، مطابق با هویت بصری و تعریف قوانین ادراک دیداری گشتالت و اصول طراحی گرافیک، در یک دسته از قوانین گشتالت جای دارد که می توان به ارتباط متعامل و دوسویه این دو پ یبرد و در هر قانون از برخی اصول طراحی و بالعکس بهره گرفت
    کلیدواژگان: قوانین ادراک دیداری گشتالت، اصول طراحی گرافیک، بیلبورد تبلیغاتی 2
|
  • Elena Mehrabani, Seyed Amir Mansouri, Shohre Javadi Pages 5-16
    Domination of modernism and non-holistic thinking in the past decades has caused the cities to lose their vitality and vivacity. Consequently, streets as the main constituent of the cities structure, the destination and the promenade of the people during the last decade have turned into smoked- filled route congested with traffic. Tehran as a metropolis has been no exception. The physical and bipolar look (Cartesian dualism) have made it impossible to create a sense of place and vibrant community spaces. Unfortunately, in contemporary urbanization, the sense of place has received less attention. The available studies have considered it as an object; an object which is lying in front of the human, but has not been standing by the human. This qualitative-deductive study draws upon landscape approach to identify the vitality components and their relationship with the sense of place. To this end, we have chosen the Valiasr Avenue as a case study because it is popular with people for its historical identity and collective memories.
    Methodology
    Data were collected using Behavioral mapping and a questionnaire and the relation between the quality of spatial, semantic and physical aspects of Valiasr Avenue and the vitality rate were investigated. Friedman test formula and SPSS software were used to weigh the components of the vitality. As a result, a series of strategies and solutions have been proposed to revive the historical-recreational landscape of Valiasr and to increase its vitality, strengthening social activities and emphasis on collective memories were recommended.
    Keywords: Vitality, Landscape, sense of place, Identity, Holistic perspective
  • Rahim Velayati, Homayon Rezvan, Ghader Ebrahimi Pages 17-28
    Present paper attempts to study, comparatively, urban spaces and archaeological findings of Ojan and Soltanieh in details. Early construction of Ojan dated to 5-6 AH centuries coinciding to Seljuqs, later it was an administration center of Ilkhanids during 7-8 AH centries and flourished until late Safavid period. Firstly, Arqun (683-690 AH) founded Soltanieh, where Soltan Mohammad Khoda Bandeh (703-716 AH) developed and changed it to Ilkhanid capital. Ancient Ojan is among significant Ilkhanid urban centers (summer residence) that located at south of modern Bostan Abad, Eastern Azerbijan, and reconstructed during Kazan Khan Ilkhanid ruler. Matrakçı Nasuh’s miniature of Ojan from Süleymannâme (Book of Suleiman) that illustrate expedition of Suleyman the magnificent from Istanbul to western Iran is among evidences. Present paper attempts to compare urban spaces of Ojan and Soltanieh according to archaeological findings, reasons of construction of Soltanieh relying on preplanning, and documentation of urbanization during Ilkhanid period. the research methodologically based on bibliographic studies and field works. it increases our understanding toward social-political history of urban spaces, architecture, and cultural elements of Ojan and Soltanieh.
    Keywords: Ojan, Soltanieh, Seljuq, Ilkhanid, Architecture
  • Mahdi Hamzenejad, Fateme Gorji * Pages 29-46
    In modern life, parks as major municipal areas have an important role in social life of citizens. Recent social and cultural transitions created different approaches in one hundred years experiencing of making parks in the system of urbanization and modern town management. For recognizing every period’s parks we should search about their characteristics roots from that time. Discovering the way that thoughts and patterns affect designing parks from Pahlavi period till now is a major question that its answer can be a key role for recent decisions.
    This research can be a guide for municipal managers, programmers and park designers for the future by determining effective factors and the way they affect on the body of the parks and analyzing their ups and downs and also it can be the base for making decisions.
    The methodology is analytical comparative in contemporary research history context. Because Tehran centered in changes, has chosen as the location of this study. In this study five approaches and periods of building parks has introduced (Pahlavi period and four periods in Islamic Republic) and key parks were considered as basics. At first changes of park physics will be analyzes, then context variables (social, political, economical and cultural elements) of different periods will be analyzed comparatively and compatibility of changes of park physics with four variables will determined.
    In the process of analyzing, a significant physical distinction over parks with differences about their level and kind of aesthetic and their cultural uses is recognizable. Primitive Park building such as City Park is more concentrated on the climate and cooling with emphasize on archaism. Pahlavi II designing parks were mostly organic and recreational and for purpose of making new social relationships.
    In park building of early revolution the focus was on functional aspects of the park and in some parks like Conversational parks the focus was mostly on cultural aspects and then on visual attractions of parks. After that huge parks in the south of the city were created for axial justice. So the main priority in the history of development is the sensitivity of climate and function, culture, aesthetic and social justice. However different political, social, economic and cultural situations are effective factors that have a direct effect on park patterns in every period. Contraction and expansion include the simplicity of early after the revolution and luxury-oriented after that in the history of park building in Iran can be interpreted this way.
    Keywords: Park, Genealogy, Economic, society, Culture, politics of Iran
  • Mojgan Arbabzadeh, Effat Al Sadat Afzaltoui, Fateme Kateb, Abolghasem Dadvar Pages 47-58
    In the contemporary era, the body has been the focus of attention of different human life aspects and has been one of the issues undergoing serious critical rethinking. In the past few decades, contemporary art has witnessed transformation of artworks revolving around the body. The presence of the body in these works is set predominantly in opposition to the Western aesthetic discourse until the end of modern art period. The feminist art emerging in the late 1960s, through anti-war, civil and feminist movements, is regarded as one of the most important origins of changes in the status of the body in contemporary art. The present research aims to study feminist body art in the 1960s and 70s and examine its theoretical and social context, as one of the major origins of changes in the meaning and status of the body in the contemporary Western art. The assumption of this research is the transformation in the meaning and status of the body in connection with changes in the social configuration and theoretical foundations of feminist artworks, which shows a position in contrast to traditional (and modern) representations of the body in Western art. For this purpose, first the relationship between key concepts and categories, as concurrent theoretical trends, is analyzed based the post-structuralist approach and ideas of feminist theorists. Then, the transformations in the status and presence of the body in the selected feminist artworks as compared to previous eras, are explained and analyzed. This study, which is of qualitative type, has been conducted using descriptive-analytical methodology, and the library method has been utilized to collect data. The findings of the study indicate that the representation of the body in feminist art (in the period in question) has been in contrast with the aesthetic norms of the body dominant in Western art up to the end of modernist art period. In these works, body is depicted as an active, dynamic agency in interaction with the audience and social issues, with an emphasis on the process rather than the end product of art. From this point of view, the most important transformation in the status of the body in the works of feminist artists is the metamorphosis of the status of traditional body from an objectivized and metaphorical image into a self-conscious subject in connection with identity categories.
    Keywords: The body, Contemporary art1, Feminist art, Post-structuralism
  • Moheadin Aghadavoudi, Mahdi Davazdah Emami, Mohsen Mohammadi Fesharaki Pages 59-70
    Miniature and literature, as two major treasures of Iranian art, have been strongly interlaced during history and the better they are understood the more they will bring about an elevation in the Iranian-Islamic identity and culture. Exercising scrutiny over the status quo of the affairs and available researches, it can be understood that the selection of a single topic from both of the afore-mentioned study areas has been less frequently dealt with. In this research, it is necessary to carefully examine the relationship between literature and painting with ethical features. clarification of the hidden relationships between these two study areas, i.e. miniature and literature, and perception of the human and social relations governing the psychological space of the artists from these two fields. Therefore the present study, is within the format of a comparative and a case study of the two topics, and attempts to investigate the two figures of "disputing before a judge" and "Sa’adi’s quarrel with a claimant" by two Iranian miniaturists, named Kamal-ud-Din Behzad and Reza Abbasi. These two paintings have a common motif of "dispute", both of which are reflections excerpted from Sa’adi Shirazi stories and bearing the abovementioned titles so as to test the hypothesis as to "considering the temporal precedence of the figure by Kamal-ud-Din Behzad, could Reza Abbasi have possibly modeled Kamal-ud-Din Behzad in both of the stages of selecting a subject matter and the representation style or not?" The most important objective of the current study is analyzing the effects these two figures could have exerted on one another as well as an elucidation of the extent to which these two figures have succeeded in representing the motifs of a narration pertaining to each of the works along with the artistic innovations and techniques derived from the spirits and skills of each. Futhermore, inter alia the particular objectives of the current research paper, the documentary nature of the study samples and the analysis of the major features of the two miniature works based on their styles of representing each of the figures can be pointed out. The aforementioned stages pave the way for providing an answer to this main question as to "amongst the two figures belonging to Kamal-ud-Din Behzad and Reza Abbasi, which one better represents the context of the original narration and which one of the aforesaid miniaturists has made a greater deal of innovation in his work?" The current hypothesis-oriented study has been conducted based on a descriptive-analytical method through adopting a comparative approach considering the principles of intertextuality. The study findings indicated that both of the artists have practiced almost equal amounts of innovation and techniques and that they have done their best to hold on to the original story, but considering these two works from the lens of the major specifications, the figure by Reza Abbasi is envisaged a more expressive representation of the story pertaining to his miniature work. It is worth mentioning that the study findings are also reflective of the idea that part of the study hypothesis can be proved and another part is rejected therefore Reza Abbasi’s modeling of Kamal-ud-Din Behzad’s miniature work is least probable.
    Keywords: Miniature, Literature, Saadi, Kamal-ud-Din Behzad, Reza Abbasi, Dispute, Intertextuality
  • Sahar Ettehadmohkam, Afsane Nazeri *, Yaser Sobhanifrad, Salar Faramarzi Pages 71-86
    Aim &
    Background
    Gestalt theory is one of the most impressive theories in the field of visual arts that has focused on integrated vision of artwork and sketched specific visual laws of perception. On the other hand, due to the alignment of the goal of visual communication and lasting impression on the audience’s minds, the application of these graphic design principles especially commercial billboards is essential. In recent years, we have been faced with impressive billboard designs in Tehran, which apparently have no other purpose except a profound impact on the audience’s minds. In this regard, with the aim of studying the visual qualities and Gestalt visual laws of perception in Tehran’s billboard graphic designs, it was evaluated the amount of Gestalt visual laws of perception in Tehran’s commercial billboards’ texts and graphical images in 2015-16. It was determined the most effective graphic design principles in billboard advertising and detected the relationship between Gestalt’s laws and these principles that can be used in billboard graphic designs.
    Methods
    In order to analyze the case samples, descriptive-analytic method was used based on Gestalt’s laws. The research method is a theory test that was performed on 150 samples of Tehran’s commercial billboards in 201516. The data collection method was using written sources and scientific databases, analyzing and comparing the topics with Delphi method.
    Results &
    Conclusion
    The research findings indicated that each of the laws has been used to some extent in Tehran’s commercial billboards’ texts and graphic images in 2015-16. The most important of visual qualities and billboard graphic design principles have high reliability. Its Cronbach’s Alpha is 0.796. According to visual identity, Gestalt’s laws and the graphic design principle’s definitions, all principles can be linked to a category of Gestalt’s laws. There is an interactive communication between them. Each law can benefit some of the design principles and vice versa.
    Keywords: Gestalt Visual laws of perceptions, Billboard Advertising, Graphic Design