فهرست مطالب

جامعه شناسی هنر و ادبیات - سال هشتم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

نشریه جامعه شناسی هنر و ادبیات
سال هشتم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جواد علیمحمدی اردکانی، مرجان ادراکی صفحات 1-28
    هدف از این پژوهش شناخت مولفه های نقاشی زنان در دهه های 1370 و 1380 است. بی شک، گشایش فضای هنری برای فعالیت زنان و افزایش شمار زنان نقاش میدانی برای شناسایی این فضا فراهم می آورد. در این پژوهش، از نظریه جیمز پل جی و روش تحلیل متن او استفاده شد. جامعه آماری شامل ده زن نقاش معاصر است: پنج هنرمند از فعالان دهه 1370 و پنج هنرمند از دهه 1380. از هر هنرمند ده اثر، بر اساس روش تحلیل متن، برگزیده و تحلیل شد. بر اساس داده ها و نتایج این پژوهش، آثار این نقاشان معاصر ایرانی تقریبا دارای مولفه های مشترکی است؛ این مولفه ها از تجربیات همسان زنان هنرمند در جامعه ایرانی سرچشمه می گیرد.
    کلیدواژگان: زنان نقاش معاصر، صورت بندی و مولفه ها، فضای هنر معاصر، نقاشی زنان، نقاشی معاصر ایران
  • علی شیخ مهدی، فروغ خبیری، اصغر فهیمی فر صفحات 29-51
    از آنجا که یکی از مولفه های مهم هویت مردمان یک کشور تاریخ مشترک آنان است، لزوم توجه به تاریخ و حفظ آن به صورت شفاهی و کتبی اهمیتی دوچندان می یابد؛ در غیر این صورت، با گذر زمان، به تدریج فاصله میان نسل ها آن قدر افزایش می یابد که اشتباهات پیشین تکرار خواهد شد. از سوی دیگر، در جامع های که ثبت تصویری رخدادهای تاریخی چندان قوت نداشته باشد بازسازی و معادل سازی تصویری تاریخ برای نسل جوان آن جامعه، که روز به روز از مطالعه همان منابع محدود کتبی یا شفاهی حوادث کشورشان دور شده اند، ضرورت ویژه ای می یابد. در مطالعه حاضر، مجموعه عکس های صحنه پردازی شده آزاده اخلاقی، با نام به روایت یک شاهد عینی، درباره مرگ هفده تن از ناموران تاریخ معاصر ایران، با روش پژوهش تحلیلی تفسیری بررسی شده است. بدین منظور، از آرای رولان بارت در تحلیل متون ادبی بر اساس رمزگان های پنجگانه معرفی شده در کتاب اس/ زد (1970) و برای تحلیل متون تصویری از مفاهیم استودیوم و پونکتوم در کتاب اتاق روشن (1980) به منزله چارچوب نظری استفاده شده است. این نوشتار نشان خواهد داد که مجموعه عکس های به روایت یک شاهد عینی در مرز میان متن خواندنی و نوشتنی قرار دارد، زیرا، از یک سو، عکاس، با بازسازی عینی اسناد و مدارک به صورتی واقعی نما، تاریخ را روایت می کند و جای معناسازی برای مخاطب باقی نمی گذارد و، از سوی دیگر، مخاطب با مشاهده برخی از عکس ها به خوانشی تفسیری از تاریخ معاصر دست می یابد که از تصویر صحنه پردازی شده فراتر می رود. از این رو، به واسطه آنچه بارت بدان نام پونکتوم نهاده بود، مجموعه به روایت یک شاهد عینی به متنی نوشتنی بدل می شود؛ متنی که معنایش یکسره و آگاهانه وابسته به معناهایی است که مخاطب می آفریند.
    کلیدواژگان: آزاده اخلاقی، بازسازی، رولان بارت، عکاسی صحنه پردازی شده
  • محمد بای، مرتضی واحدیان، بهروز محمودی بختیاری صفحات 53-78
    فیلم گوزن ها و کندو، دو اثر سینمایی پیش از انقلاب اسلامی، نشانه هایی از سینمای موج نو را دارند. این دو فیلم توانستند در فضای ذهنیت اجتماعی کنشگران روزمره تاثیر متفاوتی بگذارند. در این پژوهش، با تکیه بر نظریه ساختاربندی بوردیو، سعی شده است سبک روایی دو فیلم گوزن ها و کندو، با نگاه به سوژه های مطرح شده در فیلم، بررسی شود. نتایج این بررسی نشان می دهد کنشگر اجتماعی، به رغم اینکه تحت تاثیر ساختارها به زوال کشیده می شود و از متن به حاشیه پرتاب می شود، بزنگاه ها یا پرسوناژهای سمپاتیک دوم می تواند به کنشگر آسیب دیده در میدان اجتماعی کمک کند تا علیه نظم زمانه اش برخیزد و از جایگاه طبقاتی و منزلتی خویش فراتر رود. شخصیت های این دو فیلم بیانگر آن اند که سوژه می تواند از حدود ایدئولوژیک زمان و مکان خویش بگذرد و تحت تاثیر دگردیسی روحی به مقاومت در مقابل ارزش ها و هنجارهای رایج دست بزند و، با معناگریزی از سطوح ارزشی جامعه ، به معنادهی ساختارها اقدام کند و عاملیت خویش را از طریق همین طغیان علیه نظام اجتماعی ثابت کند.
    کلیدواژگان: پیر بوردیو، سرمایه، عادت واره، قرائت مناقشه برانگیز، منش، میدان
  • اعظم راودراد صفحات 79-106
    جامعه شناسی هنرمندان یکی از زیرمجموعه های جامعه شناسی هنر است که هنرمندان را حداقل از دو منظر مطالعه می کند. اول، این شاخه ویژگی های فردی، اجتماعی و فرهنگی هنرمندان و نیز رابطه آن با گرایش آنها به هنرمند شدن را مطالعه می کند. دوم، این شاخه سبک ها و مضامین غالب در آثار هنرمندان در دوره زمانی معین و رابطه آن با شرایط اجتماعی معاصرشان را مطالعه می کند. داده های این پژوهش از مطالعه میدانی 75 نفر از نمایشنامه نویسان گرد آمده است که به دو طریق مطالعه شده اند. اول، آنها به پرسشنامه ای پاسخ داده اند که در آن سوالات کلی طرح شده بود. دوم، دو نمایشنامه از هر نویسنده به انتخاب خودش مطالعه شد و بر اساس نتایج این مطالعه و نیز نظر خود نویسنده و نظر منتقدان، سبک و مضمون غالب در آثار نویسندگان مشخص شد. با تقسیم کلی دوره تاریخی مطالعه به دوره های کوچک تر و مطالعه شرایط اجتماعی در هر دوره، رابطه بین سبک و مضمون غالب نمایشنامه ها و شرایط اجتماعی معاصرشان تحلیل شد. مهم ترین یافته پژوهش این است که برخلاف انتظار و برخلاف یافته های تحقیقات مشابه در ایران و دیگر نقاط دنیا، میان سبک و مضمون نمایشنامه ها با ویژگی فردی و اجتماعی نویسندگان و نیز با شرایط اجتماعی معاصرشان رابطه معنی داری وجود ندارد. این یافته ها در بخش آخر مقاله، تحلیل و تبیین شده است.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی، هنر، نمایشنامه نویسان، سبک، مضمون
  • مهدی مرادی، احسان آقابابایی، جمال محمدی، مسعود کیانپور صفحات 107-134
    ساختارهای جامعه در دهه های 1340 و 1380 دست خوش تحولات بسیاری شد. در دهه 1340 شاه به یک رشته اصلاحات با نام «انقلاب سفید» دست زد؛ از جمله اهداف شاه تبدیل ایران از یک کشور عقب افتاده فئودالی به یک کشور پیشرفته صنعتی بود. در دهه 1380 نیز، با به قدرت رسیدن اصلاح طلبان، گفتمان های موجود در جامعه تغییر کرد و به زنان و خواسته های اجتماعی طبقه متوسط جدید توجه شد. خانواده، یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی، از ساختارهای جامعه تاثیر می پذیرد. هدف از مطالعه حاضر تفسیر و مقایسه شیوه بازنمایی خانواده در رمان های دو دهه 1340 و 1380 است. در این زمینه، پنج رمان متعلق به این دو دهه انتخاب شد. رویکرد کلی مطالعه حاضر نظریه بازنمایی و روش به کاررفته در آن تحلیل روایت است که در انگاره تفسیری قرار می گیرد. با کاربرد نظریه بازنمایی تلاش شد تا ارتباط میان سطح متن رمان و سطح فرامتن اجتماعی اقتصادی کشف شود. بر اساس نتایج تحلیل ها، تحولات این دو دهه، که شتاب زده صورت گرفته است، باعث شده که در بازنمایی وضعیت خانواده ها، در سطح نظریه، روابط متقابل بین اعضای خانواده پرتنش باشد و در سطح معنای بازنمایانه خانواده واپاشیده شود.
    کلیدواژگان: انقلاب سفید، بازنمایی، تحلیل روایت، خانواده، رمان
  • شاپور بهیان صفحات 135-161
    دهه 1320، هم زمان با تبعید رضاشاه از ایران، با گشایش فضای فرهنگی سیاسی کشور آغاز می شود. حزب توده قدرت بیشتری می یابد. اما، قدرت حزب مدیون حضور نیروهای شوروی در ایران، طی جنگ جهانی دوم، است. این پرسش برای اعضا و هواداران مطرح می شود که پس از خروج نیروهای شوروی از ایران برای حزب و اعضا و هواداران حزب چه اتفاقی می افتد؟ در نتیجه، برای در دست گرفتن قدرت و سرنگونی رژیم شاه، در میان آنان درخواست اقدام و عمل فوری شدت می گیرد. حزب از عمل امتناع می کند و اعضا و هواداران را به بردباری و صبر دعوت می کند. ابراهیم گلستان، در مجموعه داستان آذر، ماه آخر پاییز، به شکلی هنری، این پاسخ حزب را مجسم کرده است. این مطالعه، با استفاده از نظریه بازتاب، بر آن است تا روشن کند شرایط و انتظارات این دوره، به ویژه اعضا و هواداران، چگونه در این اثر بازتاب یافته است؟ پاسخ این انتظارات چه بوده است؟ و این پاسخ تا چه حد به پاسخ حزب نزدیک یا از آن دور بوده است؟ ادعای مطالعه حاضر این است که، به رغم اینکه نویسنده آشکارا از سبک های روایتی مدرن بهره جسته است، همچنان در همان قالب های مرسوم مکتب رئالیسم سوسیالیستی، مکتب رسمی ادبیات و هنر اتحاد جماهیر شوروی، عمل می کند و تا حد بسیار زیادی به پاسخ های حزب و انتظارات اعضا و هواداران خود مشروعیتی ایدئولوژیک می بخشد.
    کلیدواژگان: حزب توده ایران، رئالیسم سوسیالیستی، مشروعیت ایدئولوژیک، نظریه بازتاب
  • حسین خلیلی، مهدی منتظرقائم صفحات 163-186
    آنچه در پژوهش حاضر به آن پرداخته شده انگیزش مصرف کنندگان کالاهای هنری در عرضه گاه های هنری است. این مطالعه، به لحاظ روش شناختی، دارای روش تحقیق کیفی، جمع آوری داده ها از طریق روش میدانی، و مصاحبه عمقی است. شمار نمونه های تحقیق چهل نفر بود: بیست مرد و بیست زن با فاصله سنی بیست و دو تا چهل وهشت ساله. مدت زمان کل مصاحبه های انجام یافته بیش از بیست و سه ساعت بود. این مصاحبه ها در محل عرضه گاه های هنری مورد نظر تحقیق (دو گالری و سه فروشگاه هنری در شهر یاسوج) طی یک هفته به انجام رسید. یافته های تحقیق حاکی از آن است که مهم ترین انگیزش های مصرف هنری در عرضه گاه های هنری شهر یاسوج تحت تاثیر و مربوط به این مجموعه عوامل است: عوامل خانوادگی؛ عوامل تربیتی و آموزشی؛ عامل لذت (زیبایی شناختی، روان شناختی، و تفریحی)؛ عوامل اجتماعی و فرهنگی؛ عوامل رسانه ای؛ عوامل اقتصادی؛ عوامل عرضه هنری؛ و نیز متغیرهای سن و جنسیت. همچنین، به رغم ویژگی های بوم شناختی فرهنگی اجتماعی خاص شهر یاسوج، که انتظار می رفت در پارامترهای انگیزشی و سلایق مصرفی آنان تاثیر بسیار زیادی داشته باشد، به نظر می رسد مردم این شهر نیز، مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، از مکانیزم مصرفی فراگیر و همسان (متاثر از پایتخت و مکانیزم های رسانه ا ی جهانی) پیروی می کنند.
    کلیدواژگان: انگیزش، شهر یاسوج، عرضه گاه های هنری، کالاهای هنری، مصرف کننده، مصرف هنری
|
  • Javad Alimohammadi Ardakani, Marjan Edraki Pages 1-28
    This paper is an attempt to explain the form and components of Iranian female painters artworks in the 70s and80s hijri. It seeks to assess women’s paintings of two decades ago in comparison with current Iranian artworks. Undoubtedly, the growth in the number of those who produce artworks motivates the researcher to study women’s produced paintings to identify Iran’s current art field. To achieve this goal, the theory of Paul Gay and his method in text analysis are used. Our study sample consists of 10 current female artists (five from the 70s and five from the 80s). From each artist 10 works are chosen to analyze. Our research findings show that the components and structure of current female works can be interpreted as a tendency to urban and industrial system of the contemporary world, individual identity, religious beliefs and femininity. On the other hand, the important position of the feminine gender identity and the appearance of female’s life environment in today’s world are revealed. In addition, it can be said that Iranian art in the 70’s hijri , has changed gradually and it has moved towards existing reality. These changes are dependent on the relation with the international art and a close attention to the society. Beside these processes, women's art has been grown considerably since two decades ago.
    Furthermore, the existed structure and components in the paintings under study reveal the identification and direction of the art among contemporary women painters. There are almost common structures in the paintings which are derived from the common experiences of the Iranian society at large. Female artists in these two contemporary decades have moved toward their personal and individual dialogue. The female group of artists is gradually questioning the dominance of male group to reach their own personal language and individual concerns.
    Keywords: form, components, current female painters, Iranian contemporary painting, women painting, contemporary art region
  • Ali Sheikhmehdi, Forugh Khabiri, Asghar Fahimifar Pages 29-51
    This study is an attempt at examining staged photography series “By an Eye witness” by Azadeh Akhlaghi. In these photos, historical events were reconstructed by staged photography and a reflection of the photographer's attitude towards the moments of death, murder, and burial of the people who made turning points in the contemporary history of Iran could be observed. In this series two types of narratives are retrievable: every frame which narrates the death or murder of a person or a group of people, and the narrative which is produced as the mind of the viewer is vacillating from one photo to another. To examine this series, Roland Barthes's theories in S/Z and Camera Lucida were used. Among Barthes’ five codes, Proairetic and Hermeneutic were utilized to comprehend the photographer's attitude and symbolic, cultural, and semic codes were used for interpretations of the viewer. Later on, Barthes added accreditation code; the codes that let the artist present his piece like a reality. In all photos, a considerable attention was devoted to redefinition of particular moments related to the photograph's choice; using this view breaks the codes and analyzes the sampled photos. The viewer experiences the narratives through moving from one photo to another and becomes the interpreter of the photos. This article shows that the series of photos is between writerly and readerly texts. On one hand, the photographer tries to narrate the historical events as it is and leaves no room for the viewer's interpretation and on the other hand, the viewer comes to a narrative reading as he sees the sequence of the photos, so goes beyond the photo. By means of Barthes's codes, it can be concluded that “By an eye witness” series change to a writerly text, a text which consciously and indiscriminately depends on the viewer's impression and sense making.
    Keywords: Azadeh Akhlaghi, reconstruction, Roland Barthes, staged photography
  • Mohammad Bai, M. Vahedianb., M, Bakhtiari Pages 53-78
    Gavaznha(deer) and Kandu(hive) as two of the pre-revolutionary movies in the history of Iranian cinema carry signs of the Iranian New Wave. Since these movies were somehow the social reality of their time, they succeeded in having a different influence on the minds of social actors. On the other hand, developing the screenplay’s characters in these two movies was quite distinct from the routine of cinema in that time. In other words, the characters displayed in these movies try to defy the normative patterns instead of following them. In this paper, we try to investigate the narrative mode of the mentioned movies by regarding the proposed subjects in each movie through relying on Bourdieu’s theory of structuralism in relation to agency and structure. The Results indicate that despite the fact that the social actor fades out under the influence of structures, but the existence of critical junctures or second sympathetic characters can help the crushed-under-the-gears-of-social-field-actor to stand against the regularities, and to exceed his social class and dignity. Finally, the characters of these two movies show that the subject can cross the ideological geography of his time and space and resist against the current norms and values under the influence of mental metamorphosis, and proceed to give meaning to structures by escaping from the meaning of society’s prevailing values.
    Keywords: screenplay's character, field, habitus, Capital, controversial, Pierre Bourdieu
  • Azam Ravadrad Pages 79-106
    Sociology of the artists is one of the subfields in the sociology of art which studies artists from at least two points of view. First, it studies individual, social and cultural characteristics of artists and the relationships of these factors to their tendencies towards becoming artist. Second, it addresses the styles and contents prevailing in the artists’ work in a certain period of time and its relationship to their contemporary social conditions.
    Following the above mentioned perspective, the present paper is an attempt to investigate the most important factors influencing Iranian plays and playwrights. Methodologically, it is based on surveying a sample of play writhers along with a documentary analysis. The data is drawn from a field study in Iran, in which 75 playwrights were surveyed. First, these writers were asked to respond to a researcher constructed questionnaire. Second, two plays of each writer were studied based on writers’ own suggestion. Based on reading of these plays, view of playwrights about their own style and content of work and viewpoints of some critics, the style and prevailing content of each writer were determined.
    The relationship between prevailing style and content of writers’ works is analyzed through dividing the whole period of study into shorter periods and taking into consideration the social conditions of each period. The findings showed that there was no meaningful relationship between artists’ social characteristics and the social conditions surrounding their works with their prevailing style and content. This is an unexpected result, as in the literature of sociology of art the effects of society on art is clearly emphasized. The reason for this unexpected result is analyzed in the conclusion section of this article.
    Keywords: sociology, art, playwrights, style, content
  • Mehdi Moradi, Ehsan Aqababaee, Jamal Mohammadi, Masoud Kianpour Pages 107-134
    Social and economic structures in Iran underwent much change in the 1960s and the 2000s. In the 1960s Mohammad Reza Pahlavi launched a reform called “White Revolution” or “Revolution of the Shah and Nation”. His goal was to transform Iran from an undeveloped feudal society to a developed and capitalist one. Again at the 2000s, when reformists gained the power, the existing discourses fundamentally changed. Women and the social demands of the new middle class were the center of attention. One of the common guidelines of these two decades was the acceleration of developments. Family, as one of the most significant social organizations, has been affected by these social and economic developments, too. In this paper we attempt to address these particular changes. A narrative analysis has been adopted as the methodology of this investigation. We attempt to illustrate Iranian family as shown in five Persian novels written in two decades of accelerated changes. By using representation theory, we attempted to discover a connection between the text’s level and the social-economic hyper text’s level. The results demonstrate a kind of crumbling family. At the end we conclude that the hasty developments lead to family decay.
    Keywords: Family, White Revolution, Representation, narrative analysis, novel
  • Shapour Behyan Pages 135-161
    August of 1941 coincided with the Reza Shah’s exile and opening of the cultural and political environment in Iran. The Tudeh Party gained more power, albeit it owed its power to the presence of former Soviet Unions troops in Iran during World War II. After withdrawal of Soviet troops from Iran, members and supporters of the party wondered what would happen to the party and its members and supporters. As a result, they were motivated to take an immediate action to overthrow the Kingdom regime and seize complete power over the whole nation. Party leadership rejected the idea and called for tolerance and patience. Ebrahim Golestan in a seven pack short stories named December the last monthof autumn, artistically, has expressed the party’s response to the above mentioned situation. Using the theory of reflection, the aim of this paper is to show that the conditions and expectations of the party members are implicitly reflected in this artwork. We claim that, despite the author's use of new narrative styles, he still uses the forms of expression of socialist realism school of literature. Furthermore, we suggest this book ideologically legitimate the responses supported by the Tudeh party.
    Keywords: Tudeh Party, Socialist Realism, the ideological legitimacy, theory of reflection
  • Hosein Khalili, Mehdi Montazerghaem Pages 163-186
    The aim of this paper is to study individuals’ motivations to consume artistic goods in Yasuj city located in south-west of Iran. Methodologically, this is a qualitative research and relevant data is collected by in-depth interviews. A sample consisted of 40 persons (20 males and 20 females), between the ages of 22 to 48 years old were interviewed. The interviews took more than 23 hours. The places of interview were two galleries and three arts stores in the Yasuj city. The time period of research was 29 November to 4 December 2014. The findings suggest that the motivations and experiences affecting the visit of arts galleries and artworks consumption are family orientations, training and educational, pleasure (psychological, aesthetic and entertainment), income, location and type of artworks supply, media, consumption taste, cultural policy, and, finally, age and sex factors. The results suggest that among the factors mentioned, the most important factors related to motivation are, family background, education and media factors. Also, the most important factors related to experiences are psychological, aesthetic and entertainment pleasures. In addition, despite the specific socio-cultural and ecological characteristics of Yasuj, that were predicted to be significant factors affecting the consumer tastes and their motivational parameter, it seems the people of this city, like many other cities in Iran, follow comprehensive and similar consumer mechanisms, notably the general pattern of consumption which is influenced by global and media promoted values.
    Keywords: artworks consumption, galleries, arts stores, economics of arts, Motivation, Yasuj city