فهرست مطالب

نشریه جامعه شناسی هنر و ادبیات
سال پنجم شماره 1 (بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/04/09
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا مریدی، مریم تقی زادگان صفحات 1-22
    آموزش همگانی هنر، به عنوان بخشی از برنامه اوقات فراغت، به همت سازمان ها و نهادهای فرهنگی دولتی و خصوصی اجرا می شود. یادگیری تفننی و فراغتی هنر نه تنها موجب افزایش مهارت های هنری و آشنایی با سبک های هنری می شود، بلکه با به اشتراک گذاشتن تجربه های هنری موجب افزایش مهارت در کار گروهی، افزایش مشارکت فرهنگی، و در نهایت افزایش اعتماد به نفس خواهد شد. بنابراین، پرداختن به آموزش همگانی هنر بخش مهمی از برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی است. در این مقاله، برای شناخت ابعاد مفهومی آموزش همگانی و غیرحرفه ای هنر، چهار نوع آموزش تخصصی، حرفه ای، عمومی، و همگانی از یکدیگر تفکیک شده اند و بر ضرورت توسعه آموزش همگانی، نه تنها به عنوان یک برنامه فرهنگی، بلکه به عنوان زیرساخت های آموزش تخصصی و حرفه ای هنر، تاکید شده است.
    هدف این مقاله، تحلیل جامعه شناسانه وضعیت آموزش همگانی هنر است تا به این پرسش ها پاسخ داده شود: پتانسیل اجتماعی توسعه آموزش هنر در میان چه قشرهایی از جامعه بیشتر است؟ گسترش آموزش هنر در میان کدام قشر اجتماعی به برنامه ریزی بیشتر نیاز دارد؟ متعاقبا به این پرسش ها نیز در مطالعه میدانی پرداخته خواهد شد: هنرجویان کلاس های آموزشی در مراکز فرهنگی شهر تهران چه ویژگی های فرهنگی و اجتماعی ای دارند؟ آموزش هنر را در چه حوزه فرهنگی، برای فراغت خود انتخاب کرده اند؟ چه نگرشی به گونه های مختلف هنری دارند و عوامل تاثیرگذار بر این نگرش کدام اند؟ پاسخ به این پرسش ها، می تواند از یک سو متقاضیان آموزش غیرحرفه ای و حرفه ای هنر را ارزیابی کند و از سوی دیگر زمینه را برای برنامه ریزی فرهنگی در ارتقای کلاس های آموزش فراغتی هنر فراهم سازد.
    برای پاسخ به پرسش های تحقیق، با روش پیمایشی با 200 نفر از هنرجویان کلاس های آموزش نقاشی در مراکز آموزشی شهر تهران مصاحبه شد. یافته های این تحقیق نشان داد که هنرجویان مراکز آموزشی طیف وسیعی از اقشار مختلف جامعه و گروه های سنی مختلف با تحصیلات و سطح طبقاتی متفاوت اند؛ البته این دسترسی در طبقات پایین بسیار محدودتر و در طبقات متوسط و متوسط رو به بالا بیشتر است.
    کلیدواژگان: آموزش همگانی، آموزش هنر، مراکز آموزش هنر، نقاشی ایران، هنرجو
  • مسعود کوثری، عباس عموری صفحات 23-51
    شمایل پردازی (نگاری) چهره پیامبر و ائمه معصومین از رایج ترین شمایل پردازی ها در جهان اسلام و کشورهای شیعه نشین به شمار می رود. این هنر مردمی که گاه آن را هنر فطری می نامند، با بهره گرفتن از روایات تاریخی و نیز زمینه های تاریخی خاص شمایل پردازان به تصویرگری چهره این بزرگان دین پرداخته اند. بررسی نقشمایه ها (موتیف ها) در این گونه نقاشی مردمی حاکی از آن است که نه تنها نوعی تبادل نقشمایه ها میان ادیان گوناگون وجود دارد، بلکه بسته به شرایط تاریخی و فرهنگی شمایل پرداز، این نقشمایه ها در ترکیب های متفاوتی به کار می روند. هنر مردمی شمایل پردازی با آنکه در پرداخت ساده و از نظر محتوا فاقد پیچیدگی شمایل پردازی های نخبه است، پیام خود را در راستای بسیج احساسات توده مردم به خوبی انجام می دهد و گسترش آن در سراسر جهان اسلام حاکی از قدرت تاثیرگذاری آن است. پیوند این شمایل پردازی با مناسک دینی (برای مثال، ایام محرم در ایران)، خود گواهی بر جایگاه آن در فرهنگ دینی مردم است. شمایل نگار ی حضرت علی (ع) یکی از عناصر کلیدی در فرهنگ شیعی ایران است و جایگاهی خاص در میان مردم دارد. تعدد تمثال های آن حضرت که طی حداقل دویست ساله اخیر پرداخته شده، حاکی از این جایگاه رفیع و معنابخش است. میل به «اصلی بودن» این تصاویر از منظر جامعه شناسی هنر در خور توجه است. این میل نشان می دهد که چگونه چرخه تولید این تصاویر و تلاش برای نزدیک شدن به اصل همچنان دوام خواهد داشت.
    کلیدواژگان: حضرت علی (ع)، شمایل نگاری، هنر اسلامی، هنر مردم پسند، هنر عامیانه، هنر مردمی
  • نعمت الله فاضلی، مهری نظام آبادی صفحات 53-81
    «زن و قدرت در خانواده» تحلیل محتوای کیفی شش رمان پرفروش سال های 1378 تا 1388 است که نویسندگان آن ها همگی زن بوده اند. این مقاله نحوه بازنمایی قدرت زنان در خانواده و شکل مناسبات زنان با سایر اعضای خانواده را در این شش رمان بررسی می کند.
    در این بررسی، ایده های جامعه شناسی رمان و ادبیات عامه پسند مطالعات فرهنگی به کار گرفته شده و به جایگاه زنان و قدرتشان در خانواده و تلاششان در جایگاه یک طبقه فرودست برای مقاومت و قدرت یابی توجه ویژه شده است.
    معیارهای اصلی انتخاب رمان ها، پرفروش بودن، زن بودن نویسنده، زن بودن شخصیت های اصلی رمان، و تاکید داستان بر ابعاد قدرت زنان در خانواده بوده است. تاریخ اولین چاپ همگی این آثار بعد از دهه 70 است که به عقیده میرعابدینی (1379) دوره ای است که تحول چشمگیری در حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی از جمله رمان نویسی، به ویژه در رمان های عامه پسند، اتفاق افتاده است.
    در این پژوهش، از تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شده که به جای در نظر گرفتن فرضیه ها و اثبات قضایای نظری، بر استفاده از مقوله های اخذ شده از الگوهای نظری تاکید دارد. در این مقاله، مقوله های اصلی «قدرت» و «شخصیت زن داستان» به کمک مقوله های فرعی تر تعیین مصداق شده و از این طریق در تحلیل رمان ها و برای پاسخگویی به اهداف تحقیق به کار رفته اند.
    نتایج پژوهش نشان می دهد شخصیت های اصلی زن در این رمان ها به دنبال تعریف جدیدی از هویت و قدرت زن در خانواده اند؛ قدرتی که کم و بیش از به چالش کشیدن قدرت همه جانبه مردان شکل می گیرد. با این حال، زنان این رمان ها عناصری در کنار مردان و نه در برابر آن ها تصویر می شوند که خوشبختی را با مردان و در زیر چتر حمایت آنان مطالبه می کنند. به عبارت دیگر، قدرت یابی جدید زنان در این رمان ها، به دنبال استقلال مطلق از مردان نیست و این نکته خود یکی از مهم ترین دلایل پرفروش بودن این رمان ها در میان زنان خانه دار است.
    کلیدواژگان: بازنمایی، خانواده، قدرت، هویت
  • تقی آزاد ارمکی، آرمین امیر، سحر فائقی صفحات 83-102
    در بازه زمانی ای که دوران اصلاحات نام گرفته اتفاقات بسیاری در جامعه و سینمای ایران رخ داد. این مقاله بر دو مورد تمرکز کرده است: نخست، اتفاقی که در عرصه انتخاب های سیاسی افتاد و می توان شروع آن را پیروزی خاتمی با دو شعار هم زمان دموکراسی خواهی و عدالت طلبی دانست و پایان آن را در انتخابات 1386 با پیروزی احمدی نژاد با شعار عدالت طلبی دید، یعنی کمرنگ شدن دموکراسی خواهی به عنوان مطالبه جامعه. دوم، آزادتر شدن سینما. سینمای بعد از دوم خرداد کمتر از قبل دچار سانسور و توقیف فیلم شد و بنابراین فیلم سازان فرصت یافتند بیش از پیش دغدغه های خویش را به تصویر بکشند. پرسش اصلی این نوشته، محل تلاقی این دو اتفاق است: اینکه آزاد شدن سینما تاثیری در بازنمایی مطالبات سیاسی جامعه در سینما داشته است یا نه؟ در بررسی مطالبات سیاسی، از روش تحلیل ثانویه، و در بررسی بازنمایی فیلم ها از مطالبات سیاسی، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. نهایتا، این نتیجه حاصل شده است که آزادی سینما تاثیری مثبت بر بازنمایی خواسته های جامعه در سینما داشته است.
    کلیدواژگان: تحلیل ثانویه، تحلیل مضمون جامعه شناسی سینما، دموکراسی خواهی، رویکرد بازتاب، سینمای ایران، عدالت طلبی
  • عادل ابراهیمی لویه، همایون رضایی زاده صفحات 103-124
    در بین انواع ذوق و سلیقه افراد، سینما از مهم ترین این سلیقه ها در دنیای مدرن و امروزی است. ذائقه و سلیقه افراد جامعه، به عنوان بخشی از سرمایه فرهنگی آن ها، برگرفته از عادت واره یا ریختار آن هاست که تحت تاثیر عوامل مختلفی چون موقعیت اجتماعی، تحصیلات، محل سکونت، و... شکل می گیرد. رویکرد نظری که صرفا به مطالعه فرایند یادشده بپردازد، رویکرد نظری سرمایه فرهنگی پی یر بوردیو است. او در بررسی ذوق و سلیقه افراد معتقد است با اینکه ایدئولوژی کاریزما علاقه به فرهنگ مشروع را نوعی موهبت الهی قلمداد می کند، اما مشاهده علمی نشان می دهد که نیازهای فرهنگی به خودی خود شکل نگرفته و محصول تعلیم و تربیت اند. در این بررسی نیز با استفاده از نظریه بوردیو، این فرضیه کلی مطرح است: به نظر می رسد سلیقه های سینمایی و انتخاب سینما برای گذراندن اوقات فراغت تحت تاثیر شرایط عینی زندگی اجتماعی شکل می گیرد که از طریق ریختار یا عادت واره به کنش و ذهنیت افراد متصل می شود.
    در این تحقیق، برای بررسی سلیقه های سینمایی افراد سینمارو از روش کمی و کیفی استفاده شده است. در روش کمی، از ابزار پرسش نامه، و در روش کیفی، از مصاحبه عمیق با آگاهان و متخصصان امر استفاده شده است. نتایج پیمایش روی 378 نفر از افراد سینمارو با استفاده از آزمون های آماری مرتبط، نشان داد که پایگاه اقتصادی اجتماعی، تحصیلات، محل سکونت، و... از مهم ترین عوامل موثر بر ریختار و نهایتا شکل گیری سلیقه های سینمایی و سینمارو بودن افراد است. فقط در مورد رابطه سن و سلیقه های سینمایی مشخص شد سن تاثیری در سلیقه های سینمایی ندارد و افراد در سنین مختلف سلیقه های سینمایی متفاوت دارند.
    کلیدواژگان: اجتماعی، پایگاه اقتصادی، ریختار، سرمایه فرهنگی، سلیقه سینمایی
  • رضا صمیم صفحات 125-145
    تحقیق پیرامون فضای تولید موسیقی با رویکردهای متفاوت نظری و پژوهشی صورت گرفته است. در این مقاله که بر اساس رهیافت پژوهشی مردم نگاری/ جامعه شناختی در پژوهش روی تولیدکنندگان فرهنگی طراحی شده است، تلاش شده با توجه به عدم امکان انجام پژوهشی ساختاری درباره فضای تولید موسیقی مردم پسند در ایران، به سبب فقدان آمارهای مستند از وضعیت تولید، این فضا به مدد مفهوم پردازی جامعه شناختی در سطح خرد، با استفاده از داده هایی مستخرج از پنج مصاحبه با تولیدکنندگان گونه های رسمی و غیررسمی در شهر تهران تحلیل شود. در این مقاله برای جمع آوری داده های کیفی در پاسخگویی به این سوال که «آیا کنش میان تولیدکنندگان موسیقی مردم پسند در ایران، به عنوان سازندگان اصلی فضای تولید موسیقی، کنشی ایدئولوژیک است؟» از تکنیک گروه متمرکز بهره گرفته شد. داده ها در جریان پنج جلسه بحث با دو گروه هشت نفره به دست آمدند و بر اساس روش تحلیل تاملی تحلیل شدند. تحلیل داده ها نشان داد، فضای تولید موسیقی مردم پسند در ایران به علت ایدئولوژیک بودن تولیدکنندگان گونه های مورد بررسی به عنوان کنشگران این فضا، فضایی منازعه آمیز است و در این فضای منازعه آمیز هر گونه تلفیق موسیقی شناختی را ناممکن می نماید. برای نویسنده این مقاله، تلفیق موسیقی شناختی تنها راه برون رفت از بی ریختی فرهنگی حاکم بر فضای تولید موسیقی در ایران محسوب می شده است.
    کلیدواژگان: تولید فرهنگی، گروه های متمرکز، گونه رسمی و غیررسمی، مفهوم پردازی جامعه شناختی، موسیقی مردم پسند
  • زردشت افشاری بهبهانی زاده*، فریندخت زاهدی صفحات 147-164

    در این مقاله، نمایشنامه در آینه، اثر محمد عیدانی، نمایشنامه نویس تحسین شده ایرانی ساکن استرالیا، به عنوان نماینده ادبیات نمایشی مهاجرت ایرانیان ساکن در استرالیا، با رویکردی پسااستعماری بررسی شد. نمایشنامه، به عنوان یک اثر ادبی و هنری، می تواند وسیله ای برای نمایش و شناخت تجربیات مهاجران و همچنین افزایش آگاهی از وضعیت مهاجران در کشورهای مهاجر پذیر باشد. این پژوهش از رویکرد نقد و تحلیل ادبی پسااستعماری بهره برده است، زیرا مفاهیم پراکندگی قومی، تبعید، و مهاجرت، سه مفهوم محوری اندیشه پسااستعماری است و گونه های مختلف ادبیات تبعید، پراکندگی قومی، و مهاجرت، به شیوه ای وسیع در نقد ادبی پسااستعماری مورد تدقیق قرار گرفته است. این مقاله، نخستین پژوهش درباره ادبیات نمایشی ایرانیان ساکن استرالیا است و از منظر نقد ادبی تحلیلی موشکافانه از لایه های پنهان یک متن ادبی متعلق به ادبیات نمایشی مهاجرت ایرانیان پسااستعماری ارائه می دهد.

    کلیدواژگان: ادبیات مهاجرت و تبعید ایران، استرالیا، عیدانی، مهاجرت و تبعید، نظریه پسااستعماری
|
  • Mohammad Reza Moridi, Maryam Taghizadegan Pages 1-22
    As a part of leisure time schedule education of art public has been carried out by public & private organizations and cultural institutions. Not only leisure art learning will increase artistic skills and the familiarity with artistic styles but also sharing artistic experiences will increase teamwork skills، cultural collaborations and finally self-confidence. Therefore، engaging in education of art public is the important part in cultural and social planning. In this article، the four types of education like specialized، professional، public and general education are separated to identify conceptual dimensions of public and amateur art education. The necessity of public education development was emphasized not only as a single cultural schedule but also as specialized and professional art education basis. The aim of this article is the sociological analysis of the education of Art public condition in order to answer these questions: Which Social classes have the more social potential of art education development? Which Social classes need a further planning in art education development? This question will be dealt in field study that: What are the social and cultural features of art students in Tehran cultural institutions? In which cultural context، they have chosen art education for leisure time? What are their attitudes toward different artistic types? What are the effective factors on this attitude? The answer to this question will investigate applicants of amateur and professional art education of one side and on the other side it can provide a situation for cultural planning in order to enhance fancy art education classes. In order to answer all research questions، 200 people of painting class students in Tehran education institution were interviewed while using survey method in interview. These findings revealed that art students are from a wide range of various classes of society، different age groups with different education level and social rank. Of course in the working classes this availability is more limited and in middle and moderate to high classes is more accessible. This article is explained the conceptual dimentions of public and amateur art education. The necessity of its development was emphasized not only as a single cultural schedule but also as specialized and professional art education basis. Education of Art public is not only a procedure to be the democratization of culture، but also is a step toward the cultural democracy. In this education، just does not pay attention to values elitist art، but also public interest is important. In this context the possibility of improving visual literacy and finally the enhance of visual culture is provided. This article provides a new fiels to study of visual culture and the role of art in forming lifestyle and also fostering aesthetic taste and cultural consumption.
    Keywords: art education, art education institutions, art student, Iranian painting, public education
  • Masoud Kowsari, Abas Amouri Pages 23-51
    The Iconography of the Prophet Mohammad and the Shiite Imams is very common among the Muslims and the Shiite countries like Iran. In this popular art، illustrators using the historical narratives depict the great religious figures of Islam. Surveying of the motifs in this popular genre suggests that it is not only a form of folk art motif dialogue between different religions out there، but depending on the historical and cultural condition of the illustrator، these motifs have been used by different combinations. Although this kind of iconography is simple stylistically، it can mobilize the Muslim people throughout the world emotionally. The strength tie between this iconography with the religious practices (for example، during Muharram in Iran)، is an evidence for its place in the religious culture of the Muslims. The iconography of Hazrat Ali as one of the key figure in the Iranian Shiite culture has a special place among the people. At least two hundred years، during which his effigy plurality of addresses، stating that high position and meaning. The desire to «be original» images from the perspective of the sociology of art is remarkable for all the people. The desire to show how the production cycle of these images and try to get closer to the still will last. The result of the study shows that in addition to the influence of different painting traditions of various countries (Iran، Turkey، Egypt and the West) in Imam Ali’s Paintings، These paintings are linked with cultural and religious traditions of every specific country. The painting illustrated in Iran، Turkey، Egypt، Afghanistan، and Arabic countries clearly reveals that each popular paiting is associated with a specific cultural patterns. For example، in Turkey، Turkish Sufi mystics and Imam Ali’s images are interwoven. In Arabic countries like Syria، Imam was pictures as a man of his peers and elders، as a tribal، Arabic man leaning on a sword. In Arabic images signs like sword، horse، and mustache are symbols of bravery، masculinity and the tribal staus. In the Iranian pictires، bravery and piety are the essential elements featured in the images. The common motifs in images reviewed include: swords، horses، halo، lion and palm. In Some images، Hazrat Ali just sitting on while a lion is sitting next to him. In other images، he is seen along with his two sons Hasan and Hussein. Interestingly، the images have changed based on the cultural and historical context of the artist. For example، in the image of Imam that is drawn in in Egypt، the Ottoman period costumes and hats are seen. In this paper، we have extracted the key motifs of the images by Ervin Panofsky’s iconological method. Panvfsky method has three stages: pre-iconography، iconography، and finally iconology. In the first stage (pre- iconographical stage) the main elements or motifs are extracted from the images. In the Second stage، these elements are interpreted in relation to each other. The main goal at this stage is that the general meaning of the image obtained. Finally، the third stage، the relationship between these elements (motifs) with ethnic and religious stories and myths from different countries are examined.
    Keywords: Imam ALi, Islamic Iconology, Islamic Art, Popular Art
  • Nematollah Fazeli, Mehri Nezamabadi Pages 53-81
    The present study depicts the analysis of quality of content of six bestselling novels from 1999- 2010. In this study، it has been tried to answer the questions how the power of women is shown (representation) by their female authors and also in these novels what kind of relations between a woman and family is clarified and how their experiences in the family are illustrated. The conceptual frame work of present study has been formal by social study of the novels، the position of popular literature in cultural studies as well as relationship between women and the novels، role and power of women in the family. According to certain criteria، namely the bestselling of the novels، third period of women’s story writing (base on Mirabedini’s category) their writing، coincidence of writers and main characters of the novels، both of them are females، and also the story which is based on the formation of women’s power in the family، these six novels have been chosen. The methodology in this study is based on analysis of quality of content of the novels. One of the characteristics of this analysis، unlike other methods which emphasizes on pouring theoretical methods، is that it uses the categories that got from theoretical patterns. In this research، the focus is on extracting the main elements repeated in the novels and those that help us to achieve our goals and by specified categories and theoretical methods and examples which are related to the research questions the novels are analyzed. With regard to refereed categories and elements in the novels and their analysis by use of them، it is understood that women are in search of new definitions of identity and power in family. Also in these novels women are defined whit presence of men and they feel happy and fortunate with men not without them. So this is one of the reason they are bestsellers.
    Keywords: family, Identity, representation, power
  • Taghi Azad Armaki, Armin Amir, Sahar Faeghi Pages 83-102
    In cinema، the relationship between art and society is questioned more than other kinds of art. Among all diverse approaches studying cinema، the reflection approach- believing cinema is impressed by the society. This approach is a theoretical framework of this research. The main question is how cinema reflected political demands of Iranian society from 1995 to 2006. This period is noticeable changes in Iranians'' political elections. In May 1997 a fairly anonymous politician won presidential election surprisingly and established his state called the reform state. Soon، afterward his sympathetic، called reformists، won city council and parliament election till 2001 that he reelected as the Islamic republic of Iran president. But afterward، reformists lost all elections till 2005 when the election of another anonymous president nearly put them away of political scene. We see these changes like this: people seeking democracy and justice، and politicians being symbols of those two. We believe these two are the main demands Iranians want from institutions of political power. Showing ups and downs of these demands، we examine if they reflected in cinema or not. In this examination we consider freedom of cinema as a condition for reflecting facts، especially in case of political demands which needs much more free cinema to be shown. Dividing these 11 yeare period to three sub periods we conclude that: 1. in the last years of Hashemi''s state even though the society had noticeable demand to change but since cinema wasn''t free enough، nothing had been showed. There was no important movie showing people want democracy so eagerly. 2. At the first state of Khatami، giving a little freedom to cinema made it an appropriate media to reflect people''s political demands. This period had movies having the demand for democracy and justice as their main theme. 3. The second state of Khatami let cinema have freedom but that cinema showed that seeking democracy falls and demand for justice increases، something the society shows too with electing Ahmadi Nezhad as a president and as a symbol of demand for justice at the same time. Finding out people political demands، we used secondary analysis method which let researcher makes advantage of other researchers'' findings. And we used thematic analysis to know which films had pictured demands of democracy and justice as their main theme. Population of the research was all the movies having public appearance from 1995 to 2006 and the sample was 110 movies consist of 10 best-sellers of each year. The sampling method was intended sampling and choosing best-sellers was a way to ensure that the movies had people approval with themselves.
    Keywords: Iranian cinema, sociology of cinema, political demands, seeking democracy, seeking justice, reflection approach, secondary analysis, thematic analysis
  • Adel Ebrahimi Louyeh, Homayoun Rezaeezadeh Pages 103-124
    In the heart of all life''s events، there has always been an interest and need toward cultural and artistic issues. In daily life، people perceive the absence of these requirements which they try to meet during their leisure time. These needs actually refer to people''s tastes and preferences according to which they organize their pastime. Every social setting provokes its own inclination toward special kinds of commodities. Every individual has got their own distinct preferences which are part their cultural identities. People are interested in different leisure activities including music، movies، theater، sports، etc. Among the wide range of leisure activities، cinema is considered to be one of the leading pastimes in today’s modern world. The tastes of individuals in the society، as part of their cultural capital، are rooted in their habitus and grow under the influence of different factors such as social status، education، place of residence، etc. The theoretical approach which studies this phenomenon is Pierre Bourdieu''s cultural capital theory. Analyzing different tastes of individuals، he believes that although charisma ideology considers interest in the legal culture as a kind of divine gift، the scientific observation shows that cultural needs are not formed by themselves but are the result of education. According to Bordieu، life style is the product of habitus which are obtained due to interaction and based on formats of habitus and are turned into systems of signs which are socially valued. Individuals’ life style results in taste formation and because of this Bordieu associates taste with habitus and believes that in the formation of tastes، attitudes are of prime importance. In the present study، applying Bordieu’s theory، the main hypothesis is as the following: It seems that the cinematic tastes and choices for sparing pastime are influenced by the real social life situations which are related to the action and mind of the individuals. The present paper is both quantitive and qualitative in nature. To analyze the cinematic tastes of the cinema-goers، in the quantative method questionnaire and in the qualitative method interview with experts in the field have been applied. To design a questionnaire which directly and indirectly illustrates the cinematic tastes، some of the questions are chosen to be researcher-made and some are inspired by Pier Bordieu’s ready-made questions on cinema-goers in Paris. In the present study، applying Bordieu’s theory، the main hypothesis is as the following: It seems that the cinematic tastes and choices for sparing pastime are influenced by the real social life situations which are related to the action and mind of the individuals. The population of the research includes the cinema-goers in Rasht (thoes who go to cinemas to watch movies). An attempt has been made to detect the effect of independent variables as: economical status، social status، education، age، etc on the dependent variables as the cinematic taste and the act of cinema-going. The effect of cinema-going as the independent variable on the cinematic taste as the dependent variable has been also analyzed. The thorough analysis of the population including 378 cinema-goers through relevant statistical tests revealed that economical status، social status، education، place of residence، etc are the main factors which exert a dominant impact on the formation of the cinematic tastes. Concerning the relationship between age and cinematic tastes، it further became known that، age has no effect on the cinematic taste and people in different ages have different cinematic tastes.
    Keywords: cinematic taste, cultural capital, economical status, formation, social status
  • Reza Samim Pages 125-145
    Different research and theoretical approaches have been adopted in the study of the space of music production. The space of production and consumption of culture in Iran as a country in transition is diverse and heterogeneous. Such a diversity and heterogeneity in itself causes problems for this space. The problem of this space، which in this research work has been defined as a small social space، in addition to diversity، is caused by non-constructive interaction of traditional and modern cultures. In this space، at times confronting discourse prepares the ground for non-dynamism of interactions and transfers it into an “amorphous” space. One of the main examples of fully challengeable cultural production and consumption space is the space for production of music in Iran which is favored by the people. Settlement of these problems، their management and control of challenges and struggles is not possible except through deep understanding and sound elucidation of elements، relationships and structures of production space of popular music. In this way، showing ideological interactions of producers and consumers of different types of popular music، by exploring intellectual meaning of such producers and consumers as cultural actors who are considered like subjects in the course of production and consumption، is necessary. In the present study، which relies on the ethnographic/ sociological research approach in the study of cultural producers، because of the impossibility of conducting a structural research on the space of popular music production in Iran due to lack of reliable statistics on the space of production، We have tried to analyze this space with the aid of a sociological conceptualization at a micro level، using the data collected from two interviews with the official and unofficial producers of popular music in Tehran. In fact this research work، by using qualitative research methodology، has been conducted among active producers and of certain types of popular Iranian and Western music in the city of Tehran as an ideal urban sample with mixed cultural structures. In order to collect qualitative data to answer the question as to whether the action among the producers of popular music in Iran، as the main constructors of the space of music production، is an ideological action، the focus group technique has been used. The data was collected through five sessions of discussion with two eight-member groups، and was analyzed using the reflective analysis method. The data analysis shows that since the producers of the discussed genres، as the actors of this space، are ideological، the space of production of popular music in Iran is a controversial space where no hybrid of cognitive music is possible. The hybrid of cognitive music specially in western culture is possible. This possibility is a consequence of constitution of cultural field or social space of production and consumption of popular music. From the viewpoint of the authors of the present article the hybrid of cognitive music، like to western cultures، seems to be the only way to overcome the cultural dismorphy existing in the space of music production in Iran.
    Keywords: cultural production, focus groups, formal, informal genres, popular music, sociological conceptualization
  • Zardosht Afshari Behbahani Zadeh, Farindokht Zahedi Pages 147-164

    Using the postcolonial approach،this paper analyzes the play «In the Mirror»، a work by MammadAidani، Iranian migrant playwright in Australia، in order to discuss the process of Iranian Migrants'' re-identification in Australia. Literary works may reflect realities of the society. So literature may have the role like a mirror for its society. Plays، as literature works، could be the tools for depicting the migrant experiences and also the reflections of the host society to these migrants. Aidani is a high profile and well received Iranian-Australian playwright in Australia whom one of his plays as a migrant dramatic literature works of Iranian in Australia is discussed in this research to shed light on the deepest layers of lived experiences of Iranian migrants and refugees in Australia. Based on the global migrant origin database in 2000، Australia is the 8th destiny of Iranian migrants، refugees and exiles. In the first glance it seems that Iranian culture is somehow different from Australian culture. Consequently with respect to the Identity and Language، the Iranian Identity and Language differ from the Australian. On the other hand in order to integrate to the host society، Iranian migrants have to re-identify themselves in a way that host society demands. Can Iranian migrants and refugees pass this passage without troubles and challenges? Or settle themselves in the middle of the way? What are the reflections of host society to this process of re-identification? This research program focuses on approach from post-colonial literature studies، because despite the reservations and debates، research in postcolonial literature studies is growing because postcolonial critique allows for a wide-ranging investigation into power relations in various contexts and also various forms of dislocations، such as exile، diaspora and migration have been productively and extensively explored in both postcolonial theory and literary texts so diaspora، exile and migration are three central topics of postcolonial thoughts. In the literature regarding immigration and immigrants in the various states، the label post-colonial migration and/or post-colonial immigrants is regularly used. The use of such a general label suggests that there is a fundamental similarity between this kind of migrations setting it apart from other migrations as for instance from Turkey to Germany. As is often the case with such general labels، this is partly true and at the same time partly misleading. It is therefore worthwhile to take a closer look at the characteristics of migration from former colonies to present-day welfare states. It seems reasonable to claim that the majority of migration literature works can be better understood through the application of postcolonial reading strategies. Key concepts of postcolonial literary approach، such as Orientalism، otherness، hybridity، Identity، binary opposition، East and margin could be productively used to analyze a literature text belongs to Migration literature where the migrant or refugee as an Other would be marginalized by his or her hosts. This research program also is likely to be the first research on the dramatic literature of Iranian migrants in Australia which by using postcolonial literary approach، provide a scrutinized analysis of sub and hidden layers of a literary text which belongs to Iranian migrants and refugees in Australia.

    Keywords: Aidani, Australia, migration, exile, exile literature of Iran, postcolonial theory