فهرست مطالب

دراسات فی العلوم الانسانیه - سال بیست و سوم شماره 2 (شتاء 1439)

مجله دراسات فی العلوم الانسانیه
سال بیست و سوم شماره 2 (شتاء 1439)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقاله مستقل
  • السید جواد الورعی* صفحات 1-14
    یتناول هذا المقال دور ودائره العقل فی استنباط الاحکام الشرعیه من وجهه نظر استاذ الکل، الوحید البهبهانی. إن العلامه الوحید البهبهانی وبالرغم من اعتقاده بکون الاحکام الشرعیه باسرها توقیفیه موقوفه علی نص سواء کانت فی العبادات ام المعاملات، لکنه یقر دورا هاما للعقل فی استنباط الاحکام الخاصه بالمعاملات. فعلی عکس الاخباریین، قام باستنباط احکام الشریعه انطلاقا من قواعد عقلیه متعدده واستند إلی ها فی کل مناحی الفقه. من قاعده «الحسن والقبح العقلیین الذاتیین للافعال»، «عدم صدور القبیح عن الحکیم»، «قبح ترجیح المرجوح علی الراجح»، «قبح تکلیف الغافل والجاهل والمجنون»، «قبح تاخیر البیان عن وقت الحاجه»، «تقدیم الاهم علی المهم فی مقام التزاحم»، «لزوم دفع الضرر المحتمل والمظنون»، «عدم جواز (قبح) التکلیف بما لا یطاق»، «وجوب البراءه الیقینیه عند اشتغال الذمه بها یقینا»، «قبح العقاب بلا بیان»، «الملازمه بین حکم العقل والشرع»، «تقدم القاعده علی النص». فضلا عن تلک القواعد، یمارس العقل من وجهه نظر البهبهانی دورا خلاقا وریادیا فی عملیه الاستنباط علی الاصعده التالیه: «کشف الاحکام الشرعیه»، «توسعه وتضییق الاحکام» و«معرفه الموضوعات فی دائره المعاملات الواسعه وبالتالی استنباط الحکم».
    کلیدواژگان: العقل، القواعد العقلیه، الاستنباط، العبادات، المعاملات، الوحید البهبهانی
  • حسن خلف*، رسول بلاوی صفحات 15-26
    لقد تباینت آراء اهل العلم حول دلاله الاعداد فی القرآن الکریم، فمنهم شهاب الدین بن إدریس الذی ینکر ان تخرج اسماء الاعداد من معناها الاصلی إلی المعنی المجازی، والبعض الآخر یوافق علی ان یکون بعض الاعداد مثل السبع والسبعین والالف دالا علی المعنی المجازی فیقولون عن هذه الاعداد: المراد بها التکثیر دون التحدید. نحن فی هذا البحث المتواضع، وفقا للمنهج الوصفی – التحلیلی، سعینا إلی تاصیل الفکره الثانیه، حیث تحدثنا عن الدلاله المجازیه والکنائیه للاعداد الاصلیه التی استخدمت فی القرآن الکریم للدلاله علی معنی الکثره فتقصینا شواهدها المتعدده، فتوصلنا إلی هذه ال
    نتیجه
    ان اعداد «سبع»، «عشر»، «سبعین»، «سبعمائه»، «الف» و «خمسین الف» التی إستعملها القرآن الکریم فی بعض الآیات، لیس المراد بها حقیقه تلک الاعداد، بل یکون المراد منها الکثره والمبالغه من غیر حصر؛ لانه إن کان المراد بهذه الاعداد حقیقتها بحیث لا یزید ولا ینقص، یسبب التناقض بین الآیات، بعضها مع بعض.
    کلیدواژگان: الاعداد، الدلاله المجازیه، القرآن الکریم، التکثیر والمبالغه
  • علی صیادانی* صفحات 27-46
    قد تناولت هذه الدراسه موضوع الحجاج والإقناع فی «الاشعار المنسوبه للإمام حسین (ع)» و حاولت ان تقوم بدراسه کیفیه آلیه الإقناع فی البناء الشعری بمنهج الوصفی التحلیلی مقرونه بالاستشهاد بنماذج شعریه داله، للکشف عن القیم التشکیلیه لحضورها ودلالاتها فی اشعاره، منطلقه من الحدیث عن الإقناع لغه واصطلاحا وقد اولی البحث دراسه الإقناع والحجاج عنایه بالغه ونوقش فی طیاته عن الموضوعات الرئیسیه التی حاول الإمام (ع) ان یواکب المخاطب معها ویقنعه ویغیر آرائه حولها. وقد انتهی البحث إلی ذکر النتائج الجدیده التی وصلنا إلی ها من تحلیل الاشعار وشرحها ومفاد هذه النتائج ان اسالیب عده الاستفهام التقریری، اداه التنبیه «الا»، الظروف الزمانیه، انتقال الکلام من التکلم إلی الخطاب، المثل، الحجاج الخطابی، اداه التاکید «إن»، الاستعاره، الصفه، الخطاب المفرد، صوره المتکلم لدی السامع، السلم الحجاجی، اسلوب الشرط، عنصر «التاطیر»، عنصر «القصدیه او المقصدیه» تشکل الحجر الاساسی فی الخطاب الحجاجی الذی تبناه الإمام حسین (ع) لبث آرائه وجعل من المضامین الدینیه والعقائدیه مرتکزا حجاجیا بنی علیه الاسالیب الإقناعیه.
    کلیدواژگان: الإمام حسین(ع)، الإقناع، الحجاج، الادله
  • علی اصغر قهرمانی مقبل* صفحات 47-54
    «بحر فارس» او «خلیج فارس» لهما مدلول تاریخی ومدلول جغرافی؛ قد ورد مثل هذا الترکیب فی کثیر من المصادر العربیه القدیمه لدی الکتاب المسلمین من اجناس متعدده من العرب والفرس والهنود إلی جانب اهل الشام ومصر والاندلس. وهذا یدل علی اتفاق آرائهم علی هذه التسمیه منذ القرون الاولی من الهجره وقد وردت هذه التسمیه کرارا فی المصادر العربیه من موضوعات شتی، مثل المصادر الجغرافیه والتاریخیه وتفاسیر القرآن الکریم وکتب المعاجم والکتب الادبیه الموسوعیه.
    نحن سعینا فی هذه الدراسه إلی کشف ما ورد فیه من ترکیبی «بحر فارس» و «خلیج فارس» من کتب المعاجم والکتب الادبیه الموسوعیه منذ القرن الثانی إلی القرن الثانی عشر للهجره (عشره قرون) واسباب دخول هذه التسمیه واشکال استعمالها فی ها. ومنهجنا فی الدراسه هو المنهج التاریخی الوصفی التحلیلی، یعتمد علی الإحصاء عند اللزوم. والنتیجه الاساسیه من هذا المقال هی ان المعاجم اللغویه والمصادر الادبیه إلی جانب المصادر العربیه الاخری مثل الجغرافیه والتاریخیه والتفسیریه تشهد علی اصاله هذا الاسم اعنی «بحر فارس» و «خلیج فارس».
    کلیدواژگان: بحر فارس، البحر الفارسی، خلیج فارس، الخلیج الفارسی، المعاجم اللغویه
  • علی احمدی* صفحات 55-72
    یعتبر تاریخ الخلفاء (11-40 ه) و الذی یطلق علیه فی اصطلاح اهل السنه (تاریخ الخلفاء الراشدین)، من اهم المراحل الإسلامیه. و تعتبر هذه الفتره هی التجربه الاولی للحکومه الدینیه بعد رسول الله صلی الله علیه وسلم، حیث حظیت باهتمام المحدثین و المورخین الذین تطرق کل منهم حسب مذهبه، إلی التعبیر عن الاحداث التی وقعت فی هذه الفتره وتحلیلها، و قد ادت هذه الدراسات إلی فهم افضل لهذه الفتره و تنوع و اختلاف المناهج و التوجهات إلی ها. و بما ان تاریخ الطبری احد اهم مصادر التاریخ الإسلامی، و من جهه اخری فإن ابن عقده واحد من اکبر المحدثین الزیدیین، قمنا فی هذه الدراسه إلی البحث حول تاریخ الخلفاء مع التاکید علی الروایات المتبقیه من ابن عقده و مقارنتها بتاریخ الطبری، معتمدین علی المنهج الروائی التاریخی و طریقه المکتبات؛ و بعد التحلیل الانتقادی للمستندات الروائیه و التاریخیه، واستنتجنا ان نظره الطبری تختلف عن نظره ابن عقده فی بیان تاریخ الخلفاء و الشخصیات البارزه التی عاشت فی تلک الفتره. و رغم قیام الطبری باللجوء إلی شخصیه الخلفاء الثلاثه فی بیان الاحداث التی وقعت فی تلک الفتره، و تجنب الإشاره إلی التقاریر التی تذم الخلفاء و الشخصیات المرتبطه بهم؛ لکن ابن عقده اشار إلی تقاریر تتضمن الحط من مکانه و الخلفاء و الشخصیات المرتبطه بهم.
    کلیدواژگان: تاریخ خلفا، تاریخ نگاری، طبری، ابن عقده
  • مهدی مومنی* صفحات 73-90
    تعتبر نظریه التجلی إحدی اهم نظریات تبیان النظام الکونی حیث یمکن ان تطرح و تدرس عبرها اهم القضایا الرئیسیه فی العرفان النظری کالحضرات الخمس و الفیض الاقدس و الفیض المقدس و ماشاکل ذلک. و من هنا تتجسد اهمیه نظریه التجلی بالتحدید و قد تحدث معظم العرفاء المسلمین عن هذه النظریه و مراتبها فی مولفاتهم کما حدد الشیخ نجم الدین الرازی و غالبیه العارفین فی الفتره الإسلامیه الاولی، مفهوم التجلی فی إطار العرفان العملی. اورد محیی الدین ابن عربی بعد هذه الفتره ذات التعریف دون زیاده او نقصان علی وجه التقریب فی بعض مولفاته و ذلک علی ضوء عنایته الخاصه بالتعریف الذی قدمه الشیخ نجم الدین عن التجلی و مراتبه، لکن نقص هذا التعریف فی المراتب النظریه، دفعه إلی إبداع و تقدیم مفهوم جدید و مراتب جدیده من التجلی القائم علی العرفان النظری. عمدت هذه الدراسه إلی تبیین وجهه نظر الشیخ نجم الدین الرازی و ما اعقبه من عارفو الفتره الإسلامیه الاولی حول مفهوم التجلی و الجانب الشهودی منه و تبیان مکامن نقصه فی العرفان النظری و کذلک معرفه وجهه نظر محیی الدین ابن عربی و الجانب الوجودی لمبحث التجلی. و وصلت فی نهایه هذا البحث إلی نتیجه مفادها ان ابن عربی عمل علی إکمال المباحث المتعلقه بمفهوم التجلی و مراتبه سواء فی المجال العلمی و المجال النظری للعرفان الإسلامی و ذلک عبر تقدیمه لتعریف بدیع من التجلی إلی جانب تعاریف عارفی الفتره الإسلامیه الاولی و تصنیفه الجدید من مراتب التجلی، الامر الذی اصبح منطلقا لتاسیس الکثیر من المبادئ المهمه للعرفان النظری.
    کلیدواژگان: التجلی، التجلی الشهودی، التجلی الوجودی، المشاهده، المکاشفه، مراتب التجلی
  • سید ابوالحسن نواب* صفحات 91-106
    طهاره غیر المسلم او نجاسته، من المسائل التی هی معرکه الآراء و محط الاقوال المختلفه من بعید فی مدی الزمان بین الفقهاء. و بما ان هذه المناقشه قد صارت ذات اهمیه هامه و خاصه فیما یتعلق بالعلاقات الاجتماعیه و السیاسیه بین المسلمین و غیرهم، حاولت هذه الدراسه إلی استکشاف و تحلیل مفهوم الطهاره و النجاسه لغویا اولا من وجهه نظر فقهاء السنه و الشیعه، ثم إتجهت إلی إلقاء الضوء علی اتجاهم قبال مساله طهاره او نجاسه غیر المسلم، و ربما ناقشت آراء بعض الفقهاء فی المساله.
    کلیدواژگان: النجاسه، الطهاره، اهل الکتاب، غیر المسلم
|
  • J. Varei * Pages 1-14
    In this paper, the role and scope of reason in the interpretation of religious orders in the view of Professor alcohol, Vahid Behbahani investigated. Though religious orders in both worship and banned transactions knows, but for wisdom in understanding the rules is to make an important role in transactions. Unlike their Akhbaris, rational inference Sharia law is based on multiple grounds and elsewhere in the jurisprudence cited. "Good and Evil rational and essential actions, " "non-issuance of an act of obscene Hakim", "bad Mrjvh prefer the preferable", "bad obligation unaware, ignorant and insane", "bad time delay expression of need", "The most important priority the important position of conflict », « the necessity of probable and suspected losses ", " bad attention to the current task impossible, "" the necessity of certain innocence in the case of certain jobs, '' said Bella Eagle evil ", " the Accompaniment between reason and Sharia ", " priority rule to the letter. "He cited the rational rules.
    In addition to the above rational rules, from the perspective of reason in the following areas Behbahani and understood the role: "The discovery of religious orders", "Development and restrictions judgments" and "recognition issues to a large extent as a result of transactions and precepts"
    Keywords: reason, deduction, worship, deals, Behbahani
  • H. Khalaf * Pages 15-26
    Religious scientists opinion about the numbers meaning in Quran is different. Some of them including Shahab-o-ddin Ebne Edris reject that the numbers shall go out of their main original meaning and shall be applied in their virtual meaning and some others agree that some numbers like seven, seventy, and thousands are indicative of figurative meanings and say about them: the meaning of these numbers is to exaggerate and express the plurality and not quantity determination.
    In this research, we tried to support the second theory and say about figurative and allusive meaning of some cardinal numbers which are applied in Quran in the meaning of exaggeration and expression of plurality. Hence, we searched its various evidences and then we found that some verses which the numbers seven, ten, seventy, seven hundred, thousand and fifty thousand are applied in, the intention of them is not the real meaning of those numbers, but the intention is to express the plurality and exaggeration, because if the intention (of these numbers) is their real meaning, some contradiction will be seen in some of them. In this study, we dealt with studying these numbers in Quran verses relying on descriptive-analytical method.
    Keywords: numbers, figurative meaning, Quran, expression of exaggeration, plurality
  • A. Sayadani * Pages 27-46
    The present research aimed to examine the arguments and persuasion in the poems attributed to Imam Husseins:Therefore his word started to speak of the literal and idiomatic meaning of persuasion and has become increasingly important to discussion and study of reasoning and persuasion in poems and its performance. It also to been studied main issues , In which attempts to accompany the audience with the speaker and change their attitude towards the subject.
    At the end of the research also are discussed the new results, that reached it through analysis and processing poems and all of these results is that the positive and negative arguments constitute the original cornerstone of the argumentative texts of the poems in which publish his thoughts about the world and the Hereafter among all human beings. So that absolute truth knows only in grabing to the straight path and to put religious and ideological issues of the main base of argumentative styles to convince the audience what it wants and the confirmed reasons of the legitimacy of Ahl al-Bayt (AS) included in the argumentative structure of his poems.
    In this research to explain the style and analysis of poems based on its has been used the descriptive and analytical method.
    Keywords: Imam Hussein (AS), Persuasion, Hajjaj, Reasons
  • Ali Asghar Ghahramani Moghbel * Pages 47-54
    Persian Sea and Persian Gulf have a historical and geographical background that Arabic sources approve their originality since long time ago so that the Muslim writers, Arabs and non-Arabs, repeatedly mentioned these names in their works including historical, geographical and interpretative works and literary sources. In this study, we have tried to search and extract the usage of the terms “Persian Sea” and “Persian Gulf” in dictionaries and Arabic literary books from the second century to the twelfth century (10 centuries). Our research method is a descriptive-historical method and the statistics are presented if necessary. Arabic dictionaries and literary books beside the other Arabic sources such as Geographical, historical and interpretative sources approve the originality and antiquity of the terms “Persian Sea” and “Persian Gulf”.
    Keywords: Persian Sea, Persian Gulf, Arabic Dictionaries, Arabic Literary Sources
  • A. Ahmadi * Pages 55-72
    History of the Caliphs (11-40 AH) which is known among Sunni as "Rightly Guided Caliphs", is one of the most important Islamic periods. This period as the first experience of theocracy after the prophet was noteworthy to scholars and historians. Each of them according to their denomination expressed the events of this period and its analysis in which studying their works leads to a better understanding of this period and also to the various and different approaches. Given that the history of Tabari is an important source of Islamic history and on the other hand, Ibn ‘Uqdah, is one of the Zaydi scholars, this paper examine the history of the caliphs with an emphasis on remaining traditions of Ibn ‘Uqda and comparing them with the history of Tabari based on narrative- historical approach and library search method. After a critical analysis of the validity of the narrative- historical documents of Ibn ‘Uqdah and Tabari the result shows that the viewpoints of Tabari and Ibn ‘Uqdah are different in reflecting the history of Caliphs and significant characters. While Tabari, in explaining the events of this period, benefited from the personality of three caliphs and refused reflection of some reports related to blame of the caliphs and some of their associated characters but Ibn ‘Uqdah tried to reduce the status of the Caliphs and reflect a kind of reports blaming the caliphs and their related figures.
    Keywords: Ibn Uqdah, historiography, History of the Caliphs, Tabari's History
  • Mahdi Momeni * Pages 73-90
    Sheikh Najmeddin Razi and most of mystics in early times of Islam have described the concept of epiphany in the field of Islamic Mysticism.From the viewpoint of Sheikh Najmeddin Razi,epiphany is the beginning of the Creator and Nurturer's Beauty shining in the wayfarer's heart and it is achieved when the wayfarer's heart is pure from darkness and what is other than the Plane of Reality and turned into His mirror image.Mohyeddin Ibn Arabi,whit special attention to Sheikh Najmeddin's description and the grades which he has given about epiphany,almost narrates them completely in the book "Tohfat Olsafar Ela HazratOl Barrah".But description's defect in theoretical grades makes the founder of theoretical mysticism to create and offer new concept and more modern grades from epiphany in his the most comprehensive works on the books"fotouhat Makieh and Fosous Al Hikam" based on theoretical mysticism.The base of the Great Sheikh's statements about epiphany's concept is that Divine Epiphany cause to manifestation of Immutable Archetypes in knowledge,the being and its orders in out of it.Ebn Arabi based on this statement begins to express various Grades of Disclosure and offer specific principle for its concept in theoretical mysticism. The main issue in this essay is to clarify Sheikh Najmeddin Razi's viewpoint and following other mystics in early times of Islam about Visible Manifestation(epiphany's concept and its visionary aspect)and express its shortcoming in theoretical mysticism; besides is to clarify Ibn Arabi's viewpoint about Existential Manifestation (being aspect of epiphany)and express its grades in both category.
    Keywords: Epiphany, Visible Manifestation, Existential Manifestation, Vision, Grades of Disclosure
  • A. Navab * Pages 91-106
    The question of the purity or impurity of non-Muslims has always attracted the attention of the Islamic Jurists. The importance of this question has been due to the fact that the social and political interactions between Muslims and non-Muslims were quite inevitable. The present article is concerned first to examine the notion of purity and impurity as viewed by the Sunni and Shiite jurists and then decide what they think of the purity or impurity of non-Muslims. It will finally criticize the views of some of the jurists.
    Keywords: Impurity, purity, the people of the book, non, Muslims