فهرست مطالب

معرفت اخلاقی - پیاپی 18 (پاییز و زمستان 1394)

نشریه معرفت اخلاقی
پیاپی 18 (پاییز و زمستان 1394)

  • 148 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1394/11/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سلمان بهجتی اردکانی، اکبر میرسپاه صفحه 5
    برخی محققان در اینکه علامه طباطبائی اخلاق را مطلق بداند، روا داشته اند. هدف این مقاله، اثبات اطلاق اخلاق بنا بر آثار علامه است. در این راستا به توصیف مفاهیم اخلاقی الزامی و ارزشی و تحلیل فلسفی آنها پرداخته ایم. در حیطه مفاهیم الزامی، نشان خواهیم داد که الزامات اخلاقی در عین اعتباری بودن، مبتنی بر واقعیات اند و ظرفیت تامین اطلاق و جاودانگی اخلاق را دارند. در قلمرو مفاهیم ارزشی، ضمن اشاره به دو تعریف علامه از حسن و قبح، مشخص کرده ایم که یکی از آنها خارج از قلمرو حکمت عملی است و لذا بحث درباره آن برای اثبات یا رد اطلاق، بی فایده است. تعریف دیگر که ملائمت و منافرت با غایت مقصوده است، مبین رابطه فلسفی ضرورت بالقیاس و مستلزم اطلاق اخلاق می باشد.
    کلیدواژگان: علامه طباطبائی، اطلاق، نسبیت، اعتباریات، حسن و قبح، باید و نباید
  • علی بهرام طجری، احمدحسین شریفی صفحه 21
    اخلاق کاربردی به منزله یکی از رشته های نوین اخلاقی، دارای سه رسالت عمده است: نخست پاسخ گویی به مجموعه مسائل اخلاقی نوپدید و ویژه در هر یک از عرصه های اختصاصی زندگی مدرن، دوم تلاش در جهت تطبیق استدلال ها، اصول و ارزش های اخلاقی در موارد خاص، و سرانجام حل تزاحمات اخلاقی. تزاحمات در عرصه اخلاق امنیتی آن گاه رخ می دهد که نیروی امنیتی با دو تکلیف در «مقام امتثال» مواجه شود و وی ناگزیر به یک انتخاب باشد. نکته محوری در تعیین ملاک انتخاب یکی از اطراف تزاحم و ارائه راه حل هاست. مقاله حاضر با بهره گیری از روش توصیفی و تحلیلی، تنها به یک ملاک اساسی در حل تزاحمات اخلاقی یعنی قاعده اهم و مهم پرداخته است. نتیجه نهایی تحقیق با تصویر صور تزاحم این است که هرچند وقوع تزاحمات انکارناپذیر است، اما با نظر به مبانی فلسفی پذیرفتنی در فلسفه اخلاق و با توجه به قواعدی چون قاعده یاد شده، می توان در حل آنها توفیق یافت؛ بدین معنا که این تزاحمات بدوی و غیرمستقرند.
    کلیدواژگان: مبانی، اصول، امنیت، اخلاق، اخلاق امنیتی، حریم خصوصی، تعارض، تزاحم
  • حسینعلی شیدان شید، محمد فتحعلی خانی صفحه 43
    بحث از نسبت میان تجربه اخلاقی و تجربه دینی که با مبحث رابطه دین و اخلاق نیز مرتبط، لیکن بحثی مستقل از آن است، در تصویر میزان قرب اخلاق مداری و دین مداری اثرگذار است. در مقاله حاضر، برای تعیین اینکه چه نسبتی میان این دو تجربه برقرار است، پس از بیان ویژگی های مشترک تجربه اخلاقی و تجربه دینی، تلاش می شود تا مقصود از تجربه اخلاقی و تجربه دینی بیان شود و آنگاه با استفاده از تقسیم شش گانه دیویس درباره انواع تجربه های دینی، و سنجیدن نسبت هر یک از آن اقسام با تجربه اخلاقی، نسبت تجربه اخلاقی با تجربه دینی شناسایی گردد. در این راستا، دیدگاه تباین تجربه اخلاقی و تجربه دینی و دیدگاه اتحاد آن دو نیز مورد بررسی قرار می گیرد. حاصل آنکه نمی توان هر تجربه اخلاقی ای را تجربه دینی شمرد. همه مصادیق این دو نیز یکسره از یکدیگر جدا نیستند، بلکه نسبت میان تجربه اخلاقی و تجربه دینی عموم و خصوص من وجه است.
    کلیدواژگان: تجربه، تجربه اخلاقی، تجربه دینی، نسبت تجربه اخلاقی
  • نیره حاجی علیان، خسرو باقری، محمدرضا شرفی، سیدمهدی سجادی صفحه 63
    از مهم ترین و بزرگترین نعمت هایی که خداوند سبحان به انسان بخشیده است، نعمت کرامت و فضیلت انسانی است که از مقام خلافت الهی انسان، سرچشمه می گیرد. کرامت، مربوط به شرافت ذاتی انسان می شود و فضیلت، برتری او را نسبت به غیر بیان می کند. کرامت از نگاه دینی محصور به کرامت ذاتی نمی شود و آدمی می تواند با تقرب به خدا و پرهیزکاری بر آن بیفزاید و ارزش متعالی تری کسب کند و این ارزش، ارزش اکتسابی است؛ اما بنابر آیات و روایات، مبنای رفتار ما با دیگران حفظ کرامت ذاتی آنهاست. هدف این پژوهش، تبیین نقش کرامت انسانی در تربیت اخلاقی و استنتاج رهنمودهایی برای مربی و متربی است. در این نوشتار، با بررسی آیات قرآن، کرامت انسانی به عنوان زیربنای تربیت اخلاقی در نظر گرفته شد و با به کارگیری روش استنتاج، اصل ضرورت تجلی کرامت انسان در تربیت اخلاقی و روش های تربیتی تکریم شخصیت، تغافل از خطاهای اخلاقی، حفظ آبروی خود و دیگران و اعتراف به کمالات دیگران تبیین شد.
    کلیدواژگان: کرامت انسانی، اخلاق، تربیت اخلاقی، عمل اخلاقی
  • سیاوش میرزایی، رضاعلی نوروزی صفحه 77
    تربیت امری پیچیده، پردامنه و وقتگیر است. آگاهی از روش ها و اهداف تعلیم و تربیت به ویژه تربیت اخلاقی، مستلزم شناخت آرای مربیان بزرگ، خصوصا صاحب نظران اسلامی است. ازاین رو هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های تربیت اخلاقی از دیدگاه مقام معظم رهبری است. روش مورد استفاده تحلیل محتوای کیفی است. الگوی تربیتی این پژوهش، قرار گرفتن تربیت اخلاقی در کنار تعلیم است. منابع تحقیق شامل کتاب ها، مجلات، مقالات و سخنرانی هاست. اصلی ترین هدف تربیت انسان های متفکر، محقق، پیشرو، عالم، متدین، متخلق و آراسته به فضایل اخلاقی برای رسیدن به بصیرت، سعادت و جامعه صالح در شئون فردی و اجتماعی است که دستیابی به غایت اصیل زندگی انسانی یعنی قرب الی الله و تخلق به اخلاق الله را دربر خواهد داشت.
    کلیدواژگان: مقام معظم رهبری، تربیت اخلاقی، تعلیم و تربیت، فضایل اخلاقی، بصیرت
  • علیرضا عظیم پور صفحه 101
    مکاشفه های اخلاقی قواعد سردستی و شهودی اند که در گفت وگوهای اخلاقی روزمره مورد استفاده قرار می گیرند. هرچند این قواعد پاسخی سریع و اغلب درست به معماهای اخلاقی انسان می دهند، استفاده بدون تامل و استدلال از آنها می تواند موجب خطاهایی در تصمیم گیری های اخلاقی شود. حال پرسش این است که خطاپذیری این مکاشفات چه تلویحات و محدودیت هایی را برای تفکر اخلاقی انسان فراهم می کند؟ هدف این پژوهش، معرفی مکاشفه های اخلاقی در روان شناسی و بررسی تلویحاتی است که این مکاشفه ها، برای رویکردهای مختلف فلسفه اخلاق دارد. از طریق روش کتابخانه ای ابتدا مکاشفه های اخلاقی به روشنی توضیح داده، و سپس به روش تحلیلی- منطقی پیامدهای این مکاشفات برای رویکردهای مختلف فلسفه اخلاق بررسی شد. مکاشفات اخلاقی، می تواند خطاپذیری تصمیمات اخلاقی را در صورت پذیرش صرف رویکرد عاطفه گرایی نشان دهد. افزون بر این، برخلاف توصیه فلاسفه اخلاق شهودگرا، مردم شهودهای خود را به جای استفاده صرف در مسائل بنیادی اخلاقی، در مسائل روزمره به کار می اندازند.
    کلیدواژگان: مکاشفه های اخلاقی، پیامدگرایی، تکلیف گرایی، شهودگرایی، عاطفه گرایی
  • الهام اسراری، سحر رشیدی صفحه 119
    هدف از این مطالعه، بررسی رابطه میزان نگرش مذهبی با نگرش و رفتار محیط زیستی در میان دانشجویان دختر است. روش این پژوهش توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، 320 نفر از دانشجویان دختر رشته های کشاورزی و زیست شناسی دانشگاه پیام نور شهرستان رامهرمز بود که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 96 نفر تعیین شده است. اطلاعات حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از نرم افزار spss19 و آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون، و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. یافته ها نشان داد ضریب همبستگی پیرسون میان نگرش و رفتار محیط زیستی با نگرش مذهبی به ترتیب برابر با 468/0 و 464/0 است. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد، با توجه به ضریب همبستگی چندگانه (694/=R)، شدت رابطه بین متغیرهای ملاک و متغیر پیش بین بسیار قوی و اثر گذار بوده است. نتایج این پژوهش می تواند در طراحی و تدوین محتوای آموزشی مورد بهره گیری قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نگرش مذهبی، نگرش و رفتار محیط زیستی، دانشجویان، دختران
  • ملخص المقالات
    صفحه 133
|
  • Salman Bahjati, Akbar Mirsepah Page 5
    Some researchers have never agreed with Allame Tabatabaei about considering morality as an absolute affair. The purpose of this study is to prove moral absoluteness based on Allame Tabatabaei`s work. To this end, we have described moral obligatory concepts and axiological concepts and analyzed them philosophically. In the area of obligatory concepts, we show that in spite of being subjective, moral obligations are based on facts and they are capable of fulfilling the absoluteness and eternity of morality. In the realm of axiological concepts, mentioning Allame`s two definitions of the terms good and evil, we have specified that one of the definitions are excluded from the realm of practical wisdom, so that discussing it for proving or rejecting absoluteness is futile. The other definition, which is agreeable and disagreeable with the ultimate end shows the necessity in relation and necessitates moral absoluteness.
    Keywords: Allame Tabatabaei, absoluteness, relativity, conventionalities, good, evil, rules
  • Ali Bahram Tajari, Ahmad Hossein Sharifi Page 21
    Applied ethics, as one of the new fields of ethics has three major missions: First, answering to the new and special ethical issues in each specific aspect of modern life, second, attempting to ensure conformity with the arguments, principles and ethical values in specific cases and finally eliminating ethical interferences. Interferences in the area of security ethics happen when the security force confronts two missions regarding the position of Obedience, and has to select only one. The pivotal point is in specifying a selection criterion for one of the sides of the interference and presenting a solution for them. Using a descriptive and analytic method, the present paper deals with only one fundamental criterion in eliminating ethical interferences, namely the principle of the most important and important. Considering the aspects of interferences, the final result of this paper is that although interferences are inevitable, but given the authentic philosophical foundations of ethical philosophy and the mentioned principle in this paper, one is able to eliminate them. This means that these interferences are rudimentary and deep-seated.
    Keywords: foundations, principles, security, ethics, security ethics, privacy, conflict, interference
  • Hosseinali Sheidan Sheid, Mohammad Fathali Khani Page 43
    Discussing about the relationship between moral experience and religious experience is relevant to the relationship between religion and morality, but is independent from that topic and is efficient in showing the nearness of morality and religiosity. In the present paper in order to realize the kind of relativity between these two experiences, after expressing the similarities of moral experience and religious experience, the author tries to express his intention of moral experience and religious experience. Using Davis`s six-part categorization about the kinds of religious experiences and measuring the relation of each one of them with moral experience, the author identifies the relationship between moral experience and religious experience. In this regard, moral experience and religious experience view on diversity and unification will be analyzed. Consequently we cannot consider every moral experience as a religious one. Also all the instances of these two experiences are not entirely different, however the relationship between moral experience and religious experience is partial inclusion.
    Keywords: experience, moral experience, religious experience, moral experience relation, religious experience
  • Nayereh Hajialiyan, Khosro Bagheri, Mohammad Reza Sharafi, Seyyed Mahdi Sajjadi Page 63
    One of the most important assets that God has bestowed on man is dignity and human`s virtue which is originated from divine vicegerency. Dignity is related to man`s essential honesty, and virtue indicates his superiority to others. From the religious point of view, dignity is not confined to the essential type only and by nearness to God and piety, man can promote it and acquire more transcendent value; however, according to the verses and narrations, we have to behave towards others based on retaining their inherent dignity. The purpose of this research is explaining the role of human`s dignity in moral education and deducing some guidance for the trainer and trainee. Analyzing holy Quran`s verses, in this paper human`s dignity is considered as the foundation of moral education and by using the deducive method, the principle of the necessity of human`s dignity revelation in moral education and character honoring educational methods, negligence in ethical lapses, retaining the dignity of self and others and admitting to other`s perfections were explained.
    Keywords: human's dignity, morality, moral education, moral act
  • Siavash Mirzaei, Rezaali Norouzi Page 77
    Education is complicated, wide-ranging and time-consuming. An awareness of the methods and aims of education, especially moral education, necessitates the understanding of the views of great scholars, especially Islamic scholars. Consequently, the purpose of the current paper is analyzing moral education components from the view point of the supreme leader. The method which is used in this research is qualitative content analysis. The educational pattern of this paper is adding moral education to education. The research resources include books, magazines, articles and lectures. The main purpose of educating men who are wise, scholar, pious and endowed with virtues in order to achieve vision, is the individual and social happiness and righteous society, so that one can reach the ultimate purpose of life, which is nearness to God and taking on Devine characteristics.
    Keywords: supreme leader, moral education, education, moral virtues, vision
  • Alireza Azimpour Page 101
    Moral heuristics are careless and intuitive rules which are used in moral routine conversations. Although these rules present a rapid and often correct answer to human`s moral dilemmas, careless and thoughtless use of them can lead to falsely moral decisions. The question here is; what implications and restrictions can infallibility of these heuristics bring for human`s moral thinking? This paper aims at introducing moral heuristics in psychology and examining their implications for different approaches to moral philosophy. At first moral heuristics were clearly explained through the library-based method, then by the method of logical-analytical the consequences of these heuristics were analyzed for different approaches to moral philosophy. Moral heuristics can show the moral decisions` fallibility, in case there is mere acceptance of emotivistic approach. Moreover on the contrary to what intuitivist moral philosophers declare, people use their own intuitions in everyday life rather than its mere use in fundamental moral problems.
    Keywords: moral heuristics, consequentialism, deontologism, intuitivism, emotivism
  • Elham Asrari, Sahar Rashidi Page 119
    This study aims at analyzing the relationship between religious attitude and environmental behavior among female students of university. The research method is descriptive-survey. The statistical population includes 320 female students of agriculture and biology major at Ramhormoz Payam Noor University. The sample size is including 96 people by using Morgan`schart. Research data have been statistically analyzed by using SPSS19 and Pierson`s correlation coefficient and regression analysis statistical test. The findings show that Pierson`s correlation coefficient for environmental behavior and religious attitude are respectively 0/468 and 0/464. Moreover the result of multivariate regression analysis shows that given the multiple correlation coefficients (R=/694), the intensity of the relationship between the criterion variable and the predictor variable is very strong and influential. Research findings can be used in designing and development of educational content.
    Keywords: religious attitude, environmental behavior, students, girls