فهرست مطالب

نشریه باغ نظر
سال پانزدهم شماره 66 (آذر 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/09/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بهاره اریس، مهرداد کریمی مشاور صفحات 5-16
    مسئله پژوهش: ارتباط هنر و فضای شهری در طول تاریخ موجب انتفاع هر دو پدیده بوده است. اما شتاب تحولات سده گذشته موجب چالش هایی در زمینه ارتباط هنر با فضاهای شهری در کشور ما شده، به گونه ای که هنر به کارگرفته شده در شهر بیش از هر چیز ماهیتی فرمایشی و الصاقی دارد و نه مردمی، واجد معنا و همخوان با ویژگی های فضا.
    در ارتباط با ارتقای کیفی فضاهای شهری دو نگاه اصلی به پدیده هنر شهری وجود دارد: «هنر به منزله وسیله ای برای زیباسازی فضا» و «هنر به منزله وسیله ای برای تقویت ارتباط ذهنی مخاطب با فضای شهری». در دیدگاه دوم، تاکید اصلی بر ارتقای معنای فضای شهری از طریق هنر است. ارتباط هنر و فضای شهری در لایه عمیق تر ذهنی و معنایی، مستلزم کشف سازوکار ارتباط مخاطب/کنشگر با فضا و هنر شهری است که دغدغه اصلی این پژوهش است.
    هدف پژوهش:این پژوهش به دنبال ارایه چارچوبی مفهومی به منظور توضیح ارتباط بهینه دو پدیده هنر و فضاست. با این هدف، پس از بررسی بعد معنایی فضای شهری از خلال آرای صاحبنظران، نیز بررسی سازوکار انتقال معانی توسط هنر، مدلی برای نحوه همکاری هنر در ساخت، تقویت و بازیابی معنای فضای شهری ارایه شده است.
    روش پژوهش:روش مورد استفاده در پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. در مرحله اول، از طریق تحلیل مقایسه ای سازوکار انتقال معانی هنر و فضای شهری، مدل اولیه پژوهش ارایه شده است. مضامین ارتباطی در قالب «هنرمند و قدرت ها/کالبد» ، «مخاطب جمعی/اجتماع» ، «مخاطب فردی/شخص» از مدل، استخراج شده و سپس با بررسی این مضامین از طریق تحلیل محتوای پژوهش های صورت گرفته در این زمینه، ابرهنجارها و هنجارهای معطوف به هنر و فضای شهری استنتاج شده است.
    نتیجه گیری
    ابر هنجارها، سه مفهوم اصلی «زمینه گرایی فرهنگی» ، «دموکراسی» و «تجربه زندگی روزمره» هستند که خود به هنجارهایی هم در ارتباط با به کارگیری هنر در فضا و هم در ارتباط با نحوه انطباق فضای شهری با هنر مشتق می شوند. همچنین به تاثیراتی که این هنجارها از طریق معنابخشی به فضای شهری بر کیفیت آن می گذارند نیز پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: هنر شهری، فضای شهری، معنای فضای شهری
  • سید امیر منصوری، فرنوش مخلص صفحات 17-28
    نخستین گام برای فهم معنی عبارات و ابیات در متون، پی بردن به معانی صحیح و ترکیبات به کار رفته آنهاست. تاریخ زبان شناسی و مردم شناسی ایران نشانگر آن است که شناخت منظر و تصور آن، همه جا و همه وقت وجود داشته است و رابطه ای معنادار میان مفهوم و فضای متصور برای آن وجود دارد. منظر از واژگان کهن و پرکاربردی است که در شعر قرون اولیه هجری با ظاهری مشابه و معانی مختلفی به کار رفته است. . بارزترین ویژگی منظر در روایت شاعران، دگرگونی معنای منظر و تحول مفهومی آن است که از ظاهر به باطن و از مفعول به فاعل تغییر می کند و روایت های مختلفی از منظر همانند نظرگاه، پنجره، ایوان، تماشاگاه، آسمان، دیدگاه، ترسیم می شود. واژه منظر با نگاهی کالبدی-معنایی سعی در تفسیر مفاهیم در دو دسته مادی و فرامادی دارد و شامل جنبه های توصیفی و مفهومی است. جنبه توصیفی به روایت صورت می پردازد و تمثیلی از صفات اخلاقی است و مقدمه ای بر ادراک، جنبه معنایی آن است.
    مقاله حاضر با بررسی مفهوم منظر در شعر شاعران قرون اولیه هجری (3 تا 7) سعی در اثبات اهمیت و نقش این واژه در گذشته تا به امروز دارد. برای فهم منظر، مفهوم واژه تا آنجا که به فهم موضوع و درون مایه آن کمک می کند در حوزه شعر قرون اولیه به عنوان منبعی مستند و کهن در فرهنگ ایرانی بررسی شده است.
    کلیدواژگان: منظر، نظرگاه، چشم انداز، صورت، دیدگاه
  • فرهنگ مظفر، احمدرضا اخوت، عاطفه پورصالحی صفحات 29-40
    بیان مسئله: تحسین کردن زیبایی، واکنشی است طبیعی که در مواجهه با زیبایی بروز می کند. ابراز این واکنش نیز دارای اثراتی است بر سایر افراد، به گونه ای که توجه دیگران را به سمت زیبایی معطوف می کند. لذا به نظر می رسد ضرورت مطالعه در باب تحسین کردن زیبایی در فضای هنر و توجه به زیبایی حقیقی در فضای معرفتی و قرآنی، به عنوان بحثی میان رشته ای قابل توجه باشد. در واقع این مقاله، تلاش کوچکی است برای کاربردی کردن مباحث معرفتی به شکل فرآیندی که ضرورت نگارش این مقاله بوده است.
    هدف
    در واقع این مقاله، تلاش کوچکی است در مسیر کاربردی کردن معارف و مبانی اعتقادی در فضای هنری و تبدیل مفاهیم به مدل های قابل اجرا در این عرصه که با بهره گیری از کلام قرآن انجام شده است.
    روش تحقیق: نتایج حاصله با روش استدلال قیاسی تام در کلام قرآن مجید (جامعه آماری محدود) به دست آمده است. به این گونه که حمدهای قرآن احصا شده و بر اساس مرتبه ای از حسن که تحسین شده، دسته بندیو نهایتا با تحلیل و جمع بندی جدول، دستاورد مطالعه به دست آمده است.
    نتیجه گیری
    دستیابی به پنج گروه کلی به عنوان پنج مدل تحسین کردن مراتب زیبایی از قرآن و بیان روش های القایی قابل استفاده برای هنرمند جهت اثرگذاری بر مخاطب و به تحسین واداشتن او در مواجهه با زیبایی متجلی شده در اثر هنری دستاوردهای این مقاله است.
    کلیدواژگان: تحسین، زیبایی، حمد
  • حمیدرضا نیک فرجام، مهران علی الحسابی صفحات 41-52
    بیان مسئله: قنات یکی از شاهکارهای مهندسی ایرانی، پایه و اساس شکل گیری و گسترش بسیاری از شهر ها و روستاهای ایران بوده که در چند دهه اخیر رو به فراموشی رفته و جایگاهش را در بین مردم نیز از دست داده است. ورود فاضلاب های خانگی، بیمارستانی و صنعتی به قنوات و عدم آگاهی ساکنان بافت سنتی و همچنین ساکنان بخش های جدید شهر از چنین ساختار زیرزمینی، نشان از به فراموش سپرده شدن این پدیده در میان جامعه است. با افول جایگاه قنات در میان جامعه، بافت ها شهری و به خصوص بافت های سنتی را نیز دچار مشکلات کرده است. لذا احیا و به روز رسانی آن به عنوان یک پتانسیل موجود در شهرها، ضروری به نظر می رسد. دراین میان فضاهای شهری به عنوان بستر رویدادهای اجتماعی می توانند نقش به سزایی در آموزش و آگاهی شهروندان بازی کنند. هدف و روش تحقیق: رویکرد بوم‎آشکارساز که در این پژوهش انتخاب شده در پی اعیان ساختن آن بخش از پدیده ها و فرایندهای طبیعی و فرهنگی است که از دید و توجه جامعه به دور مانده است. این رویکرد با ابزارهای خود سعی می کند تا با آگاهی بخشی، جامعه را نسبت به محیط و اتفاقات آن حساس کند. در این مقاله به منظور تحقق رویکرد ذکر شده، تلاش شد تا اصول آن با بررسی و تحلیل متون تخصصی استخراج و توسط کیفیت های طراحی شهری، در رابطه با موضوع قنات تفسیر و تدوین شوند، تا زمینه تحقق سه هدف اصلی طراحی بوم‎آشکارساز در فضای شهری فراهم آید.
    نتیجه گیری
    این مقاله با ارایه رهیافت هایی که با توجه به اصول طراحی بوم آشکارساز تدوین شده اند به دنبال احیای جایگاه قنات در میان جامعه است؛ در واقع شهروندان علاوه بر اینکه در یک فضای واجد کیفیت های طراحی شهری حضور می یابند، آگاهی و ادراک جدیدی نسبت به این پدیده مهم زیستی- اجتماعی و مسایل آن پیدا می کنند.
    کلیدواژگان: طراحی بوم‎آشکارساز، قنات، طراحی شهری، فضای های عمومی
  • مهدی قادرنژاد حمامیان، مرضیه پیراوی ونک، صدر الدین طاهری صفحات 53-62
    بیان مسئله: نظام روحانی دین چگونه بر الگوی مسلط جامعه تاثیر می گذارد؟ عوامل شکل گیری جهان هنر معاصر کدام اند؟ ساختارهای نهادی هنر معاصر همچون گالری از طریق چه راه هایی شکل ها و فرم های جهان هنر را شکل داده اند؟ هدف و روش تحقیق: هدف اصلی این مطالعه، تطبیق ساختار جهان دینی و نظام روحانی آن در ساخت الگوی مسلط دوران بر جهان هنر (هنر معاصر) است. می خواهیم بگوییم که ساختار جهان دینی و دستگاه و نهادهای دینی، بر ایده مسلط دوران، عوامل و کنش های آنها و سلسله مراتب قدرت تاثیر مستقیم دارد. بدین منظور باید ساحت های دین و هنر و نظام روحانی درونی آنها، به مثابه حوزه گردش ایده، آشکار شده و با بیان نسبت هریک با ساختار قدرت، براساس جامعه شناسی دین وبر به یک رده گان شناسی از نهاد هنر (معاصر) و عاملان بسط آن دست یافته و تحولات ساختاری در هریک از میدان ها را نشان دهیم. برای فهم این سلسله مراتب و تکوین دستگاه روحانی، نخست به جهان اندیشه دینی و تاثیر آن بر شکل گیری سلسله مراتب و رفتار سوژه ها پرداخته و در گام بعد به خود عوامل- نهادها و نسبت آنها با ایده مسلط در جهان هنر معاصر می پردازیم.
    نتیجه گیری
    در پژوهش حاضر، دین و هنر به عنوان دو ظرف و متن همسان انگاشته شده اند. از خلال توجه به نقش نهادها و نیروهای آن در خلق جهان دینی به نظر می آید که می توان این مسیر را درست تر پیمود. می توان دید که اینجا کلیسا و دستگاه روحانی آن قرابت بسیاری به سازمان ها و نهادهای جهان هنر و ساخت سلسله مراتبی آن دارند. کلیسا به مانند دستگاهی روحانی است که به صورت نظام مند و تشکیلاتی دنبال ساخت الگو و شیوه عمل است. معادل کارویژه آن در جهان هنر را می توان در نهاد گالری دید و با آن تطبیق داد. پیشنهاد پژوهش حاضر برای مطالعه جهان هنر معاصر و شعبه های آن همچون هنر معاصر ایران، توجه به مسئله مشروعیت و نقش متخصصان دستگاه روحانی جهان هنر در ساخت و شکل گیری بی رقیب تمام وجوه هنر و زیباشناسی معاصر از طریق اعمال این مشروعیت است.
    روش پژوهش حاضر در فهم این ساختار و سلسله مراتب، برآمده از جامعه شناسی دین وبر و برداشت ویژه او در تحلیل دستگاه روحانی جهان دین است. تحلیل و طبقه بندی ها را با استفاده از این زمینه نظری انجام داده ایم
    کلیدواژگان: جامعه شناسی دین وبر، دستگاه روحانی، متخصصان دین، جهان هنر، نهاد گالری
  • صفورا مختارزاده، محمود قلعه نویی، رضا خیرالدین صفحات 63-76
    بیان مسئله: انسجام به عنوان کیفیتی ضروری در حیات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شهرها، در دوره مدرن کمتر مورد توجه شهرسازان بوده است. تا آن جا که پراکندگی و زوال بافت کالبدی شهرها و به ویژه کلان شهرهای کنونی را می توان نتیجه عدم توجه به این کیفیت در برنامه ریزی و طراحی شهرهای معاصر دانست. یکی ازدلایل مهم این کم توجهی وجود رویکردهای مختلف در مطالعه فرم، ساختار و نبود یک رویکرد یکپارچه و معیارها و اصولی است که بتوان براساس آن میزان انسجام فرم و ساختار را ارزیابی کرد.
    هدف و سوال اصلی تحقیق:بنابراین این تحقیق به دنبال استخراج معیارها و اصول سنجش انسجام فرم کالبدی و تدوین چارچوب ارزیابی آن است. در این راستا تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که اصول مشترک میان رویکردها و نظریه های مختلف در ارتباط با انسجام فرم کالبدی چیست و این رویکردها، رابطه منسجم میان عناصر سازنده فرم را چگونه تعریف می کنند؟ روش تحقیق: در این راستا این تحقیق از روش تحلیل محتوای کیفی جهت بیرون کشیدن مفاهیم مستتر از داده های متنی پراکنده (از رویکردها و نظریه ای که به انسجام فرم و ساختار اشاره داشته اند) ، استفاده کرده است و در نهایت با دستیابی به سطوح انتزاعی تری از متون، به یک مدل یا چارچوب نظری که نظم های نهفته و الگوهای تکرارشونده در متون را نشان می دهد، رسیده است.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد سه عنصر اصلی فرم، شامل خیابان، کاربری و ساختمان در ایجاد انسجام نقش موثری دارند و خیابان مهم ترین عنصر در اتصال و پیوند دو عنصر دیگر است. همچنین اختلاط و تنوع در کاربری و ابعاد و اندازه در ساختمان معیارهای مهمی در سنجش انسجام فرم شناخته می شوند. از طرفی اتصال و پیوند به عنوان مهم ترین معیار برای ایجاد انسجام، بایستی براساس دو اصل اساسی مقیاس و سلسله مراتب، شکل گیرد تا باعث شود عناصر فرم در بخش های ساختاری مختلف (کانون، محور اصلی و پهنه) به طور منسجم به یکدیگر اتصال و پیوند یابند.
    کلیدواژگان: انسجام، فرم، ساختار کالبدی، شهر
|
  • Bahare Eris, Mehrdad Karimimoshaver Pages 5-16
    The interaction between art and urban space has been historically useful to both phenomena. However, the accelerated developments of the past century have led to formation of some challenges in the interaction between art and urban space in Iran. So that the art used in cities has an inspired and space-attached nature, rather than being popular, meaningful and consistent with space features.
    Regarding the qualitative development of urban spaces, there are two major attitudes towards the art: ‘art as a means to beautify spaces’ and ‘art as a means to enhance the addressees’ mindset on urban space.’ The second attitude emphasizes on improving the meaning of urban space through art. The main concern of this research is that the interaction between art and urban space in deeper subjective and semantic layers requires the discovery of the mechanism of addressee /actor interaction with urban space and art.
    This research seeks to provide a conceptual framework for explaining the optimal interaction between art and space. Therefore, having examined the semantic aspect of urban space through experts’ views and also having studied the mechanism of the transfer of meanings via art, a model is proposed to explain how the involvement of art in formation, enhancement, and regeneration of urban space meaning.
    This research uses qualitative content analysis. In the first step, the initial research model is presented through a comparative analysis of the mechanism of transfer in which the meanings are transferred through art to the urban space.Interaction contents are obtained from the model in the form of ‘artist and authorities/ body’, ‘collective addressee/ community’, ‘individual addressee/ person’. Thereafter, these contents are studied by analyzing the research conducted in the field, and the main norms, and norms concerning urban space and art are deduced.
    The main norms are crystalized in three main concepts, including: ‘cultural contextualism’, ‘democracy’ and ‘everyday experience’ that are derived from the norms concerning the use of art in space as well as the adaption of space to art. Eventually, the effects of these norms on the quality of urban space are mentioned by meaningfulness.
    Keywords: Urban art, Urban space, Urban space meaning
  • Seyed Amir Mansouri, Farnoosh Mokhles Pages 17-28
    The first step to understand phrases and verses in a text is to understand the meanings and combinations correctly. History of Linguistics and Anthropology of Iran suggests that the notation and understanding of landscape has always existed in this country and there is a meaningful relationship between the concept and the imagined space. Landscape is an old and common concept which was used in many primary Hijri centuries’ poems with similar form and varied meanings. The most prevalent changes regarding this term is its meaning which changes from appearance to inside and from an object to a subject and different narratives of seeing are depicted like viewpoint, window, porch, scene, sky and view. The term "landscape" has a set of sublunary and spiritual meanings and contains descriptive and conceptual aspects. Descriptive aspect narrates the appearance and it is an allegory of morals and an introduction to understand the conceptual aspect.
    This paper studies the concept of landscape in the poems of primary Hijri centuries (3rd to 7th) to indicate its importance and role in the past and now. In order to understand "landscape" and its themes, the old poems of that era are studied here
    Keywords: Viewpoint, Landscape, Appearance, View
  • Farhang Mozaffar, AhmadReza Okhovvat, Atefeh Poursalehi Pages 29-40
    Problem statement: The admiration of beauty or "Tahsin", is a natural reaction that occurs when facing the beauty. Expressing this reaction also has effects on other people such that it attracts the attention of them to the beauty. So the necessity of a study on beauty admiration in the field of art and paying attention to the true beauty in the noetic and Quranic atmosphere, as an interdisciplinary subject, seems noticeable. In fact, this article is an effort to apply the noetic subjects into the form of a process as a necessity.
    Purpose
    In fact, this article tries to apply the cognitive and belief-based principles in the art field and convert the concepts to practical models using the speech of the holy Quran.
    Methodology
    The results are obtained by applying full deductive reasoning method on the speech of the Holy Quran (limited statistical population). The methodology starts with gathering "Hamd" root in the holy Quran. It is followed by their classification based on the levels of "Hosn" which are admired. Finally, by the analysis of the gathered materials, the conclusion is achieved.
    Conclusion
    The results suggest 5 general groups as the 5 models of admiration of beauty levels from the holy Quran and the definition of practical inductive methods for the artist in order to affect the audience and make him/her admire when facing the emanated beauty.
    Keywords: Admiration, Beauty, Praise
  • Hamidreza Nikfarjam, Mehran Alalhesabi Pages 41-52
    Qanats, the masterpieces of Iranian engineering, have long played a key role in rural development and urban expansion. In recent decades, these underground structures have received less attention. Such negligence is mirrored by leaving domestic, hospital and industrial wastewater running into qanats. It is exacerbated by the lack of awareness of the inhabitants of the traditional textures and the new parts of the city. The decline in the use of the qanat systems in Iran has also affected urban and especially traditional textures. Therefore, the restoring and updating the technology of qanats as a potential solution in the cities is necessary. In this context, urban spaces as a platform for social events can play a significant role in educating and raising awareness of the citizens. Purpose of the study and ResearchMethodology: This study employs Eco-revelatory design to identify those parts of the natural and cultural phenomena and processes that are overlooked by a community. This approach and its tools attempt to raise the awareness of society about its environment and its events. To this end, we first identify the principles of this approach by examining and analyzing the specialized texts and then develop them for qanats in accordance with the urban design qualities. In doing so, we attempt to address the three main goals of Eco-revelatory design in urban space. Conclusion: This paper draws upon the principles of Eco-revelatory design, a) to arouse public interest in qanats, b) to encourage the citizens to attend well-designed spaces and, c) to raise their awareness about this significant bio-social phenomenon and its related issues
    Keywords: Eco-revelatory design, Qanat, Urban design, Public space
  • Mehdi Qqadernezhad, Marzieh Piravi Vanak, Sadreddin Tahery Pages 53-62

    Statement of the Problem : How does the spiritual system of religion affect the dominant paradigm of society? What are the factors which shapes the world of contemporary art? In which ways the institutional structures of contemporary art, such as the gallery, have shaped the shapes and forms of the art world? GoalPurpose and Method: The main idea of this research is about the structure of religious world and its impact on the dominant idea of the era and their factors, actions, and the hierarchy of power. To understand this hierarchy and the development of spiritual apparatus, firstly, we consider the world of religious thought and its impact on the formation of hierarchy and the behavior of subjects investigate and in the next step, we consider the agents-institutions and their ratio with the dominant idea in the contemporary art world.
    Conclusion
    In this study, religion and art are considered as two homologous texts. Considering the role of institutions and its’s agents in the creation of the religious world, it seems that this route can be traced more correctly their ,. It could be seen that here the Church and its spiritual apparatus have a great deal of association with the organizations and institutions of the world of art and its hierarchical construction. The church is like a spiritual apparatus, which systematically and organizationally looks for building patterns and practice method. The equivalent of it in the art world could be seen at the museum-gallery and be matched with it. The present research attempts to study the contemporary art world and its branches such as Iranian contemporaw23ry art, through considering the issue of legitimacy and the role of the spiritual experts of the world of art in constructing and shaping all aspects of contemporary art and aesthetics through the exercise of this legitimacy. The methodology of this research is stemmed from the Weber’s sociology of religion and its special impression in analyzing of the clerical system of religion. We have analyzed and categorized our data based on this theoretical context
    Keywords: Max Weber’s Sociology of Religion, Spiritual Apparatus, Religious Experts, Art World, Gallery Institution
  • Safoora Mokhtarzadeh, Mahmoud Ghalenoee, Reza Kheyroddin Pages 63-76

    Problem statement: Coherence as a necessary quality in the physical, social, and economic life of cities has been less attended by urban planners in modern times, to the extent that the scattering and deterioration of the urban fabrics, and in particular the existing metropolises, can be attributed to the lack of attention to this quality in the planning and design of modern cities. One of the main reasons for this is the lack of attention to the existence of different approaches to studying the form, the structure and the absence of an integrated approach and criteria and principles that can be used to assess the degree of coherent form and structure.
    Research aim and question:Therefore, this research seeks to elaborate the principles for evaluating the coherence of the physical form and developing a conceptual model. In this regard, this research aims to answer the question of what are the common principles between different approaches and theories about the physical form, and how do these approaches define the coherent relationship between the elements of the form? Research method: In this regard, this research has used a qualitative content analysis method to draw out the concepts of separated text data (by study approaches that relate to the coherence of form and structure), and Finally, this study achieved a theoretical model or framework by extracting the texts abstract levels which reflects the passive and repetitive patterns in the content.
    Conclusion
    The results show that the three main elements of the form, including street, land use and building, play an important role in creating coherence, and the street is the most important element in the connection and linking of the other two elements. Also, the mix and diversity criteria in the land-use and the size criterion in the building are considered to be important criteria for measuring the coherence of the urban form. On the other hand, linking and integrating as the most important criterion for creating coherence, must be formed on the basis of two fundamental principles of scale and hierarchy, so that the elements of the form in different structural parts (center, main axis, and zone) are connected together in a coherent way
    Keywords: Coherence, Form, Physical structure, City