فهرست مطالب

کودک، نوجوان و رسانه - سال پنجم شماره 11 (پیاپی 64، بهار 1395)

کودک، نوجوان و رسانه
سال پنجم شماره 11 (پیاپی 64، بهار 1395)

  • 192 صفحه، بهای روی جلد: 90,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/08/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید مرتضی صاحب فصول صفحه 3
  • میزگرد
  • منیژه پورنوروز صفحه 7

    مجموعه حاضر، پژوهشی توصیفی است که بر پایه دیدگاه های چهار تن از کارشناسان و برنامه سازان تلویزیونی حوزه کودک، استوار شده است. در این میزگرد سعی بر آن بوده است که ویژگی های «طرح موفق برنامه کودک» و «آسیب های موجود در حوزه طراحی برنامه کودک» ارائه شود.
    طرح برنامه در واقع نقشه راه تهیه کننده است. این طرح باید به گونه ای طراحی شود که همه ابعاد و زوایای آن روشن باشد. چنین طرحی حلقه گمشده بسیاری از برنامه های ناموفق کودک است. طرح برنامه موفق، طرحی است که هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص (کارشناسان و منتقدان) به آن توجه می کند. برنامه ای که درست طراحی نشود،«میرا » است و بعد از مدتی فراموش می شود. طراح موفق، طراحی است که برنامه اش اثرات مثبت و پایدار بر مخاطب کودک دارد و این اثرگذاری به شناخت همه جانبه «کودک» مربوط است.

  • گفتگو
  • افزودن موضوع مشاعره به جنگ های تلویزیونی کودک / در گفت و گو با آقایان دکتر جواد حاتمی و استاد مصطفی رحماندوست
    مریم بحیرایی صفحه 41

    محور گفت وگوی حاضر افزودن مشاعره به جنگ های تلویزیونی کودک است. گاه کودکان یا نوجوانانی در برنامه های مشاعره تلویزیونی بزرگ سالان ظاهر شده و اشعاری عمومی ارائه می دهند ولی به نظر کارشناسان شرکت کننده، حفظ کردن چیزهایی که مربوط به بزرگسالان است، و بچهها با آن ارتباط برقرار نمیکنند، بیشترین فایده ای که می تواند داشته باشد، فقط تقویت قوه حافظه است. حال آن که بچهها علاوه بر تقویت حافظه بهتر است کاری کنند که به افزایش خلاقیت و مهارت ارتباط برقرار کردن بین چیزهایی که به ظاهر با هم مرتبط نیستند نیز بینجامد؛ یعنی شعرهای گروه سنی خودشان را حفظ کنند.
    اگر به جایی برسیم که هر کودک یا نوجوانی متناسب با سن خودش مسابقه مشاعره بدهد، این کار به مهارتافزایی در زندگی (از طریق پندآموزی از اشعار)، غنی شدن گنجینه لغات، روانی ابراز احساس و عقیده درونی و در نتیجه منطقی تر شدن رفتار او هم کمک می کند.
    این که گاه گفته می شود که فشار بر حافظه برای به خاطر سپردن یا به خاطرآوردن مطالب، از جمله شعر، می تواند به هوش یا تمرکز کودک آسیب وارد نماید، از نظر علمی قایل اثبات نشده است بلکه می توان ادعاهایی برخلافش عرضه کرد.
    آیا می توان گفت راه بهتر برای آموزش و حفظ شعر این است که شعر از طریق موسیقی وارد دنیای کودکان شود؟ شاید، ولی شاید راه های بومی تری هم یافت شود.
    به هر حال مشاعره کودک تاکنون در میان ما، وسیله ای بوده است که بچهها ادای بزرگ ترها را درآورند و چیزهایی را حفظ کنند که مفهوم آن را به درستی نمی فهمند؛ به بهای آنکه اولیاء و مربیانشان افتخار کنند و به اصطلاح پز آن را بدهند! چیزی که واقعیت چندان افتخارآمیزی هم ندارد.

  • مصاحبه
  • یک پژوهش در یک مقاله
  • ابوالحسن قاسمی، اعظم فرحبخش صفحه 83

    پژوهش حاضر به چگونگی طراحی و کاربرد عناصر تصویری در برنامههای تلویزیونی و استفاده از این عناصر، در برنامههای آموزشی ویژه مخاطب کودک میپردازد. هدف از این پژوهش ارتقا و بهبود کیفیت برنامههای کودک تلویزیون با رویکرد آموزشی از طریق شناخت بهتر و به کارگیری صحیح عناصر تصویری در این برنامههاست. این پژوهش به روش کتابخانهای به موضوع یادشده پرداخته است. بر اساس نتایج به دست آمده، استفاده صحیح و به جای عناصرتصویری نظیر: فضا، خط، شکل، رنگ، رنگ مایه، حرکت و ریتم در یادگیری بهتر و بیشتر کودکان از برنامههای آموزشی کودک نقش بسزایی دارد.
    این پژوهش به تحلیل چگونگی به کارگیری عناصر تصویری در دو برنامه تلویزیونی ردپای آبی4 و خاله شادونه5 پرداخته است. ویژگیهای مثبت و منفی بصری این دو برنامه نشان میدهد عناصر تصویری در برنامه ردپای آبی در اکثر نماها بر اساس اصول علمی و زیبایی شناسانه به کار گرفته شدهاند در حالی که در بسیاری از نماهای خاله شادونه عناصر تصویری به صورت نادرست و غیر علمی به کار رفتهاند.

    کلیدواژگان: عناصر تصویری، برنامه کودک، کودک، رویکرد آموزشی، نقد مجموعه ردپای آبی، نقد مجموعه خاله شادونه
  • ماخذشناسی
  • نیره خداداد شهری صفحه 121

    تاثیر رسانه های دیداری به ویژه تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه عمومی در زندگی انسان امروزی در جهان انکارناپذیر است. دامنه این تاثیرات بر طیف های مخاطبان از اقشار گوناگون جامعه، نظریه پردازان را با تعاریف جدید و مفاهیمی تازه مواجه کرد و سیاست گذاران و صاحبان قدرت را مصمم کرد به منظور تحقق اهداف خود از این رسانه بهره ببرند و با شناخت دقیق مخاطبان و نیازهایشان، الگوهایی برای تولیدات تلویزیونی و برنامه سازی ارائه کنند.
    کودکان و زنان خانه دار، مخاطبان اصلی تلویزیون هستند و برنامه سازی برای این دو گروه در اولویت قرار دارد. یکی از محققان مرکز تحقیقات کودکان در سیاتل می گوید: «صحبت کارشناسان این نیست که تلویزیون را خاموش کنید، بلکه می گویند کانال را عوض کنید. چیزی که کودک تماشا می کند به اندازه زمانی که پای تلویزیون صرف می کند، مهم است».
    بنابراین، در این مجال با توجه به اهمیت برنامه سازی برای کودکان و نوجوانان، کتاب شناسی مشتمل بر منابعی چون کتاب، مقالات و پایان نامه ها، جهت بهره برداری پژوهشگران ارائه میگردد.

  • مقاله
  • محمدحسین فرج نژاد صفحه 135

    گسترش روزافزون صنعت پویانمایی در طول دهه های اخیر، خصوصا در چند سال گذشته، که به افزایش چشمگیر سرمایه گذاری در این صنعت منجر شده و مخاطبان را به طیف وسیعی از کودک تا بزرگ سال کشانده است، بیش از همه حاصل سرمایه گذاری وافر صهیونیسم فرهنگی است که به هدف تبلیغ دیدگاه های جهان خوارگی این آیین، در حال انجام می باشد.
    درک عمیق از نتایج و پیامدهای این حرکت خزنده فرهنگی، انجام مطالعات جدی در مورد آن را می طلبد تا با کمک تحلیل آثار برجسته و پرمخاطب آن، و تلاش برای بالابردن سواد رسانه ای مخاطبان، آنان را در تشخیص درست از نادرست پیام این فیلم ها آگاه سازد.
    این مقاله کوشیده است پس از بیان ضرورت و هدف این کار، به واکاوی روش شناسی مطلوب با توجه به ضعف های موجود در روش مرسوم نقد و تحلیل پویانمایی بپردازد. در روش پیشنهادی، پژوهشگر علاوه بر بررسی فنی و مبنایی آثار پویانمایی، به جو پیرامونی و ریشه ها و نظام تولید اثر سینمایی در سینمای غرب و هالیوود نیز نگاهی انداخته است تا مربع فرم، حکمت، صنعت و رسانه انیمیشن به صورت جامع تحلیل شود.
    به عنوان مورد مطالعاتی، به دلیل گستردگی موضوع و تعداد زیاد انیمیشن های حامل پیام ها و اساطیر و الگوهای یهودی، از میان همه یکی از تاثیرگذار ترین آن ها، یعنی انیمیشن شاهزاده مصر که قرائت یهودیان هالیوود از داستان زندگی حضرت موسی(ع) در تورات است، به عنوان نمونه برگزیده شده است. امید آن که این نوشته زمینه ساز تحقیقات جدی بعدی باشد.

    کلیدواژگان: تبلیغ دین در پویانمایی، اساطیر و پیام ها و الگوشناسی انیمیشن، روش شناسی فنی، حکمی نقد و تحلیل، سینمای دینی یهودیان صهیونیست
|
  • Manije Purnowruz Page 7

    The present research work is a descriptive one which is based on the views of four experts in children’s TV programs. In this connection, there was a round-table discussion in which an attempt was made by the participants to offer the features of the ‘successful scheme of children’s TV program’ and the ‘current deficiencies and shortcomings in designing and producing children’s TV programs. The scheme is, in fact, a road map for the producer. This scheme has to be contrived in such a way that all its aspects are made clear. This scheme can fill the gap of all unsuccessful children’s TV programs. The successful scheme is one which attracts the attention of both general and particular audience (experts and critics). If a TV program is not designed appropriately, it will die out and fade away from memory. And a successful designer is one whose TV program has a longstanding positive effect on children as his or her audience. Of course, this effect is dependent on the extent to which children are known to the designer.

  • Maryam Bahira Page 41

    The present discussion revolves around “adding ‘Poetry Recitation’ to the children’s TV series or shows”. Occasionally, we find children and teenagers taking part in TV ‘poetry recitation contest’, which are mainly devoted to the adults, reciting poems. However, according to the experts in children’s TV programs, reciting poems which are mainly written for the adults and are beyond children’s understanding can at best increase children’s memory power while, in addition to increasing their memory power, children are required to be moved toward something that results in an increase in their creativity and skill in communicating with the things which seem to be not interconnected. In other words, they have to memorize and recite poems appropriate to their age group levels. If any child or adolescent reaches a point at which he or she is deemed to participate in ‘poetry recitation contest’ appropriate to his or her own age level, this helps them improve their skills in conducting their lives (through taking advice and admonitions from poetry), enrich their vocabulary, ease the way they express their inner feelings and views, and, as a result, develop in them more rational conducts. The claim that the more a child uses his or her memory by remembering or recalling information, including reciting poetry, the more it can damage his or her power of concentration cannot be proved scientifically. Rather, some have rejected the abovementioned claim. Can we say that the better way for teaching and reciting poetry is that poetry should find its way into the kids’ world through music? The answer would be ‘Maybe’. However, there might be some manageable domestic ways in doing so. To sum up, reciting poetry has thus far been a means for children to imitate the adults in memorizing and reciting the poetry which is beyond their understanding at the expense of their instructors’ boasts about their achievements in this regard, something which is, in reality, not worth boasting about.

  • Dr. Sayyid Husein Sharaf ad-Din Page 61

    Iranian child, television and Iranian-Islamic acculturation is an important issue which has to be taken into serious consideration by the planners, mass directors and theorists. The impact of the media on children and the dominion of the mechanical world over man’s life on the one hand, and man’s enforced detachment from natural, sensible, objective world and his or her divine nature (disposition) on the other, something which is, consciously or unconsciously, pursued by the digital world and the media, are a great calamity that surely impedes the growth and development of human character, especially that of the future generations and the Islamic society. Thus, the permanent mission of the national media is to bring children’s real world back to the path of perfection and sublimation of spirit and body, liberation and to direct children’s attention to Islamic and Iranian culture. Children’s TV series is a means which has the capacity to deal with the issue at hand.

  • Dr. Abulhasan Qasemi, And AÝzam Farahbakhsh Page 83

    The present research deals with the way in which visual elements are designed and applied in TV programs, especially in the educational programs whose audience are mainly children. The aim of this research is to explore ways to develop and improve the quality of TV programs designed for children drawing upon the educational approach to the better understanding and proper application of the visual elements in these programs. The research has been conducted by making use of the library research method in treating the subject in question. The findings of the research show that the appropriate application of visual elements such as space, line patterns, shape, color, tone, movement, and rhythm play a significant role in making children learn better and more efficient from watching children’s TV educational programs. The present research has an analytical approach to the way in which visual elements are applied in the two children’s TV programs “Blue's Clues” and “Khale/Aunt Shadooneh”. The positive and negative visual features of these two TV series show that the visual elements in the former program have been applied on the basis of scientific and aesthetic principles as far as symbolism is concerned, whereas in most symbols of “Khale Shadooneh” visual elements have not been used properly and in a scientific way

    Keywords: visual elements, children’s TV program, kid, child, educationalapproach, criticism of the series “Radde paye Abi (Blue's Clues)”, criticism ofthe series “Khale Shadooneh”
  • Nayyireh Khodadad Shahri Page 121

    It cannot be denied that visual media, especially television as one of the most widespread public media, has a great impact on the life of modern man in the world today. The scope of these impacts on a broad spectrum of audience from various classes of people in society exposed the theoreticians to new definitions and concepts and made the policy-makers and authorities determined to make use of this medium, i.e. television, in an efficient way. Furthermore, by precisely recognizing its audience and their needs, they offer certain patterns or models for TV productions as well as new plans in order to fulfill their aims and objectives. Children and housewives are considered to be the main audience of television. Hence, making TV programs for these two groups of people takes priority over any other matter. A researcher at Seattle Children's Research Institute said, “It's not just about turning off the television. It's about changing the channel. What children watch is as important as how much they watch." Therefore, given the importance of making programs for children and adolescents, we seize the opportunity to provide our researchers with a bibliography which includes sources such as books, articles, theses and dissertations to make use of in their research works.

  • Muhammad Husein Farajnejad Page 135

    The increasing development of animation or animated films in recent decades, especially in the last few years, which resulted in the growth of investment in this work of art and attracted an audience of not only the wide range of children but also adults is the product of considerable investment of cultural Zionism which is aimed at promoting its ideal of devouring the whole world. The deep understanding of the consequences of this creeping cultural movement requires one to make a serious study of it. This study helps to make an analysis of the great animated films with their wide and varied audience seeking to enhance the audience’s mass literacy in order to enable them to make a distinction between the right and wrong messages these films convey. In this article, an attempt has been made first to make clear the necessity and the purpose of the study at hand, and then to explore the appropriate methodology needed for the analysis and criticism of animated films, given the fact that there are some deficiencies in the customary methods of analysis and criticisms regarding animated films. The suggested methodology makes it possible for the researcher to make a technical and fundamental study of the works in the field of animation, casting light on the atmosphere, the roots as well as the system of production of cinematic works in the west and in Hollywood movie industry which, in turn, paves the ground for a comprehensive analysis of these four aspects: ‘form’, ‘wisdom’, ‘art’ and ‘animated media’. As an example of a case study, and due to the wide scope of the subject in question and the great number of animated films with their varied Jewish messages, myths and patterns (models), ‘The Prince of Egypt’ as one of the most effective animated film representing the Jewish version of the story of Moses in Torah has been selected. We hope that this article will pave the ground for future serious studies in this regard.

    Keywords: propagating religion in the form of animated films, myths, messages, patterns (models) of animated films, technical, wisemethodology of analysis, criticisms, religious movie of the Zionist Jews