فهرست مطالب
نشریه باغ نظر
سال پانزدهم شماره 64 (مهر 1397)
- تاریخ انتشار: 1397/07/01
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 5-14بیان مسئله
بر اساس آمارهای موجود، در ایران به عنوان کانون اصلی تشیع بیش از چهارهزار امامزاده وجود دارد و در طول دوران اسلامی ایران، بناهای آرامگاهی با شکوهی جهت این امامزادگان ساخته شده که گونه ویژه ای را در معماری ایران پس از مساجد تشکیل می دهند. نکته قابل توجه در مورد بسیاری از بناهای امامزادگان تاثیر اساسی آنها بر روند شکل گیری ، هویت بخشی و گسترش بسیاری از شهرهای ایران دوران اسلامی است. از این رو با توجه به اهمیت بنیادی و اعتقادی بناهای آرامگاهی امامزادگان درایران، کنکاش و پژوهش در ابعاد مختلف منشا و نحوه پیدایش و مبانی شکل گیری و توسعه آنها از اهمیت فراوانی جهت شناخت بهتر و الگوگیری معماران حائز اهمیت است. البته لازم به یادآوری است که علاوه بر مقابر امامزادگان شیعه بسیاری از آرامگاه ها در نقاط مختلف سنی نشین ایران با همین الگوها موجود است که منسوب به صحابه پیامبر ، خلفای راشدین و علمای اهل تسنن است.
هدف تحقیقواکاوی این جستار و بررسی اهمیت و جایگاه مبانی معماری مقابر متبرکه مذهبی در مکتب شیعه می تواند روزنه ای جدید در بحث معماری ایرانی-اسلامی بگشاید. و در واقع هدف اصلی پژوهش حصول اصول و مبانی معماری مقابر امامزادگان و چگونگی و شناخت اشتراکات آنها به صورت مفهومی و بصری و نهایتا استفاده از این اصول در معماری یادمانی آرامگاهی دوران معاصر به عنوان مبانی نظری است.
روش تحقیقاین پژوهش به روش تحلیلی- توصیفی و با استفاده از روش تحقیق کیفی به تحلیل محتوا و در نهایت با استفاده از استنتاج به بیان اصول کلی می پردازد. جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعه کتابخانه ای و اسناد معتبر تاریخی و تحقیقات میدانی صورت گرفته است. در این راستا ابتدا پیشینه تاریخی و مبانی نظری مبحث مورد بررسی قرار گرفته، در مرحله بعد پنج نمونه از گونه های شاخص دوره های مختلف انتخاب شده و مولفه های هندسه بنا، عناصرشکل دهنده ، موقعیت مکانی، طبیعت گرایی و تزیینات در آنان مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است.
نتیجه گیرینهایتا این یافته ها، نکات قابل توجهی را در ارتباط با اصول و مبانی معماری مقابر امامزادگان نمایان ساخته و بیانگر این مهم است که علی رغم وجود تفاوت زمینه ای در دوره های مختلف ، فرم ها و حتی نقش متفاوت کارکردی گونه های معماری امامزادگان ، همه دارای اصولی مشترک و یکسان نظیر طبیعت گرایی، نمادگرایی، درون گرایی، مصالح مشترک بومی، هندسه چند ضلعی های منتظم، استفاده از نمادها و عناصر مقدس مذهبی نظیر چهارتاقی وکارکرد فضای جمعی هستند.
کلیدواژگان: معماری امامزادگان، معماری مرگ، آرامگاه، مبانی معماری، اماکن مقدس -
صفحات 15-28مطالعه در مورد ساختار حرفه ای معماری از مسایل مهم مورد بررسی در دو دهه اخیر بوده است. ساختار عام نظام حرفه ای ای ساختمان در ایران متکی بر دفاتر نظام مهندسی است که بخش مهمی از نیروی کار در آنها را کاردان های معماری و ساختمان تشکیل می دهند، کسانی که همواره در پژوهش ها و برنامه ریزی ها در حاشیه مانده اند. این پژوهش برای تبیین موقعیت کاردان های معماری، جایگاه دقیق شغلی آنها و میزان تاثیر آنها در طرح های معماری طراحی شده است. در بخش نخست، با راهبرد تفسیری تاریخی، به بررسی تطورات مفهوم تکنسین طراحی از دوره باستان تاکنون در ایران و جهان پرداخته می شود. در بخش دوم نیز با تحلیل منطقی وضعیت معاصر تعاریف شغلی کاردان ها در جهان، مدلی عمومی از این جایگاه به دست داده می شود. در بخش سوم با استفاده از مردم نگاری نیروی انسانی رده میانی دفاتر نظام مهندسی قم (با تکنیک های مشاهده طولانی، مصاحبه عمیق و مصاحبه عینی) ، سعی شده است که وضعیت موجود با یافته های دو بخش قبلی مقایسه و نتیجه گیری شود. بررسی حاضر نشان دهنده آن است که در سیر تاریخی تطور جایگاه کاردان ها، وضعیت از تقسیم کار مبتنی بر مراتب تخصص ها (حالت کارآموزی و شاگردی سنتی) به سمت تقسیم کار مبتنی بر مراتب اجتماعی متمایل شده است. در نهایت چهار مدل اصلی از وضعیت اشتغال کاردان ها در جهان به دست رسیده است. تمایز این مدل ها در مستقیم یا غیرمستقیم بودن واسطه گری کاردان میان طراح معمار و عوامل دیگر موثر در طرح (کارفرما، عوامل قانونی، مهندسین دیگر و عوامل اجرایی) است. در مورد دفاتر ایران، مطالعه موردی در نظام مهندسی شهر قم، حاکی از آن است که وظایف دفتری، ارتباط با کارفرما و طراحی برخی پروژه ها، سه موضوعی است که در واقعیت رواج دارد، اما در حیطه رسمی شغل این افراد و آموزش آنها تعریف نشده است. این امر بازنگری در آموزش و الگوی شغلی این گروه را طلب می کند.کلیدواژگان: کاردان معماری، کاردان ساختمان، رسانه ارتباطی، تقسیم کار مبتنی بر مراتب اجتماعی، کار دفتری
-
صفحات 29-40نسبت و رابطه انسان و معماری، معمولا در قالب علوم رفتاری1 سنجیده شده است؛ اما این پژوهش، با بهره گیری از رویکرد شناختی () قصد دارد، معماری را به عنوان یک مولفه شناختی، بررسی کند. این امر، متفاوت از تاثیرگذاری محیط در شناخت است که عمدتا تحت عنوان رویکرد برون گرایی2 و در قالب هایی مثل روانشناسی محیطی، تئوریزه می شود. این رویکرد، معماری را به عنوان بخش ضروری ذهن و شناخت، معرفی می کند. پرسش اصلی این تحقیق، چگونه معماری به عنوان مولفه سببی شناخت، عمل می کند؟ مهم ترین هدف این پژوهش فهم جدیدی از چیستی معماری و به تبع آن، گفتمان جدیدی است که با معماری می توان برقرار کرد، علی الخصوص درزمینه معماری های تعاملی و انطباق پذیر که عملا به عنوان افزونه بدن (پروتز) عمل می کنند. روش این تحقیق در سطح راهبرد، آرایه منطقی3 است که در سطح تدابیر، پدیدارشناسی تن یافته مرلو-پونتی را به عنوان منطق بیرونی استدلال، مبنای تحلیل معماری، به عنوان ذهن بسیط،4 قرارداده است. در این پژوهش، از طریق اثبات نقش الزامی استعاره، در شناخت تن یافته و آگاهی و پس از آن، نقش معماری در تولید استعاره های اولیه و مختلط، پرسش تحقیق، پاسخ می یابد. لذا در این جا استعاره، نه یک صناعت ادبی، بلکه به عنوان زیربنای مفاهیم انتزاعی و به شدت وابسته به خصوصیات تن عامل (شناسنده) و عملکرد تن، در محیط، فرض می شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد که معماری به عنوان کالبد، به مثابه بخشی از ذهن بسط یافته،5 یا به عنوان یک اگزوگرام6 عمل می کند و معماری به عنوان فضا، با واسطه رفتارهای حسی-حرکتی7 ما، پدیدآورنده، وزن دهنده و تغییردهنده استعاره های اولیه است و لذا به مثابه ذهن بسیط و ذهن چندبخشی، عمل می کند.کلیدواژگان: ذهن بسط یافته، ذهن بسیط، اگزوگرام، شناخت چندبخشی، استعاره
-
صفحات 41-52آثار تاریخی، به جز این که تحت تاثیر روند طبیعی افول و زوال قرار دارند، در برخی موارد به طور کامل، قابل کنترل نیستند، همواره توسط عوامل متعدد دیگر نیز مورد تهدید و در معرض خطر هستند. از عوامل شناخته شده طبیعی و اقلیمی گرفته تا برخی رفتارهای انسانی. می توان گذشته از کنش های اجتماعی روانی که در مطالعات رفتارشناسی اجتماعی (جامعه شناسی رفتاری) از آنها به عنوان وندالیسم یاد می کنند، پاره ای از رفتارهای انسانی خاص را مشاهده کرد که دارای ابعاد قابل بررسی و مهم در حوزه فرهنگ هستند و به شکلی بسیار مهم و کاملا قابل بررسی، ریشه در باورهای فرهنگی و بومی مناطق مختلف دارند و به گونه ای عمیق مثل هر اعتقاد و باوری دیگر، برای ساکنان یک منطقه و باورمندان به آن دارای ارزش محسوب می شوند. گاهی از اوقات، این گونه باورهای فرهنگی و رفتارهای ناشی و متاثر از آن، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به تخریب آثار فرهنگی تاریخی منجر می شوند. در حوزه حفاظت از ارزش ها و مواریث فرهنگی (ملموس و ناملموس) ، پرسش مهم آن است که کدام موضوع دارای اهمیت بیشتر است؟ به تعبیر دیگر؛ در نگهداشت کدام موضوع باید کوشش بیشتر کرد. اثر فرهنگی یا رفتار فرهنگی؟و آیا می توان به صورت توامان از تخریب آثار جلوگیری کرد و هم یک رفتارفرهنگی را که اساس تعریف و غنا در منظرفرهنگی است حفظ کرد؟ درک این موضوع که در حفاظت از مفهوم میراث فرهنگی به ویژه مفاهیم در ارتباط با منظرفرهنگی ، پیوستی غیرقابل انکار میان عناصر و آثار تاریخی و فرهنگی و باورها و رفتارهای متاثر از آن وجود دارد، می تواند در فهم، تحلیل، معرفی آثار موثر واقع شود و در حیطه حفاظت، رفتاری مطمئن تر و اصیل تری را موجب شود. با این نگاه پژوهش حاضر، سه نمونه از این رفتارها را در چند حوزه کاملا متفاوت از جغرافیای فرهنگی بزرگ و متنوع ایران مورد بررسی قرار داده است و با تشریح جنبه های فرهنگی، روانی و اجتماعی این گونه رفتارها، کوشش نموده با تحلیل چنین رفتاری، امکان حفاظت از موضوعات و مفاهیم مورد اشاره را بررسی کند.کلیدواژگان: وندالیسم، منظرفرهنگی، ارزش فرهنگی، باورفرهنگی، حفاظت و مرمت
-
صفحات 53-70بیان مسئله
اسفنکس از انواع نقوش جانوران ترکیبی است که انسان پیشین آن را با ذهن و تخیل خودش آفرید و در طی ادوار مختلف تاریخی، با مفاهیم و ظواهر متفاوت پرورش داد. این نقش در ایران هم نمود پیدا کرد و در دوران باستانی و اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. با وجود کاربرد و اهمیت اسفنکس در دوره های تاریخی ایران، این نقش کمتر مورد بررسی و قیاس قرار گرفته و کماکان با نقاط مبهمی روبروست. لذا در این تحقیق به بررسی نقش اسفنکس به عنوان نقشی پرکاربرد در دو دوره تاریخی ایران، هخامنشیان در دوران باستانی و سلجوقیان در دوران اسلامی پرداخته شده است.
هدفهدف از این پژوهش، یافتن تفاوت ها و شباهت های مابین نقش اسفنکس در دو دوره هخامنشی و سلجوقی با رویکردی تطبیقی است.
روش پژوهش:در راستای دستیابی به هدف، تصاویر اسفنکس ها در دوره هخامنشی و سلجوقی و مفاهیم مرتبط با آن، جستجو و با تکیه بر روش توصیفی به توصیف مشخصات هر یک در جداولی جداگانه پرداخته، مهم ترین ویژگی های ساختاری نقوش، مشخص شد و با رویکرد تحلیلی دلایل و منابع احتمالی کاربرد آنها مورد بحث و تحلیل قرار داده شده است. علاوه بر این، از منظر بصری آنها را مورد بررسی قرار داده و در انتها با یکدیگر تطبیق داده شدند.نتیجه گیرینتایج حاصل از این پژوهش نمایانگر وجوه اشتراک و افتراق نقش اسفنکس در این دو دوره است. به طور کلی می توان گفت در اغلب موارد، نقش اسفنکس در دو هنر هخامنشیان و سلجوقیان از لحاظ ویژگی های ساختاری متفاوتند ولی از لحاظ مفاهیم و نقش کاربردی آن با یکدیگر نقاط اشتراک زیادی دارند. در بررسی بصری نیز مشخص شد که هر دوی آنها از منظر ترکیب بندی، ریتم و نوع خط به یکدیگر شباهت دارند. این نقش در دوره هخامنشی نماد خورشید، قدرت شاهنشاهی، محافظ درخت زندگی و نگهبان کاخ بوده، در دو طرف درخت مقدس با مفهوم نیایش در ارتباط بوده و در دوره سلجوقی، نماد خورشید، برکت، وجوه عرفانی، صور فلکی، سحر و جادو، نگهبان قصر، محافظ درخت زندگی، و در دو طرف درخت زندگی با مفهوم نیایش مرتبط است.
کلیدواژگان: اسفنکس، نماد، عناصر بصری، هخامنشیان، سلجوقیان -
صفحات 71-80بیان مسئله
بناهای آرامگاهی در میان دیگر ابنیه عمومی از جایگاه ویژه ای برخوردارند؛ از همین رو این گونه بناها پس از مساجد، رایج ترین بنای عمومی در ایران بوده و در فرهنگ ایران ریشه دوانیده است. هویت آرامگاهی گروه بی شماری از شخصیت ها به ویژه عالمان و عارفان معلوم نیست و حتی در بسیاری موارد تاریخ فوت و محل فوت هم مورد توجه قرار نگرفته است. بنای هارونیه در شهر کهن توس از جمله بناهایی است که در مورد کارکرد دقیق و تاریخ ساخت آن ابهام فراوانی وجود دارد.
هدف و روشمبحث اصلی در این مقاله رفع این ابهام ها و شناخت بنای هارونیه، با بررسی منابع مکتوب و غیر مکتوب (کتابخانه ای-اسنادی و میدانی) و مطالعه تطبیقی و مقایسه آن با سایر آثار مشابه و همزمان است. نوع پژوهش در این مقاله از نوع توصیفی- تحلیلی و محتوای تاریخی است.
نتیجه گیریاز کلیت مطالب می توان به این جمع بندی رسید که هارونیه، بنایی است که در سده 8 ه. ق و در دوره حکومت شیعه مذهب سربداران، به منظور دفن یکی از شیوخ و دراویش گمنام این سلسله ساخته شد. کشمکش های سیاسی و رقابت های قدرت طلبانه و سقوط زودهنگام سربداران در سده هشتم هجری، منجر به ناتمام ماندن بنا شد و پس از مدتی نیز نشانه های تاریخی و مذهبی آن توسط حکومت های بعدی از بین رفت و در افواه عوام و بدون هیچ گونه پشتوانه تاریخی به هارونیه شناخته شد.
کلیدواژگان: خراسان، توس، آرامگاه، هارونیه، سربداران
-
Pages 5-14
Statement of Problem:According to existing statistics, there are more than four thousand
descendants of Shia Imams in Iran as the major hub of Shiism. During Islamic era in Iran,
a number of magnificent mausoleums were constructed for these respected descendants of
Shia Imams which have given rise to a special style within Iranian architecture after the
mosques. It is noteworthy that in many of the mausoleums of descendants of Shia Imams
their basic influence on the process of formation, identity and expansion of many of Iranian
cities in the Islamic era
. Therefore, according to the fundamental and ideological importance
of the holy shrines in Iran, it is important to perform explorations and researches in various
aspects regarding the origin and the genesis and the formation foundations and development
of them so that the architects can be provided with a better recognition thereby to copy their
models and patterns. Of course, it is worth mentioning that, besides the Shiite holy shrines,
there are many other mausoleums in Iran’s Sunni-dwelling regions constructed with the
same patterns that belong to the assistors of the prophet (may Allah bestow him and his
sacred progeny with the best of His regards), Rashedin caliphs and Sunni Scholars.
StudyObjectivesthe present study aims at investigating the importance and the position
of architectural basics of the honorable holy shrines in Shiite denomination that can open a
novel orifice to discussions on Iranian-Islamic architecture and, in fact, the main objective of
the study is acquiring the architectural principles and basics of the holy shrines and figuring
out and recognizing the quality of their commonalities in conceptual and objective forms and,
eventually, using these principles as theoretical foundations in the contemporary memorial
holy shrine architecture.
StudyMethodthe present study has been carried out based on an analytical-descriptive
method and utilizes qualitative research style to analyze the content and finally infer and
express the general principles. The information has been collected through library research
and referring to authentic historical documents as well as via field studies. To do so, the
historical background and the theoretical basics of the topic have been seminally investigated.
In a second stage, five examples of the prominent architectural styles belonging to various
eras have been selected and the geometry and the constituent elements, spatial position,
naturalism and decorations therein have been evaluated and analyzed.
StudyResultsin the end, the study findings revealed many considerable points regarding
the principles and basics of the holy shrines’ architecture and they are all indicative of the
idea that despite their being built in various eras and making use of different forms and
inscriptions and even varying functional roles, these holy shrines feature common and
identical principles such as naturalism, symbolism, introversion, similar vernacular masonry,
geometry, regular polygons, use of sacred religious symbols and elements like four-dome
roofs as well as the collective space functioningKeywords: Architectural style of holy shrines of Imams? descendants, Death architecture, Mausoleums, Architectural basics, sacred places -
Pages 15-28The constructions of the building professional body has been a main research subject
in recent two decades. In Iran, the construction industry is mostly based on an
overwhelming pattern of mutual design practices where the majority of expert personals
are design and construction technicians. But these human forces have always been
marginalized within research discourse as well as the educational context of architecture.
The study aims at clarifying the occupational position of draftspersons and construction
technicians and their impact on architectural designs. The first part of the article, proposes a
conceptual framework for studying status of architectural technicians from antiquity to present
comparing Iran and the west. For the second part, a logical analysis of official documents is
used to produce a general model of the subject. The ethnographical strategy is chosen for the
third part of the research where middle-range forces of the small design practices of Qom are
studied (using deep observation, deep interview, and objective questionnaire technics) to be
compared with findings of previous studies and make conclusions. The results of this study
show that draftsman place in its historical evolution has experienced a vast change from an
expertise-based hierarchy towards societal hierarchy. The all models of the varieties of occupation
patterns of building technicians around the world are summed up in four conceptual models.
The difference of the models falls into directness or indirectness of the mediatory role of the
technician between architectural designer and other human figures in design decision making
(clients, law agents, other engineers of building and operational forces). For Iranian small design
practices, official duties, integration with clients and designing of some small projects are three
common roles of the technician that are not within their official defined education as well as
professional place. This fact invites to a review of their education an occupational patternKeywords: Drafters, Architectural technician, Design media, Architectural education, Architectural practice -
Pages 29-40The relationship between man and architecture is usually assessed using behavioral
science. However, this research intended to study architecture as a cognitive component
using 4E cognition. This is different from the effect of environment on cognition which
is often theorized as externalism within frameworks such as environmental psychology.
This approach introduces architecture as an essential part of the mind and cognition.
The main research question was: how does architecture act as the causative component
of cognition? The main purpose of this study was to provide a new understanding of the
nature of architecture and consequently, a new discourse to be established with architecture,
particularly in the case of interactive and adaptive architectures which practically act as an
extension of the body (prosthesis). At the strategic level, the research method was logical
argumentation which, at the level of measures, based the analysis of architecture, as the
extensive mind, on Merleau-Ponty’s phenomenology of embodiment, as the external logic
of the argument. This study answered the research question by proving the essential role
of metaphor in embodied cognition and consciousness and then, the role of architecture
in generating primary and mixed metaphors. Therefore, here, metaphor is not considered
a literary device but the foundation of abstract concepts and is strongly dependent on the
characteristics of the body of the agent and the function of the body within the environment.
The results of this study showed that architecture, as a body, acts as part of the extended
mind or as an Exogram and architecture, as space, is the creator, weight-giver, and changer
of primary metaphors by means of our sensory-motor behaviors and thus acts as an extensive
and integrated mindKeywords: Extended mind, Extensive mind, Exogram, Cognitive integration, Metaphor -
Pages 41-52Natural deterioration is only one of the identified threats to historic properties. There is a
broader range of threats including natural and climatic effects and also human activities.
The human acts are not limited to such anti-social behaviors that in behavioral sociology are
known as vandalism; they also include culturally approved acts such as cultural rituals, etc.
that are truly valued by their entire society. Sometimes these cultural acts could directly or
indirectly cause damages to historic properties. This raises an important dilemma vis-à-vis
to the preservation of cultural heritage and its tangible and intangible values: What should
we preserve, the cultural property or the cultural practice? How is it possible to prevent
damages to historic properties, but also to be able to preserve cultural practices that are
essential characters to Cultural Landscape richness? In the preservation of cultural heritage,
and more particularly those subjects related to the cultural landscape, understanding the
integrity of the historic property and its related cultural beliefs support its success and
authenticity.
This paper considers three such kinds of cultural behaviors from the wide variety of Iran’s
cultural geography and analyzes their psychological, social and traditional aspects in order
to examine the possibility of multi-preservation methods for these difficult casesKeywords: Vandalism, Cultural landscape, Cultural values, Cultural believes, Preservation -
Pages 53-70
Issue statement: The Sphinx is one of the types of composite creature’s motif that the
ancient man created it with his own mind and imagination and developed it with different
concepts and appearances during different historical periods. This motif had also appeared
in Iran and were used in ancient and Islamic times. Despite the use and significance of the
Sphinx in Iranian historical periods, this motif has been less studied and is still considered
to be ambiguous. Therefore, in this research, the Sphinx has been studied as widely used
motif in two historical periods of Iran, the Achaemenid in ancient era and the Seljuk
in Islamic era.ObjectiveThe purpose of this study is to compare the differences and
similarities of the Sphinx in the Achaemenid period and the Seljuk period.
ResearchMethodologyThe images of the Sphinx during the Achaemenid period and the
Seljuk period and its related concepts were searched and based on descriptive method,
the characteristics of each were described in the tables separately and the most important
structural features of motifs were identified. Then, with an analytical approach, the possible
reasons and sources of their application have been discussed and analyzed. In addition,
from a visual perspective, they were examined and finally matched together.ConclusionThe results of this study indicate the similarities and distinctions of the
Sphinx in these two historical periods. In general, it can be said that in the most cases,
Achaemenid art and Seljuk art, the Sphinx in terms of structural features are different and
in terms of concepts and functional role have many similarities. In the visual examination,
it was also found that both of them are similar in terms of composition, rhythm, and type
of script. The Sphinx in the Achaemenid period symbolizes the sun, the power of the
kingdom, the protector of the tree of life and palace guardian, the prayers on both sides of
the tree of life. In the Seljuk period, it is the symbol of the sun, blessing, mystical aspects,
constellations, magic, palace guardian, the protector of the tree of life, and the prayers on
both sides of the tree of lifeKeywords: Sphinx, Symbol, Visual Elements, Achaemenid, Seljuk -
Pages 71-80
Problem statement: Among the various branches of architecture, the monuments of the tomb have a special place; therefore, the tombs after the mosques are the most common building in Iran and have rooted in the context and culture of Iran. The tomb’s health of a large number of Characters, especially scholars and mystics are unknown, and even in many cases, the date of death and the place of death has not been considered. The Harmony building in the Old Town of Toos is one of the buildings where there is a lot of ambiguity about the exact operation and construction history. Purpose and method of the research: The main topic in this article is the elimination of these ambiguities and the recognition of the Harmony building, by reviewing written and non-textual sources (library-documentary and field) and comparative study and comparing it with other similar and contemporary works. The type of research in this article is descriptive-analytic and historical content. The Result of the Research: based on what has previously been mentioned, it can be concluded that Haroonia is a building that was built in the 8th century AD and during the rule of the Shi’ite ruler of Sarbadās dynasty, in order to burial one of the ancients and dervishes of this dynasty. Political conflicts and power struggles and the early fall of Sarbadās in the eighth century AH led to the unfinished construction, and after some time, its historical and religious signs were destroyed by subsequent governments, and it was recognized in Haroonia without any historical backing
Keywords: Khorasan, Toos, Tomb, Haroonia, Sarbad?rs