فهرست مطالب

نقد ادبی - پیاپی 39 (پاییز 1396)

فصلنامه نقد ادبی
پیاپی 39 (پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/10/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • نظری
  • محمود فتوحی رودمعجنی * صفحات 7-12
    اگر به کارنامه ده ساله فصلنامه نقد ادبی بنگریم در همان نگاه نخست درمی یابیم که در میان 336 مقاله ‏منتشر شده در 39 شماره، سهم نوشتار نظری و تحلیلی ناچیز است. حتی مقاله های مروری - که یک موضوع یا ‏مفهوم ادبی را در مطالعات ادبی به طرزی روشمند و راهگشا بررسیده باشد - چندان نمودی ندارد. جای ‏مقاله های موثر در مباحث نظری، فلسفه ادبیات، مفهوم سازی در ادبیات، دوره بندی تاریخی مفاهیم ادبی، ‏گونه شناسی، جریان شناسی و مانند آن سخت خالی است. در واقع بخش عمده مقالاتی که به سامانه فصلنامه ‏نقد ادبی ارسال می شود به شیوه مطالعه موردی (case study) در علوم اجتماعی و روانشناسی است. رویه چنان ‏است که نویسنده مقاله بر اساس یک روش یا چارچوب نظری، متن ادبی (شعر کوتاه، دفتر یا دیوان شعر، داستان ‏کوتاه، رمان) را موضوع بازآزمایی دقیق قرار داده و توصیفی مطابق آن روش یا رویکرد از متن «مورد مطالعه» ‏ارائه می کند. چنین نوشتاری را در نقد ادبی به دشواری می توان پژوهش اصیل در شمار آورد؛ زیرا حاوی یک ‏مفهوم، اندیشه یا روش تازه و اصیل نیست. بلکه بر اساس یک چارچوب شناخته شده، توصیفی معین از متن ارائه ‏می دهد و مفهومی از پیش دانسته را در یک متن می جوید. دستاورد اینگونه نوشتارها فراتر از «بازیابی» آن مفهوم ‏شناخته شده در یک متن نیست. ‏
    کلیدواژگان: نظریه ادبی، نقد ادبی، دهه هفتاد و هشتاد، ایران، زبان فارسی
  • نقد عملی
  • علی اکبر احمدی دارانی * صفحات 13-60
    شاعران به مناسبت پیروزی سلاطین و امیران بر دشمنان و در تهنیت فتح و ظفر، «شعر فتح» می سروده اند. این نوع شعر که در قالب قصیده رواج داشته است، در دیوان های شعر و گاهی متون منثور، از آغاز تا دوران معاصر قابل ردیابی است. با آنکه ترکیب «شعر فتح» در متون منثور و منظوم به کار رفته است و نشانه هایی برای تشخیص آن، از دیگر اشعار وجود دارد؛ اما تاکنون پژوهشی درباره این نوع شعر، منتشر نشده است و در فرهنگ های لغت، دانشنامه ها و دایرهالمعارف ها نیز از «شعر فتح»، نمونه ها و ویژگی های آن، سخنی در میان نیست. در این مقاله نمونه های فراوانی از شعر فتح، سروده معروف ترین شاعران زبان فارسی،گردآوری و به ترتیب تاریخی، تنظیم شده است تا به این پرسش ها، پاسخ داده شود که ویژگی های این نوع شعر چیست؟ در چه قالب و ساختاری نمود پیدا کرده، چه محتوایی را در بر داشته است و مناسبات آن با نوع های دیگر چون فتحنامه، ظفرنامه و جنگنامه و تاثیر و تاثر شاعران، در این نوع شعر از یکدیگر چه و چگونه بوده است.
    کلیدواژگان: انواع ادبی، شعر فارسی، قصیده مدحی، شعر فتح، فتحنامه
  • مروری
  • زهرا پیرصوفی *، کاووس حسن لی صفحات 61-100
    بازخوانی کارنامه ی پژوهش های ادبی، با هدف ارزیابی کیفی و شناسایی ضعف ها و قوت های آن ها یکی از اقدامات علمی شایسته و مهم است؛ اما فراوانی و پراکندگی پژوهش های علمی در یک موضوع خاص، گاه شناسایی و تحلیل موضوعات پیشین را برای پژوهشگران دشوار می کند. در نتیجه ی این دشواری ها، مقاله هایی همگون و تکراری نگاشته و از پویایی و رشد حوزه های علمی کاسته می شود. پژوهشگران هر حوزه، با شناسایی و بررسی انتقادی پژوهش های پیشین می توانند از انجام پژوهش های تکراری و همسان پیش گیری کنند. نگارندگان این مقاله با توجه به لزوم چنین نگرشی در حوزه ی پژوهش های ادبیات فارسی بر آن شدند تا به بازیابی، معرفی و بررسی همه ی مقاله های علمی پژوهشی که در پیوند با یکی از موضوعات مهم و کاربردی این حوزه، یعنی شخصیت و شخصیت پردازی نگاشته شده ، بپردازند؛ ازاین رو با مراجعه به پایگاه های ذخیره ی مقاله ها، آن دسته از مقاله های علمی پژوهشی فارسی را که به بررسی شخصیت و شخصیت پردازی در ادبیات داستانی معاصر پرداخته بودند انتخاب شدند. سپس، 73 مقاله ی یافته شده از نظر روش شناسی، اهداف و پرسش ها، تعداد و نوع نمونه های بررسی شده، نظریه های استفاده شده، یافته ها، منابع و... بررسی و تحلیل شدند. بنابر یافته های این پژوهش، کاستی ها و اشکالات مقاله های یادشده را می توان در موارد زیر دسته بندی کرد: ابهام و نقص در برخی چکیده ها، ضعف در ساختار و روش تحقیق، ناهماهنگی اجزای تحقیق و تکرار برخی موضوعات، رویکردها و منابع. توجه به موضوعات تازه و نظریه های نو، مطالعات بینا رشته ای و همکاری با دانش آموختگان رشته های دیگر، دقت در انتخاب نظریه های کارآمد و استفاده از روش های مناسب تحقیق از قوت های برخی مقالات بودند.
    کلیدواژگان: بررسی انتقادی، شخصیت، شخصیت پردازی، مقاله های پژوهشی
  • نقد عملی
  • نجمه حسینی سروری *، حامد طالبیان صفحات 101-124
    در مقاله حاضر به منظور بررسی سیر حضور و تحول شخصیت جوانمرد در ادبیات داستانی فارسی، سه داستان سمک عیار، «داش آکل» و قیدار از لحاظ شباهت ها و تفاوت های شخصیت و شخصیت پردازی مورد بررسی قرارگرفته اند. انتخاب سه داستان یادشده بر این مبناست که سمک عیار، اولین اثر داستانی فارسی است که نقش عیاران در آن پررنگ تر از شاهان و پهلوانان است؛ «داش آکل»، اولین شخصیت داش مشدی در ادبیات داستانی نوین فارسی و قیدار، آخرین آنهاست. این بررسی نشان می دهد که در هر سه اثر، تفاوت قهرمان و ضدقهرمان، به روشنی بر مبنای صفت جوانمردی مشخص می شود، با این تفاوت که ضدقهرمان داستان «داش آکل» و سمک از لحاظ خصوصیات ظاهری و رفتاری شبیه به قهرمان است و ضدقهرمان داستان قیدار از این نظر نیز با قهرمان تفاوت دارد. علاوه بر این امیرخانی، مولفه اعتقاد به اسلام را به عناصر سازنده صفت جوانمردی اضافه کرده است اما جز این، قیدار، صرف نظر از خصوصیات ظاهری، از لحاظ سامان دهی رویدادها در جهت برجسته کردن خصوصیات شخصیت نوعی (تیپ) جوانمرد، کاملا شبیه به سمک عیار است.
    کلیدواژگان: شخصیت جوانمرد، شخصیت پردازی، سمک عیار، داش آکل، قیدار
  • حسین قربانپور آرانی *، عباس شاه علی رامشه صفحات 125-150
    عنوان هر کتاب نخستین دریچه آشنایی خواننده کتاب با محتوا و نویسنده آن است. پر واضح است که بین حوادث تاریخی و جریان های سیاسی و اجتماعی هر دوره با جریان های ادبی، رابطه متقابل وجود دارد و بر ذهن و زبان شاعران اثر مستقیم می گذارد. در این نوشتار، سعی شده است با ارائه تعداد زیادی از کتب شعر معاصر و همچنین بیان حوادث مهم تاریخی و جریان های سیاسی و اجتماعی و ادبی هر دوره، بین عناوین کتب شعر- بدون توجه به محتوای کتاب- و جریان های حاکم رابطه ای را کشف کرده و این تاثیر متقابل، در سه حوزه ساختار و بلاغت و محتوا نشان داده شود. به طور کلی در حوزه ساختار، عناوین از ساختارهای یک کلمه ای، و گروه های اسمی به ساختارهای چند جمله ای و حتی حروف تغییر شکل می دهند. در حوزه بلاغت، با گسترش مجلات و تحت تاثیر بیانیه های شعری و متغیر ترجمه، عناوین کتاب از حالت خشک و بی روح به عناوین شاعرانه، عاطفی و خلاق بدل می شوند که نهایتا به انتزاع و ابهام می انجامد. در حوزه محتوا هم، محتوای عناوین از ایستایی و وطن دوستی افراطی به آرمان خواهی اجتماعی و سیاسی و آرمان خواهی مذهبی و انقلابی تغییر شکل می دهد و نهایتا به تکثر و بی معنایی و تفنن و بازی با کلمات کشیده می شود.
    کلیدواژگان: بوطیقا، عنوان کتاب، ساختار، بلاغت محتوا
  • لیلا کشانی * صفحات 151-178
    در ادبیات داستانی معاصر رمان هایی هست که زمینه واقعگرایانه دارند؛ اما برخی از عناصر آن ها غیرواقعی است. این رمان ها ضمن شباهت هایی به حکایات تمثیلی، با قصه های تمثیلی در ادبیات کهن فارسی تفاوت های زیادی دارند. ویژگی های ساختاری و موقعیتی متمایزکننده رمان های مذکور آن ها را از دیگر گونه های رمان جدا می کند؛ ازجمله دو[یا چند]لایگی معنایی، شناوری میان واقعیت و غیرواقعیت، تناسب با موقعیت های سیاسی و تاریخی و مانند آن. این ویژگی ها آن قدر هست که بتوان آن ها را در شمار یک زیرگونه ادبی رمان فارسی جای داد. مساله این پژوهش بررسی عنصر مشترک «دولایگی» است. براین اساس از کاربرد شناسی بهره گرفته شده که به دلیل ویژگی های متناسب با فهم این رمان ها کارآمده بوده است. بنابراین ضمن تحلیل رمان های مذکور با توجه به چهار مولفه زمان، مکان، فرستنده و گیرنده، تاثیر رخدادهای تاریخی-سیاسی در آفرینش این آثار بازگو شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد عنصر مشترک «دولایگی» در رمان های تمثیلی معاصر فارسی که در عین حال ویژگی متمایزکننده آن ها از دیگر گونه های رمان است، ما را بر آن می دارد تا این رمان ها را ذیل یک زیرگونه ادبی قرار دهیم. نیز این گونه از رمان پدیده ای است نوظهور و همسو با نیازها و ضرورت های زندگی معاصر که با رخدادهای سیاسی ارتباط مستقیم دارند.
    کلیدواژگان: رمان تمثیلی، دو [یا چند] لایگی، کاربردشناسی
  • نقد کتاب
  • روح الله زارعی * صفحات 179-189
    مقاله حاضر به بررسی کتاب انواع نثر فارسی نوشته منصور رستگار فسایی می پردازد. در این کتاب درسی حدودا 700 صفحه ای، نویسنده تلاش می کند همه زوایای نثر از جمله نثر غربی را پوشش دهد. با وجود این کتاب دارای کاستی ها و اشتباهاتی به ویژه در حوزه ادبیات انگلیسی است. این کاستی ها که از اولین چاپ در سال 1380 شروع شده و تا چاپ ششم در سال 1395 ادامه می یابد، هرگز رفع نگردیده اند. ایراداتی که بر کتاب وارد است از شیوه طرح مطالب شروع می شود و به محتوی منجر می گردد. در این جستار مشکلات و کاستی ها با ذکر راه هایی برای اصلاح پیشنهاد می شوند. با توجه به رویکرد انتشارات سمت در تهیه کتب درسی، نویسنده حاضر نتیجه می گیرد بدون رفع کاستی های کتاب اهداف نویسنده کتاب و ناشر برآورده نمی شود. با داوری و ویراستاری مجدد کتاب، که آشکارا تاکنون به درستی انجام نگرفته است، می توان امیدوار بود که اثر به انسجام بهتری برسد و دانشجویان و پژوهشگران بهره لازم را ببرند.
    کلیدواژگان: انواع نثر فارسی، منصور رستگار فسایی، نثر انگلیسی
  • نقد مقاله
  • امیر سلطان محمدی * صفحات 191-197
    هدف از تحقیق و پژوهش در مجلات پژوهشی، گشودن گرهی از گره های علمی در یک زمینه است. اخیرا مقاله ای با عنوان «نقد بلاغی و سبکی رباعیات حافظ» شده است که عنوان مقاله اعجاب آفرین بود، نویسندگان نه تنها گرهی نگشوده اند که گرهی بر یک رشته سر راست زده اند؛ سال ها پیش مرحوم امین ریاحی در کتاب گلگشت اثبات کرده-بودند که رباعی هایی که در دیوان حافظ آمده از او نیست. حال مشخص نیست حافظی که رباعی سرا نبوده است، چرا باید به محکمه نقد برود و بعد حکم صادر شود که حافظ رباعی سرای خوبی نبوده است؟! عنوان مقاله به خاطر همین اعجاب انگیزی میل انسان را برای خواندن ادامه مطالب مضاعف می کند. وقتی به متن رجوع شود، مشخص می شود دریافت نادرست نویسندگان باعث شده به همان رباعی هایی که از قضا از حافظ نیست، ایرادهای واهی گرفته شود تا حکمی به ناحق که مطلوب نویسندگان است، علیه حافظ صادر شود. سعی نگارنده نقد بنیادین و محتوایی مقاله مذکور و ذکر سستی ها و کاستی هایی است که آن مقاله مشحون از آن هاست.
    کلیدواژگان: نقد، حافظ، رباعی
  • مجید منصوری * صفحات 199-210
    در شماره بیست و هشتم از فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شبه قاره دانشگاه سیستان و بلوچستان مقاله ای با عنوان «ضرورت تصحیح دیوان امیرخسرو دهلوی» (پاییز 1395: سال هشتم، صص 91- 106)، نوشته دکتر غلامرضا مستعلی پارسا و حمیدرضا حافظیان به چاپ رسیده است که تقریبا کل این مقاله به شیوه بسیار تازه و ماهرانه ای از مقاله نگارنده با عنوان «بررسی دیوان غزلیات امیرخسرو دهلوی بر اساس چند دستنویس معتبر» که در فصلنامه متن شناسی دانشگاه اصفهان منتشر شده (پاییز 1392: سال پنجم، صص 69- 86)، سرقت شده است. با توجه به اینکه شیوه منتحلان این مقاله برای متولیان نشریات گونه گون، اعم از سردبیر و داور و نیز استادان راهنمای دانشجویان، ممکن است راهگشا باشد. در این مقاله، روش سرقت ادبی مذکور، نقد و بررسی شده است.با توجه به اینکه شیوه منتحلان این مقاله برای متولیان نشریات گونه گون، اعم از سردبیر و داور و نیز استادان راهنمای دانشجویان، ممکن است راهگشا باشد. در این مقاله، روش سرقت ادبی مذکور، نقد و بررسی شده است.
    کلیدواژگان: سرقت ادبی، نشریه متن شناسی، نشریه مطالعات شبه قاره
  • عباس واعظ زاده * صفحات 217-222
    ارجاع نویسی و مستندسازی امروزه یکی از ملزومات اصلی و مسلمات تحقیق محسوب می شود. از همین رو کتاب های روش تحقیق از یک سو و مجلات علمی- پژوهشی از سوی دیگر، تاکید و حساسیت فراوانی بر این امر دارند. در یکی از کتاب های روش تحقیق در این باره می خوانیم: سیل مقاله ها در همایش ها و نشریات دانشگاهی و در پی آن تالیف مقالات همسان و همانند، کار دانشگاهیان را دشوار کرده است. برای پژوهشگر دانشگاهی، شناخت اطلاعات اصیل و استناد به صاحب اصلی اندیشه و منابع دست اول یک ضرورت مسلم است (فتوحی، 1393: 219).
    نگارنده در حین مطالعه مقالاتی در حوزه مطالعاتی خود (انواع ادبی)، متوجه مشابهت هایی بین مطالب یک مقاله علمی- پژوهشی با مقاله متقدم بر آن شد؛ مطالب مشابهی که نشانه ای مبنی بر اقتباس مشروع و مستند آن ها از منبع متقدم وجود ندارد. نویسنده مقاله «طرحی برای طبقه بندی انواع ادبی در دوره کلاسیک» (1388) در «بخش اول» مقاله خود - که به طبقه بندی انواع شعر فارسی اختصاص دارد – نظرات و ایده هایی را در این خصوص مطرح کرده است که پیش از آن در مقاله «انواع ادبی در شعر فارسی» (پورنامداریان، 1386) مطرح شده است، اما هیچ اشاره و ارجاعی به آن نداشته است.
    کلیدواژگان: آسيب شناسي تحقيق، اخلاق پژوهش، ارجاع نويسي، مقاله علمي، پژوهشي، انواع ادبي
|
  • Mahmood Fotoohi Rudmajani * Pages 7-12
  • Ali Akbar Ahmadidarani * Pages 13-60
    On the occasion of kings and commander's victory over their opponents and congratulating the victory and success, the poets composed "victory verses". These poems which were in the form of ode can be found in divans and sometimes prose texts from the early times to the present. Although the phrase "verse of victory" has been used in various texts and some poets have mentioned it and there are several clues for distinguishing it from other types of poem, no study has been published about it and there is no trace of this kind of poems and its features and examples in dictionaries, lexicons and encyclopedias. In this paper, numerous examples of these poems, composed by the most famous Persian poets, have been collected and organized chronologically in order to answer the following questions: What are the characteristics of this kind of poem? In which form and structure has it been manifested? What is the content of it? What are its relationships with other kinds of poem like book of victory, encomium and book of war? And finally how different poets did affect and were affected by each other in these poems?
  • Zahra Pirsoufi Amlashi *, Kavoos Hassanli Pages 61-100
    Rereading the history of literary studies to evaluate quality and identify the strengths and weaknesses is one of the Important scientific measures; however, the abundance and distribution of scientific research in a specific subject, makes it difficult for researchers to identify and analyze the previous issues occasionally. As a result of those difficulties, repetitive and similar articles would be written which reduce the development and activeness of scientific fields. Researchers in each fields, can prevent similar and ordinary researches by identifying and critically examining the previous researches based on a coherent and methodical plan; moreover, by understanding the needs and gaps in those areas, they are able to do efficient researches as well. Due to the necessity of such an attitude in the field of Persian literature research, the authors of this paper have decided to introduce and review all scientific articles which are in connection with character and characterization issues. Therefore, by referring to databases storing articles, the number of Persian scientific research articles that had studied the character and characterization in contemporary fiction that contained these two words whether in topic or keywords were found. Afterwards, 73 articles have been found in terms of methodology, objectives and question the number and type of studied samples, used theories, results, references, etc. some data reviewed and analyzed statistically. According to the results, incomplete and ambiguous abstracts, some unfamiliar researchers with the correct structure, essay writing and research methods, uncoordinated research components and some repetitive issues and approaches and resources, are some of those studied articles problem. Paying attention to the new subjects and theories, cooperating with graduates in various majors, choosing the efficient theories and using the other research methods by researchers can help improving the research results and developing this issues as well.
  • Najme Hosseini Sarvari * Pages 101-124
    To study the excursion of presence and evolution of chivalrous characters in Persian literature, this article is examined three stories, “Samak e Ayyar”, “Dash Akol” and “Qeidar”, in terms of similarities and differences among characters and characterizations. mentioned stories have been selected because “samak e ayyar” is the first story in which the role of knights (“Ayaran”) is bolder than kings or heroes; “Dash Akol” is the first manly (“Dash Mashti”) character in modern Persian literature and “Qeidar” is the last one. This study indicates that in all three works, the distinction between protagonist and antagonist is clearly distinguished based on chivalry characteristic nevertheless the protagonist in “Samak e Ayyar” and “Dash Akol” is similar to antagonist in terms of facial features and behavioral characteristics while the antagonist of “Qeidar” is different from protagonist in this sense. Furthermore, “Amirkhani” appends the component of belief in Islam to the constitutive elements of chivalry characteristic, however, in spite of facial features, it is fully similar to “Samak e Ayyar” in terms of organizing events toward highlighting typical characteristics of chivalrous character.
  • Hossein Ghorbanpoor Arani * Pages 125-150
    The title of each book is the first instrument for acquainting the reader with the content and author of the book .It is clear that there's a mutual relation between historical , social and political events of each era with literary events and it affects directly on poet's mind and language .In this study ,we present lots of contemporary poem books , and describe the important literary, historical ,social and political events of each era ,and find a relation between the poem book titles and dominant events regardless of the book content and show this mutual effect in the structure ,content and rhetoric .In general , in terms of structure , titles change from one word and noun group into several sentence and even alphabet letters .In terms of rhetoric , the literal and apathetic titles of the book change into creative ,poetic and empathetic titles .As a result , amphibology and abstraction are created .In terms of content ,the extremist patriotic and static titles change into social ,religious ,political and revolutionist idealism .Finally , lots of meaningless words are created.
  • Leila Keshani * Pages 151-178
    In the field of Persian contemporary fiction, there are novels with realistic context in which some of the elements are unrealistic. The structural feature of these novels distinguishes them from other types of novels. These features include "double layered meaning", "floating between reality and unreality", "fitting with political and historical situations". These features are so much so these novels could be classified as a subgenre of the Persian fiction. The question of this study is analyzing the common element of "double layering". So, the Pragmatics has been used, because it has been Practical for a better understanding of these novels. Political-historical event effect has been said in creation of this work with analysis of said novels with attention to four characteristics of time, place, sender and reader.
    As a result, the common element of “multi-layer” in contemporary Persian allegorical novels makes us classify these novels under a sub-genre. This element also makes us distinguish allegorical novels from the other types of novel. This type of novel is also a modern phenomenon which is in conformity with the needs and necessities of modern life that are directly related to political events.
  • Rouhollah Zarei * Pages 179-189
    The present paper makes an attempt to evaluate and criticize a colossal Persian prose textbook in Iranian universities which has gone to a sixth edition over the last sixteen years. In about seven hundred pages of Anvā’-e nasr-e Farsi (Persian Prose Types), the author of the book, M. Rastegar Fasa’i, attempts to cover all aspects of Persian prose. In his endeavor, he sometimes enters English prose, a field in which he has little knowledge and as a result he makes mistakes. In terms of documentation, too, the work is poor and it reminds one of students theses that are botched up in a hurry. The present author pinpoints many mistakes and typos in this book and offers suggestions to revise the book for the better and believes that by a good copyediting which is not obviously carried out yet, the work can turn into a useful source for students and scholars.
  • Pages 191-197
    The purpose of researches published in scientific journals has always been to solve a problem of a specific field of knowledge. Recently an article titled:” Rhetorical and Stylistic Critique of Hafiz’s Quatrains”, has been published in a journal. The title is really astonishing as many years ago Late Amin Riahi has proved in his book “Golgasht” that the quatrains brought in Hafiz’s Divan do not belong to him. Now it is not clear why Hafiz, who had never been known for writing quatrains, be criticized and then it is decided that he did not have enough skill for writing them. It is the very surprising title that encourages us to continue reading the article. After reading the text, one will find that it is incorrect interpretation of the authors that cause them to find fault with the quatrains, that by chance are not Hafiz’, and to pass a judgment that is against him but at the same time is unfairly favored by the authors. The purpose of this research is to present a fundamental and content assessment of the said article and specifying its shortcomings and weaknesses that are clearly evident in it.
  • Majid Mansouri * Pages 199-210
    In the twenty-eighth edition of the scientific research chapter of the Shiite studies at Sistan and Baluchestan University, an article titled "The Necessity of Correction of the Amir Khosrow Dehlavi Court" (Autumn 1395: Eighth, Pages 91-106), by Dr. Gholamreza Mustaali Parsa and Hamid Reza Hafezian, has been published. Which is almost the whole of this article in a very fresh and sketchy manner from the author of the article entitled "Review of the Amir Khosrow Dehlavi Court of the Ghazlaty Based on Certain Handwritten Manuscripts" published in the University of Isfahan's Phonographic Journal (Fall 2013: Fifth, pp. 69-86), Theft Has been. Given that the editorial method of this article may be helpful for journalists of various publications, such as the editor and the judge, as well as the student's guide to professors. In this article, the method of plagiarism has been criticized.as well as the student's guide to professors. In this article, the method of plagiarism has been criticized.
  • Pages 211-215
  • Abbas Vaezzadeh * Pages 217-222
    Plagiarism is one of the most immoral damages in our academic research studies that is growing today . The purpose of this article is to investigate plagiarism in academic articles (as the most prominent representative of academic research) , and in particular reporting and tracking of plagiarism in two academic articles in the field of literary genre studies . For this purpose, at first evidences of plagiarism in these two articles are shown ; and in the following, undertakers and propellants for doing plagiarism in research articles are expressed ; and eventually, strategies for prevention of plagiarism and retraction of pirated articles in journals are offered. this article focuses on the inhibiting role of plagiarism checker software (in pre-publication), review articles by researchers and experts to study history (perspicacious eyes) is written in different fields of study, and retraction of published articles, as practical solutions in this regard stresses.