فهرست مطالب

معرفت اخلاقی - پیاپی 21 (بهار و تابستان 1396)

نشریه معرفت اخلاقی
پیاپی 21 (بهار و تابستان 1396)

  • 112 صفحه، بهای روی جلد: 70,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/05/09
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیدعبدالهادی حسینی، امیر خواص صفحه 5
    همه ادیان و مکاتب الهیاتی، مدعی راهبری و هدایت انسان به سوی سعادت و کمال هستند. در این میان، توجه به گرایش ها و امیال فطری یا غریزی انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خداگرایی، خودگرایی و دیگرگرایی از جمله همین گرایش ها است. با توجه به اهمیت سعادت انسان، به عنوان غایت اصلی او در زندگی و نیز نشان دادن سازگاری و عدم تعارض میان گرایش های مورد بحث، این مقاله بر آن است تا با روشی توصیفی- تحلیلی و با ارائه شواهدی از آیات و روایات در فرایند تحقیق، افزون بر تبیین این سازگاری و حل تزاحم میان این گرایش ها، جامعیت نظام اخلاقی اسلام و معارف عمیق این آیین وحیانی را در مقایسه با سایر مکاتب اخلاقی نشان دهد. نظام اخلاقی اسلام، با تعیین «قرب اختیاری به خداوند»، به عنوان ملاک ارزش فعل اخلاقی و غایت قصوای اخلاق، ضمن تاکید بر امکان جمع میان گرایش های یاد شده و با محور قرار دادن خداگرایی و توصیه به انجام هر کاری برای کسب رضایت خداوند، روش جمع معقول و مناسبی میان آنها ارائه می کند. تبیین چگونگی این جمع، هدف اصلی این پژوهش می باشد.
    کلیدواژگان: خودگرایی، دیگرگرایی، خداگرایی، نظام اخلاقی اسلام، نیت و انگیزه، قرب به خدا، ارزش
  • افضل بلوکی، محمدعلی مصلح نژاد صفحه 21
    چیستی حقیقت گزاره های اخلاقی و اینکه احکام اخلاقی از سنخ قضایای واقعی است یا اعتباری؛ یکی از مسائل مهم فلسفه اخلاق است. تاکنون دیدگاه های مختلفی درباره تحلیل گزاره های اخلاقی ارائه شده است. یکی از دیدگاه های معروف، که در زمره دیدگاه های غیرشناختی قرار می گیرد، دیدگاه احساس گرایی است. هدف این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، اثبات ناکارآمدی احساس گرایی آیر است که از جمله اولین نظریه پردازان این مکتب می باشد. بی اهمیت جلوه دادن آموزه های اخلاقی، بیهوده پنداشتن تعالیم وحیانی انبیاء، نفی استدلال و مشاجرات عقلانی، نسبی گرایی و ناموجه دانستن قضاوت و داوری اخلاقی، از جمله نقدهای وارد بر این نظریه است که به واسطه انگاره بی معنایی مفاهیم و احکام اخلاقی و ذهنی انگاشتن آنها، همچنین به واسطه کارکرد صرفا عاطفی گزاره های اخلاقی و غیرقابل انتقال بودن آن به مخاطبان به دست می آید.
    کلیدواژگان: احساس گرایی، معناداری، غیرواقع نمایی، ارزش اخلاقی، پوزیتیویسم اخلاقی
  • مسلم چرابین، زهره مشکی باف مقدم، عاطفه صلواتی، فاطمه طلایی بیمرغی صفحه 35
    از مهم ترین متغیرهای موفقیت یک سازمان، اخلاق حرفه ای است. با توجه به اهمیت این موضوع در تربیت معلم، شاخصه های اخلاق حرفه ای را از دیدگاه علامه طباطبائی، بررسی نمودیم. جامعه آماری، دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و نمونه آماری، دانشجویان 11 رشته دبیری، مشاوره و علوم تربیتی پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد، سال تحصیلی 95-96 می باشد. روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای، متناسب با حجم نمونه بود. تحقیق از نوع توصیفی به روش پیمایشی و ابزار پژوهش، پرسش نامه بومی سازی شده محقق ساخته، روایی پرسش نامه از طریق تحلیل محتوا و اعتبار آن از طریق آلفای کرونباخ تحلیل تجمیعی داده ها در نرم افزار spss محاسبه و نتایج تفسیری آن بیان شد. نتایج، در حوزه معرفتی اساتید، از لحاظ توجه به معنویات و امر خودسازی در حد بسیار مطلوب، در حوزه رفتاری، اکثر اساتید در دو مولفه نظم و انضباط و رازداری در حد بسیار مطلوب، در حوزه گفتاری اساتید از لحاظ مولفه اجتناب از به کارگیری کلمات سخیف و طنزهای ناشایست، در حد بسیار مطلوب و در حوزه ظاهری اساتید، از لحاظ هر دو مولفه لباس و پوشش و بهداشت شخصی در حد بسیار مطلوب ارزیابی گردیدند.
    کلیدواژگان: اخلاق، اخلاق حرفه ای معلم، علامه طباطبائی
  • سیدضیاءالدین علیانسب، فاطمه شاه محمدی صفحه 53
    نقد، داوری و تشخیص قوت و ضعف اثر، نشان دادن کاستی ها و نمودن راه های تازه و حفاظت از سلامت و حریم دانش است. در هر عصری افرادی هستند که به عرضه آثار نازل، سست و بی پایه اقدام می کنند. ازاین رو، لازم است ناقدان با التزام به اخلاقیات و اصولی خاص، اقدام به نقد آثار نموده و مدافع و حافظ سلامت علمی جامعه باشند. علامه طباطبائی نیز محقق و عالمی فرهیخته و ناقدی متخصص بودند که سره را از ناسره تشخیص می دادند. این مقاله تلاش دارد ضمن تحلیل معنای نقد و بیان مهم ترین اصول اخلاق نقد، مصادیقی از رعایت اخلاق نقد در سیره علمی علامه طباطبائی بررسی کند. بررسی سیره علمی ایشان از خلال منابع مکتوب و به روش کتابخانه ای، حاکی از این است که علامه طباطبائی مهم ترین اصول حاکم بر نقد مانند داشتن انگیزه الهی و معنوی، آزاداندیشی و پرهیز از تعصب، نقدپذیری و انصاف علمی، پشتکار و خستگی ناپذیری، داشتن تخصص نقد، برهانی و مستدل نویسی، جسارت علمی، حفظ حرمت ها و عدم هتاکی در نقد را رعایت کرده است.
    کلیدواژگان: علامه طباطبائی، اخلاق، نقد، اخلاق نقد، آزاداندیشی
  • فاطمه سادات موسوی ندوشن، سید ابراهیم میرشاه جعفری صفحه 69
    تغافل، یکی از روش های قابل توجه در تربیت و یکی از اصول مهم زندگی آرام و خالی از دغدغه است که در عرصه های گوناگون حیات بشری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. چشم‏پوشی از اشتباه دیگران، رفتاری آگاهانه برای حفظ شخصیت فرد خطاکار و متوجه ساختن او به کار نادرست خویش است. هدف این پژوهش، مفهوم شناسی تغافل، تبیین انواع و آثار تربیتی آن می باشد. بدین منظور، این نوشتار با رویکرد توصیفی – تحلیلی به مطالعه و بررسی آیات قرآن کریم، روایات، و آثار مرتبط و استنباط از آنها پرداخته است. یافته ها حاکی از این است که تغافل با هدف اصلاح رفتار به کار می رود. اگر خطا ناچیز باشد و متربی بر خطا اصرار نورزد و عزت نفس وی حفظ گردد. آثار تربیتی ارزشمندی مانند تداوم ارتباط با مربی، حفظ کرامت متربی، زمینه سازی اصلاح رفتار متربی، اعتبار مربی و آرامش خاطر مربی را در پی خواهد داشت.
    کلیدواژگان: تغافل، روش تربیتی، تربیت، انواع تغافل
  • حسن نجفی، محسن غنی صفحه 83
    هدف این پژوهش، شناسایی موانع و عوامل آسیب زای تحقق تربیت اخلاقی اثربخش در خانواده است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و برای گردآوری داده ها، منابع موجود و مرتبط، با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع، جمع آوری و با شیوه های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش بیانگر این است که از مواردی مانند موانع وراثتی و موانع محیطی (تغذیه حرام، رفتار نادرست والدین، تربیت دیرهنگام و عادت ندادن فرزندان به کارهای نیک در کودکی، تزاحم بین گفتار و رفتار والدین، تعارض بین الگوها، تحقیر فرزندان، خشونت و سخت گیری والدین، نداشتن برنامه ریزی برای استفاده فرزندان از رسانه، عدم توجه والدین نسبت به گزینش دوستان و همسالان فرزند، عدم شناخت والدین نسبت به سطح درک اخلاقی فرزندان) می توان به عنوان موانع و عوامل آسیب زای تحقق تربیت اخلاقی اثربخش در خانواده تعبیر نمود.
    کلیدواژگان: خانواده، فرزندان، تربیت اخلاقی، موانع اثربخشی
  • صفحه 99
|
  • Sayyed Abdolhadi Hosseini, Amir Khavas Page 5
    Every religion and theological school claims that it guides mankind towards happiness and perfection. Considering man's innate tendencies and natural inclinations, such as Deism, Egoism, Tuism has special importance. Due to the importance of man's happiness which represents his main goal in life and in order to show the compatibility and consistency of the tendencies in question, this paper uses a descriptive-analytical method and cites some Quranic verses and narratives to explain this compatibility and resolve the conflict between these tendencies. It also shows the comprehensiveness of the moral code in Islam and the profound knowledge of this reveled faith as compared to the other moral schools. Determining "optional nearness to God" as the criterion for the value of moral act and ultimate goal of ethics, morality, stressing the possibility of the integrity of the mentioned tendencies, concentrating on deism and recommending doing all that leads to God's good pleasure; the moral code in Islam provides a good reliable method for their integrity, an issue on which this study is centered.
    Keywords: egoism, tuism, deism, the moral code in Islam, Intent, motivation, nearness to God, value
  • Mohammad Ali Moslehnejad, Afzal Boluki Page 21
    What the reality of moral propositions is and whether moral precepts are real or arbitrary premises are among the fundamental issues in philosophy of ethics. So far, different perspectives have been presented on the analysis of moral propositions. Emotivism is one of the well-known non-cognitive views. The purpose of this descriptive-analytical study is to prove the ineffectiveness of emotivism proposed by Ayer, who is one of the first theorists of this school. Rejecting moral teachings, regarding the revealed teachings of prophets as futile, denying rational reasoning and arguments, emphasizing on relativism and regarding moral judgments as unjustifiable are among the criticisms leveled at this theory which holds that moral concepts and precepts are meaningless and subjective and that moral propositions have a purely emotional function and cannot be conveyed to the audience.
    Keywords: emotivism, meaningfulness, anti-realism, moral value, moral positivism
  • Moslem Cherabin, Zohreh Meshkibaf Moghaddam, Atefeh Salavati, Fatemeh Talaei Bimarghi Page 35
    Professional ethics is one of the most important variables of the success of any organization. Considering the importance of this issue in teacher education, this paper examines Allamah Tabatabai 's view about the characteristics of professional ethics. The statistical population consists of the teacher students at Farhangian University of Khorasan Razavi and the sample population includs students from 11 majors in teaching, counseling and educational sciences at Shahid Hashemi Nejad in Mashhad for the academic year 1395-1396. The stratified random sampling method is suitable to the sample size. The research is a descriptive study in which survey method was used and a researcher-developed localized questionnaire was completed. The validity of the questionnaire was assessed through content analysis and its reliability was measured through Cronbach's alpha. SPSS software was used in the data analysis and thus its explanatory results were obtained. The results are very satisfactory in terms of professor's attention to spirituality and self-development. In the epistemological aspect, including the two components of discipline and confidentiality, in the behavioral aspect of most professors, including refraining from using foul language and crude jokes and in their appearance, including mode of dress and personal hygiene, the results are also very satisfactory.
    Keywords: ethics, teacher's professional ethics, Allameh Tabatabai
  • Sayyed Zia Al-Din Olianasab, Fatemeh Shahmohammadi Page 53
    Criticizing, judging and identifying the strengths and weaknesses of works show the shortcomings, open up new vista of knowledge and contribute to extending it. In every era, there are people who offer low quality, weak and unreliable works. Hence, it is necessary for critics to embark on criticizing them by using specific morals and rules, in order to secure scientific improvement in society. As a leading expert, researcher and scholar, Allameh Tabatabai was able to distinguish between what is sound and unsound. Interpreting the meaning of criticism and mentioning the basic moral rules of criticism, the present paper seeks to study some instances of observing the ethics of criticism in the scientific style of Allameh Tabatabai. A study of Allameh's scientific style by referring to the written works and library sources suggests that he applies the basic rules of criticism such as having for divine beliefs and spirituality, motivation, freedom of thought and refraining from fanaticism, accepting criticisms, scientific honesty, perseverance and strenuous work, having expertise in criticism, presenting solid evidence, scientific courage, treating others with respect and avoiding damaging criticism.
    Keywords: Allameh Tabatabai, ethics, criticism, ethics of criticism, freedom of thought
  • Fatemeh Sadat Mousavi Nadoushan, Sayyed Ebrahim Mir Shah Jafari Page 69
    Overlooking the mistakes of others, which is one of the remarkable methods in education and is among the important prerequisites for a quiet and peaceful life is of great importance in various fields of human life. Overlooking the mistake of others is a conscious behavior intended to preserve a wrongdoer’s dignity and make him/her aware of his misconduct. This paper seeks to study the idea of overlooking, identify its types and show its educational effects. To this end, using a descriptive-analytical approach, the present paper studies the Quranic verses, narrations and the related works, and then draw conclusions from them. The findings indicate that overlooking the mistakes of others contribute to correcting a person's behavior, and in case the mistake is not so serious or the learner does not persist in doing it and his/her self-esteem can be preserved, overlooking will have valuable educational advantages such as the continuity of the relationship between the learner and the teacher, maintenance of the learner’s dignity, preparing the ground for the correction of the learner’s behavior and the teacher’s esteem and peace of mind.
    Keywords: overlooking, educational method, education
  • Hassan Najafi, Mohsen Ghani Page 83
    The purpose of this study is to identify the barriers and harms to providing family with high-level moral. The research uses a descriptive-analytical method, and the data was collected from the available related resources through note-taking and was analyzed by using qualitative methods. The research results indicate that such factors like genetic barriers and environmental barriers (religiously illegal means of living, parent's unfair treatment, belated education and not acquainting children with the acceptable standards of behavior in childhood, inconsistency between parents’ words and their behavior, the difference between the patterns, looking down upon the child abuse, parental violence and strictness, having no plan for children’s use of the media, parents’ inattention to their child's selection of friends and peers, parent’s lack of knowledge about child’s level of moral perception) can be obstacles and harms to providing family with high-level moral training.
    Keywords: family, children, moral training, barriers to effectiveness